Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: TheNephilim

Valve heeft in een update voor Counter-Strike: Global Offensive onder andere de hitboxes van de spelersmodellen accurater gemaakt. Dit zorgt ervoor dat spelers niet langer hun hitbox inaccuraat kunnen maken door te springen.

In de patch notes voor de populaire multiplayershooter meldt ontwikkelaar Valve dat de hitboxes nu capsule-based gemaakt zijn, wat betekent dat er niet langer doosvormige velden om een speler heen zitten die bepalen of een kogel mis of raak is, maar een meer cylindrische vorm, die veel dichter bij de daadwerkelijke anatomie van een speler in de buurt komt. Dit zorgt ervoor dat het veel vaker het geval is dat als een schot raak of mis lijkt, het dat ook is. Bovendien bewegen de nieuwe hitboxes beter mee met de bewegingen van de speler. Daardoor is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om door middel van springen of bunnyhoppen de hoofd-hitbox zeer onbetrouwbaar te maken.

Nieuwe hitbox CS:GO

Verder heeft Valve alle third-person animaties aangepast en de manier waarop ze over het netwerk met iedereen gesynchroniseerd worden, is ook verbeterd. Door de aanpassingen aan de hitboxes en animaties hebben sommige spelers wel een lagere fps in de game dan voorheen. Ook de glitches waarbij lichaamsdelen en wapens van spelers door muren heen te zien zijn, zijn opgelost.

Verder heeft Valve de mogelijkheid geïmplementeerd om met het commando 'sv_showbullethits' de rake en bijna rake schoten te visualiseren met markers op spelersmodellen, en tot slot is in de naam van de gameplaybalans het M4A1-S-machinegeweer goedkoper gemaakt, maar is ook de armor penetration teruggeschroefd, de rate of fire verlaagd en de base spread vergroot.

De update is in ieder geval doorgevoerd op de Windows- en Linux-versie van de game. Onduidelijk is of en wanneer de OS X-, Xbox 360- en PlayStation 3-versies volgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

De verbeterde hitreg komt niet direct door de nieuwe hitboxes (die fantastisch zijn, daar niet van), maar door de overhaul van de netwerkregistratie. Voorheen werden bepaalde acties (springen, klimmen op ladders, bom planten) slechts enkele keren per seconde gesynchroniseerd met de server. Hierdoor kwamen verschikkelijke hitreg-bugs naar boven, waardoor bij springen en klimmen op ladders het servermodel acher liep op wat er daadwerkelijk gebeurde, met als resultaat dat mid-jump je hoofd-hitbox ergens in je borst zat. Zo kon je jump-peaken bij richels waar dan alleen je hoofd verscheen, en was je letterlijk onmogelijk te raken. De houding van een tegenstander die aan het defusen was, klopte vaak gewoon helemaal niet, waardoor loepzuivere headshots als mis gerekend werden. Ook konden ladders zwaar misbruikt worden

Dit hebben ze veranderd en dat is imo de grootste en beste verbetering - alle custom animaties hebben een nieuwe lik verf gekregen en worden nu elke kloktik met de server gesynchroniseerd, waardoor server en speler daadwerkelijk dezelfde houding zien. Dat is hoofdzakelijk de reden voor de heerlijke hitreg nu.

[Reactie gewijzigd door Boxman op 17 september 2015 12:17]

Mooie aanvulling, dat kan ik als non-CS:GO-speler dan weer net niet optrommelen. Over loepzuiver gesproken, is dat in die gfy een aimbot of haarfijne precisie?
No offense: maar het is te merken dat je geen CS:GO speler bent. 'Bunny-hoppen'?

Dit klopt namelijk niet. In CS:GO is het namelijk zo dat wanneer je geraakt wordt door een kogel, je voor korte tijd vertraagd beweegt. Vaak is het zo dat als de speler die jou beschiet een beetje goede aim heeft, jou ook vrij snel neer heeft, zeker als je volledige player-model te zien is. 'Bunny hoppen' is er dan ook niet bij. Tegen de tijd dat je springt krijg je een volle lading kogels in je borst en ben je al neer, mocht je toch de kans krijgen een tweede keer te springen dan kom je geloof ik maar half zo hoog, i.v.m. hierboven genoemde reden.

Leuk dat er een artikel over geschreven wordt, maar een beetje meer in-depth kennis is wenselijk. Bovendien wordt in de patch-notes nergens 'bunny-hoppen' aangehaald.

