Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

Een beveiligingsupdate voor onder andere Windows Vista, 7, 8 en 8.1 schakelt uit veiligheidsoverwegingen de SafeDisc-driverservice uit. SafeDisc werd in het verleden bij talloze games als drm gebruikt. Gebruikers kunnen de driverservice nog wel handmatig inschakelen.

Volgens Microsoft is een computer of netwerk met de kopieerbeveiligingsdriver kwetsbaar voor een kwaadwillende gebruiker of een virus en is daarom update KB3086255 uitgebracht. Op de knowledgebase-pagina van de update heeft Microsoft instructies geplaatst voor gebruikers die de Safedisc-driver tijdelijk of permanent willen laten draaien. Dat kan via de command prompt of door enkele aanpassingen te maken aan het register. Microsoft beveelt gebruikers wel aan om 'aanvullende stappen' te zetten om hun computer te beveiligen als ze ervoor kiezen om de driver toch in te schakelen. Wellicht kunnen gebruikers de update ook gewoon overslaan.

Safedisc logoOnder de games die versies van Safedisc gebruiken, zitten verschillende Command & Conquer-games, Diablo 2, Dungeon Keeper 2 en diverse versies van The Sims. GameBurnWorld heeft een incomplete lijst met spellen en hun kopieerbeveiligingen. In augustus kwam ook het nieuws naar buiten dat Safedisc en SecuRom zonder een omweg niet werken op Windows 10.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

GameBurnWorld heeft een incomplete lijst met spellen en hun kopieerbeveiligingen.
En gelukkig voor de meeste spellen ook een crack die de kopieerbeveiliging eraf stript.

Dit was iets dat spellen op CD's en DVD's sterk kon verzieken. Moderne beveiligingen bestaan voornamelijk uit DRM dat een spel koppelt aan een online account (Steam, Origin, uPlay...) en zijn een stuk minder ingrijpend voor de betalende klant dan de oudere beveiligingen op optische schijfjes.

Overigens zijn al deze beveiligingen te kraken. De beste beveiliging is dus waar de betalende klant het minste last van heeft. In theorie zou dat dus 'geen beveiliging' zijn, maar bijvoorbeeld Steam laat zien dat een beveiliging de speler niet hoeft tegen te werken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2015 14:44]

Het is helemaal niet nodig die kopieerbeveiling te verwijderen. Dit gaat allemaal om spellen uit en voor het Windows-XP tijdperk.
Of te wel installeer Windows XP mode (gratis Microsoft download en draait ook onder Windows 10), en je kan spelen.
Of te wel installeer Windows XP mode (gratis Microsoft download en draait ook onder Windows 10), en je kan spelen.
Via virtualisatie oude spellen spelen? Dat kan, maar Microsoft's Virtual PC (het onderliggende product) is niet geschikt voor elk spel. Ook heeft niet elke Windows editie toegang tot XP Mode.

En ik zie er niets fout in dat een betalende klant de kopieerbeveiliging van zijn oude spellen afhaalt. Ow nee, ik zie wel iets fout: de ontwikkelaar van het spel had zelf een DRM-vrije patch uit moeten geven die de beveiliging wegneemt. |:(

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2015 14:43]

VirtualBox 5 (van Oracle) en anders zelfs de VMware player kan een optie bieden.... (voor win xxxx Pro is er natuurlijk sinds Windows 8(.1) de Hyper-V optie...
Ja maar een heleboel game devs zijn allang dood en begraven.
Wine heeft best wel goede oude windows compatibality.

Dat kan je proberen
Dat is ook wat Steam vaak gebruikt om spellen speelbaar te maken onder Mac OS X en Linux :)
Was de xp-modus niet iets wat alleen op windows 7 professional en ultimate werkte? Als je dan op de home of home premium editie zit heb je hier dus helemaal niets aan.
Precies. Bij XP Mode op lager dan Windows Pro moest je zelf een XP licentie kopen.
En deze kopieerbeveilig werkt dus helemaal niet onder XP Mode, het spel dus ook niet.
Het is helemaal niet nodig die kopieerbeveiling te verwijderen. Dit gaat allemaal om spellen uit en voor het Windows-XP tijdperk.
Of te wel installeer Windows XP mode (gratis Microsoft download en draait ook onder Windows 10), en je kan spelen.
Laat me alsjeblieft niet lachen.

