Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Google Pixel 3a en 3a XL kosten 399 en 479 dollar

De dollarprijzen van Googles komende goedkopere Pixel-smartphones zijn vermoedelijk bekend. Een YouTube-kanaal heeft afbeeldingen van de retailverpakking in handen en noemt ook de prijzen. Google kondigt de telefoons vermoedelijk komende dinsdag aan.

Volgens de video op YouTube-kanaal This is Tech Today is de adviesprijs van de Google Pixel 3a 399 dollar en kost het grotere 3a XL-model 479 dollar. Voor dat geld zouden kopers een versie met 64GB flashopslag krijgen. Volgens geruchten komen er ook 128GB-versies, maar wat die gaan kosten is nog niet bekend.

Eind maart meldde de Duitse site WinFuture dat de Pixel 3a in Europa ongeveer 450 euro kost. Het bedrag van 399 dollar is omgerekend met 21 procent btw ongeveer 430 euro, dus dat ligt in dezelfde lijn.

This is Tech Today heeft een afbeelding van de Canadese Pixel 3a-verpakking in handen en die lijkt echt te zijn. Zo staat er een universal product code op die overeenkomt met een vermelding van de Pixel 3a bij een grote Amerikaanse winkelketen. De verpakking vermeldt dat het toestel een 5,6"-scherm heeft. This Is Tech Today zegt de informatie te hebben van een Google-engineer, die al eerder informatie doorspeelde over Duplex.

Volgens eerdere geruchten zijn beide telefoons gemaakt van plastic en hebben ze een 1080p-scherm, een koptelefoonaansluiting en speakers aan de onderkant. Veel details over de Pixel 3a-telefoons zijn al uitgelekt in de afgelopen maanden. Naar verluidt krijgen ze een Snapdragon 670- of 710-soc, 4GB ram, een 12-megapixelcamera en een 3000mAh-accu.

Google gaat de telefoons vermoedelijk op 7 mei aankondigen op zijn I/O 2019-evenement voor ontwikkelaars. De fabrikant plaatste vorige maand een teaser die daar naar hint.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

02-05-2019 • 11:08

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Er wordt in ander comments geklaagd over het design en/of bouwkwaliteit, maar ik vind het verademend om weer plastic telefoons te zien. Dat zijn telefoons die lichter zijn, tegen een stootje kunnen, en geen extra bescherming om het dertien-in-een-dozijn glazen rechthoekje vereisen om het tegen vallen te beschermen (of uberhaupt normaal vast te kunnen houden).
Van mij mogen we weer terug naar aluminium back plates, ik geef het draadloos opladen er graag voor op. Dit glas is echt 3x niks
Dit dus. En een vervangbare batterij mag ook wel weer standaard worden.
De enige recente telefoon die dat heeft, is de LG V20 die ik heb moeten importeren vanuit China.
Yesssssssssss
Recent is hier mid 2016... Jammer genoeg niet recenter. Een product van 3 jaar oud in China moeten kopen is ook niet zo duurzaam als het op garantie en updatebeleid gaat.
En weer lekker lang wachten op je GPS fix en belabberde wifi snelheden halen! 8)7

Ik heb ooit voor een aantal vrienden, een aluminium achterkant, met een Galaxy S3(standaard met plastic achterkant) deze besteld en later ook weer voor de S5(standaard ook met plastic achterkant) maar die waren allemaal zo weer terug gestuurd, kunststof met brushed alu look is echt zoveel fijner.

Edit: met schuingedrukt nog even duidelijker gemaakt, en dit is natuurlijk niet hetzelfde als een telefoon met vanaf de fabriek een aluminium achterkant.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 2 mei 2019 14:49]

