Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Valve heeft CEG aangekondigd, een technologie voor Steamworks die volgens het bedrijf een einde maakt aan lastige drm-perikelen op Steam. Bovendien moet CEG nieuwe opties voor downloadable content en matchmaking bieden.

Valves nieuwe technologie heet voluit Customer Executable Generation. Deze aanvulling op Steamworks moet het volgens Valve-baas Gabe Newell gemakkelijker maken voor ontwikkelaars om producten via Steam te verspreiden. De spelmakers hoeven zich met de nieuwe set features in Steamworks minder druk te maken over drm en andere maatregelen om piraterij tegen te gaan. Volgens Valve moet CEG worden gezien als een toevoeging aan het bestaande pakket antipiracymaatregelen dat Valve al binnen Steam aanbiedt.

Steamworks-logoCEG zorgt er voor dat bij iedere download van een game via Steam een uniek exemplaar van het spel wordt toegekend aan de gebruiker. Dit exemplaar kan vervolgens op een onbeperkt aantal pc's worden geïnstalleerd, een methode die een einde maakt aan het gebruik van rootkits, zo stelt Valve. Het bedrijf lijkt met het noemen van rootkits te wijzen op de beveiliging Securom, waarvan vaak is beweerd dat hij een rootkit zou zijn. Dat is echter nooit bevestigd door uitgevers. Naast het uitgeven van unieke exemplaren van games, biedt CEG ook nieuwe mogelijkheden op het gebied van dlc en matchmaking.

Gabe NewellValve-baas Gabe Newell liet in het verleden al merken niet gecharmeerd te zijn van Securom. Hij beantwoordde in december hoogspersoonlijk een e-mail van een Steamgebruiker die zijn zorgen uitsprak over Left 4 Dead. De gebruiker had opgevangen dat EA was betrokken bij de ontwikkeling van die game, en stelde er bang voor te zijn dat EA de integratie van een vorm van Securom zou afdwingen om het uitgeversdeel van de opbrengsten van Left 4 Dead veilig te stellen. Newell reageerde op de mail, met de boodschap dat niemand zich zorgen hoefde te maken over Left 4 Dead. De game werd volledig door Valve ontwikkeld en de gehele opbrengst zou ook bij de ontwikkelaar terechtkomen. Hij voegde daar aan toe drm-strategieën maar een dom fenomeen te vinden, dat te vaak een beperking zou opleveren voor de beschikbaarheid van een game. Newell sloot zijn boodschap af met de opmerking dat Valve het geen verlies zou vinden als beveiligingen die werken als Securom zouden worden uitgebannen.

Steamworks maakt sinds januari 2008 deel uit van het online distributienetwerk Steam en wordt kosteloos verstrekt aan spelontwikkelaars. Het geïntegreerde Steamworks-platform wordt onder meer gebruikt om bij een distributieovereenkomst tussen een ontwikkelaar en Steam ruimte te scheppen voor de eenvoudige verspreiding van bijvoorbeeld updates of downloadable content.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (96)

Goed initiatief, alhoewel het nartuurlijk weer een kat en muis spelletje is. Securom was bijna een vorm van gebruikertje pesten, maar dat is aan de andere kant ook niet verwonderlijk met de hoeveelheid games op p2p en newsgroups. En met de huidige inet verbindingen nog sneller te downloaden dan te kopen in de winkel.

Met deze ontwikkeling kan ik Steam enkel toejuichen, voordat de PC gamende community zichzelf vernield. Hoop dat er op deze manier meer verkocht gaat worden online. Straks is het enkel nog console waar we op gamen.... (PC is nog steeds nummer 1!)

Komen steeds meer ports van console richting pc, waaraan het mij duidelijk is dat de games markt voor de pc aan het slinken en focus op de console ligt en pc een portje krijgt mocht er nog tijd over zijn..... pc gaming wellicht zijn laatste hoogtij gevierd?? die ports zijn waardeloos qua bediening....Menu's etc...

Voor degenen die securom niet kennen: http://en.wikipedia.org/wiki/SecuROM

Ps. Kan niet wachten tot de CS1.6 freaks steam af gaan branden.... ;)
Mwa, console games worden ook overal al gebrand en gedownload.
Alles wat door mensen beveiligd is, is ook door mensen te kraken.

Tuurlijk, een hoop games worden gedownload, wellicht omdat de prijzen zo hoog zijn? Ontwikkelaars claimen altijd wel dat het heel duur is en dat ze dus hen geld moeten terugverdienen.
Maar moet een ontwikkelaar nou altijd ECHT miljoenen uitgeven aan de ontwikkeling van een game?

Neem als voorbeeld het spel Mount&Blade, een spel dat ontwikkeld is door een echtpaar uit Turkije. Dit spel heeft hen helemaal niet zoveel gekost, maar is gewoon geniaal qua gameplay. Als meer ontwikkelaars dat nou eens zouden doen in plaats van de allesbeste engine kopen voor een paar miljoen, dan zouden ze ook niet zo achterlijk veel omzet moeten draaien om winst te maken.
Ik ben het deels met je eens.
Maar mensen verwachten tegenwoordig spetterende graphics en de grootste groep weet iet eens wat gameplay is. Ik denk dat de "gameplay" gamer een uit stervend ras is.
Ik was van dezelfde mening, totdat ik een aantal keer ' World of Goo ' aan liet staan op mijn televisiescherm. Niemand die het zag staan en is even probeerde vond het niet helemaal de bom!

Begrijp me niet verkeerd, spellen als Far Cry 2 en Crysis hebben ook gewoon hun plaats in gaming, maar ik denk dat als het maar goed gepresenteerd wordt, gameplay prevaleert over graphics, any day of the week :P

*edit*
interpunctie, spelling

[Reactie gewijzigd door Atreus op 25 maart 2009 11:51]

Jammer dat WoG door iedereen gelauwerd is maar door het merendeel van de spelers (90%) niet gekocht is.
. Ik denk dat de "gameplay" gamer een uit stervend ras is.
Dat zou best kunnen. Een collega van mij vroeg wat nog een goede RPG was. Baldur's Gate 1 en 2 wil hij niet eens spelen, want die zijn niet 3D. (En worden bovendien proportioneel uitgerekt op een TFT en zijn dus niet haarscherp.) Neverwinter Nights 1 en de expansions vond hij ook al niks, want dat is tenslotte 7 jaar oud en niet meer de moeite waard. Misschien gaat hij Neverwinter Nights 2 (2006) en de expansions nog proberen, maar ik denk dat hij toch echt op Dragon Age gaat wachten. (Hij heeft RPG's zoals Morrowind en Oblivion gespeeld, en niet de Bioware spellen "gevolgd".)
Ps. Kan niet wachten tot de CS1.6 freaks steam af gaan branden.... ;)
En gelijk hebben ze. Ik speelde nog CS in de pre-steam tijd, maar om het te kunnen blijven spelen moest ik ineens zo'n, in die tijd, buggy tooltje gaan installeren zonder aanwijsbaar voordeel. Ik vond toen dat ze mij als klant een flinke schop tegen m'n kont hadden gegeven door me op te zadelen met verplichte drm rotzooi die half werkte.
Het is wel wat beter geworden qua stabiliteit, maar toch ben ik nooit een fan van steam geworden. De enige game die ik op steam heb is halife 1 + de mods die je er bij kreeg (wel een geniaal spel in die tijd overigens :)), en ben niet van plan er meer games voor te gaan kopen. Op mijn aversie tegen het programma zelf na, speelt er ook nog mee dat ik niet het idee heb dat er ooit een linux of mac versie komt, en windows-only games wil ik niet sponsoren met m'n geld.
Ik denk dat het ook wel meevalt met de inkomstenderving op het windows platform wat betreft piraterij, wat de primaire redenen zijn voor de move naar de nieuwe generatie consoles zijn eerder:

