Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Bezoekers van het Internet Archive kunnen voortaan een aantal klassieke games en toonaangevende applicaties uit het verleden in de browser draaien door het gebruik van de in javascript geschreven Jsmess-emulator.

Jsmess is een javascript-implementatie van de opensource Mess-emulator. Deze emulator kan, zoals de titel 'multi emulator super system' al aangeeft, tal van oude consoles en homecomputers simuleren en draait op diverse platformen. Met de Jsmess-port, waarbij volop gebruik is gemaakt van de rappe emscripten-compiler, draait de emulator ook in vrijwel alle recente browsers, zoals Chrome, Firefox, Internet Explorer en Safari.

De beheerders van het Internet Archive hebben de in Jsmess geëmuleerde games en applicaties ondergebracht in de Historical Software Collection. In deze erelijst zijn destijds baanbrekende applicaties te vinden, zoals de spreadsheetsoftware Visicalc en tekstverwerker WordStar, maar er zijn ook diverse speltitels te vinden. Zo worden een aantal Atari 2600-titels geëmuleerd, maar ook games die voor de ZX Spectrum en Apple II zijn ontwikkeld.

Door belangrijke titels via Jsmess in moderne browsers toegankelijk te maken, hopen de archivarissen niet alleen de code van de betreffende games en applicaties voor de toekomst veilig te stellen, maar ook om programmeurs en onderzoekers de specifieke kwaliteiten van software uit het verleden te laten analyseren. Daarnaast is het streven van het Internet Archive om hun collectie zo laagdrempelig mogelijk aan een zo breed mogelijk publiek aan te bieden.

Visicalc in Jsmess-emulator

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Jason Scott zijn kindje. Op Youtube staan speeches van hem van o.a. op DefCon waarbij ik echt krom gelegen heb van het lachen en waar ook veel over Archive.org wordt uitgelegd. Echte aanraders!

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=-2ZTmuX3cog

[Reactie gewijzigd door ZFLaSH op 27 oktober 2013 13:36]

Jason Scott is briljant inderdaad. Ook een aanrader is zijn talk: 'That Awesome Time I Was Sued for Two Billion Dollars'; http://www.youtube.com/watch?v=Gq70QKa7588
Erg grappig! Ik heb het idee dat als Nintendo of een ander bedrijf dat vind dat hij die ROMS niet beschikbaar mag stellen, aan de bel trekt bij hem, hij er schijt aan heeft, getuige bovenstaande lezing.
zeggen en doen zijn twee compleet verschillende dingen..
Dank beiden voor die links. Zeer vermakelijk en nuttig om eens te kijken :)
Z'n shareware archive is ook best indrukwekkend. http://www.youtube.com/watch?v=oLe_n4xN9vw

[Reactie gewijzigd door Katsumii op 28 oktober 2013 08:55]

Ben nu aan het kijken, is inderdaad zeer goed :) een echte aanrader.
Ik begrijp nog wel dat men oudere games wil conserveren, daar zit namelijk een artistieke waarde achter. Maar een oud spreadsheetprogramma? Het is dat het een verwaarloosbare eenheid aan geld kost, onder het mom van het bewaren 'weggooien kan altijd nog', maar de werkelijke historische waarde ervan is volgens mij maar zeer gering.
Ik zou daar de waarde van een oud spreadsheetprogramma en dergelijke wl in zien.

Als je bedenkt dat de huidige office suites op een aantal momenten de ondersteuning om een bepaald type bestand(en) te openen staakt omdat het bestandsformaat te oud is.

Er zijn genoeg cases te bedenken waar men de bedrijfsadministratie van 10-20 jaar geleden wil terugzien (een verdenking van kartelvorming of fraude bijv.). Oeps, huidige office ondersteund dat bestandsformaat niet meer of de macro's werken niet.

Naast het nostalgisch element kan het ook gebruikt worden als eikpunt in (promotie/reclame)video's van huidige producten. Bijv. zoals bij deze screencast waar de bootsnelheid van een speciale build vergeleken wordt met die van de oude versies van Windows: https://www.youtube.com/watch?v=NNsS_0wSfoU

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 27 oktober 2013 21:17]

Nooit gehoord overigens over MinWin of Windows Core. Zou mooi zijn als dat eens gelekt wordt, ik vraag mij af wat de community ermee zou kunnen bouwen.

Maar ik geloof dat organisaties die daarmee te maken hebben expres oude systemen bewaren om dat dus nog altijd te kunnen doen.
Nuja, wat ik zei, het is een verwaarloosbaar bedrag dat nodig is om het te conserveren, dus waarom niet.
Eigenlijk zegt RoestVrijStaal het al,maar vergeet ook de emotionele waarde van dergelijke oldskool progz niet. Onvoorstelbaar waar je waarde aan hecht met het verstrijken van de jaren ;)
Gaan we dan niet hetzelfde 'probleem' krijgen als wat er een paar weken terug gebeurd is met een 'gameklassieker in de webbrowser spelen'?

nieuws: Nintendo wil browserversie Super Mario van Amerikaanse student offline halen
Niet noodzakelijk. Om te beginnen hoop ik dat de stichting achter deze site goed heeft uitgezocht of de software nog een copyrighteigenaar heeft ofdat het hier om abandonware gaat. En als er nog een copyright op rust betekend dat niet automatisch dat men er tegen zal reageren. Aan de huidige titels op archive.org word vandaag geen geld meer verdiend, dit in tegenstelling tot bij Mario. Bijkomend hoop ik dat ze slim genoeg zijn geweest , in het geval er nog een geldige copyright is, om contact op te nemen met de copyrightholders en geschreven toestemming te vragen.
Abandonware is geen juridische term, copyright kan altijd zijn overgenomen uit bijvoorbeeld een boedel van een failliet bedrijf. Je kan dus ook nooit weten of iets abandonware is.

