Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Submitter: Bartgielen

Portal 2 zal geen multiplayer-mode krijgen. Volgens de ontwikkelaars zou een dergelijke modus in de praktijk te chaotisch verlopen en daardoor onspeelbaar zijn. Er zal wel een coop-modus in het puzzelspel van Valve worden opgenomen.

Erik Wolpaw, als schrijver betrokken bij de ontwikkeling van Portal 2, zegt in een interview met 1UP dat het ontwikkelteam van Valve voornemens was om een 'sportieve' multiplayer-modus in de puzzelgame op te nemen. Na de bouw van een testomgeving zou echter al snel zijn gebleken dat een dergelijke modus niet speelbaar was, omdat een speelsessie binnen de kortste keren zou eindigen in chaotische taferelen.

Volgens Wolpaw bleek de coop-modus, waarbij twee spelers samen de puzzels moeten oplossen, in de praktijk veel beter te werken in de spelopzet van Portal 2. Deze modus zal dan ook in de uiteindelijke game worden meegenomen. Portal 2 zal op 9 februari 2011 worden uitgebracht en verschijnen op de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ik vraag me af op welke manier het team multiplayer in gedachte had (naast Co-op).

In Portal zitten geen wapens, dus je kan hooguit een portal op een strategische plaats zetten, zelf aan de andere kant zitten en wanneer er iemand langs loopt een cake doorheen gooien.
Maar nee, "The cake is a lie!", dus dat zal wel niet het idee geweest zijn, maar toch... Als iemand daar wat meer info over kan geven dan wordt het artikel misschien ook wat duidelijker (naast het wijzigen van de titel).

Misschien zijn een soort van race wel mogelijk zijn, 2 (of meer) spelers die hetzelfde parcours moeten afleggen en wie het snelste over de finish is wint. Idee voor een MOD ;)

[edit]
Gevonden, het idee voor de MP was een soort Speedbal:
"Along with co-op, [we had] the idea of sort of a competitive Portal multiplayer," he said. "We went down that path, actually, for a little while and had something up and running -- the best way to describe it is sort of speedball meets Portal. You know, a sports analog. And it quickly became apparent that while it's fun for about two seconds to drop portals under people and things like that, it quickly just devolves into pure chaos. It lost a lot of the stuff that was really entertaining about Portal, which was puzzle-solving. Cooperative puzzle-solving was just a much more rewarding path."

The actual gameplay of the mode involved moving a ball from one end of a space to the other quickly using portals. The competition would try to stop the player by, for example, trapping them with a portal shot onto the ground. Wolpaw says in practice "it was a hot mess."

[Reactie gewijzigd door Terminal13 op 30 augustus 2010 14:38]

sinds wanneer is chaos niet leuk?! :)
Vergeet niet dat al die portals bij elkaar waar je doorheen kan kijken een grote load op je videokaart is. Ik denk dat het chaotisch en niet te spelen zou zijn met 4+ man.
lol, dat is echt geen probleem hoor een paar van die portaltjes.
een portal waar je doorheen kan kijken vergt toch erg veel van een computer.
als je een recente game PC hebt dan merk je er niet zo veel van in de originele portal, maar als je een standaard niet-gamePC hebt of een oudere gamePC dan moet je echt niet proberen dieper te gaan dan 1 portal doorkijk.

als je dan met 8 of meer portals werkt, en dan voor iedere portal ook nog eens een paar "doorkijk" werelden moet renderen kan dat aardig zwaar worden
die worden 1 maal gerenderd, en vervolgens gebruiken ze virtuele camera's voor de uitgang van de portals.
kijk maar eens naar de developer comentaren

[Reactie gewijzigd door efari op 29 augustus 2010 22:55]

Dan moeten die virtuele cameras nog steeds gerendered worden, echter hoeft het level maar een keer in het geheugen geladen te worden vanuit alle punten. Renderen is namelijk het proces van het model vertalen naar het fancy beeld. Zelfs met viruele cameras moet je nog steeds renderen.
Dan moeten die virtuele cameras nog steeds gerendered worden, echter hoeft het level maar een keer in het geheugen geladen te worden vanuit alle punten. Renderen is namelijk het proces van het model vertalen naar het fancy beeld. Zelfs met viruele cameras moet je nog steeds renderen.
Cameras in games zijn er enkel voor scene management; het bepalen wat zichtbaar is voor de speler en wat niet.

