Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

De nieuwe firmware voor de Playstation 3, die gisteren werd gereleased, blijkt problemen te veroorzaken. Sony heeft de update met rugnummer 2.40 inmiddels offline gehaald.

BrickedDe nieuwe firmware maakt het onder andere mogelijk om de 'XrossMediaBar' te benaderen zonder een spel te hoeven verlaten, een functie waar Playstation 3-bezitters lang op hebben gewacht. De update blijkt echter voor veel problemen te zorgen. In een topic op ons forum melden gamers dat ze iconen in de xmb missen of niet kunnen chatten tijdens een spel. Op het Amerikaanse Playstation 3-forum klagen PS3-bezitters dat hun spelcomputer zelfs volledig onbruikbaar is geworden. De consoles van deze gamers lopen vast tijdens het opstarten. Het lijkt er op dat alle uitvoeringen van de Playstation 3 ten prooi kunnen vallen aan dit probleem.

Sony Computer Entertainment America is inmiddels op de hoogte van het topic op het Playstation 3-forum. Gebruikers hebben daar zelf een workaround gevonden die het euvel van niet goed opstartende spelcomputers mogelijk oplost. Door de harde schijf uit de Playstation in een pc te monteren, te formatteren en daarna weer terug te plaatsen, zou de console de harde schijf proberen te formatteren en vervolgens opstarten. Het nadeel van deze methode is dat savegames verloren gaan en gedownloade content opnieuw moet worden binnengehaald.

Playstation 3 trophies screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Ietwat offtopic, maar een ander negatief neveneffect van de 2.40 firmware: De IR2BT convertor werkt niet meer 100%.

http://www.ir2bt.com/forum/viewtopic.php?t=185

De IR2BT is een 3rd party convertor die ervoor zorgt dat de IR signalen van bijvoorbeeld een Logitech Harmony AB worden omgezet naar Blu-tooth signalen. Sinds de 2.40 firmware moet de AB opnieuw gepaird worden als de PS toets is gebruikt om de PS3 aan te zetten.
Lekker goed getest dan... als er zoveel PS3 bezitters problemen ondervinden dan zou je toch zeggen dat Sony dit wel in de tests van de firmware had moeten opmerken.

Blij toe dat ik deze update nog niet gedraaid heb. En ik denk dat ik voortaan ook maar een week ofzo wacht met een nieuwe firmware om te voorkomen dat ik last krijg van dit soort ellende...
Omgekeerd als Sony ervoor zou kiezen om bv eerst een release te doen als proef ballon in 1 land heb je de hele wereld in je nek hangen omdat zij deze ´belangrijke´ update missen. Hoe dan ook een bedrijf zal het nooit goed doen in de ogen van de consument en mij lijkt het sterk dat een bedrijf zomaar iets released zonder deze kundig te testen aangezien fouten als deze veel tijd en geld kosten. En niet te vergeten komt dit het imago van Sony/PS3 ook niet ten goede aangezien de consument zich enkel zal herinneren dat veel PS3´s problemen hadden. Hoeveel PS3´s weten we echter niet dus wie weet hebben een stuk of 1000 gebruikers hier last van tov de 10 miljoen(?) die verkocht zijn wat op een kleine 0,1% van het totaal zou zijn. Helaas klinkt 0,1% veel minder spectaculair dan ´vele problemen´.
Het gaat er natuurlijk niet om hoe spectaculair het klinkt. Zelfs 10.000 gebruikers die er zulke ernstige problemen mee ondervinden is te veel, hoe groot de basis ook is.
Het probleem is ook dat. Hoeveel geld je ookin investeerd om fouten eruit te halen testen,research,analyses(Doom scenario).Je weet pas wat echt de fouten zijn als je in praktijk grootschalig toepast.

nog een vb.

Toen internet providers ook naast internet ook voip gingen aanbieden.
De meeste problemen komen pas aan het licht als er grootschalig gebruik van wordt gemaakt. Natuurlijk wil je het wel zo veel mogelijk beperken.


al met al je kunt nooit 100 % goed doen maar je verwacht als consument nou eenmaal het beste
Hoeveel mensen met problemen zijn er dan?
Ik zie nergens cijfers.
Ik heb ook van niemand in mijn directe omgeving, waar intussen toch wel een aantal PS3's in het bezit zijn, gehoord dat het niet is gelukt om F2.40 te installeren. Tevens werkt het bij mijzelf ook prima.