1. het is een breder publiek omdat consoles iets meer idiot proof zijn
2. het is een breder publiek omdat niet iedere potentiele gamer de toegang heeft tot een pc waar op kan worden gegamed (overigens heeft een game pc nog steeds een betere prijs/prestatie verhouding tov de gemiddelde console)
3. de eisen van console gamers zijn duidelijk minder, relatief slechte games verkopen goed, zeker als er een hype omheen wordt gebouwd, dat is anders voor de gemiddelde pc gamers, die is vaak iets ouder dan de gemiddelde console gebruiker en is dus ook meer gewend, een console hit kan zomaar in de budget bak terecht komen vanwege gebrek aan interesse als het ook op de pc uitkomt (wat dus het terugverdien risico groter maakt)

De grotere kosten voor het maken van games en de kleinere risico's van de console markt: makkelijke keuze voor gameontwikkelaars (tel daar nog bij op dat sommige grote pc franchises/developers zijn omgekocht om zich primair op consoles te richten en de cirkel is rond)
In den beginnne was daar WON :P,
nee maar ik vind steam eigenlijk heerlijk. Ik weet nog dat ik terug kwam van vakantie en ik kon geen servers meer vinden op won, zei maat van mij, nee je moet naar steam toe. aan het begin was steam echt zwaare meuk. maar sinds te performance issues weg zijn en er zo veel content in de store staat is echt echt super systeem. Heb al meerdere games via steam gekocht, werkt echt perfect. Ik hoor welleens van mensen dat ze games niet offline kunnen spelen. Zelf heb ik dit 1 keer gehad, schijnbaar was er een patch uit, en had ik die update maar half binnen. Als je dan in offline mode start, wil ie die patch afmaken, maar dat lukt niet, dus zegt ie dat de game onbeschikbaar is. Maar verder eigg nooit problemen gehad met de offline stand.
ik vind het steamplatform een goed concept.
als je je account kwijtraakt kun je nog altijd een fotokopie van de originele spellen of aankopen via je paypal,clicknbuy e.d. accounts opsturen zodat je binnen een paar dagen je account weer terug hebt.

steam is helaas niet zo gebruiksvriendelijk op LAN. Voordat je naar een lanparty gaat moet je meestal alle updates binnen hengelen en steam in OFFLINEmodus starten.

er wordt een hoop gedownload:
1. gewoon omdat het kan.
2. om een spel te proberen voordat je het daadwerkelijk gaat kopen (nee demo';s zijn niet toereikend --> noem eens 1 fatsoenlijke demo :))
3. de spellen te duur zijn.

Dat de spellen te duur zijn, zijn ze bij valve al achter. Laatst is er een weekend met sale geweest op steam voor L4D. Geloof dat ze 3000% meer verkopen deden in dat weekend ;) zegt genoeg toch.
er wordt een hoop gedownload:
1. gewoon omdat het kan.
2. om een spel te proberen voordat je het daadwerkelijk gaat kopen (nee demo';s zijn niet toereikend --> noem eens 1 fatsoenlijke demo :))
3. de spellen te duur zijn.

Dat de spellen te duur zijn, zijn ze bij valve al achter. Laatst is er een weekend met sale geweest op steam voor L4D. Geloof dat ze 3000% meer verkopen deden in dat weekend ;) zegt genoeg toch.
Ik ben het met je eens spellen zijn te duur. Maar dat wat Steam gedaan had is geen bewijs dat de spellen te duur zijn, maar is bewijs van sterke marketing.
Mijn uitleg:
Steam kondigt aan dat de prijzen op een bepaald weekend goedkoper zijn, en dat 1 weekend. Dan is het toch een beetje logisch dat men dit onthoud en een aankoop in dat weekend doet? Dat is voer voor de lobby voor goedkopere game prijzen, maargoed, het is ook 1 grote reclame stunt. Als iemand onder de gemiddelde prijs gaat verkopen, krijgt deze een stijging in verkopen te zien, in vergelijking met andere verkooppunten.

En als het gaat over de demo's. Een demo is toch een voorproefje? Je kan niet verwachten dat ze 1/3 van het spel erin doen. Of bijvoorbeeld het hele spel, maar dan alleen de easy modus?
Nee 1 of 2 levels is genoeg, de look en feel is je bekend. De demo's doen volgens mij precies waarvoor ze bedoeld zijn.
Valve en Gabe Newell ken ik al vanaf het begin van HL en nu bijna 10 jaar later kan ik maar tot 1 conclusie komen, Gabe Newell doet alles alleen voor hemzelf en niet voor zijn clienten/consumenten.

Jarenlang hebben we als community "gestreden" voor anti cheats in CS en jarenlang werden we, als gamer, genegeerd. Waarom ? Hoe meer er cheaten hoe games er weer van hem over de toonbank gaan. Oplossingen zat voor handen maar daar wilde Newell niet aan, stel je voor dat een extern bedrijf het wel kan en je hem daarvoor moet betalen. ZIjn keuze was snel gemaakt en verdienden er alleen maar meer aan.

HL2 was leuk en vernieuwend maar met CS:Source wisten ze het te verprutsen. Gamers zaten al jarenlang te wachten op vernieuwde graphics van het spel en bij launch gebeurde wat velen al vreesde, het was buggy en niet af, sterker nog, de belangrijkste orginele mappen zaten er niet eens in, Militia, Nuke etc etc.

En toen kwam Valve met de uitbreidingen op HL2, weer geld vragen voor een stukje extra verhaal, weer niets willen gunnen aan je game community. En dat zijn nog steeds feiten waardoor veel gamers Valve en hun games verlaten hebben, de onbetrouwbaarheid van Mr. Newell. Daarom zoekt hij het nu ook meer bij de bedrijven via Steam want als gamedevver heeft hij het goed verbruikt bij een generatie gamers, lege servers en lege ladders achterlatend. Wel jammer want juist door Valve/CS is E-Sports niet echt doorgebroken.
Je stukje van CS kan ik niet over oordelen, want na een half uur had ik hem weer gedeinstalleert. Het was mijn game gewoon niet.

Maar HL2 heb ik nu meerdere malen uitgespeeld, ook de episodes. En het doet mij een beetje een naar gevoel geven dat je het "een stukje verhaal" noemt. Ik heb er minstens zoveel uren in de uitbreidingen zitten als in de orginele game.
Ook grafisch zijn de episodes er op vooruit gegaan, ik meen me te herinneren dat er ook engine updates in de uitbreidingen zaten...

Waarom episodes, en geen nieuwe game zoals HL3? Omdat dit verhaal gewoon nog niet uitverteld was. HL3.0 zal komen met een nieuw verhaal, en misschien zelfs wel met een nieuwe character. Ik vind het persoonlijk wel mooi geweest met Gordon. Nu eentje met bijvoorbeeld zijn dochter of iets dergelijks :P
Dus geen versie 2.3 maar 3.0.
Maar de dag dat 2.3 uitkomt ligt de game op mijn deurmat. :)


Ik blijf erbij dat HL1 en HL2 toen ze uitkwamen een regelrechte benchmark was voor de rest van de gameindustrie. Goed verhaal, goede grafics(kijk wel naar de tijdsgeest) ;) en een goede gameplay. Er zaten mapeditors bij, en je kon er zelfs een compleet andere game van maken met behulp van MOD packs. Of zelf gaan knutselen als je een beetje handig was. Het ging mij dan ook vaak om de 'offline' experience.

Maar met games zoals CS schijnt hij het wel een beetje verprutst te hebben, wat ik zo her en der lees. Ook als ik quotes enzo lees komt Newell bij mij ook wel aardig arrogant over. maakt mij ook verder geen ruk uit zolang ze maar opschieten met Episode 3. :9~

[Reactie gewijzigd door BAS80 op 25 maart 2009 14:45]

En als de Valve servers er uit knallen kun je niet meer bij je spelletjes...En als je over 10 jaar uit nostalgie eens een game wil spelen kan dat waarschijnlijk ook niet meer...Of als je wegens een verhuizing een paar weken geen internet hebt kun je ook niet spelen...En als je uitgekeken bent op een spel kun je deze ook niet meer 2e hands verkopen of ruilen.

