Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties
Bron: YouGamers

Tijdens een lezing voor ontwikkelaars heeft een Microsoft-medewerker gedemonstreerd dat het XNA-platform Nintendo's Wii-mote kan ondersteunen. Daarmee kan de controller op zowel pc als Xbox 360 gebruikt worden.

Chad Hower demonstreert XNA met Wii-moteMet XNA Game Studio Express biedt Microsoft een goedkope toolkit voor cross-platform game-ontwikkeling. Op het Assembly Summer Event van de softwaregigant werd afgelopen vrijdag een toelichting op het gebruik van het ontwikkelplatform gegeven, waarbij ook invoerapparatuur aan bod kwam. Daarbij bleek XNA - en daarmee ook de Xbox 360 - onder meer pc-muizen en -toetsenborden te ondersteunen, maar het meeste opzien baarde support voor de Wii-mote. Microsofts Chad Hower demonstreerde dat de draadloze Wii-controller bijvoorbeeld kan worden ingezet om tekeningetjes in Paint te maken, maar uiteraard zijn de mogelijkheden aanzienlijk groter.

Xbox 360-ondersteuning voor de Wii-mote is interessant, maar het lijkt niet heel waarschijnlijk dat kleinere ontwikkelaars makkelijk een groot publiek kunnen bereiken. Voor de pc lijkt de markt echter aanzienlijk groter. Met name htpc's zouden met een losse controller en bijbehorende crossbar eenvoudig tot een Wii-kloon kunnen worden verbouwd. Microsoft is overigens niet de eerste die de Wii-mote aan een pc weet te knopen, maar het bedrijf heeft van alle hackers tot dusverre wel het grootste marketingbudget, en daarmee is de softwaregigant uit Redmond meteen een serieuze bedreiging voor de Japanse consolebouwer. Of Nintendo het gebruik van zijn aan alle kanten gepatenteerde controller dan ook klakkeloos zal toestaan, mag alleen daarom al ernstig betwijfeld worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

volgens aussie-nintendo.com klopt er niks van de 360 ondersteuning.
Alleen de pc krijgt Wiimote-ondersteuning.

bron: http://www.aussie-nintendo.com/?v=news&p=15846
Ondersteuning voor de controller is 1 ding, spellen die er leuk mee werken is een 2e. (Wii Sports..) Lijkt me sterk dat MS actief spellen gaat (laten) maken voor de 360 die de controller van Nintendo benutten.
je zou gewoon 1 van de thumbsticks ( mijn voorkeur de rechter in shooters voor het rondkijken) kunnen emuleren en de andere op de nunchuk gebruiken als linker thumbstiick.. dan ben je er al. je mist denk ik alleen een paar knoppe. dus het zal neit perfect werken met elke game
Er zijn ook mensen die het zelf proberen...
http://soapbox.msn.com/vi...24-4ba5-9a79-5752d92f14b1 (zie video)
tja, als je het signaal door 5! apparaten heen leidt...

zou handiger gaan als het allemaal in één apparaatje gestopt werd :)
Misschien gaat het er hier om dat een hobbyist een manier heeft gevonden om in elk geval de Wii-mote werkend te krijgen. Ik vind het knap gedaan.

Dus niet zo negatief.
Dat is ook wat ik heb begrepen van Chad, hij moest een presentatie geven over het XNA framework, van een developers point of view, en had geen XBox controller bij de hand om aan te sluiten op zijn laptop. En aangezien hij de Wiimote altijd gebruikt om zijn presentatie sheets mee aan te sturen, heeft hij die kennis gebruikt (die tool is ook door hemzelf geschreven) om een compatibility laag te schrijven die genoeg kan om de presentatie mee te doen....
Overigens is die support voor muis en keyboard ook niet iets om over het hoofd te zien, controllers zijn voor veel mensen (die bv. shooters spelen) de reden om geen console te kopen.

Getuige bijvoorbeeld deze petitie:
http://www.petitiononline.com/x360kbm/petition.html
Ik snap het probleem niet. Er ontstaat opschudding omdat een controller compitable gemaakt wordt met meerdere hardwareplatformen. Ten eerste lijkt me dat niet per sé ongunstig voor Nintendo (misschien brengt het wat problemen zoals joost.van.donge schetst). Ten tweede, hoe hadden we gereageerd als een creatieve groep hardware hackers probeerde deze controller naar bijvoorbeeld de PC te porten? "Goh wat fijn, die prettige controller kunnen we nu ook gebruiken voor andere dingen dan de Wii, yay". En klaagden we toen de PS2 controller geport werd naar de pc? Nee, want die "oh zo fijne controller" wilden we wel gebruiken voor meer dan alleen de PS2! En goh, laat de PS2 nou van Microsoft zijn, en de Wii van Nintendo. En nu is Microsoft de boosdoener? Klinkt als bashing.

