Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties

Intel heeft in IsraŽl de chipproductiefaciliteit Fab 28 geopend. Er hangt een prijskaartje van drieŽneenhalf miljard dollar aan de fabriek, de eerste buiten de VS die 45nm-chips gaat bakken. In september moet de faciliteit op volle kracht draaien.

Intel Fab 28 te Kiryat Gat, IsraŽl De chipfabriek zal een output hebben ter waarde van tien miljoen dollar per dag, aldus Maxine Fassberg, president van Intel Israel, tegenover persbureau Reuters. Er zullen circa negentienhonderd mensen werkzaam zijn, die volgens Intel het bruto nationaal product van de joodse staat met ongeveer twee procent zullen verhogen. De faciliteit in Kiryat Gat meet een slordige 28 hectare en moet Intels Fab 8, die in Jeruzalem staat, vervangen.

Fassberg wilde geen voorspellingen doen over het effect van de fabrieksoutput op de wereldwijde beschikbaarheid van 45nm-processors, maar Intels capaciteit neemt wel fors toe: Fab 28 is immers pas Intels derde faciliteit die dit soort processors kan produceren. De andere twee zijn Fab D1D in Oregon en Fab 32 te Arizona, beide in de VS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Wow. 1900 mensen op 280 km2. Dat is bijna 15 ha per werknemer. Je ziet je collega's alleen bij de bedrijfsuitjes.
artikel is aangepast: 28 hectare voor hele complex
Daar gaan vast een hoop mooie Nehalemmetjes geboren worden :D

offtopic:
beetje jammer dat er mensen zijn die dit technisch artikel aanwenden om te flamebaiten over het Israel vs. Palestijnen probleem
De faciliteit in Kiryat Gat meet een slordige 280 vierkante kilometer en moet Intels Fab 8, die in Jeruzalem staat, vervangen.
Dat is zo'n 280.000.000m≤
Doen ze niet slecht voor 3,5 miljard
Dat is zo'n $12,50 per m≤, mooi grondprijs zou ik zeggen...

Ik geloof er niet veel van.

edit:
Ik wilde hiermee even in perspectief plaatsen hoe absurd onrealistisch 280km≤ is. Ter vergelijk, het gebouw me het grootste vloeroppervlak ter wereld is de bloemenveiling van Aalsmeer met 990,000 m≤ wat krap 1km≤ is. Dit zou dus 280◊ zo groot zijn? Blijkbaar hebben er hier echter meer mensen geen notie van ordegrote. Gelukkig is het nieuwsbericht intussen aangepast :)
/edit


Maar buiten dat is het heel mooi dat intel z'n 45nm capaciteit uitbreid, hoewel het liever iets eerder had gekomen, want de druk is nu met bijv. de q9450 wel van de ketel, maar het lijkt me voor de hand liggend dat intel deze capaciteit gaat aanwenden om meer producte over te schakelen op 45nm. Hiermee gaan de kost dalen en de prijzen hopelijk ook.

[Reactie gewijzigd door Paul C op 3 juli 2008 11:47]

In de bron spreekt men over het volgende:

Prime Minister Ehud Olmert, who was instrumental in arranging state funding when he was trade and industry minister and then finance minister, said at the ceremony that the government's investment in the project was worthwhile.

Olmert said Israel would continue to seek foreign investors to boost the economy.

"We will help them. They will help us. We will build a stable economy, provide jobs, develop towns, create security, peace and bring hope to the people of Israel," Olmert added.


Het is niet ongewoon om bedrijven aan te trekken om het grond zelf te doneren aangezien dit uiteindelijk 1900 werkplekken oplevert. Deze mensen dienen belasting te betalen net zoals Intel zelf waardoor deze donatie op termijn toch zichzelf wel terug betaald. Wie weet is zelfs door de Amerikaanse overheid bijgesprongen vanwege de 90 miljard die onlangs gedoneerd is aan Israel als steun tegen het terrorisme.