S5 heeft toch gewoon een plastic achterkant?
Klopt, en vrienden van mij wilde graag een brushed aluminium achterkant, maar daar waren ze dus al snel op terug gekomen.
U vorige reactie is allesbehalve duidelijk. ;)
Zelden problemen mee gehad met zowel mijn HTC One of de Moto G5 Plus.
Wifi is anders wel slecht op de G5 Plus.....
Ik weet niet waar jij het over hebt, maar volgens mij hoeven verbindingsproblemen geen ding te zijn met een aluminium behuizing, heb nog helemaal geen verbindingsproblemen ondervonden met mijn aluminium OnePlus 5t.
Ik weet niet waar jij het over hebt...
Dat blijkt, maar deze telefoon hebben standaard een plastic achterkant als die je zo maar vervangt door een aluminium achterkant zal je zien dat er bepaalde signalen niet goed meer doorkomen. Jouw telefoon heeft van huis uit een ontwerp met aluminium achterkant, dan houd men daar normaal gesproken wel rekenening mee qua plaatsing van antennes. Daar had ik het dus over, ik nam @barriie zijn bericht meer aan als het zelf vervangen van de achterkant van een telefoon zoals dat vroeger kon.
[...]


Dat blijkt, maar deze telefoon hebben standaard een plastic achterkant als die je zo maar vervangt door een aluminium achterkant zal je zien dat er bepaalde signalen niet goed meer door kunnen komen.
Volgens mij is het niet per definitie zo dat een aluminium achterkant betekent dat je signaalverlies krijgt. En het zomaar vervangen door een aluminium achterkant zonder naar antennelayout/ontvangst te kijken, ik verwacht niet dat veel fabrikanten dat zouden doen.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 2 mei 2019 13:29]

Het zal altijd een isolator zijn in een bepaalde richting als daar eerder geen isolator aanwezig was, dus ik denk dat het altijd signaalverlies zal opleveren in bepaalde situaties, niet zo extreem als helemaal geen signaal meer maar een paar mbit op een slaapkamer waar al niet al te gek veel wifi signaal door kwam dan wel net funest zijn.
Helemaal mee eens. Bovendien is het goedkoper en blokkeert het geen signalen.

Jammer van de relatief hoge prijs, anders wist ik het wel.
Ik vind de gehele Pixel 3-serie gewoon lelijk en gedateerd ogen, dat staat los van het plastic. Van Google hadden we toch wel wat meer mogen verwachten dan deze inspiratieloze toestellen die afgezien van vlotte software-updates helemaal niets extra's bieden. Kijk naar die inkeping van de Google Pixel 3 XL, zoiets breng je toch niet op de markt voor de hoofdprijs? Gezien de verkoopcijfers ben ik niet de enige die er zo over denkt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 2 mei 2019 11:54]

Zouden deze toestellen, met een veel schappelijkere prijs, dan beter verkopen?
Op zich is dat ook geen probleem, alleen de prijs is er in mijn ogen niet naar. 450 euro voor de goedkoopste plastic telefoon vind ik veel te veel gezien de rest van de specs ook niet er uit springen.

Er had nog wel 100 euro van de prijs af gemogen in mijn ogen.
Met een plastic is wat mij betreft niet mis. Een goede kwaliteit kunstof wat een klein beetje ruw gemaakt is, is misschien ook wel prettiger in gebruik.
Het gebruik van duurdere materialen voor een betere uitstraling maakt de telefoon niet per definitie beter. Sterker nog de aluminium achterkant blokkeert de signalen en glas is kwetsbaarder. Bij kunststof kunnen de designers zich weer lekker uitleven.
Persoonlijk ben ik het daar helemaal mee eens. Ik vind het fijn hoe ik mijn Poco FC kan gebruiken met enkel een Dbrand skin erop.
De Pixel schijnt geen succesverhaal te zijn voor Google op het moment (zelfs zo erg dat het op de laatste earnings call genoemd werd). Ondermaatse hardware voor een premium prijs is gek genoeg geen aantrekkelijke propositie voor de consument :P

Ik was altijd erg fan van de Nexus serie, degelijke hardware voor een redelijke prijs. Hopelijk past de Pixel 3a meer in die filosofie, dan zou die op termijn mijn Nokia 6.1 kunnen vervangen. 5.6" is net niet te groot voor mij en de rest van de specificaties lijken ook wel goed genoeg (een telefoon is echt een gebruiksvoorwerp voor mij). Hopelijk heeft het plastic naast de prijs te maken met draadloos laden.

