Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: Microsoft

Microsoft heeft de XNA-ontwikkelsoftware voor het Xbox 360-platform online gezet. De download is gratis beschikbaar, maar om zelf ontwikkelde spellen via de XNA Marketplace uit te kunnen wisselen, moet 99 dollar per jaar neergeteld worden.

Met behulp van de XNA-software kunnen volgens Microsoft op eenvoudige wijze spellen ontwikkeld worden voor zowel de Xbox 360 als de pc. Voor 99 dollar per jaar of 49 dollar per trimester kunnen bovendien zelfontwikkelde spellen gedeeld worden met de rest van de XNA Creators Club-leden en krijgt men beschikking over whitepapers, starter kits, voorbeelden en technische ondersteuning. Spellen die uit deze marketplace afkomstig zijn, hebben echter geen 'achievements' en dragen dus ook niets bij aan de gamerscore in de Xbox 360-tag. Het zal naar verluidt ook niet mogelijk zijn online multiplayergames te ontwikkelen. 'Tetris 360'-competities zullen dus vooralsnog lokaal afgehandeld moeten worden. Samen met de lancering van XNA Game Studio Express is ook een open bètaversie van Torque X van GarageGames vrijgegeven. Deze ontwikkelaars willen drag-and-drop gameontwikkeling naar Windows- en Xbox 360-systemen brengen. Downloadinformatie is als vanouds in onze meuktracker te vinden.

XNA
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Alleen spellen? Of gaat het ook mogelijk zijn om hiermee een fully working mediaplayer te programmeren? Op dit moment is het helaas alleen mogelijk om WMV's af te spelen op de xbox 360 en xvid/divx etc via een stream vanaf je computer. Dit vereist echter een behoorlijk krachtig systeem aangezien alle informatie eerst getranscode moet worden. Zou erg mooi zijn als de tripple cpu van de xbox 360 hiervoor gebruikt kan worden. Dan word het afspelen van HD content wellicht ook wel een mogelijkheid :P
Het zou me niet verbazen als dat dichtgetikt was.

Ze hebben multiplayer alvast gecovered volgens het artikel, ze kunnen evengoed dus het hele netwerkgedeelte (om vanaf je servertje te streamen), toegang tot de lokale harddisk en/of de (hd-)dvd-drive ook afgeschermd hebben.
Ok .... maar hoe ga je dan je zelf geprogrammeerde spel benaderen als je NERGENS bij kan ? Of propt ie dan lekker alles in het 512mb unified geheugen. Daar maak je tegenwoordig geen spel meer voor ...

Lijkt me erg onzinnig en erg onwaarschijnlijk.
XNA is ook niet bedoeld voor fullblown titels die je in de winkel koopt, maar meer voor Xbox live arcade achtige titels. Je mag geen native code op dat ding runnen, zouden ze dat wel toelaten dan hebben alle security maatregelen die ze in de console ingebouwd hebben geen nut meer. Alles draait dan ook onder een .Net VM en in principe runt je game zonder aanpassingen op zowel de console als de PC. Verwacht dus niet dat je er een kaskraker mee kunt maken, maar het is ideaal om het platform een beetje te leren kennen en voor veel kleine indy gamedevelopers zal dit een eerste stap zijn richting xbox live arcade.

