Pro Cycling Manager 2012

Stiekeme vooruitgang

Zo zeker als de Tour de France elk jaar eind juni of begin juli van start gaat, zo zeker verschijnt kort daarvoor een nieuwe versie van Pro Cycling Manager. Het Franse Cyanide Studio maakt al sinds het begin van het vorige decennium wielermanager-sims en het moet de mannen nagegeven worden dat hun game zich in de loop der jaren flink heeft ontwikkeld. Van jaar tot jaar is er weliswaar nooit veel verschil te zien tussen de games, maar als je terugkijkt over een langere periode is er toch redelijk wat veranderd.

Wat ons betreft sluit Pro Cycling Manager 2012 zich aan bij die trend. In grote lijnen hebben we het hier over hetzelfde spel als de titel die vorig jaar rond deze tijd in de winkels lag. Natuurlijk zijn er veranderingen aangebracht, daar komen we zo op, maar de basis blijft dezelfde. Zelfs de manier waarop creatieve managers custom graphics als teamshirts en logo's in het spel kunnen stoppen is ongewijzigd, evenals de noodzaak om een aantal teams zonder licentie van echte namen te voorzien. Het is een 'euvel', als je het zo wilt zien, waarmee legio jaarlijks verschijnende sportgames te maken hebben.

Bescheiden systeemeisen

Die aanpak heeft ook voordelen. Een game als Pro Cycling Manager heeft niet dezelfde potentiële afzetmarkt als een gemiddelde shooter. Het is een ander slag mensen dat het spel speelt en dat zijn niet per definitie mensen die er alles voor over hebben om hun pc continu gamewaardig te houden. Simpel gevolg is dat een al te hoge stap in de systeemeisen voor PCM zou betekenen dat een deel van de potentiële kopers afhaakt, omdat hun pc het spel niet meer kan draaien. Daarom stelt Pro Cycling Manager 2012 bescheiden systeemeisen. In ieder geval zo bescheiden dat we onze game-pc konden uitzetten en het spel op ons werkstation konden spelen.

Toch betekent dat niet dat Pro Cycling Manager 2012 geen audiovisueel stapje vooruit heeft gezet. Zo is de schaal van de etappes vergroot. Nog steeds rijd je geen volledige etappes in realtime, maar de tijd die je nodig hebt voor een rit lijkt iets langer geworden. Dat betekent ook dat er meer elementen in de omgeving moeten worden opgenomen, want je rijdt nu eenmaal niet in een leeg landschap, tenzij je van start gaat in de Ronde van Qatar.