Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

Met de laatste firmwareupdate voor de Playstation 3 is het mogelijk om screenshots van games te maken. Dat blijkt echter alleen te kunnen als ontwikkelaars die optie in hun games ondersteunen.

Overlord-fpa #2Sony bracht dinsdag firmware 2.50 uit voor de Playstation 3. En van de opties die de nieuwe firmware aan de mogelijkheden van de console toevoegt, is het maken van screenshots in games. Op fora werd direct erg enthousiast gereageerd op de nieuwe optie. Het nemen van screenshots is echter niet zo simpel als het lijkt. Fansite Playstation Universe deed navraag bij Sony en dat leerde dat screenshots alleen kunnen worden genomen als ontwikkelaars de mogelijkheid daartoe in hun games inbouwen. Volgens Sony zijn er op dit moment nog geen games waarin het mogelijk is om screenshots te maken en de consolebouwer kon ook geen games noemen die de optie gaan ondersteunen, al belooft Sony wel dat de optie in de toekomst kan worden toegepast.

De Nederlandse ontwikkelaar Triumph, die momenteel het spel Overlord II in ontwikkeling heeft voor de Playstation 3, gaf tegenover Tweakers.net aan dat het de optie zeker aan het spel toe zal voegen, als Sony het programmeren ervan niet al te ingewikkeld heeft gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Het probleem is imo, dat de screenshot functie ongetwijfeld via het menu moet gebeuren. Het zou idioot zijn een keycombo eraan te hangen omdat oudere games dan plots screens zouden beginnen nemen in bepaalde situaties.

Er kunnen 2 menu's geopend worden: de XMB, of het ingame menu. Voor dat 2e is uiteraard support nodig per game, dus als ze die approach nemen, is deze hele discussie overbodig.

Voor screens via het XMB menu is echter k game support nodig WANT, wat gebeurt er als je op de PS knop drukt? Juist ja, het game pauzeert en je krijgt het game menu te zien in de background.
Ik denk niet dat je een screenshot van je game menu wil nemen ....

Conclusie, game support is sowieso vereist.

[Reactie gewijzigd door Buzz_Fuzz op 16 oktober 2008 18:39]

Game support is technisch niet noodzakelijk. Er is sowieso n knop die voor het OS gereserveerd is, namelijk de PS button. Die heeft op dit moment in-game al een functie, maar niet een die dusdanig veel gebruikt wordt dat het storend zou zijn om er een delay van pakweg 1 seconde aan te hangen. Binnen die periode kan het besturingssysteem best alle invoer afvangen en reageren op bijvoorbeeld de combinatie PS button en schouderknop.

Inderdaad, het hangt in zoverre van de 3rd party software af dat games die onmiddelijk reageren wanneer de PS knop wordt ingedrukt door bijvoorbeeld het spel te pauzeren, deze methode onmogelijk maken, maar dat is niet zozeer een kwestie van gebrek aan ondersteuning, maar van actieve sabotage.
Jammer dat Sony niet zoals MS developers gewoon forceert om bepaalde feature's op te nemen, zoals het eigen muziek spelen in spellen die automatisch je spel muziek uitzet en je muziek pauseert in cut-scenes en Achievements/Trophies. Het blijft een rommeltje zo. Ik hoop dat MS in de toekomst ook nog een standaard screenshot functie maakt die bakcwards compatible is. Nu moet het ook per spel ondersteund worden en met b.v. Forza 2 moet je speciaal naar de Forza site gaan om je screenshots op te halen op je PC.
Ik vind hier eigenlijk niks bijzonders aan, sony kan moeilijk alle developers dwingen dit stukje programmeerwerk in te voeren. Mocht dit populair worden, dan zullen de developers vanzelf wel inzien dat dit een leuke extra is
vergelijk het met jouw computer ... is het daarbij nodig dat software producenten ondersteuning voor de printscreen-knop 'inbouwen'?
natuurlijk hoeven die dat niet te doen, het maken van screenshots is gewoon een functionaliteit van een besturingssysteem en in dit geval was het ook best goed mogelijk geweest dat Sony het direkt ingebouwd zou hebben als 'overkoepelende' functionaliteit van het OS zelf ...


probleem daarbij zou hooguit de besturing zijn, omdat de mogelijkheden van besturing wel allemaal ingenomen worden en het zeer ongebruikelijk is voor een console zulke 'overkoepelende' functionaliteiten als een 'layer' over de gamesoftware te leggen (al zal het in de toekomst best zeer goed een groeimakrt kunnen worden)...

