Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Submitter: MaZo

Microsoft heeft tijdens de Tokyo Game Show 2006 bekendgemaakt dat het de Xbox 360 gaat uitrusten met de mogelijkheid om HDTV met 1080p-kwaliteit te leveren. Tot dusverre was de console gelimiteerd tot 720p of 1080i, en kon Sony claimen dat de PlayStation 3 van alle spelcomputers de beste resolutie produceerde. De Xbox 360 kan echter met een eenvoudige software-update in staat worden gesteld om die prestatie te evenaren, en dat is dan ook precies wat er met de Fall Update, die voor november op de rol staat, zal gebeuren. Met dezelfde update wordt het bovendien mogelijk om 'homebrew'-software te maken, al is daar wel een abonnement op de XNA Creators Club voor nodig. De XNA-ontwikkelaars kunnen hun content desgewenst via de Xbox Live-marktplaats aan de man brengen, zodat met name de ontwikkeling van arcade-achtige spellen voor deze console wel eens in een stroomversnelling zou kunnen raken.

Xbox 360 logo Het gebruik van 1080p is ondertussen niet onomstreden. Ten eerste is het nog maar de vraag of en hoe games met de nieuwe resolutie overweg zullen kunnen. Alle 360-spellen ondersteunen het digitaal opblazen van een beeld tot de gewenste resolutie - het zogenaamde upscalen - maar voor echte 1080p-beelden is meer rekenkracht nodig, zodat lang niet alle games even geschikt zullen zijn. Ten tweede was er al veel tumult omtrent de HD-DVD-speler die Microsoft gaat leveren: veel Xbox 360-bezitters hopen dat het bedrijf geen games op HD-DVD gaat uitbrengen, wat de compatibiliteit van de spellen in gevaar zou brengen en de prijzen zou laten stijgen. Nu ook de afspeelresolutie is opgeschroefd lijkt het echter in toenemende mate onwaarschijnlijk dat Microsoft de extra mogelijkheden van een 'HD 360' links zal laten liggen, en de onrust onder de fans zal voorlopig dan ook niet betijen. Het bedrijf zal natuurlijk niets verklappen voordat de betreffende producten goed en wel in de winkel liggen: een aankondiging zou de verkopen van het huidige materiaal wel eens een stevige tik kunnen toebrengen, omdat fans op de nieuwe versie willen wachten, en met de release van PS3 en Wii in het vooruitzicht is dat het laatste waar men in Redmond op zit te wachten.

Xbox 360 - Fall Update 2006-user interface
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Volgens mij zijn de meeste gebruikers niet echt bang. 99% weet nog niet eens dat de HDDVD speler er aan komt en het gedeelte dat het wel weet heeft allang de officiele statements gezien dat er geen HDDVD games komen alsmede dat ze beseffen dat er geen gamemaker is die een markt van minimaal 5 miljoen spelers links laat liggen terwijl ze het ook gewoon op 2 dvd's hadden kunnen zetten.

Vooralsnog zijn het vooral de websites die het leuk vinden om het op te gooien en hierover te stoken. Beetje nieuwswaarde creëeren. Ook bij dit bericht weer met de haren erbij gesleept.

Ik heb een 1080p scherm, dus mooi zo, vondt het al jammer een standje lager te draaien. :D
toch vind ik het wel iets voor ms om opeens ook spelletjes uit te brengen op HD-DVD. er is al gebleken dat een dual layer dvd af en toe een beetje te weinig heeft. ik denk dat dit in de toekomst nog een groter probleem gaat worden.

als ms toch van plan is om games uit te brengen op HD DVD dan is de ps3 opeens niet meer zo duur vergeleke met x360
Een spel dat meer dan een paar gigabyte nodig heeft moet eens goed z'n compressiemethodes nakijken...
Mjah, alleen heb je daar een videokaart voor nodig die alleen meer kost als een hele console.

De PC is vrijwel altijd in staat geweest om consoles voorbij te streven qua graphics maar het prijskaartje wat daaraan hangt is dan wel van een andere orde als een PC.
Dat vergeet elk zichzelf respecterende console hater voor het gemak altijd maar even
...

High Def content schrijf je niet op enkele MB weg. De DVD was ooit ook overbodig voor games, een CD was meer dan groot genoeg, en vandaag zien we al de eerste games die niet meer op 1 enkele DVD passen ...
triest dat dit elke keer weer met dit soort nieuwsberichten naar voren komt. Daarbij zou hij (Bill Gates) het over 640kb hebben gehad en is het puur een broodje aap.
En een ander wijs man:
"I think there is a world market for maybe five computers"
De PC is qua graphisc met sommige games de 360 en de PS3 al voorbij, de PC spellen hebben dus meer ruimte nodig.

