Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

CS:GO krijgt battle-royale-update met respawns en pingsysteem

Valve heeft een update uitgebracht voor de eind vorig jaar uitgebrachte battle-royalemodus van Counter-Strike: Global Offensive. De update met de naam Sirocco voegt onder andere respawns toe en een Apex Legends-achtig communicatiesysteem met een pingknop.

Uit de patchnotes en een speciale pagina over de Sirocco-update blijkt dat het respawnsysteem niet werkt zoals bij Apex Legends. Na de update kunnen spelers op elk gewenst moment terugkeren, zolang de teamgenoten nog in leven zijn. Daarbij kan de gevallen speler een gewenste respawnlocatie kiezen. Bij Apex Legends moeten teamgenoten de banners van gevallen teamgenoten naar een speciale plek brengen voordat de wederopstanding kan plaatsvinden.

Daarnaast voegt de update een pingsysteem toe. Een dergelijk communicatiesysteem werd met name bekend door de implementatie in Apex Legends. Hiermee kunnen spelers voorwerpen of tegenstanders aanwijzen, zodat teamgenoten bijvoorbeeld weten dat er op die plaats iets te vinden is.

Verder komen er nieuwe voorwerpen beschikbaar, zoals kogelwerende schilden en 'mijnen' die min of meer als jump pads fungeren en tegenstanders de lucht in kunnen lanceren. Ook zijn er perks waarmee spelers, voordat een spelronde begint, hun capaciteiten kunnen aanpassen aan hun speelstijl. Zo is het mogelijk om minder lang dood te zijn, heel ver te springen, een eigen parachute te gebruiken, een taser af te schieten of jezelf te genezen.

De naam van de update is ook de naam van een nieuwe map die is toegevoegd. Het Sirocco-speelveld heeft een woestijngebied als setting met veel ruimte, kleine dorpjes en ondergrondse gangen. De wapens op deze map hebben meer munitie en tablets geven de locatie weer van wapenkratten in de nabijheid.

De battle-royalemodus, genaamd Danger Zone, werd eind vorig jaar geïntroduceerd in CS:GO. Daarmee werd het schietspel ook gratis om te spelen. In Danger Zone vechten maximaal achttien spelers om als laatste over te blijven.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

02-05-2019 • 11:49

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
"Daarnaast voegt de update een pingsysteem toe. Een dergelijk communicatiesysteem werd door Apex Legends geïntroduceerd."

Volgens mij zit er wel in meerdere games een 'ping' systeem. O.a Portal 2 maakt hier gebruik van in de multiplayer mode. Om te zeggen dat Apex Legends dit systeem introduceert lijkt mij niet helemaal juist.

Ben wel benieuwd hoe de respawns de gameplay beïnvloeden. Onbeperkt respawnen zolang er maar 1 teammate leeft?
"Daarnaast voegt de update een pingsysteem toe. Een dergelijk communicatiesysteem werd door Apex Legends geïntroduceerd."

Volgens mij zit er wel in meerdere games een 'ping' systeem. O.a Portal 2 maakt hier gebruik van in de multiplayer mode. Om te zeggen dat Apex Legends dit systeem introduceert lijkt mij niet helemaal juist.
Toen ik dit las moest ik direct aan Battlefield Bad Company 2 denken (misschien dat eerdere dit ook hadden, maar die heb ik niet gespeeld), daar kon je door op 'Q' te drukken een marker plaatsen op tegenstanders zodat je teamgenoten deze persoon ook op hun map konden zien. Zo'n soort systeem bedoelen ze met een 'pingsysteem'?
Het zat inderdaad ook in eerdere Battlefield spellen. Battlefield 2 had het al:
The spotting mechanic returns in Battlefield 2 as a simpler command available to all players. The player merely has to bring up the Commo Rose using Q and clicking on the "Spotted" button.
Je hoefde nooit apart 'spotted' te kiezen: het was de standaard optie bij het oproepen van het menu met Q. Wel een keertje klikken ter bevestiging (zoals de tekst omschrijft), als ik het mij goed herinner.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 mei 2019 12:17]