XP mode draait op Virtual PC met een bare-bones ge-emuleerde videokaart met, geloof ik, slechts 16 MB ge-emuleerd dedicated VRAM en geen enkele mogelijkheid tot hardware-versnelling.

Het is een godswonder dat je er nog een gemiddelde webpagina in een browser mee kunt draaien, laat staan een grafisch zwaardere game.
en zijn een stuk minder ingrijpend voor de betalende klant dan de oudere beveiligingen op optische schijfjes.
Tot je geen internet meer hebt of de aanbieder op de fles gaat.

Gewoon DRM-vrij, zoals GOG doet is nog altijd de meest consumentvriendelijke manier.
Hoewel dat klopt kan ik begrijpen dat zeker met online games er een vorm van verificatie door de publisher gewenst is om op zijn minst betalende klanten van pirates te scheiden en daar voor is helaas drm nodig.

maar goed Securom en consorten helpen nu net daar 0,0 aan mee. Wat mij betreft zou drm alleen moeten dienen waar deze daadwerkelijk wat uitricht zoals bij het voorkomen dat pirates online spelen samen met de rest van de populatie.

Zou drm vrij ook hier beter zijn: hoogst waarschijnlijk (al zullen er toch iets meer cheaters bij komen) maar ik kan bij online play te minsten een effect zien van drm.

[Reactie gewijzigd door qlum op 23 september 2015 14:46]

Hoewel dat klopt kan ik begrijpen dat zeker met online games er een vorm van verificatie door de publisher gewenst is om op zijn minst betalende klanten van pirates te scheiden en daar voor is helaas drm nodig.
Daar is geen DRM voor nodig, maar wel gebruikersauthenticatie. Als het om een online spel (dus een dienstverlening) gaat, heb je een account nodig. Kopieerbeveiliging is een stuk minder interessant, omdat iedere gebruiker (of betaald, of gratis in een proefperiode) de gehele programmatuur mag downloaden.

Vroeger koppelde je een CD/DVD-key aan je account. Tegenwoordig koop je een spel direct in de online winkel of koop je een sleutel via de witte of grijze markt. Nog steeds is elke sleutel maar een enkele keer bruikbaar. Dat is beveiliging genoeg.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2015 14:48]

Imho is authenticatie ook gewoon een vorm van DRM.
Zie bijvoorbeeld games van Blizzard. Op basis van je login wordt er bepaald waar je recht op hebt.
Dat klopt wel min of meer, alleen geef authenticatie je technisch gesproken nergens recht op maar is dat slechts het vaststellen van je identiteit. Nadat die is vastgesteld wordt bepaald waar je autorisatie voor hebt, voor een betaalde versie van game a, een trial versie van game b of de gratis versie van game c. Dat is een rechten kwestie, dus inderdaad ook een vorm van DRM.

Zeker als het om single player games gaat, waar je de servers van de publisher niet nodig hebt tijdens het spelen, zal de software daarnaast wel de nodige maatregelen bevatten om te voorkomen dat je de response van de server imiteert. Overigens wordt ook het nabouwen van servers voor multiplayer games vaak verhinderd door de game publishers waaruit ook duidelijk wordt dat het als een vorm van DRM in wordt gezet.
Daar heb je punkbuster voor of battleeye.
[...]