Misschien dat de HD-DVD/dvd combi schijf een oplossing is als er te weinig ruimte is voor de games.

MS zie ik er trouwens niet voor aan zulke grote risico's te gaan lopen op hun meest winstgevende tak van hun console afdeling: games verkopen.
vlgs mij is ie dan minstens net zo duur dan de ps3,

vlgs mij was de prijs voor het hd kastje 199 euries
Alle 360-spellen ondersteunen het digitaal opblazen van een beeld tot de gewenste resolutie - het zogenaamde upscalen - maar voor echte 1080p-beelden is meer rekenkracht nodig, zodat lang niet alle games even geschikt zullen zijn.
Voor 1080i is toch evenveel grafisch geweld nodig als voor 1080p? Videokaart produceren immers zelf progressive beelden.
Grote misvatting... Als je eens per 2 frames een lijn ververst, is dat toch echt anders dan wanneer je iedere frame 2 frames ververst. Een toename in rekencapaciteit van 100% is in sommige situaties dus niet uit te sluiten. (Er moeten namelijk 2 keer zo veel pixels berekend worden).
Dat is dacht ik niet noodzakelijk waar. 1080i is altijd @ 60 Hz, intern zal de game gerenderd worden in 1080p @ 30 Hz. Als de 1080p output van de Xbox dan 1080p/30 is, is er evenveel rekenkracht nodig.

Voor 1080p/60 geldt hetgeen je zegt wel, het is natuurlijk de vraag of er veel games gaan zijn die op die manier kunnen/zullen berekend worden. Voor de PS3 is er alvast één zo'n game bevestigd, nl. Gran Turismo HD, maar die is zeer lauw ontvangen en is niet meer dan een update van een PS2 spel met betere textures, niet echt next-gen dus.

Verder zou het voor films interessant zijn als ook 1080p/24 ondersteunt wordt. Dit is namelijk het formaat waarop films zijn vastgelegd op HD DVD. Vele monitors zullen dit formaat kunnen tonen @ 72 Hz door elk frame 3 keer na elkaar te tonen. Het voordeel is dat er dan geen tussentijdse processing nodig is, met name dan de 3:2 pulldown (techniek om van 24 fps 30 fps te maken), die als ongewenst resultaat heeft dat oorspronkelijk vloeiende camerabewegingen schokkerig weergegeven worden.
Ansich heeft Olav inderdaad gelijk, als een spel op 1920x1080 draait is zal dat altijd progressive zijn. Er bestaat geen onderscheid tussen Interlaced en Progressive in games. 1920x1080i/p zal altijd dezelfde kracht van de videokaart vereisen. M.a.w, het is mij al weer lang duidelijk, 1080P is er enkel voor de HD films, en misschien als 'upscale' methode voor games, maar die worden intern maximaal op 1280x720 berekent. Die resolutie is overigens bij veel spellen al teveel van het goeie voor de Xbox360. Vrijwel geen 1 spel draait een stabiele framerate op die toch al vrij lage resolutie en zelfs in zo'n spel als Saints Row hebben ze de framesync maar uitgezet omdat dit de performance nog een stuk verder naar beneden getrokken zou hebben. Belachelijk eigenlijk, en het ziet er niet uit. Ook vind ik het jammer dat vrijwel elk spel maar half-framerate loopt. Je scherm zou notabene 60fps aankunnen, maar alle spellen zijn te zwaar om dat waar te maken. Oplossing, we laten alle spellen maximaal 30fps draaien. Dat vind ik persoonlijk te weinig.
Alleen spellen afkomstig van oude vertrouwde console-spellenbakkers draaien echt als een tierelier op 60fps zonder framedrops, die lui weten pas hoe ze spellen moeten maken. Al die PC-like spelletjes draaien bagger, hoewel ze wel potentieel zouden hebben erger ik me dood aan het feit dat die makers gewoon niet optimaal kunnen programmeren oid.
Maargoed, mijn punt mag duidelijk zijn, een spel gaat echt niet werkelijk op 1920x1080 berekent worden, dat kunnen we met onze SLI configuraties gemakkelijk fixen, maar de xbox360 heeft daar niet genoeg power voor. Echter daar doelt dit artikel ook niet op, de xbox360 krijgt nu dus de ondersteuning voor 1080p als output, maar zegt verder niets over de interne berekening. Alleen volledige ondersteuning voor 1080P films zal de grote drijfveer geweest zijn, en dat is ook gelijk het meest interessant en is ook haalbaar. Het 2e belang is dat Sony nu geen voordeel meer lijkt te hebben aan zijn 1080p output.

