×

Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Gaming in de zomer

Door , 89 reacties

Tony Hawk's Pro Skater HD

Toegegeven: als we momenteel naar buiten kijken, vragen we ons af waarom we ook alweer een artikel wilden maken met game-suggesties voor wie zich verveelt in deze tot afgelopen vrijdag kletsnatte zomer. Zul je natuurlijk altijd zien dat het mooi weer wordt... Maar goed: mocht het weer later toch weer omslaan en heb je geen zin om naar Bataviastad of IKEA te gaan, dan geven we je hier een aantal in de zomer of net iets eerder verschenen games die om verschillende redenen de frontpage van Tweakers.net nog niet hadden gehaald. Sommige titels vallen bijvoorbeeld in de categorie 'te kleine niche', andere zijn pas net verschenen.

Tony Hawk's Pro Skater HD

Wanneer een uitgever een HD-remake van een oude game aankondigt, wordt daar door oude fans vaak enthousiast op gereageerd. Dat was bij Tony Hawk's Pro Skater HD niet anders. Activision beloofde de beste elementen van THPS 1 en 2 samen te voegen en dit uit te brengen als een nieuw, downloadbaar spel voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Zelfs een behoorlijk deel van de originele soundtrack werd overgeheveld naar het heden.

Gespeeld op: Xbox 360 (XBLA)
Verschijnt ook voor: PlayStation 3 (PSN)

Iedereen die bekend is met de eerste games rolt letterlijk een feest van herkenning binnen. THPS HD bevat enkele zeer bekende omgevingen, zoals Hangar, School II, Marseille en Venice Beach. Begeleid door dezelfde lekkere soundtrack die je destijds ook al hoorde, levert dat al snel een prima game-ervaring op. Als vanouds ga je op zoek naar de S-K-A-T-E-letters, speciale plekken die je moet grinden en de 'secret tape' die in elk level is verstopt.

De game bevat weliswaar enkele nieuwe skaters - Tony's zoon Riley maakt bijvoorbeeld zijn debuut - maar kent toch voornamelijk veel oude trucjes. We herinneren ons nog de gigantische combo's waarmee de Heelflip Darkslide ons puntentotaal gigantisch wist op te stuwen, terwijl reverts en manuals de combinaties veel langer maakten dan strikt noodzakelijk was. Mooie herinneringen en leuk om weer eens te spelen.

Tony Hawk Pro Skater HD Tony Hawk Pro Skater HD Tony Hawk Pro Skater HD

Dat verhaal heeft echter ook een keerzijde. Na enkele uren spelen wordt het namelijk ook pijnlijk duidelijk dat je letterlijk een game speelt die je al eens gespeeld hebt. Je kent de trucjes, je kent de opdrachten op elke map en je kent zelfs de graphics. Natuurlijk ziet het geheel er beter uit dan zoveel jaar geleden op een oudere generatie consoles, maar voor de huidige standaarden is het alsnog een vrij karig geheel. Dat het spel ondanks de bescheiden graphics geen splitscreen-modus heeft, maakt het er niet beter op. Bovendien zullen fans de 'Create-a-park'-modus graag hebben gezien, en die ontbreekt.

Wat dus begint als een fijn weerzien met een spel dat je vroeger wellicht lief had, eindigt zo in een kleine deceptie. Tony Hawk Pro Skater HD doet precies wat Activision van tevoren had beloofd en wat je er zelf van tevoren van had verwacht, maar maakt geen indruk meer. Wat vroeger heel erg goed was, is tegenwoordig niet meer zo briljant en al helemaal niet beter dan destijds. Daar kan geen melancholische bui of voorliefde voor de oude soundtrack iets aan veranderen.

Eindcijfer: 6,5

Titel Tony Hawk's Pro Skater HD

Platform Xbox 360, PlayStation 3