Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Airtight Games kondigt Quantum Conundrum aan. Het is de eerste game uit de koker van Kim Swift, de vrouw die eerder aan het hoofd stond van het team dat Portal maakte bij Valve. Ook in de nieuwe game spelen natuurkrachten een rol.

Airtight Games gunde website GameSpot de eer van de onthulling van Quantum Conundrum, de game die de Amerikaanse studio begin 2012 op de markt hoopt te brengen via Square Enix. De game verschijnt via Steam, Xbox Live Arcade en het PlayStation Network. Quantum Conundrum is een eerstepersoons puzzelgame waarin natuurkrachten een grote rol spelen. De speler is uitgerust met een InterDimensional Shift- oftewel IDS-glove. Daarmee kan de speler andere dimensies oproepen, zoals de in de begeleidende video getoonde Fluffy Dimension, waarin alle materie tien keer lichter is. Er is ook een dimensie waarin de tijd twintig keer trager verstrijkt. De speler dient van de andere dimensies gebruik te maken om puzzels op te lossen.

Quantum Conundrum is de eerste game die Airtight maakt onder leiding van Kim Swift. De ontwikkelaar kwam in 2009 over van Valve, waar ze leiding had gegeven aan het team dat Portal maakte. Daarna stond ze ook aan het hoofd van het team dat Left 4 Dead ontwikkelde. Swift studeerde aan het DigiPen Institute, waar ze met een groep medestudenten de game Narbacular Drop ontwikkelde. Die demo was voor Valve aanleiding om de hele groep in dienst te nemen, waarna het team onder leiding van Swift de demo ombouwde tot Portal. Ontwikkelaar Airtight Games is vooral bekend van Dark Void, een game uit 2010.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

ik hoop echt dat dit wat moeilijker wordt als portal... dat is het enige dat ik echt niet leuk vond aan portal... bijna alle puzzels waren gewoon te makkelijk. Maar als de puzzels in het filmpje 2 van de eerste puzzels zijn lijkt het erop dat ze wel moeilijker worden.

coop hoeft van mij niet zo... na 1 keer heb je het wel gezien... dan weet je hoe het moet dus dan is het niet zoveel meer aan... tenzij ze regelmatig nieuwe coop puzzels toevoegen, dan kan het wel leuk zijn.
Afgaande op het aantal filmpjes op YouTube met oplossingen voor de verschillende puzzels in Portal, en vooral het aantal keer dat die filmpjes bekeken zijn, denk ik niet dat iedereen je mening deelt dat de puzzels te makkelijk zijn... Het zou wel leuk zijn als Valve of Airtight aan de games wat extra moeilijke sidequests toe zou voegen, voor spelers zoals jij die de gewone levels te makkelijk vinden.
die zijn er. portal en portal 2 hebben beiden een "advanced' levelpack. geen deel van de storyline, die kan je gewoon apart spelen. daar naast is er actieve support voor community levels en daar zitten ook gigantisch veel lastige tussen.
Zover ik kan zien (adhv dit filmpje) en wat GameSpot over de demo verteld; is het volgens mij een kindvriendelijke versie van Portal. Dus geen ingewikkelde grappen, geen GLaDOS die je wilt vermoorden en alles is een stuk "liever" (fluffy-mode).

Maar om het interessant genoeg te houden voor jong en oud, zijn de puzzels simpel maar uitdagend.
Fluffy Dimension, alleen al daarvoor verdient het een award! Deze ga ik zeker spelen!
Ook gewoon het schilderij van de oom in Fluffy Dimention, hilarisch! (filmpje rond 2 minuten)
Zulke humor kan ik wel appreciŽren in een dergelijk spel.
Cloning machine Dolly vond ik ook wel grappig.
Wat ik me afvraag is op welke engine deze game is gemaakt, het lijkt idd op TF2 alleen ziet het er wel wat mooier uit.

[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 26 augustus 2011 09:33]

Zowel TF2 als Portal draaien op de source engine, dus ik denk dat we het al weten :)
Dank u, die draaien idd op Source Engine ... maar gezien ze in 2009 bij Valve is weggegaan blijft de vraag welke Engine is gebruikt.
Na het zien van enkele andere reviews en materiaal op Youtube kan het net zo goed een aangepaste versie van Unreal zijn.
Afgaande van het filmpje zou dit wel eens net zo leuk als Portal kunnen worden! Creatief omspringen met 4 dimensies lijkt me wel cool om te doen!

Wat enorm helpt bij de ontwikkeling is dat ze de Source Engine gewoon kunnen gebruiken op een bijna identieke manier als voor de Portal-spellen. Zo te zien hebben ze veel zaken gewoon direct gekopieerd. Het scheelt het ontwikkelteam tijd en kosten en de spelers hebben direct iets herkenbaars. Bring it on!
Mijn eerste gedachte was ook "goh, ze hebben wel veel direct overgenomen". Aan de andere kant: if it ain't broken, don't fix it. Ik vraag me af of er "slechts" 3 dimensies komen, of dat ze nog meer physics trucjes weten te verzinnen.
Dit lijkt me erg toffe game! Hopelijk issie wat langer als portal 2!
Langer dan Portal 2? Vind je Portal 2 niet lang genoeg dan?
Ik heb liever een "kort" spel met goed uitgewerkte levels ipv een "lang" spel met levels van 13 in een dozijn.
Het zou me verbazen moesten ze met een verhaal op de proppen kunnen komen dat het verhaal van Portal (2) evenaart.
Ziet er leuk uit, vooral een hoog Team Fortress 2 sfeertje door de grafische stijl.
Hopelijk krijgt het net als portal 2 een coop modus. Die was erg vet, misschien lastiger hier te integreren met het dimensie switchen.

Ik zou het wel spelen.
Ziet er leuk uit, vooral een hoog Team Fortress 2 sfeertje door de grafische stijl.
De cartoony stijl samen met het 'kind-in-een-landhuis' concept doet me echt denken aan een kruising tussen Portal en Day of the Tentacle.

Gezien dat allebei echt toptitels zijn gaat dit denk ik toch een enorme hit worden. :)
Grappig, dit is eigenlijk gewoon Portal maar dan met de portals vervangen door andere dimensies :P
Leuk en origineel idee, maar een beetje veel "gedoe" met dat switchen tussen dimensies voorwerpen voor lasers plaatsen en snel naar een ander punt rennen (in slomo dimension). Niet mijn type spel,

[Reactie gewijzigd door een_naam op 26 augustus 2011 09:44]

Ik kijk er eigenlijk wel naar uit! een mooie demo.
Als ze er een paar core elementen uit portal in zitten qua "fun" gaat dit weer een bom van een spel worden!
Geinig! Kreeg van die lasers wel erg een 'Portal' gevoel, maar dat mag de pret niet drukken :)

Hopen dat ze er net zo'n sterk verhaal in kunnen verwerken als in Portal (2), dat maakte het spel echt een stuk meer dan gewoon een serie puzzels.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True