Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Kim Swift, als producer betrokken bij de ontwikkeling van Portal, gaat Valve Software verlaten. Ze stapt over naar Airtight Games, dat bijna klaar is met Dark Void. Wat Swift, die ook aan Left 4 Dead werkte, bij Airtight gaat doen, is niet bekend.

Kim SwiftKim Swift verlaat Valve omdat ze 'de kansen die Airtight haar biedt niet laat schieten.' Wat die kansen precies zijn, laat ze echter niet los. Ze krijgt bij Airtight Studios de leiding over 'een project', al laat ze niet los welk. De studio is bijna klaar met Dark Void en zal naar alle waarschijnlijkheid binnenkort dus met een nieuw project beginnen.

Swift was bij Valve in dienst als producer en werkte aan beide versies van Left 4 Dead. Ze werd echter vooral bekend als een van de studenten die Valve in 2005 in dienst nam om Portal te ontwikkelen. Swift was producer van de game, die gebaseerd was op Narbacular Drop, dat de groep rond Swift als afstudeerproject maakte voor het DigiPen Institute of Technology. Portal verscheen in 2007, als onderdeel van de Orange Box, voor de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3. In 2008 verscheen Portal als zelfstandig product voor de pc en de Xbox 360. In het spel dienen puzzels opgelost te worden door van teleporters gebruik te maken.

Portal in Lego
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Dus geen Portal 2? ;(

[Reactie gewijzigd door Shrien op 9 december 2009 13:51]

Is dit misschien ook dan de reden dat Valve haar klassiekers niet afrond?

Zo moet er ook al jaren de laatste episode (3) van Half-life2 uitkomen...
En die komt er ook, maar Valve besteed gelukkig veel tijd in een goede afwerking van een game. EP2 heeft ook een tijd geduurt. En als ik me niet vergis heb ik iets gelezen over een release in voorjaar 2010
Ik hoop het... Wacht er al een hele tijd op.

Ik was al bang dat na de switch van Vivendi naar EA de episodes te veel gerushed zouden worden en kwalitatief slechter zouden worden. Gelukkig wordt dit niet bewaarheid zullen we maar zeggen :)
Er waren wel zat berichten dat het niet voor 2010 zou het komen, maar of dat betekent dat het ook in 2010 uitkomt...
Men zei dat de duur tussen HL2Ep1 en HL2Ep2 kleiner zou zijn dan de tijd tussen Ep2 en Ep3. Logischerwijs zou het daarom niet voor 2010 uitkomen.

Volgens dit bericht zit het spel nu in de experimentele fase (my guess is closed beta) http://www.videogames.co.nz/home/archives/133

Ik zeg dus niet dat het dan ook uitkomt. 2012 is ook niet voor 2010.
Eigenlijk zeg ik heel weinig. December 2009 is immers al 1/3 om, dus het zou erg snel moeten gebeuren, wil je voor 2010 een release zien :)

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 9 december 2009 19:05]

Ik heb het sterke vermoeden dat portal slechts een uitprobeersel was van valve voor een toevoeging aan de nieuwe half life.

Dat Kim Swift valve verlaat wil toch niet meteen zeggen dat er geen vervolg komt op portal?
In half life 2 episode 2 wordt er in het commentaar (hfst white forest) dacht ik wat gezegd over portal en het in half life brengen daarvan doormiddel van de Borealis. Misschien doordat het dan naar een andere afdeling wordt geschoven, ze er minder mee te maken krijgt /aan een ander project gaat werken. Als ze dan bij Airight een leuker project vind kan dat misschien een reden zijn voor vertrek (immers l4d2 is ook uitgebracht)...