Ja, er zijn mensen met problemen, maar niet op grote schaal.
Sony haalt de update offline om verdere uitbreiding van het probleem te voorkomen, en dat Sony dat doet, en het ook toegeeft, is een goede zaak.
niemand heeft problemen met het installeren van de update

ze hebben problemen NA het installeren van de update....
dingen die niet werken, incompleet zijn enzovoorts....

naar mijn idee zijn de amerikaanse gamers zwaar aan het overdrijven met het "completely useless" want dat noemen ze iets al als ze niet snappen hoe het werkt..
ongetwijfelt zullen er wel problemen zijn, maar niet zo extreem als ze laten geloven...


als de bericht toch wel kloppen en er inderdaad zulk grove fouten zijn gemaakt dan had dit in een test al naar voren moeten komen....
het zou me niets verbazen als ze de test omgeving gewoon compleet clean hebben staan, dus geen save games, geen downloaded content enzow.... dat kan naar mijn idee nog wel invloed hebben op hoe alles werkt......
Er staat duidelijk tijdens de installatie het systeem niet uitzetten. Bij mij werkt het ook prima met FW2.40..
Idd ik ben ook blij dat ik hem nog niet gedownload heb.
Door de harde schijf uit de Playstation in een pc te monteren, te formatteren en daarna weer terug te plaatsen, zou de console de harde schijf proberen te formatteren en vervolgens opstarten. Het nadeel van deze methode is dat savegames verloren gaan en gedownloade content opnieuw moet worden binnengehaald.
Kan je niet gewoon de saves even op je PC opslaan en vervolgens de schijf weer in je PS3 stoppen, formatteren en dan weer op de PC aansluiten en de saves weer in de mappen stoppen waar je ze uitgehaald hebt?
Ik las wat reacties op een game weblog, zij verklaarden de problemen als volgt:
De update is in orde. Wat er mis ging is, is dat de pakketten verkeerd verstuurd werden naar de gebruikers wegens overbelaste servers, en helaas ging de PS3 dus de incomplete firmware installeren. Dus iedereen die het al geÔnstalleerd heeft zal geen problemen hebben.
van: http://games.fok.nl/news.php?newsid=25992

Ik vind het een behoorlijk redelijke aanname, omdat ik me eigenlijk niet voor kan stellen dat je als ontwikkelaar 'per ongeluk' fatale updates kan verspreiden.
sorry, maar een incomplete firmware kunnen verspreiden en installeren vind ik eigenlijk net zo erg. Je controleert toch zeker wel met behulp van een hash aan de client kant of de firmware file compleet en correct is voordat je de nieuwe software gaat installeren.
Maar ook hier zou een simpele CRC check alleen de installatie van complete distributies moeten garanderen.

Ik wijk nooit meer af van mijn standaard policy van enkele dagen of weken wachten met installeren als er geen kritieke, mij treffende issues mee opgelost worden. Wat mij gisteren bezielde weet ik tot op dit moment niet, samenloop van omstandigheden denk ik en niet met mijn kop erbij. 8)7
Gelukkig doet ie het nog...
Ergens lijkt me dat niet helemaal geloofwaardig overkomen.
Een PS3 firmware is niet alleen CRC checked, maar ook cryptografisch versleuteld.
(Net als elke andere executable die je kan downloaden)
Bij het decoden daarvan zou er een fout op moeten treden als er verkeerde paketten zijn ontvangen.

(het zou anders redelijk eenvoudig zijn om een bestaande firmware te patchen voor hacks e.d.)
Het verkeerd downloaden lijkt anders wel vaker het geval te zijn. Het komt regelmatig voor dat demos ed uit de PSN niet willen installeren. Na enkele keren downloaden lukt het dan meestal wel.

