Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: Odysseus253

In een interview met NowGamer laat Valve-medewerker Chet Faliszek weten dat de maps die spelers voor Portal 2 maken, speelbaar zijn op Windows, Mac OS X, Xbox 360 en PlayStation 3. De maps kunnen echter alleen op een pc worden gemaakt.

"De editor moet op de pc blijven, omdat het afhankelijk is van het Windows-platform", stelt Valves Chris Faliszek tegenover NowGamer. "Maar wat ermee gemaakt wordt is agnostisch en dat zullen we dus terugvinden op alle platforms. Het platform bepaalt hoe we het je gaan aanbieden." Om eraan toe te voegen: "Het heeft voor ons veel waarde om de gemeenschap erbij te betrekken want die is slim en bedenkt heel goede dingen, en we willen dat iedereen in staat is om dat te delen." Faliszek bevestigde dat bezitters van een PlayStation 3 de zelfbouwmaps en mods kunnen downloaden via Steam, de portal van Valve. De studio maakte een week geleden bekend dat het Steam heeft geïntegreerd in het PlayStation Network van Sony. Dat stelt spelers van de PS3-versie in staat om samen te spelen met bezitters van de Mac- of Windows-versie van de game.

In een interview met VideoGamer maakte Faliszek bekend dat Portal 2 twee verschillende eindsequenties zal bevatten: een voor de singleplayercampagne en een voor de coopcampagne. Het gaat in beide gevallen om wat er tijdens de eindaftiteling is te zien. "We moesten iets doen dat twee keer zo indrukwekkend is", stelde Faliszek, doelend op de lof die de ontwikkelaar kreeg voor de credits van de eerste Portal. "Het is best eng eigenlijk. De credits van Portal zijn vijf miljoen keer bekeken op YouTube."

Valve wil echter proberen te voorkomen dat spelers het einde van Portal 2 via YouTube gaan bekijken: "Het mooie is dat we voorkomen dat het spel te ingewikkeld wordt. Het spel is complexer, maar nooit zo moeilijk dat je het niet kunt oplossen. We hebben twee verschillende eindes en we willen voorkomen dat mensen die alleen via YouTube bekijken." Portal 2 verschijnt op 22 april.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Ik vraag me af hoe ze deze content gratis gaan aanbieden op de 360. Er is geen steamworks voor de 360. En betalen voor mappen die gratis zijn op andere platformen, daar zit niemand op te wachten.
360 eigenaren zijn gewent te moeten betalen voor content dat op andere platformen gratis is dus zo'n vaart zal het niet lopen. Je noemt 10 euro gewoon 800 punten en het lijk ineens een stuk minder.
Ik weet niet hoe ze dat precies bij Portal 2 gaan doen, maar bij bijna elke Source based game van Valve is het zo dat de maps gedownloade worden als je bijv. een server met een mod joined.

OT: Leuke toevoeging, dit kan de meest prachtige maps opleveren :D.
Dat zou beteken dat er enkel multiplayer maps beschikbaar komen en geen singleplayer maps. Dan moeten er dedicated servers voor komen, wat mij niet logisch lijkt met enkel een coop spel, omdat je anders alsnog eerst maps op een console moet krijgen voordat iemand het kan downloaden als hij die game joined.
x360-bezitters betalen thans al een tijdje zonder morren voor de DLC van Left 4 Dead (2) die volledig gratis is voor de pc-versie. Microsoft liet immers niet toe dat Valve die DLC gratis op Live zette.
Het is niet de eerste keer dat de boksertjes gretig DLC betalend uit de store halen terwijl de Steamgamers aan 5MB/s gratis de update downloaden.
Als je je pc aanlaat, staat de update zelfs klaar wanneer je thuiskomt zonder ook maar iets te doen.
Bij halo reach kan je ook gewoon gratis usermaps downloaden, dus hou al op met die zever dat het wel weer geld zal kosten op de Xbox, want dat staat nergens. Usermaps zijn geen DLC van valve, en kan dus puur ingame gedownload worden.
Een zeer goed initiatief! Cross platform gaming zal er waarschijnlijk wel nooit van komen vanwege de verschillen in gebruikte hardware, echter waarom zouden de maps niet gedeeld kunnen worden? Deze zijn immers statisch en hoeven enkel gedownload te worden. Ik vraag me alleen af hoe het zit met textures. Je ziet toch vaak dat er hogere resolutie textures worden gebruikt bij nieuwe maps/mods.
Volgens mij heeft Valve gezegd dat mensen met de PS3 versie samen met mensen met de PC versie kunnen spelen. (Dit is echter wel al vaker gezegd, maar er nooit van gekomen, toch heb ik wel vertrouwen in Valve dit keer.)
[halve ironie mode]
viola cross platform op de 3 belangrijkste platformen :
Pc
Mac
PS3