Tevens zegt de bron helaas niets over wat er voor 3,5 miljard gebouwd is. De huls of compleet is ook nog wel een verschil.
---edit---
@arjankoole, niet geheel. Voor een aannemer is het gewoonlijk bij hallen om puur de hallen te leveren zonder E-installatie. En misschien heeft Intel wel een deel van de fabriek verhuist fan Fab-8. Zeker met het ontbreken van de installatie kan dat een aardige verschuiving in het kostenplaatje geven. Hoe dan ook is het imo een verkooppraatje met weinig inhoud. Het enigste wat ze aangeven is dat er een nieuwe fab gebouwd is en het wat opgeleukt zijn met onduidelijke cijfers.

[Reactie gewijzigd door n4m3l355 op 3 juli 2008 13:09]

Tevens zegt de bron helaas niets over wat er voor 3,5 miljard gebouwd is. De huls of compleet is ook nog wel een verschil.
Doorgaans is dat het kostenplaatje voor de gehele fabriek, inclusief alle apperatuur, tot de laatste gloeilamp aan toe.
Wat dacht je van meerdere verdiepingen? ;) Of gaat het echt om grondoppervlakte? Ik kan beide niet uitsluiten in het artikel (bron niet gecheckt, foei)

En ze bouwen natuurlijk niet voor niets op zo'n locatie... daarnaast, waarom zou je het niet geloven?

[Reactie gewijzigd door rb338 op 3 juli 2008 09:07]

Er zijn geen gebouwen met 280 vierkante kilometer grondoppervlakte ook niet als ze honderden verdiepingen hebben.

Voor 280 vierkante kilometer gebouwoppervlakte heb je ongeveer 700 stuks wolkenkrabber nodig van het formaat van 1 van de twin towers.

Het kan dus alleen maar grondoppervlak zijn en dat is ook niet erg waarschijnlijk omdat 280 vierkante kilometer voor Israel wel een erg groot stuk grond is.
Dat is circa 1,3 procent van de grondoppervlakte van Israel. Is toch niet slecht als dat 2 procent van de BNP oplevert? Stel me voor dat dit vooral woestijngrond betreft, daar heeft Israel nogal veel van.
28 hectare is dat niet: 28x100x100=280000 m2, ofwel 0.28 km2.
Dus dan valt o.a. je berekening v.w.b. de grondprijs toch wel wat duurder uit. :+

Chips, ze waren me al voor, ongeveer 1.0 m. lager ;)

[Reactie gewijzigd door Kosh66 op 3 juli 2008 12:22]

28 hectare is echt super groot, ik werk bij de action in het distributie centrum dat vind ik al echt groot en dat is maar een slordige 8 hectare vloer oppervlak. je ziet mensen die een rondleiding krijgen echt hun ogen uit kijken van de grote en dan is dit fabriekje nog 3,5 keer zo groot.

maar ik zou persoonlijk geen fabriek in israel bouwen door het instabiele achterland en de constante dreiging van bom aanslagen en een oorlog met iran. ik zelf zou kiezen voor een land als duitsland, politiek zeer stabiel, genoeg hoog opgeleide mensen. AMD zit daar ook trouwens. maar ik denk dat deze fabriek de productie tekorten voor een heel deel uit de wereld kan helpen.

hier is een foto van de fabriek van amd in dresden duitsland
http://en.wikipedia.org/w...bild_AMD_Dresden_2005.jpg

[Reactie gewijzigd door nielskip op 3 juli 2008 16:59]