Al die centrale dingen vind ik maar niks..Ik vind dat je gewoon spelletjes moet kunnen spelen zonder een call-home functie.

Overigens '[...] bestrijden met gratis ontwikkeltools', sorry kids there's no such thing as a free lunch. Dat geld moet toch ergens mee terugverdiend worden. Valve doet dit echt niet zonder dat ze hier ergens een commercieel belang bij heeft.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 25 maart 2009 09:41]

Wanneer valve zijn servers eruit knallen dan ga ik ervanuit dat ze een of ander tooltje online zetten zodat je zelf de games op een cd of iets dergelijks kan zetten. En ook daarna plezier kan hebben aan die games.

En als je geen internet hebt bestaat er nog altijd de steam offline mode waarmee je alle games die op je computer staan geinstalleerd alsnog kan spelen. Het enige wat je op dat moment niet kan is de games die niet zijn geinstalleerd downloaden, maar ik neem aan dat jij de games die je wilt spelen wel op je pc hebt staan ;)

Die ontwikkeltools worden ook terugverdiend. Namelijk door het deel dat valve krijgt van een uitgebracht spel op steam. Die tools moeten simpelweg ontwikkelaars lokken om steam te gaan gebruiken.
Wanneer valve zijn servers eruit knallen dan ga ik ervanuit dat ze een of ander tooltje online zetten zodat je zelf de games op een cd of iets dergelijks kan zetten. En ook daarna plezier kan hebben aan die games.
En wie gaat die tool dan releasen? De curator? De nieuwe eigenaar? Of de ex-werknemers (wat het dan niet echt legitiem maakt)?
Wat je ook nooit meer kan is games opnieuw installeren. Wat je kwijt bent, ben je kwijt. Backups hebben, voor zover ik weet, eerst online authenticatie nodig...
Maar waarom zou je opnieuw games willen installeren.
Steam zorgt er voor dat je game up-to-date is en blijft.
Er is grote communitie feedback, lopen ze tegen een probleem aan kan dat binnen een dag verholpen zijn. Backups werken prima, heb Steam met spellen op een Raptor schijf staan, Kan mijn andere schijfen prima formateren, steam opstarten en inloggen en het werkt weer.

Maar het is zeker niet zo van kwijt is kwijt, de spellen die je niet geinstalleerd hebt staan zijn altijd zichtbaar in je lijst beschikbare spellen.
Maar waarom zou je opnieuw games willen installeren.
Nieuwe computer? Geformatteerde disk? Nieuwe (schone) disk als vervanging van de oude?
Steam zorgt er voor dat je game up-to-date is en blijft.
Niet als ze de servers offline halen slimpie, daar ging het hier om (mijn post was namelijk een reactie op Yankovic).
Er is grote communitie feedback, lopen ze tegen een probleem aan kan dat binnen een dag verholpen zijn.
Same story: als ze stoppen met steam fixen ze ook geen problemen meer.
Backups werken prima, heb Steam met spellen op een Raptor schijf staan, Kan mijn andere schijfen prima formateren, steam opstarten en inloggen en het werkt weer.
Ai, en daar ging het weer mis, tijdens het inloggen, want het ging over de situatie dat ze de servers offline halen.

Zo gauw ze de servers offline halen is het echt weg is weg. Dan kun je nog zo veel dvd's met games of backups hebben liggen, maar als die allemaal steam proberen te installeren doen ze niks meer.
Je kan Steam ook in off-line mode inloggen, had ik er even bij moeten zetten.
En enige verdieping in iets voordat je at random dingen gaat roepen mag wel:
Mocht Steam falliet raken, krijg je backups van Valve die je zonder Steam kan draaien.

Het doom denken dat als Valve falliet zou gaan hun games niet meer werken is gewoon niet juist.

En de backup van je harde schijf zorgt er juist voor dat je de games niet opnieuw hoeft te installeren, je hoeft niet van elke game weer je key erin te gooien.
Van alle games op steam is er wel een non-steam versie te torrenten voor het geval dat het echt mis gaat. Als je het spel hebt gekocht dan moet dat toch gewoon mogen?

Zelf gebruik ik ook steam en ik ben er tot nu toe tevreden over: het werkt en er is geen gezeur met cd keys of schijfjes die je erin moet stoppen elke keer dat je moet spelen.
En als de Valve servers er uit knallen kun je niet meer bij je spelletjes...En als je over 10 jaar uit nostalgie eens een game wil spelen kan dat waarschijnlijk ook niet meer...Of als je wegens een verhuizing een paar weken geen internet hebt kun je ook niet spelen...En als je uitgekeken bent op een spel kun je deze ook niet meer 2e hands verkopen of ruilen.

Al die centrale dingen vind ik maar niks..Ik vind dat je gewoon spelletjes moet kunnen spelen zonder een call-home functie.
Jij weet niet waar je het over hebt. Valve heeft meerdere keren gegarandeerd dat, zou Valve ooit failliet gaan, ze een patch maken waardoor het allemaal ongelimiteerd gespeeld kan worden.
Tja, dat kun je nu wel "garanderen" natuurlijk, maar of het ook echt gebeurt valt nog maar te bezien. Als er derde partijen ingekocht zijn in Steam (nu, over 5 jaar, of over 10 jaar) dan kan het wel eens zijn dat die het niet eens zijn met een release van een "unlimited play" patch. Het zou zomaar -niet- kunnen gebeuren.
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Ik speel nog regelmatig oudere games door. Ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe het gaat worden in Dragon Age; je hebt een indternetverbinding nodig om dat spel te activeren en deactiveren, zover ik heb begrepen.

Ik hoop dat Bioware/EA in elk geval een patch uitbrengen om het spel permanent te activeren, als de servers uit de lucht worden gehaald. (Ja, ik weet dat Dragon Age niet eens uit is ;))

Hetzelfde vraag ik me af in geval van Windows. Stel, ik wil mijn huidige Vista-PC niet verkopen en hem erbij houden voor spellen uit 2006-2010, en ik wil dat ding tot en met 2025 gebruiken. Ik denk niet dat ik Vista dan nog zal kunnen activeren eigenlijk. Dan zou ik mijn legale versie moeten kraken om hem te kunnen gebruiken, wat me een beetje vreemd lijkt.
Ik wil er best ¤5 op inleggen dat Steam daar een oplossing voor bedenkt als daar voldoende vraag naar is. Je kunt echter best "vermoeden" dat Steam in de komende 15 jaar zal veranderen, dus waarom je dat precies "vreemd" lijkt begrijp ik niet helemaal. dos-spelletjes draaien ten slotte ook niet byzonder goed onder winXP/vista, dus waarom moet dat met spellen die je nu koopt anders zijn?

Tegen de tijd dat windows 8 uit is, en ervan uitgaand dat ze die backwards incompatible willen maken met 32bits software, dan moet het nog niet heel moeilijk zijn om daarop, via een in VMWare (o.i.d.) geinstalleerde vista/xp installatie, oude spelletjes op te spelen/draaien. Als de hardware doorgroeit moet dat toch best redelijk werken..
Die oude spellen zullen waarschijnlijk toch zeer weinig van dan-courante systemen vragen, dus emulatie via virtualisatie moet best kunnen.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 25 maart 2009 10:04]

MS-DOS-spellen en dergelijke werken inderdaad niet onder Vista, maar ik kan ze wel in DOSBOX, in een virtual machine, of op een oude computer installeren, en daarna spelen. Als een spel afhankelijk is van een externe service om te kunnen werken, dan kun je er donder op zeggen dat het op een gegeven moment onbruikbaar wordt.

Er zijn overigens nu ook al spellen die gewoon goed in emulators/virtual software werken. Dat is het probleem niet. Ik ben niet bang dat ik een spel niet geïnstalleerd ga krijgen, want dat lukt wel. Ik ben bang dat het gewoon niet meer werkt omdat er externe services wegvallen die vereist zijn.