@ SuperDre: wat een onzin. Neem eerst eens een kijkje in een professionele omgeving om te zien hoe het er aan toe gaat voordat je met dat soort generaliserende opmerkingen komt.
Het nieuwe MMORPG crossplatform spel (ben ff de naam kwijt) maakt ook gebruik van XNA Dev. platform. Dus wat je beweerd is onzin, dat XNA alleen voor simpelle games is.
mad_max234: ik had het dan ook over XNA Game Studio Express, de gratis versie waar dit artikel ook over gaat. Van de XNA Website:
XNA Game Studio Express is a new game development solution targeted primarily at students, hobbyists, and independent game developers
Moet wel kunnen hoor, maarja veel ontwikkelaars zijn gewoon te lam om te optimaliseren..
In ieder geval in de eerste release is netwerktoegang uitgeschakeld. Je kan er echter wel erg mooie spellen mee maken.
Bron: http://channel9.msdn.com/Showpost.aspx?postid=261254
Even een aanvulling, ik draai naar volle tevredenheid en zonder lockups of haperingen divx/xvid via transcode360 (http://www.runtime360.com) incl. ondertitels.
En dit alles incl. een dubbele tuner (Hauppauge 500 mce) op een AMD Geode 1700NX. Dus hoezo snelle pc nodig? Windows XP Media Center uiteraard aan een 50 inch Philips plasma. Perfect beeld! Ook nog superzuinig en draait ook nog 4 VMware virtual machines.
Draait 24 uur per dag in de meterkast.
En ik draai alle HDTV content fluitend via de xbox 360.
Helaas moet je hiervoor verplicht Windows MC hebben. Ik ben inmiddels overgestapt op TVersity http://www.tversity.com/. Dit is gratis, kun je op XP draaien en je kunt bovendien vanaf internet streamen. Ook nog eens volledig te tweaken, werkt bij mij op een p4-1700 prima. Aanrader.
Sinds de WMP11 final hoef je geen Windows MCE meer te hebben voor videostreaming naar de Xbox360.
Alleen wmv werkt out of the box met windows media connect en wmp11. Voor het afspelen van andere content (xvid, mpeg, etc) heb je een transcoding tool als transcode 360 of tversity nodig.
Daar dacht ik ook al aan, maar als je een zo'n mediaspeler wil maken moet je licensies op AC3, MP3, AAC, MPEG-2 en -4 nemen. Dat wordt een prijzig geheel, en aangezien MS geen illegale software via XNA zal toelaten, wordt dat toch lastig. De truc die VLC/XBMC/LAME/ffdshow/etc gebruiken om onder de licensies uit te komen (officieel alleen de source verspreiden, of disclaimers als "als je dit programma gebruikt met mpeg-4 video moet je zelf de licensie regelen") werkt niet, want je zal op XNA toch met binaries moeten werken.
Ben zelf als sinds de eerste beta aan het proberen geslagen met XNA Game Studio en ik moet zeggen dat het relatief er simpel is. Ze hebben op de XBox een gelimiteerde versie van het .Net Compact Framework gezet. Netwerk gerelateerde componenten zijn eruit gehaald. Er is ook (nog) geen onsteuning voor het afspelen van video files dus ik denk dat het nog wel ff duurt tot er een XBox 360 Media Center gaat komen.

Voor het ontwikkelen van games voor Windows kan je gewoon gratis XNA Game Studio downloaden. Echter wil je spellen deployen naar je XBox 360 dat moet je lid worden van de XNA Creators Club. Dit kost 99 dollar per jaar. Moet zeggen dat het wel 8-) is om te zien hoe je eigen projectje draait op de XBox 360.
Dan word het afspelen van HD content wellicht ook wel een mogelijkheid
Het afspelen van HD content werkt perfect op de Xbox 360. Je moet hem dan alleen wel als Extender van een Windows Media Center gebruiken.
afspelen van HD content kon allang via marketplace. En sinds de fallupdate ook via een pc die Windows Media Player 11 heeft geinstalleerd. Dus je hebt niet persee MCE en de extender nodig om video af te spelen. Gebruik zelf ook tviserty als media server, kan de xbox mee connecten, kun je ook internet streams afspeken en divx, vidx realtime transcoden voor je xbox,
tviserty? Als ik google op tviserty krijg ik nul,nul resultaten. Heb je misschien een link, want het klinkt interessant.
http://www.tweaktown.com/...1_introduction/index.html

