Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Bron: Microsoft

Microsoft heeft een nieuw ontwikkelingsplatform voor spellen gelanceerd, waarmee het bedrijf verschillende spelplatformen wil bereiken. Met XNA kunnen er namelijk voor zowel de pc, de Xbox als de Windows Mobile-apparatuur spellen worden ontwikkeld op basis van dezelfde tools. Op de website van XNA zijn er een aantal video's te bewonderen, die de mogelijkheden van de techniek onderstrepen. Hoewel deze video's nog niet de kwaliteit van de komende gameconsole van Microsoft behalen, zal XNA in de toekomst hiervoor wel gebruikt gaan worden. Met de introductie van XNA hoopt Microsoft te stimuleren dat bij de lancering van de Xbox Next er voldoende spellen voor de gameconsole aanwezig zullen zijn.

Microsoft XNA banner
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Microsoft had er met de eerste XBox op gegokt dat de compatibility in grote lijnen met Windows-based DirectX-games ervoor zou zorgen dat veel PC-ontwikkelaars ook de XBox erbij zouden pakken. In de praktijk viel dit tegen, voornamelijk omdat er toch wel veel bij kwam kijken, bij het ook maken van een XBox-versie: de controller moet kunnen worden gebruikt en networking is lastig (op de PC zeer belangrijk de laatste jaren, de online multiplayer).

Daarnaast vonden makers van high-end actiegames (waar natuurlijk het publiek op afkomt) het onhandig dat ze enerzijds de GeForce3-achtige configuratie moesten aanhouden maar tegelijkertijd ook de ATI 9800/GeForce FX5900 ten volle wilden kunnen benutten.

Dit platform is dus een logische volgende stap: voor PC-ontwikkelaars wordt alles uniform, zodat ze niet hoeven na te denken over die controller of network play, sterker nog ze krijgen de infrastructuur rondom betaling etc. erbij. Daarnaast wil Microsoft natuurlijk zoveel mogelijk 3d-enhancements "automatisch" in 3d games terecht laten komen, zodat je door het schrijven van je code enerzijds compatible blijft met de console en tegelijkertijd gebruik kunt maken van de laatste snufjes in de actuele DirectX-versie. Bij vooral dat laatste vraag ik me af hoe haalbaar het is.
Het zijn de licentiekosten en Microsoft regeltjes waardoor het lastig wordt om op de XBox te ontwikkelen.

Ook nu de Live! er door gedrukt moet worden, krijg je vrijwel geen toestemming meer om een game te maken die niet de Live! functionaliteit heeft.
De XBOX 2 SDK draait op een Apple Power Mac G5 systeem. Betekent dat delen van XNA ook naar dit platform geport gaan worden?
Deze is moeilijk voor mij, ik ben er blij mee omdat ik X-Box en Live erg stoer vind. Maar wat me dwars zit is dat het weer games zal opleveren die alleen onder Windows kunnen draaien.

Ik zal er geen last van hebben, want alles komt bij mij op de console, maar ik hoop ergens dat bedrijven het links laten liggen voor multiplatform API's als SDL.

Het lijkt mij een beetje onredelijk als ik zou zeggen, MS geef de specs vrij voor Linux en Mac Platform.
Eh ja, en alle huidige games draaien zonder problemen op linux enzo zonder vage emulators. :z Ik heb met grote moeite Counterstrike eens aan het werk gekregen onder me gentoo distro. Ik vind het geen gegronde reden wat dat betreft.

Het is een goede zet voor MS omdat als een game met die XNA technologie voor het win32 platform wordt geproduceert het maar een kleine aanpassing nodig heeft om het naar het xbox platform over te zetten.
Leuk om te vermelden is dat de demo's in realtime gedraait werden op "next generation ATi hardware", dus hoogstwaarschijnlijk de R420.
nou, dat valt nog wel te bezien
volgens zo'n beetje iedereen gaat de xbox next een GPU gebruiken die gebaseerd is op de R500.
Dit XNA is duidelijk gebaseerd om de compatibiliteit tussen Xbox Next en PC te vergroten
waarom zouden de filmpjes dan niet op een R500 prototype draaien?

Zie deze link voor de opmerking dat de demo's draaien op next-gen ATi hardware.
http://www.microsoft.com/xna/gdc_keynote.aspx
'CHRIS DONAHUE: So all the demos today are going to be running on Windows XP with next generation ATI hardware. '
waarom zouden de filmpjes dan niet op een R500 prototype draaien?
Omdat het daarvoor te vroeg is. Als er werkend R500 silicon is die dit zo vloeiend aan kan, dan zou logischerwijs ATi R420 kunnen overslaan.

En aangezien R420 ook R500 tech bevat en binnenkort aangekondigd wordt, lijkt het voor de hand te liggen dat het hier om R420 gaat, net zoals CMR04 een tijd terug werd geshowcased op "next generation ATi hardware".

