Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties

Valve wil biometrische gegevens van spelers verzamelen en gebruiken bij zowel het maken als het spelen van games. De ontwikkelaar van Portal en Half-Life experimenteert intern al met een systeem dat de ogen van spelers volgt

Valve-CEO Gabe Newell (klein)In een interview met tijdschrift PC Gamer geeft Gabe Newell, oprichter en directeur van ontwikkelaar Valve Corporation, aan dat game-ontwikkelaars steeds meer proberen te bedenken hoe mensen zich tijdens het spelen van een game voelen. Ontwikkelaars gebruiken die informatie bij het ontwerpen van een spel. Newell zou hiervoor graag biometrische informatie gebruiken, zodat de makers ook echt weten wat spelers tijdens het spelen doormaken. Volgens Newell kunnen daarvoor verschillende technieken worden gebruikt, zoals het volgen van de oogbewegingen, het meten van de galvanische huidweerstand en het meten van de hartslag van spelers. Zijn bedrijf experimenteert al met het volgen van oogbewegingen. Valve heeft volgens Newell een apparaat van 50.000 dollar gekocht waarmee testspelers worden gevolgd.

De informatie die dat oplevert, heeft direct gevolg voor het ontwikkelproces van games. Newell: "Als je een game ontwerpt, denk je dat elke pixel even belangrijk is. Dat is in ieder geval hoe je te werk gaat bij het maken ervan. Toch is dat, als je bijvoorbeeld denkt aan Half-Life 2, vrij belachelijk. Je scheurt met een boot een rivier af en er valt iets neer voor je neus, terwijl iemand heeft gewerkt aan de textuur van de deur ergens op de achtergrond, die je slechts een miljoenste van een seconde waarneemt." Dergelijke informatie is niet geheel nieuw, maar: "Met het volgen van de ogen blijkt dat het nog erger is dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Een groot gedeelte van de wat we op het scherm laten zien, wordt nooit door de spelers bekeken, dus die informatie willen we gebruiken bij het ontwerpen van onze games." Op basis van deze informatie hoopt Newell games zo te kunnen ontwikkelen dat de meeste renderkracht wordt gebruikt voor het deel van het scherm waar de spelers naar kijken en minder rekenkracht wordt besteed aan de andere delen. Ook dat is niet nieuw, ontwikkelaars werken al met level of detail, maar op basis van de nieuwe bevindingen, kunnen ontwikkelaars daarin veel verder gaan, aldus Newell.

De biometrische experimenten van Valve leverden ook onverwachte informatie op. Zo was Newell verbaasd over de gevolgen van het delen van biometrische gegevens tijdens het spelen van multiplayer-games. Newell: "Dus als je in een competitieve situatie zit en je merkt dat iemands hartslag omhoog gaat, geeft dat veel meer voldoening dan we dachten, en als je merkt dat een medespeler tijdens co-op begint te zweten, reageren spelers daar sterker op dan we dachten." Valve hoopt nu dat er bedrijven zijn die eenvoudige manieren verzinnen om biometrische gegevens van spelers te verzamelen. Newell denkt aan een webcam die licht met een onzichtbare frequentie uitzendt en de reflectie van het netvlies opmeet.

Valve is niet het eerste bedrijf dat is geïnteresseerd in de biometrische gegevens van spelers. Nintendo presenteerde tijdens de E3 van 2009 de Wii Vitality Sensor, een clip die met de wijsvinger wordt verbonden en de hartslag en zuurstofwaarde van het bloed meet. De Vitality Sensor zou in 2010 verschijnen, maar Nintendo heeft nog geen games aangekondigd die van het apparaat gebruikmaken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

Dit is een voortzetting van hoe de AI Director in Left4Dead op de 'gemoedstoestand' van spelers reageert. Valve moet het nu nog doen met de data van ingame prestaties van spelers, maar als je de echte biometrische gegevens van spelers kan uitlezen, kan je de ervaring natuurlijk veel meer versterken.

