Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

Miele is in de markt voor stofzuigrobots gestapt. Het eerste resultaat hiervan is de Scout RX1, die met onder andere zeven infraroodsensoren, een gyroscoop en een op het plafond gerichte camera is uitgerust.

De Scout RX van Miele gebruikt de gyroscoop voor de registratie van alle roterende bewegingen en veranderingen van richting. De camera, met onbekende resolutie, scant verschillende keren per minuut het plafond. Miele combineert deze gegevens voor de Smart Navigation-technologie, die kamers in de woning in kaart brengt.

Daarnaast beschikt de robot over zeven sensoren die botsingen met bijvoorbeeld meubels moeten voorkomen en zijn er drie sensoren aan de onderzijde die moeten voorkomen dat de Scout van de trap of andere hellingen valt. De robot kan vier zuigprogramma's uitvoeren en de gebruiker kan deze zelf aanpassen.

Op een volle lithium-ion-accu zou de Scout RX een oppervlak van 150 vierkante meter kunnen reinigen en 120 minuten onafgebroken kunnen functioneren. De winkelprijs van de stofzuigrobot wordt ongeveer 700 euro.

Met het product gaat Miele de concurrentie met LG en iRobot aan. Die laatste bracht onlangs zijn Roomba 800-lijn en Scooba-dweilrobot in Nederland uit. Huishoudrobots worden van steeds meer technologie voorzien en de verwachting is dat ze bijvoorbeeld een rol gaan spelen op de groeiende markt voor domoticasystemen.

Miele Scout RX1Miele Scout RX1Miele Scout RX1Miele Scout RX1Miele Scout RX1Miele Scout RX1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

Ben benieuwd hoe goed een stofzuigrobot werkt bij hoogpolige vloerbedekking?
Foto's van deze dingen zie ik altijd met een gladde vloer.

[Reactie gewijzigd door br men op 25 maart 2014 13:57]

laatst leuke test gezien, conclusie; het is het nog net niet;
- of ding werkt prima, maar kan niet over kabeltjes heen
- zuigertje werkt prima, maar kan niet overweg met hoogpolige vloerbedekking
- ding werkt prima, maar kan basis station niet meer vinden
- robotje doet wat ie moet doen, maar moeite met obstacels/huisdieren
- of ding kan overweg met vloerbedekking, kabeltjes en basisstation, maar maakte weer niet goed schoon.

van de robot-hulpjes die ze getest hadden, was er geen een die alle tests volbracht.
zou nog ff wachten.... ben test aan het zoeken, maar krijg 123 niet gevonden

hier staat wel nodige, maar andere test; http://www.consumentenbon...-robotstofzuigers-getest/

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 25 maart 2014 14:04]

Tja, het is maar net wat je er van verwacht. Ik heb al 5+ jaar een diverse stozuigrobots en vrij recent een dweilrobot. Je moet inderdaad je huis een beetje robot proof maken door kabels weg te halen maar dat staat ook wel zo netjes in je huis ;)

Die van mij doen perfect werk en door ze meerdere keren per week aan te zetten is het echt veel schoner dan als je zelf een keer per week de handstofzuiger neemt. Zeker onder de bedden en kasten.

De gewone stofzuiger gebruik je dan alleen voor de trap of voor echt onbereikbare plekken.

Een hoogpolig tapijt is inderdaad moeilijk en daarvoor is zo'n robot dan ook niet geschikt maar er zijn heel veel mensen die gn hoogpolig tapijt hebben.

Ik wacht nu alleen nog op een betaalbare opruimrobot
^ Helemaal mee eens

Je moet niet verwachten dat je zo'n ding koopt, in huis neerzet, en dat je dan klaar bent en nooit meer hoeft te stofzuigen, zo goed werkt het nou ook weer niet. Maar met een extreem kleine inspanning kun je jezelf echt 90% van het stofzuigwerk besparen.

Wat ik doe is elke ochtend checken of er nergens iets op de grond rondslingert (kledingsstukken, speel dingetjes van de kat, etc), ik zet de stoelen van de keukentafel even uit elkaar, en ik kantel 1 van de stoelen bij de tv die een platte voet heeft waar de Roomba op vast komt te zitten. Kost me elke dag nog geen 30 seconden werk, en daarmee komt de Roomba letterlijk 99 van de 100 keer netjes terug op zijn basisstation, en haal ik er elke 2 dagen een hele tray vol stof uit, ik sta er echt tot op de dag van vandaag van te kijken hoe goed het werkt. Voorheen ging ik niet vaker dan 2 keer per week met de stofzuiger door het huis, en nu pas zie ik hoeveel stof en kattenharen er voorheen door het huis vlogen, echt een verademing (letterlijk en figuurlijk). Eens in de 2 weken ga ik met de gewone stofzuiger langs alle moeilijke plekjes en that's it.

Dit soort apparaten zijn minder geschikt voor meerdere verdiepingen, maar voor een gelijkvloers appartementje met een laminaatvloer is het ideaal. Niet goedkoop, maar tot op de dag van vandaag elke eurocent waard, als het ding langer dan 2 jaar heel blijft dan heeft het wat mij betreft zijn geld dubbel en dwars terugverdiend, reken maar eens uit wat een werkster kost die elke dag een half uurtje komt stofzuigen en verder niks.
Hier is een test van een robot stofzuiger.

iRobot Roomba 880 review

Je kunt van robot stofzuiger die waarschijnlijk minder dan 1/10 van de energie verbruikt als een traditionele stofzuiger dat deze ook de zelfde kwaliteit levert.
In de tijd dat je de robot stofzuiger schoonmaakt heb je waarschijnlijk je huis beter schoon dan de robot stofzuiger. Zeker als je dieren in huis hebt.

