Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Ontwikkelaar Valve kondigt nu officieel aan dat er een uitbreiding komt voor het schietspel Left 4 Dead. De L4D Survival Pack verschijnt in het voorjaar, tegelijk met een software development kit waarmee zelf maps gemaakt kunnen worden.

Left 4 DeadDe L4D Survival Pack, de uitbreiding die voor zowel de pc-versie als de Xbox 360-versie van het schietspel Left 4 Dead verschijnt, komt dit voorjaar verkrijgbaar. Volgens Valve bestaat de uitbreiding uit een nieuwe multiplayer-spelvorm genaamd Survival en uit twee nieuwe maps voor de Versus-spelvorm. Wat de nieuwe spelvorm inhoudt is nog niet bekend. Tegelijk met de dlc verschijnt een software development kit, waarmee het mogelijk is zelf nieuwe maps voor het spel te maken. De zelfgemaakte maps kunnen herkend worden door Valves matchmaking-systeem, dat in multiplayer spelers van gelijk niveau aan elkaar koppelt. De sdk en de dlc zullen gebundeld worden met de pc-versie van het spel en ongeveer tegelijkertijd op de markt gebracht worden als de Left 4 Dead Critic's Choice Edition. Er verschijnt geen editor voor de Xbox 360-versie van het spel; ook is niet duidelijk of het mogelijk is om met de sdk maps voor de consoleversie te maken.

In december 2008 verklapte scriptschrijver Chet Faliszek al dat er een uitbreiding voor Left 4 Dead gaat komen. Faliszek liet toen al los dat er twee nieuwe Versus-maps in de uitbreiding opgenomen zullen worden. Het zal volgens de scriptschrijver gaan om de bestaande maps Dead Air en Death Toll, die aangepast worden voor de Versus-spelvorm. Electronic Arts, de uitgeverij die de winkelversie van Left 4 Dead op de markt brengt, werkt in een interne studio aan een versie voor de Playstation 3. Of de dlc al in die versie opgenomen wordt, of later beschikbaar komt, is onbekend. Over de prijs van de downloadable content en de Critic's Choice Edition is niets bekend. Valve heeft ooit door laten schemeren dat de uitbreiding via Steam gratis beschikbaar gesteld zou worden voor eigenaars van de pc-versie. Dat zou niet gelden voor de versie voor de Xbox 360, die tegen een onbekend aantal Microsoft Points via Xbox Live gedownload kan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

"De zelfgemaakte maps kunnen herkend worden door Valves matchmaking-systeem, dat in multiplayer spelers van gelijk niveau aan elkaar koppelt."

Wat hebben maps en player niveau's met elkaar te maken?

Maar iig, ik speel L4D al sinds de demo/release op expert/versus, en ik moet zeggen dat de techniek van de AI buitengewoon uniek is, ieder potje is echt anders(andere spawns, wapens op een ander moment), ik vond dat ze eigenlijk een fatsoenlijke serverbrowser moeten maken, want ik heb mn eigen server (weet wel hoe ik er mee moet connecten maar das met een grote omweg) en je kunt ze wel browsen maar dan moet je lid zijn van de zogehete "Community-groups" maar dat achtergelaten,

Ik ben btw ook wel erg benieuwd hoe dat ze Players van gelijke niveau's gaan onderscheiden.. is dit op basis van % accuracy? of met een reactietijd hoe snel je een mede survivor red van een boss infected?, hoevaak je een witch (leuke beestjes) cr0wned(1 shot kills) of iets dergelijks ik heb dit namelijk nergens anders gelezen en ik bezoek regelmatig de officiele L4D forums en L4dead411 website.. maar niets gevonden (kan er goed overheen hebben gekeken), Valve had wel eerst een Life-time user stats voor L4D toegevoegd maar later weer verwijderd wat ik wel zonde vind :P ik houd wel van een beetje pronken op zn tijd..

Wederom... ik ben zeer benieuwd naar de SDK, ik heb al een mooi concept liggen voor een campaign wat uit Dawn of the Dead komt :P (denk aan winkel centrum).


BTW pc content patch is gratis, en Xbox was via marketplace aka. geldklopperij
(bron: www.left4dead411.com)

[Reactie gewijzigd door tombhawk op 6 februari 2009 16:06]

Goeie post en ben het met je eens.

Je opmerking over een een goed werkende serverbrowser in Left 4 Dead is geheel terecht. Daar stoor ik me ook aan. Automatische 'matchmaking' is natuurlijk leuk, maar soms wil (of moet) je gewoon wat meer controle hebben over welke server je op gaat spelen...

Je kent het console-commando "openserverbrowser" toch? Er zit wel een serverbrowser in, maar echt goed werkt 'ie niet. Buggy en je kan amper filteren en dergelijke. Maar met de serverbrowser join je volgens mij alleen games die bezig zijn. Lobbies kan je dacht ik niet joinen. (correct me if i'm wrong!)