Informatie over downloads kan je vinden op pagina 2 van het artikel :)
Als ik het goed heb streamt Windows Media Player 11 in wmv hd content richting de Xbox 360. De HD content wordt dan dus eerst getrancode naar WMV waardoor je dus de HD kwaliteit verliest. TVersity doet precies hetzelfde. Gezien de UPNP client van de Xbox 360 alleen maar WMV files accepteerd (tot op heden) kan dit ook niet anders.
Als je echt wilt genieten van HD content op je Xbox 360 moet je gebruik maken van de Xbox Live Marketplace, maar die is vooralsnog alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. De enige optie die dan nog overblijft is gebruik te maken van Windows Media Center en de Xbox 360 gebruiken als Extender. Je kunt dan TS files die op je Media Center PC staan, direct afspelen op de Xbox 360
Uhm... maar als je em als extender gebruikt wat is het nut dan van de xbox360, dan kun je net zo goed rechtstreek die MCE aansluiten op je tv... Ik wil 1 systeem onder mijn tv hebben, niet 10..
Uhm... maar als je em als extender gebruikt wat is het nut dan van de xbox360.

't is misschien een open deur, maar misschien is het wel een spelcomputer. :+

Maar zoals je als zegt, het nut van de 360 is dat hij en multimedia extender is van je PC.
Je hoeft dus niet je PC aan te sluiten op je tv, maar kan deze mooi op je slaapkamer, zolder of kantoor laten staan.
Maar ja kan toch media afspelen die daar op aanwezig is.

Dat veel mensen niet te vreden zijn met één vinger, maar meteen de hele hand willen hebben, daar kan Microsoft niets aan doen.
Het is weliswaar een spelcomputer, maar de oude XBOX was juist (met XBMP/XBMC) een geweldige mediaplayer. Ik heb juist nog nooit echt gegamed op mijn XBOX, daar heb ik wel een pc voor ;)
Met de afstandsbediening zap je naar je netwerkshare, klikt een fillempje aan (bijna ongeacht de codec) en spelen maar. Inclusief subtitles, 5.1 geluid (AC3/DTS) etc.
Erm...dat kan ook allemaal zonder een xbox360 :) En dat kon al jaren :)
met deze ontwikkeling xbox360 versus SP3 krijg ik toch het idee, dat je tig keer beter een PS3 kunt kopen.

Voordelen van de ps3 zijn bijv
> Native linux ondersteuning:
. zodat je onder andere ook, mediacenter software,
. en natuurlijk nieuwe games (in openGL) kunt ontwikkelen,
> Blueray ondersteuning
. om de nieuwste films etc op een relatief goedkope speler
. te kunen afspelen.

echter als nadeel is er een tijdje geleden op tnet verschenen dat de ps3 niet een van de koelste en zuinigste apparaten was, maar zo kent waarschijnlijk elke apparaat wel z'n voor en tegen's
Die 'native' linux-ondersteuning op de PS3 kan dus maar 1 core gebruiken, en je hebt geen toegang tot alle geavanceerde grafische processoren die de PS3 heeft.

Ik moet nog zien wat er uit de homebrew PS3 en 360 scene komt, maar zo op het eerste gezicht verwacht ik meer leuks uit de 360-hoek dan uit het PS3-kamp (en dan heb ik het over homebrew games... media-centertjes zit ik niet op te wachten, ik koop een console om mee te gamen).

