Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties
Bron: Xbox

Bezitters van een Xbox 360 houden vandaag best hun console goed in de gaten, want de 'fall-update' voor de consolesoftware, die onder andere 1080p-ondersteuning biedt, is vandaag over het netwerk verstuurd. Nadat het softwarepakketje in ontvangst genomen is en geïnstalleerd is, zal de console in staat zijn beelden in het hogedefinitieformaat naar het beeldscherm te sturen. Gecombineerd met de HD DVD-uitbreidingsbox levert dat een volwaardige next-gen mediaspeler op. Naast de resolutieverbetering, zal de update het ook mogelijk maken wmv-bestanden af te spelen die op een extern apparaat, zoals een pc, een optische schijf of een usb-opslagapparaat staan. Op dit moment is het alleen mogelijk om bestanden van een Windows Media Center PC naar de spelconsole te streamen. Na de update zal de aanwezigheid van Windows Media Player 11 volstaan. Op de vraag naar DivX- en XviD-ondersteuning wil Microsoft voorlopig nog niet in gaan. Verder worden een 45-tal updates uitgevoerd die de gebruikerservaring moeten verbeteren. Daartoe behoren onder andere betere ondersteuning voor de Wireless Headset, ondersteuning voor de naderende release van het XNA Game Studio Express-platform.

Uit een bericht van Xboxic blijkt overigens dat de kans erin zit dat Microsoft alsnog actie gaat ondernemen tegen gemodde consoles. Alvast één gebruiker stelde vast dat zijn twee aangepaste consoles geen verbinding met het netwerk meer konden leggen. Navraag bij Microsoft leerde hem dat de mac-adressen van zijn spelcomputers geband waren met de statuscode 'modded'. Toen hij hierover bevestiging zocht en Microsoft meedeelde dat zijn consoles in het geheel niet aangepast zijn, werden hem verontschuldigingen aangeboden, maar werd niet ontkend dat er maatregelen genomen worden tegen illegaal aangepaste consoles. Aan de uitleg van Microsoft lijken echter nog haken en ogen te zitten. Het bannen van een mac-adres is onwaarschijnlijk, omdat dit adres de servers van Microsoft niet kan bereiken tenzij de Xbox 360 dit zelf naar Microsoft verstuurt. Een mac-adres hoeft echter niet wereldwijd uniek te zijn, zodat vergissingen gemakkelijk kunnen gebeuren. Logischer lijkt het dat actie genomen wordt op basis van het serienummer van de Xbox 360, dat tijdens de loginprocedure op het netwerk verstuurd wordt.

Update 15u17: Ondanks het feit dat door Microsoft aanvankelijk niet ontkend werd dat het om een ban wegens modden gaat, lijkt een en ander op misverstanden te berusten. Controleren of een Xbox gemod is, zou immers enkel mogelijk zijn met een Dashboard-update en op 13 oktober, de dag van de ban, zijn geen updates verspreid die hiermee te maken kunnen hebben. Daarnaast betwijfelen sommigen of Microsoft wel wat tegen de hack kan doen, behalve het vervangen van de dvd-speler in consoles die nog verkocht moeten worden. Dat de hack gedetecteerd kan worden, is echter boven alle twijfel verheven. Een logischer reden voor de ban lijkt te liggen in het feit dat het slachtoffer zich bezighield met 'cheaten' door twee Xbox 360-consoles met verschillende regiocodes te gebruiken.

Xbox 360 Fall Update 2006 - Dashboard 2.0.4532.0
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Bevatten dit soort updates nu ook performance verbeteringen? Ik kan me voorstellen dat ook videodrivers bijvoorbeeld geupdate worden?
dat kan eigenlijk niet doordat de kans dan bestaad dat oude games het niet meer doen, ze hebben op de eerste xbox ook nooit de video drivers ge-update.
Meestal zijn video drivers, backwards compatible...zie Nvidia/Ati voor PC...ik denk dat voor Xbox360 (consoles algemeen) dat ook wel geldt.