Zat en zit, in BF V wordt door middel van Q een vijand (rode marker op de persoon die hem blijft tracken) of een gebied gespot(Oranje marker die op 1 plek blijft waarmee je aangeeft dat er iets of iemand is)
enemy boat spotted!
Ja zoiets is het. Je druk op een toets en afhankelijk van waar je crosshair zich bevindt wordt er een bepaalde marker geplaatst. Kan gaan om een vijand, loot, ergens heen willen gaan, dat soort dingen. Het systeem bestaat al best een tijd maar Apex Legends heeft het wel aanzienlijk verfijnd heb ik het idee.
Geïntroduceerd bij Battle-Royale games bedoelen ze natuurlijk.
Maar dat is ook niet correct, Ring of Elysium had dit al voordat Apex uitgekomen is, PUBG heeft ook al tijden een soortgelijke functie al is die veel minder effectief.
Yep in test werkte die grotdendeels zoals nu in apex maar de grote streamers vonden dit maar niks omdat het "de skills based focus van de game naar beneden haalde"
Er staat toch nergens dat Apex de eerste was die dit introduceerde?
Als je iets introduceert ben je in principe de eerste.
Nee, als je iets introduceert is het nieuw in de context waarin je het introduceert. In dit geval het spel.
De context is een game, bfbc2 is een ook game? Niks nieuws, wel handig systeem maar om apex daar voor te prijsen is een beetje onzin.
Het is niks nieuws alleen missch wat uitgebreider dan vorige versies (en zelfs dat niet als je naar bfv kijkt).

Beide shooters, beide fp, het enige echte verschil is het knopje om mee te pingen, verder niet zo zeer. :)

[Reactie gewijzigd door MiraculoX op 2 mei 2019 12:47]

"Ben wel benieuwd hoe de respawns de gameplay beïnvloeden. Onbeperkt respawnen zolang er maar 1 teammate leeft?"

Niet al te best als ik eerlijk ben. Het is erg frustrerend om dezelfde personen keer op keer te moeten neerschieten. Een squad dat zich opsplitst heeft ook een hele kleine kans om binnen enkele secondes neergemaaid te worden. In een spel met 16 spelers is het al een paar keer voorgekomen dat ik samen met mijn squadmaatje meer dan 20 kills had. Dat voelt bij Counter Strike gewoon uitermate onnatuurlijk.

Overigens is het niet helemaal onbeperkt. De tijd die het duurt voordat je kunt respawnen neemt langzaam toe en aan het eind van de match wordt het respawnen geblokkeerd.
Apex Legends heeft dit systeem geintroduceert in de battle royale genre. Dat is waarom de nieuwsredacteur heeft gekozen om Apex Legends hier als voorbeeld te noemen.
Ook bv in Rainbow Six Siege !
Apex Legends-achtig communicatiesysteem met een ping-knop.
Is dat systeem van Apex Legends zo uniek dat "pingen" nu zo genoemd wordt? Ik heb zelf geen Apex Legends gespeeld maar gebaseerd op google images ziet het er niet erg uniek uit.
Is ook niet heel erg uniek, zoals @jasbroek hieronder ook noemt. In de original Royale PUBG kun je ook markers zetten op plaatsen of interessante locaties te delen. Dat je hiervoor naar de map moet is wel omslachtig, dus qua gebruiksgemak is het wel een fikse stap vooruit. Dat het daar nog niet zo werkt is pure luiheid van de devs.
Dat het daar nog niet zo werkt is pure luiheid van de devs.
Precies, ze zitten allemaal languit in hun stoel met hun voeten op bureau een sigaar te roken. /s |:(
totaal niet te vergelijken, een marker is 'iets', met het ping systeem defineert je wat dat 'iets' is; loot, tegenstander, plek om in de gaten te houden, volgend waypoint etc. Dat systeem is super effectief gebleken, en maakt voip communicatie bijna overbodig. Wat het wel echt goed doet, is communicatie en samenwerking mogelijk maakt met iemand die je totaal niet kunt verstaan
Dat het daar nog niet zo werkt is pure luiheid van de devs.
Ik kan me ergens vaag herinneren dat het maken van markers met je muis iets was waar de makers van PUBG mee bezig waren. Er was toen een backlash van bekende streamers die zeiden dat het de game negatief zou beinvloeden omdat het te makkelijk zou worden.
Volgens mij is het meer dat het zeer goed uitgewerkt is in Apex dan dat ze het echt zelf hebben uitgevonden.
Ok maar ik herken exact hetzelfde ping systeem uit League of Legends, en dat was voordat Apex Legends uit kwam, dus waarom zegt niemand dat ze League of Legends pings kopieren?
Nee, uniek is het zeker niet. Battlefield 2 had al een vergelijkbaar systeem en volgens mij de voorlopers daarvan ook al.