Sony zal echter tevens overwogen hebben dat het mogelijk voor games-fabrikanten ook sterk van voordeel kan zijn om invloed uit te oefenen op het 'recht' dat ze gebruikers wel of niet wilen geven screenshots te maken en of dat ook invloed zou kunnen hebben op de speelvreugde of juist kan leiden tot het eenvoudig publiceren van 'spoilers'...
tevens zal het mogelijk qua besturing prettiger zijn als het oproepen ervan in de vormgeving of bsturingsstijl van het spel aangeboden wordt (alhoewel dat een mogelijk usability-nadeel kan hebben dat het kan leiden tot slecht vindbare opties, als daar geen sterke en duidelijk UI-guidelines voor komen)
Mij lijkt het sterk als het zo eenvoudig is zoals wij onder Windows gewend zijn met prt screen dat Sony deze optie allicht had ingebouwd. Sony heeft echter ervoor gekozen om deze optie in een latere firmware in te bouwen doet het mij eerder denken dat de PS3 architectuur het juist niet zo eenvoudig toeliet. Ik denk dat je dan ook ietwat te licht denkt over de functionaliteit.
Ik denk dat een prt screen dan ook eerder valt te vergelijken met het trekken van een render in bv 3ds max wat ook geen eenvoudige functie is. Verder zal het goed mogelijk kunnen zijn dat Sony deze functionaliteit deels bij de game developers zelf legt, al zie ik geen reden waarom een developer print screens zou weigeren.
Is dat zo? Maak maar is een screenshot als je in Windows Media Player een filmpje afspeelt
Dat is eerder intentioneel kapot gemaakt (d.m.v. overlays) zodat je niet screenshots kan maken van films/dvd's die mogelijk copyrighted zijn. Een normale print-screen wordt inderdaad afgehandeld door de OS zoals RM-rf al zegt hierboven.


Dit is wel uit te zetten:
* Open Window Media Player
* Then go to Tools | Options
* In Options, select the Performance Tab
* Way below you click on the Advanced Button
* Uncheck “Use Overlays’
* Click Ok
* And you are ready.

[EDIT]
Klopt, ik weet dat er genoeg programma's zijn die het toch nog kunnen, of je gebruikt media player classic/vlc. Het ging mij maar om de uitleg voor nieuwveen.

[Reactie gewijzigd door serhat op 16 oktober 2008 16:17]

HyperSnap DX is een prima programmaatje om toch van overlays screenshots te maken :)
Hmmm ... geen probleem hier (ja, ook fullscreen). Ik vind het ook een beetje vreemd dat dit apart door spellen ondersteund moet worden. Een beetje kortzichtig van Sony zelfs, gezien de populariteit van screenshots en gameplay filmpjes!
Dan gebruikt jouw renderer geen overlays.
True, maar waarom kan Fraps het dan wel? Kwestie van de framebuffer uitlezen toch? Al het beeld moet ergerns naar toe, daar kun je het toch aftappen? Ook op een PS3 lijkt me.
Dan moet er misschien iets in de pipeline worden omgegooid. Of ze konden niet bepalen welke framebuffer de actuele is :)
De Nederlandse ontwikkelaar Triumph, die momenteel het spel Overlord II in ontwikkeling heeft voor de Playstation 3, gaf tegenover Tweakers.net aan dat het de optie zeker aan het spel toe zal voegen, als Sony het programmeren ervan niet al te ingewikkeld heeft gemaakt.
Lol, en dat moet je serieus nemen? Ze ontwikkelen wel een spel, maar ze zijn bang dat ze een screenshot functie niet kunnen maken?