Zou wat zijn als je nieuwe games op "langzamere" video drivers moet spelen, dus geen max performance.
En toch is dat zo. Console spellen worden geschreven met in het achterhoofd dat er 1 hardware implementatie is. Het is immers geen PC waar je een berg verschillende code paths implementeerd voor veel verschillende mogelijke hardware en aan pasbare settings.

Zou MS nu ineens een driver update doen waardoor de grafische kaart ineens een stuk sneller zou werken dan kan het best zijn dat oude spellen niet meer werken omdat ze uitgingen van een bepaalde snelheid. Spellen kunnen te snel gaan lopen of andere vreemde fouten laten zien.
Ben ik met je eens in zekere zin dat waarom er dan wel heel veel spellen geporteerd worden vanuit PC naar Console en vice versa, dat zou in mijn ogen inhouden dat ze dan niet de hele broncode overhoop gooien (aangezien Xbox een Windows gebaseerd systeem is, en daardoor veel makkelijker met drivers om kan gaan lijkt mij) om een bepaald spel op een bepaalde snelheid te laten draaien ?!.

Ben wel is benieuwd of iemand hier een bron van heeft hoe dat zit.
En toch heb je ongelijk....:)

Voor xbox, xbox360 en overigens de PS2 en PS3 hetzelfde, zijn er bepaalde regels waaraan de game moet voldoen voordat Sony of Microsoft de game toestaat gedrukt te worden... Dit is de zogenaamde TRC submission, waarbij je je game opstuurt om te laten controlleren..

Een van deze regels op deze consoles, is dat je game niet afhankelijk is van timings in de hardware, omdat deze eventueel zouden kunnen wijzigen.

Dit hebben we recentelijk ook wel gezien op de PS2, waarbij ze de besturings software van de IOP dusdanig wijzigde dat er allerlei verschillen optraden,..
meesten spellen doen het ook niet meer goed na een video driver update vooral geporten console games hebben veel problemen met PC drivers.

kijk maar eens naar Knights Of The Old Republic, of Fable ze kunnen bijde slecht tegen video driver updates, het is juist omdat ze van consoles komen dat ze daar juist niet tegen kunnen.
En dat is dus echt broodje aap verhaal.
meesten spellen doen het ook niet meer goed na een video driver update vooral geporten console games hebben veel problemen met PC drivers.

kijk maar eens naar Knights Of The Old Republic, of Fable ze kunnen bijde slecht tegen video driver updates, het is juist omdat ze van consoles komen dat ze daar juist niet tegen kunnen.
Het enige wat op de xbox direct naar de hardware schrijft is de BIOS bij het aanzetten (dat flubber ding)
Voor de rest loopt alles via een API. En die xbox API is gebaseerd op ik meen Dx8.

360 weet ik niet. (maar Fable heb ik toch echt voor de 1e xbox hier liggen)

zolang een API call hetzelfde blijft doen als in eerdere versies (en dat is toch nog altijd het hele idee achter een API) dan maakt de implementatie van die call geen ruk uit.

Dus als je een snellere implementatie maakt die hetzelfde resultaat geeft maakt dat dus geen zak uit.
Volgens mij zitten dat soort updates in de ontwikkeltools en dus in de games, niet in de Dashboard.
Eingelijk toch allemaal heel vreemd vind ik...

In de EULA van Windows staat duidelijk dat MS nooit verantwoordelijk te stellen is voor problemen met of door Windows.

Dus als er morgen ergens een dode valt door een bug in Windows dan interesseert MS dat geen moer.

Maar als je als XBOX user een schroefje durft veranderen aan je console dan eigent MS zicht het recht toe om die console te blokkeren op hun netwerk.
Omdat Windows afhankelijk is van de hardware waar het op draait en die is niet door Microsoft ontworpen/geleverd.