Echter is Apex wel uniek in de zin dat ze de eerste zijn die een goede implementatie hebben in een Battle Royale game.
Enemy boat spotted!
Jammer dat ze ook denken met de hype mee te moeten gaan. Het wordt steeds meer eenheidsworst die spellen. CS GO had zijn eigen kwaliteiten
CS:GO heeft nog steeds die kwaliteiten, dit is gewoon toevoeging.
Zeker weten?

Jarenlang was CS:GO 1 van de meest populaire games in mijn friendlist. Elk moment dat ik keek waren er minstens 2-3 mensen CS:GO aan het spelen, sommige momenten mijn halve friendlist die in CS:GO zaten.

Sinds dit jaar ergens, zie ik nog maar zelden friends CS:GO spelen. Lijkt me sterk dat ze allemaal unaniem hebben besloten om in 2019 te stoppen met spelen.
De cijfers van CS:GO zijn nochtans redelijk stabiel. Dat kan je zien op https://steamcharts.com/.
Piek van 746.000 in november vorig jaar, nu zitten we op ~575.000...
Per dag zal er niet veel verschil zijn maar er zijn toch wel flinke pieken en dalen, zeker als je erbij neemt dat na die laatste piek CS:GO ook nog gratis is geworden, er zouden dus juist veel meer spelers zijn maar om de een of andere reden is nadat CS:GO in december free-to-play werd de playercount juist vrij drastisch ingezakt...
Of dit nou komt door de gigantische hoeveelheid cheaters die nu dankzij free-to-play geen enkele reden meer hebben om zelfs al in de warm-up te spinbotten, door het nog steeds ontbreken van een nieuwe operatie of het ontbreken van bugfixes (kan nog steeds smokes door de grond gooien op Dust II, niet alsof niemand Dust II speelt... ook smokebugs met molly's zijn er nog steeds ondanks dat de CSGO patchnotes al 3! keer beweren deze te hebben opgelost)...
Leuk dat ze Danger zone een nieuwe map geven, de map zelf is wel interessant maar verder is Danger zone niets speciaals, zoveel BR games die eerder uit zijn gekomen en stukken beter zijn.
Er zijn maar vrij weinig mensen die een game erg lang blijven spelen. Op een gegeven moment, hoe goed de game ook is, stop je ermee.
De meeste van mijn CS spelende friends spelen dat spel al sinds de oudheid.

Ik vind het ergens juist heel vreemd dat 2019 het jaar is waarop de meeste van mijn friends unaniem besloten hebben om te kappen met CS:GO

n=1 maar toch.
Niet helemaal. De vorige variant van de battle royal in CS:GO is door Valve namelijk verwijderd. De vorige map is weg en het gevoel van de spelmodus is compleet veranderd.
Dat had ik al met in iedere game een zombie/horde mode hype, een game als Days Gone is dan ook niet meer aan mij besteed.
Zombie moe...
CS GO had zijn eigen kwaliteiten
En heeft die nog steeds. Daarbij is Danger Zone echt totaal niet te vergelijken met Apex Legends, PUBG, Fortnite en andere BR-games. Veel kleinschaliger. Ik heb het geprobeerd maar vond er echt geen klap aan. Doe mij maar Deathmatch of Arms Race ofzo.
ik kom van het cs1.5/1.6 tijdperk waarbij counterstrike gewoon x vs x counter terr. vs terrorist was geen poespas dus ik verbaas me over het feit dat er überhaupt al een battle royal modus in zit.
via mods waren er wel zombie modus etc, maar dat was community driven en niet echt serieus.

maar kennelijk hoor je er als ontwikkelaar niet meer bij als je geen BR modus op de markt brengt.
CS was zelf ooit een mod, onderschat niet hoe serieus sommige mods konden zijn :P Er is blijkbaar veel vraag naar BR games.. zolang het geen invloed heeft op de core game, maakt het dan zoveel uit?

CSGO is alweer 7 jaar oud, niks mis mee om af en toe een gamemode toe te voegen voor de liefhebber. Het kost de speler niks extra, het is géén betaalde DLC, sterker nog.. de base game is free2play geworden.

( betaald, oftewel Prime, is wel aanbevolen voor competetive matchmaking :P )
dat CS zelf een mod was net als DOD en TF the the specialist en weet ik wat nog meer wist ik wel.
daar is ook niks mis mee maar ontwikkelaars voelen zich verplicht om mee te draaien op de hype terwijl de setting counter/terrorists zich niet leent voor een battle royale game maar het moet er in want... hype
en dat vind ik jammer.

wat betreft de csgo vanaf source vond ik die ragdoll physics rubberen robbies lijken en kon ik er niet meer aan wennen. misschien nog eens een keer proberen
Het is dat de 1.6 competitive scene uiteindelijk (onvermijdelijk) dood ging en ik wel over moest gaan naar CSGO ( Source altijd links laten liggen ), maar voor mij is 1.5/1.6 nog altijd onbetwist de absolute winnaar zowel op gameplay als algehele feel.

