Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Intel zou zijn nieuwste dualcore-processor vanaf 10 augustus in de schappen hebben liggen. De E7300 moet de gelederen van de Wolfdale-familie gaan versterken met een iets hogere kloksnelheid dan zijn voorganger, de E7200.

Het verschil in kloksnelheid tussen de E7200 en de E7300 is gering: eerstgenoemde tikt op 2,53GHz, terwijl de op 10 augustus verwachte E7300 een kloksnelheid van 2,66GHz heeft meegekregen. Beide cpu's hebben een fsb van 1066MHz en beschikken over 3MB L2-cache. Ook de nieuwe Wolfdale worden op 45nm gebakken en de introductieprijs zal 133 dollar zijn. Volgens Fudzilla zal de E7200 gelijktijdig met de introductie van de E7300 in prijs dalen naar 113 dollar. Momenteel kost de E7200 in Nederland zo rond de negentig euro. Die prijs zou mogelijk dalen naar omstreeks 72 euro. De introductieprijs van de E7300 bedraagt omgerekend ongeveer 85 euro.

Intel Wolfdale
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik adviseer soms vrienden en bekenden wat voor PC onderdelen men het beste kan aanschaffen op basis van hun gebruikerswensen. Persoonlijk vind ik de recente uitbreidingen van het Intel productengamma het juist nog lastiger maken. Waarom:

Cacheverschillen en coreverschillen:
Core2Duo met 3 MB L2 cache
Core2Duo met 6 MB L2 cache
Core2Quad met 3 MB L2 cache
Core2Quad met 6 MB L2 cache

Daarnaast krijg je veelal te horen: "Als ik dan een nieuwe PC heb, wil ik ook maar eens wat filmpjes gaan bewerken".
Wij als Tweakers weten wel de toegevoegde waarde van extra L2 cache te waarderen (DPC }:O ), maar een n00b uitleggen waarom L2 cache voordelen kan opleveren met een significante hogere prijs is soms al lastig. Daarnaast heb je binnen elke serie natuurlijk gelijke clockfrequenties. Om nog maar niet te spreken over de vergelijking tussen AMD en Intel...
Wat is er lastig aan? In alle gevallen geldt: meer is beter! (tenzij je een zuinig systeem wilt).

Het is voornamelijk een keuze van wat je wilt:
• Zuinig: E7200
• Snel puur voor gamen: E8500 (prijsverschil met de goedkopere dual-cores is verwaarloosbaar).
• Snel en doet ook veel 3D rendering/Video-encoding, etc: De quadcore die het budget toelaat. Waarbij de stap van Q6600 naar Q9300 voornamelijk voor zuinigheid gedaan moet worden, en de stap na de Q9300 pas een merkbaar snelheidsverschil oplevert.


Quads met 3MB cache zijn er trouwens niet. Je hebt alleen 6MB of 12MB (Q6600 niet meegerekent), en straks nog 4MB (en 2MB dualcores).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 augustus 2008 13:32]

De E7200 was al erg gunstig en wordt nu nog gunstiger. Overigens is het performanceverlies door de helft van de L2 cache hooguit een 6% http://www.behardware.com...l-core-2-q9300-e7200.html
Het grote voordeel door de mindere cache is dat het energieverbruik veel lager ligt en dus ook in gebruik voordelig is.
klinkt niet verkeerd, maar ik denk dat het aanbod tussen de dual cores nu echt beetje word uitgemolken, terwijl het per serie soms maar 100 mhz scheelt, maar qua prijs ook je betaal 50 euro meer voor die ene 100 mhz,

Jammer dat ik tijd geleden toen had gekozen voor AMD, ook al is de 4200+ nog steeds goede dual core voor AMD.
Dat je soms 50 euro of meer betaalt voor een processor die een iets hogere multiplier heeft, is al jaren de normale gang van zaken, zowel bij Intel als bij AMD. Een processor bestaat sowieso uit meer dan alleen maar MHz-en. Je hebt ook nog de FSB, hoeveelheid L2-cache en de architectuur die de prijs beďnvloeden.
50 euro? Waar vind je tegenwoordig nog 50 euro verschil?

E7200: 85 euro
E8200: 120 euro, 35 euro verschil, maar 133MHz meer en 2x zo veel cache.
E8400: 125 euro, 5 euro veschil, 333MHz meer.
E8500: 135 euro, 10 euro verschil, 166MHz meer.

In andere woorden, voor 50 euro prijsverschil, E7200 -> E8500, heb je 2x zo veel cache en 633MHz meer.

