Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Nintendo-topman Satoru Iwata heeft tegenover investeerders gezegd dat de Vitality Sensor voor de Wii volgend jaar op de markt moet komen. De presentatie tijdens de E3 was voor verbetering vatbaar, gaf hij toe: "Het concept is lastig uit te leggen."

Wii Vitality SensorDe directeur zei dat de presentatie van de Wii Vitality Sensor tijdens de E3-beurs van dit jaar niet goed uit de verf kwam. Iwata zei dat hij wel hoopt dat de vingertopsensor, die hartslag en elektrische spanning van de huid kan meten, in 2010 op de markt komt. Dat hangt echter af van de ontwikkeling van een bijpassende applicatie en de directeur gaf aan dat het lastig te voorspellen is wanneer dat product klaar zal zijn.

Net als tijdens de E3 gaf Iwata aan dat Nintendo eerst een applicatie op de markt wil brengen die het tegenovergestelde doet van de gemiddelde game, namelijk mensen helpen te ontspannen. De Vitality Sensor is echter ook geschikt voor horrorgames, denkt de directeur. Hij vergeleek de Vitality Sensor verder met Wii Fit. Ook daarvan vroeg menigeen zich af of deze goed zou verkopen, terwijl het inmiddels het bestverkochte product uit het Wii-assortiment is.

Iwata gaf wel aan dat niet alleen de presentatie van de Vitality Sensor tijdens de E3 te wensen overliet: de hele persconferentie was volgens hem teleurstellend. "Het is duidelijk dan we de charme van onze producten niet volledig over hebben kunnen brengen," aldus de topman. De presentatie zou tot veel interne discussie hebben geleid en het bedrijf zoekt nu naar manieren om zijn producten beter onder de aandacht te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Gefeliciteerd na meting is gebleken: U leeft nog, ga naar einde of herstart.

Serieus wat doe je hier nou mee ? Voor fitness heb je toch echt alleen jezelf nodig.
Zijn er nou echt mensen die een electrisch apparaatje nodig hebben om te zien of ze zich fysiek hebben ingespannen ?

Ik zie echt weinig toekomst in home- en amateur cardiologie.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 10 augustus 2009 15:30]

Het meet niet fysieke inspanning, maar emotie (in een erg simpele manier). Wanneer je gestrest, bang of opgewonden bent dan is dat te meten aan het zweet op de vingertop, of aan de hartslag. Het kan op rustige momenten enge situaties voorschotelen of op momenten van ultieme actie het nog net wat uitdagender maken.

Nee, niet (alleen) voor fitness dus...
Het kan op rustige momenten enge situaties voorschotelen of op momenten van ultieme actie het nog net wat uitdagender maken.
Ik snap niet waarom je daarr die sensor voor nodig hebt. Een rustig moment in een horrorspel is op dat punt rustig omdat het zo is gebouwd. Je weet als ontwerper al dat de speler op dat moment rustig is, en op intense momenten niet. Daar heb je helemaal geen hartslagmeter voor nodig.

Hetzelfde met de moeilijkheidsgraad opschroeven op momenten van actie: het spel weet zelf ook wel wanneer er een hoop actie is. Bijvoorbeeld omdat er X vijanden tegelijk in beeld zijn, of omdat de speler vaak aan het schieten is, of druk beweegt, enzovoort. Een hartslagmeter is ook hier vrij overbodig.

Daarnaast zijn die rustige momenten er met een reden: bijvoorbeeld om spanning op te bouwen of je een vals gevoel van veiligheid te geven. Door op alle rustige momenten steeds enge situaties voor te schotelen doe je die rustmomenten teniet. En door een spel op intense actiemomenten steeds maar moeilijker te maken lijkt het me alleen maar frustrerender worden.
Wat je beschrijft is natuurlijk waar; voor de eerste keer. De tweede keer weet je wat je kunt verwachten, omdat het zo geprogrammeerd is. Ik denk aan Half Life bijv, eerste keer is schrikken, maar daarna weet je precies waar alles zit.