meer moet dat niet zijn :P

Sorry dat het (marketing) technisch niet mogelijk was om het ook op de mindere systemen cross platform te krijgen zijnde Wii, PSP, DS, Xbox.
Gelukkig voor sommige onder hen is het wel speelbaar, maar geen gratis DLC en niet cross platform.
[/halve ironie mode]
Ik beschouw de Max niet echt als een gameplatform, althans niet een belangrijke. Ik had het natuurlijk over de systemen die het dichtst bij elkaar liggen en het grootste zijn:
PC, XBOX 360 en PS3.
Ook doelde ik metname op 1st person georienteerde games, waar de pc teveel voordeel geeft t.o.v. de andere platformen.
Dit vind ik geen argument tegen cross platform gaming. Iedere pc heeft namelijk andere hardware en er zijn al cross platform multiplayer games tussen mac en pc. Ook gaat valve dit proberen met ps3. Het is alleen jammer dat alleen valve zich bezig houd met cross platform multiplayer en dat je microsoft er zo ongelovelijk moeilijk over doet op de xbox.
Dat is een erg mooie toevoeging, custom maps verlengen de speelduur aanzienlijk. Zijn voor het origineel ook een aantal mods die extra mappen toevoegen die zeker de moeite waard zijn. Het niveau is wel niet altijd gelijk (moeilijkheid, kwaliteit,...) maar zeker met een kort spel als Portal is het gewoon erg interessant.

Nu is het mooi dat het eindelijk eens op de console terecht komt, had al veel eerder gekund aangezien ze al langere tijd gewoon een hardeschijf aan boord kunnen hebben, helaas slaan veel developers het over. Kijk bijvoorbeeld naar Oblivion, daar zou ook een mooi iets met mods gedaan kunnen worden aangezien dat de speelduur van de PC versies enorm verlengt heeft. Vraag me wel af hoe de maps opgeslagen worden aangezien niet alle Xbox consoles een hardeschijf hebben, zou zoiets ook op zo'n memorykey passen of is een hardeschijf noodzakelijk?

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 25 januari 2011 09:11]

Een toegeving?

Ik vind het abnormaal dat ze over het algemeen geen mapeditor toevoegen aan games, dit getuigd van commerciele uitbuiting. Laat een community zich amuseren met een spel door uitbreidingen te verzinnen en maps te maken; ondersteun het voor bugs en kom niet af met dlc rommel.

Far Cry 2 was HET voorbeeld van een perfecte editor voor alle platformen waar ingame een hele community rond was gebouwd. Waarom kunnen andere ontwikkelaars dit niet? Omdat ze bang zijn dat hun game uitgebuit gaat worden door de creatieve gamer en ze zelf niet meer financieel kunnen profiteren van extra content?! Klinkt me eerder als onrespect tegenover de community...

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 25 januari 2011 10:36]

Dat denk ik eigenlijk zeker niet. Kijk maar eens naar games als Little Big Planet (2) en Modnation Racers. Okay, ze richten hun publiek op de wat... Jeugdige mensen, maar als nog. Dat is uiteindelijk ook zeer groot geworden, met ruim 3 miljoen levels die speelbaar zijn in Little Big Planet 2! Maar alsnog, niet elk spel loont zich om een level editor te hebben. In games als Oblivion, en Dragon Age: Origins is het gewoon vrijwel onmogelijk om een level editor in te bouwen. Je maakt dan een level, en dan? Grote kans dat de kwaliteit van die levels niet zo goed is, aangezien je het moet doen met de objecten die de ontwikkelaar erin zet. Het is mogelijk om een goed level te maken, alleen daar gaat dan zo veel tijd in zitten, dat het gewoon niet meer leuk is.

Games als Call of Duty kunnen eigenlijk wel een level editor hebben, maar dat zou je dan eigenlijk alleen maar offline kunnen spelen, en je moet, zoals ik al eerder aankaartte, zelf objecten kunnen maken. Op de PC kan het nog wel, aangezien je daar toch net iets meer precisie kan hebben en het is vele malen makkelijker om een level editor te maken voor de PC. Kijk maar als de mod community voor Oblivion, en Fallout 3/New Vegas en Vice City, waar ook erg veel voor gemod is!