OK, als je een online-only spel speelt, of een spel waarvan online spelen de kern is, dan kun je verwachten dat dit op een gegeven moment niet meer gaat werken. Een bedrijf kan/wil niet echt de servers tientallen jaren in de lucht houden. Echter, een single-player spel zou in mijn ogen altijd speelbaar moeten zijn. Met wat pech zul je naar illegale maatregelen -moeten- resorteren om dat voor elkaar te krijgen. Ik ken genoeg mensen die nog oude zut zoals SNES, Commodore 64 of oude DOS-spellen en dergelijke gebruiken.
Daarentegen gebeurt het ook vaak genoeg dat developers oude spellen gewoon als freeware of zelfs open source releasen. Er is nog steeds een grote community rond de Quake 3 engine, en aangezien het tegenwoordig open source is kan iedereen het aanpassen om weer te werken als het breekt door nieuwe OS versies of updates.
dos-spelletjes draaien ten slotte ook niet byzonder goed onder winXP/vista, dus waarom moet dat met spellen die je nu koopt anders zijn?
Dat is juist z'n punt. Om de oude games te kunnen spelen zou je dan een XP machine nodig hebben. Vergelijkbaar met nu nog een echte dos partitie aanmaken om er oude dos-games zonder problemen op te kunnen spelen.

Maar ik denk niet dat dat over 15 jaar nog nodig is. Afgezien van het feit dat die computer toch niet mee gaat tot 2025, en ik er aan twijfel of mense uberhaupt nog wel windows draaien tegen die tijd, kun je nu ook al prima dos-games spelen in dosbox, en windows games spelen op wine. Ik denk dat je dan gewoon, net als voor oude consoles, een emulator (of VM) op je huidige machine installeert, die veel sneller is dan dat oude machien wat je nog hebt liggen van 10 jaar geleden.

En ik zou er ook niet vanuit gaan dat windows 8 backwards compatible met 32bit-shit zal zijn. Wie heeft er over 10 jaar nou nog een 32bits computer? Het zou juist beter zijn om die legacy support in windows af te gaan bouwen, het vertraagd alleen maar. Eigenlijk zou MS er niet verkeerd aan doen om gewoon een nieuw OS van de grond af aan te bouwen (Singularity?). Doorbouwen op een verouderde ondergrond wordt het alleen maar instabiel van. Je gaat toch ook geen torenflat bovenop een oude schuur bouwen?
Ik heb nog een 8 bits computer dus ik kan me goed voorstellen dat ik over 10 jaar ook nog een 32 bits computer heb.
Er zijn ook musea met 8 bits computers...
Ik vermoed dat je die 8 bits computer maximaal 1 keer per jaar uit het stof haalt. Dan slijt zo'n ding niet zo snel nee. Wat moet je daar nou nog mee, er draait niet eens een browser op. Voor het geval je er games op wilt spelen: daar zijn prima emulators voor te vinden zodat het gewoon in een vensterje op je moderne desktop draait en je tijdens het spelen ook nog kunt webbrowsen en muziek luisteren :)
Foppe Steam heeft een redelijk goed systeem erin zitten, ik heb op een gegeven moment met een actie Doom 2 gekocht voor 99 cent ^^.

Nu draai ik op Vista 64-bit, en somehow krijgen ze het vooral elkaar met een dubbele dosbox ofzo, iig als ik het spel opstart doet het het gelijk.
Hij zegt toch dat hij spellen voor Vista willen blijven kunnen spelen op een Vista-bak die hij blijft aanhouden? Wat is dan de relevantie van het voorbeeld van DOS-spellen die je nu niet meer onder XP/Vista kan spelen? Hij heeft het over spellen voor het platform waarvoor die spellen zijn ontwikkeld, niet over compatibility.

En aangezien Steam nu al niet meer beschikbaar is voor Win98, mag hij inderdaad aannemen dat hij in 2025 geen Steam meer kan gebruiken op zijn Vista-bak. Dus dan kan hij zijn Vista spellen niet meer onder Vista spelen, dat is het probleem.
Precies.

Zelfs als een computer ni 2025 krachtig genoeg is om Vista met volledige 3d-accelleratie te draaien in een virtual machine (wat ik eigeniljk niet betwijfel; met XP kan het al bijna), kan ik de spellen alsnog niet spelen, omdat Steam van die tijd niet meer compatible is, of mogelijk niet eens meer bestaat.

Het getal 2025 is uit mijn duim gezogen natuurlijk, maar aangezien ik nu nog wel eens oude RPG's speel (Baldur's Gate 1 uit 1998, bijvoorbeeld, wat nu bijna 11 jaar oud is, al heb ik wat mods geïnstalleerd) zie ik mijzelf in 2015 of 2020 Dragon Age: Origins (nog uit te brengen in 2009) nog wel eens doorspelen, al was het maar voor puur nostalgische redenen.

Als Dragon Age een online activatie-systeem gebruikt dat dan niet meer bestaat, kan ik mijn trip down memory lane vergeten, en dat vind ik best jammer.

(Het oudste spel dat ik onlangs heb gespeeld, in DosBox, is Star Trek: 25th Anniversary, CDROM versie. Dat spel komt uit 1992.)
Dat is niet helemaal correct.. je hoeft de games maar eenmalig te activeren (koppelen aan jouw account) via internet en daarna kan je gewoon spelen zonder internet verbinding.

Alleen om updates binnen te halen heb je een i'net verbinding nodig.. wat ik overigens niet echt een enorm prettige manier van werken vind omdat ik zelf niet meer de controle heb over welke patch ik wel of niet installeer.. alles installeerd zich maar automatisch..

[Reactie gewijzigd door Cidious op 25 maart 2009 09:41]

Contact opnemen met customer support en bewijs van betaling doorsturen dan kunnen ze jouw account misschien nog recoveren. Was bij mijn broer ook eens gebeurt toen hij een trojan op zijn pc had staan. Na de instructies gevolgd te hebben om een gehackte steam account te recoveren had hij zijn account in een paar dagen weer terug. Retrieve account heb je niks aan inderdaad ;), niet doen en zo snel mogelijk contact opnemen met steam support.

Zorg voor een goede anti-virus/firewall en sterk paswoord...
Ik ben/was ook "gehackt" maar ik heb gewoon mijn steam account, natuurlijk met alle games, gewoon terug gekregen.

Kreeg opeens een mailtje dat mijn steam password was veranderd en heel snel erna dat mijn email ook veranderd was. In dat zelfde mailtje(s) staat dat als het niet zou kloppen je actie moest ondernemen (met een URL). Als je hier duidelijk maakt, bepaalde gegevens invult en aantoont dat het steam account van jou is krijg je gewoon je account terug.

Aangezien ik nog de HL2 key in de buurt had EN kon vertellen met welke creditcard ik de laatste aankoop via steam gedaan had (was een 4-pack van L4D) heb ik dus zonder al te veel problemen mijn account terug gekregen.

Ja, het blijft stom (gehackt te worden, ook al was het een foutje) maar ik ben meestal erg voorzichtig. Ze worden wel erg slim de laatste tijd en als je iets wil "testen of proberen" vertrouw dan vooral niet op 1 virusscanner! Waar ik door "onderuit ben gegaan" had ik gestest met ca. 3 (bekende/goede) scanners en alle gaven geen kick. Na de hack ben ik verder gaan zoeken en via http://www.virustotal.com/ de besmette file laten testen. Van de 39 scanners vonden er 2 wat en dat waren niet de bekende/goede scanners maar 2 "onbekende"! De file stond al meer dan 30 dagen op usenet dus kan je nagaan dat er veel meer mensen de klos zijn geworden. Pas 4 of 5 weken na mijn eerste scan via http://www.virustotal.com, tussendoor veel meer en vaker getest, melde de "bekende en goede" scanners dat er een trojan in verborgen zat maar van de (toen) 38 vonden er nu 11 scanners pas wat!