Dat de update WEL wil installeren terwijl de download niet correct verlopen zou zijn is minimaal gezegd slordig (als dat het geval is natuurlijk!)
Ik geloof weinig van dat verhaal.. Het lijkt me toch dat de update eerst compleet gedownload wordt voordat deze geinstalleerd gaat worden (zelfs een kleuter zou dat zo doen)..
op een console ook, ik bedoel als het nou voor een pc was..met duizenden verschillende configuraties..
En hoe veel versies van de PS3 zijn er in middels? Zeker meer dan een paar en aangezien er ook nog eens verschillende hardware ingebruikt wordt is dat meteen al een mogenlijk probleem.

Daarnaast lijkt het er op dat Sony net als zo veel bedrijven voor hun het testen gewoon niet onder de knie heeft. Ik weet hoe moeilijk testen kan zijn zeker op groote complexe systemen maar het kan wel en het moet ook, dat weet Sony in middels zelf ook.

Software maken is makelijk, software werkend krijgen is makelijk, software testen is makelijk, een van de vorige drie dingen goed doen is heel veel moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt.
Daarnaast lijkt het er op dat Sony net als zo veel bedrijven voor hun het testen gewoon niet onder de knie heeft
Sony is dan ook geen software- maar een hardware bedrijf, en dat zie je aan alles. Zoals bij het ontwerp van de firmware waarbij ieder subteam gewoon hun eigen stukje kon reserveren zoals in hardware-land vaak gebeurt, met als gevolg dat de firmware veel te veel geheugen inneemt dan het zou moeten nemen (frappant voorbeeld: het opstart-geluidje van de PS3 bleef gewoon continu in het geheugen staan omdat het team wat daarvoor moest zorgen toch die ruimte over had). Of de matige development tools, en de beschikbaarheid daarvan (daarvoor hebben ze niet voor niets SN Systems overgekocht).

Bij de Xbox 360 zie je dan weer compleet het tegenovergestelde. De tools, documentatie en support zijn subliem, maar heeft juist weer te kampen met hardware problemen. MS is dan ook een software bedrijf.

Als die twee bedrijven de handen ineen slaan zouden ze echt een killer console kunnen maken ;)

Overigens:
En hoe veel versies van de PS3 zijn er in middels? Zeker meer dan een paar en aangezien er ook nog eens verschillende hardware ingebruikt wordt is dat meteen al een mogenlijk probleem
De verschillen tussen de PS3 SKUs zijn natuurlijk totaal niet vergelijkbaar met verschillen in PC hardware. Ookal is de hardware anders (kleiner procedť, wel of geen PS2 EE chip, hdd grootte, ...) werkt het nog steeds volgens dezelfde specificaties. Dat is op de PC allerminst het geval. Bovendien lijken alle SKUs last te hebben van dit probleem.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 juli 2008 10:32]

Ook van PS3's zijn er een hoop verschillende configuraties, al zie je het aan de buitenkant niet.
Ja, dat krijg je er dus van als je tig verschillende versies van dezelfde console uitbrengt. Je maakt het er alleen maar moeilijker op met deze manier.

Blij toe dat ik nog niet gepatched heb iig.
Daar zou het waarschijnlijk een stuk eenvoudiger zijn, aangezien daar een goed uitontwikkeld besturingssysteem op staat die dingen als hardwaretoegang abstract maakt. Dit is in dit geval niet het geval (jaja), zou ik denken.
je zou toch mogen verwachten van de ontwikkelaars van het OS dat ze weten wat voor update ze voor hun eigen ontwikkelde OS schrijven......
lol heb door de jaren heen echt vele tientallen patches meegemaakt die meer verpesten dan ze goedmaakten, en ik denk dat als we het over OS'en gaan hebben dat aantal helemaal de lucht inschiet :+
gelukkig zijn de meeste tweakers zo slim om een week te wachten voor ze een firmware update draaien... toch??? ;)
Als dat zo zou zijn, zouden we geen tweakers mogen worden genoemd. Zonder deze "Tweakers" zou er ook geen oplossing zijn gevonden. ;)

Ik heb de update gisterochtend trouwens prima zonder problemen kunnen installeren. :)
Bij mij is het gelukkig ook foutloos gegaan.
Wel is het zo dat als ik een spel zoals pain speel (wat compleet hangt aan het playstation network) ik steeds gedisconnect word van het psn waardoor ik het niet meer kan spelen.