Overigens zou het ook al wel gelekt zijn als ATi werkend R500 silicon had, net zoals het al een tijd lang bekend was dat het A0 silicon van R420 z'n tapeout had bereikt.
Ja ok, dat is een logische gedachtengang....
It's too early to announce future-generation Xbox products. That said, Microsoft XNA propels us ahead of Sony in the next-generation games race because the future of gaming is in software, not hardware.
Sony is talking about a fixed world of hardware that requires everyone to buy everything Sony. Sony's Cell is a hardware solution. This is a software revolution.
Een lekkere uithaal naar Sony }>
of Sony in the next-generation games race because the future of gaming is in software, not hardware.
Het kan verkeren. Waar de launch van de Xbox en desbetreffende marketing eerder uitging van "power" en de talloze vergelijkingen van hun hardware met de Gamecube en de PS2 gooien ze het nu over hele andere bocht en denken ze dat door te roepen dat "software" belangerijk is het warm water uit te hebben gevonden ? En dat hebben werkelijk ze bij Microsoft nu nog maar pas door |:(

Trouwens waar slaat het op dat Sony voornaamste drijfveer hardwarefeitisjme is inzake de PS3 ?
Ik denk dat na die jaren ervaring Sony best wel op de hoogte is dat consumenten zich echter bitterweinig intererseren in rauwe specificaties iets waar Microsoft met de Xbox wel duidelijk in de fout is gegaan.

Tuurlijk is software belangerijker dan hardware, was de grafische pracht en dergelijke zo belangerijk voor die mensen dat consoles aanschaffen was men beter af met een constant evoluerenende platform zoals een PC. Een "gewone" 16 jarige kun je niet opgeilen met het feit dat een console is uitgerust met een processor die x aantal Mhz kan behalen, etc... .
Sony is talking about a fixed world of hardware that requires everyone to buy everything Sony. Sony's Cell is a hardware solution.
Bij microsoft zijn ze al op de hoogte over het hoe en wat van de PS3 of wat ? Het lijkt mij dat men een oud artikel over de mogelijkheden van CELL (trouwens niet Sony's CELL, CELL is een joint venture tussen IBM, Sony en Toshiba) heeft genomen en de worst case scenario uitgewerkt..

Trouwens net of microsoft de grote tegenstander is van mogelijke monopolies, consumentenvrijheid en het feit dat ze niet graag hebben dat alles van microsoft word gekocht :+
Ik denk niet dat games tegelijk voor PC en Consoles uit komen. Er is veel geld te verdienen aan "exclusive" licenties. Dus eerst een maand of 6 tot een jaar op een console en dan multiplatform uitbrengen.

Ik ben geen PC aanhanger kwa games maar UT2004 ga ik halen voor PC, want FPS zonder muisje komt er bij mij ook niet in. En UT2004 werkt tenminste ook gewoon onder Linux en Mac. ( Demo was net als windows, setup draaien en spelen )

Vraag me af hoe dit met WineX gaat lopen, daarmee kon ik een hoop Windows games best redelijk draaien op Linux.
Eerste demo heet xna_demo_crash...
Tja, 't is weer Microsoft he :D
Maar heb je em ook bekeken? wauw.. Als dat standaard gebruikt kan worden in games zou dat veel werk schelen voor de ontwikkelaars zodat de auto's er weer beter zouden kunnen uitzien, of de omgevingen, of de AI.

Ik vind het een uitstekende ontwikkeling, zo hebben kleinere bedrijfjes ook een kans om met originele hoogstaande games te komen. Zonder dat ze er een team van 40 programmeurs hoeven achter te zetten. En de grotere bedrijven kunnen hun tijd in andere ontwikkelingen stoppen als AI, die vergeleken bij de huidige graphics nog erg karig is.
En dan stoppen we alles in een leuke wizard met een grote button en 10 radiobuttons waarmee je kan kiezen of ie Quake5, CS3 of HL6 moet genereren met kickass graphics, geluid en gameplay. :+

Als games maken zo simpel was of zou worden dan zou er nu geen enkele developer meer zijn.

Met hun gelikte filmpjes proberen ze alle n00bs te doen geloven dat we aan het begin van een revolutie staan. |:(

Dit gaat zoals gewoonlijk om een revolutie op het gebied van inkomsten voor Microsoft. 1x een game maken en snel kunnen porten naar verschillende platforms, waarbij je als developer 3x dik mag betalen aan M$.
heb je hem al gezien??

deze mag met recht crash genoemd worden!, de enige andere naam die ik ervoor kan bedenken is Wrecked-exotics :)

als nfsX zulke craches ingame kan produceren durf ik niet meer in te stappen, ik wordt wel toeschouwer/ramptoerist :+
Hoewel deze video's nog niet de kwaliteit van de komende gameconsole van Microsoft behalen
betekend dat dat de volgende xbox het beter gaat doen??
Met XNA kan er namelijk voor zowel de pc, de Xbox als voor de Windows Mobile-apparatuur spellen worden ontwikkeld op basis van dezelfde tools
wil dit zeggen dat je er ook PC spellen op kunt draaien..... zo jah dan kan je op een gegeven moment dat toch niet meer doen aangezien de pc spelle steeds meer vragen dus als ie over een laten we zeggen als je er over 2 jaar dan nog op wil game met pc spelllen dan moet het toch wel een behoorlijk systeempje zijn of zie ik da nou zo verkkeerd

en ik dnek niet dat de gewone consument er hier echt warm voor zal gaan lopen maar wel een de echt Xbox Freak......


