Portal 2

Menselijke trekken

Het duurde even, voordat Valve de potentie van Portal inzag. De game was in eerste instantie 'slechts' een onderdeel van de beroemde Orange Box. Portal was daarin de grote onbekende. Half-Life 2 en uitbreiding Episode One waren al eerder verschenen, terwijl Episode Two en Team Fortress 2 voortborduurden op een bekend gegeven. Portal niet, dat was vooral origineel. Het concept werd bedacht door studenten van het DigiPen Institute of Technology, die na het ontwikkelen van een demo vrijwel allemaal door Valve in dienst werden genomen om het idee uit te werken tot een volwaardige, zij het wat korte game. Pas nadat Portal een populair onderdeel van de Orange Box bleek, besloot Valve om het als losse game op de markt te brengen.

Gespeeld op: PlayStation3
Ook beschikbaar voor: Windows, Mac OS X, Xbox 360

Als je een opvolger gaat maken van een game als Portal is de grote vraag natuurlijk of het lukt om iets aan het concept toe te voegen. Valve probeert dat door extra mogelijkheden aan de speler mee te geven, waarmee de puzzels kunnen worden opgelost. Die dragen, geheel in stijl, ingewikkelde namen als Excursion Funnels, Redirection Cubes en Hard Light Bridges. Wordt het spel daar leuker van? Ja, dat wordt het, vooral omdat Valve ze op voorbeeldige wijze introduceert.

* Wakker worden!

Het spel begint geheel vertrouwd. Je bent opnieuw Chell, een jonge vrouw die wakker wordt in een cel in de Aperture Science Facility. Je cel is dit keer een zeecontainer, temidden van tientallen vergelijkbare containers. Je wordt gewekt door ene Wheatley, een robot gehuisvest in een ronde bol aan een rail, die belooft je te helpen ontsnappen aan je cel en het testcomplex. De opzet is daarmee dus grotendeels gelijk aan die uit de eerste game: ontsnappen aan het testlab en de eindeloze reeks testen die GLaDOS je voorschotelt. Want uiteraard is GLaDOS terug, ondanks de gebeurtenissen aan het einde van het eerste deel.

Het spel heeft eenzelfde opzet als het origineel, wat wil zeggen dat je start met een aantal testkamers waaraan je moet zien te ontsnappen. Het is de tutorial die tegelijk wordt gebruikt om het verhaal rond Chell, Wheatley en GLaDOS uit de doeken te doen. De praatgrage robot met een dik Engels accent speelt daarin een minstens zo belangrijke rol als het besturingssysteem-met-menselijke-trekken, dat dit keer een iets menselijker stem heeft dan in het eerste deel. De toevoeging van een derde persoon is slim, want dat levert veel meer opties, die door Valve op verrassende wijze worden verkend. Alle spreekwoorden met het getal drie zijn daarbij van toepassing.

Portal 2, PC Review Productreview door JurianWB 0

+1 Score: 5

E3: Quantum Conundrum Review van 13 juni 2012