Is dit wel zo slim van Intel om in een redelijk instabiele regio zo'n grote/belangrijke fab te plaatsen? Met de constante dreigingen van IsraŽls buurlanden lijkt mij dit niet de meest slimme strategische zet. Mocht er iets gebeuren, 1 vliegtuig met een 'verdwaalde' bom/raket en je kan je peperdure fabriek vaarwel zeggen. Het is natuurlijk goed dat de BBP met 2 procent verhoogd word, wat trouwens zeer indrukwekkend is daar niet van.
In IsraŽl is hoog geschoold personeel goed te vinden. Intel zit al vele jaren in IsraŽl, de Core-architectuur is bijvoorbeeld een volledig IsraŽlisch ontwerp. (Netburst kwam uit de Amerikaanse kantoren.)
Nee het Pentium-M (van Centrino platform) ontwerp kwam uit Isreal en de Core architectuur is door U.S. ontwikkeld en is gebaseerd op de Pentium-M architectuur.
En bovendien was de Pentium-M weer gebaseerd op de Pentium !!! architectuur, dus het is gewoon een kwestie van de bal heen en weer spelen tussen ontwikkelafdelingen. Mogelijk was het voor de Pentium-M wel gunstig dat deze ontwikkeld werd in een oord ver weg van de Pentium 4, zodat er rustig en onafhankelijk doorontwikkeld kon worden aan de andere architectuur.
Daarnaast is het natuurlijk een stuk goedkoper om een nieuwe fabriek in IsraŽl te bouwen dan bijv. in de VS.

En ťťn van de redenen waarom de VS ooit begonnen is en waarom IsraŽl zelf met geavanceerde computertechnologie wil bezig zijn is de wapenindustrie. De VS en IsraŽl zijn twee van de grootste ontiwkkelaars van wapens. Hoe beter de chip, hoe beter de raket.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 3 juli 2008 17:34]

Intel had al een Fab in Jeruzalem zoals je kon lezen.

Momenteel gaat het er iets rustiger aan toe daar en als ze uiteindelijk helemaal tot een overeenkomst zijn gekomen dan is dit iets waar zowel de Palestijnen als de IsraŽlieten van kunnen profiteren.

Maarja, het blijft er nog instabiel. Wie weet wat de toekomst brengt?


'In totaal heeft Intel nu drie chipfabrieken en vijf onderzoekscentra in IsraŽl.' Blijkbaar is het toch wel een veilig gebied als ik het zo bekijk.

edit//
Ik zie net in het oude nieuwsbericht dat deze nieuwe Fab werk bied aan ongeveer 100 personen.
Ik dacht dat dat aantal hoger zou liggen.
<-- was van de nieuwe Fab 8 :/
Fab 8 en fab28 door elkaar gehaald

[Reactie gewijzigd door wsLy op 3 juli 2008 09:20]

Ik zie net in het oude nieuwsbericht dat deze nieuwe Fab werk bied aan ongeveer 100 personen.
Ik dacht dat dat aantal hoger zou liggen.
Lees het bericht:
Er zullen circa negentienhonderd mensen werkzaam zijn

[Reactie gewijzigd door Bitage op 3 juli 2008 09:18]

En door die 2% verhoging van het BNP zal de IDF (Israeli Defence Forces) deze Fab wel goed beschermen..En niet alleen omdat het meer werkgelegenheid oplevert; het is ook een stokpaardje van de regering, ik geloof niet dat de Israelische economie echt sterk is op dit moment.

Je moet wel een heel knappe Palestijn/ Al-Qaida aanhanger zijn om daar in de buurt te komen. Als dit gebouw het doelwit is van een terroristische aanslag dan zullen de buitenlandse investeerders niet zo snel meer gaan investeren in IsraŽl. En in IsraŽl hebben ze meer dan genoeg ervaring in het voorkomen van terroristische aanslagen.

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 3 juli 2008 11:10]

Al in 1948 heeft Israel de Palestijnen succesvol gedeporteerd uit Kiryat Gat begrijp ik. De bouw van Intel-fabrieken in dat gebied is natuurlijk een goede smoes militairen naar dat gebied te sturen voor 'beveiliging' om te voorkomen dat de gedeporteerde Palestijnen of hun nabestaanden kunnen terugkeren. Intel is erg belangrijk voor de Israelische economie. Kortom, Intel helpt bij de illegale bezetting van Palestijnse gebieden.