Maargoed, ik snap dat Valve wat extra spelers naar CSGO wil trekken met een BR game, hierdoor verleng je de levensduur voor CSGO, komt er extra geld vrij voor updates aan de core game. Uiteindelijk is het beter voor elke CS liefhebber als de game (playerbase) gezond blijft. Liever CS met een BR mode dan géén CS ;)
Ben benieuwd wat een Ping-systeem in het normale CSGO zou doen, gemakkelijk communiceren met mensen zonder headset zou de tactische diepgang nog meer kunnen versterken.
Dat zou echt een slechte move zijn, competitive spelen zonder headset aanmoedigen...
Daarom zie je ook dat in silver ongeveer de helft microfoons hebben, naar mate de rang omhoog gaat hebben meer mensen een microfoon, en waarom niet, een microfoon kost vrijwel niets...
Het is nu al zo irritant als spelers competitive in gaan zonder microfoon, speel dan deathmatch oid als je casual wilt spelen, om te winnen is communicatie cruciaal en zonder microfoon ben je gewoon nutteloos in zo'n game.
Ook 1 van de redenen geweest waarom ik op een gegeven moment met RB6: Siege ben gestopt. Bijna niemand met microfoon.
Tja ik heb toevallig gister geprobeerd dit spel te spelen maar de controls voelen echt serieus gedateerd.

Toggle to zoom is echt not done in mijn ogen en de beweging keys voelen echt sloom en vertraagd aan. om het over het wapen systeem en de prep fase niet te hebben waar je met wat pech door je hele budget heen gespawnkilled word....
Voor een game met zo veel instellingen missen er toch echt een paar cruciale opties en de game was dan ook binnen een half uur weer verwijderd.

Verder kan het hele br me echt niet trekken maar de beste tot nu toe was ring of elysium waar het ong wat realistisch voelt en je geen heel magazijn nodig heb om iemand om te leggen en aim skills nog relevant zijn.
Met een headshot ben je er gewoon geweest punt uit.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 2 mei 2019 12:33]

Toggle to zoom kun je aanpassen. Daarnaast kun je niet gespawnkilled worden tijdens het kopen van wapens. Wapens kopen is alleen in Competitive en in Casual en mogelijk in de eerste 15 seconden. Het is onmogelijk voor de tegenpartij om binnen die periode op jouw spawn te zijn. In deathmatch kies je wapens en heb je geen budget. Dat het allemaal wat trager aanvoelt is juist de ietwat realistische factor die erin is gestopt, het is immers geen quake of UT. Juist die speelstijl is wat mij en vele anderen zo in dit spel trekt.

OT: Leuk dat ze het proberen maar had niet echt de indruk dat BR veel gespeeld werd (of dat mensen hier uberhaupt op zitten te wachten). Ik heb liever dat ze zich focussen op zaken waar de community al jaren om schreeuwt (128tick servers, aanpakken van de cheaters en regio gebonden servers zodat je niet bij die ellendige russisch of turks sprekende teamgenoten komt die weigeren engels te praten).
Ben het met je eens. De beste BR games vind ik zelf op 1 Ring of Elysium en PUBG. Echter is PUBG minder interessant vanwege de game performance en cheaters. En sommige wapens zijn echt overbouncy

ROE loopt soepel, is wel iets makkelijker maar nog wel wat skills nodig.

Apex heb ik nog niet gespeeld dus daar geen oordeel over. CS danger zone is grappig voor een paar potjes, maar niks spectaculairs.
PUBG heeft sinds een aantal updates veel betere performance gekregen. Ze zijn er echt mee bezig om het stabieler te krijgen en ik ondervind steeds minder hinder van crappy servers.

Cheaters kom ik echt nooit tegen.. tijdje terug had je wel "The Flying Car" hack :)

De recoil is bij sommige wapens inderdaad niet mals maar daarvoor kun je attachements gebruiken!
Compensator + grip + stock heeft echt enorm veel invloed hoe je wapen functioneert.