Als technologische ontwikkeling is het natuurlijk wel leuk. Maar IMO niet zinvol.
In de tijd dat je de robot stofzuiger schoonmaakt heb je waarschijnlijk je huis beter schoon dan de robot stofzuiger. Zeker als je dieren in huis hebt.
Uhh 1 keer per 2 dagen het bakje eruit en leegkieperen, en 1 keer per 2 weken even de molentjes en wieltjes vrij van stof en haren maken, kost me opgeteld nog geen 5 minuten per maand aan tijd. Knappe jongen die in minder dan die tijd elke dag zijn huis stofzuigt een hele maand lang. Ik zou zeggen juist als je huisdieren hebt een uitkomst, misschien kan je eens uitleggen waarom jij denkt dat een robot stofzuiger daar minder geschikt voor is, tenzij je graag elke dag een kwartier aan stofzuigen besteed?
Leuk al die zakelijke reviews, maar ik ga van mijn eigen praktijkervaring uit:
productreview: iRobot Roomba 780 review door denan

Sinds ik hem heb is de stofzuiger beneden niet meer aangeweest... alleen om even de plinten en het plafond te doen.

Hij komt op meer plekken dan ik met de stofzuiger kwam, en na het wegwerken van kabels loopt hij nooit meer vast. En juist MET dieren is de roomba handig, ik heb drie katten en zou 2x per dag moeten stofzuigen om het schoon te houden. De roomba draait nu 2x een rondje en ik ben klaar.
Heb een paar jaar terug een Roomba gehad en heb het idee dat ze op een lokaal maximum zitten. Uiteindelijk moest ik de robot zoveel babyzitten (weghalen van obstakels, redden wanneer hij was vastgelopen), dat ik net zo goed zelf kon stofzuigen.

Ze vinden vooral deeloplossingen voor de kleinere probleempjes, maar het lukt ze maar niet om een integrale oplossing te vinden, die de rest van de markt wegblaast (of zuigt). We zitten te wachten op het 'iPhone'-moment: een fabrikant die innoveert op alle bestaande technologien en deze samen weet te brengen tot een 'killer'.
Ik zit nog steeds te wachten tot de ultime uitvinding zodat we niet meer hoeven te stofzuigen..... iets dat stof nog doet verdwijnen voordat het op de grond valt. Helaas kan ik nog lang dromen ben ik bang ;)
nano coating op alles wat je kan inbeelden plus af en toe eens je living vacuum trekken => bye bye stof :+ , kijk er ook alleziens naar uit 'ooit' of gewoon een "echte" intelligente robot die gewoon kan kijken waar die moet stofzuigen en niet slentert van hier naar daar maar zoals een persoon echt kijkt waar die moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Rigs op 25 maart 2014 15:13]

een "echte" intelligente robot die gewoon kan kijken waar die moet stofzuigen en niet slentert van hier naar daar maar zoals een persoon echt kijkt waar die moet zijn.
Het hele idee achter goed stofzuigen is natuurlijk dat je de hele kamer zuigt en niet alleen de plekken waar je kunt zien dat er veel vuil ligt. Het heet niet voor niets 'stofzuigen'. Anders had het wel 'rommelzuigen' geheten.

Maar goed, deze robotstofzuigers zijn natuurlijk nog in ontwikkeling en moeten, zoals hierboven aangegeven, vooral gezien worden als aanvulling op je wekelijkse (of vaker) echte stofzuigbeurt. En daarvoor vind ik ze veel te duur nog.
Een vacuum trekken in je huis? Dat zou ik niet doen, want dan stort het in ;)

Daarbij, planten zijn ook niet echt gediend van een vaccuum, en huisdieren al helemaal niet :+
een schoonmaak(st)er
Het zijn meestal veredelde kruimeldieven dus waarschijnlijk doen ze het heel slecht op hoogpolig tapijt.

Deze apparaten moet je ook niet zien als vervanging van een stofzuiger, maar meer als een aanvulling op die 1 maal daags de meeste rotzooi opruimt. Zoals op het plaatje te zien is komt hij niet onder de tafel stoelen en in de hoeken waar juist het meeste stof zich ophoopt.

Overigens is mijn robotstofzuiger al weer in de kast beland omdat deze vastliep onder de radiator en z'n motor doorbrandde.

edit:
@air2: je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

[Reactie gewijzigd door PuzzleSolver op 25 maart 2014 14:12]