De XB360 daarentegen is van scratch af ontworpen met 1 doel voor ogen door 1 bedrijf met zeer specifieke eisen aan alle toeleveranciers.
Op een andere nieuwssite over dit nieuws werd vermeld dat de 1080p res. ook via component kan worden getoond. Ik was in de veronderstelling dat component dat niet kon. Iemand enig idee?
Hoe zou je je xbox anders aan willen sluiten dan? Dat ding heeft geen HDMI :)
720p/1080i/1080p kan ook over RGB-SCART, al moet je TV dat wel ondersteunen natuurlijk.
RGB-Scart is nog steeds geen digitaal signaal. Als ik zo'n analoog signaal op m'n Dell 2005FPW aansluit, zie ik toch duidelijk kleurenverschillen :r Onbegrijpelijk dat Microsoft hier niks aan doet (of meer kan doen?)
Staat er geen HDMI kabel in de planning dan? Ik dacht dat die was aangekondigd?
Dat kan gewoon via component.
Je Televisie of monitor moet dat echter wel aankunnen. Niet alle HD televisies kunnen dat aan. Maar dat ligt dan dus niet aan de kabel zelf.
Ha! Eindelijk! Nu nog wachten idd op de HD-DVD drive en m´n xbox je is klaar. ( Dan rest alleen nog een HD TV )
Vraag me wel af waarom 1080p er niet standaard in heeft gezeten en dit blijkbaar met een update opgelost kan worden.
Misschien omdat DVD 1080 niet aankan? HD DVD gaat ook niet eens verder dan 1080i, dus 1080p ondersteuning is ook geen noodzaak.

Verder heeft Microsoft al gezegd deze hoge resoluties onnodig te vinden voor spellen, omdat mensen dat toch niet kunnen zien en het alleen maar de framerate omlaag brengt. Ik ben dus wel benieuwd wat ze met deze resolutie willen gaan doen.
HD DVD gaat ook niet eens verder dan 1080i
Kijk hier maar eens dan
Ja maar dat gaat over de software, niet de hardware.
However, the first generation of HD DVD players can only output the content at 1080i resolution. After a hardware generation or two, it is expected that HD DVD players will allow output of full 1080p, thereby catching up with Blu-ray disc players, which are able to output 1080p video from the first hardware generation.
Dan heb je bij deze met je XBOX360 toch hardware die het wél aankan?
En toen had je geen HDMI uitgang op de X360 en wordt de resolutie weer omlaag gebracht naar 720i.

Lekker zinloos dit.
Verkoop hem dan aan mij :9~

Intresse genoeg :7
Ik heb zelf niet zo'n apparaat, maar hoe kunnen ze dezelfde games op een hogere resolutie laten draaien zonder dat de performance omlaag gaat?

Ik lees namelijk wel eens reviews van 360 spellen waar in drukke gedeeltes de fps omlaag gaat etc. maar wordt dat nu niet alleen maar erger?
Nu de native resolution van de 360 op 1080p kan worden gezet zijn er twee mogelijkheden:

- upscaling (zodat 720p naar 1080p omhoog gerekend wordt. Dit geeft geen performance-verlies)
- native content (spellen die zonder upscaling in 1080p kunnen draaien. Dit kost wel extra CPU/GPU-kracht)
he, jammer, mijn pc monitor waarop de xbox is aangesloten wil niet op 1920x1080 :(
nouja, via de pc snapt ie die resolutie wel op 60hz, maar de xbox draait waarschijnlijk hoger...
ik stond eigenlijk op het punt mijn pas aangeschafte xbox 360 te laten ombouwen. Echter nu ik dit lees heb ik besloten dit (nog) niet te laten doen. Ik kijk de kat nu voorlopig uit de boom.

Zeker mooi dat 1080p nu ondersteund gaat worden :Y)
Wat wou je er dan aan laten ombouwen? :?
Het enige dat je kan aanpassen is de DVD-speler. En dat heeft dus niks met deze dashboard-update te maken...
Maar hoe kunnen de USB opslag devices een HD-signaal van 1080p/720P doorsturen, daar is een externe HD of USB stick toch veel te langzaam voor?
Daar zou ik me niet eens druk over maken.

Heb jij al een "betaalbare" TV gevonden die 1080p over Component aankan?

Lijkt me dus een feature waar je helemaal niets aan hebt.
Benq heeft een aantal betaalbare opties. Heb zelf de vl3735 en die is voor de grote en de 1080p ondersteuning niet duur. Ik geef toe dat het nog steeds een behoorlijk bedrag is, maar de 32" is alweer een stuk betaalbaarder.
Ik heb de Samsung le40f71b in bestelling staan. Als je goed zoekt voor onder de 2000,-. Dan kan je ook nog 150,- terug van Samsung krijgen.
Daar zou ik me niet eens druk over maken.