Jaren geleden, voordat Portal of zelfs HL 1 in de luiers rond liep, was er al een techniek die als Portal bestempeld was. Dit maakt het mogelijk van bijvoorbeeld deur of raam openingen in een ruimte, verschillende viewing frustums te combineren. Hierdoor kan via frustum culling bepaalt worden welke polygons er daadwerkelijk zichtbaar zijn. Niets nieuws en performde al uitstekend op de 486.

De Portal game is vrij licht en kan best een hoop portal-tjes hebben voordat het gaat stotteren. Het enige lastige is wanneer er vanuit een bepaalde view meerdere keren dezelfde portal voorkomt. Maar zelfs dat is op te lossen met zoiets als fog clipping of wellicht de scene 1 keer te renderen en dat als texture te renderen.
Ik zei het hieronder al, maar zal het nog even pasten:

"Op mijn M6300 laptop met een FX3600 videokaart (gebaseerd op 8800GTX) gaat het anders aardig traag als ik een diepe portal heb. Dus het heeft wel degelijk invloed hoe je je portals plaatst."

Dit is geen 486, zelfs een relatief zeer snelle pc, en nog stottert hij bij een portal waar je erg "diep" zicht hebt. Dus niet een standaard portal, maar een portal waarmee je weer een andere portal kunt zien. En laat dit nou net vaak voorkomen als je MP speelt.
Niemand nog opgevallen dat je prima in kan stellen tot hoeveel portals hij maximaal mag renderen in de diepte?

Tjonge, hou toch eens op met zeuren joh :P
De portals worden recursief gerendered, met zware culling, tot bepaalde diepte. Die load is enorm goed te handlen voor zover ik begrepen heb.
Op mijn M6300 laptop met een FX3600 videokaart (gebaseerd op 8800GTX) gaat het anders aardig traag als ik een diepe portal heb. Dus het heeft wel degelijk invloed hoe je je portals plaatst.
Klopt steam games zijn uberhaŘpt zeer goed technisch in elkaar gezet en de meeste games lopen super op oude systemen.
ik denk dat je het hebt over source engine games
Portal 2 draait ook op de Source Engine hoor ;)
Alleen is deze wellicht weer eens grafisch gepimpt, tevens klaar gemaakt voor HL2-ep3.
Dat weet sharkwouter wel, echter Reinoutvk niet, dus vandaar dat die verbeterd werd...
Wanneer het onspeelbaar is :P
Bestaat er zoiets als "voorspelbare" chaos dan? :+
Ja, als ik me kamer heb opgeruimd en dan 2 uur later weer kijken. Is100% voorspelbaar weer een chaos ;)
Ontopic: ze zullen het echt wel uitgeprobeerd hebben en een wijs besluit hebben genomen in deze. Want las je het op de markt brengt en het echt niet speelbaar is dan is dat niet goed voor je naam en het spel. Iedereen roept altijd speelbaarheid voor eye candy, nou als het dan chaos is dan is niemand blij...
Er zit een verschil tussen chaos en chaos. TF is bijvoorbeeld ook zwaar chaotisch, maar wel leuk. Het Portal team heeft het echter uitgeprobeerd, dus als zij zeggen dat het niet leuk was omdat het pure chaos was dan geloof ik ze graag :)
Ben benieuwd hoe dat zal gaan met de portals, zou je ook door anderman hun portals kunnen gaan? Anders is er weinig coop aan. Of door je eigen entry portal en dan de andere een exit portal maakt bijvoorbeeld.
Kijk het filmpje. De ander kan wel door jouw portals. Maar of je je eigen met de ander's zijn portals kan linken kan denk ik niet.
Waarschijnlijk niet, dat zou te verwarrend zijn.
Heel jammer, had me geweldig geleken, zelfs als het een tikje chaotisch zou zijn. Aan de andere kant lijkt Co-op me ook geweldig, alleen wat lastiger. Je zou ook nog een soort van race naar de uitgang kunnen maken als multiplayer, misschien zelfs lekker ouderwets een split-screen :)

Gelukkig valt het vast wel te modden, net als HL2 en consorten
Gelukkig valt het vast wel te modden, net als HL2 en consorten
Zeker weten. wat is het verschil tussen coop en "echte" multiplayer? Het aantal spelers en de spelregels. Geef het een paar weken en je hebt een multiplayer mod met custom maps en dat soort spullen.