Volgens het plaatje komt ie juist WEL onder de tafel. (zie het groen door het wit heen...)
Maar ach het is maar een plaatje he :)
Denk dat-ie het bijzet tafeltje (of wat het ook moge zijn, dat geelgroene 'design' ding op verstelbare poten) bedoelde :)
maarja, daar komt mij stofzuiger ook niet zonder dat ik dat ding zou verplaatsen, en genoeg mensen die dat ook niet doen..
tot aan het midden zal met de meeste stofzuigers niet lukken nee - maar ver genoeg dat iets dat net onder de rand ligt lukt prima... maar niet met zo'n ding :)
Daar zal je robotstofzuiger inderdaad niet onder komen, vandaar dat je dat soort meubels gewoon om de dag even moet verzetten voordat je de deur uitgaat :9
Onder de eettafel wel natuurlijk. Het ding is geen meter hoog natuurlijk. Maar onder de koffietafel kun je normaliter vergeten.
Volgens mij is de gemiddelde koffietafel wel 10cm boven de grond. Daar past een robotstofzuiger dus perfect onderdoor.
ik heb zelf een roomba en hij gaat prima onder de koffiezettafel, en ook onder de bank, en vele andere kleine hoekjes, ideaal!

verder heb ik tapijt en doet hij het daar ook prima op, grootste voordeel is dat hij elke dag zuigt, dus het vuil wordt nooit ingelopen. ik heb een relatief klein appartement nu, dat wel maar ik hoef nooit te stofzuigen het is een zegen!
Daarom heb ik de Neato gekocht dat is geen vegertje zoals de Roomba of deze maar daar zit daadwerkelijk een krachtige stofzuiger in (daar is het geluid ook na).

Mijne rijdt al 2 jaar rond. Het enige wat hij niet doet is tot direct op de plint zuigen. Dat is het enige gemis dat je af en toe zelf moet doen. Hij kan ook niet op mijn hoogpolig tapijt dat heb ik dan ook met magnetische strips gemarkeerd zodat hij daar niet rijdt(lager tapijt lukt hem wel).

[Reactie gewijzigd door Mirved op 25 maart 2014 14:38]

Zoals hierboven staat aangegeven. Het is een aanvulling op je stofzuiger. Zeker handig met dieren. en kinderen.

Daarnaast geloof ik niet dat deze stofzuiger 2500 watt is. de Batt zal dan met enkele minuten leeg zijn. Krachtig kan hij zijn. Maar niets gaat boven elke week gewoon nog eens je hele huis met de stofzuiger langsgaan. Zelf doe ik het nu ook 1x per week en stoor me door de weeks wel eens aan wat kruimels. Dan pak je de stofzuiger en ruimt het op.

Zo'n robot pikt dat gewoon overdag op. Maar je zult altijd nog eens met een stofzuiger er naast door heen moeten gaan om het echt haar pluis en kruimel vrij te krijgen.
Je kan het wattage niet helemaal vergelijken. De betere robots hebben goede borstels waardoor ze het vuil en stof `los` maken en naar boven transporteren tot dichterbij de zuigmond. Uiteraard zal een goede `normale` stofzuiger wel beter zuigen maar ik denk niet dat je zelf verschil zal zien.

En wat is er nu lekkerder dan altijd thuiskomen in een schoon huis :)
Verschil ziet je wel. gezien het feit dat een robot niet overal kan komen zoals kleine hoekjes, plintjes, naast onder kasten,banken.

Zeker onder kasten en banken ligt erg veel stof :) ik haal daar toch welke week een zooi stof ondervandaan. Geen idee waar het vandaan komt :+

Maar ik ben het met je eens. Thuis komen en iig die kruimels van de vorige avond omdat je geknoeid heb met het lekkere gebakje. zijn dan weg. Dat is wel iets waar ik me aan kan irriteren. :)
Ik kies mijn meubels er tegenwoordig op uit. De robot moet er onderdoor kunnen f het moet zo dicht op de grond zitten dat een normale stofzuiger er ook niet onder past :D
hahahaha.. Kan. Is ook een oplossing :)
Duur geintje voor een aanvullig op de gewone stofzuiger, die wrs 100x beter zuigt en dus helemaal geen aanvulling nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 maart 2014 15:19]

De Roomba van mijn vriendin is op de eerste dag een flink aantal uren aan het werk gezet en bereikte meer dan een gewone stofzuiger. Vooral haren doet een Roomba veel beter, hij doet er alleen zo lang over :P

[Reactie gewijzigd door Peenutzz op 25 maart 2014 18:38]

Dan zuig je zelf dus niet goed... Wel raar dat haren juist beter gaan. Je hebt zeker een houten vloer? Want tapijt daar krijg je ze met een 2kW stofzuiger zelfs met moeite uit.
ik heb thuis een Neato XV-25 de ronde doen, en die heeft met 3,5cm hoogpolig tapijt geen enkel probleem. Hij neemt zelfs de drempels met relatief gemak als hij de kans krijgt :) De zuigkracht is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een volwaardige Dyson, maar meer dan voldoende om toch elke dag te genieten van een echt schone vloer. Het enige nadeel is dat je toch elke week nog even de hoekjes en kieren waar het apparaat niet kan komen, zelf zal moeten doen.
Het zijn ook geen stof zuigers maar stof vegers. Dit om de accu te sparen. Helaas zijn ze daardoor ook een stuk minder efficient dan een echte stofzuiger of zelfs een kruimeldief. Voordeel is wel dat ze veel vaker stof verwijderen dan een normasl mens met de hand zou doen, maar het blijft gern 100% vervanging voor een echte stofzuiger.