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 17 september 2015 13:05]

Alhoewel het bunnyhoppen direct niet zoveel te maken heeft met hitbox registration zit er wel degelijk bunnyhopping in CSGO. Dit wordt echter meestal niet gedaan op reguliere servers (omdat deze een max velocity hebben) maar op zogenaamde KZ (kreedZ) servers waar men er op los kan hoppen net zoals in bv source kon. Het bhoppen werkt overigens wel anders dan in bv Quake. Zie bijvoorbeeld deze video over hoe awesome bhopping was in source (ph00n gebruikt overigens geen scripts!).

Toevallig heeft deze update de mod KZ wel een beetje gebroken aangezien ladder jumping veranderd is bij deze update en veel KZ maps hebben ladder jumps aangezien die redelijk pittig zijn.

[Reactie gewijzigd door Sardientje op 17 september 2015 13:59]

Dit is inmiddels gefixt door Valve door de sv_ladder_scale_speed variabele vrij te geven voor community servers. Oftewel, KZ servers kunnen de oude ladder-speed terugzetten, terwijl deze in competitieve games verminderd blijft.
Dat filmpje is geen bunnyhoppen, dat heet strafejumpen. Overigens is dat hetzelfde als hoe dat in Quake, ET en aanverwanten werkt. Om het leuker te maken, dit is ook nog eens FPS afhankelijk :)

Dat het daar hetzelfde werkt is dan ook omdat de Source engine een (hevig) gemodificeerde Quake engine is.
Je zegt het al: het wordt niet gedaan op reguliere servers en je moet speciaal naar een kreedZ server. Zoals het in Source zit, zit het zeker niet in CS:GO (mijn ervaring). Ook niet in de verschillende modi die CS:GO standaard aan biedt. Waarom er dan dus gesproken wordt over 'bunny-hopping' in het artikel is voor mij de vraag, omdat de patches dus voornamelijk bedoeld zijn voor de game zoals Valve die bedoeld heeft: op de modi die er standaard in zitten. Daar wordt niet gebunny-hopt, omdat dit je alleen maar problemen oplevert. Je bent meer in het nadeel dan in het voordeel.

Wat betreft het filmpje: dat vind ik wel heel erg lijken zoals het er in Quake aan toe ging (van wat ik heb gezien op filmpjes). Dus wat dat betreft ben ik blij dat het niet in CS:GO zit, hoewel het voor een middagje wel leuk zou kunnen zijn ;).
Je begrijpt geloof ik niet helemaal wat er in het artikel staat. Hier is een korte uitleg voor je. Jij omschrijft een andere situatie. Toch bedankt voor de feedback.

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 17 september 2015 14:32]

Je begrijpt geloof ik niet helemaal wat de term betekent die je gebruikt (en welke dus in het artikel staat). Hier is een korte uitleg voor je.
Bunnyhopping is a term used in video games to describe an advanced movement technique in which a player jumps repeatedly, instead of running, in order to move faster.
Of je in CS:GO daadwerkelijk sneller beweegt als je constant springt weet ik zo niet, maar zoals ik dus al zei, werkt bunny-hoppen niet als je geraakt wordt. Het zit in de game mechanics van CS:GO dat als je geraakt wordt je langzamer beweegt (tijdelijk), dit is afhankelijk van het wapen (en de mobility van het wapen) dat je draagt en het wapen waarmee je geraakt wordt. Maar je wordt wel degelijk vertraagd.
Daarnaast is het ook zo dat je aim slechter is als je constant springt (je bent immers in beweging) en is het zo (mijn ervaring) dat het in CS:GO meer draait om als eerste het rake schot uitdelen dan constant springen (wat bunny-hopping dus is, zie quote).
Mocht je dus constant aan het bunny-hoppen zijn, dan is het voor jou moeilijker om de vijand te raken i.v.m. je slechtere aim, en hoeft je tegenstander jou maar een keer te raken om te zorgen dat je vertraagd en niet meer kan bunny-hoppen waarna je een 'sitting duck' wordt.

(Kom anders even naar de GR, daar haal ik het ook al aan ;))
Ik speel het spel niet, dus ik weet er inhoudelijk niks van af. Als waar is wat jij zegt lijkt me dit een vrij nuttige aanvulling. Waarom je zoveel 0 en -1 krijgt is me een raadsel en vraagt om toelichting van de voters m.i.

