Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties
Submitter: mrbbs

Domoticafirma iRobot brengt een nieuwe versie uit van zijn Roomba-stofzuigrobot: de Roomba 980. Het apparaat kan verbonden worden via het draadloze netwerk thuis en zo ook aangestuurd worden via een smartphone-app. Daarnaast maakt de robot een kaart van de kamer.

Door het kunnen maken van een kaart door gebruik te maken van een camera, kan de stofzuiger zichzelf efficiënter door een kamer loodsen. Omdat de stofzuiger via internet verbonden is, hebben de makers geprobeerd de robot zo veilig mogelijk te maken. Negentig minuten na het einde van de zuigbeurt verwijdert de stofzuiger de video-opnamen van de kamer en de interne kaart.

Een met internet verbonden robotstofzuiger is uiteraard ook vanaf andere locaties te bedienen via de smarphone-app. Zo is het mogelijk de stofzuiger het schoonmaakcommando op afstand te geven, maar ook nog gewoon via een fysieke knop op de robot. Daarna gebruikt hij de camera en enkele andere sensors om in rechte lijnen te blijven bewegen.

Toch is de belangrijkste reden voor de smartphone-app niet het handmatig aan- of uitzetten van de robot, maar het agenderen van taken voor de robot en het bijhouden van andere onderhoudstaken. De app gebruiken als afstandsbediening om het ding rond te laten rijden als een op afstand bestuurbaar autootje, kan niet. Het apparaat moet in de VS 900 dollar gaan kosten. Een prijs in euro's is nog niet bekend.

iRobot Roomba 980iRobot Roomba 980iRobot Roomba 980iRobot Roomba 980iRobot Roomba 980

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

De video-opnamen van de kamer en de interne kaart, verwijdert de stofzuiger negentig minuten na het einde van de zuigbeurt.
Beetje rare functionaliteit.
- Kaart word verwijderd: Ontzettend onhandig omdat die elke keer weer moet worden opgebouwd
- Spullen worden pas na 90 minuten verwijderd: Wat is hier de logica achter? Waarom 90 minuten wachten? Zodat hij opnieuw gestart kan worden als hij zijn werk niet goed gedaan heeft?

Ik had de internet support weg gelaten en er dan als het echt moet een hotspot op gemaakt zo dat je alleen in de buurt het ding kan bedienen.

Dit geeft op den duur alleen maar problemen denk ik.
De 'kaart' wordt hier eigenlijk op een web appliance gezet, waarbij de kaart eigenlijk voor twee redenen wordt gewist:

1. Dit ding maakt welliswaar kaarten, maar kan het verschil niet zozeer zien (objectherkenning is vrij primitief) tussen iets wat vast is (muur), of iets wat dynamisch is (een doos/kist/voetenbankje) wat regelmatig beweegt, of iets wat super dynamisch is (hond/kat/konijn die de roomba negeert tijdens een powernap). Hooguit die laatste kan hij met een algoritme een paar keer proberen om te kijken: "is die muur er nou nog", maar de collission detect (wat de primitieve modellen alleen mr hebben) zal hem op tijd stop zetten los van wat de camera's zien.
2. Dit ding zet kaarten van je huis op een web appliance. Er zal ook wel iets van drift correctie in zitten, want indoor positie bepaling is erg lastig als je het op basis van WiFi, UHF, 3G, of Bluetooth doet. GPS kun je zo goed als uitsluiten (sowieso voor huishouden heeft consumenten GPS niet de granulariteit die je wilt). Los van hoe: het ding zet een kaart online van je huis. Er zal wel beveiliging zijn, maar als het verleden ons iets leert is dat het op termijn altijd wel te hacken valt. iRobot bestaat natuurlijk al een tijdje, maar hoe lang gaan ze de 980 ondersteunen, en wat kn er met ze gebeuren? Door dit middel te kiezen (en dan hopelijk geen ashley-madison vorm van delete) kunnen ze wel degelijk iets meer beveiliging inbouwen, ipv het wel rg makkelijk te maken voor Sjonnie de boef om met z'n smartphone te navigeren waar jij bent met voorbereidde 'indoor streetview' om de optimale route te bepalen waar hij snel naartoe moet lopen.

90 minuten is erg goed. "stoppen met stofzuigen" kan namelijk ook een lege accu betekenen (wat mijn stofzuiger, die erg dom is, mij leert). Hoeft het huis niet voor klaar te zijn. Hij rijd naar zijn laadpunt, gaat 45 minuten lurken om een 90% lading terug te krijgen, en vervolgens weer verder waar hij gebleven was met de kaart die er op dat moment nog is. Of nog beter: kaartje is er, wordt met een eventueel andere app 'offline' naar een smartphone gestuurd nadat het ding klaar is en uit het ding gewist, en zodra er iets valt, kan de smartphone hem weer 'terug sturen' nadat de gebruiker heeft gezegd: "hier schoonmaken".
Ik vind vooral de wifi functionaliteit leuk

Trouwens op de oudere modellen na 2005 kan je dezelfde wifi functionaliteit zetten:
http://www.roowifi.com/

Hopelijk komen ze met een IFTTT api

Ik zie wel sommige omstandigheden waarbij ik wil dat de stofzuiger NIET stofzuigt als mijn agenda een meeting gepland staat op de locatie "Bureau"
Of "Wacht tot alle gsm's van de familie niet meer op de thuis wifi aangemeld zijn en start dan de stofzuiger pas"
of "Laat stofzuiger direct naar zijn laadpaal terug keren als je merkt dat de scooba robot begint met kuisen met water of nog bezig is"
if meer complexere algoritmes:
"Zet op ma en vrijdag de stofzuiger aan, maar laat hem geen Irobot lighthouse wall passeren (enkel in hoofdkamer blijven)"
Of nog complexer
"Op ma en wo" stofzuig je in de hoofdkamer + wat er achter lighthouse 2 staat (kamers kinderen)
"Op Di en vr" stofzuig je in de hoofdkamer + wat er achter lighthouse 1 staat (slaapkamer ouders)

Eigenlijk zouden die lighthouses ook slimmer moeten worden en als bewegingsmelders moeten gebruikt kunnen worden

Dan kan je zeggen van enkel in een lighthouse te passeren als daar beweging was de afgelopen 24 uur (zo zit je niet te stofzuigen als je op vakantie bent omdat er toch geen beweging was) ens tofzuig je enkel in de kamers waar beweging wel was

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 17 september 2015 15:15]

Het lijkt me niet dat het apparaat ook daadwerkelijk videobeelden streamt over het wifi netwerk, laat staan deze online zet. Dit zou erg (onnodig) veel dataverkeer kosten en dus accuverbruik. Het lijkt me meer dat hij aan de hand van de camera puur en alleen een primitive kaart genereert en die primitieve kaart vervolgens (tijdelijk) opslaat.

Daarom lijkt me niet dat Sjonnie de Boef live kan meekijken met dat ding, ook al heeft Sjonnie ingebroken op het Wi-Fi netwerk.

