Pro Cycling Manager 2015

Meer waterdrager dan kopman

Vijftien jaar ervaring

Pro Cycling Manager 2015 bedient wielerfans van een wielergame die de sport realistisch genoeg nabootst om er plezier aan te beleven, maar laat daarbij wel de nodige steken vallen. Dat is best vreemd, zeker als je nagaat dat er aan de basisgameplay al enige jaren weinig meer is veranderd. Je zou dan verwachten dat de afwerking beter is dan nu het geval is. De Pro Cyclist-modus is een leuke toevoeging en de carrièremodus kent een aantal aardige veranderingen, maar verder leunt de game zwaar op elementen die nagenoeg onveranderd zijn ten opzichte van voorgaande jaren. Daardoor stelt Pro Cycling Manager 2015, ondanks dat het nog steeds leuk is om te spelen, toch een beetje teleur.

Pro Cycling Manager 2015, Windows

Prijs bij publicatie: € 29,99

Vanaf € 9,99

Vergelijk prijzen

Tijdens het warmste weekend dat Nederland in lange tijd heeft meegemaakt, togen ruim 350.000 mensen richting Utrecht om de start van de Tour de France mee te maken. 's Werelds belangrijkste wielerwedstrijd opende met een tijdrit in de Domstad en een rit in lijn van Utrecht naar Neeltje Jans in Zeeland. De maandag daarna keerde de rust weer terug in het land en namen de wielerfans plaats achter hun televisie, om zo van de verdere ronde te genieten. Tenminste, in de middaguren. Voor verder Tour de France-vermaak is er, zoals elk jaar, een Pro Cycling Manager-game.

Pro Cycling Manager, en daarvoor Cycling Manager, kennen we natuurlijk al heel wat jaren. De Franse ontwikkelstudio Cyanide heeft vijftien jaar ervaring met het maken van wielergames, en in de loop der jaren heeft dat veel verbeteringen opgeleverd. Wat ooit begon als een vrij simpel 2d-spelletje was een jaar of drie geleden al veranderd in een volwaardige management-game met een 3d-engine. Niet dat je echt weggeblazen werd door de graphics, maar het zag er goed genoeg uit om wielerliefhebbers niet dwars te zitten terwijl ze genoten van 'hun' spelletje. Als klap op de vuurpijl werd de Tour de France-licentie binnengehaald, waardoor de de jaarlijkse ronde gebruikt kon worden als voornaamste uithangbord.

Cyanide breidde het aanbod in Pro Cycling Manager de laatste jaren rustig uit. Zo werd vorig jaar al het wielrennen op de baan toegevoegd, en dat onderdeel zit nog steeds in Pro Cycling Manager 2015. Om eerlijk te zijn: dat is een aardige toevoeging, maar hij heeft zo weinig met de rest van het spel te maken dat hij toch een beetje aanvoelt als een gimmick. De besturing is anders, de renners zijn anders en de disciplines kunnen alleen in losse ritten worden gereden, dus niet in de vorm van een seizoen of een carrière. Dat maakt het baanwielrennen niet vervelend om te doen, maar wel een beetje een 'los aanhangsel'.