Wat me wel vet lijkt, al zou het er gok ik nooit komen, dat je video kan streamen naar een pc, zodat je het kan recorden, of live kan broadcasten, zoals je bijv op justin.tv en soortgelijke sites vaak ziet, alleen dan wordt er vaak gebruik gemaakt van niet al te goedkope middelen, voor goede kwaliteit dan.

[Reactie gewijzigd door Nakebod op 16 oktober 2008 13:13]

Probleem is daarbij dat dat ofwel alleen maar op lage resoluties zou kunnen of met gedegradeerde kwaliteit.

Een 1080P25 stream is 155 MB/s, dus ongecomprimeerd zou je het in de meeste gevallen berhaupt niet kunnen streamen, en als je het wil opnemen om later te comprimeren mag je wel flink wat schijfruimte beschikbaar hebben.

De PS3 laten comprimeren en dan streamen is ook niet haalbaar, dat trekt die ene core nooit van z'n leven.

Leuk idee dus, maar ik denk niet echt dat het er van komt :)
Ze ontwikkelen wel een spel, maar ze zijn bang dat ze een screenshot functie niet kunnen maken?
Kunnen we het maken? Nou en of!

De vraag is meer: Hoeveel tijd en geld kost het? Komt onze deadline hierdoor niet in gevaar? Voegt het genoeg toe om de inspanning te verantwoorden? Voor die vragen zul je toch echt moeten uitzoeken hoe complex het is om de functie in te bouwen en dat is waar Triumph op doelt.
"als Sony het programmen ervan niet al te ingewikkeld heeft gemaakt"

Die kans is natuurlijk wel erg groot gezien de complexiteit van de PS3. :P
Wel leuk iig nu hoeft de PS3 niet weer op allerhande apparatuur te worden aangesloten voor een screenshot te krijgen en kun je het direct krijgen van de PS3 zelf met waarschijnlijk de beste kwalitiet die mogelijk is.

Verbaasd me wel dat Sony het niet over het geheel heeft gedaan. Bij een PC kun je immers ook gewoons creenshots maken van andere programma's via de Windows (c.q. Linux) functionaliteit. Maar wellicht was dit niet mogelijk door de manier waarop gamecontent word behandeld op de PS3.
kans is dat je in je spel gewoon dit moet toevoegen.

<xml>
<object = ingame menu>
<item name=''pause'' action="ingame_pause" />
<item name="snap" action="PS3function_snapshot" />
</object>
je zal toch moeten aageven waarvan die de "snap" moet halen. De data komt namelijk van de blu-ray disc af.

Vervogens waar die opgeslagen moet worden welk formaat en resolutie.

Dan zit je nog als men meerdere "snaps" maakt. Hij moet autotmatisch opeenvolgende namen maken.

Dus wat je zegt is heel erg kortzichtig in de programmerwereld. Ik heb geen verstand van de complexiteit van de PS3, maar als het zo makkelijk was hadden ze het wel in een kleine update gestopt. Ik bedoel Sony is de kleinste niet. Die zou zoiets wel voor elkaar krijgen binnen paar dagen als het zo makkelijk was

[Reactie gewijzigd door JayZer op 16 oktober 2008 14:26]

Screnshots maken vanuit het menu lijkt me niet echt nuttig...tenzij je alleen screenshots van het menu wil maken!

Oftewel, er moet een knop(-pencombinatie) worden toegewezen waarasn de screenshot functie wordt gehangen.. alleen zou het dan een beetje lullig zijn als een spel nou net diezelfde knop gebruikt om te schieten of wapen te wisselen of zo. Developers zullen dus waarschijnlijk daar wat werk voor moeten doen. De PC heeft natuurlijk een Prt-Scr knop, maar op een toetsenbord heb je 100+ knoppen tot je beschikking, dat is natuurlijk wel even anders bij een PS3 controller.