Heb jij al een "betaalbare" TV gevonden die 1080p over Component aankan?
Ja hoor, de Dell 24" voor +- 900,- kan het met meer dan gemak.

Voorderest kan zo'n beetje elke 20" en hoger 'VGA' CRT van de afgelopen jaren dat aan. Mijn 17" uit 1996 kan het nog net aan, deze synched tot 96Khz en kan dus 1920 x 1440 @ 60hz weergeven. Nieuwe zijn ze mischien wat moeilijker te krijgen, maar 2de hands heb je ze al voor zo'n 50,- euro.

Als 50,- te veel geld is voor jou... tsja...
Met theoretische USB doorvoersnelheid kan je 10 HD films tegelijk streamen.
Dat werkt dus zo niet. USB heeft 3 typen datastreams. Control, Interrupt en Bulk. Met een bulkstream kan je onder de meest optimale onstandigheden de maximale doorvoer benaderen. Echter heb je om die stream te managen ook af en toe een interrupt nodig welke je performance behoorlijk naar beneden halen. Om nog maar te zwijgen over 10 van die videostreams die elk ook weer allemaal USB-interrupt-streams nodig hebben.
nee, maar je kan wel die wmv afspelen nu via je usb device daar ging het om ;P

En die nieuwe HD DVD speler kan dat trouwens wel via usb
Ik weet niet precies wat he wilt zeggen, maar als je het over de HD-DVD uitbreiding hebt: het lijkt mij dat de HD stream direct van de HD-DVD over USB naar de 360 gaat en pas daarna op de 360 in beeld wordt omgezet...
Al die informatie die meegezonden wordt en de mogelijkheid je xbox onklaar te maken is toch wel eng imho. Je zou maar ten onrechte gebanned worden van het netwerk en door de bureaucratie heen moeten werken in de hoop dat je het weer werkend kunt gaan krijgen, wat een tijd/geld verspilling allemaal. En wat als je de mensen met het unbanknopje niet kunt overtuigen?

I.p.v. mensen nou tegen te gaan werken zouden ze zich moeten afvragen waarom mensen, in dit geval, hun xbox modden. En dat is echt niet alleen voor de illegaliteit.

Betaal je een paar honderd euro voor een product met een kans dat je er geen gebruik meer van kunt maken, rotzooi dat het is, ik snap niet dat er mensen zijn die dit vrijwillig kopen :/
Ondertussen heb ik al bijna een jaar veel plezier van mijn 360 en ben jij je maar aan het bezighouden met samenzwering theorieen van de USA, Balkenende en Elvis.
Waarom zou je ongemodde console zomaar onklaar gemaakt worden?? Ik vraag me echt af waar jij zo'n stennis over aan het maken bent. Microsoft heeft goede service als het om garantie gevallen gaat. Waarom zou dit dan zo'n probleem opleveren?

Koop je games gewoon en accepteer de functionaliteit van de xbox360 zoals die is. |:(
I.p.v. mensen nou tegen te gaan werken zouden ze zich moeten afvragen waarom mensen, in dit geval, hun xbox modden. En dat is echt niet alleen voor de illegaliteit.
Het enige wat de hudige Xbox 360-hacks kunnen is het afspelen van gekopieerde 360-games. Het is niet mogelijk om homebrew software erop te laten draaien omdat die beveiliging nog niet gekraakt is. Dus ja, mensen die nu hun 360 laten modden doen dat alleen maar voor de illegaliteit. MS heeft ook groot gelijk dat ze daar een stokje voor steken.
2 vraagjes

Wordt elke game nu automatisch gerenderd op de hogere resolutie? Of is dit een optie voor game developers?

Kan ik deze update veilig uitvoeren op een xbox 360 met upgedate firmware van de dvd-speler? Oftewel kan ik dan nog steeds back-ups draaien?
Zag gisteren dat er al wat mensen van Live zijn gebanned met hun firmware update :)
@vraag1: daar kunnen de developers zelf voor kiezen
@vraag 2: ik hoop van niet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True