[bMet andere woorden, je kan je account met al je games gewoon terug krijgen als je er een beetje moeite voor doet en als je iets wil testen doe dat dan vooral op/in een virtueele omgeving zoals met bv. VMware of VirtualBox.[/b]
ja en bij mij is mijn account gehacked.
ik heb dus vele spellen verloren.
retrieve account. stuurt een mailtje naar mijn email adres.
Eerste wat de hacker verandert is natuurlijk het password en emailadres.
En jou trof geen enkele blaam? Ik probeer mij altijd voor te stellen hoe mensen hun "accounts gehackt" worden, maar gezien het feit dat ik nog niets heb gehoord van Steam die gehackt is, neem ik aan dat ze jouw logingegevens ergens op je pc gevonden hebben, of dat je iets anders doms hebt gedaan waardoor een ander jouw email kon lezen.
Alleen domme mensen laten hun accounts "hacken" (rare term, er wordt niks gehacked namelijk, je geeft ze meestal zelf je password). Manieren die ik in WoW al gehoord zijn o.a. het spelen in een internet cafe (die computers bevatten vaak keyloggers), het inloggen op onofficiele sites (die passwords loggen), het hebben van een keylogger of ander soort virus op je eigen computer (neem een virus scanner of een degelijk OS), het downloaden van trojans, meestal een "handig tooltje" voor de game zelf (In WoW zijn addons puur lua-scripts in een sandbox die geen password kunnen stelen. Ze zijn nog niet eens actief tijdens het inloggen. Executables zijn niet te vertrouwen, en in het bijzonder de bots niet.).
Alhoewel ik al een paar guildies heb gehad die "gehacked" waren, ben ik er zelf niet zo bang voor. Ik log nooit in op non-blizzard sites, ik gebruik geen executable tools voor WoW, alleen een paar scripted addons, en ik speel het op Linux. Ik heb eigenlijk maar weinig sympathie voor mensen die klagen gehacked te zijn, tis hun eigen schuld...
Ik kan je zeggen, het is zo gebeurd. 1x een appje gebruiken waarvan je dacht dat hij het password niet zou opslaan op bijvoorbeeld school / universiteit. En je bent al gauw je mail/ftp account kwijt.

Ik heb wel eens verhaal gehoord van iemand die een ftp client gebruikte op de uni, en die client bleek dus ftp wachtwoorden te cachen. Gevolg: pc gehackt.

Ook wel eens gehoord van iemand waarvan zijn hotmail gehackt was, die was zijn wow account kwijt. Hoe precies zijn hotmail is gehackt weet ik niet.

Bovendien kun je nog best voorzichtig zijn en toch een virus op je pc krijgen die b.v. je hard disk gaat scannen.
Ik kan je zeggen, het is zo gebeurd. 1x een appje gebruiken waarvan je dacht dat hij het password niet zou opslaan op bijvoorbeeld school / universiteit. En je bent al gauw je mail/ftp account kwijt.
Je moet ook geen WoW spelen op school he. Doe dat thuis maar, op school kom je om te leren.
Ik heb wel eens verhaal gehoord van iemand die een ftp client gebruikte op de uni, en die client bleek dus ftp wachtwoorden te cachen. Gevolg: pc gehackt.
Je moet sowieso geen ftp gebruiken. Ftp stuurt het wachtwoord in plain text het hele internet over. Inclusief langs alle caching en monitoring servers van de uni. Weet jij veel wat een sysadmin met die gegevens doet?
Ook wel eens gehoord van iemand waarvan zijn hotmail gehackt was, die was zijn wow account kwijt. Hoe precies zijn hotmail is gehackt weet ik niet.
Vroeger deden ze dat altijd met de secret passphrase functie. Een vriend van me had 10 jaar geleden eens een hotmail account die door een van z'n klasgenoten "gehacked" was omdat z'n secret phrase te raden was. Dan vraag je er ook zelf om imho. Wie er nog steeds vragen als "hoe heet je moeder?" serieus invult mag van mij gehacked worden.
Bovendien kun je nog best voorzichtig zijn en toch een virus op je pc krijgen die b.v. je hard disk gaat scannen.
Installeer een degelijke virus scanner ofzo? En leg me aub uit hoe dat virus er dan op komt als je echt zo voorzichtig bent.
Je moet sowieso geen ftp gebruiken. Ftp stuurt het wachtwoord in plain text het hele internet over. Inclusief langs alle caching en monitoring servers van de uni. Weet jij veel wat een sysadmin met die gegevens doet?

Ligt eraan, is vrij moeilijk om je site bijvoorbeeld up te loaden naar je domein zonder FTP client niet?
Ik zelf gebruik meerdere password op forums en andere websites dubieuse of mindere vetrouwlijke websites forums hebben bij mij nooit zelfde pasword voor bijvoorbeeld mijn mail of steamaccount
Een Apple zal je altijd eerst vragen of je login gegevens moeten opgeslagen worden. Het klopt dus van geen meter dat een Apple op school daarvoor verantwoordelijk was.
Sinds wanneer hebben we het over wow?

En freaq, je overdrijft echt zwaar, lekker zeuren zonder proactief bezig te zijn. Heb je uberhaupt al eens geprobeerd je account terug te krijgen? Ik heb zelf namelijk een tijdje mijn account uitgeleend gehad aan een aantal vrienden. Na een tijdje was het wachtwoord veranderd... (lekkere vrienden denk je dan, maar blijkbaar was een van hen niet zo oplettend geweest) 1 mailtje/ticket naar steam met foto van mn serial(s) en mn wachtwoord/email was weer gereset en ik kon er weer bij... Top support!

Bleek overigens een of andere pool te zijn geweest (ja iemand vanuit polen bedoel ik, geen discriminatie hier ;) ) maar dat geheel terzijde
bellen ?

je kan hem altijd terug krijgen jij bent de eerste eigenaar alles is op jouw naam geregistreerd
Spijtig om te horen, ze zouden beter kunnen kijken hoe Blizzard het doet. Bij WoW kan je eik altijd wel je account terug krijgen als je kan bewijzen dat je de eerste bezitter was (CC card eigenaar, originele CD keys).

Back on topic:
Echt alles is beter dan die pseudo-rootkits.
Als developers phone-home functionaliteit vereisen maar dan geen klassieke DRM inbakken en garanderen dat nadat de offciele servers offline gaan er een unrestricted versie van de game te halen valt, dan lijkt me de situatie 'fair'. Niet perfect maar acceptabel genoeg.

Mensen die echt perse langdurig offline willen kunnen gamen (met de laptop naar Antarctica ;)) zullen het hier niet mee eens zijn, maar ik zie ook niet hoe je iedereen tevreden kan stellen.
Ik weet niet precies hoevaak je een game mag installeren maar waarom vinden mensen het nodig om hun pc met enige regelmaat te formatteren?
Enigszins verantwoord omgaan met instellingen en evt gebruik maken van virtualisatie software en je hoeft je pc alleen te formatteren als je een nieuw os wilt installeren of na een jaar of 2.
Waarschijnlijk zijn dit windows gebruikers, Niels. Een Linux gebruiker als ik formatteert inderdaad z'n computer nooit (mijn fedora machine is al vele malen geupgrade vanaf Redhat 9.0 en doet het nog steeds als een zonnetje), maar windows heeft nog wel eens de neiging om zichzelf gewoon de nek om te draaien, en wordt traag door normaal gebruik (o.a. door registry vervuiling en het installeren/deinstalleren van 3rd party programma's, die je met windows echt wel nodig heb omdat een standaard installatie niet zo veel kan).