[Reactie gewijzigd door Michiel4life op 17 september 2015 13:31]

Dat is toch juistem het punt?
Dankzij het bunnyhoppen was je pre-patch lastiger te raken?
De client van mensen die op jouw schieten zien dat je geraakt word maar de server registreert het niet en daarom word je ook niet "vertraagd" door de schoten (wel door speed limit)
Vooral op casual kon je hier aardig mee lachen :)
Comp is natuurlijk een ander verhaal daar kom je niet ver met bunnyhoppen
je hebt gelijk het word gewoon gebruikt als hype term... beetje jammer, want springen had hier prima volstaan.
Precisie, de scout sniper rifle is als enige wapen in CS:GO volledig accurate tijdens een stilstaande jump. Zodoende wordt er lustig op los gejumpscout.
De scout is alleen maar volledig accuraat op het punt dat je weer naar beneden valt na je jump toch? Dus het moment dat je weer naar beneden begint te vallen is die pas 100% accuraat.
Fout :)
Is een aanname die velen maken, die niet klopt. Op het puntje dat je het hoogst bent (en je dus terug naar beneden begint te vallen) is de verplaatsingsvector het grootst. Hoe kleiner de verplaatsingsvector, hoe accurater het schot (zo werkt het nu eenmaal in counterstrike). Dus hoe later je schiet bij een jumpshot, hoe accurater het gaat zijn ;)
Er is een console command om een bot exact dezelfde bewegingen te laten maken als jijzelf, die wordt in die gfy gebruikt.
Het lijkt inderdaad meer op de commando: bot_mimic 1
Wanneer jij springt (of schiet), springen (of schieten) de bots ook.
Bot springt tegelijk als de speler, en crosshair stond al op zn hoofdje gemikt, dus je hoeft niet meer te aimen terwijl je springt. Dat stond allemaal al goed.

En scout (dat wapen) is 100% accuraat. Overigens ook het enige wapen in CS wat tijdens lopen en springen accuraat blijft.
"Overigens ook het enige wapen in CS wat tijdens lopen en springen accuraat blijft."

Daar dacht KQLY een paar dagen geleden weer anders over ;)
https://youtu.be/Fou7alK4Q5g?t=18

Daarnaast is de scout in tegenstelling tot wat jij zegt, niet accuraat tijdens het lopen, maar alleen maar tijdens het springen.
KLein beetje troll maar ;) je weet zelf even goed dat het geen zekerheid is dat dat raak gaat. ;)
Ik vermoed dat het 2 spelers zijn die op exact hetzelfde moment springen en één daarvan schiet en raakt. Boxman legt net uit dat ze bij het springen de lag hebben verminderd, dat blijkt uit die gfy.
Zo blij hiermee man, CS liep hierdoor dik achter bij shooters als Cod (ja de oude) - in mijn mening -die een veel accuratere hitreg hadden. Ga dit meteen thuis proberen vanavond!
Hm.. OS X heeft de update dus nog niet? Zou raar zijn aangezien de OS X versie en de pc versie cross-platform zijn..
OS X heeft de update wel hoor, ik weet niet waar Tweakers dit vandaan haalt.
Ik heb niks tegen de update, maar doordat de M4A1-S is generfd is de prijs van mijn Knight ook 50 euro gedropt.. :'(
Wacht maar 2-3 weken en de prijzen gaan weer terug naar wat ze eerst waren.
Mensen raken gewoon in paniek en verkopen hun skins snel. :)
On topic: Vind het an sich goed dat ze de hitboxes verbeteren, maar dit is (mijns inziens) niet het grootste probleem waar CS:GO mee te kampen heeft..

Off -topic: Van mij mogen ze de prioriteit wel eens leggen op het aanpakken van alle cheaters en hackers, want in zo onderhand elk potje wat ik tot nu toe gespeeld heb heeft er wel minimaal eentje met een aimbot rondgerend.. (voor er discussie over komt) Heb het hier over casual potjes, niet de competitive shizzle..
Het lijkt me sterk als je op casual veel cheaters tegen komt. Op casual ben ik er nog nooit een echte tegen gekomen, alhoewel ik het ook niet zo vaak speel. Op competitive kom je er wel soms een tegen, maar dit is ook niet heel vaak.