Bij de Quadcores vind je wel verschillen van 50 euro (en meer voor de snelste qaudcores). Dit is dan ook te verklaren doordat ten eerste de Q6600 wel extreem goedkoop is nu, en dat er voor de echt high-end processors toch wel betaald wordt als mensen deze willen hebben.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 augustus 2008 13:23]

Ik vroeg me af, wat is het verschil tussen de E7XXX serie en de E8XXX serie behalve dat de laatste volgens het 45nm procededé is gebakken? Is de E7XXX serie mid-end en de E8XXX high-end? Is een E7300 voor thuisgebruik een beter alternatief dan bijvoorbeeld een E8200? Met de E8200 zit je meteen weer vast aan duurder DDR3 geheugen met een fsb van 1333mhz, terwijl voor de E7300 het goedkopere DDR2 PC-8500 volstaat.
Ook de E8*00serie kun je gewoon gebruiken met DDR2 geheugen. In principe moet je er van uit gaan dat je geheugen effectief loop (heel erg zwart wit gezien) op de helft van de snelheid van je FSB dus is DDR2 op 667Mhz als effectief. Daarnaast kun je zelfs als je 1 op 1 wil gaan kiezen voor ddr2 met een snelheid van 1200Mhz en deze iets overclocken.
Werkt het niet sneller zodra het geheugen 1 op 1 is geclocked met de FSB-snelheid van de processor?
Ehh, dat is redelijk onzin wat je aan het verkondigen bent. Voor een E7300 heb je niet eens PC8500 spul nodig. PC4200 is snel genoeg om genoeg bandbreedte voor de cpu te leveren mits het in dual channel staat. (266 x 2 = 533, x2 (want dualchannel) = 1066).
Bij een E8400 heb je aan PC5300 al genoeg (wil je niet gaan OCen).
Vergeet niet dat DDR in dual channel de zelfde bandbreedte geeft als een QDR cpu.

Er is momenteel nog geen enkele proc waarbij je niet genoeg hebt aan een PC6400 DDR2

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 1 augustus 2008 10:08]

Uw berekening klopt niet. Omdat het dual channel is, mag je niet x2 doen, dat heeft daar niets mee te maken.
Men doet x2 omdat het "DOUBLE Date Rate" is.

PC4200=266.5Mhz * 2 want DDR = 533Mhz = 1066Mhz FSB met een 1/2 divider als uw mobo dat ondersteunt

[Reactie gewijzigd door Buzz_Fuzz op 1 augustus 2008 10:33]

Als je goed kijkt doet hij het 2 keer x2. Dat is omdat het čn dual channel čn Double Data Rate is.
De FSB is quad pumped (QDR) en draait dus eigenlijk op 266MHz. PC-4200 geheugen draait ook op 266MHz maar men zegt vaak 533MHz omdat het DDR is.

Als men PC-4200 geheugen gebruikt, elimineert men al mogelijk vertragingen doordat de ene bus met de andere gesynchroniseerd moet worden.

Rest het probleem van de bandbreedte. Aangezien de FSB QDR en 64-bit breed is, heeft die 2x zoveel theoretische bandbreedte dan de geheugenbus die op dezelfde kloksnelheid draait, maar slechts DDR is en ook 64-bit breed is.

Door dan dual channel toe te passen, verhoogt men de busbreedte van het geheugen naar 128-bit wat de theoretische bandbreedte verdubbelt en zo komt men mooi gelijk met de FSB.
Ja dat zie ik, maar dual channel zorgt niet voor een verdubbeling van de snelheid... Enkel een verdubbeling van de bandbreedte
Ik wou alleen maar aangeven dat de x2 bij dual channel van een andere aard is dan die van DDR. :)
Ja dat zie ik, maar dual channel zorgt niet voor een verdubbeling van de snelheid... Enkel een verdubbeling van de bandbreedte
maar dat is ook helemaal niet van belang.
elke clock van die 266mhz van de FSB word er door dual channel ddr 533 genoeg data aangeleverd om de FSB te vullen zonder dat er vertraging optreed.

4x266 of 2x2x266 = precies het zelf op precies het zelfde moment. alles is precies synchroon.

[Reactie gewijzigd door Countess op 1 augustus 2008 12:18]

Maar het gaat hier ook om de bandbreedte, en die kun je vullen door het spul in dual channel te zetten (de snelheid wordt inderdaad niet verdubbelt, maar wel de bandbreedte, wat vaak uitgedrukt wordt in de effectieve snelheid in MHz).
Ik vroeg me af, wat is het verschil tussen de E7XXX serie en de E8XXX serie behalve dat de laatste volgens het 45nm procededé is gebakken?
Het zijn allebij core 2 dua wolfdale type processoren

E7x00 heeft 3 MB L2 cache en 1066 FSB snelheid
E8x00 heeft 6 MB L2 cache en 1333 FSB snelheid.