[Reactie gewijzigd door Aristo op 17 september 2015 13:40]

- Kaart word verwijderd: Ontzettend onhandig omdat die elke keer weer moet worden opgebouwd
Het is juist heel handig. Als je je stoel verzet hebt klopt je kaart namelijk al niet meer.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 17 september 2015 11:03]

daarom zou het ding ook een 'app' moeten hebben waarin je de kaart handmatig kunt bewerken... als hij dan muren ziet die niet kloppen - kun je die verweideren en houd hij dus een vast patroon aan en wijkt daar alleen vanaf op momenten dat hij 'verplaatsbare' objecten tegenkomt... misschien zou hij zelfs een mailtje kunnen sturen met...

hee ik kon hier (foto) niet goedstofzuigen, verplaats a uab de betreffende voorwerpen en ik rij er even heen om het alsnog te doen....
<hier drukken om aan te geven dat de weg is vrijgemaakt>
Wat super ingewikkeld allemaal weer. Wat definieert nu weer of het een verplaatsbaar object is? Ik zou er werkelijk waar niet goed van worden als mijn Neato voor mijn bureaustoel blijft staan omdat die deze keer niet onder de tafel geschoven stond. Misschien had ik dat wel bewust gedaan zodat hij deze keer ook onder mijn bureautafel kan zuigen.

Neato werkt nu als volgt; Na het starten rijd hij een stukje van de muur af, 'kijkt' dan even rond. En gaat dan de hele kamer proberen te bepalen door helemaal rond langs de muren te rijden. Als dat rondje gedaan is zie je dat hij dat gaat inkleuren. Hij kan hierbij dus bijvoorbeeld tafels, stoelen enzovoorts tegen komen. Daar rijd hij zo goed mogelijk om heen. Als de kamer dan klaar is kan hij naar de volgende kamer gaan. Mits ik natuurlijk de deur heb open gelaten. Als de deur dicht is, is het heel simpel gewoon terug naar de oplader.

Zie bijv ook: http://gathering.tweakers...message/44621445#44621445 over steeds benvloeden van de opgebouwde kaart.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 17 september 2015 17:23]

Ja, al heb ik liever dat je een baseline kan aanleggen. Eerst alles in huis zoals het normaliter zou moeten zijn, zonder de losse delen die verplaatsen zo regelmatig. Die opslaan en daar altijd van uit gaan.
Kaart verwijderen kan ook zijn: uploaden via wifi naar fabrikant en dan lokaal deleten ;-)

Doe mij maar gewone stofzuiger met fatsoenlijk zuigvermogen.
Gebrek aan zuigvermogen hoef je deze dingen niet voor te laten hoor, ik was er aangenaam verrast door. Paar aspecten:
1. Minder zwaartekracht te overwinnen
2. Meer 'hulp' vanwege het hele roller/veger systeem (wat met ondergrond detectie erg handig is)
3. Door kleinere afstanden makkelijker om het geheel in 'onderdruk' te zetten.

Het enige waar roomba's (nog) niet goed in zijn is vensterbanken, bovenop meubilair/kasten, op banken, en spinrag langs het plafond. Je zou kunnen denken dat ze een 'vliegdekschip/drone' concept ooit uitproberen (mini drones zijn erg goed in het afstoffen van kasten door gewoon te blazen, maar niet helemaal de bedoeling lijkt mij), maar dan gaat nog n belangrijk voordeel van de roomba 'form factor' verloren: hij is z plat dat hij onder een hele hoop kan komen. Het feit dat hij autonoom is (single alleen wonende kerel hier...) betekent ook dat hij terwijl je op het werk bent gewoon vaker kan stofzuigen. En vooral dat is het me wel waard. Hoewel ik ook een 49 Philips cilindertje heb staan voor dat ne keertje per maand dat ik zoiets heb van: "nu even ook daar zuigen".
Het enige waar roomba's (nog) niet goed in zijn is vensterbanken, bovenop meubilair/kasten, op banken, en spinrag langs het plafond.
Mijn vrouw zegt (oei) dat doordat de Roomba hier dagelijks stofzuigt er veel minder stof op de meubels en plinten terecht komt. Dat heeft 2 redenen: stof heeft minder tijd om zich op te hopen bij dagelijks zuigen, en de stofzuiger blaast aan de achterkant niet zo hard als een 'normale' stofzuiger doet.

En dan die spinnen: euh, ja. Die wel. ;)
Je vergeet motortje die langere tijd op accuutje moet werken versus een 230V~ max 1000Watt motor die onderdruk bewerkstelligd.

En wat als zo'n robotstofzuiger tegen b.v. granaatappelpitjes of zwarte bessen rijd die op de grond kunnen liggen. Met gewone stofzuiger zie je meteen het vlekje en kan je handelen. Zo'n robot ding gaat lekker door en trekt strepen door je kamer.

Alleen handig met klein droog vuil / stof op laminaat./harde vloer.

Typisch kantoordingetje dus.
Typisch kantoordingetje dus.
Dus juist niet omdat die oppervlaktes vaak te groot zijn.

Ik lees in je reacties dat je eraan twijfelt of die Roomba's het goed doen. Nu is het een zeer snel groeiende firma met veel repeat klanten. De gebruikers zijn dus zeer tevreden, en ik ben er daar een van. Kan mijn tijd beter besteden en omdat ie elke twee dagen even rondgaat is alles veel minder stoffig.

Ik weet natuurlijk niet hoe vaak jij zwarte bessen of granaatappelpitjes (scrabble woord!) op de grond heb liggen maar hier gebeurt dat soms wel een hele week niet!
Hoe gaat zo'n apparaat om met b.v. kabel op de vloer (usb charge kabeltje of koptelefoonkabel).
Een ruimte tussen twee objecten die smaller is dan de breedte van stofzuigrobot.(of ruimte die achter zo'n versmalling zit).
En echt, nothing beats zuigkwracht van 230V~ motor.

Ik juich ontwikkelingen echt toe hoor, maar met zo'n truttig accuvermogen (14.4V 3500mAh) kan je niet veel verwachten van zo'n zuigrobot.

Concreet: +- 1000Watt (door 2 meter pijp) versus 50Watt (door 10 centimeter).

[Reactie gewijzigd door 631029 op 17 september 2015 18:40]

Ik ben erg tevreden met onze Roomba, maar losse kabeltjes en dergelijke moet je even netjes wegwerken, ben ik achtergekomen...
Haha, kom je thuis zie je dat.. Een kat of hond zal je heel onschuldig aankijken, wat zei meneertje Roomba op dat moment toen je hem betrapte op een mogelijke diefstal?:D
Gelukkig hebben wij de nieuwe versie (880) met kinderen / katten kan het gewoon voorkomen dat er zomaar een kabel ligt en dat gaat verbazend genoeg erg goed. Super tevreden zeker na de eerste versie van de roomba was ook prima alleen lange haren + draden was een mega issue nu niet meer. :)
Op zich kan je dan wel weer stellen dat de losse kabeltjes op een plek terecht komen. :P
Waneer je een zuigrobot gebruikt, dien je je ruimtes daarop in te richten. Dus geen lossen kabels en die dure Chinese vaas kan beter ook van de vloer. En de robot kan uiteraard ook niet door ruimtes die smaller zijn dan het apparaat zelf. Maar dat geldt ook voor een zuigmond van een conventionele stofzuiger. In beide gevallen moet je zo'n plek anders benaderen.