Gewoon wat mij opviel..
Erm, volgens mij gaat dit niet werken. De Wiimote werk met Bluetooth en de Xbox360 met RF. Er zal dus een Bluetooth dongle moeten komen voordat de wiimote op de 360 gaat werken.
dan duw je toch een bluetooth dongle in de usb poort? microsoft zal daar wel softwarematig ondersteuning voor in moeten bouwen, maar dat is dus niet hardwarematig aanpassen.
Volgens mij zijn er daar al redelijk wat van verkrijgbaar: http://tweakers.net/pricewatch/cat/309
Wiimote werkt met infrarood. Houd je hand er maar eens goed voor, gebeurt er niks meer op je scherm.
Hoezo niet toestaan? je mag toch wel support voor een controller in je console bouwen zonder patent op die controller te hebben?

edit: ik was even vergeten dat je in amerika software patenten kunt aanvragen :z

[Reactie gewijzigd door rauzer op 7 augustus 2007 16:48]

Daar is triviaal omheen te werken door het protocol in veel wollige taal te patenteren. Reken maar dat je daar patent op kunt krijgen, ook al zou zoiets in een rechtszaal van tafel geveegd moeten worden.
Of:
1. Nintendo staat dit toe en wordt rijk aan licentiegelden :+
2. Nintendo staat dit niet toe en sleep MS voor de rechter.

win-win situatie voor Nintendo lijkt me zo.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 7 augustus 2007 17:55]

waarom zouden ze hier hun toestemming voor moeten hebben ??

ik denk ook niet dat al die tig verkrijgbare ps2 --> usb convertors waarmee je de playstation controller aan je pc hangt de toestemming van sony hebben gekregen hoor!!

XNA ondersteuning wilt trouwens helemaaaal niet zeggen dan MS spellen gaat maken met de Wii mote! Echter dat developers (indie en hobby, de doelgroep van XNA) dit KUNNEN doen voor hun spellen/applicaties
Erg leuk maareuh... waar tover je de ontvanger vandaan?
het is gewoon bluetooth, je kan em zelfs al syncen met gemiddelde bluetooth aparaten ;) (thuis heb ik al in bluesoleil een profiel staan van mijn wiimotes :D )

die IR ontvanger verzender die op/onder je tv staat is puur en alleen IR, je hoeft deze balk niet eens te gebruiken (je wiimote is de ontvanger, lees verder), zolang je maar 2 IR signalen verstuurt. De balk verstuurt namelijk, dit is te testen door met je camera erop te mikken en door je display te kijken, hier zal je 2x4 leds zien op de balk (deze 2x4 is puur voor "helderheid" dit kan net zo makkelijk 2x1 zijn, je Wiimote heeft dan alleen wat meer moeite om zijn positie te bepalen). Deze leds moeten gewoon ver genoeg uit elkaar staan zodat je wiimote 3d positiebepaling kan doen (tja wiskunde gedeelte, ik vermoed hierin dat dit op de wii gebeurt en niet in de wiimote, dit laatste zal dan dus ook in XNA gebeuren denk ik en hier zal nintendo in zijn geheel geen patent oid op hebben gezien het een standaard berekening is)... dat kabeltje wat er aan hangt is puur voor spanning, ikzelf heb al de theorie om IR leds in mijn tv te bouwen zodat ik deze balk niet eens meer hoef aan te sluiten.


even on topic, ik heb al eerder filmpjes gezien van mensen die dit al geheel aan het uitzoeken waren. zelfs al eentje van iemand die world of warcraft aan het spelen was met de wiimote...

XNA ondersteuning is niets meer dan een platform bouwen dat je zelf niet de ronslomp hoeft te doen voor drivers enzo, ik vind dit niet eens zo super spannend. Wat MS zegt is dus "we voegen een API instructie toe voor een controller type als de wiimote"..

en ik lees eerder dat men de xbox ondersteuning verkeerd begrijpen: er komt ondersteuning in XNA voor de Wiimote, de xbox gebruikt het XNA platform, hierdoor heeft deze impliciet ondersteuning voor de Wiimote, dat dit inhoudt "zorg maar dat je xbox bluetooth snapt en zorg dat je xbox IR uit kan zenden"... staat er niet ;) (dit laatste is dus zelfs al te doen met de balk van de wii, zolang deze maar spanning krijgt)


kwa winst/verlies/aanklagen/blabla/etc ... allemaal onzin, Nintendo moet het hebben van de games, zo lang er goede games op komen hoeven ze echt niet bang te zijn hoor.. zou ze theoretisch niet eens uit moeten maken of de games gespeeld worden op de Wii of pc of xbox.. op de Wii zelf maken ze minimale marge, de "winst" halen ze uit verkoop van games. (standaard in de console business trouwens) Misschien dat er een afspraak is met 3rd party gamedev's in de trend van: "als je een game op mijn console maakt, moet je x% van je winst afdragen" (logisch natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door djmulder op 8 augustus 2007 10:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True