Lang leve pcgaming ;)
en die spelen dan 9 mensen... :+
Als het goed werkt gaat vast een groot deel van de portal2 spelers het spelen, en reken maar dat dat er veel worden :P

Counterstrike of Garry's Mod Anyone?

[Reactie gewijzigd door martijnve op 29 augustus 2010 16:40]

Wel even een groot verschil Counter-Strike is gemaakt voor multiplayer en was een complete mod
waar zij het over hebben is gewoon een bestaand spel multiplayer support te geven.
Dus beetje rare vergelijking van je de makers van CS en gary's mod mogen wel iets meer krediet krijgen die hebben een stuk meer gepresteert
want er zit ook maar 9 man op Synergy? Ik heb geen moeite met servers vinden van Synergy, en portal spreekt meer tot de verbeelding dus dat zou helemaal geen probleem mogen zijn
Misschien best dat je een url erbij zet. Want de naam Synergy kan echt wel op heel veel slaan.
Google heeft mij ondertussen geholpen en http://synergymod.net/ lijkt me contextueel gezien wel de meest logische.
"Portal 2 krijgt geen multiplayer-modus"

Wat een teleurstelling weer... /sarcasme. Portal is bij uitstek een single player spel en ik zit er ook niet op te wachten om dat met 16 man multiplayer te gaan zitten doen. Coop lijkt me dan wel weer grappig.
Da's jammer. Ik dan weer wel. Ik zit dan ook te wachten op een shooter met een portal gun. Ik kan niet eens tellen op hoeveel manier dat lachen zou zijn..
Wat een misleidende titel, eigenlijk zou er iets in de trand van 'Portal 2 krijgt geen competitieve multiplayer modus' moeten staan.
Dat zou mss ook niet kloppen, als er een global leaderboard is om het vlugst de puzzels in coop op te lossen zou zijn, wat mogelijk is. ;)
Ben ik nou echt de enige die het absurd vindt dat coop blijkbaar niet als multiplayer wordt gezien? Speel je tegenwoordig in je eentje co÷peratief? :P

Beter was geweest, te zeggen dat er geen competitieve multiplayer-modus in Portal 2 komt. Een co÷peratieve multiplayer-modus is daarentegen wel voorhanden.

Ook al is de coop-modus enkel in splitscreen te spelen, dan nog is het multiplayer IMO.

[Reactie gewijzigd door letsa op 29 augustus 2010 15:56]

Ben ik nou echt de enige die het absurd vindt dat coop blijkbaar niet als multiplayer wordt gezien?
Co-op impliceert inderdaad multiplayer, maar niet andersom. Het is gewoon specifieker. Multiplayer kan van alles zijn.
Klopt maar als je zegt dat Portal 2 geen multiplayer heeft zou dat dus ook inhouden dat er geen co-op inzit
Dat filmpje van de co-op ziet er wel gaaf uit. Het voegt op die manier echt een spelelement toe, aangezien je het alleen gewoon niet kunt halen.
Ik heb Portal met veel plezier gespeeld (al was het wat kort). Ik ben dus ook benieuwd naar deel 2.
Deze coop ziet er in ieder geval wel heel interessant uit!
geeft weer een hoop nieuwe puzzel mogelijkheden :9
Goed niews. De meeste games die er tegenwoordig uitkomen hebben er altijd wel een multiplayer modus bij zitten, maar die voelt er dan vaak een beetje 'bijgegooid'. Alsof ze halverwege het ontwikkelen dachten dat dat er ook nog even bij moest. Leuk, speel je dan 2 a 3 keer, daarna ga je weer terug naar de grote multiplayer games. Mooi dat ze de resources nu gewoon voor de singleplayer (en co-op, maar dat zal wel niet te erg van de sp verschillen) gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True