Desalniettemin is 450 euro dan toch nog aan de hoge kant eerlijk gezegd. Een (min of meer vergelijkbare) Nokia 6.1 is nu 175 euro...
voor 450 euro heb je ook toestellen met een snapdragon 855, meer keuzes voor verschillende designs, 6-8gb ram etc. Nu zijn nog niet alle specs bekend, maar het zou me niets verbazen als ze net als apple er een LCD insteken, terwijl je ook toestellen hebt met oled scherm voor dat bedrag. Vroeger had je een redelijke high end nexus voor dit bedrag.
Probleem is dat zo’n high end SoC doorgaans ook hoog verbruik en beroerde accuduur betekent, als je geen zware apps draait dan ben je eigenlijk altijd beter af met minder snelle hardware.
Waar haal je dit vandaan? de 3 telefoons met de beste accuduur van het moment hebben alle 3 een high-end soc, p30 pro (kirin 980), iphone XR (bionic A12), pocophone f1 (snapdragon 845). De beroerde accuduur heeft echt niet alleen met de soc te maken.
Eh? De Moto G7 Power heeft een veel langere accuduur dan al die toestellen.
Ik zit ook nog altijd vast aan mijn Nexus 5 van ondertussen toch weer vijf jaar oud. Mijn inziens nog altijd de beste Android telefoon die op al die tijd gemaakt is. Ik ben ook al sinds vorig jaar aan het uitkijken naar een goede vervanger, maar ze maken dit soort smartphones gewoon niet meer. Zeker al niet in deze prijsklasse. Stock Android, nieuwste high-end hardware en een normale compacte form-factor. Ja, er zijn telefoons met een Snapdragon 8xx in deze prijsklasse, maar die hebben dan weer een lelijke skin, lelijke notch, zijn bijna zo groot als een tablet, ... Er zijn een paar toestellen van bijvoorbeeld Nokia die heel dicht in de buurt komen, maar toch nét niet datzelfde niveau halen.

Persoonlijk betaal ik liever meer voor een all-round telefoon zonder compromissen dan minder voor een gestripte versie, dus ik ga deze ook aan mij laten voorbij gaan. Als je echter gewoon een oerdegelijke telefoon wilt die nog in je hand past, zonder afleidingen, kan ik mij inbeelden dat je de €400 er nog wel voor overhebt.

Ik duim alvast dat de Pixel 4 gewoon een Galaxy S10 wordt met een Pixel launcher op.
Nexus 5 was echt geweldig. Is mn backup telefoon nu. Qua formaat, prijs, specs, design destijds echt top
Uit nieuwsgierigheid, wat is de main telefoon geworden?
Pixel 2 (daartussen nog de nexus 6p gehad, maar dat was echt een miskoop, 2x moeten terugsturen en daarna heeft hij het in total 3 jaar volgehouden voordat hij het begaf...terwijl mn nexus5 het nog net zo prima doet (alleen batterij vervangen) Phablets zijn ook te groot voor me. Pixel 2 (non XL) en nexus 5 liggen me beter in de hand)

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 2 mei 2019 17:18]

Na een Nexus 5 en 5x ben ik voor een mi a2 gegaan, heb er tot nu toe geen spijt van :)
Niet alleen aan de onderkant is concurrentie. Als je toch 450 euro bereid bent te betalen voor een niet high-end telefoon dan is de stap naar een Galaxy S10e voor 569 (vorige week nog 549) euro snel gemaakt.

Een beetje too little too late wat mij betreft. Als de Pixel 3a 1/2 maanden na de Pixel 3 zou zijn geïntroduceerd, ok. Maar nu ruim een half jaar later...
Niet dat de nexus lijn erg geweldig was, maar voor de tijd high end specs voor een schappelijk prijs was het prima. Echter denk ik dat je nu beter kan krijgen met minder problemen ook al heeft het misschien geen high end specs, want de nexus had altijd wel problemen of dingen dat gewoon zwaar ondermaats was.

Ik loop nog steeds met een nexus 5X op een custom rom met android 9.0 en security patch van april en die van mei zou er ook binnenkort moeten komen. Dit is me eerste telefoon dat ik langer heb dan 2 jaar. (inmiddels heb ik hem sinds deze maand toevallig 3 jaar). Voorheen altijd een nieuwe telefoon bij de abo, nu los toestel en bevalt me meer dan prima. Als de pixel 3a ook 3 jaar mee gaat met een prima camera dan overweeg ik hem wel. Thans hij niet overbodig duur gaat worden door slecht leverbaarheid in NL, dan wellicht toch voor een oneplus gaan.