Als laatste wil ik nog weer even kwijt dat spellen op HD-DVD echt grote kul is, als spellen werkelijk HD schijfjes nodig hebben zal ik diep teleurgesteld zijn in de efficientie van tegenwoordig. Tegelijk is het ook niet raar dat dit soort nieuws constant beweerd en ontkent wordt. merendeel snapt gewoon niet zo bijster veel van de ontwikkelingen en de daarbij horende technieken. Er word van alles uit de duim gezogen om maar wat nieuwswaarde te creeren. Je moet toch iets vertellen, en zo laaien de discussies weer op. Altijd hetzelfde liedje, en toch verbaas ik me telkens weer dat ik het altijd van begin af aan bij het rechte eind heb gehad. Ik kan hier echter niet gaan beweren dat ik in de toekomst kan kijken, dus laten we maar gewoon afwachten ;)
Deze post krijgt inzichtvol???????
Wel een late post van mij maar moet hier gewoon op reageren.
In ieder geval heb je er geen drol verstand van want die Xbox360 heeft plenty aan rekenkracht om 720p te tonen.
Dat je Saints Row aanhaalt als voorbeeld is nog belachelijker want dat is geen next-gen game, de ontwikkelaars hebben geen energie gestoken in het leren kennen van de machine.

Trek Gamespot en/of Gamespy open en ga naar de Half-Life 2 pagina. Die zal je vertellen dat er nog meer grafische toeters en bellen zijn toegevoegd ten opzichte van de PC versie en dat Half-Life 2 GEGARANDEERD op 60 FPS, MINIMAAL, 1280x720p en dan is er nog die gratis 4xAA.
Nog niet overtuigd, zoek dan naar Gears of War op internet.

Doe jezelf een lol en post geen onzin als je er geen verstand van hebt!!
upscalen van 720 naar 1080i is zeker anders als genereren van 1080i
Dat klopt, maar als je een scherm hebt met een resolutie van 1920x1080 dan word je beeld dus geupscaled van 1280x720 en heb je meer Anti Aliasing nodig om lelijke lijnen glad te maken, deze hoeft op dat op 1080 veel minder te doen.
Net als bij mijn 20" scherm van 1680x1050, als ik op native resolutie speel kan ik AA uitzetten en dan zien de spellen er nog mooi uit, als ik echter upscale van bijv. 1280x1024, dan moet de AA aan en heb ik zelfs een lagere framerate als zonder AA op hoge resolutie. Het ziet er ook een stuk beter uit, x1600pro.
Als je bij de xbox360 dus de AA uit zou kunnen zetten of lagen en daar voor in de plaats 1080p, dan zou dat alleen maar mooi zijn voor de mensen met zon scherm.
Wat jij beschrijft komt voornamelijk door je eigen beeldscherm, deze heeft een native raster van een bepaalde hoeveelheid pixels. Als jouw scherm zelf een lagere resolutie beeldvullend moet maken zal deze gaan upscalen en gebruik maken van bepaalde filtertechnieken (biliniair/bi-cubic etc.) Niet elk TFT scherm is hier een kei in, en sommigen verneuken het beeld heel erg in de vorm van blokvorming, oftewel niet ge-interpoleerd. Een Xbox360 kan deze output vooraf al upscalen en op de juiste resolutie naar het scherm sturen. De laatste methode is over het algemeen beter, een PC videokaart kan dat echter niet. Neemt niet weg dat upscalen (pre of post) wel altijd iets mooier tot zijn recht komt als de bron al ge-antialiased is zoals jij beweert. Echter je stelling gaat niet helemaal op in vergelijking tot de xbox360 en hd scherm
@ marvin:
Nope date word je beeldscherm geacht hardwarematig te kunnen, maar niet ieder beeldscherm kan het even goed dus.
<edit> reactie op Brutalist's claim over upscalen

Is dat zo? Moet de grafische kaart dit upscalen niet doen, in plaats van het beeldscherm?
Veel werk wordt dubbel gedaan ja. Maar bij het rasterizeren worden dus lijnen overgeslagen. Dit kost dus minder pixel processing. Om spellen dus in 1080p te krijgen kan er worden ingeleverd op resolutie (dmv upscalen) of textures/lichten/pixelshaders.
Hmmmm.... weer een artikel van Telegraaf nivo.
Eerst maar de helft van de zaken melden die er door MS op TGS aangekondigd zijn. En daarna weer een hele berg geruchten ophalen.