Je kunt een kamer met een harde vloer prima stofvrij maken met een bezem, veger en blik. En dat doet de robotstofzuiger net zo goed, zo niet beter. Een stofzuiger van 1000W doet dat ook prima. Zuigkracht heb je niet op alle oppervlakken nodig, natuurlijk.
Bij conventionele stofzuiger kan je zuigmond draaien door effe je pols te draaien aan stang. Of kleine zuigmond er op of geen een.

En nee, ik ga niet mijn huis herinrichten voor zo'n batterij device.
Zet dat 1000 watt ding eens op 60 Watt (voltage is minder relevant) en kijk eens hoe hoog hij het stof krijgt. Veruit het meeste vermogen zit hem in het omhoog krijgen van het stof. In de praktijk krijgt een kruimeldief net zo veel stof weg juist omdat het concept zwaartekracht minder mee speelt door de kleine afstand. Koppel er nog eens schrobbers/borstels en wat 'slimmigheid' aan vast, en laat het ding autonoom gaan, en je krijgt eigenlijk een net zulk schoon oppervlakte met een fractie van het vermogen (en helemaal gn eigen tijd, wat een schaars goed is).

Je denkt een beetje Amerikaans nu, met de motivatie "om 120 kilometer per uur te gaan heb ik een V8 nodig", iets wat eigenlijk onjuist is. Voor 90% van het zuigwerk is de roomba ruim voldoende. De overige 100% ook, maar de beperking is meer dat het ding niet autonoom de bank op kan springen eigenlijk.
Het is maar net wat je eisen/verwachtingen zijn, maar een we hebben hier thuis (vrijwel 100% gladde vloeren, geen huisdieren, huishouden van twee volwassenen, alles bij elkaar de minimale hoeveelheid vuil op de vloer) twee Roomba-achtigen gehad en laat ik het z zeggen: We gebruiken nog steeds vooral de 'gewone' stofzuiger. Je leest bij Roomba-eigenaren ook dat ze 'm meestal 'erbij' hebben. Niets mis mee maar '100% los vuil van de vloer' redt je gewoon niet met een klein oplaadbaar batterijtje zoals meestal gebruikt wordt. (Ik kon trouwens zo 1-2-3 geen specs vinden van de accu van deze Roomba.)

Het beperkte vermogen is wel degelijk een punt. Stof omhoog krijgen is n ding maar vettige huidschilfertjes heeft ook iedereen en dat is al een ander verhaal.

Komt bij dat het maar deels zuigen is: Het moet meer van 'vegen' komen. Het zou echt stukken beter kunnen met wat meer vermogen. Ik denk dat er ook wel ruimte is voor een wat grotere batterij, maar ja, die zijn nog steeds erg duur.

Het is dan ook te verwachten dat dit soort stofzuigers aanzienlijk beter worden als er goedkopere manieren van 'draagbaar vermogen' beschikbaar komen, zoals een miniatuur brandstofcel of betaalbaardere, krachtigere accu's.
Het verschil tussen een roomba kloon en een echte roomba is zo groot da tje niet meer terug wilt.
De 780 draait hier nu al een paar jaar met meerdere huisdieren en zelfs de bossen haar in de ruitijd worden keurig verwerkt. Ik moet dan wel vaker (dagelijks) het resevoir legen maar de winst in tijd is een veelvoud van de kosten van een werkster ;)
Slechts een keertje per paar weken/ tot een maand moeten we met de traditionele stofzuiger aan de slag op punten waar de Roomba niet kan komen.

De batterij ( na 4 jaar pas vervangen) gaat ongeveer 2,5uur mee en dan heeft hij kamer en keuken grondig onder handen genomen. Dagelijks draait hij zijn rondjes hier. Ik zou niet meer zonder willen.
Die, en de hoeken, neemt hij keurig mee met een borsteltje, tenzij je heel hoge plinten hebt.
plinten neemt hij echt niet mee geen 1 robotstofzuiger kan dat
Nee de plinten laat hij gewoon zitten ;)
Als je doelt op stof bovenop de plinten: dat neemt sterk af door de regelmatige reiniging en is dus veel minder.
De Neato die ik heb gaat bij een lege accu terug naar z'n basis, en als hij weer is opgeladen gaat hij exact terug naar de plek waar hij gebleven was.
Kan me zo voorstellen dat daarom een kaart pas na 90 minuten verwijderd wordt. Heeft de stofzuiger de tijd om op te laden en verder te gaan waar hij gebleven was. Maar geen idee of deze iRobot dezelfde functie heeft :-)
Laadt je Neato op van leeg naar vol dan in 90 minuten? Dat is best snel...
Nooit exact getimed. Ook geen idee hoelang een Neato zijn map vast houd.
Volgens mij geven ze in de handleiding aan dat hij binnen 2 uur volledig opgeladen is, dus 90 minuten zou best kunnen.
Ik heb de neato botvac 85, maar ik krijg de indruk dat ie de map onthoudt. Dat is met een gezin en tussendeuren niet fijn. Als bijv (die van mij staat in de hal) de tussendeur naar de woonkamer op een kier staat, zal ie niet de woonkamer in kunnen en de volgende dag als de deur open staat, zal ie langs de deuropening gaan, maar niet de woonkamer in gaan.
Ik moet het nog even goed testen, maar ik krijg die indruk wel :O
Volgens mij scant hij bij elke beurt de kamer opnieuw.
Dat hij in jou geval de kamer niet ingaat is (lijkt mij) logisch.
- Hij scant de hal, en die stopt voor hem bij de deur naar de woonkamer (die kier zal hij niet of nauwelijks registreren), terwijl als de deur open staat hij dit registreert en er n grote ruimte van maakt!

Oplossing; je botvac in de woonkamer zetten :+
Als ie opnieuw zou scannen, dan zou ie bij de volgende beurt de woonkamer in moeten rijden, omdat de deur wagenwijd open staat. Maar dat doet ie dan niet. ;)
Ah zo! had je opmerking verkeerd begrepen :-)
Dan snap ik je inderdaad dat hij mogelijk de map opslaat.

Wel een interessant vraag voor de support afdeling van Neato anders, hoe je hiermee om kan gaan.
Ik weet niet of mijn Neato daartegen helemaal 'vol' is maar het duurt inderdaad minder dan 90 minuten vooraleer hij zijn taak verderzet.
Waarom onhandig dat de kaart vergeten word? Juist verdomd handig omdat nog wel eens wat verschuift in een huis. :)
Hij kan natuurlijk ook kaarten updaten en zo steeds beter maken. Zo krijgt hij een idee waar de muren en "vaste" meubels staan, en in welke delen van de kamer er wel eens obstakels opduiden die later weer weg zijn.
Maar dat maakt feitelijk niet uit toch, of iets een vast of variabel obstakel is? Hij zal er omheen moeten en de volgende zuigbeurt is de situatie hoogstwaarschijnlijk weer iets anders.
Ik denk dat je met die info wel wat zou kunnen. Als je weet dat in bepaalde stukken er vaak steeds nieuwe obstakels staan en andere verdwijnen, terwijl in andere stukken alles altijd hetzelfde is, dan kan je daar in je routing strategie rekening mee houden. Rechte paden maken werkt het beste op stukken waar je geen obstakels verwacht, terwijl een random patroon wellicht beter werkt op stukken waar wel veel obstakels te verwachten zijn. Ook kan het helpen bij je plaatsbepaling en het bepalen of je alles gehad hebt lijkt me. Het zou zelfs kunnen helpen bij het leren begrijpen van de ruimte en het aanpassen van de strategie daarop: rond een eettafel kan je kruimels op de grond verwachten, en voor de bank en in de looproutes zand e.d. Onder de bank dan juist weer meer los stof.
Waarom moet dit via internet? Weer een beveiligingsrisico er bij. Een rijdende camera die van de kamer een kaart maakt en deze pas 90 minuten nadat hij klaar is verwijderd. Hacken dat ding en je kan zien of er iemand thuis is voordat je inbreekt.