Waarom je denkt dat de data van Blu-ray disc afkomt ontgaat me volledig. De PS3 rendert frames naar het videogeheugen, dus dat is de logische plek om de data voor de screenshot vandaan te halen. Automatisch doornummeren van filenamen e.d. is natuurlijk wel degelijk makelijk door het framework af te handelen... Gewoon iets als:

String fileName = "screenshot-" + Now().toString();
Ik denk eigenlijk dat het volgende aan de hand is.

Op een PC regelt het OS de screen dump als je op een bepaalde knop drukt (Print Screen) sommige games maar lang niet alle vangen die knop af en regelen de screen dump zelf. Maar de meeste doen hier helemaal niets mee en laten het OS dat soort dingen regelen.

Op een PS3 heb je geen print screen knop en zul je of wel een controller knop moeten aan wijzen waardoor de developers minder knopen tot hun beschikking hebben of je zult een optie in de game moeten in bakken die die OS functie aan roept voor je. En dat is natuurlijk iets dat de developers moeten doen.
Mischien had Sony er voor kunnen kiezen om dit in hun Xrossbar interface te regelen maar schijnbaar was dat te lastig om te doen.

Ik neem aan dat het een simpele call is naar het PS3 OS om een screen shot te maken met denk ik ook een indicatie hoeveel compressie er toe gepast moet worden en waar de file geschreven moet worden, maar anders dan dat kan ik me niet voor stellen dat ze het veel moeilijker gemaakt hebben.
Ik neem aan dat Sony hier een makkelijke API voor heeft geschreven? Want anders konden ontwikkelaars het zelf ook wel, maar met meer moeite. Ik weet niet hoe dat op de PS3 is, maar op de 360 kun je in Halo3, PGR en waarschijnlijk nog meer games, screenshots maken en filmpjes die je dan direct online weer kunt bekijken. Erg leuke functie.

Ik denk dus dat het voor de makers van spellen niet moeilijk zal zijn de functie aan te roepen, en voor elk spel wel te patchen is.
Het lijkt mij gewoon een setting voor de gamedevelopers, ik bedoel... Het is niet iets waar de game een hele codingberg voor moet schrijven om een simpele screenshot uit te kunnen poepen.

Het lijkt mij gewoon ivm gezeur/copyright e.d. niet standaard aan te staan.
Geen idee waarom de developers hier moeten voor kiezen of implementeren. Er is steeds een inactieve kern voor het OS dus kracht hebben ze. Instellingen kan Sony langs ... de instellingen laten gebeuren.
Ik snap niet waarom je niet even op de PSknop kan duwen en in het menu "neem een schermfoto" kan selecteren.
Ik vermoed dat het ook zo werkt, alleen moeten PS3 applicaties specifiek een flaggetje aanzetten in hun applicatie config bestandje of het is toegestaan of niet. Hetzelfde geld voor background music b.v. (of je dus in je spel je eigen playlists mag gebruiken)
Volgens Sony zijn er op dit moment nog geen games waarin het mogelijk is om screenshots te maken ..
Sony zou zijn bronnen beter moeten nakijken, er is namelijk al een 'spel/demo' uit welke de screenshot functie ondersteund, namelijk:

Linger in Shadow(s).

[Reactie gewijzigd door opicron op 16 oktober 2008 13:10]

Battlefield: Bad Company heeft ook een screenshot functie, alleen geen idee of dat een soort pre-release van deze Sony screenshot software was, of dat het een eigen implementatie is/was.
Ja, een eigen implementatie is natuurlijk ook mogelijk.
Ik denk dat zij doelen op support op deze 'specifieke' screenshot functie.

GT heeft dit al sinds jaar en dag (foto mode).
Dat is weer typisch Sony h!
Wel een nieuwe feature uitbrengen, maar ho.. Het werkt niet meteen. :S
Het is aan de publisher of de game-studio om te bepalen of er screenshot van hun game content gemaakt mag worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True