Voor de rest heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Je kan vaak dingen zoals de Playstation Store niet meer gebruiken zonder de laatste update...
Bij de PS3 is het zo dat je niet online kan spelen als je niet de laatste firmware hebt. Hiermee verplicht Sony ook Tweakers die online willen spelen te upgraden. Hierdoor word het ombouwen van PS3's erg lastig gemaakt als je ook online wil spelen.
Tweakers zijn toch altijd juist de "early adopters". Een tweaker wil juist alles het eerste.

Gelukkig zijn de meeste tweakers zo slim om binnen een week hun systeem weer te laten draaien... toch???
Um, nee, niet echt. Bij mijn PC geldt: "Don't fix it if it ain't broken." Dwz, ik installeer geen nieuwe BIOSen, tenzij er een bepaald issue is dat ermee opgelost wordt. Voor de PS3 heb ik daar eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Toen ik em uitpakte vroeg ie, na aansluiting aan het internet, direkt om een upgrade uit te mogen voeren, wat ik dus ook prompt gedaan heb (naar de 2.35 fw). Ik ging ervan uit: "Zo'n ding is gemaakt voor dummies, dat zal toch wel goed zitten." Kennelijk niet. Dan maar voortaan eerst even de kat uit de boom kijken.

Vervelende is wel, natuurlijk, dat je PS3 iedere keer bij het aanzetten weer gaat vragen/zeiken of je een firmware upgrade wilt doen. Echt uitnodigen tot uitstel daarvan doet dat dus bepaald niet.
Toch apart dat dit soort euvels voorkomen op systemen die 'officieel' allemaal hetzelfde moeten zijn, blijkbaar is dit toch niet zo.
Als ik het zo lees is het een bug in de software, en niet een bug als gevolg van incompatibiliteit tussen soft- en hardware. Aangezien alle verschillende PS3-versies hier last van hebben.
Firmware 2.40 werkt perfect bij mij!

Wat ik jammer vindt:
- In-game muziek werkt (nog?) niet
- In-game XMB laadt traag
In-game muziek werkt alleen bij spellen die daar ondersteuning voor bieden. Als developer heb je misschien extra geld (licenties) in de soundtrack gestoken en kan het zijn dat je niet wil dat men je muziek zomaar weglaat. Of de soundtrack hoort bij het spelen van het spel (zie GH3), zou dus raar zijn mocht je daar andere muziek opzetten. Of het spel bied custom soundtracks aan via een optie in het menu van het spel (zie SSHD : niet via XMB maar via menu van het spel)
De reden dat voor custom soundtracks aanpassingen in de software nodig zijn is dat het spel verschillende geluidssporen aan het OS moet aangeven voor de muziek en de geluidseffecten, en de muziek ook gedempt moet kunnen worden als er spraak binnenkomt, etc.

Zonder dat kan je net zo goed gewoon het geluid van je PS3 uit zetten en een MP3 aan zetten op je PC.
"De reden dat voor custom soundtracks aanpassingen in de software nodig zijn is dat het spel verschillende geluidssporen aan het OS moet aangeven voor de muziek en de geluidseffecten, en de muziek ook gedempt moet kunnen worden als er spraak binnenkomt, etc."

Ik zie het probleem niet echt hoor.
Alle spellen die ik heb hebben de optie om de ingame muziek uit te zetten. Dan is het alleen nog een kwestie van geluid afspelen vanaf het xmb proces en dat te mixen met het geluid dat door het spel wordt afgeleverd (voor SFX etc).

En over de nut hiervan, niet iedereen heeft zn pc ook in de huiskamer staan....
Spellen moeten de nieuwe functionaliteit in die 2.4-firmware aanspreken om precies op de juiste manier 'custom soundtracks' als optie aan te kunnen bieden. Als een game helemaal op zijn eigen manier het geluid mixt of de muziekmixer in de PS3 via 'achterhaalde' firmwarefuncties aanroept, heb je er niks aan.

Alle huidige PS3-games moeten dus aangepast hiervoor worden. Hetzelfde geldt voor support voor de nieuwe DualShock-controller of de trophies. Z
Het geeft de gamer toch meer vrijheid. Je kan dan zelf bepalen welke muziek je wilt.