Bediening via de smartphone is handig maar de communicatie kan dan ook prima via bluetooth. Dan moet je in ieder geval zo dicht bij dat ding in de buurt zijn dat je net zo goed door het raam naar binnen kan kijken.
Niet om het een of ander, maar overdrijven we niet een beetje met het argument inbraak?
Dus jij denkt dat een inbreker eerst voor je huis gaat posten om in te breken in je stofzuiger en dan vervolgens een tijdje meekijkt om te zien of er personen aanwezig zijn?

Dat terwijl hij ook simpelweg kan aanbellen?
Het verhaal wordt anders als de inbreker eerst inbreekt bij Irobot, op zn gemakje door de videostreams heen snuffelt, en op bestelling wat tv's en ander speelgoed bij de juiste slachtoffers oppikt.

Dat hij daarbij kan zien waar hij moet zijn, waar het apparaat hangt, en eventueel zelfs of de gebruikers regelmatig thuis zijn is wel heel praktisch natuurlijk.

Jij bent wellicht niet interessant om te hacken, maar je kunt in de grote stroom van centraal gestolen data wel opvallen en toch interresant blijken.
Andersom heb je dan wel een rondrijdende camera in je huis.
Dat kan ook voor extra veiligheid zorgen, dan wordt het een beetje je priv waakhond.
Dat kan ook voor extra veiligheid zorgen, dan wordt het een beetje je priv waakhond.
Maar als ik de boel een beetje afleg, dan wacht ik tot de hond zichzelf aan het opladen is en treedt dan binnen en leg hem op zijn rug.
Super. De buren hebben geen stroom meer, gaan kijken wat er gebeurt.
Vinden verdacht sujet die aan het wachten is.

Uiteindelijk gaat het om risico's die heel divers zijn, en er is geen 'one-size-fits-all' oplossing. Voor mij zijn rondtrekkende inbrekersbendes en gelegenheidsdieven een veel groter risico dan evil hacker die een stofzuiger hackt, wacht tot ik weg ben om dan een keylogger te installeren (?).
Yup, al zou dan de optie om hem zelf te besturen juist weer heel praktisch zijn.
En als je dan toch 'de cloud' er bij betrekt, doe dan gezichtsherkenning en alerting als hij wel iemand onbekend ziet, maar geen bekende gezichten heeft gezien in t zelfde kwartiertje.
Inbrekers en hackers (black hat hackers, dus diegene die de wet overtreden, een hacker is niet altijd een crimineel) zijn twee verschillende types criminelen met andere motieven. Een inbreker gaat niet zitten hacken en een hacker gaat niet inbreken. Hackers verkopen liever data dan eerst data verzameling te doen en dan een extra risico te gaan lopen om gepakt te worden door een fysieke misdaad handeling te doen. Hackers willen zo anoniem mogelijk zijn en zo een groot mogelijk afstand hebben en daar past inbreken niet in. Voor inbrekers zijn er gemakkelijkere 'old school'/low tech trukken om te weten of iemand thuis is bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 17 september 2015 13:56]

Zeg ik ergens dat hackers inbrekers zijn?

Ik zeg alleen dat een bedrijf met overal en nergens in huizen mobiele camera's wel eens een interessant target kan worden voor een hack waarbij daat gestolen wordt. Dit om te kijken bij wie daadwerkelijk fysiek inbreken loont en veilig is.

Deze 'nieuwe' manieren van kennis over slachtoffers verzamelen moeten we niet wegcijferen, zie bijvoorbeeld hoe inbrekers informatie van facebook plukken over vakanties etc.
Informatie van Facebook pakken dat mensen zelf vrijgeven en effectief servers breachen van een bedrijf zijn toch wel heel verschillende dingen. Dit laatste gaat een inbreker zich echt niet met bezig houden en breaches van zo'n servers worden normaal snel opgemerkt, dus echt langdurige observatie zal niet mogelijk zijn. En veel opgeslagen data zal er ook niet zijn aangezien die telkens na 90 minuten wordt verwijderd. Dan is het nog gemakkelijker de wifi te kraken van het huis waarin je genteresseerd bent maar eens je daar dan toch bent zijn er gemakkelijkere manieren om te weten of iemand thuis is of niet etc...

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 17 september 2015 14:11]

Oh, natuurlijk, dat gaat hij echt doen...
Dat is natuurlijk ook niet te voorkomen door in je Roomba account geen adresgegevens in te vullen en eventueel een disposable e-mail adres te gebruiken voor de registratie, want de wannabe dief gaat gewoon op basis van wat er door je venster te zien is vanop vloerhoogte je locatie perfect kunnen bepalen!

Niet dus... wat hij ziet is dat de eigenaar van de roomba met account xxyyzz@outlook.com een zwarte vloer heeft, en door de venster vanop de grond mooi naar de lucht kan kijken.
Hoe lullig het ook klinkt, maar met een hoop appliances mist wifi het bereik, de bandbreedte, het vermogen, en de autonomiteit.

Daar komt nog bij dat we stiekem een klein beetje al naar IPV6 aan het migreren zijn, waar NAT minder vanzelfsprekend is. Hoe je het ook went of keert: heel veel dingen gaan aan het internet hangen, en wel rechtstreeks. Hoe je daar mee omgaat... dat is de uitdaging.

Ook bluetooth overigens begint meer op WiFi te lijken en er naar toe te groeien; wifi direct maakt dit ook mogelijk. Bluetooth-over-wifi om een appliance als een stofzuiger ook buiten het "PAN" domein te gebruiken (PAN = Personal Area Network) en in een 'connected home' (dus LAN, niet PAN) is ook steeds vanzelfsprekender. PAN wordt LAN, LAN wordt WAN...

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 17 september 2015 13:48]

Waar zie jij dat dit ding een camera heeft?