Het punt is, ontwikkelaars kunnen het wel, alleen het moet echt ook in het spel kunnen passen. Niet elk spel is in staat om een level editor te hebben, het past gewoon niet bij de meeste games. In die oude games als Tony Hawk vond ik het echt gewoon geniaal om zelf ook een level te maken en te spelen, en dat was ook gewoon te doen op een memory stick van ik dacht 8 mb (die standaard van de PS2... :))
Valve weet hoe ze games maken :) Team Fortress 2, Portal 1, Left 4 Dead, Counterstrike Source, etc... Allemaal van die spellen die zeker de moeite waard zijn (als je er van houdt natuurlijk).

Portal 2 kijk ik ook zeker naar uit en custom maps verlengd speelduur inderdaad aanzienlijk.
Zou fijn zijn als je HL2 ep3 in dat lijstje zou kunnen zetten. Valve is begonnen met episodes omdat dat snellere releases zou geven. HL2 vonden ze te lang duren met hun 6 jaar, maar inmiddels zitten we wel 4 jaar te wachten op een enkele episode sinds de laatste, wat het totaal van de episodes al op meer ontwikkeltijd brengt dan HL -> HL2.
Ik hoop dat ze het in ieder geval het wachten waard maken, maar ik betwijfel of dat nog kan...

Release van Portal 2 verzacht in ieder geval wel de pijn een beetje, t'is in ieder geval weer eens iets anders dan het steeds weer toevoegen van rare hoedjes en gekke ongebalanceerde dingen in TF2. :+
Het is mooi dat valve de community er bij betrekt. er zouden zo mooie mods kunnen ontstaan.
ik ben benieuwt wat voor aftiteling er nu komt, Still alive kan ik ook zo'n beetje uit mijn hoofd
Waarom mag ik niet via youtube kijken ???
Ik heb het maar een keer gezien toen ik portal uitgespeeld heb, en ken het dus niet uit mijn hoofd.
bij het lezen van dit artikel wou ik het toch wel eens terug zien, en dat zou van valve niet mogen :(
Wat hij zegt is dat hij wil dat mensen niet in de verleiding komen het einde via YouTube te gaan bekijken, omdat het spel kennelijk dusdanig weinig moeilijk is dat iedereen het uit kan spelen. Beetje een raar verhaal (zo moeilijk was Portal toch niet?), maar niet het verhaal dat jij ervan maakt! :)
Ik zie de meest onmogelijke maps al verschijnen op youtube :')
Valve wil echter proberen te voorkomen dat spelers het einde van Portal 2 via YouTube gaan bekijken: "Het mooie is dat we voorkomen dat het spel te ingewikkeld wordt. Het spel is complexer, maar nooit zo moeilijk dat je het niet kunt oplossen.
Dat is een beetje vreemd, je zou hieruit kunnen opmaken dat ze de moeilijkheidsgraat hebben verlaagd om te voorkomen dat men online de oplossingen gaat opzoeken. En het lijkt me vanzelfsprekend dat het spel niet zó moeilijk is dat het niet op te lossen is..?

[Reactie gewijzigd door densoN op 25 januari 2011 11:05]

Ik vraag me af hoe het dan gaat met mods die niet alleen gebruik maken van de Portal2 set.

Ik neem aan dat Portal2 gemaakt is met de Source engine, en dan is het dus ook mogelijk om maps/mods te maken met bv Garry's Mod die op zijn beurt weer gebruik kan maken van elke game die op Source is gebaseerd.

De enige manier is dan alle extra bestanden meesturen via de download, terwijl hier rechten op zitten (dus je moet het andere spel hebben).
Portal 2 zal (zelfs op de PC) waarschijnlijk, net als L4D/2, onafhankelijk zijn van bestaande Source-content, en dus zal zulke content (zoals basis-assets van HL2) niet bruikbaar zijn hier.
Na het vorige Portal 2 nieuwsitem verbaasd me dit niets (nieuws: Portal 2 voor PS3 is te spelen tegen pc- en Mac-versie). Mooie ontwikkeling van Valve, om deze game zo cross-platform mogelijk te maken!
Goed nieuws, dit is hetgeen waardoor ik ben gaan afhaken op de huidige CoD reeks. En waarschijnlijk velen met mij.

[edit ot] ben toch benieuwd of de designer van de originele Logitech Webcam hier nog wat voor ontvangen heeft.

[Reactie gewijzigd door jantje.vlaam op 25 januari 2011 09:42]

Ben wel benieuwd hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen, want veel van die usermade maps zijn totaal niet echt geoptimaliseerd, en vraag me dan ook ten zeerste af hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen op bv de PS3. Bij UnrealTournament 3 was het al best lastig om mods te kunnen maken voor de PS3.
Maargoed, ik vindt dit heel goed nieuws..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True