Waarom niet gewoon het persbericht van Microsoft overnemen en het nieuws weergeven zoals het is?

De officiele release van MS zelf:

http://www.microsoft.com/...-20MSTokyoGameShowPR.mspx
Is het nou echt zo moeilijk om eerst eens goed na te denken over wat je wilt doen, ipv alles naderhand er nog opschroeven en aanplakken. Ik snap niet waarom Microsoft niet beter heeft negedacht over het ontwerp van de Xbox360.
wat hebben ze verkeerd gedaan dan? ik ben hardstikke blij met hoe ze het gedaan hebben, als ze namelijk voor HD-DVD hadden gekozen bij introductie had ie nu pas op de markt gekomen ivm tekort blue laser diodes en DRM standaard.
Door nu de HD-DVD drive optioneel te maken heb ik al een jaar van de 360 kunnen genieten, en als ik later een 1080p scherm wil kopen om films op die resolutie te kijken weet ik ook dat dat nu zal kunnen via de 360.
En als een externe HD-DVD speler voor je 360 je echt zo tegen staat kun je altijd nog een nieuwe halen over een paar maanden met geintergreerde HD drive en gewoon je HDD over klikken.
Wat ze voor elkaar hebben gekregen is een modulair systeem met software upgrade mogelijkheden dat niet nadelig werkt voor de consument.
Games op HD-DVD is nog even geen issue, en op het moment dat 9GB niet genoeg meer is kan het altijd nog op 2 DVDtjes, games op 2CDtjes hebben we ook heel lang gehad en was echt niet dramatisch, dat is 18GB, lijkt me genoeg voorlopig. vergeet niet dat prerendred rotzooi vrijwel niet meer voorkomt en waar je dus al die ruimte voor nodig hebt is me een raatsel, textures is het enige dat echt veel ruimte zal innemen 8GB aan compressed HD textures? dat is een helehoop werk om te maken. daar zitten de game studios echt niet op te wachten.
Ruimte voor bijvoorbeeld video content in een game, highquality video ipv rendered models is misschien in de toekomst te doen. En denk aan games als Oblivion die nu beginnen met een gigantische set aan audio bestanden omdat van alles ingsproken is.

De volgende generatie games zal blij zijn met de mogelijkheid om 9gig vol te knallen met video/audio etc.


In mijn mening beginnen die console toch telkens meer te lijken om mediacenters. Beter om een game/media center te kopen en dan uit te breiden naar gameconsole. Is alles in een.
Tot die tijd zijn dit soort upgrades natuurlijk fantastisch, behalve voor de concurrent :P
Het is gewoon een software update. Wat zeik je?
Maar even wat anders dan de rest steeds maar blijft herhalen bij iedere post over de 360:

Hoe zit het met dat homebrew gebeuren?
Als je homebrew software makkelijk kan draaien, dan kan je toch ook makkelijk iets draaien om firmware te veranderen en zo'n ding regiovrij en kopieerbeveiligingvrij te maken?
Maar het meest gebruikte argument dat je een console maar met een chip of gehackte firmware ofzo moet draaien om homebrew te draaien vervalt dan natuurlijk...
Je kan een ontwikkelset krijgen om "Homebrew" te maken, een abbo gaat geloof ik $90 per jaar kosten.

Je kan deze software alleen met de ontwikkelset op je 360 draaien. En je kan hem alleen delen met anderen die die set hebben.

Je kan applicaties bij MS aanbieden, en deze zal ze dan keuren en eventueel op Live zetten voor gewone gebruikers.