Valt me trouwens op dat je nog steeds handmatig het opvangbakje moet legen. Ik dacht dat Krcher een model had die dat ook automatisch leegt.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 25 maart 2014 18:00]

Dat was inderdaad zo, dat ze alleen veegden, maar nu heb je er ook die ook zuigen. We hebben sinds kort een GRIXX (119, Aldi) die het stof naar zijn midden veegt en dan opzuigt. Ik moet zeggen, hij krijgt een aardig bakje stof en zand bij elkaar.
Neato doet echt zuigen en is al jaren op de markt.
Ik heb de Samsung Navibot SR8855 gehad, ook met plafondcamera. Het werkt erg slecht op vloerbedekking, ook al is die niet hoogpolig.
Zuigkracht is echt nog minimaal, blijft overal vastzitten (kabels, schoenen, etc etc)

Enige leuke aan een apparaat met plafondcamera is dat hij echt een scan maakt van een kamer en dus niet willekeurig de kamer inbotst, na een eerste scan. Als hij een 2e keer de kamer door gaat, dan stopt hij vlak voor de muur/bank/etc en draait dan bij en gaat verder. Is wat systematischer dan de camera-loze varianten.

[Reactie gewijzigd door kreator op 25 maart 2014 14:15]

de roomba slaagt daar ook in zonder camera.
Waar hij geen rekening mee houdt zijn tafels en stoelen, maar de "vaste" muren die weet hij perfect.
Zo bost hij nooit volle kracht tegen de koelkast (die hij dus ook als muur rekent) maar wel tegen tafel en stoelpoten of voorpoten van kasten waar hij wel onder kan.
Mijn huis heeft nogal grillige vormen en sommige hoeken pakt hij perfect en te vaak om toeval te zijn.
ook al verplaats ik hem soms tussen boven en beneden hij weet het verschil.
soms sta ik daarvan echt verbaasd, en 10 minuten later sta ik dan weer verbaasd dat hij op andere plaatsen echt zoooo dom bezig is.
onbegrijpelijk.

meer on topic (buiten dus dat ik de camera overbodig vind) ook al is het Miele en heeft het een naam hoog te houden, vind ik datzelfde echter niet van de prijs, 700 is mij wat te veel van het goed.
Dat komt alleen door de IR sensoren van de Roomba. Ik heb er ook eentje en die botst werkelijk tegen elk ding op, ook muren. Maar een muur is makkelijker te detecteren door de IR sensoren dan een tafelpoot. Zwarte dingen heeft ie moeite mee, dus tegen een zwarte koelkast zou hij vrolijk op botsen.

Kabels en schoenen kunnen ze inderdaad niet tegen, die moet je dan ook opruimen. Maar verder rijdt mijn Roomba al bijna 4 jaar rond en hij maakt nog steeds de boel redelijk schoon. Ik heb wel al 2x de accu moeten vervangen, dat is echt zijn achilleshiel.
De Roomba rijd ook volgens mij ook opzettelijk tegen dingen aan, de IR detecteert obstakels waardoor hij vaart mindert maar de bumper (stootsensor) geeft aan dat hij moet stoppen en draaien. Ik heb wel een uit de 500 reeks, dus misschien doen die het nog wat minder slim aanpakken dan nieuwere modellen.
ik heb een 555, en als hij naar een muur to rijdt, dan zie ik hem een paar cm voordien vertragen, een stoel niet, een bak midden in de ruimte ook niet.
Vandaar dat ik niet denk dat het de IR is.

Sommige vormen van mijn huis zijn echt grillig, en sta steeds versteld dat hij de hoek zo mee draait, dat kan ook niet aan de IR liggen.
De IR gaat volgens mij ook alleen in een rechte lijn, hij moet dan net goed rijden om een stoelpoot te ontwijken. Daarom denk ik dat ze dat opzettelijk doen met de stootbumper, omdat de IR daar niet goed voor geschikt is. Bij mij doet hij trouwens hetzelfde, heb mijn stoelen (doorlopende poten op de grond, liep hij op vast) weg gedaan en mijn huis geschikter gemaakt voor de roomba.
Gewoon even wachten op de 4x4 versie :Y)
Wij hebben een hoogpolig vloerkleed in de kamer liggen en dat doet onze bot niet heel best. Onze stofzuigrobot rijdt meerdere malen in de week een rondje door de kamer. Vaak doe ik in het weekend ook nog even een rondje met de normale stofzuiger en dan merk je toch wel dat er uit het tapijt nog een hoop zooi komt. Wij hebben overigens wel echt de instap Roomba dus wellicht dat duurdere / andere modellen het beter doen.
Mijn Roomba kan, met enige moeite, over het hoogpolig tapijt. Echter is het schoonmaak resultaat op het tapijt niet geweldig. Op de houten vloer is ie perfect.
Ben benieuwd hoe goed een stofzuigrobot werkt bij hoogpolige vloerbedekking?
Foto's van deze dingen zie ik altijd met een gladde vloer.
Zoals je kan zien op foto drie, die kleine flexibele borstelstjes zullen niet werken op (hoogpolig)tapijt. Uberhaupt de zuigkracht, grootte van de stofopvangbak, bereik van hoekjes, omgaan met obstakels, intelligentie, et cetera, et cetera is nog verre van ideaal. Producten als deze zijn dus vooralsnog meer gadget dan huishoudelijke hulp.
Dat blijft altijd lastig. Om makkelijk over tapijt te kunnen moet je een beetje ruimte (in de hoogte) hebben, maar om onder zoveel mogelijk meubels te kunnen moet het ding weer zo laag mogelijk zijn. Je moet dan iets maken met wielen die de stofzuiger op kunnen tillen.
700 euro voor een stofzuigerrobot? Nee dankjewel, ik doe zelf wel even een rondje met een stofzuiger van 125 euro :P
Is maar iets duurder dan minder geavanceerde stofzuigers.
Stel je zuigt 2x per week de kamer en doet daar 10 minuten over.
En stel, deze stofzuigerrobot gaat 8 jaar mee (het is een Miele, dus kwaliteit).