Als de vijanden komen op basis van die metingen kun je wel echt "verassingen" krijgen, dat lijkt me best geinig.
Ook waar, maar dat kan je weer oplossen door de verschillende verrassingen op willekeurige momenten te timen. Ik weet niet, ik zie nog steeds niet in wat zo'n vitality sensor kan toevoegen dat al jaren zonder nieuwe add-on wordt bereikt.
Het probleem is dat het mensen zijn die het spel spelen. Daarvan lopen er redelijk wat van rond heb ik me laten vertellen.

Het geval is, dat je een spel wilt maken dat iedereen dezelfde beleving heeft. Door gebruik te maken van een dergelijk apparaat kun je zorgen in bepaalde gevallen dat de intensiteit toeneemt en in andere gevallen afneemt.

De een kan beter spanning verdragen dan een ander. Wat je dus doet is zorgen dat iedereen zich comfortabel blijft voelen.
Kijk, dat is nou een mooie uitleg! :)
Dus in principe zou het dus ook kunnen worden gebruikt om spanning op te bouwen, stel je voor, een horror game, de hele tijd loop je door een enge gang, maar pas als je hartslag een beetje gedaald is komen de zombies/spoken/whatever te voorschijn.

Maar ik vind het nog steeds een beetje gimmick-achtig, maar ja, dat dacht ik ook van Wii Fit, dus we zullen wel zien...
Nou gamen terwijl je een hand op tafel of in elk geval moet stilhouden zal inderdaad de moeilijkheidsgraad van games ietwat verhogen, maar of het gamen zo leuker wordt, ik betwijfel het.
En horrorgames beter dmv. van dit? Alleen als je er ook hard genoeg geloofd.
Hartslag onder bepaalde grens, spawn new enemy...

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 10 augustus 2009 19:16]

Het ligt er aan wat voor horrorgame het wordt.

Nintendo heeft namelijk een heel goed horror spel achter de handen die perfect met zoiets al dit zou werken namelijk: Eternal Darknesss.

Eternal Darkness had namelijk een "Sanity meter" dit hield in dat naarmate je langer in de omgeving was er meer "gekke" dingen gebeurde zoals hallucinaties van bijvoorbeeld extra kogels die er dus eigelijk niet zijn of bijvoorbeeld het horen van dingen die er niet zijn tot zelfs het breken van de vierde muur (een beeld geven van dat de gamecube opnieuw opstartte). Volgens mij is dit systeem makkelijk te combineren met de Vitality Sensor.

Tevens heeft Nintendo een patent op dit systeem:
http://tinyurl.com/buuh9j
Jij kijkt alleen naar "medische" toepassingen, maar zoals ook al in het artikel wordt genoemd, deze gadget lijkt mij geweldig voor horror-games. Op basis van je hartslag wordt je beeld onrustiger, is je richt-precisie minder nauwkeurig, noem maar op.

Dit zou nog best wel eens een erg mooie uitbreiding kunnen zijn, al ben ik het met eerdere posters eens dat je vinger niet de meest praktische locatie is ivm nunchuck.
Ik wil dat een horrorgame mijn hartslag be´nvloed, niet andersom. Waarom zou het moeilijker/enger moeten worden als ik banger wordt? Ik wil juist banger worden omdat het moeilijk/eng is.
Om het meer realistischer te maken uiteraard. In het echt als je doodsbang bent richt je waarschijnlijk ook minder goed als wanneer je ontspannen bent.
De oefening kan dan worden bijgestuurd aan de hand van de hartslag van de sporter. Is heel gewoon op sportschoolapparatuur.
Moah, ik zie wel mogelijkheden in het horrorgame-genre... Een meter die je eigen hartslag in beeld geeft, voegt denk ik wel toe aan de inleving.

Of dat monsters erop reageren: hoe gespannener/banger jij bent (hogere hartslag), hoe eerder beesten in de buurt jouw aanwezigheid detecteren... of zo.
je zou bij verschillende games ook de intensiteit kunnen bepalen en daarmee de actie kunnen aanpassen, zo kan bijvoorbeeld de ene speler minder snel onder de indruk zijn van een bepaalde situatie als een ander, je kan dan bijvoorbeeld meer vijanden laten komen of meer dingen laten gebeuren in de omgeving, kleur intensiteit aanpassen etc etc.