MS heeft het dus flink onder controlle.
Ja duh, lijkt mij wel zo wijs omdat je anders binnen no time je Xbox vol hebt staan met spam, spyware en adware.
"al is daar wel een abonnement op de XNA Creators Club voor nodig."
Je krijgt dus een toolset, en er zullen wel de nodige resticties e.d. aan zitten, ik weet niet genoeg van dat Hacker/softwareontwikkeling gebeuren af, maar microsoft zal niet zo makkelijk dingen toelaten om met hun firmware te klooien, ze doen al zoveel moeite om hem telkens te updaten en te beveiligen.
Behalve dat de private key van de Xbox 360 hardwarematig in de CPU zit ingebakken en het ding weigert van unsigned code te booten. De chain of control zit dus potdicht.
Hey lijkt Sony wel, zeg het een doe het ander :P
Alleen wel een verschil, bij de X-box360 komt gratis er wat bij en bij de PS3 gaan er zomaar functies vanaf
Hoe dacht MS die 1080p eigenlijk naar je tv te toveren? Er zit geen HDMI op de XB360 en 1080p via component wordt door bitter weinig tv's ondersteunt. Daarnaast is deze 1080p een softwarematige upscaling en deze valt flink in het water naast de echte 1080p van de PS3.
Goh toch vreemd hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen zonder dat er een fatsoenlijke aansluiting bij zit.. want 1080p is gewoon niet mogelijk met analoog..
Je kan toch 1080p over je component kabel heen trekken?
die gaat maar tot 720p dacht ik, dus het zal dan via je vga kabel moeten of ze moeten een hdmi kabel gaan leveren
Nee hoor. Kan best. als je maar een TV hebt die het signaal aankna
Hoezo zou dat niet mogelijk zijn? Er gaan veel hogere resoluties door een simpele analoge VGA kabel, en dat is echt geen speciale kabel hoor. 1080p kan technisch gewoon over component (YPbPr met de 3 tulpjes of RGB-SCART). Of de TV het accepteert is vraag twee, natuurlijk.
heej da's gek microsoft was toch zelf degene die zei dat het niet te doen was om games op 1080p uit te brengen. In dit artiekel staat ook niet dat ze dat gaan doen, maar er wordt wel de suggestie gewekt. Misschien zijn toch wel een beetje bang voor sony ;)
In het officiële persbericht staat wel degelijk dat ook games op 1080p gespeeld gaan kunnen worden:
In addition, Microsoft announced that its fall software update, scheduled for release later this year, will allow all Xbox 360 consoles around the world to output game and movie content in 1080p resolution.
Zal hoogstwaarschinlijk alleen gaan om de arcade en andere wat simpelere games.. Full next-gen 3D games in 1080p zal de GPU van de 360 niet trekken denk ik.. Zelfde geldt trouwens ook voor de PS3 straks die qua GPU zo goed als gelijkwaardig is aan een Xbox 360..

1080p voor films zal echter wel haalbaar zijn op beide consoles..
Nu nog hopen dat er een xbox360 met HDMI uitgang komt. Op dit moment kan volgens mij alleen de VGA uitgang dat 1080p signaal leveren.
dat zal dan gewoon een andere kabel zijn, ik zie het punt niet zo
Ik ook niet.. Mensen die een 1080p HDTV kunnen betalen zullen vast niet moeilijk gaan lopen doen over een los HDMI kabeltje wat ze zullen moeten gaan kopen (indien dat nodig is, weet ik verder ook niet eerlijk gezegd)
MS heeft nooit gezegd dat het geen spellen op HD-DVD zou brengen, dit wordt echter door iedereen beweerd omdat MS heeft gezegd dat "het voorlopig nog niet van plan is om dit te doen!"
Dit is heel iets anders, of het slim is om te doen is een tweede natuurlijk, de userbase die nu al een 360 heeft is ongeveer 6 miljoen mensen, en deze kunnen dat spel dan niet afspelen.
Ik denk daarom ook niet dat het slim is om zo'n grote groep buiten spel te zetten, deze mensen zijn de trouwe fans en die zou je dan een beetje de rug toekeren, al zijn er natuurlijk wel een paar die ook meteen die HD-DVD speler gaan halen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het erg vervelend vind dat het telkens weer in het niews komt dat MS misschien wel spellen op HD-DVD gaat uitbrengen, en dan weer niet, en toch weer wel, maar dan toch weer niet enz enz.....

Verder moet ik zeggen dat ik een uiterst tevreden gebruiker van de 360 ben, en ik kan hem dan ook aan iedereen aanraden.
Ookal gaan ze games op HD-DVD uitbrengen (betwijfel dat echter ten zeerste voorlopig omdat het nu nog totaal overbodig is als alle games nog op 1 of desnoods 2 DVDs passen), dan zal er ook altijd nog wel een DVD-versie te krijgen zijn.. MS is echt niet zo gek om iedereen met een DVD Xbox 360 buitenspel te zetten.. Dat hele HD verhaal is (voorlopig) alleen leuk voor films, meer niet.. Ik snap dus ook niet echt waar mensen zich druk om maken..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True