De achievements zijn, zeker in vergelijking met TF2, wat simpeltjes inderdaad. En jammer dat er geen lifetime stats zijn. Maar ondanks die kleine kritiekpunten, toch een topspel.

Ik kijk ook vol smart uit naar de patch en SDK. Niet dat ik zelf ga ontwikkelen aan maps, maar die twee extra campains en custom maps lijkt me leuk.
Je kunt idd geen lobbies joinen via de browser, en als je een empty server kiest en je vote daarna go back to lobby, zit je weer in het zelfde pakketje"hoe connect ik mijn lobby naar die ene specifieke server" daar is weer een leuk commando-tje voor.

En het punt met een eigen server hebben (mijne is dan dedicated en rented) is dat je voor L4D een helehoop moet bij programmeren in je config file van de server wil je er mee kunnen connecten en private maken, want de servers die je hebt zijn allemaal public en als je met een paar vrienden lekker wilt gamen moet je eerst je server rebooten en dan maar heel snel hopen dat je maar genoeg tijd hebt om via je lobby naar je 'eigen' server kunt gaan, en als ze dat nu eens aanpakken en het commando "openserverbrowser" automatisch laten uitvoeren is het beheren van een eigen server veel makkelijker.

Offtopic: Ik heb zelf een kleine tutorial geschreven over hoe je via jouw lobby met je eigen server kunt connecten, geef me maar een PM als je er intresse voor hebt.

[Reactie gewijzigd door tombhawk op 7 februari 2009 17:22]

ik heb L4D nog niet. Wilde het binnenkort komen maar als de uitbreiding eraan komt dan wordt dat vast ook met een bundle verkocht :)
Zoals door PhazeD al vermeld, die uitbreiding is gewoon een update gelijk al de andere spellen van Valve die via Steam werken.
Ik geloof dat de 'uitbreiding' voor de pc gewoon een patch is. Gratis dus. In het artikel staat ook: "Valve heeft ooit door laten schemeren dat de uitbreiding via Steam gratis beschikbaar gesteld zou worden voor eigenaars van de pc-versie"

Maar 100% zeker weet ik het niet. Het zou me wel erg verbazen als valve opeens voor 2 extra survivor maps en een nieuwe game mode geld gaat vragen, zeker nadat het spel zelf 45 euro heeft gekost... wat toch wel erg prijzig is, zeker als je het vergelijkt met Team Fortress 2.

Wachten op de uitbreiding lijkt me niet nodig...

[Reactie gewijzigd door PhazeD op 6 februari 2009 14:42]

het kostte 32,50 bij launch bij de juiste shops ; )

maar dan is het nog relatief duurder dan TF2 natuurlijk- maar ook een compleet ander soort spel, de design uitdagingen lijken me bij L4D vrij groot.

[Reactie gewijzigd door Soepster op 6 februari 2009 17:01]

het zo mij helemaal niet verbazen als de patch geld zou kosten.... valve is gewoon een bedrijf en dit zou heel makkelijk geld verdienen zijn.

En met de sdk erbij verdienen ze daarna waarschijnlijk niet zoveel aan een speler. Kijk maar naar half-life 1 en de counterstrike mod, de spelers van de beginjaren van de mod hebben een aantal jaar kunnen spelen op het aankoopbedrag van half-life 1.

Grappig businessmodel eigenlijk, je verdient het minst aan je trouwste spelers. :-)
Voor de twee nieuwe maps kunnen ze al geen geld vragen. Daar ze ook de sdk uitbrengen is het geen werk meer om 'Death Toll' en 'Dead Air' zelf te porten naar Versus. ;)

De reden dat ze dit niet expliciet in hun pressrelease melden is waarschijnlijk omdat ze voorzichtig willen zijn met hun bewoording. Het klinkt niet echt goed om te zeggen: "PC-liefhebbers hebben dit gratis, Xbox-gebruikers betalen alweer." Hoewel dit natuurlijk altijd zo geweest is.
Left 4 Dead is een erg goed spel.

Erg vernieuwend, onder andere omdat het npc's (niet computer gestuurde characters, de gewone zombies) met succes in een team shooter heeft kunnen combineren. Ook de director (de AI zegmaar) die de zombies altijd op andere plaatsen en in andere waves spawnt is iets wat ik nog niet eerder heb gezien.