Tot je geen internet meer hebt of de aanbieder op de fles gaat.
Steam heeft een 'offline mode', waarmee je al je gedownloade spellen offline kan spelen. Dit werkt ook als Valve failliet zou gaan, maar alleen voor de spellen die je al gedownload hebt.
Gewoon DRM-vrij, zoals GOG doet is nog altijd de meest consumentvriendelijke manier.
Daar ben ik het helemaal mee eens. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2015 14:41]

Steam heeft een 'offline mode', waarmee je al je gedownloade spellen offline kan spelen. Dit werkt ook als Valve failliet zou gaan, maar alleen voor de spellen die je al gedownload hebt.
Werkt zolang je niet uit logt en weer moet inloggen (waar gaat ie dat checken?) :) En dus ook niet op je nieuwe PC waar je je games op wilt installeren...
[...]
Werkt zolang je niet uit logt en weer moet inloggen (waar gaat ie dat checken?) :) En dus ook niet op je nieuwe PC waar je je games op wilt installeren...
Ah ja, de offline Steam client gaat uit van een aanwezig token dat aangeeft dat de gebruiker bij het laatste online contact nog ingelogd was. Verwijder het token (of log uit) en je bent de klos.

Gelukkig is de Steam API makkelijk te emuleren en daardoor makkelijk te kraken, wat een zachte pleister op de wond is. Hierom ben ik het ook eens met boe2: geen DRM is (voor de speler, waar het uiteindelijk allemaal om draait) de beste DRM.
Werkt zolang je niet uit logt en weer moet inloggen
Is niet waar, als je niet kan inloggen omdat je geen netwerk hebt kan je altijd in Offline mode opstarten, volgens mij heb je het al hele lange tijd niet geprobeerd, want wat jij schets was vroeger op Steam het geval

Je kan inderdaad geen games installeren op een nieuwe pc zonder internet

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 september 2015 19:13]

Gewoon DRM-vrij, zoals GOG doet is nog altijd de meest consumentvriendelijke manier.
Je haalt consumentvriendelijk en consument veilig door elkaar.

Consument vriendelijk: Steam & GOG Galaxy
Consument veilig: GOG DRM downloaden en zelf backup ervan regelen. Dat laatste noem ik niet bepaald consumentvriendelijk en kan effectief ook met Steam backups.

Ik heb op beide redelijk wat staan (202 vs. 1090), maar die ga ik echt niet allemaal backuppen, daarom koop ik ze daar zodat ik dat niet hoef te doen. De kans dat Steam en daarmee Valve failliet gaat is zeer, zeer klein. Bij GOG en daarmee CD Projekt is die kans wat groter, maar ook hier betwijfel ik het zeer. Beide diensten zijn gewoon te winstgevend en zouden gewoon worden verkocht aan derden bij faillissement.
[...]Beide diensten zijn gewoon te winstgevend en zouden gewoon worden verkocht aan derden bij faillissement.
Desura (niet al te onbekend bij mensen die game giveaway en bundlesites volgen) staat anders nog steeds in de etalage heb ik begrepen. Of het is aan het doodbloeden. Geen idee wie de traffic betaald doordat zoveel mensen hun library aan games downloaden zolang het nog kan. :)
We gaan Desura dan ook niet vergelijken met Steam of GOG, netzoals we de UBIsoft store niet in dat rijtje zetten (niemand wil die bagger service hebben). Een online winkel is namelijk niet alleen zijn producten, maar ook het gebruikers gemak en de hoeveelheid klanten. Beide zijn enorm voor Steam en GOG en Desura is nooit groot geweest voor het verkopen van games, dus ook geen potentie om groot te worden onder iemand anders. Ik had er een paar titels op die ik via Humble Bundle heb gekregen, maar nooit daarna aangeraakt. Naast geen fijne gebruikers ervaring was het aanbod ook niet veel soeps.
En gelukkig voor de meeste spellen ook een crack die de kopieerbeveiliging eraf stript.
Ik kan me tools herinneren, dat je niet eens per se een crack nodig had en had anders wel kon verbergen. Zie Unreal Tournamet '99 bijvoorbeeld, die had dat niet eens nodig, was een tool voor beschikbaar, dat je de SafeDisc beveiliging uit de exacutable kon slopen.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 september 2015 14:57]