Toch heb ik nu ook wel meer (luxe) eisen zoals jij zegt draadloos opladen. In de tijd dat het kan is het wel gemakkelijk zo een oplaad pad te hebben op tafel. Zelf ben ik bang dat het er niet in zit.. in de nexus 5 zat het ook maar de nexus 5x niet meer ondanks al het plastic :(
Desalniettemin is 450 euro dan toch nog aan de hoge kant eerlijk gezegd. Een (min of meer vergelijkbare) Nokia 6.1 is nu 175 euro...
Nee, de Nokia 8.1 is vergelijkbaar met deze specs. Die kostte bij introductie in januari 400 euro. Inmiddels een dikke 50 euro minder, maar goed.
Ik snap niet dat een bedrijf wat zo'n mooie Pixelbook maakt telefoons maakt met zo'n ouderwets design en twijfelachtige bouwkwaliteit.

De Pixel software is geweldig, als een S10 bijv een Pixel Rom zou draaien zou ik hem direct kopen maar het is de hardware van Google die me tegenhoudt.
Het overnemen van de HTC tak heeft niet veel opgeleverd qua design.

Misschien is de Pixel 3XL wel de lelijkste telefoon van 2018. En dit zijn eveneens géén hoogstandjes.

Als je ziet wat de concurrentie uitbrengt voor 400 euro....
Ja als je die Pixel 3XL ziet, hoe kun je zoiets uitbrengen, wie beslist dat in godsnaam?
De pixel 3 zat al in de engineering pipeline voordat de HTC overname gedaan was. De pixel 4 (??) is dus de eerste telefoon die helemaal met HTC engineers, bij google in-house gedaan wordt.
Dat wordt veel meer de proef of het zin heeft gehad.
Mee eens. Het heeft echt een outdated design. :?
Google moet toch echt beter haar best doen als ze wilt dat men massaal de Pixel toestel gaat aanschaffen.
Ik vind het positief dat ze plastic telefoons uitbrengen, hopen dat er meer volgen.
Voor iets meer geld heb je een Pixel 3 (of 3XL) of Galaxy S10e, waarom zou iemand deze phones kiezen?
Voor sommige mensen die eerder rond de €300 aan het shoppen zijn is deze misschien net nog haalbaar als ze diep in de buidel tasten, terwijl €550+ dat niet meer is. Ze zijn op zich duur voor de specs, maar als je stock Android wil in een klein toestel, zonder notch of cutout, met super camera, misschien met OLED scherm, dan moet je toch al goed zoeken in deze categorie.
Je kan ook beredeneren voor jezelf, is 1-2 jaar langere support je de meerprijs waard?
Op zich leuk idee. Een midrange toestel met een high-end camera (er van uit gaande dat de 3a dezelfde camera krijgt als de 3, zoals gespeculeerd wordt), maar zoals vele andere al aangeven is de prijs veel te hoog. De Pixel 3 is in Duitsland al voor €530 te verkrijgen. Dit scheelt dus nog maar €100. Dan zou ik toch de gewone Pixel 3 nemen.
Ben benieuwd naar de definitieve specs. De Nexus waren fijne telefoons voor een normale prijs. En natuurlijke de stock Android met snelle updates. Als de Pixel rond de €450 gaat kosten overweeg ik er een aan te schaffen. Maar voor minder heb je ook al betere telefoons zoals de Pocophone van Xiaomi.
Ze hadden het pixel 2 design moeten doen. Had je front facing stereo speakers gehad, een ip rating. Dit is van net niks voor net te veel geld.

Camera zal wel subliem zijn.
Mijn hemel, wanneer komen die dingen nou eindelijk een keer uit? Er gaan al zó lang geruchten over.
Kan iemand mij precies uitleggen wat er zo 'outdated' is aan dit design? Welke features er missen die je wel had willen zien etc? Kan niet echt zeggen dat het een lelijk ding is..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True