Overigens staat al in het artikel dat je steam games onbeperkt mag installeren, dus ik snap niet waar hij het "x aantal keer" vandaan haalt. Waarschijnlijk speelt hij geen steam games, maar games van bv EA, met een of andere gare online check (o.a. bij Spore was hier veel ophef over). Steam locked je games aan een account, en met die account kun je maar 1 keer tegelijkertijd inloggen. Daarom maakt het niet uit op hoeveel computers de game staat, je kan er maar 1 tegelijkertijd gebruiken (volgens mij werkt offline mode alleen als de steam servers niet bereikbaar zijn).
Ik heb zelf regelmatig steam opnieuw geïnstalleerd, want ik maak m'n wine installatie wel eens helemaal schoon (tegen registry vervuiling enzo, en bij sommige versie updates), en ik ben nog nooit tegen beperkingen aan gelopen.
door registry vervuiling
Dit panische gedoe over 'registry vervuiling' is onzin, het register is een databases, en databases zijn van zichzelf snel en zorgen niet voor veel vertraging. Ook eventuele meuk die opstart is gewoon uit te schakelen.
...en het installeren/deinstalleren van 3rd party programma's, die je met windows echt wel nodig heb omdat een standaard installatie niet zo veel kan).
En Linux is daar beter in? D'r is geen enkel programma voor Linux waar je eerst niet een half dozijn of meer libraries voor moet installeren. Laat staan dat alles gelijk werkt bij de meeste distro's - denk geluid, Flash, Java, al dat soort zooi. Moet je alsnog 3rd party programma's installeren, die heb je echt wel nodig omdat een standaard Linux installatie niet zo veel kan.

Windows hoef je, als je er mee om kunt gaan, nooit opnieuw te installeren. Je hoeft er als je weet waar je voor uitkijken moet niet eens een virusscanner op te installeren - ik heb er al jaren een op te staan, maar die heeft nog nooit een melding gegeven. En ja, hij werkt wel en het is ook een goeie.
Dit panische gedoe over 'registry vervuiling' is onzin, het register is een databases, en databases zijn van zichzelf snel en zorgen niet voor veel vertraging. Ook eventuele meuk die opstart is gewoon uit te schakelen.
Wat een onzin. Het registry is geen database, het is een boomstructuur. Je kan overal weer takjes onder hangen, en alleen de applicatie zelf weet wat ie er aan toegevoegd heeft. Ook maakt windows het zelf al groter. Bv iedere keer dat je een applicatie op start wordt die toegevoegd aan een lijst met programma locaties. Die gaan nooit meer weg tenzij je het handmatig verwijdert.
En Linux is daar beter in?
Inderdaad ;)
D'r is geen enkel programma voor Linux waar je eerst niet een half dozijn of meer libraries voor moet installeren.
Maar de libraries doen standaard helemaal niks totdat je een programma op start die ze gebruikt. Libraries worden niet geladen tijdens de boot (tenzij ze nodig zijn voor een app die je tijdens boot start natuurlijk), en als je het programma nooit meer gebruikt wordt het library bestand nooit meer aangeraakt.
Laat staan dat alles gelijk werkt bij de meeste distro's - denk geluid, Flash, Java, al dat soort zooi. Moet je alsnog 3rd party programma's installeren, die heb je echt wel nodig omdat een standaard Linux installatie niet zo veel kan.
Klinkt alsof je een flamewar wilt beginnen. Standaard zit er bij windows namelijk ook geen flash en java. Ik heb al 10 jaar geen distro meer gehad waarbij geluid niet out-of-the-box werkte. Java wordt tegenwoordig standaard meegeleverd met iedere distro, vooral sinds het opensource is geworden. En in ubuntu (weet niet of dit voor andere distros ook geld) kan Firefox gewoon je flash plugin installeren zo gauw die nodig is. Als flash nou het beste is wat je als voorbeeld op kunt noemen doet linux het zo slecht nog niet op applicatie gebied :+
Windows hoef je, als je er mee om kunt gaan, nooit opnieuw te installeren.
Blijkbaar denken een hoop anderen daar anders over :+
En hoe weet je nou of je virusscanner werkt als het nooit een melding geeft? Misschien heeft een virus het ding jaren geleden wel disabled (dat kunnen virussen ja, vooral als je een bekende hebt).

[Reactie gewijzigd door kozue op 25 maart 2009 11:29]

@kozue (hierboven):
Wat een onzin. Het registry is geen database, het is een boomstructuur.
Als je dingen als onzin bestempelt, neem dan tenminste nog de moeite om de waarheid te vertellen. Het register is een database waarin de data voor zover ik weet in binaire vorm wordt opgeslagen (en bestaat afaik uit meerdere hives in aparte bestanden, niet te verwarren met die ene sociale netwerksite).
Bv iedere keer dat je een applicatie op start wordt die toegevoegd aan een lijst met programma locaties. Die gaan nooit meer weg tenzij je het handmatig verwijdert.
De meeste van dat soort dingen hebben een limiet, waarbij de oudste entries worden verwijderd wanneer de lijst vol zit.
Inderdaad ;)
Linux is daarmee juist een ramp. Al die losse configuratiebestandjes zorgen er niet voor dat je snel iets kan terugvinden, tenzij je hardcore nerd bent die op de cli alles weet in te typen met rare commandoregels die een normale sterveling nooit zal begrijpen zonder er eerst weken tot maanden in te steken om het te leren.
Maar de libraries doen standaard helemaal niks totdat je een programma op start die ze gebruikt. Libraries worden niet geladen tijdens de boot (tenzij ze nodig zijn voor een app die je tijdens boot start natuurlijk), en als je het programma nooit meer gebruikt wordt het library bestand nooit meer aangeraakt.
Onder Windows doen de meeste libraries die op je systeem staan ook helemaal niets en worden pas geladen wanneer een programma dat ze gebruikt geladen worden, net als onder Linux. Hetzelfde geldt voor als je een programma nooit meer gebruikt.

Alleen de systeemlibraries worden continue of vaak gebruikt, maar ook dat is onder Linux bijna precies hetzelfde.
Klinkt alsof je een flamewar wilt beginnen. Standaard zit er bij windows namelijk ook geen flash en java. Ik heb al 10 jaar geen distro meer gehad waarbij geluid niet out-of-the-box werkte. Java wordt tegenwoordig standaard meegeleverd met iedere distro, vooral sinds het opensource is geworden. En in ubuntu (weet niet of dit voor andere distros ook geld) kan Firefox gewoon je flash plugin installeren zo gauw die nodig is. Als flash nou het beste is wat je als voorbeeld op kunt noemen doet linux het zo slecht nog niet op applicatie gebied.
Flash zit weldegelijk standaard bij Windows (XP maakte er gebruik van voor het introschermpje). Java zat er jaren bij en is er pas in de laatste versies uitgehaald (good riddance, ik wil dat geheugenvretertje toch niet gebruiken).

Windows is zeker niet perfect (zo moest ik net nog na 3 maanden herstarten omdat de DWM vreemd begon te doen), maar wat jij hier doet is gewoon ongeinformeerd dingen rondgooien alsof het feiten zijn, en daarmee een ander OS in een kwaad daglicht te zetten terwijl er niets van waar is.

Wat zeiden de Linuxgebruikers ook alweer over FUD en MS?

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 25 maart 2009 12:41]

Linux is daarmee juist een ramp. Al die losse configuratiebestandjes zorgen er niet voor dat je snel iets kan terugvinden, tenzij je hardcore nerd bent die op de cli alles weet in te typen met rare commandoregels die een normale sterveling nooit zal begrijpen zonder er eerst weken tot maanden in te steken om het te leren.
We hadden het over of je systeem in de loop van de tijd trager wordt, niet of je "rare configuratiebestandjes" makkelijk terug kan vinden. Waarin overigens Windows met z'n registry 1000x erger is door het simpele feit dat je in configuratiebestandjes commentaar kunt gebruiken (en bij elke distro die ik ken wordt dat ook goed gebruikt). Het vinden van het juiste configuratiebestandje is vaak veel makkelijker dan de juiste regkey... in 99 van de 100 gevallen is het gewoon /etc/<programmanaam>/...
Wat zeiden de Linuxgebruikers ook alweer over FUD en MS?
In tegenstelling tot wat veel Tweakers lijken te denken betekent "FUD" niet "onzin".
We hadden het over of je systeem in de loop van de tijd trager wordt, niet of je "rare configuratiebestandjes" makkelijk terug kan vinden. Waarin overigens Windows met z'n registry 1000x erger is door het simpele feit dat je in configuratiebestandjes commentaar kunt gebruiken (en bij elke distro die ik ken wordt dat ook goed gebruikt). Het vinden van het juiste configuratiebestandje is vaak veel makkelijker dan de juiste regkey... in 99 van de 100 gevallen is het gewoon /etc/<programmanaam>/...
Onder Windows is het in 9 van de 10 gevallen gewoon een van de HKEY's opgevolgd door "Software/$Programmanaam". Dat is niet echt veel moeilijker hoor :)
In tegenstelling tot wat veel Tweakers lijken te denken betekent "FUD" niet "onzin".
Ik heb dan ook nergens gezegd dat FUD "onzin" betekent. Ik schreef dat om mee aan te geven dat bovenstaande Linuxgebruiker in dit geval dezelfde tactieken gebruikt als Microsoft: Fear, Uncertainty en Doubt.
Maar omdat de registry een boomstructuur is, kan het dus niet een database zitten? Volgens mij is het nog steeds een DB waarin de registry is opgeslagen hoor.