Dat zijn dan 832 zuigbeurten voor 700 euro.

Dat is 84 cent per 10 minuten, oftewel 5 euro per uur.

Verdien jij minder dan 5 euro per uur?!? ;)
Da's denk ik iets te optimistisch. Mijn Roomba doet er zo'n 100 minuten over om onze living, eetkamer en keuken schoon te maken. Nu zal dit model wel efficienter zijn, maar snel zijn ze allesbehalve. Ik denk dat je snel 60 minuten mag rekenen.

Wat natuurlijk de prijs per uur nog naar beneden haalt.
Ja maar het gaat erom hoeveel tijd *jij* bespaart ;)
Dus hoe lang de robot-stofzuiger er over doet maakt niet zoveel uit...
vind ik ook, zou niet weten hoeveel uur mijn Roomba bezig is, ik ben ondertussen toch niet thuis.
Wat de Roomba gedaan heeft moet ik niet meer doen;
Dat hij niet in alle hoekjes en kantjes komt, dat wt ik, maar enkel die dingen doen is maar 5% van het geheel.
Dus spaar hij mij veel werk.
Het maakt natuurlijk niks uit hoe lang die robot erover doet, het gaat erom hoeveel tijd jij niet hoeft schoon te maken.
Net als @Ibex doet onze Roomba er ook ongeveer 100 minuten over (45m2, want de slaapkamers en badkamer doet hij niet). Maar reken mee dat hij je 2x in de week 15 minuten tijd bespaart, hij minder energie verbruikt dan een reguliere stofzuiger, n (in ons geval) de katten ook niet de stuipen op 't lijf jaagt (wat 'n grote luide stofzuiger wel doet). Doe dat een jaar lang en de voordelen beginnen ineens hl snel de overhand te krijgen ;)

Eigenlijk hadden we het thuis als volgt bekeken: tijdsbesparing (voor jezelf) + energiebesparing = x-aantal euro's per jaar = na enkele jaren een zichzelf terugbetalende Roomba :)
Maar aan de andere kant is de lichaamsbeweging van stofzuigen soms best lekker, en je kan met de hand met bijvoorbeeld een opzetborsteltje ook nog even de vensterbank, de bank, stoelen, etc. meepakken, terwijl deze stofzuigerrobot echt alleen de vloer doet.
En dat spaart weer wat gedoe met een stofdoek uit dankzij zo'n opzetborsteltje van de stofzuiger.

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 25 maart 2014 14:21]

Voor lichaamsbeweging ga ik wel sporten; vind ik ook veel leuker dan stofzuigen :) De vensterbank en dat soort dingen maken we altijd lekker zelf schoon met een doek, en de vloer boenen we ook gewoon met een dwijl eens in de week. Met katten kun je ook net zo goed gewoon de vensterbanken e.d. even met een doek doen om (naast stof) ook gelijk de pootafdrukjes schoon te maken.

Voor ons was het meer dat we die kattenharen niet als vlokken door het huis willen zien dwarrelen (gaat hl snel met 2 katten). Daar zouden we zo 2 3x in de week voor moeten stofzuigen. Dat doen de Roomba nu voor ons, en dat scheelt een heleboel tijd… dat half uurtje per week kan ik nu in andere/leukere dingen stoppen, zoals de vensterbanken schoonmaken, beetje langer sporten, of gewoon een half uurtje een TV serie kijken vanaf de bank e.d. :P
Of bespaar 25 euro n dat rondje stofzuigen.

(Dirt Devil is een budgetmodel van onder de 100 euro)

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 25 maart 2014 14:08]

Deze hebben wij ook, echt ideaal als je huisdieren hebt maar toch niet iedere dag wilt stofzuigen! Kost idd geen drol en doet het net zo goed als de dure versies van onze vrienden.
Ik heb die bij de kruidvat gehaald voor 89 euro om eens te proberen ipv gelijk een dure aan te schaffen. En als je inderdaad huisdieren hebt voldoet zo'n budgte apparaat al prima. Laat hem nu 2 a 3x in door de weeks rondrijden en geen balen haar meer door het huis. De katten vinden het ook nog een leuk kammaraatje om mee te spelen.
En als je geen huisdieren hebt? Zou je het dan aanbevelen?
Ik denk dat geweoon 1 a 2 keer in de week gewon stofzuigen dan wel voldoende is. Het gaat echt om het losliggende stof. Misschien als je veel last / allergisch bent het ook wel enig voordeel heeft. Maar op kasten en andere meubels zal je altijd nog wel met en doek of stofzuiger moeten doen.
Alleen heeft die geen laad station, of maakt dat niet uit?
mss eerst even lezen? "waarna hij automatisch terugkeert naar het laadstation."
Dat staat in de beschrijving, maar dat is foutief. Dit model heeft geen laadstation. Kijk ook maar in de comments en de pdf handleiding. De 608 heeft die wel maar is meteen 270.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 26 maart 2014 21:08]

125 euro? Ik doe zelf wel een rondje met een bezem van 5 euro :P

PS gemak heeft zo z'n prijs he :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 maart 2014 14:02]

alleen maakt een bezem niet zo goed schoon als een stofzuiger ;)

Op het oog lijkt het schoon met een swiffer, maar als je vervolgens met de stofzuiger er nog eens overheen gaat zie je pas het verschil.
Met een goede huishoudbezem haal je best veel stof, zand en andere ongemakken van de vloer en werkt in mijn ervaring stukken beter (en vl goedkoper!) dan een swiffer.