Niet goed gelezen

[Reactie gewijzigd door Bartske op 17 september 2015 11:08]

Vind het ook een beetje overdreven om een wifi module te hebben de huidige 880 heeft al genoeg features en geen wifi ik mis het niet het idee is dat hij het doet wanneer ik er niet mee bezig ben dus s'ochtends als ik beneden kom is het de kamer schoon. En ik heb altijd nog de AB die werkt prima geen smart phone nodig.
Mooi, het 'mappen' van van de kamer doet mijn Neato robotstofzuiger al. Technologisch dus geen nieuwe ontwikkeling.
Ik zie ook niet het nu ervan om de kaart na 90 minuten te verwijderen, lijkt me juist praktisch als de robot gewoon standaard de layout van je kamer kent. Doet de neato dat ook?
Neato vergeet volgens mij ook de kaart. Opzich is dat ook goed ook, want ons k'nijn wil wel eens in de weg liggen. En zou ook geen goed systeem zijn als deze obstakels permanent werden.
Ah zo, ik zat meer te denken aan de "buitengrenzen" van de kamer zodat dat ding niet de hele tijd tegen alle muren loopt te beuken. Er moet toch wel logica te vinden zijn om alleen obstakels binnen de grenzen van een bepaalde afmeting weer te schrappen lijkt me.
muren beuken heb ik met mijn oude roomba ook niet hoor! stoelen die in de weg staan worden hoogstens langs de zijkant geraakt....ben er echt wel heel tevreden mee....maar merk wel dat de oude veel plekken tot soms wel 5 x doet.....betere mapping was wel iets wat nodig was...snap alleen dus niet waarom ze de kaart vergeten...hij kan echt wel het verschil zien tussen een muur en een tijdelijk object!
klopt de oude Roomba (550) kent ook de contouren van de kamer, bij mij is alles schuin en ook al verzet ik hem van beneden naar boven, dan weet hij na een tijd dat hij op een andere locatie zit.
Bij de "vaste" muren zie je dat hij enkel cm voor de muur wat vertraagt en er dan zachtjes tegen tikt, bij een stoel of bank rijdt hij er redelijk hard tegen.
. hij mag dus best de kamer mappen en bijhouden, daarvoor dient hij de tafel en stoelen niet op te slaan.
Waar het nu dan van de camera te pas komt ?
Als de 980 nu een stoel ziet, dan kan hij ook vertragen er er niet full speed tegen rijden.
De 550 doet het volgens het volkomen random principe.

Als je je roomba elke dag laat schoonmaken maakt het niet veel uit of er intelligentie inzit, het ding blijft gewoon actief tot de batterij leeg is of indien de roomba het laadstation al enige tijd niet meer gezien heeft (om te voorkomen dat ie "wegloopt"). Zo komt ie uiteindelijk overal.

Als je kijkt naar het prijskaartje van de nieuwe modellen heb ik toch echt het idee dat dat meerkosten niet opwegen tegen de nieuwe functionaliteit. Ik blijf bij de oude/goedkope modellen met timers. Doen het prima voor een mooie prijs.
...Als je je roomba elke dag laat schoonmaken maakt het niet veel uit of er intelligentie inzit, het ding blijft gewoon actief tot de batterij leeg is.
Onjuist; de Roomba (5 serie in ieder geval) maakt op basis van de stukken van de kamer waar hij het langste rechtdoor kan lopen een inschatting van hoe groot de ruimte is, en daarmee hoe lang ie moet zuigen.
Bij extra vuil detectie komt er extra tijd bij voor 'spot'-reinigingen.
Als 'ie eerder leeg is dan de (berekende) benodigde tijd gaat ie tussentijds laden, en daarna weer verder.
klopt de oude Roomba (550) kent ook de contouren van de kamer, bij mij is alles schuin en ook al verzet ik hem van beneden naar boven, dan weet hij na een tijd dat hij op een andere locatie zit.
Weet je dat zeker? Voor zover ik weet kan de 500 serie dat namelijk niet.
Bij de "vaste" muren zie je dat hij enkel cm voor de muur wat vertraagt en er dan zachtjes tegen tikt, bij een stoel of bank rijdt hij er redelijk hard tegen.
De Roomba kan met sonar zien horen dat er iets in de buurt is en afremmen, daar is geen kaart voor nodig.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17 september 2015 11:38]

De Roomba kan met sonar zien horen dat er iets in de buurt is en afremmen, daar is geen kaart voor nodig.
Bijna juist... de Roomba gebruikt daarvoor infrarood sensoren.
Oeps, dat had ik fout, het is idd IR.
dit is proefondervindelijk vastgesteld en de enige mogelijke verklaring waarom de roomba in een huis met geen enkele gelijke hoek, toch precies aan het eind van de gang afdraait en de kamer binnen rijdt.
Van waar ook in de gang hij de muur begint te volgen, slaagt hij er steeds in om dit te doen.
Beneden is er een bijna identieke gang en ook daar maakt hij de juiste afslag, maar dan 30cm verder omdat het daar wat langer is.
overal tegen de muren botst hij zachter dan tegen willekeurige obstakels, indien de sonar goed zou werken dan zou hij ook zacht tegen een willekeurig object botsen, iets wat hij in veel mindere mate doet. op stoelpoten reageert het niet, op de sofa wel, maar daar kan hij achter om rijden en neemt die niet mee op in het contour van het huis.
Daar gaat hij steeds 5 cm naar voor en botst er dan weer lichtjes tegen zo tot het eind van de sofa.
dit gedrag kom in nauwelijks tegen met vaste muren tenzij ik hem verzet heb; dan is het weer aftasten waar hij zit en dan "volgt hij de muren" ipv af te tasten.
Ik kan dat toch helemaal verklaren op grond van de sensoren die er in zitten. Kleine voorwerpen en voorwerpen die diffuus reflecteren zijn niet goed zichtbaar voor sonar. Dus dan klopt het dat hij stoelpoten makkelijk mist.

Ook het aan het einde van de gang afslaan is in principe te verklaren met de (zijwaarts gerichte) sensoren.

Ik verbaas me alleen een beetje over je beschrijving over keurig op de juiste plek afslaan. Mijn 500 heeft een stevige random-component en komt daardoor nooit twee keer op dezelfde manier de gang door. De ene keer is het recht door, dan weer schuin en dan weer zigzaggend; het is een behooriljk chaotisch systeem.
Voor zover ik weet hebben alle modellen in de 500 serie dezelfde electronica en logica, ze zouden zich dus hetzelfde moeten gedragen (voor zover dat mogelijk is bij random gedrag ;)

Heb jij misschien een nieuwer model?

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17 september 2015 15:35]

klopt,
Daarom sta ik er ook altijd van te kijken dat hij het zo mooi doet.
Meestal loopt hij chaotisch rond, maar soms schakelt hij in een soort van rand/muur mode en loopt hij perfect een muur langs met het borsteltje, en neemt de hoeken perfect.
Het gaat trouwens over een scherpe hoek, schat zo'n 80.

misschien is het een andere firmware ?
De roomba kent wel wat kleine truckjes zoals het herkennen van hoeken, tafelpoten en deuren en daar wordt het gedrag op aangepast maar daar is geen lange-termijn geheugen voor nodig.
Ik kan bevestigen dat de Roomba 560 in ieder geval ook soms de muur volgt, en dan inderdaad zonder er (tijdens het volgen iig) tegen te botsen. Daarvoor zorgt de zijdelingse IR sensor. Eens die sensor geen muur meer ziet, zal hij dan ook naar rechts draaien, om zo de contouren van de muur om de hoek te volgen.
Maar wat is dan het exacte nut van het mappen van de kamer? Dat hij weet waar hij is geweest?

Bij opslag zou hij na een aantal keer rijden de meest optimale route moeten kunnen berekenen.
Juist. Hij weet exact wat wel en niet is gedaan in de kamer. Tevens hoeft er niet gebotst te worden, de scanner ziet de obstakels aankomen.