Voorbeeld: als de game het je moeilijk probeert te maken, maar dan aan je hartslag merkt dat je nog relatief rustig bent, kan die besluiten het nog lastiger te maken tot het gewenste 'stress level' is bereikt. Zo zou elke speler een soort optimale ervaring kunnen hebben. Dit is puur theoretisch natuurlijk maar ik hoop dat ik het idee overkomt.
Dus eigenlijk komt het erop neer dat ze voor 50.000 dollar een nutteloos apparaat hebben gekocht om data te verzamelen wat al bekend is? Way to go!

Edit: M'n reactie was meer op hoe het gebracht wordt. Er staat meerdere malen in dat het eigenlijk niet nieuws is. Maar later toch weer wel. Beetje onduidelijk, naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Ywa op 15 september 2010 13:26]

Het hebben van een apparaat wat exact weergeeft waarnaar de ogen kijken is wel degelijk interessante informatie voor de designers. Dat het de gestelde hypothese bevestigd doet daar niets aan af.
Het zou pas echt interesant zijn als iedereen zo'n apparaat zou hebben. Dan zou je de LOD aan kunnen passen naar waar de persoon op dat moment naar kijkt. De LOD van objecten in de ooghoeken zou je kunnen verlagen :)
Dat is inderdaad een mogelijkheid die heel wat (positieve) gevolgen zou kunnen hebben.

Het probleem wat Newell voorstelt met textures van levels die in de praktijk vrijwel niet bekeken worden, al is het waar, is niet echt iets waar veel aan gedaan kan worden.
Het feit dat meeste mensen in een rechte lijn over een rivier scheuren met een hovercraft betekent niet dat ze dan maar alle omliggende textures minder aandacht hoeven te geven.. Dat neemt weg van de spelwereld.

Het zou wel leuk zijn als ze inderdaad de LOD dynamisch en live zou kunnen aanpassen zodat de rekenkracht van de computer optimaal benut kan worden. Ik stel me voor dat dit naast significante geheugenverbruik vermindering ook nog eens wat CPU/GPU cycles zou kunnen schelen, wat het geheel niet alleen efficiŽnter maakt maar ook minder intensief en minder stroomvretend/hitte genererend.

Al vrees ik dat dit wellicht weinig helpt met de benodigde resourcepower, manuren en oog voor detail tijdens het ontwikkelproces van een spel (sorry Gabe), dat betekent niet dat het geen positieve ontwikkeling is die ik zelf (als gamer) graag door onderzocht zou zien.
Ik vraag me af hoe ze dan van gamers bio info willen krijgen. Of zit ik nu verkeerd dat ze van "ons", de spelers, bio info willen krijgen.
Ik denk dat het een en ander toch afhangt van wie er speelt dus, leeftijd, man/vrouw, cultuur, intresse enz.
B.V. man kijkt denk ik toch net weer anders tegen sppelen aan als een vrouw, een 12 jarige aan het gamen is niet hetzelfde als een 45 jarige lijkt me. De een gaat meer voor de game, de ander let ook meer op wat er om hem heen gebeurd...
Ik denk dat het een en ander toch afhangt van wie er speelt dus, leeftijd, man/vrouw, cultuur, intresse enz.
Daarom is het toch juist interessant? Dan krijg je dingen als dat je bij het aanmaken van je gamerprofile al dat soort gegevens in moet vullen en aan de hand van die gegevens word de game voor jou aangepast.
Ik zie het in ieder geval wel zitten! :)
Tis een kijkje in de R&D keuken van Valve. 50.000 is verre van veel voor zoiets, en ze kunnen er veel nuttige data uit halen ook al zullen ze er geen game mee maken. Je opmerking slaat echt nergens op.
Tis een kijkje in de R&D keuken van Valve. 50.000 is verre van veel voor zoiets, en ze kunnen er veel nuttige data uit halen ook al zullen ze er geen game mee maken.
Wat moet een bedrijf dan met zulke info zal je jezelf dan gaan afvragen... ;) Door verkopen voor veel geld? Als dat zo is, ben ik klaar met Valve... ;)
Ja stel je voor, een bedrijf dat onderzoek doet naar hoe haar klanten op hun product reageren om zo een zo optimaal mogelijk product af te kunnen leveren.
Hoe evil..
ze hebben data verzameld wat ze verwacht hadden te verzamelen. Dat is iets anders dan dat ze al wisten.
Daarnaast hebben ze ook opmerkelijke en onverwachte data verzameld. Dus het heeft wel degelijk nut.
Ik denk dat aan ontwikkeling van de game hier veel mee gedaan kan worden, maar ze moeten dit niet naar thuis uitrollen zonder dat er daadwerkelijk een goede en uitlegbare reden voor is.
Newell games zo te kunnen ontwikkelen dat de meeste renderkracht wordt gebruikt voor het deel van het scherm waar de spelers naar kijken en minder rekenkracht wordt besteed aan de andere delen. Ook dat is niet nieuw, ontwikkelaars werken al met level of detail, maar op basis van de nieuwe bevindingen, kunnen ontwikkelaars daarin veel verder gaan, aldus Newell.
Waarom nutteloos? Het is weer een stapje verder. Daarnaast is 50k geen schokkend bedrag in de game-wereld imho :).
Waarom is dit allemaal nodig?
Ik heb wiimotes, gitaren, bongo's en balansborden bij het gamen altijd onzin gevonden. Blijf gewoon bij een universele manier van besturing waarmee je meerdere games kan besturen en verder niets.
Ik wil tijdens een potje L4D helemaal niet weten of mijn opponent aan het zweten is. Misschien handig bij een potje poker maar bij Valve games hoef ik dat niet, dan ga ik wel naar een willekeurige LAN voor zo'n ervaring...