Inderdaad is een echte stofzuiger beter dan een bezem, maar deze stofzuigrobot kun je dan weer niet met een volwaardige stofzuiger vergelijken, daarvoor is z'n zuigcapaciteit niet voldoende (en hij komt niet onder de bank en in de hoekjes...).
5 euro?! Ik huur wel een Bulgaar of Pool voor 2,50 euro de uur! ;)
Echt een concurrentie met de Roomba/iRobot kan ik 't niet noemen… Die Miele is 240 euro duurder en komt in een heel ander segment terecht (die van "te duur" voor mij persoonlijk).

Maar een beetje afhankelijk van hoe groot het vuil reservoir is, hoe goed hij vuil opzuigt en natuurlijk de gevoeligheid van de sensoren (je kan er 100 in stoppen, maar als ze niet goed werken heb je er niets aan), is 't wel leuk om te zien dat ook Miele mee doet met de stofzuigrobots. Meer concurrentie betekent meer innovatie (hopelijk)… dat komt ons consument altijd ten goede :)

Heb zelf de iRobot 780 en ben er ontzettend blij mee; we hebben 2 katten, en dat ding neemt de honeurs 2x per week voor ons waar, en 't enige wat we elke keer na z'n schoonmaakbeurt doen is even de onderkant legen/schoonmaken. Verder komen we in een prima gestofzuigd huis thuis! En op een keertje zelf het tapijt stofzuigen met een echte (hoog vermogen) stofzuiger is dan geen enkel bezwaar :)

Nu was die iRobot van mij 450 euro destijds; ook geen goedkoop dingetje, maar hij is energiezuiniger dan een gewone 1200W stofzuiger, een stuk stiller, en je hoeft niet zelf een half uur door het huis te lopen met zo'n ding na 'n dag werken. 700 euro zou ik in ieder geval nooit uitgeven aan zo'n ding!

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 25 maart 2014 14:14]

En wat als je kant nou een keer in je kamer heeft gescheten / gekotst / whatever? Serieuze vraag overigens :). Ik had zelf ook 2 katten (het is er nu nog 1), en hoewel het amper voorkomt komt het dus heel soms wel een keer voor. En dan wil je niet dat zo'n ding het goedje fijn over je woonkamer heeft verspreid. Het internet staat vol met dat soort foto's :P. Het is voor mij tot nu toe nog een dealbreaker (naast het feit dat wij denk ik sowieso te vaak teveel troep op de grond hebben liggen voor zo'n ding om echt effectief te zijn)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 maart 2014 14:36]

Daar hebben onze katten al een oplossing voor gevonden… die vinden 't niet fijn om te kotsen op de koude laminaat vloer. Dat doen ze "heel fijn" op het tapijt. Gelukkig makkelijk schoon te maken omdat 't een laagpolig tapijt is, dat dan weer wel ;) Hun behoefte doen ze daarentegen nit buiten de kattenbak.

Maar voor onze Roomba maakt 't niet uit; die veegt 't allemaal schoon en op zo'n tapijt spreid dat ding een haarbal ook niet uit. Dat is 5 minuten met tapijtreiniger er overheen als je thuis bent (die zeldzame keer dt het gebeurt overigens) en het is helemaal schoon.

Kattenspeeltjes met lange slierten (stukken touw e.d.) leg ik altijd op een thermisch dekentje waar ze altijd op slapen; daar gaat de Roomba omheen als je dat dekentje een keertje opvouwt. Nog nooit problemen mee gehad! En die keer dat je 't vergeet op te ruimen en de Roomba toch vast loopt, dan krijg je gewoon een stilstaande Roomba voorgeschoteld als je thuis komt. Even losmaken en terugzetten is dan de oplossing :) En zelfs dan is de helft van 't huis al schoon, dus voor ons is dat nooit een dealbreaker geweest, hehe.

Ik heb 't zelfs een keer getest door met de normale stofzuiger eens goed het huis onder handen te nemen, en direct daarna de Roomba te laten draaien. Die Roomba is wel een stuk langer bezig (een factor 5 bij ons), maar heel z'n reservoir zat stampvol met stof en vuil wat we niet eens gezien/opgezogen hadden toen we 't zelf deden. Dat is ook wel een fijn idee… die Roomba gaat overal zo 2x overheen :)
Dat is een serieus probleem.
http://www.youtube.com/watch?v=KbOqsp3oUQI