Intens spel dat je dwingt goed samen te spelen. De co-op mode (4 spelers tegen computergestuurde infected) is voor mij iets minter interessant, maar de versus mode (4 survivors tegen hordes zombies en 4 door-spelers-bestuurde-infected) is nu onderdeel van mijn vaste game-dieet. :)

Samengevat is het een fantastisch spel van hetzelfde kaliber als Team Fortress 2. Zelf vond ik het ook wat prijzig, maar ik ga er wel vanuit dat de patch gewoon gratis is voor de PC. Bij Team Fortress 2 kwam later ook het 'karretje duwen' als spelmodus erbij.
Misschien zal ik wel verwend zijn door spellen als zombie panic/brainbread en op het gebied van gameplay natural selection en nog wat spellen, maar l4d oogt en speelt voor mij nogal kaal en simpel. Ik kan er dan ook geen plezier aan beleven omdat 't allemaal wat suf overkomt. Ook de weinige maps en diepgang in het spel maakt het een vrij duur spelletje voor wat 't biedt.
Weet je zeker dat het spel online hebt gespeeld? Of heb je alleen even singleplayer met botjes getest?

Als je alleen even de singleplayer getest, kan ik die indruk wel begrijpen. Dan is het een gek en erg kaal spel. Maar zo is het niet bedoeld. De co-op multiplayer, maar vooral ook de Versus mode zijn juist zeer herspeelbaar, vind ik zelf.

Maar van 'kaal' of weinig diepgang is volgens mij absoluut geen sprake als je Versus speelt. Wel zijn er nu weinig maps (maar 2 map-sets voor Versus op dit moment), maar dat gaat goed komen als de SDK er een half jaartje is. Natuurlijk kan je te maken hebben met wisselvallige teams als je alleen met 'randoms' speelt, maar het is erg dynamisch en rijk just, omdat geen pot hetzelfde is.

Elke keer is weer anders, onder andere doordat de player-gestuurde infected voor veel variatie zorgen en natuurlijk omdat die 'Director' (de game AI) de spawnlocaties van de zombies oneindig varieert).

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik Left 4 Dead nog niet zo heel lang speel... het is immers ook nog niet zo lang uit. Of het over een paar maanden nog steeds even spannend is, moet nog blijken. Maar ik heb er een goed gevoel over...

[Reactie gewijzigd door PhazeD op 6 februari 2009 16:01]

Ik hoop wel dat de PC versie gratis is. Anders is het een duur spel geweest gezien het aantal maps dat je hebt. Ik heb em gekocht met deze patch in het achterhoofd. En dan wel dat hij gratis is. Ook jammer dat de twee nieuwe maps survival maps ook niet meteen voor versus uitkomen. Want dat is gewoon de leukste game mode.

Ik hoop ook dat ze de bug oplossen dat als er een infected speler het spel verlaat er minimaal een bot voor terug komt. Dit was bij de Survival al wel maar bij de infected niet dus had je soms dat je 2 vs 4 aan het spelen was.

En ik ben benieuwd naar de editor en of de maps die gemaakt worden makkelijk online gespeeld kunnen worden met beide game modes.
Daarom is de PS3 console ook een stuk duurder als de X360
Duurder dan.
Even duur als.
Zo moeilijk is het niet hoor ;)

ontopic: Geen co-op mappen helaas. De 4 mappen die er zijn ren je zo doorheen, met 2~4 man. Daar zou ook wel wat in uitgebreid mogen worden :)
Jij rent zo door de co-op mappen, ook als je 'm op 'expert' zet?

Ik speel zelf amper co-op, maar volgens mij is het op expert echt wel pittig.
hoe harder je rent, hoe makkelijker het wordt, das het hele idee achter left4dead survival, je moet zo snel mogelijk naar de saferoom komen, doe je dit goed samenwerkend met 2-3 anderen, dan is expert echt schijtsimpel
Schijtsimpel totdat je een tank tegen komt op expert die:
A. jouw met 1 klap op de grond knalt
B. Stenen gooit die 95% jouw raken en ook in 1 klap op de grond gooit.

en als je een Molotov gooit op de tank rent hij sneller dus haalt hij jouw in no matter what, en als je kei snel rusht en je loopt tegen een zombie aan dan blockt hij jouw en is de tank ook snel bij je.

Maar hoe weetje hoe survival in elkaar steekt?
Het kan ook zo zijn dat je een soort van Finale speelt, met 8 medpacks, wapens, molotovs en pipe-bombs en dan als team het langst moet overleven in een ruimte ofzo,
lijkt me wel lache, maar daar in tegen ook weer heel makkelijk te doen(3 mensen knielend 1 erachter, 2 van die knielende mensen gebruiken alleen maar de rechtermuisknop en slaan alles weg terwijl de rest alles weg knalt.).