Neato had een mooie video over de techniek die ze gebruiken: https://vimeo.com/89080857
Enig probleem is als je plinten lager zitten dan ongeveer 10 cm. De laser zit op ongeveer 10 cm en die zit plinten een lagere hoogte niet en dan botst hus dus toch tegen de plinten.
En bij jou staan de stoelen en de bank ook steeds op exact dezefde plaats? :-)

Ik vermoed dat dat (buiten veiligheid, het toestel is immers met wifi verbonden,en je weet immers nooit wat er ze mee aankunnen) de reden waarom je beter de kaart van de kamer telkens opnieuw aanmaakt.
Mijn bank en stoelen staan inderdaad de hele tijd op dezelfde plaats. Loop jij er continue mee te zeulen dan?

Het gaat met name om muren en en-suite kamers waarbij tijdsbesparing te pakken valt als je de optimale route kan berekenen. Niet of een stoel 10 cm naar links staat.
Neato vergeet volgens mij ook de kaart. Opzich is dat ook goed ook, want ons k'nijn wil wel eens in de weg liggen. En zou ook geen goed systeem zijn als deze obstakels permanent werden.
Obstakels permanent worden? Je bedoelt als je stofzuiger je konijn vermoord?
Het heeft geen zin om het te onthouden. Als je namelijk een stoel verzet is de lay-out al anders en je kaart waardeloos. Soms zet ik mijn Neato aan als ik weg ga en kan hij wat mij betreft de hele benedenverdieping doen. Maar ik heb hem ook wel eens op de gang gezet omdat ik nog bezig was in de woonkamer. Kan je gewoon de deur dicht doen en hij red zichzelf ook gewoon.
Ja maar dat kan hij nog altijd de kaart updaten, op een gegeven moment heeft hij dus een map van objecten die "kort" op een bepaalde plek zijn (dus objecten die makkelijk te verplaatsen zijn zoals stoelen, speelgoed, andere meuk) en objecten die lang op dezelfde plek blijven staan en niet snel verplaatsen (bank,tafel, muren). Hier kan hij zijn mapping op aanpassen.
Maar zodra je een stoel verschuift klopt die kaart niet meer. Voor Roomba is het volgens ook niet interessant om te weten hoe de kamer er precies uit ziet, ze hoeven alleen bij te houden waar ze geweest zijn.
Dat er een mooi kaartje uit komt is volgens mij vooral een gimmick voor de eigenaar.

Overigens vind ik dit een heel stoer onderwerp, Simultaneous Localization and Mapping, oftewel navigeren met een kaart die je ter plekke zelf moet opbouwen. Ook erg belangrijk voor autonome auto's om zich te redden in gebieden zonder landkaarten (bv een parkeergarage).
Er komt een nieuwe aan die ook "Wifi Connected" is. De nieuwe Neato Connected kan interessant zijn als ik deze ook vanaf mijn computer kan aansturen (wat er alle schijn van heeft), want daar zie ik wel voordelen in.

Normaal gaat mijn Neato elke dag om 9:00uur de boel schoonmaken, maar het komt tegenwoordig veel voor dat ik thuis werk en in de huiskamer zit.. en geloof me er is niets zo irritant van een leg-humping-robot.

Nu wil het dat mijn verlichting al door Homeseer (House-automation software) wordt geregeld met behulp van sensoren die mijn aanwezigheid detecteren (beweging + drempelwaarde Lichtsterkte = licht aan). Dus zou de mogelijkheid bestaan dat ik m automatisch even kan parkeren als ik een langere tijd in de woonkamer ben en weer vergaat als ik er weer even niet ben... Lijkt me helemaal top.

Nu nog een oplossing voor het legen van die stofbakken verzinnen :P

Uit beveiligingsoogpunt heb ik tegenwoordig een apart wifi-netwerk (incl vlan) waar ik wifi-enabled/IOT devices op test/connect zonder Internet routering, enkel om het apparaat direct aan te kunnen sturen i.p.v. een smartphone app/webdienst. Kan het niet dan gaat het terug, ik wil niet afhankelijk worden de dienstverlening van Ziggo om bijvoorbeeld mijn huis in te kunnen*.

* Ja dat is mijn lopende project, aangezien het op mijn auto zit moet het ook op een veilige manier op mijn voordeur kunnen, enkel dan zonder paslezers, afstandsbedieningen of numpads, anders passeert het de WAF (Wife Acceptance Factor) niet.
Voor de oplossing heb je geen wifi of home automation nodig. Laat je apparaat gewoon door de week om 05:00 de boel schoonmaken, dan heb er alleen nog last van als je feestjes viert.
De Samsung die ik heb doet dat ook dus weinig "nieuws" aan.
Je krijgt een -1. dus van mij weer een +. Korte reactie maar ook precies wat ik dacht, bijna 1000 euro voor een stofzuigertje is voor bijna iedereen te idioot voor woorden. Daar koop je 4/5 normale deftige stofzuigers voor met alles erop en eraan. Niet automatisch maar wel een stuk krachtiger.

Daarnaast zul je altijd nog een normale stofzuiger moeten hebben voor het handmatige werk en de grotere rommel die soms gemaakt wordt.
en daar sta je dan gemiddeld 4 uur per week met je stofzuiger in je handen...4 x 52weken= 208 uur....laten we uitgaan dat een gemiddeld uur werken normaal tussen de 15 en 20,- kost..laten we uitgaan van 10,- per uur....dan heb je dus al 2080 euro kosten aan arbeid die de roomba niet heeft...en das per jaar!
Ben ik niet met je eens. Als jij 4 uur per week nodig hebt om de kamer te zuigen dan is er iets goed mis met je stofzuiger of vaardigheden.

Daarnaast betaal jij jezelf niet uit met een uurloon, dus die vergelijking gaat niet op.

Je bent met 'echt' stofzuigen wel even bezig, maar dat valt per week enorm mee en heel veel klusjes kan je roomba echt niet. Of zuigt die van jou de trap ook en op de kastjes?

Als ik PUUR de vloer reken en dus niet alle andere dingen die ik even natrek dan ben ik met een half uurtje per week toch echt wel klaar schat ik zo. En als je een beetje opschiet vast sneller.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 17 september 2015 12:06]

Over het aantal uur dat je nodig hebt voor huishouden kun je niets zeggen als je niet weet hoe de persoon woont
Dat kan ook niet, ik ga van mijn eigen situatie uit, maar ik weet wel dat als je 4 uur per week aan het stofzuigen bent, dat je minimaal in een kasteel moet wonen als je op 1 etage zo lang bezig bent.
Of een handicap hebt ;)
Goed punt. Er zijn veel mensen die een handicap hebben met nog wel prima zelfstandig wonen. Dan is elke vorm van automatisering een welkome aanvulling!
Wat dacht je van tweeverdienergezinnen met kinderen? Ik heb ze zelf niet, maar wat ik zo om me heen meemaak kun je ze 100.000 keer zeggen dat ze de voeten moeten vegen cq. schoenen uit moeten doen op de deurmat, maar nog lopen ze allerlei meuk mee naar binnen :)

Dus dan geloof ik zo dat je wat bovengemiddeld vaak stofzuigt. 900 Euro vind ik eigenlijk ook wel veel geld, maar die prijs zal vast snel zakken.
Dat klopt, ik zit hier met 3 haarballen van katten, wij stofzuigen elke dag na het werk (ongeveer 30-60minuten ), ik ben me nav oa dit artikel en voornamelijk de reacties ook serieus aan het denken voor zo'n geautomatiseerde stofzuiger.
Uiteraard is het niet het leukste wat je te wachten staat na een dag werken: katten haren zuigen.. Indien dit apparaat het werk elke dag kan overnemen zonder dat de katten hem mollestreren is het natuurlijk een top apparaat.