APEX is een bunnyhop festijn waar ik enorm van afknap.
CS:BR heb ik paar keer geprobeerd maar lijkt er sterk op dat ze gewoon wat in elkaar hebben gezet om ook een BR game te hebben. Paar updates later zaten er nog steeds grote fouten in. Toen maar afscheid van genomen.
Mee eens, het loopt zeker beter met name of FPS gebied. Heb alleen laatste tijd wat netwerk issues af en toe. Maar verdenk zelf mijn pc.

Ben ook absoluut niet goed in PUBG maar soms krijg je verdacht snel een headshot om je oren binnen 2 secondes van verschillende afstanden. Heb zelf alleen de neiging ook om telkens iets te hoog te mikken.

Qua gameplay/graphics vind ik PUBG wel goed. Ring of Elysium heeft leuke toevoegingen zoals grappling hook. En qua recoil ook wel iets normaler. Wel weer wat meer campers naar mijn idee.
Ja af en toe packet loss, heeft met hun server connectie te maken die alle spelers met elkaar verbindt. Meestal als in korte tijd een heleboel mensen doodgaan heb je dat maar kan ook willekeurig op rustiger moment gebeuren...

Mijn advies is kijk veel naar streamers hoe die spelen en probeer te leren hoe hun lopen, richten en over het algemeen zichzelf positioneren tijdens gevechten. Zelf ook niet al te bang zijn om in gevecht te gaan. Ik had in begin de neiging om eerste 20min te looten en vervolgens kansloos neergeschoten te worden omdat ik er dan totaal niet inzit.
Daarna ergens droppen, snel wapen vinden en op het geknal af sprinten. Vaak als mensen met elkaar bezig zijn geweest hebben ze beschadigde armor of laag hp en zijn ze daardoor makkelijke prooi. Als je alsnog verliest heb je maar max 4~5min gespeeld en kan je weer nieuwe starten.

Te hoog mikken kan voor sommige wapens juist gunstig zijn.. heel allemaal te maken welk wapen, ammo type, attachements je dan hebt. Een micro uzi gaat niet 400 meter ver weg niets raken maar een KAR98 met scope wel. Ook je muis naar beneden bewegen om je recoil te beheersen.. soms is je muismat net iets te klein 8)7
Ja idd krijg af en toe rode knipperende icoontjes tijdens het spelen aan linkerzijde. Ik moet sowieso inderdaad wat agressiever spelen soms.

Helaas heb ik ook bijna altijd de pech dat ik binnen no time een headshot tegen krijg. Moet eigenlijk ook vaker spelen maar ja te weinig tijd :p

Met name met scopes heb ik moeite qua hitbox. Soms aim ik op t hoofd maar dan mis je alsnog maar dat ligt meer aan mij denk ik.
Met scope moet je ook niet "perfect" mikken want kogels moeten eerst die afstand afleggen voordat ze op plaats van bestemming zijn.

Tevens daalt je kogel ook na mate die verder reist.

In sommige situaties moet je dus boven en naast iemand mikken om hem te raken afhankelijk van de afstand.
Dat is JUIST waarom PUBG geliefd is, de gunplay is ongekend in andere games. Je moet echt elk wapen leren gebruiken met alle mogelijke attachments etc die op hun beurt weer een ander effect hebben het wapen.
PUBG is in dat opzicht ook realistisch en ook beter uitgewerkt als spel.
Tja, het is in essentie nog steeds Counter-Strike, en Counter-Strike heeft nou eenmaal geen casual/arcade gameplay. Het is niet voor niks nog steeds de grootste (fps) e-sport game. Het is geen stand-alone game zoals Apex ( in het Titanfall universe ).

Controls zijn niet gedateerd, dit is een bewuste en weloverwogen keuze wat ze absoluut NIET mogen aanpassen. Het is geen call of duty..
Vind de map wel een hele verbetering, maar dat is persoonlijke smaak. Perks kiezen voor het droppen is ook leuk!

Leuker dan opgehypte Apex iig.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 2 mei 2019 11:58]

Wel jammer maar 18 spelers?
Opgehypte apex? De game die zonder enige pr of hype zomaar verscheen? Die game van de makers van titanfall, een van de beste shooters aller tijden? Ik vermaak me super met apex legends puur door de gameplay. Geef het eens een goeie kans zou ik zeggen, krijg je vast geen spijt van.
Ik hoop niet dat je health geboost wordt en de damage van wapens verkleind. Zo irritant hoe lang het duurt in bf5, fortnite en pubg voordat je sterft..
IN PUBG ? IRRITANT HOE LANG JIJ LEEFT; HAHA LEUK :D

[Reactie gewijzigd door hawky007 op 4 mei 2019 16:48]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True