En het is veel te vroeg om bluray-ondersteuning als een voordeel te kunnen noemen. Er is meer dan opslagcapaciteit alleen.
Voordelen van de xbox360 zijn bijv
> Goede development tools:
. Je werkt met een degelijke IDE en debugger, en je kunt je code direct deployen op de console
. Je game werkt tevens op de PC, zodat je het meeste van je werk gewoon daarop kunt doen
> Microsoft ondersteuning
. De documentatie is veel en veel uitgebreider, en MS levert goede support op je persoonlijke vragen
Echt een top idee van Microsoft! Ik ga 't zeker binnenkort uitproberen. Een ding vraag ik me wel af, dat is of 't wel echt voor de ontwikkelaartjes geschikt is. Immers wordt het gros van 't zware 3D werk gedaan op een Macintosh en niet op een PC. Laat daar nou weer eens geen versie voor zijn...
grapjas, voor drukwerk misschien, maar vrij bekende en veel gebruikte software zoals 3DS bestaat (nog) niet eens voor OSX
er zijn uiteraard wel alternatieven, maar om nu te denken dat alle ontwikkelstudios mac's hebbens staan lijkt mij een vrij onrealistisch idee
Al eens van Pixar gehoord? Toch een bekende naam in de animatiefilm wereld?
Waarschijnlijk Walt Disney binnenkort. Anderen zullen er ook wel zijn...
Leuk dat je met filmstudio's op de proppen komt zetten, maar het gaat hier natuurlijk om gamestudio's, en die draaien doorgaans gewoon windows op een doodgewone PC :)
Het ging over 3D.

Als men een karakter maakt in 3D, kan dat volges mij zowel in films zoals Shrek, als voor games gebruikt worden....

De serieuze gameontwikkelaars hebben aparte teams. Iemand die de game engine programmeert, zal doorgaans niet dezelfde zijn die ook de 3D aanmaakt.

De meeste 3D tools draaien trouwens wel degelijk op een mac.

De grote afwezige is inderdaad 3DS Max.
Ik heb er geen idee van welk OS het meeste gebruikt wordt voor 3D ontwikkeling.
volgens de laatste onderzoek (kan niet herinneren url)

PURE 3D werk: (modeling, texturing etc)
50% windows
20% max
30% linux (incl renderfarms)

Compsiting WerK
Mac 50%
Windows: 30%
Linux: 20%

Linux wordt meestal gebruikt voor renderfarms..
en best wel veel apps worden ook ontwikkeld voor linux nu.. maar windows blijft the all time heerser voor pure 3d werk
De serieuze gameontwikkelaars hebben aparte teams. Iemand die de game engine programmeert, zal doorgaans niet dezelfde zijn die ook de 3D aanmaakt.
Praat me niet over serieuze gamedevelopers, ik bén er namelijk een :). En van alle studio's die ik gezien heb heb ik er nog niet een een Mac zien draaien. En de artists gaan nog wel wat verder dan pure modeling - ze moeten het resultaat namelijk ook in de game deployen. Aangezien de programmeurs over het algemeen windows draaien zijn de build tools ook voor windows gemaakt, en is het over het algemeen niet handig dat een artist op een mac werkt. Dat brengt alleen maar onhandige rompslomp met zich mee.
Had Sony al niet lang aangekondigt te gaan doen?
er is toch nog hoop voor duke-nukem 2 en tyrian 2000 :7
Maar moet je nou ook betalen om je zelf ontwikkelde spellen te spelen op de Xbox?
Zover ik begrijp hoef je niet te betalen om zelf spelen te ontwikkelen en te spelen maar als je het uit wil wisselen moet dat wel.
Voor het uitwisselen moet je per jaar neertellen.

Je kan dus op je gemak ontwikkelen en later 99 dollar betalen om je spel te lanceren..

Voor beginende spel ontwikelaar is dit natuurlijk een buiten kansje
Dan komen er nu eindelijk goede games op de XBOX 360. :Y) ;)

En ik wist dat mn bericht weggemod zou worden.... Ter info, dit was grappig bedoeld.
Misschien deelt niet iedereen jouw 'humor'....
Ja, ik moet toegeven.. Ik ben best een beetje vreemd. ;)

Maar.. er is toch geen leuker spel dan het spel wat je zelf gemaakt hebt..
Helemal met je eens, een spel wat je zelf maakt is altijd leuk :D, net als je een map inelkaar maakt voor bijvoorbeeld unreal en of cs/css
zitten ze gewoon te wachten op een fully hacked console dit zal de menige hacker toch aan het denken zetten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True