Poeh moeilijk allemaal hoor.

Libraries werken in Windows op dezelfde manier, die worden pas geladen als ze nodig zijn, of denk je dat DirectX en alle mogelijk meuk direct in het geheugen zit bij een Windows PC?
Stel het is een database, dan kan het toch ook een slechte presterende database zijn? Het register bestaat al sinds op z'n minst Windows 95 en ik heb zelf niet niet veel veranderingen gezien / gemerkt in het systeem: hoe meer er in staat, hoe trager de pc wordt en hoe meer troep er opgestart wordt met Windows. Nu kan je 'm wel zelf een aantal keren schoonmaken, maar een clean install is een zekere weg voor een schoon register en een snellere pc.
En Linux is daar beter in? D'r is geen enkel programma voor Linux waar je eerst niet een half dozijn of meer libraries voor moet installeren.
Het gaat er niet om dat je libraries moet installeren, maar dat je systeem er traag van wordt. Het is een feit dat je Windows na een aantal jaar installeren en deinstalleren van software traag wordt. Toegegeven, die periode wordt steeds langer, maar het systeem vervuilt nog steeds.
Windows hoef je, als je er mee om kunt gaan, nooit opnieuw te installeren.
Ten eerste, waarom herinstalleert vrijwel iedereen dan zeker elk 1 tot anderhalf jaar zijn systeem opnieuw "omdat het zo traag wordt"?
Ten tweede... "als je er mee om kunt gaan"... Windows was toch zo gebruiksvriendelijk? Waarom moet je er dan "mee om kunt gaan" om het niet na een paar maanden traag te laten worden?
maar het systeem vervuilt nog steeds.
The Unix haters handbook

Genoeg nadelen van Unix/Linux zijn daarin te vinden.

Nuff Said :P
@ Katsunami

Je boekje daar is 15 jaar oud.... dat is zoals vista vergelijken met 3.11, Niet echt eerlijk

Wel lachen om eens door te scrollen x)
Heb je de laatste jaren uberhaupt nog wel eens linux gebruikt? Als ik een programma wil installeren onder Ubuntu dan start ik synaptic, zoek op naam of keywords, maak mijn keuze uit de lijst en klik één keer OK. Als alles geïnstalleerd is klik ik nog één keer OK en de programma's (ook al zijn het er tien in één keer) zijn te starten vanuit het menu. Het installeren van libraries gaat volledig automatisch. Als je een programma niet in de lijst van synaptic kan vinden zijn er meestal wel .deb bestanden en die installeer je juist op dezelfde manier als een windows programma.

Wat installeren betreft, op mijn Dell D410 laptop werkt alle hardware out of the box met een Ubuntu installatie, als ik windows wil installeren moet ik op met een andere computer op de Dell website allerlei drivers gaan downloaden.

Flash, Java... werkt eens je het geïnstalleerd hebt, onder windows moet je dat evengoed installeren...

Wat de registry betreft, dat is het grote verschil tussen windows en linux. Onder windows blijft er teveel achter nadat je een uninstall gedaan hebt en als je registry beschadigd raakt kan je al je programma's terug gaan installeren. Ik heb dit op het werk al te dikwijls zien gebeuren om er van overtuigd te zijn dat de registry een goeie zaak is.

[Reactie gewijzigd door StGermain op 25 maart 2009 13:38]

Heb je de laatste jaren uberhaupt nog wel eens linux gebruikt? Als ik een programma wil installeren onder Ubuntu dan start ik synaptic, zoek op naam of keywords, maak mijn keuze uit de lijst en klik één keer OK. Als alles geïnstalleerd is klik ik nog één keer OK en de programma's (ook al zijn het er tien in één keer) zijn te starten vanuit het menu. Het installeren van libraries gaat volledig automatisch. Als je een programma niet in de lijst van synaptic kan vinden zijn er meestal wel .deb bestanden en die installeer je juist op dezelfde manier als een windows programma.
Dat is inderdaad een geweldig systeem... zolang je alleen open source software gebruikt en niet meteen a la minute na de release van een bepaald programma een update wil.

Helaas gebruik ik ook graag programma's die niet in die repositories staan en daar ook nooit in terecht zullen komen.
Wat de registry betreft, dat is het grote verschil tussen windows en linux. Onder windows blijft er teveel achter nadat je een uninstall gedaan hebt en als je registry beschadigd raakt kan je al je programma's terug gaan installeren. Ik heb dit op het werk al te dikwijls zien gebeuren om er van overtuigd te zijn dat de registry een goeie zaak is.
Daar ben ik het wel met je eens, dat zo'n grote klomp met data dan iets onhandiger kan zijn. Maar net als onder Linux geldt ook onder Windows dat je gewoon backups moet maken als je dat spul graag zelf bewerkt.

Normaal gesproken raakt de registry meestal gewoon niet beschadigd. Althans, bij mij is het in al die jaren nog nooit gebeurd wanneer ik (buiten regedit om) alleen programma's gebruikte, installeerde en deinstalleerde, terwijl er toch erg veel gekke dingen zijn gebeurd op mijn systemen in de afgelopen jaren.

De uninstallers die data achterlaten komt niet door Windows maar door slordige programmeurs die niet genoeg tijd nemen om hun spul correct te deinstalleren.

Maar ehm.. Linuxprogramma's laten niets achter? Dan heb je zeker nog niet in de verborgen directories onder je $HOME gekeken? ;)
bij een normale deinstall blijven de programma-instellingen bewaard ja
Dat is voor het geval dat je het programma herinstaleerd of upgrade
Geef je echter op van "complete deinstall" zijn die ook weg
Nja ik begrijp vaak ook niet waarom Windows gebruikers veel formatteren als je fatsoenlijk omgaat met je systeem...

Ik heb 1 keer mijn Vista opnieuw geinstalleerd sinds de launch en dat was omdat ik het moederbord verving...
Ik heb 1 keer mijn Vista opnieuw geinstalleerd sinds de launch en dat was omdat ik het moederbord verving...
Dat is dus 2x geinstalleerd in nauwelijks meer dan 2 jaar tijd... (Vista kwam in jan 2007 op de markt). Waarom moet je je OS opnieuw installeren als je een nieuw moederbord krijgt? Daar is het fenomeen 'drivers' toch voor uitgevonden?
Je hoeft Windows ook niet opnieuw te installeren. Je hebt er tools voor om standaard drivers in je OS te zetten die met alle chipsets werken. Dan kun je het moederbord vervangen en de juiste drivers installeren. De meeste mensen weten echter niet hoe dat werkt.
Als je je moederbord vervangt en je start opnieuw op kan het zijn dat Windows blijft hangen met de mededeling dat er een 'te grote hardware verandering is' voor Windows. Het is dan dus echt noodzakelijk om het geheel opnieuw te installeren. Overigens denk ik dat ik het zowiezo allemaal even schoon zou maken: Windows is 'geoptimaliseerd' voor je oude moederbord en met een clean install wordt Windows schoon geconfigureerd (drivers e.d.) voor je nieuwe moederbord.
Ik installeer mijn PC meestal 2x: bij aankoop, en bij verkoop. Mocht er in de tussentijd iets mis gaan, dan zet ik een image terug met een imagingprogramma.