Maar ik merk wel dat mensen snel voor cheater uitgemaakt worden op casual, heel vaak wanneer ik het speelde werd ik voor alle mogelijke hacks uitgemaakt. :+
Wat er op casual veel gebeurd is ghosten, als je met 2 man bent op teamspeak/steam voice en 1 ervan is dood, doordat je in casual de tegenstander kunt spectaten als je dood bent, kun je mooi de locaties doorgeven. Lijkt erg veel op Wallhack dan, maar is gewoon unfair play en de minpunten van casual misbruiken.
Dat heb ik nou nog nooit meegemaakt als ik met jou speel..... :/
Ik zie het nut ook niet van cheaten op casual. Je schiet er echt helemaal niets mee op.
Dan heb je best geluk gehad (of ik pech). Ik speel nu wat minder door tijdsgebrek maar van april-juli/augustus ben ik echt gemiddeld elke 3-5 games een cheater tegen gekomen zonder te overdrijven. Dan heb ik het ook echt over VAC/OW bans achteraf niet waar bij ik het alleen vermoed. Het werkelijke aantal zal misschien zelfs hoger liggen met mensen die ik verdacht vind.
Precies dit. Speel normaal alleen competitive en DM servers, maar moest vanwege de missies mij toch maar aan casual onderwerpen. Ontzettend veel beschuldigd van hacken :/
Bijna een ongewonnen zaak.. er zullen altijd cheaters blijven. patchen ze het een dag later zijn ze er weer. het is een oorlog die nooit zal stoppen. wat betreft "Cheaters" in casual vind ik het een beetje een zwak antwoord wat je geeft.. Cheaten ze volgens jou? dan ben ik benieuwd naar je kennis / rank in de game zelf want ik kom er zelden een tegen wanneer ik zelf casual speel..
En de call a vote functionaliteit is op dat moment kapot? Ik denk dat je altijd hackers en cheaters zult houden. Dat is immers het hele idee van die lui :P Door de report functionaliteit geef je Valve ook de mogelijkheid actie te ondernemen :) Daarnaast heb ik net als FrozenFire weinig cheaters zelf gezien. Wel enorm goed spelers die een casual meepakken om op te warmen voor een war ofzo.
Ik speel zelf veel CS:GO en je komt eigenlijk nooit echt cheaters tegen, alleen een hoop mensen die extreem hoge ranks hebben en voor de grap/om op te warmen casual spelen.
Ga maar eens Competitive spelen.

EDIT: comment hierboven niet goed gelezen, scusi

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 17 september 2015 13:13]

Really ? Heb er nog geen 1 gezien in de periode dat ik CSGO speel (1-1,5 jaar) je conclusie lijkt me dan ook erg sterk.

Vind het goed dat ze blijven door ontwikkelen met dit soort dingen!
Zijn conclusie van de hoeveelheid is erg sterk.

Desalniettemin zijn er de laatste jaren behoorlijk wat pro's gebanned vanwege hack's. PCGamer heeft ook een interessant artikel waarin ze een 'tussenpersoon' van deze hacks interviewen.
Dat is inderdaad onzin. Ja mensen hacken, maar zeker niet elke match
Absoluut niet. Heb al meer dan 1000 ( :'( ) competitive matches erop zitten, en heb een lijst van 63 verdachte spelers opgebouwd in de afgelopen 1,5 jaar. Hiervan zijn er 5 gebanned, waarvan 1 zelfs mid game wat ontzettend bevredigend was :+

En van de rest, denk ik dat ik ze er onterecht opgezet heb, dus het valt reuze mee met het cheating probleem. En FYI, ik zit boven DMG ;)
Er zijn helaas nog wel wat bugs toegevoegd door deze patch, zie: https://www.reddit.com/r/...bugs_megathread/?sort=top
De xbox en ps3 versie zijn nog nooit geupdate naar mijn weten, ik verwacht niet dat ze dat nu opeens wel doen
Nog meer verbetering op al een van de betere hitboxes in FPS games!
Heel leuk die updates voor hitboxes. Afgelopen week zijn mijn servers deels beschadigd, door een aantal aanpassingen. Hier wordt ook over gesproken op de SourceMod forums.

Alle community servers leiden onder deze updates. Ik word zelf een beetje moe van al die updates, waardoor de functionaliteiten van communityservers kapot worden gemaakt.

Leuk voor Competitive, maar hierdoor worden de community servers veel minder en verliezen ze dus altijd community players.

[Reactie gewijzigd door Tombastic op 17 september 2015 12:33]

Leuk dat CS:GO ook eens wat herkenning krijgt op tweakers. Natuurlijk zitten alle CS:GO spelende tweakers ook op reddit. Maar het is toch een leuke toevoeging,
Werd is tijd dat die hitboxes werden geupdate... was gewoon niet meer om aan te zien hoevaak je miste.. Misschien is het stukje over het defuse ook nog wel leuk om te vertellen! Zo is het moeilijker/onmogelijk gemaakt om nog te ninjah defuse.. door een nieuwe animatie! Alles over de update word hier uitgelegt:
https://www.youtube.com/watch?v=5kSs80W7GFY

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True