Ik weet nog dat ik tony hawk speelde op de eerste xbox, en het was echt wel relaxt dat je je eigen muziek op de xbox kon zetten. Kijk bij bijv. Halo moet je natuurlijk de in-game muziek gebruiken,

Bij GTA 4 zal het ook wel cool zijn om je eigen muziek te kunnen luisteren.
Als (trotse) Xbox 360 bezitter, kan ik melden dat bij iedere update (groot of klein) die de X360 te verwerken kreeg, fora vol geschreven werden over het niet werken van de update, en zelfs het hardwarematig kapot gaan van de Console. Lange tijd is de beruchte RROD (Red Ring Of Death, foutmelding als een van de chips het begeven, meestal veroorzaakt door oververhitting) toegeschreven aan een update. De Xbox 360 kent twee major updates per jaar (Spring and fall update) en kleine updates tussendoor.

Ik zie hetzelfde gebeuren bij de PS3. Op het moment dat er een nieuwe firmware verschijnt, komen er klachten over kapotte consoles. Als er van de 10 miljoen (aanname) verkochte PS3 consoles er 0,1 % toevallig de geest geeft na een update, zijn dit er nog altijd 10.000. deze ontevreden gebruikers kunnen aardig wat klaagzang op fora vullen.

Dat niet alle (beloofde) functionaliteit even goed werkt in de praktijk kan ik me voorstellen, dat de Console enkel door de update kapot gaat lijkt me sterk.

Dit is dus zeker geen typische "Sony kan geen software schrijven" zaak, maar iets wat je vaker ziet met producten waar er miljoenen van verkocht zijn en met de snelle media van internet.
Niet mee eens.

Er zijn al veel PS3 firmware updates geweest, en voor zover als ik kan herinneren is er tot deze nog geen enkele teruggetrokken omdat hij zware problemen veroorzaakt, zoals bij deze waar mensen hun voortgang bij alle spellen kwijt zijn, wat ik toch wel een heftig probleem vind.

Met deze update was dus duidelijk wel wat aan de hand, en het is dus geen storm in een glas water, en ik ben blij dat Sony de update terug heeft getrokken om meer problemen te voorkomen.
Het lijk wel alsof ze dit amper testen voor ze het uitbrengen...
vaak worden er nog last minute dingen toegevoegd, en dan krijg je dit inderdaad
En dat is dus iets wat niet hoort te gebeuren. Je maakt een programma tot zover af, dan doe je een feature freeze, niks meer toevoegen, en dan ga je bugs fixen.
Ja, en dat bugs fixen kan niet voor problemen zorgen? vaak genoeg dat een fout oplossing ergens anders weer een probleem veroorzaakt die dan tijdens het testen niet gevonden wordt omdat er teveel naar puur het probleem die ermee opgelost zou zijn kijken..
En met de complexiteit van de systemen is het steeds moeilijker om alles goed te testen met een klein team (naast het feit dat managers vaak de oorzaak zijn waarom bepaalde software/updates snel op de markt gezet wordt)..
In theorie (ofwel wat studenten/leraren denken op een ITC opleiding) zou je helemaal gelijk hebben, maar in de praktijk zijn er veel meer factoren..
Hahahahahaha

Niet meer testen omdat bugs oplossen toch enkel voor nieuwe bugs zorgt?

Sony zit zo krap bij kas dat ze slechts een 'klein team' op de PS3 kunnen zetten?

Mod maar omhoog die handel!

Hahahahahaha
Dit klopt, en dit is ook de normale cyclus van een patch/programma. Maar wij weten niet of dit nou wel, of dat dit nou niet gebeurd.

Als er wordt getest dan word het nooit op z'n grote schaal gedaan als dat ze de desbetreffende patch of het programma uitgeven.

Ik merk dit zelf ook vaak genoeg bij het opleveren van projecten, dan krijg je het verhaal "Maar gister werkte het nog".
Wat MarCreative zegt. Je gaat zelfs met 100 testers niet alles wegkrijgen; die kunnen ook niet alle idioten op deze wereld nabootsen.

Neemt niet weg dat dit soort grondige fouten er niet in horen.
Het lijkt me handig als ze deze FW ook uit de meuktracker halen ;).

Staat zo slordig

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True