maar zoals ook al in het artikel staat kun je ook een game(al spreek je dan niet zo gauw van een game) maken die zorgt dat je rustig wordt, aan de hand van je stress level kan de applicatie verschillende dingen doen. andere geluiden misschien iets van ambiant licht zoals ambx van philips etc.
Je moet 't natuurlijk ook in de entertainment hoek zoeken. Ik zie wel mogelijkheden hoor. Voor truth or dare achtige spellen als een soort simpele leugendetector. En (vast niet voor de Wii ;) ) een zelflerende porno-browser: na een tijdje leert ie waar je echt wild van wordt :*) Leg je duistere verlangens bloot....
En om even de minder ranzige kant uit te gaan, lekker in lotuszit op de wii-fit board en mediteren maar. Als je helemaal rustig en in balans bent zweeft je mii-poppetje weg.
Ik bedoel maar, als ik dit in 30 seconden van verzinnen, is er vast nog wel iets leuks te bedenken voor die vingerhoed.
ik zou liever een ge´ntegreerde sensor zien in de wii-mote dan een plugin ivm gebruiksgemak. Nintendo beperkt daarmee ook de ontwikkelvrijheid omdat er nu geen plek meer is voor de nunchuck. Tenzij er doorlusmogelijkheid is zoals op de wii Motion Plus. Echter maakt dat de Wii-mote nog langer en voor kids onder de 5 is de 2-knop met de WMP al niet meer goed bereikbaar.
Kids onder de 5 moeten ook nog niet met consoles spelen, vind ik.
Nintendo zal het niet eens zijn met je :/
je moeder zal het niet met je eens zijn

echt jong, heb je al een 5 jarige games zien spelen op 360, ps3 of wii en dat goed doen?
kdacht et niet

[Reactie gewijzigd door Daco op 10 augustus 2009 17:03]

Als mijn moeder ziet dat er games voor zeer kleine kinderen worden gemaakt met PEGI's van +3 zal ze het toch wel eens zijn wat Nintendo wil... Ze is echter niet mee met de gamesmarkt buiten de artikels die in de krant komen.
Barbiegames, K3, gratis spelletjes bij de Kellogs, ... allemaal games die kleine uks al kunnen spelen.

En ik ben al meermaals geowned door kinderen die ganse dagen een spel op hun niveau spelen en ik het dan ook eens meespeel. Neemt niet weg dat je het na enkele minuten wel al beter kan spelen.
Is een vorm van entertainment, dus heeft niet veel belang of dat kind het kan of niet zolang er plezier is.
kinderen
ok
maar niet 5jarige (kinderen = 7 tot 14 imho)

en dude, ssx blur is 3+ (juist gekeken ). dacht je nu echt dan een 4/5 jarig kind ssx blur kan spelen? >_>

EDIT: rayman 3 op GameCube (en de rest dus waarschijnlijk ook) is blijkbaar ook 3+
dat bevat puzzles/levels die ik nog niet een 4jarige zie spelen/completen
ik kan zo door gaan ze, die jaar rating is niks waard voor casual games die niet gelijk ( naar mijn mening, ga me niet beginnen uikakken er voor) stomme GTA & Gears of war zijn

[Reactie gewijzigd door Daco op 11 augustus 2009 07:23]

Als mijn moeder ziet dat er games voor zeer kleine kinderen worden gemaakt met PEGI's van +3 zal ze het toch wel eens zijn wat Nintendo wil... Ze is echter niet mee met de gamesmarkt buiten de artikels die in de krant komen.
Barbiegames, K3, gratis spelletjes bij de Kellogs, ... allemaal games die kleine uks al kunnen spelen.
PEGI +3 zegt meer over wat voor game het is, voor welk publiek b eschikbaar, niet de (minimale) leeftijd van de gamer en daarmee dus ook niets over het niveau... :)

Kijk maar naar een game als Zack en Wiki op de Wii, no way dat je mij gaat vertellen dat een kind van 3 dat kan spelen, als ik al vast blijf zitten met sommige puzzels.
En ik ben al meermaals geowned door kinderen die ganse dagen een spel op hun niveau spelen en ik het dan ook eens meespeel. Neemt niet weg dat je het na enkele minuten wel al beter kan spelen.
Is een vorm van entertainment, dus heeft niet veel belang of dat kind het kan of niet zolang er plezier is.
En tja, kinderen hebben nou eenmaal meer tijd om te gamen dan de oudere garde. :) Doet me trouwens denken de trailer van Battlefield: Heroes (klikken op release announcement). :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 10 augustus 2009 21:25]

...not getting shot in the face repeatedly by a swearing, ultra-skilled 15 year old boy who plays the game very day for six hours... Whahahahaha, lijkt me trouwens leuk spel
+3 betekend alleen dat het volgende NIET in een game voorkomt:
Geweld, drugs, grof taalgebruik, gokken, sex, angst of discriminatie. De leeftijdsindicatie geeft aan hoeveel het er in zit.