[foutje volgens mij is het geen console maar gewoon software sorry for the error ]
wil dit zeggen dat je er ook PC spellen op kunt draaien.
Je bedoeld dat je straks ook PC games kan spelen op je Xbox? Nee, dat zal niet kunnen, dat gaat MS echt niet zo maar toe staan om de hele simpele reden dat MS dan geen geld meer kan verdienen aan de console.

MS haalt, net zoals alle andere console fabrikanten, zijn geld uit de games en niet uit de console zelf, die verkopen ze zelfs met verlies. Daardoor moeten ze al het geld verdienen met de games. Die zijn dan ook een stuk duurder als games voor de pc. Als het straks dan mogelijk is om PC games te spelen op de Xbox zonder modchips o.i.d. dan wordt dat geld verdienen erg lastig.

Het wordt zoals ik het begrijp makkelijker om games te ontwikkelen voor zowel de pc en de console zonder dat je veel moeite moet doen om ze aan te passen aan het gebruikte platform, het wordt niet mogelijk om straks een Xbox game in je pc te spelen of andersom.
Instead, XNA frees game creators to spend their time where it matters most -on the creativity that differentiates their games.
Dat zijn Microsoft ook al toen ze DirectX3 introduceerden en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het 10x zoveel tijd kost om iets met DirectX te maken dan dat het kost met goede tools voor de DC/PS2.

En natuurlijk zal er wel weer geen XNA voor de PS2/PS3 zijn. :+
Weer een achterlijke poging om alles te monopoliseren. :(
En natuurlijk zal er wel weer geen XNA voor de PS2/PS3 zijn.
Weer een achterlijke poging om alles te monopoliseren.
:?
Natuurlijk is er geen XNA voor de PS2 of 3. Dat moet Sony maar doen.
Dit heeft niks met monopolisren te maken. MS heeft geen monopolie op de console markt en zo'n devtool helpt ze ook niet aan een monopolie op de console markt.
Zeker wel, door deze toolset kunne devvers op zowel de Xbox als de PC dezelfde game maken zonder lange portings processen. Hierdoor wordt het aantrekkelijk om voor beide apparaten games te maken. Maar zoals we vast gaan zien zit je vervolgens wel vast. Een spel gamaakt met de XNA toolset zal zich vast niet makkelijk laten porten op andere consoles.
Je vergat een woordje:
Dit heeft niks met monopolisren te maken. MS heeft nog geen monopolie op de console markt en zo'n devtool helpt ze ook niet aan een monopolie op de console markt.
:)
Zoals het er nu naar uitziet zal dat ook niet snel gebeuren.

Ik zie trouwens niet in hoe MS zijn desktop monopolie moet gaan mis-/gebruiken om de console markt te monopoliseren.

Zo'n tool als XNA verlaagt wel de game dev kosten, maar een PC vraagt toch om een heel ander type games dan een console. Return to Castle Wolfenstein bijvoorbeeld is 3 x niks op de XboX.
En Deus Ex2 is wel heel erg duidelijk ontwikkelt voor de XBox in gedachten en speelt op de PC een stuk minder lekker...
En natuurlijk zal er wel weer geen XNA voor de PS2/PS3 zijn. :+
Zo weet ik er nog eentje:
Met XNA kunnen er namelijk voor zowel de pc, de Xbox als de Windows Mobile-apparatuur spellen worden ontwikkeld
Dat "pc" betekent uiteraard Windows PC. ;)

Klinkt bij mij als YACPL: Yet Another Cross Platform Library. Alleen minder uitgebreid qua platforms dan de gangbare CPL's
Omdat het daarvoor te vroeg is. Als er werkend R500 silicon is die dit zo vloeiend aan kan, dan zou logischerwijs ATi R420 kunnen overslaan.
Natuurlijk niet; ATI heeft veel kosten gemaakt met de ontwikkeling van de R420; ze zouden heus niet zomaar die chip overslaan - mits de performance naar behoren is (waarschijnlijk de (erg kostbare) reden dat NVidia de NV40 overslaat ten gunste van de NV45).... eerst die investering terugverdienen !

PS: Dat filmpje is wel cool ... alleen vind ik de schaduws onder de maat ... die zijn t.o.v. de 'dieren' wel slecht (vage vlekken, te weinig duidelijke contouren & gradaties schaduw) ....
Zolang er niet teveel verschil zit qua performance van de 2 chips (R420 en N40) zal ATi natuurlijk wachten met het uitbrengen van de R500 chip. Maar als Nvidia's chip veel beter uitsteekt zou het logish zijn van ATi om de R500 snel te introduceren.

Tevens vind ik de schaduwen van het morphing-filmpje perfect, je zag duidelijk dat er iemand was die real-time de camera zat te bedienen. Het morphing filmpje was het enige fimpje dat een beetje liet zien dat het real-time gerenderd was (vind ik).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True