[Reactie gewijzigd door Zartok op 9 december 2009 14:14]

De Borealis was een project van Aperture. En heel Portal speelt zich af in de labs van Aperture. Dus ik neem aan dat in Borealis gebruik is gemaakt van een technologie zoals die van de Portal Gun maar dan op grotere schaal.
Waarschijnlijk heeft Valve daar alle rechten op en zal die titel er gewoon komen, alleen dan nu zonder medewerking van Kim Swift.
Dat zou erg jammer zijn, maar wie weet. Je zou denken dat Valve de rechten heeft op Portal, en best zonder haar ook een vervolg kunnen maken.
Een titel is niet direct gebonden aan een persoon.
Een beetje vreemde snelle conclusie

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 9 december 2009 13:56]

Een producer is anders een stuk vervangbaarder dan een lead designer. 't Is nou niet echt bepaald het geval dat Portal louter het werk van Swift was.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 december 2009 14:09]

En dit is interessant waarom? Ik neem aan dat mensen regelmatig job hoppen, vooral in start van carrière. Lijkt me stug kwaliteit van komende werken van valve enkel van deze persoon afhangen.
Omdat het betekent dat Airtight een producer in huis gehaald heeft die bekende vernieuwende spellen gemaakt heeft - een feit waar veel mensen direct de conclusie "de volgende Airtight titel wordt wél tof" aan zullen hangen.
spellen?

Verder, ze was producer. Producer is niet de creative director. Producers maken niet de game, ze runnen het team dat de game maakt.
Krijgen mensen in de game-industrie altijd een leidinggevende positie als producer / projectleider, ongeveer direct na hun afstuderen? Verdorie. Dan zit ik in de verkeerde informaticatak.
Nee je moet borsten en een knap snoetje hebben. Kim heeft het gewoon van Jade geleerd.
Lijkt me nou niet echt een topdeal. Ze zochten bij Airtight een Senior Programmer en een
Lead Game Designer maar of dat nou iets is voor KIM?:)
Je zou toch moeten weten dat de echt intressante vacatures vaak niet eens op de website staan bij een bedrijf. Vooral als ze al een idee hebben wie ze willen hebben, of welk type persoon ze willen hebben, gaan ze heel specifiek zelf op jacht.

Bedrijven doen ook nog wel eens zelf headhunten naar talent ;)
Daar heeft Airtight Games in ieder geval een goede mee in huis gehaald. Ben benieuwd welke kansen haar geboden zijn. Hopelijk selecteert ze weer de juiste mensen voor nieuwe innovatieve games.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door mu89 op 9 december 2009 13:57]

Tja, deze was misschien wat hard. ;)
Ben benieuwd, vond Portal de beste game van 2007 :P ondanks dat het een vrij korte game was. Humor, leuke duistere plotwending.

Dat plaatje, komt er binnenkort ook een Lego: Portal :P

[Reactie gewijzigd door 3dmaster op 9 december 2009 13:57]

Offtopic maar heb je toevallig Portal Prelude eens gespeeld? Die biedt 19 nieuwe 'chambers' met grofweg evenveel speeltijd als de originele Portal. En het belangrijkste is dat deze mappack een goede en leuke verhaallijn heeft. De puzzels zijn wel een tikkeltje moeilijker dan in de originele Portal :*) een leuke uitdaging dus.
Misschien nog wel beter dan het origineel. Geweldige puzzels.
flippy.nl: "don't let looks deceive you"
mu89: yup ze lijkt me van het goeie hout gesneden.
Hij doelt waarschijnlijk op het lego plaatje...
Misschien doelde ik ook op het lego plaatje?
Maar als je mijn ondubbelzinnige opmerking
dubbelzinnig wou opvatten is dat geheel aan jou
"nothing is what it seems"
Dit bewijst het maar eens:

''The cake is not a lie!''

hij valt voor Kim Swift alleen niet te halen bij Valve blijkbaar.
Kim Swift verlaat Valve omdat ze 'de kansen die Airtight haar biedt niet kan laten schieten

verder jammer voor valve, de 3 titels die daar staan zijn mijn 3 favoriete titels van ze van de laatste jaren.
idd valve heeft wel leuke games :)
Het zijn dan ook bijna de enige titels van Valve de laatste jaren :D
Kwaliteit boven kwantiteit he! ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True