Mogelijk komen de processoren van dezelfde lijn maar zijn de 7x00 versies de varianten die aan iets minder hoge kwalitets criteria voldoen en is daarop minde cache en bus snelheid van toepassing zodat de temperatuur lager blijft.
Nee, het is weldegelijk een andere core. Er is momenteel Wolfdale en Wolfdale-3M. Stepping and die-size van de twee verschillen dan ook:
Wolfdale: stepping E0, die-size 107mm˛
Wolfdale-3M: stepping M0, die-size 82mm˛

De Q9300 is ook gebaseerd op de Wolfdale-3M. Blijkbaar heeft intel niet zoveel problemen met het 45nm process, in ieder geval niet genoeg om deels afgekeurde processors te moeten gaan verkopen.

Alleen de 2MB Dualcore en 4MB Quadcore processors die straks uitkomen (E5200 en Q8200) zijn misschien deels afgekeurde 3M cores.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 augustus 2008 13:23]

In het artikel staat dat de E7300 ook op 45nm wordt gebakken, dus dat is het verschil niet. Wel heeft de E8x00 6MB cache en volgens mij ook een 1333MHz bus

PS. Een E8x00 werkt prima met DDR2 800 (PC6400) geheugen! (afhankelijk van mobo uiteraard)

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 1 augustus 2008 09:53]

mid tot low-end dit?
ik bedoel: 1066 fbs, 3 mb l2-cache.
Voor die prijs bijna gratis, dat wel! ;)
De core 2 duo wordt aan deze kant toch al erg snel low end en de prijs benadert nu ook de budget Allendale dual core processoren. (= 21xx en 22xx lijn ).

Op zich is het wel goed want daardoor komen nu ook iets zuinigere 45 nm processron in budget desktops beschikbaar
Hopelijk is dit net zo'n goede clocker als de 7200, dan ben je echt blij :D
mid tot low-end dit?
ik bedoel: 1066 fbs, 3 mb l2-cache.
Voor die prijs bijna gratis, dat wel!
Ja. low/mid/high end wordt bepaald door prijs. Niets meer niets minder. Dat je hiermee voor een habbekrats een heel goed presterende processor koopt is uiteraard mooi meegenomen. ;)
mid denk ik, heb zelf al een tijdje de E8400, 1333fsb, 6mb cache.
Eigenlijk een nieuws bericht zonder enig nieuws.. ;)
Mogelijk heeft ie een ietwat betere overklok potentie.
nieuws bericht
Nieuw bericht of nieuwsbericht?

En ja, het is weer komkommertijd. Maar toch altijd leuk om te weten dat een relatief krachtige CPU niet veel hoeft te kosten. Dat krijg je altijd op het eind van een generatie (Penryn). Binnenkort wordt Nehalem de nieuwe generatie, maar je zal nog niet meteen moeten rekenen op budgetmodellen...
dan kies je toch voor de Q6600. Heb ik ook, klokt met stock-cooler al van 2.4 naar bijna 3 ghz, en de fbs van 266 naar 300 met multiplier 10! Stressed wordt ie ongeveer 75 graden
Eitjuhh!!!!!
75 graden is best heet! Zie dat eerst maar es terug te brengen naar 40 ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 1 augustus 2008 09:55]

Hoewel het om een andere CPU gaat, draait men E6400 al jaren overclocked van 2133Mhz naar 3200Mhz, idle 50-55°, stressed 60-70°, air cooled, zonder problemen.
75 graden is vet veel voor een Kentsfield.

En hij kost bijna het dubbele van een E7200, als de prijs zo laag wordt als in het artikel staat. de E7xxx is een budget CPU, die de hele core2 lijn compleet maakt

E2000
E4000
E7000
E8000

Het is appels met peren vergelijken wat jij doet.
De E4000 (65nm) wordt straks nog vervangen door de E5000 (55nm) lijn, waarvan de eerste in Q3 uit moet komen.
75 graden... dat is wel erg warm imo; volgens mij ligt de die-temp van deze cpu op 75graden; op het p35-DQ6 mobo icm. deze proc reboot het systeem bij 72graden, zonder bois-aanpassingen..

verder leuk cpu'tje, deze 7300; geen geld voor een core 2 duo, alleen 3mb cache lijkt me wat weinig, mha, je kunt niet alles hebben ^^
en erg betaalbaar inmiddels!
Zeer leuke CPU, maar de E7200 blijft dankzij zijn lage prijs interessanter imo..
Verschil met de 8-reeks is alleen de cache (denk ik).

straks komt de 5-reeks; die zullen nog goedkoper zijn! E5200!!
Een zeer interessante CPU, als ik me niet vergis heeft deze een multiplier van 10.
Dus hopelijk is het een goede OCer.