Die tool hete een officiŽle update installeren.
Met patch 436 had Epic Games idd zelf de beveiliging eruit gehaald, maar de versies daarvoor niet, kijk de changelogs er maar op na. ;)
Diablo 2's V1.12d update heeft de CD/DVD requirement er uit gehaald zolang je maar de Full Installation had gedaan (of zelfs zozeer dat je ingame gewoon geen video's had zonder cd/dvd)
Mwah, ik vind Steam en andere online opties een stuk ingrijpender. Het is maar waar je van houdt.
Moderne beveiligingen bestaan voornamelijk uit DRM dat een spel koppelt aan een online account (Steam, Origin, uPlay...) en zijn een stuk minder ingrijpend voor de betalende klant dan de oudere beveiligingen op optische schijfjes.
Nouja, om die games te kunnen spelen heb je al die meuk op je systeem nodig (Steam, Origin, uPlay...).
Het beste werkt als men betaald voor een account op het spel zelf?
Geen extra software, verificatie etc server-sided. Heeft alleen geen nut bij spellen die niet multiplayer zijn. Of als men het zonder internetverbinding wil spelen.
Er is nog nooit een spel geweest met DRM die niet te kraken was. Toegegeven heel soms duurde het een paar maanden als ze weer iets nieuws hadden bedacht.
Wat vinden de makers van SafeDisc er van dat Microsoft hun software onklaar maakt?
Zullen niet blij zijn, maar dat waren spelers net zo min en daar trokken de makers zich ook totaal niets van aan. DRM zorgde alleen maar voor meer problemen bij de 'legitieme' eigenaren dan dat het maar iets deed tegen copy-beveiliging.

Pizza Tycoon 2 bijvoorbeeld was 90% problemen met spelen (safegames die niet meer wilde laden, CD kon niet worden gelezen, vastlopers), maar was al binnen een week op de bekende Crazy Bytes te vinden.

Andere kant, gros van de games die safedisc (en andere onzin DRM) hadden, gaan al rustig 5-10 jaar terug, aantal die nu nog deze games spelen zal toch al niet bijzonder veel meer zijn.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 september 2015 14:31]

Zowel SafeDisc als SecuROM zijn inmiddels zwaar achterhaalde DRM technieken, ik denk niet dat de makers daarvan zich nu nog zorgen maken om hun DRM-techniek.
Het is al verkocht, dus niet boeiend.
Dit soort rootkits zijn altijd al een dikke middelvinger naar de consument geweest, ik denk namelijk niet dat er ook maar een spel minder gecopieerd is door dit soort rommel.
Als ze de beveiligingslekken niet fixen hebben ze niks te willen denk.
Ik denk dat de makers geen nieuwe lekvrije versie opgeleverd hebben aan Microsoft
Het lijkt dan ook al een 15 jaar oud DRM systeem.
Waarschijnlijk is dat drm product dus al jaren niet meer in support bij de makers ervan.
Is het niet de taak van de makers van SafeDics om ervoor te zorgen dat hun software zonder veiligheidsproblemen in Windows kan worden gebruikt?
SafeDisc en SecuROM zijn aan de andere kant wel weer verouderde DRM-technieken, die bovendien ook voor meer problematiek zorgden dan dat ze een probleem aanpakten. Daarnaast waren er ook diverse tools, waarmee bijvoorbeeld de SafeDisc beveiliging uit een dergelijke game gehaald kon worden of dat de SafeDisc beveiliging kon worden 'verborgen' (SD4HIDE.exe anyone? ;) )
In augustus kwam ook het nieuws naar buiten dat Safedisc en SecuRom zonder een omweg niet werken op Windows 10.
Dat kan helemaal niet! Op windows kun je alle games draaien!

Zo, en nu weer even serieus ;)

Vind het een slechte 'oplossing' van Microsoft. Dat is hetzelfde als wat ze vroeger altijd bij ons op de opleiding deden wanneer er een computer kapot was: bordje met defect ophangen. Zo, opgelost. Niet dus. Snap de gedachtegang wel, maar het is niet de juiste oplossing in mijn ogen.

Edit: regel dik gemaakt gezien er overheen gelezen wordt ;)

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 23 september 2015 14:48]

Windows is toch niet verplicht verouderde software van derden standaard te ondersteunen? ;)
Zo, opgelost. Niet dus. Snap de gedachtegang wel, maar het is niet de juiste oplossing in mijn ogen.
Het is de beste oplossing. Er is software onveilig, en de originele maker gaat er waarschijnlijk niet iets op korte termijn iets aan doen, als ze er Łberhaupt al wat aan gaan doen. Het is niet Microsoft's taak om die software te fixen, maar het ligt wel in hun macht om hun gebruikers veilig te stellen.