Gelukkig poepen katten voornamelijk in de bak, dus met katten heb je daar niet zo'n probleem. Kattenkots daarentegen wel. Het is bij mij nog niet voorgekomen dat het gebeurt is, maar het kan zomaar gebeuren.
Met huisdieren en/of kinderen zet je hem vaak handmatig aan omdat je vaak toch even dingen van de vloer op moet pakken (net als dat je doet als je zelf gaat zuigen). Afhankelijk van de robot doet ie gewoon kamer voor kamer dus is het neerzetten en dan kan je weer iets voor jezelf gaan doen.
Ik heb spiegels aan het plafond in mijn slaapkamer, hoe gaat de stofzuigrobot daar mee om?
tmi...

dan ziet ie de vloer als t plafond. Lijkt me niet echt iets uitmaken.
Ding is zo intelligent, waarschijnlijk herkent hij zichzelf ;-)
Zou het niet logischer zijn als het stofzuigertje de vorm van een (afgeknotte) kegel had?
Dan zou hij veel makkelijker onder banken kunnen komen.
Bovendien rijdt hij zichzelf dan eerder klem, denk ik.
Op die manier moet je steeds meer onderdelen (electronica, borstels, motoren) in het midden stoppen en dus op elkaar gaan stapelen, want aan de randen is geen plek: die zijn veel te laag. Daardoor wordt het apparaat veel hoger dan wanneer het gewoon een overal even hoge platte schijf zou zijn, en past hij juist onder veel minder meubelen dan het huidige ontwerp.
Waarom zou een afgeknotte kegel makkelijker onder de bank kunnen komen dan een platte schijf?
Kijk maar eens naar het tweede fotootje van de galerij ;)
Wat maakt de vorm uit in dat plaatje? Hij past er niet onder nee, maar een even zo hoge afgeknotte kegel gaat daar ook niet veel verder onder passen. Er is een grens aan hoe laag je zo'n ding kan maken en er nog steeds borstels, een zuigmond etc in kunnen stoppen.
Daarvoor dienen die borsteltjes langs de zijkant namelijk al voor.
De Miele schijnt er 2 te hebben hopelijk beide naar binnen gericht, dat zou een stuk beter zijn dan de Roomba met 1 borsteltje.
Ik heb nooit echt gemerkt dat dat ene borsteltje van de roomba een probleem is. Hij benadert hetzelfde punt zo vaak uit verschillende richtingen dat het borsteltje altijd wel een keer aan de kant van het vuil zit en dus de boel naar binnen borstelt.

Bovendien is het al een ramp om dat ene borsteltje schoon te krijgen, laat staan twee. :P
Wat is nu de exacte toevoeging van die plafondcamera? Nu scant het robotje of hij onder een tafel of lamp door rijdt, maar wat doet 'ie ermee dan?
Zoals het plaatje suggereert kan de robot hiermee de ruimte in kaart brengen en dan "slim" zuigen. Dus niet doelloos rond rijden en hopen dat ie er nog is geweest, maar bewust paden afleggen om "efficint te zuigen".

Het gebruik van de gyroscoop is overigens een nuttige toevoeging. Odometrie is niet altijd even betrouwbaar (zeker niet van zulke kleine robotjes) en de gyroscoop vangt dat netjes op, slim.
Positiebepaling, zoals een optische muis op het tafeloppervlak, maar dan omgekeerd. Het ding weet dus waar hij is en waar hij nog naartoe moet.

Dit in tegenstelling tot Roomba, die quasi random een andere richting opgaat.
Toch is een stofzuigerrobot geen zaligmakend iets, je hebt nog steeds iemand nodig die de rest doet, de vaat erin zet, en eruit haalt, wasmachine vult en leeghaalt, vouwt, strijkt, wc schoonmaakt, etc etc

Als je dat toch allemaal moet doen, dan kunnendie 20 minuten stofzuigen er ook nog wel bij.
Je moet zo'n twee-in-een pakketje kopen: zo'n robot en een vrouwtje. Maar on a serious note, laatst toevallig met iemand hierover zitten praten. Zij slecht ter been, dus zo'n robot stofzuiger aangeschaft, en het bevalt blijkbaar prima. Wel moet je ermee leren omgaan, stukjes huis afdekken en de huisdieren laten wennen. Lijkt me ook wel wat, vooral mijn houten vloer lijkt me ideaal voor zo'n ding.
Als je dat toch allemaal doet, dan kunnen die 20 minuten van zelf de vaat doen ook nog wel erbij. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het scheelt gewoon een hoop tijd en houd je huis een stuk schoner. Natuurlijk ze kunnen niet zelf de trap op, maar hem even op de bovenverdieping zetten en op start drukken is nou ook niet zoveel werk.

En ja hij kan niet overal komen, zoals op de trap. Tegelijkertijd rijdt hij lekker onder een bank door, en zal daar juist weer beter schoonmaken dan je zelf doet.