Copyright verloopt verder pas 70 jaar na de dood van de maker (dus er is niets digitaals dat door natuurlijk verloop in het publieke domein is gekomen) en ik denk ook niet dat dit onder fair use valt. Long story short: archive.org moet contact hebben gehad met degenen die het copyright hebben en hier toestemming van hebben gekregen.

[edit]Ik start net Mystery House en zie dat deze titel bijvoorbeeld in 1987 aan het publieke domein is geschonken. Met de andere titels zal wel iets vergelijkbaars gedaan zijn. :)

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 27 oktober 2013 15:33]

Abandonware is inderdaad geen juridische term maar is gewoon een verzamelnaam voor software waarop geen rechten meer rusten, meestal door het verdwijnen van de eigenaar van die rechten. Meestal valt zoiets nog wel terug te vinden, een bekend voorbeeld van abandonware is het computerspel Re-Volt waar je met RC cars kan racen.

Copyright verloopt ook niet zomaar na 70 jaar. De termijn hangt af van waar het goed geschreven is en of de eigendom van het recht bij een bedrijf dan wel een natuurlijke persoon zit.
Abandonware is inderdaad geen juridische term maar is gewoon een verzamelnaam voor software waarop geen rechten meer rusten, meestal door het verdwijnen van de eigenaar van die rechten. Meestal valt zoiets nog wel terug te vinden, een bekend voorbeeld van abandonware is het computerspel Re-Volt waar je met RC cars kan racen.

Copyright verloopt ook niet zomaar na 70 jaar. De termijn hangt af van waar het goed geschreven is en of de eigendom van het recht bij een bedrijf dan wel een natuurlijke persoon zit.
IP van Re-volt ligt nu bij We Go Interactive: https://en.wikipedia.org/...e_acquires_the_Re-Volt_IP. Geen abandonware dus. We Go zou allicht zo aardig kunnen zijn om de makers van de open source variant niet aan te klagen (geen idee of ze dat wel/niet gedaan hebben), maar ze kunnen het wel.

Hier een mooi overzicht van copyrightregels (waarschijnlijk van de US, maar door de conventie van Berne zijn de verschillen tussen landen beperkt): http://inventors.about.com/od/copyrights/a/expiration.htm

Met hier het relevante stukje:
Created 1/1/1978 or after - When work is fixed in tangible medium of expression - notice is irrelevant - copyright protecion lasts for the life of author and 70 years based on the the longest living author if jointly created or if work of corporate authorship, works for hire, or anonymous and pseudonymous works, the shorter of 95 years from publication, or 120 years from creation.
Zoals ik dus al aangaf is er niets digitaals wat door natuurlijk verloop in het publieke domein terecht is gekomen. Zoveel digitaals van voor 1963 zonder copyright notice of met copyright notice maar zonder renewal is er niet. Alles daarna rust nog gewoon copyright op, tenzij nadrukkelijk vrijgegeven door de maker.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 27 oktober 2013 16:45]

Bottom line hierin is gewoon dat copyright een civiel recht is en dat je alleen gederfde schade kan claimen. Om dat te doen moet de informatie nog handelswaarde hebben, en dan heeft 'abandonware' gewoonlijk niet.

Het recht mag er dan zijn, maar consequenties voor schending zijn er niet.
Maar, daar moet je dus wel mee oppassen, het is niet aan U of aan mij om dat te bepalen, en die claim kan je ook niet maken op een criteria als leeftijd bijvoorbeeld. Een mooi voorbeeld is Duke Nukem 3D. Enkele jaren terug was er iemand bezig met een mod op de HL2 engine waarin D3D werd hermaakt, maar deze werd door 3D Realms gevraagd er mee op te houden. Vandaag de dag is D3D weer te koop in o.a. Steam.
Ben ook wel benieuwd hoe ze dit juridisch geregeld hebben.. wel awesome dat ze dit zo willen doen, emulators zijn de enige manier om oude consoles+games niet te laten verdwijnen want de hardware gaat ooit dood.
Net ff wat geprobeert, maar het is lastig zonder de keys te kennen die je gebruiken moet (zx-spectrum 128)
:+
Javascript? Ik dacht dat je voor emulators en dat soort programmatuur Java nodig had. Goede zaak, want Java deinstalleer ik toch zo veel mogelijk als ik bij andere mensen langs kom.

Edit: oh, is het flamebait als ik mij verwonder dat er tegenwoordig geen Java meer nodig is om geadvanceerde programmatuur als emulators in een browser te draaien?

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 27 oktober 2013 15:36]

Flaimbait niet echt, maar je loopt wel behoorlijk achter. Dergelijke dingen in de browser schrijven d.m.v. javascript (en HTML5) is niet echt iets waar je vandaag de dag nog verbaasd over moet zijn, als het om de pure technologie gaat.

Uiteraard wel impressive dat iemand zoiets dergelijks op weet te zetten.
Gelukkig hoef ik niet naar het Internet Archive om Atari 2600 spelletjes te spelen, voorlopig heb ik nog een werkende staan.

OT: leuk initiatief hopelijk gaat niemand ze dwars zitten met copyright schendingen en kunnen ze de collectie verder uitbreiden
en er is zelfs weer een geweldige retrogaming console bij welke vol zit met slots voor zowat alle belangerijke oude consoles...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True