Wii Sports (Resort) is 7+ omdat er heel lichtelijk geweld in de games zit. (Wii Sports: boksen, WiiSports Resort: Zwaardvechten)

Moeilijkheid wordt NIET door PEGI behandeld. In princiepe zou je een "Barbie Love Ken" game kunnen hebben die 18+ is omdat er nogal veel seks in zit.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 10 augustus 2009 22:58]

lol barbie loves ken 18+. zou grappig zijn maar is volledig mogelijk
Arme barbie en ken die het moeten doen zonder geslachtsdelen.
En het probleem is dat die controller nu eigenlijk al wat aan de kleine kant is voor mijn apenhanden... Gemiddelde handen zijn er niet om alles voor te maken en verschillende groottes van controller uitbrengen is misschien weer het andere uiterste.
tuurlijk wel. ik speelde al games toen ik 4 was op de atari 2600
als je gewoon fitnisst heb je dit ook als je gaat fietsen of hardlopen zo kun je controleren of je hartslag boven de 140 blijft en dus echt conditie opbouwd
Ik vraag me af of dat wel zo gezond is: breek je daarmee op de langer termijn niet je lichaam mee af? Zelfde bv met hardlopen --> je knieen slijten veel sneller op langer termijn. Volgens mij is rustig bewegen beter voor je lijf dan intensief.
als je knieeen sneller slijten met hardlopen denk ik dat je iets met je schoenen en hardloop manier moet doen.
Je moet bij hardlopen rustig neerkomen en wegrollen, dan is er vrijwel geen druk op je knieen.


En ik geloof niet dat ht fitnissen op de Wii zo'n hoge impact heeft op je lichaam dat deze sneller slijt..

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 10 augustus 2009 20:02]

Ik denk eerder dat dit gebruikt gaat worden voor allerhande party spellen:

- leugendetector
- variant van "do or dare"
- proberen je hartslag laag te houden terwijl je steeds moeilijker spel speelt
- meten van verliefdheid
- etc...

Ofwel: voer voor de B-producers van spellen
Opzich is Nintendo wel goed bezig door meer dan alleen een game ervaring aan te bieden aan hun klanten.

Ik voorzie in de nabije toekomst via de Wii exclusief een virutele huisarts kan bestellen en via de Nintendo Wii Camera kan de dokter allerlei waarnemingen doen.
ik vindt het maar zwak allemaal.. hiermee gaan ze het echt niet winnen van xbox 360 met de natal uitbreiding, tenzij die bizar duur wordt, wat niet te verwachten is..
Wie kan er hier een Zelda of Mario game verzinnen die de Vitality Sensor gebruikt?
Zelda:
- niet meer kunnen rennen / uitgeput raken als je hartslag hoger dan een bepaalde grens komt (in het heetst van de strijd zal de gamer ook wel wat meer gestressed zijn dan gemiddeld genomen)
- richten met boog / boomerang wordt lastiger bij een hogere hartslag
Leuke is dat de Vitality Sensor niet eens Nintendo's eerste poging hiermee is: al voor de N64 bestond er een clip (voor aan het oor) waarmee de hartslag gemeten kon worden en in Tetris 64 zorgde voor een sneller / langzamer spel (bron: Gizmodo)

Ik vraag me alleen af waarom er dit maal gekozen is voor een knijper op de vinger. Levert die betere feedback dan het oor? Op deze manier beperk je de speler echter wÚl door een controller minder te kunnen gebruiken.
Nu is de vraag, wat voor apparaat zou je nog meer op een Wii aan kunnen sluiten na de:
- Wii Vitality Sensor
- Wii BalanceBoard
- Wii MotionPlus

Een soort EyeToy?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True