Ik heb zelf een goedkope Aldi stofzuiger, die het niet haalt bij een Roomba van 400 euro, of dit ding voor 700 euro. En die heeft weleens moeite zijn basisstation te vinden, of komt ergens vast te zitten. Maar als ik dan kijk hoe goed overall zo'n goedkope het al doet, dan is voor mij een robotstofzuiger een inkoppertje om te kopen. Uiteraard ligt het wel aan je inrichting, als je overal hoogpolige tapijten hebt zou ik het overslaan.
Voor dat geld kan je beter een Neato kopen !
http://www.neatorobotics.com/
Met deze robot kan je alle kamers stofzuigen en zelfs alle verdiepen ! ;-)
En elke 4 maanden een nieuwe accu scoren :P
Nogal overtrokken... Zo snel gaan die MiH accu's niet kapot.
Maar als je perse een Li-ion versie wilt, dan kun je gewoon de Europese variant van de Neato kopen: http://kobold.vorwerk.de/...augroboter/?RefID=SEM_900
Klein beetje overtrokken maar, ik heb een Neato en ben aan mijn 3e bezig in 1.5 jaar tijd dus 6 was realistischer geweest.
700 euro, ik vind het nogal wat voor een kruimeldief die slechts 1 kamer bijhoudt. Het lijkt me best handig maar niet voor zulke prijzen. Wel leuk dat Miele nu ook mee gaat ontwikkelen.
1 kamer? 150 m2.. Ik weet niet wat voor kamers jij hebt? ;)
Gezien het probleem met trappen drempels en deuren is het bereik bij de meeste mensen vaak inderdaad maar een kamer, de woonkamer.
Zelf een roomba gehad (nu kapot helaas) en die kwam zelden buiten de woonkamer, tenzij ik m zelf naar boven bracht. Maar dat doet af aan het "automatische".
Je kunt m natuurlijk afwisselen boven en beneden zetten. Je hoeft immers niet iedere dag dezelfde ruimte te stofzuigen.
Misschien tijd dat iemand een drone met een magneet oid erbij levert :P
Zodra je stofzuigrobot klaar is met de woonkamer komt de drone m ophalen, vliegt hem over de trap omhoog, zet hem neer en vliegt naar zijn eigen oplaadstation.
Enige nadeel is dat je op een dag met je slaperige kop de trap af loopt en een stofzuiger+drone in je gezicht krijgt }>
Maar misschien een idee?
Als dit soort huishoudrobots gewoon worden, dan is een kleine lift misschein wel een idee. Die hoeft niet groter dan 50x50x50 te zijn, en alle veiligheidsmaatregelen van een personenlift zijn ook niet nodig. Genoeg huizen hebben al een bruikbare koker - de oude schoorsteen.
Of je neemt er twee :-)
Dat is nog eens een goed idee!
Het deed mij meteen denken aan een Dune 2 harvester die door zo'n ornithopter word opgepikt.
Als de accu van de stofzuiger bijna leeg is kan de drone hem ook op komen halen.
naar boven gaat hij inderdaad niet vanzelfs, en hopelijks gaat hij ook niet van zelfs naar beneden.
Maar als je de deuren open zet dan doet hij wel alle kamers aan.
Hij maakt een interne map per kamer en is instaat om deuren te herkennen.
Maar dat doet af aan het "automatische".
En daarom heb je ook geen wasmachine, vaatwasser of auto? Natuurlijk kan zo'n ding niet de trap op lopen en als dat je verwachting is voor een automaat dan kan je de rest van je leven alles met de hand blijven doen......

Zo'n ding weegt iets van 1 kg en is zeer handzaam, die heb je zo naar boven getild.

[edit] Voor een wasmachine moet je zelf de was verzamelen, sorteren en er in stoppen en later er weer uithalen en in de droger stoppen of ophangen. In die zin zijn er dus vrijwel geen echt `automatische` apparaten.

[Reactie gewijzigd door emnich op 25 maart 2014 15:16]

Ik snap de link met een wasmachine niet. Echter in mijn geval was het naar boven slepen van dat ding een dermate afbreuk aan het instellen, programmeren en vergeten dat ik vaak de gewone stofzuiger meenam om de slaapkamer te zuigen.

Voor mij is een robotstofzuiger er om niet aan te denken. Hij doet zijn rondje zonder dat ik er betrokken bij ben. Als ik 'm zelf moet verplaatsen om de slaapkamer te doen, is het uiteraard alsnog minderwerk om hem 't werk te laten doen, maar voor mij is het zelf zuigen met de stofzuiger dan "logischer".
Til jij hem naar mijn bovenverdieping dan? :)

[Reactie gewijzigd door DvE op 25 maart 2014 14:26]

Misschien is een robot dan niet zo handig als je meerdere verdiepingen hebt :P

Dat maakt het niet ineens dat die robot maar 1 kamer kan doen. Ik heb een appartement zonder drempels, dus kan prima hele huis door.
Hier ook, alleen sommige deuren dicht omdat de katten daar niks te zoeken hebben :P

Ik denk echter wel dat ik een goedkoper model zoek dan 1 van 700 euro...

Vind het ook niet erg om 2x per maand zelf nog te zuigen ofso, maar dat is nu 2x per week :P
En ziet hij er ook nog eens uit als een personenweegschaal (imo).
Zou mezelf met m'n slaapdronken kop nog wel op dat ding gaan staan. :+

Vind het verder wel toffe dingen, maar als ik dan hier lees dat zo'n dirt-devil van nog geen 9 tientjes ook voldoet, vraag ik me af of die dik 600 euro meer gerechtvaardigd is.
Tuurlijk, het is een Miele en als hij vergelijkbaar met (bijv.) hun wasmachines is dan weet je wel dat je iets voor een heel aantal jaren in huis haalt.
Toch zou ik eerst voor zo'n goedkoper ding gaan. Denk dat je die ook tweedehands zo kwijt raakt.
Hoe meer concurrentie hoe beter :) En als hier een Chinese kloon van komt, wie weet koop ik er ook ooit 1. Voorlopig inderdaad behoorlijk prijzig....