Mass Effect 2

Sleutelen

Twee jaar wachten is lang als je fan bent, en fans had de eerste Mass Effect in ruime mate. Gezien de tijd en moeite die het kost om een uitgebreide game als Mass Effect te maken is het echter toch knap dat BioWare twee jaar na het origineel al met Mass Effect 2 op de proppen komt. De game verschijnt eind januari, voor de pc en de Xbox 360. Uitgever Electronic Arts bood ons de kans om alvast een klein stukje van de game te spelen.

BioWare liet al vrij snel na de aankondiging van ME2 los dat de hoofdrol in het vervolg weer is weggelegd voor Commander Shepard. Zijn verrichtingen zijn niet onopgemerkt gebleven, want Shepard is in de twee jaar die sinds het einde van de eerste game verstreken zijn, uitgegroeid tot een ware held. Hij of zij - je kunt nog steeds kiezen welk geslacht de Commander heeft - begint aan boord van het ruimteschip Normandy. Om redenen die we hier nog niet zullen verklappen, duurt zijn verblijf echter niet lang. Shepard wordt de ruimte in geslingerd en zweeft daar geruime tijd rond. Als hij bijkomt, ligt hij in een ziekenboeg, waar doktoren en technici flink moeten sleutelen om hem weer op de been te krijgen.

*Illusive

Het spel begint al zonder dat Shepard volledig hersteld is, rechtstreeks vanuit de ziekenboeg en zonder wapen. Shepard vangt al snel iets op over het Lazarus Project van oudgediende Miranda, en na de eerste gevechten blijkt dat de Commander zijn redding en genezing te danken heeft aan een duistere figuur die bekendstaat als The Illusive Man. Die ontbrak in het eerste deel, maar maakte zijn entree in de verhaallijn in het boek Mass Effect: Ascension. Hij staat aan het hoofd van Cerberus, een organisatie die andere plannen heeft met de mensheid dan de Systems Alliance, de belangrijkste menselijke vertegenwoordiging in het heelal. The Illusive Man heeft grote plannen met Shepard, al is nog niet bekend welke.

*Oude Shepard

Misschien wel de meest interessante optie van Mass Effect 2 is de mogelijkheid om een savegame uit het eerste spel te importeren. Daarmee behoud je ook de Commander Shepard zoals je die zelf in het eerste spel hebt vormgegeven, al kun je de vormgeving aanpassen, mocht je willen wisselen. Alleen het geslacht van de oude Shepard kun je niet aanpassen als je een oude savegame gebruikt voor ME2. Wel kun je, als je dat wil, van klasse wisselen. Beslissingen die in het eerste deel zijn genomen, werken door in het het nieuwe spel. Denk daarbij aan keuzes om bepaalde personages in het eerste deel te sparen of te doden. Als je ze in het eerste deel dood hebt laten gaan, zul je ze in het vervolg ook niet meer tegenkomen.

Inhoudsopgave

Mass Effect 2 Video van 13 januari 2011
Filmrechten Mass Effect verkocht Nieuws van 25 mei 2010