edit: geneutraliseerd

[Reactie gewijzigd door Franske123 op 15 september 2010 13:57]

Jij hebt het dus echt niet gesnapt. Ze gaan het niet gebruiken als controller. Ze gaan het gebruiken als onderzoek. Voor het maken/verbeteren van hun producten.
"...delen van biometrische gegevens tijdens het spelen van multiplayer-games. Newell: "Dus als je in een competitieve situatie zit en je merkt dat iemands hartslag omhoog gaat, geeft dat veel meer voldoening dan we dachten"

Ik maak hieruit op dat ze gegevens van je medespeler/tegenstander in het spel willen stoppen zodat je meer voldoening krijgt als je ziet dat iemand in rage uitbarst als hij de zoveelste headshot van je ontvangt.

Ik zeg nergens dat ze het als controller willen gebruiken. Ik zeg alleen dat ik denk dat ze weer "toebehoren" willen gaan uitbrengen voor een game. Dat is naar mijn mening nergens goed voor.
Maar jij denkt natuurlijk dat ze nog niet wisten dat mensen wel eens gaan zweten tijdens het gamen en dat ze dit nu, door dit baanbrekende onderzoek, te weten zijn gekomen....

[Reactie gewijzigd door Franske123 op 15 september 2010 13:41]

Ze gaan behoorlijk diep in op het feit dat ze het willen gebruiken om de grafische engine te verbeteren. Zie nogmaal het hele verhaal over de boot.

Dat zweet verhaal (smakelijk trouwens) geven ze aan dat het een onverwacht gegeven was.

Ze zijn dus gewoon lekker aan het experimenteren. Niks over bedoelingen van het uitbrengen van toebehoren.

Zou overigens ook helemaal geen logische stap zijn aangezien ze nog helemaal niet in de randapparatuur markt zitten. Niet vergeten....valve in de eerste plaats game ontwikkeling etc. Niet hardware.
haha, ik zie het al voor me... een emoticon met die speler's zijn huidige emotie....

met knallend (letterlijk) rode poppetjes als je ze voor de zoveelste keer neerschiet


en je hebt altijd van die zuurpruimen die zullen protesteren i.v.m. privacy

zolang het maar geen echt camerabeeld is heb ik er in ieder geval geen problemen mee
Het verfijnen van wat je bekijkt en daardoor je beschikbare rekenkracht beter benutten klinkt als een interessante stap. Ben benieuwd wat voor uitwerking het heeft.