Het principe blijft. Als ik bijvoorbeeld 4x mag activeren, en ik besluit om 1x per jaar een nieuwe PC te kopen, dan kan ik het spel na 4 jaar niet meer spelen. Als de server offline gaat terwijl die vereist is om een spel te kunnen deactiveren en weer te activeren, dan kan ik ook niks meer met de software. Dat is niet echt acceptabel.
los van of jou blaam trof of niet kun je dit via steam prima oplossen. Is bij mijn vriendin een keer voor gekomen, toen heb ik met een foto van de cd key de account terug kunnen krijgen.
Duurde ongeveer een week of 2.

Steam is niet ideaal maar het beste wat er op het moment is als je het mij vraagt.
Illegale edities zijn vaak brak dus de beveiliging werkt goed wat een wonder op zich is. Verder mag je alles zo vaak installeren als je wil.

Steam is zo slecht nog niet. Alleen is internet wel nodig, dat is wel jammer.
Bij GTA-IV krijg ik toch echt de keuze om een patch te installeren... onlangs nog...
Omdat GTA-IV windows live gebruikt om te updaten en niet steam. Steam doet gewoon de eerste download, daarna neemt het ingebouwde "Games for Windows: Live" systeem de updates over.

Overgens kan je het automatisch installeren van updates op steam ook gewoon afzetten. Via properties kan je "Keep this game up to date" gewoon afzetten.
geld krijgen ze ook van de uitgevers van het spel om het dan op de server te laten staan
1. Servers van Valve zullen er niet snel uit knallen.
2. Als je een DVD van 10 jaar geleden had, werkt ie wss ook niet meer. En kan je bestuuringssysteem het niet meer afspelen.
3. Als je aan het verhuizen bent, dan speel je waarschijlijk geen spelletjes?
4. Als je er op uit gekeken bent, heb je pech.

Het is gewoon niet verplicht om je spel te kopen bij Steam. Punt uit.
Vergeet niet dat steam nog steeds een distributeur is dat een klein procent verdiend per spel dat verkocht wordt.
Ik vind dit artikel toch een beetje afbreuk doen aan de (schijnbare) onpartijdigheid van Newell. In zijn reactie die op Neoseeker staat zegt hij:
We really really discourage other developers and publishes from using the broken DRM offerings, and in general there is a groundswell to abandon those approaches.
Volgens mij vind hij het niet zo zeer domme dingen, maar hij ziet mogelijkheden af te zien van het gebruik DRM. Als je alleen het T.net artikel leest, is Newell de man met de bokshandschoen en klappen aan het uitdelen, maar zo zwart wit stelt hij het in zijn eigen e-mail helemaal niet.

Verder dacht ik inderdaad dat Steam ook vanalles installeert (of dat wel of niet root is, weet ik niet) om maar te verifiëren dat jij wel een game hebt gekocht. Ik weet nog dat ik zat te vloeken op dat ding omdat ik alleen maar (simpel) FM2009 wilde spelen. Dat heeft vrij lang geduurd.
Dan weet ik niet wat fijner is: dat de CD/DVD dit voor jou doet (even snel online) of dat je eerst via steam van alles moet verifiëren.
Steam legt gewoon veel te veel aan banden. Eerst activering via steam van je producten. Vervolgens wordt je account gehackt. Moet je hemel en aarden bewegen om je account weer online te krijgen. Vervolgens ben je gebanned doordat ze(de hackers) weet ik veel wat met mijn betaalde account hebben uitgevreten.
Vindt het allemaal geen goede ontwikkeling. Ik ben nu als koper de dupe. Voorheen had je een cd-key die je aan niemand gaf omdat je anders zelf niet kon spelen.
Tja die CD-key methode is in weze net zo zwak. De mensen die hun steam gegevens onbedoeld vrijwillig weggeven (het is namelijk helemaal geen hacken) lopen net zo goed het risico dat hun CD-key door een programma uit het register wordt gelezen en wordt verzonden naar iemand. Zo'n CD-key staat namelijk gewoon in het register vaak.
Ja maar hij heeft geen boekje en hoesje met de orginele code erop, en ook geen aankoopbon. Daarom bewaar ik ook altijd de bonnetjes van games. Inscannen mailen en met een paar dagen heb je account terug. :)
Toch vindt ik het raar dat ik ten tijde van de CD-key weinig hoorde over het stelen van deze gegevens. Nu lees je er veel meer over. Dus of het ligt aan het feit dat het makkelijker is geworden ofdat meer mensen hacken weet ik niet.
Gamen wordt steeds meer mainstream ipv een niche markt. Dus er zijn ook steeds meer mensen die lukraak alles downloaden inclusief keyloggers e.d.
Dus nu beweer jij dat ik alles maar download. Ik download alleen de content die ik via steam aangeboden krijg door middel van de automatische update. Mag aannemen dat dit gewoon goed is
Hij voegde daar aan toe drm-strategieën maar een dom fenomeen te vinden, dat te vaak een beperking zou opleveren voor de beschikbaarheid van een game.
Dat is wel ERG hypocriet voor het bedrijf dat Steam op de markt heeft gebracht, wat een van de strengste DRM restricties van allen toepast. De man schopt gewoon een hoop open deuren in om zichzelf populair te maken.
In het originele artikel staat dat hij heeft gezegd de meeste drm-strategieen dom te vinden.
Ik raad je aan de bron even te lezen en dan terug te komen en je reply wat te veranderen :)
Volgens Valve moet CEG worden gezien als een toevoeging aan het bestaande pakket antipiracymaatregelen dat Valve al binnen Steam aanbiedt.
Nou is Steam een van de meest gebruikersvriendelijke "uitgebreide" beveiligingen, daar kan ik me in vinden.

Maar in feite beveiligt het helemaal niets. Elke Steam game is tot nog toe 0 day overal te downloaden geweest, cracks en complete games. Dus of het beveiligingsaspect van Steam zo nuttig is mag je sterk betwijfelen imho.
Voor mij als gebruiker levert het iig wel een betere ervaring en ik denk dat dat erg belangrijk is. Ik heb geen last van Securom of andere disc based DRM schemes én ik hoef geen CD/DVD in de drive te stoppen om een titel te spelen. Dit betekent gewoon dat ik veel makkelijker kan switchen tussen verschillende titels. Ik moet altijd even wennen als ik één van mijn disc based titels wil spelen.
het beveiligt het in hun ogen belangrijkste: de service, de community en de online multiplayer mogelijkheden op betrouwbare servers.
Ik zie hier geen toevoeging in.
In de nieuwe games die met steam uitkomen is steam de zwakke plek en word het steam gedeelte gekraakt.
Dus zo super anti-piraterij is dit niet.
Bij Left4Dead weet ik dat de singleplayermodus gekraakt is, maar de multiplayermodus zal bijna nooit gekraakt (kunnen) worden denk ik zo..
De multiplayer-optie is al wel gekraakt, al is dit aan de serverzijde, zo zul je met een gekraakte versie dus enkel op servers die ook gekraakt zijn kunnen spelen. Dit is zo bij alle multiplayerspellen van Valve -- maar voor de volledige spelervaring (spelen op niet-gekraakte servers) moeten mensen die spellen nog kopen. :)
Het kraken van de MP zou denk ik best mogelijk kunnen zijn, als ze het platform zelf gaan hacken. MP loopt tenslotte via steam zelf. Of een alternatieve steam client bouwen door de officiële te reverse-engineeren, alhoewel dat wellicht een hoop werk kan zijn.
Waarom zouden de cs 1.6 freaks steam af branden? het is een stuk beter dan cs 1.5 , waar je met geluk op het internet 1 van de 3 kogels regde :)
Dat 1.6 beter is als 1.5 komt niet door steam. 1.6 was zonder steam een stuk beter geweest...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True