Natuurlijk zijn er altijd twee kanten van het verhaal, het bovenstaande is nogal zwart-wit. Hoe dan ook, of Intel heeft het expres gedaan, of als ze het per ongeluk hebben gebouwd op die plek (niet aannemelijk, maar stel dat), dan zou het netjes zijn dit omstreden gebied te verlaten en de fabriek in onomstreden gebied te plaatsen.
Volgens mij klopt die 280 vierkante km niet helemaal.
In dit artikel staat:
Fab 28 is Intel's seventh 300mm wafer factory and its third factory to produce 45nm chips. It is, however, the firm’s first 45nm fab outside the US. Spanning a whopping 283 dunams (283000 metres squared) in total and with 20,000 square metres of clean room space, fab 28 certainly puts Israel on the fab map in a big way.
283000 m2 is toch 0.283 vierkante km of laten mijn rekenkunsten mij weer eens in de steek?

(artikel aangepast)

Plaatje op google maps :)

[Reactie gewijzigd door Mahdi op 3 juli 2008 10:54]

Een grote rekenblunder ja. Ik dacht al, dat kan nooit zo groot. 1,29% van Israels oppervlakte voor 1 fabriekje :P

Nieuwsbericht is toch al 1,5 uur oud en het is nog niet verbeterd. Nee, een oppervlakte van ~16km bij ~16km voor een fabriek dat is best onwerkelijk.
Dat is op een steenworp afstand van Palestina zeg.
Valt wel mee toch. Ligt mooi halverwege Gaza en de Westbank.
Let vooral op de vergedrukte tekst :)
Goed voor de (geplaagde) economie daar ,
AMD zit toch ook in IsraŽl ?? zou wel eens willen weten waarom , kan toch niet alleen zijn omdat de IsraŽlische staat er alles aan doet ??

Het land is kwetsbaar voor gedonder ,, strenge controles op alles wat erin en uit gaat.
Het politieke klimaat is laat ik het netjes zeggen turbulent , mede door de omstandigheden waar het in verkeerd , zijn ze niet bang dat erop op bepaalde moment export/import van goederen belemerd word door de bekende problemen ,, en de veiligheid van de medewerkers ,, die best behoorlijk risco's lopen....

Ik gun het die mensen zo dat dit goed gaat en een succes word.
Was het niet zo dat Intel goede afspraken heeft gemaakt de regering van dat land ?
Kwam paar maanden geleden volgens mij nog op Tweakers voorbij.
AMD zit niet in IsraŽl. Ontwerpenfaciliteiten heeft men in de V.S., Canada en Duitsland. Fabrieken heeft AMD in Duitsland en MaleisiŽ.
Qua risico's valt dat allemaal nogal mee denk ik (relatief gezien dan).

Ik zou geen fabriek aan de andere kant van de muur willen zetten.
Je chips krijg je er niet buiten want het zijn voor de Israel en de US plotseling terrorist-chips geworden.
En 9 kansen op 10 wordt je fabriek inclusief 1900 werknemers platgereden/geschoten omdat een hopeloze palestijn een kras op een bus in Jeruzalem zet.

En niet dat ik het die mensen niet gun, maar hun economie doet het overigens zo slecht nog niet.

Anyways :)

\edit: typo's

[Reactie gewijzigd door UniCatcher op 3 juli 2008 09:20]

Het is nu gewijzigd in 28 hectare, dat klopt denk ik nu wel.
Maar dat is niet het belangrijkste in dit bericht. De vraag zoals in het artikel al gesteld wordt is wat is
het effect van de fabrieksoutput op de wereldwijde beschikbaarheid van 45nm-processors
Intel kan waarschijnlijk de markt nu makkelijker gaan verzadigen. Het is in ieder geval geen goede zaak voor AMD
Leuk voor Israel, tevens is een stijging van het BNP met 2% best veel.
Dat is super veel. Kun je na gaan hoe dat land er voor staat als een zo'n fabje al 2% oplevert.
Klopt. Maar bedenk je goed dat 10 miljoen x 365 aan jaarlijkse output neerkomt op 3,65 miljard. Wij hebben een BNP van 622 miljard per jaar (in US$), Israel slechts 123 miljard.