Voorwaarde voor het gegevensverzamelen zelf (wat blijkbaar op dit moment alleen bij test users gebruikt wordt) lijkt mij dat het niet verplicht zal moeten worden voor het spelen van de spellen. Dat zou erg jammer zijn. (zo van 'wil je dit spel spelen dan moet er een biometrische meet-tool verplicht gebruikt worden' lijkt mij een no-go)
Je kan moeilijk alle spelers verplichten om een apparaat van 50000 dollar aan te schaffen, dus nee, ze gaan geen gegevens van alle spelers verzamelen.
zover was ik idd ook al :'). Maar gezien het volgende:

"Valve hoopt nu dat er bedrijven zijn die eenvoudige manieren verzinnen om biometrische gegevens van spelers te verzamelen. Newell denkt aan een webcam die licht met een onzichtbare frequentie uitzendt en de reflectie van het netvlies opmeet."

is het niet ondenkbaar dat die technologie ineens een stuk goedkoper wordt, en wellicht wordt geintegreerd, in bv. dingen als Eyetoy, dat Wii-bar dingetje, etc.

[Reactie gewijzigd door Tom Yam op 15 september 2010 13:04]

Nog meer eensheidsworst dus. Omdat het grootste gedeelte van de mensen niet naar een bepaalde plek kijkt kan ik het vervolgens ook niet meer in detail bekijken. Ik weet niet wat ik hier van moet denken...
Ik dacht hier ook al even aan ja, maar ik ben iets optimistischer. Om het voorbeeld van de bootreis en de schuur te gebruiken, ik hoop dat ze dan die schuur minder/geen renderkracht toekennen tijdens een 'normale' run door de bootreis, maar er wel kracht aan toekennen als je er recht voor staat. Ik vrees echter dat ze simpelweg de textures voor deze schuur veel simpeler laten...

Dat laatste is volgens mij trouwens niets nieuws, in oudere games kwam ik regelmatig situaties tegen dat ik ergens was buiten de normale route en daar had alles dan ineens low res textures terwijl ik op hoge instellingen speelde...Need for Speed: Porsche Unleashed bijvoorbeeld. Je zag die zaken normaal alleen even voorbijzoefen op een flinke afstand.

[Reactie gewijzigd door Cronax op 15 september 2010 12:51]

Ik kan me herinneren dat er ooit zo'n apparaat was dat je hersenactiviteit opnam? vervolgens moest je aan een actie denken, bijv. schieten, en dat toewijzen aan de linker muisknop ( zodat je ingame kon schieten )

opzich wel grappig, maar slaat nergens op. Dit is veel beter zo. Ik denk dat men in de toekomst een bril uitbrengt die tevens 3d signalen kan vertalen maar ook je iris volgt ( om zo te mikken met je "muis" )

dat zou wel cool zijn.
ik kijk er naar uit!
Mikken met je ogen is nauwelijks te doen. Ondanks dat je misschien de indruk hebt vrij volledige controle over je ogen te hebben is dat zeker niet het geval. Zo maken je ogen onder andere de hele tijd zijwaardse bewegingen, genaamd saccades, waar je totaal geen controle over hebt. Lekker mikken wordt dat.
Lijkt mij dat het voor met name gamers die een minder krachtig systeem hebben nuttig kan zijn. Door dergelijke informatie te verzamelen kunnen ze de rekenkracht concentreren op de vlakken die het belangrijkst zijn voor de spelerservaring.

Iemand met een systeem van een paar jaar geleden kan zich dan nog altijd verbazen over hoe goed iets er uit ziet terwijl deze dan niet een volledig nieuw systeem hoeft aan te schaffen.

Iemand die een bakbeest van een gamepc heeft staan zet toch wel alle detail omhoog, die hoeft geen keuze te maken.
Heerlijk interview trouwens met Gabe, Doug & Erik, het laat wel zien hoe openhartig ze zijn.
Door dit soort technieken in ieder geval te proberen en te etaleren zie je dat ze niet perse iets unieks voor zichzelf willen maken maar het als concept gewoon interessant vinden.

Ze zeggen niet dat dit DE manier is waarop Valve in de toekomst gaat werken, enkel dat het zeer interessant kan zijn!
Er is tenminste 1 Nederlands bedrijf dat zich bezighoudt met onderzoek naar hoe spelers spellen ervaren, het voorbeeld op deze pagina gebruikt hierbij eyetracking om te kijken welke elementen in het beeld door een speler veel bekeken worden.
ziet er best vet uit alleen waarom zouden ze onze gegevens nodig hebben ???
en deze ontwikkeling duurt toch nog wel even voordat het 100% werkt

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True