Maar goed, hoe doet zo'n ding het indien je bijv (zoals bij mij) bij de bank onder de tafel een tapijt met ''lange'' haren hebt liggen? Voor de voetjes oh zo fijn, maar volgens mij voor zo'n mini stofzuiger niet te doen?
Als ik zelf zo mijn woning bekijk is er wel wat standaard vloer / laminaat, maar ook veel objecten, tafels, kasten, een tapijt, deurmatten etc etc. Indien ik dat allemaal alsnog zelf kan doen met de stofzuiger kan ik net zo goed het stuk laminaat ook meenemen..

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 18 september 2015 10:47]

De roomba werkt op heel veel oppervlakken tapijt en laminat en een combinatie ervan. We hadden ooit een roomba 1 (de eerste) en dat ging prima alleen wel wat issues zoals haar die in de bostels bleven zitten. dus dit jaar weer een verse gekocht de 880 en het werkt super je kan hem gewoon programmeren dat hij alles elke dag doet als je er niet bent en op sommige dagen kan je even alle stoelen op de tafel zetten zodat hij ook goed onder te tafel kan komen. hoeft niet elke dag. Wat hij gewoon doet is het dagelijkse vuil (haren en katte grit en kruimels) netjes weg halen. Je moet wel af en toe even goed je huis door met een stofzuiger om de plekjes door waar de roomba niet kan komen. Maar zeker deze nieuwe versie zijn het er maar weinig. Zelf met onze vrij volle kamen met stoeken en banken. Top ding. En zeker met katten een uitkomst de hoeveelheid haar per dag is enorm zeker als je hem dan leegt.
Los daarvan, als je een schoonmaakster inhuurt en 20 euro per uur aanbied, dan denk ik dat je een kleine invasie aan de deur krijgt van gegadigden...!

Kun je de lekkerste maid er tussenuit zoeken O-)
Weet wat het is ik heb drie verdiepingen en per verdieping een Neato lopen.

Dat scheelt een hoop tijd (wel meer dan 30 minuten per week) en bovendien is je huis gemiddeld veel schoner. Dat scheelt ook weer stof afnemen op plinten enzovoorts.

Uiteindelijk is het gemak en daar betaal je voor.
Er zijn genoeg mensen die zo druk zijn dat ze geen tijd hebben om uitgebreid met de hand te zitten stofzuigen of hun tijd niet op die manier willen verspillen. Roomba zorgt ervoor dat onze schoonmaakster haar tijd effectiever kan besteden en ons huis in de tussentijd schoon blijft. Daarnaast doet Roomba sommige dingen gewoon beter zoals stofzuigen onder meubels. Een robotstofzuiger biedt ook de mogelijkheid om huisdieren te hebben zonder dat je helemaal leip wordt van het stofzuigen.
Toen wij nog vogels hadden moesten we inderdaad vl meer zuigen, maar tegenwoordig valt dat reuze mee. Het zal per geval misschien ook wel verschillen, maar ik persoonlijk vind zo'n ding nog een hoog gadget gehalte hebben. Over een paar jaar heeft vast bijna iedereen zo'n ding...

In ons geval is het zuigen onder meubels ook sowieso geen optie. Om onder onze leren bank te komen zal het ding <1cm hoog moeten zijn en bij de eettafel kan het ook niet komen omdat de stoelen een poot hebben in een u-vorm, daar kun je alleen maar met de stofzuiger overheen 'stappen' of de stoelen wegzetten van de tafel. Ik blijf in mijn geval dus altijd een gewone stofzuiger nodig hebben, of we moeten na het eten de stoelen op tafel zetten :Y)

Als je grote open ruimtes in de kamer hebt zal dat ongetwijfeld praktischer zijn.

Ik moet zeggen dat ik even stofzuigen helemaal geen straf vind. In de toekomst zal ik misschien wel een keer zo'n ding kopen, maar dan wacht ik nog even tot de techniek nog verder uitontwikkeld is. Tevens zal hij toch onder het dressoir uit het zicht moeten kunnen parkeren. Wil hem absoluut niet in het zich hebben staan zo'n oplaadstation.

Ik weet zeker dat er in de toekomst van nog wel een roomba achtig apparaat komt wat de trap op en af klimt. Misschien stap ik dan in :)

[Reactie gewijzigd door Fairy op 17 september 2015 12:03]