Israel zit in een vrij nare situatie, enorme werkeloosheid, enorme kosten aan defensie, veel schade door bomaanslagen (hoewel dat de laatste tijd weer minder is), en het is niet de meest makkelijke regio ter wereld qua zaken als landbouw e.d. Puntje bij paaltje doen ze het nog best wel goed, alhoewel ik eigelijk wel had verwacht dat hun BNP wat hoger zou zijn.
Volgens mij is die 2% van het BNP het equivalent van de salarissen van de 1900 werknemers, heeft niks te maken met de output die de fabriek oplevert voor intel (correct me if i'm wrong).
Bedenk je wel dat de VS alle gaten in het BNP (vrijwel een verdrievoudiging) van Israel dicht.

Ook krijgt Israel al het militair materieel cadeau van de VS.
Daarnaast is de Israelische wapenindustrie, ťťn van de grootste ter wereld, met afnemers zoals India, Europa en Japan (en de VS uiteraard).

Maar je hebt wel gelijk dat al het geweld z'n tol begint te eisen van de economie, president GW Bush heeft al een plan door het senaat laten keuren waarin de staat Israel een verdubbeling van kapitale injecties vanuit de VS verkrijgt.
IsraŽl staat er niet bepaald slecht voor. Het is gewoon een klein land.
$10 miljoen per dag is $3,65 miljard per jaar, dus dat is best veel.
Best wel een grote investering als je het zo bekijkt:
$3.500.000.000 kosten fabriek
$10.000.000 per maand
350 maanden (bijna 30 jaar!) voor de kosten van de fabriek er uit zijn (en daar zit onderhoud niet eens bij).

edit:
Lees nu dat het per dag is, dus binnen een jaar de fabriek er uit, dat is dan wel weer erg netjes van Intel!

[Reactie gewijzigd door CrashOne op 3 juli 2008 09:19]

$ 10.000.000 per dag.
Als de fabriek verouderd is kan je hem natuurlijk altijd updaten, dat is een flink stuk goedkoper dan telkens nieuwe fabrieken neerzetten.
Zo'n fab gaat 15 tot 20jaar mee hoor. Met tussentijdse aanpassingen van de apparatuur maar dat is maar om de 5jaar.
De chipfabriek zal een output hebben ter waarde van tien miljoen dollar per dag
Dat is dus 350 dagen.

Wordt wel langer door onderhouds, electriciteit, personeels, etc kosten, maar toch een stuk sneller dan 30 jaar. Dan zou je nooit de kosten eruit halen.
Die 10 miljoen per dag is niet alleen maar winst. Dus het zal wel wat langer dan een jaar duren voordat de fabriek terug is verdiend. Maar 30 jaar is wat overdreven :)
De fabriek betaal je ook niet terugverdiend uit de winst maar uit de kosten. ;-)
Die $10m moet je nog wel je inkoop van grondstoffen, salarissen, hypotheek en onderhoud van aftrekken. Dat is niet wat ze aan winst per dag draaien.
Helemaal mee eens. Intel maakt mooie producten maar ik hou het mede om deze keuzes ook op AMD
is het wel zo verstandig om een fabriek neer te zetten in een land dat de enige stabiele economie in de regio is, een enorme hoeveelheid hooggeschoolde mensen heeft die voor veel minder geld werken en alleen vanwege de afgunst van hun buren constant voor hun leven moeten vechten?
Israel is geen bezetter, ze hebben gewoon diverse oorlogen fair and square gewonnen tegen een enorme overmacht die van plan was genocide te plegen op de complete joodse bevolking.

Om het even in het juiste perspectief te plaatsen...
Ach welk bedrijf heeft geen bloed aan diens handen? Noem er ťťn zou ik zeggen.