Pro Cycling Manager Season 2011

Niet 'Le Tour de France'

De Tour de France is weer in volle gang. Terwijl de renners van de Passage du Gois naar de Champs Elysées rijden, volgen miljoenen liefhebbers in verschillende landen de ronde op de voet. Ook bedrijven grijpen het evenement graag aan, voor promotie of om een speciaal product op de markt te brengen. De Franse ontwikkelaar Cyanide Studios maakt sinds jaar en dag een wieler-managementspel en mikt de releasedatum daarvan altijd net voor de Tour, in de hoop dat de wereldberoemde wielerronde de verkoopcijfers opstuwt.

Een handig trucje natuurlijk, want 'voorbeeld doet volgen' en zien doet spelen. Dat kun je doen op de Xbox 360 en de PlayStation 3, maar wij zullen je dat niet adviseren. Hoewel de consolegame Le Tour de France best leuk is als je van wielrennen houdt en geen pc hebt, komt het niet in de buurt van wat Pro Cycling Manager 2011 heeft te bieden. De consolegame biedt alleen de Tour en is feitelijk een heel ander spel. In plaats van dat je een hele ploeg bestuurt, neem je de controle over één renner. Je controleert je eigen intensiteit en kunt je ploegmaats aansturen via de veelbesproken 'oortjes'. Via datzelfde systeem kun je om race-informatie vragen aan de volgwagen.

*Makkelijk

Best leuk, maar in de praktijk is het veel te gemakkelijk. In de rol van Gesink reden we elke topper op elke aankomst bergop op ruim anderhalve minuut. Wel fijn is dat je geen hele etappes hoeft te rijden. Het spel kiest steeds een aantal interessante zones die je kunt spelen, waarna de tussenliggende stukken worden gesimuleerd. Desondanks duurt een etappe al snel twintig minuten. Kortom: onrealistisch en vrij saai, en dan hebben we het nog niet over rariteiten die je in het spel zult tegenkomen. Zo kun je een haarspeldbocht op volle snelheid nemen, terwijl de concurrentie wel afremt, waardoor je zomaar een minuut kunt wegrijden in een afdaling... Afijn, tot zover de consolegame Le Tour de France. Door naar het echte werk.