Ik weet zeker dat er in de toekomst van nog wel een roomba achtig apparaat komt wat de trap op en af klimt. Misschien stap ik dan in :)
En ik stap pas in als hij ook kan dweilen.. Dat blijkt bij gladde vloeren toch regelmatig nodig te zijn ook al lijkt het schoon, afhankelijk van het patroon.
Dan kies je de Roomba Scooba die dweilt vor je.
Okee, dat's handig. Bedankt voor de tip.
haha jij bent echt grappig
jij vergelijk de uren dat je thuis schoonmaakt met uur kosten
uren dat je thuis ah stofzuigen bent kan je als je een roomba hebt toch echt anders besteden....dus ze kosten je geld!
Eens. Ik heb een simpele Roomba via Ibood voor 190,- en dat is toch wel de max die ik ervoor betaal. Wel goed ding overigens.
Daar koop je 4/5 normale deftige stofzuigers voor met alles erop en eraan.
Daarnaast zul je altijd nog een normale stofzuiger moeten hebben voor het handmatige werk en de grotere rommel die soms gemaakt wordt.
1. ben ik niet mee akkoord bij de grote zuiger is er geen "meid" bij in de aankoop. Dat automatische is dus wel degelijk een heel goed argument.
2. Nee een zware deftige stofzuiger heb ik niet meer gebruikt sinds de Roomba. Wel een kleintje, eerder een grote kruimeldief om de hoeken en de trappen te doen, voor de rest doet de roomba alles al.
De app gebruiken als afstandsbediening om het ding rond te rijden als een afstandsbestuurbaar autootje, kan niet.
Als je al zoveel tijd zou willen besteden aan je Roomba, dan kan je net zo goed de gewone stofzuiger pakken.
Het apparaat moet in de VS 900 dollar gaan kosten.
Auw. Het lijkt erop dat ik voorlopig ook de boel handmatig blijf doen. ;)
Wel handig als je net wat hebt gemorst ergens en alleen dat stukje wilt doen.
Dan pak ik hem gewoon op en zet hem op spot clean. Minder werk dan laten rijden met de afstandsbediening....
Dan pak ik hem gewoon op en zet hem op spot clean.
Tenzij je in een rolstoel zit, natuurlijk. En een afstandsbediening is ook wel handig als je Roomba-wars wilt spelen.. ;)
Daarom hebben de meeste iets duurdere versies al een afstandbediening alleen niet op basis van een app maar gewoon infrarood. erg handig onze roomba staat onder een kast verscholen te laden dus als je hem wilt pakken kan je hem met de afstandbediening aan zetten zodat hij er uit komt.
... een afstandbediening alleen niet op basis van een app maar gewoon infrarood. erg handig
Vooral als je geen mogelijkheid hebt om een app te draaien. Ik heb geen mobiel. Ik ga mij toch maar eens verdiepen in die stofzuig-dweil-robots.
Dank.
Sure, dan werkt de AB beter dan niets. En soms is het ook wel grappig (maar niet sneller) vanuit de luie stoel. Maar daar heb je geen WiFi besturing voor nodig in elk geval...
Ik heb een Samsung van 600 (dank u ecocheques) en zou echt niet meer zonder willen. :)
De Neato XV Signature (Pro) wordt doorgaans als best rereviewed en kost maar de helft van jouw Samsung ;). Ik heb er zelf sinds kort ook een, en het zijn inderdaad ideale apparaten :)
Het mappen van de kamer doet m'n Neato inderdaad ook al. Puik toestel, zeker nu ik de standaard batterij vervangen heb met een Lithium-batterij. Op de site van Neato (https://neatorobotics.com/) staat dat hun nieuwste model ook voorzien is van WiFi. Zeer benieuwd wie de robotstofzuiger-strijd zal winnen...
Ik heb de accu wel al een keer vervangen, maar nog nergens een Lithion accu gevonden. Ik dacht dat het niet mogelijk was omdat de firmware dit niet zou herkennen. Heb je een linkje waar je deze vandaan hebt?
Ja dat zou ikj ook wel willen weten. Ik heb bij een van mijn drie zuigers ook de accu moeten vervangen. Je kunt alleen maar NiMh krijgen als vervanger.
Dank je voor de link. Ik heb echter een Botvac 85. Die staat er jammer niet tussen. :'( :'(
Ik heb de mijne bij iBatteries gehaald (http://ibatteries.eu/) . Is tuurlijk wat spannend, daar je vanalles leest dat dit niet zou kunnen werken; maar het gaat effectief wl. De firmware ziet gewone batterijen, en iets in de batterijen zorgt voor de omvorming. De Neato gaat opmerkelijk langer mee (gaf het vroeger bijna na 30 minuten al op). Wel de batterij resetten via het menu op het toestel, anders denkt Neato dat hij nog steeds na 30 minuten mag stoppen.
Via dit site ook meteen 30 filters gekocht, scheelt een stuk en zijn krak dezelfde als die bij het toestel zaten :)
Toch is de belangrijkste reden voor de smartphone-app niet het handmatig aan- of uitzetten van de robot, maar het agenderen van taken voor de robot en het bijhouden van andere onderhoudstaken.
Dat kan ik alleen maar toejuichen. Als je uw thermostaat moet programmeren, zit je te priegelen op kleine toetsen, liefst met een verschillend commando bij "lang" of "kort" duwen. Een absolute ramp.
Dan liever iets dat ik met een (eenvoudige) webinterface - een app hoeft zelfs niet - kan aanpassen.

Alleen krijg je dan wel een veiligheidsprobleem. Morgen kan iedereen uw thermostaat, stofzuiger, ... bedienen. Is het dan niet handiger om een eigen netwerk te creeren, waarop je moet inloggen? Zoals de Chromecast doet: zolang ie niet ingesteld is, zendt ie een eigen SSID uit.
Met dit soort toestellen kan dat toch ook, op een gebruiksvriendelijke manier. Je duwt op een knopje en de stofzuiger zendt gedurende 30 minuten een wifi netwerk uit, waarop je kan inloggen en alle settings kan wijzigen. Na die 30 minuten is er geen wifi meer en is het terug een "dom" toestel. Op die manier is er bijna geen beveiligingsrisico.
Mja, want als ik op een gegeven moment op de bank zit en de roomba blijft tegen mijn been omhoog rijden dan zou dat wel eens een al qaeda hacker kunnen zijn die een aanslag pobeert te plegen.. :+
Voor dat programmeren met je smartphone heb je echter geen wifi nodig. Je kan ook gewoon bluetooth gebruiken. Korte range, even een keer pairen en klaar.
De functie om de Roomba op afstand aan en uit te zetten klinkt in theorie leuk en daar blijft het bij. Want wat ik bij niemand heb gelezen is dat je het ding wel steeds moet schoonmaken. Als je een paar katten in huis hebt, zoals wij, dan is het kleine vuilreservoirtje na n of twee zuigprogramma's wel vol en ben je een kwartiertje of langer bezig het ding weer helemaal schoon te maken. Kortom het is wel een handig ding, maar het in beeld brengen van de kamer of een bediening via het Internet voegt niets toe. Een veel grotere verbetering zou bijvoorbeeld zijn een sterk verbeterde zuigkracht, een veel grotere opslag voor het opgezogen vuil en gemakkelijker schoon te maken, dat soort zaken.
twee grote honden en twee katten. ca 2 dagen normaal op het reservoir. bij ruiperioden dagelijks.
Openen, schudden, klikken klaar.. 15 seconden werk. Om de keer klop ik ook de 2 hepa filers it. 10 seconden extra.
Schoonmaak borstels een keer per week. max 5 minuten. ( met meegeleverde schoonmaak atributen)
2 maandelijks blaa sik er met een spuitbus perslucht doorheen vwb binnenwerk.
Werkt al vier en half jaar perfect!
Hier ga jij blij van worden: http://www.cyberhuis.nl/r...0/aerovac-afvalbakje.html

Heb ik ook aangeschaft ivm hondenharen. Lekkere grote bak en makkelijk te legen.
Bedankt voor de tip! Ik ga er eentje bestellen.
Op zich wel een vreemde move van de Roomba.
Het unieke van hun (stofzuiger-)algoritme was juist dat 'allerlei onnodige zaken zoals het mappen van de inrichting' niet nodig was, omdat de stofzuiger de kamer juist 'aanvloog' alsof hij zelf een insect was. Onderzoek (zo beweerde iRobot altijd) wees uit dat dit zorgde voor een veel efficintere manier van stofzuigen was dan het in kaart brengen, zoals de meeste concurrenten doen.

(En ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat oude algoritme inderdaad prima zijn werk doen; de 1e Roomba die we hadden hebben we tot op de draad versleten, en de 2e draait inmiddels ook al weer even mee.
Vrienden die door ons enthousiasme ook een Roomba hebben gekocht zijn allemaal even tevreden, dus het oude algoritme werkte ook goed onder verschillende omstandigheden.)
Dan blijf je bij de goedkopere roombas en geniet je tegen een lagere rpijs van de luxe.
Wil je wel mapping dan heb je nu een keuze.
Mijn LG home bot doet ook aan mapping door middel van een camera en dat ding doet goed zijn werk en hangt tenminste niet aan het internet. Al die connected smart bullshit, ik ben er niet echt fan van, want meestal maken de fabrikanten een potje van de beveiliging van die dingen.
maar het kan wel ;) heb ik wel gedaan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True