.edit: ik dacht toch echt dat ik op de "Reageer" knop bij de post van NightFox89 had geklikt 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 september 2015 14:42]

@dherre65

Nee Windows is niets verplicht echter als ze een upgrade icoontje ongevraagd in mijn taak balk zetten, dan zou ik een grote waarschuwing dat ik een groot deel van mijn spellen niet meer kan spelen ook wel zo netjes vinden voordat ik mijn Windows upgrade.

En derden is ook wel erg verantwoordelijkheid afschuiven. Microsoft heeft intensief samen gewerkt met partners zoals MarcoVision. Dus het is nou ook weer niet of Microsoft niets met de DRM implementaties te maken heeft gehad.
[...]


Dat kan helemaal niet! Op windows kun je alle games draaien!

Zo, en nu weer even serieus ;)

Vind het een slechte 'oplossing' van Microsoft. Dat is hetzelfde als wat ze vroeger altijd bij ons op de opleiding deden wanneer er een computer kapot was: bordje met defect ophangen. Zo, opgelost. Niet dus. Snap de gedachtegang wel, maar het is niet de juiste oplossing in mijn ogen.
Wat verwacht jij dat MS doet dan? Een nieuwe driver hiervoor schrijven? Dat lijkt me eerder de taak voor de leverancier van Safedisc, en die gaat dat zeer waaschijnlijk niet doen.
Die oplossing is er wel. Maar die ligt bij de makers van de software. Of gaan we ook zeuren dat apple/linux foundation nog steeds geen game ondersteuning hebben. De drm is hopeloos achterhaalt en vrijwel niemand gebruikt het nog. En kan ook gewoon uit een game worden gehaald (zoals d2 bv heeft gedaan). En mocht dat nog niet genoeg zijn er zijn tig manieren om zelf de drm er uit te halen. Ook voor de non tweakers is dit prima via google op te lossen.
Ik neem aan dat het betekent dat je de spellen niet kun draaien zonder deze Safedisc DRM? En hoe staat het met windows 10?
Diablo II kun je online registreren met je key en dan kun je een DRM vrije versie downloaden. En anders is er nog altijd gog.com waar je veel oude titels voor een habbekrats kunt kopen zonder DRM
Volgens mij kan je zelfs je key nog invoeren bij battle.net en een download versie van diablo 2 krijgen.
Dat is wat ik bedoelde te zeggen ☺
In Windows 10 was de driver sowieso altijd al geblokkeerd, zie de laatste zin van het artikel.

"Games die beveiligd zijn met technologieŽn als SafeDisc en Securom worden niet ondersteund in Windows 10. De drivers daarvoor worden bewust niet meegeleverd uit veiligheidsoverwegingen. Zonder hier omheen te werken, zijn dergelijke oudere games op disk niet speelbaar."
Blijkt dus, dat er uiteindelijk, helemaal niks "Safe" eraan was...

Alleen maar haat en ergenis...
Aan de andere kant; SafeDisc en SecuROM zijn inmiddels achterhaalde DRM-technologieen. ;)
Tja, tegenwoordig moet je een internet verbinding hebben en hopen dat hun server nog werkt :+
Zal mij benieuwen wat de impact zal zijn van deze update. Wellicht voor Diablo II, aangezien die ook in de digitale Battle.net zit. Al mag ik toch wel hopen, dat Blizzard dan wel andere DRM er in gepatched heeft zitten.

Ik kan me herinneren dat je vroeger tools als SD4hide (waarmee je SafeDisc versie 4 kon hiden, o.a. bij diverse Need for Speed games) en een tool, waarmee je zelfs SafeDisc kon patchen in (of eigenlijk uit) een game, zoals bij Unreal Tournament '99 kon, totdat ze met patch 436 zelf de beveiliging er maar uit haalden.