We zullen dus moeten wachten :)
Als je team meewerkt zijn tanks ook simpel. Dekking zoeken voor als die voorwerpen gooit, en rennen als die op jou afkomt (altijd voldoende afstand houden). Rest van het team moet hem lood voeren zolang ze kunnen.
Dat weet ik maar het heeft te maken met het zogenaamd "Rushen" op expert, wat vrijwel onmogelijk is vanwege de tanks (en dan heb ik het nog niet eens over rondvliegende dingen zoals auto's en boomstronken)
Kijk dat is toch mooi voor een game! Een uitbreiding en SDK hiermee kan er veel user content gemaakt worden wat het spel alleen maar ten goede komt.. ik denk dat Valve hiermee een goede stap zet en dat het spel alleen maar populairder kan worden door deze manier! Good work! :D

Wel jammer dat de Xbox360 eigenaren eventueel moeten betalen voor dezelfde content! :(

[Reactie gewijzigd door Schizo007nl op 6 februari 2009 13:24]

Dat is dan de schuld van microsoft die wil dat je voor live moet betalen ook voor content. PS3 network is gewoon gratis.
Gelukkig heb je voor dat geld dat je aan Live betaalt wel een betrouwbare en snelle netwerk voor terug ;)
Dat vind ik zo'n zwak excuus. Wat is Steam?
Gelukkig heb je voor dat geld dat je aan Live betaalt wel een betrouwbare en snelle netwerk voor terug
Dat mag wel zo zijn, maar hieruit blijkt dat je geen ervaring hebt met PSN. Iedereen roept namelijk dat PSN zo slecht is, maar er is eigenlijk niets op aan te merken. Ik heb zelf een Xbox 360 met een Gold abonnement gehad. Momenteel heb ik alleen een PS3 meer en maak ik gebruik van PSN. Dit is echter nog nooit storend geweest. PSN werkt prima, er is geen lag, en de Playstation Store werkt prima. Wellicht zijn er op de Xbox net iets meer opties om alles iets gemakkelijker te maken, maar dit rechtvaardigt in mijn ogen geen 60 (correct me if I'm wrong) euro per jaar.
Het is dus maar net wat je ervoor overhebt.
Bij PSN niet dan? Niet om het een of ander, maar PSN en de Playstation store werken prima, zijn stabiel en veel is er gratis. Natuurlijk zijn ook hier betaalde games, add-ons, etc. te downloaden, maar als een uitgever het gratis wil aanbieden, dan zal men op het PSN niet zeggen dat er verplicht alsnog geld voor moet worden betaald.

Dus je opmerking gaat niet echt op.
Dat PSN zelf gratis is zegt helemaal niks over of deze DLC gratis zal worden voor de PS3 versie.. Zover ik weet moet je namelijk ook op PSN voor de meeste DLC betalen, net als op Xbox Live.. Wat dat betreft wordt je als gamer op de consoles als geldkoe flink gemolken.. Als PC gamer betaal je meer voor je hardware, maar daarna krijg je veel meer content bij je games en nog gratis ook, zeker van developers als Valve.. De consoles zijn mooie goedkope machines om op te gamen, maar qua volledige ervaring en vrijheid van gebruik (zeker online) staat de PC nog altijd mijlenver boven ze.. Een reden voor mij om PC gaming voorlopig niet op te geven, ookal heb ik ook een Xbox 360 staan.. Bij games als L4D is de keuze erg simpel voor mij, 100% PC (betere graphics, beter geschikte controls, meer en gratis DLC)..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 7 februari 2009 15:02]

Dit ligt gelukkig niet aan Valve, maar aan Microsoft.
Wat ik heb begrepen is dat er geen gratis producten in de marketplace gezet mogen worden. Uitgezonderd natuurlijk demo`s van spellen.
Dit is zeker wel relaxt dat het gratis erbij komt voor pc-versie. Ik heb het spel gekocht zonder dat ik wist dat dit er nog bij zou komen. Maar omdat ik uit ervaring van CS:S en DoD:S weet dat er content zal komen.

@ astennu, ik denk dat jij Campaign Mode bedoelt omdat Survival de nieuwe game mode wordt in die patch
Ik zit inderdaad ook te wachten op een uitbreiding. Inmiddels zo'n beetje alles gehaald op Expert niveau!! Maar het blijft echt super, zo intens.
Hmmm, in het voorjaar, eens even kijken wat dat dan echt betekend. Om het interessant te maken haal ik er even een redelijk betrouwbaar tabelletje bij: http://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

dus het voorjaar, dat is dus.. naja je moet maar zelf even kijken. Deze tabellen zijn trouwens redelijk nauwkeurig aangezien Valve keer na keer bewijst dat ze kloppen mbt Team Fortess 2.

we zullen zien. ALS ze komen kijk ik er iig heel erg naar vooruit. Ik heb lang plezier gehad van L4D, maar was er op den duur gewoon doorheen. Hopelijk zorgt de nieuwe content er voor dat ik L4D weer eens installeer en het weer ga spelen.

Fingers crossed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True