Weet ook, dat Roller Coaster Tycoon ook SafeDisc gebruikte en deel 1 deed dan bij mij wel eens gek; de ene keer werkte het wel, de andere keer niet. Dan blies ik even in het CD-ROM laatje en werkte het daarna vaak opeens weer wel. Klinkt heel gek, maar is echt waar.

Ik denk zelf (en Microsoft blijkbaar ook) dat de impact verder vrijwel nihil is, aangezien SafeDisc en SecuROM niet eens werken op Windows 10.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 23 september 2015 14:39]

Zal mij benieuwen wat de impact zal zijn van deze update. Wellicht voor Diablo II, aangezien die ook in de digitale Battle.net zit.
SafeDisc en SecuROM waren voornamelijk beveiligingen voor spellen gedistribueerd via optische schijfjes. Ja, het kon ook toegepast worden op spellen die anders gedistribueerd werden (bijvoorbeeld demos). Ik verwacht echter dat Blizzard ooit die beveiliging van het spel heeft gestript om plaats te maken voor een koppeling met Battle.net.

[edit]
Het lijkt erop dat de kopieerbeveiliging een tijdje geleden verwijderd is uit Diablo 2.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2015 14:31]

Hoe zit het trouwens met SafeDisc op Windows 10 dan?
Waarschijnlijk zit het al niet meer in Windows 10.
Vind het een slechte 'oplossing' van Microsoft. Dat is hetzelfde als wat ze vroeger altijd bij ons op de opleiding deden wanneer er een computer kapot was: bordje met defect ophangen. Zo, opgelost. Niet dus. Snap de gedachtegang wel, maar het is niet de juiste oplossing in mijn ogen.
Het is een stukje legacy code van derde partijen dat Microsoft niet hoeft te ondersteunen, en voor het algemeen belang is het beter dat het ook niet gedaan wordt. Bij de introductie van x64 versies van Windows kraaide er ook geen haan naar dat oude 16-bit code niet meer zou werken.

(reactie op NightFox89)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 september 2015 22:54]

Ik kan Castle of the Winds niet meer spelen :'(
Dan crack je gem toch?
Freeware...maar 16 bits ;)
Ze zouden deze drm misschien ook een beetje extra kunnen beveiligen en promps tonen bij gebruik i.p.v. lukraak features van een duur betaald product te strippen. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar.....

WAAR IS STEVE BALLMER
Ze zouden deze drm misschien ook een beetje extra kunnen beveiligen en promps tonen bij gebruik i.p.v. lukraak features van een duur betaald product te strippen. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar.....

WAAR IS STEVE BALLMER
Deze troep draait als kernel driver en pleegt op veel punten in het OS een hostile takeover zoals een rootkit dat zou doen om zichzelf veilig te stellen.

Het enige wat Microsoft misschien beter had kunnen doen is een gestripte versie schrijven die - wanneer daarom vanuit een met deze DRM beveilgd stuk software gevraagd wordt - gewoon terug geeft dat alles OK is en mag draaien. (Een dummy, dus.)

Maar afhankelijk van hoe ťťn en ander met deze DRM in elkaar zit is dat wellicht niet eens mogelijk. (Misschien moet er actief code ontsleuteld worden waar complexe operaties voor nodig zijn waar ook nog eens patent of copyright op rust.)

Daarnaast, als Microsoft een ja-knikkertje als alternatief zou wegzetten dan zouden clubs als de Business Software Alliance heel, heel snel hun vizier op Microsoft gaan richten.

Zelfs als ze iets beters hadden kunnen en willen geven, zouden ze juridisch gezien gewoon klem hebben gezeten.
Mooi dat ze die rootkits er uit slopen! Nu is het aan de uitgevers om een patch uit te brengen zodat hun programma's opnieuw werken, ze hadden maar niet met die drm-mafia in zee moeten gaan. Safedisc heeft mijn W7 installatie een keertje volledig verneukt.

Zo te zien zijn games in steam aangepast om te werken zonder de rootkits, ik mag hopen dat ze dat bij origin ook gedaan hebben.
Vista? Wie gebruikt dat nog ik kreeg er alleen blue screens van...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True