Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Via een patentaanvraag is naar buiten gekomen dat de Vitality Sensor van de Wii via infrarood licht het hemoglobinegehalte van de speler meet. Bij de aanvraag zit ook een beschrijving van een game die gebruikmaakt van de sensor.

Website Siliconera heeft een patentaanvraag ontdekt van Nintendo waarin de werking van de Wii Vitality Sensor uitgelegd wordt. Nintendo presenteerde het apparaat tijdens de E3 van 2009, maar liet er sindsdien niets meer over los. De sensor, die op de wijsvinger geschoven wordt, zou de emoties van de speler moeten meten, al maakte de consolebouwer destijds niet bekend hoe het apparaat werkt.

Uit de patentaanvraag blijkt dat de sensor infrarood licht gebruikt om het hemoglobinegehalte in de vingertop van de speler te meten. Het infrarode licht wordt door de vingertop heen gezonden en opgevangen door een fotodetector. Hemoglobine, het eiwit in rode bloedlichaampjes die zorgt voor transport van zuurstof, absorbeert infrarood licht en van die eigenschap maakt Nintendo gebruik. De hemoglobine in de vingertop absorbeert iets van het infrarode licht en het verschil in uitgezonden en gedetecteerde licht neemt de Vitality Sensor waar.

Als de hartslag van de speler oploopt, wordt er meer bloed naar de vingertop gestuurd, wat ook een hogere concentratie hemoglobine tot gevolg heeft. Daardoor zal minder infrarood licht de fotodetector bereiken. Als de speler kalmeert, zal de hartslag afnemen en de hoeveelheid bloed en hemoglobine in de vingertop ook, waardoor de fotodetector meer infrarood licht op zal vangen.

In de patentaanvraag staat ook een beschrijving van een game waarbij de Vitality Sensor gebruikt wordt. In de game bestuurt de speler een zwevend wezen door in en uit te ademen. Het wezen zweeft omhoog als de speler inademt en omlaag als de speler uitademt. Op die manier moet de speler het wezen door een doolhof sturen. Met de standaard WiiRemote kan het wezen schuin omhoog of omlaag gekanteld worden. Het spel maakt gebruik van de eigenschap dat de hartslag toeneemt als iemand inademt, en daalt als iemand uitademt. De naam van de game is niet bekend, en ook onbekend is wanneer het op de markt gaat verschijnen.

Nintendo legde eind 2009 de merknaam WiiRelax vast. Het bedrijf liet verder niets over de bijbehorende game los, maar er zijn vermoedens dat de naam betrekking heeft op een game die gebruik maakt van de Vitality Sensor. Het is daarmee ook onduidelijk of WiiRelax de game is die beschreven wordt in de patentaanvraag.

Wii Vitality Sensor Game Example Wii Vitality Sensor Game Example Wii Vitality Sensor Game Example Wii Vitality Sensor Game Example Wii Vitality Sensor Game Example Wii Vitality Sensor Game Example Wii Vitality Sensor Game Example
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

tof, maar ik zie het verband niet met emotie. Het hemoglobine gehalte zal uiteraard niet gemeten worden (kan niet op die manier), maar wel de zuurstofsaturatie (het % met O2 gesatureerd hemoglobine).
Dit staat echter volledig los van emotie. de zuurstofsaturatie is bij normale, gezonde personen altijd boven 95%, slechts bij pathologieŽn waarbij de long-bloed gasuitwisseling in de longen niet goed werkt daalt deze (vb bij COPD).
meer info zuurstofsaturatie
Ik zie dus geen enkel nut om dit te meten en te linken aan een spelconsole.

edit: de uitleg in het artikel
Als de hartslag van de speler oploopt, wordt er meer bloed naar de vingertop gestuurd, wat ook een hogere concentratie hemoglobine tot gevolg heeft. Daardoor zal minder infrarood licht de fotodetector bereiken. Als de speler kalmeert, zal de hartslag afnemen en de hoeveelheid bloed en hemoglobine in de vingertop ook, waardoor de fotodetector meer infrarood licht op zal vangen.
klopt overigens niet.
De zuurstofsaturatie zal niet stijgen als er meer bloed naar de vingertop stroomt.

edit2: saturatiemeting berust overigens op het principe dat zuurstofrijk bloed roder is dan het blauwere zuurstofarme (=minder gesatureerde) bloed. infrarood licht wordt aan de andere kant van de vinger opgevangen en de kleurwijziging is gecorreleerd aan de kleur van het bloed en dus het zuurstofgehalte

edit3: er is wel een correlatie tussen emotie en hartslag (wat ook door een saturatiemeter gemeten wordt), maar ook dat gaat moeilijk bruikbaar zijn gezien de hartslag ook omhoog gaat bij inspanning. Bij inspanning werkt een gewone saturatiemeter nog nauwelijks wegens te veel artefacten. Lijkt me voor de typische Wii-games geen evidentie om dit bruikbaar te maken.

[Reactie gewijzigd door vampke op 11 oktober 2010 18:14]

Je hebt het helemaal bij het rechte eind, het zal niet om de hemoglobine-concentratie gaan, maar om de totale hoeveelheid hemoglobine (en dus inherent daaraan de hoeveelheid licht die de fotosensor bereikt). Daar kun je wťl wat mee (saturatie of hartslagfrequentie).
Zelfs dat niet. Dan zou een saturatiemeter een diagnosticum voor anaemie kunnen zijn, wat het natuurlijk niet is.

EDIT

Correctie op mezelf: Zuiver in kwalitatieve zin kan een saturatiemeter wel iets over de hoeveelheid haemoglobine zeggen.

[Reactie gewijzigd door sinner2stroke op 11 oktober 2010 18:23]

Volgens mij klopt het inderdaad niet. Vond het al een beetje raar.
Stuitend wat een informatie hier gegevend wordt.

Waarden als Hb en Ht kunnen niet worden gemeten via deze methode. Slechts de SpO2, ofwel het aandeel aan zuurstof gebonden haemoglobine kan worden gemeten. Hb, Ht en andere haematologische parameters kunnen uitsluiten invasief gemeten worden ("met een prikje").

Voorwaarde om de SpO2correct te meten, is dat het detectieinterval samenvalt met de polsgolf in de ateriolen. Het enige wat dit apparaat correct kan meten is dus de SpO2 en de HF. Meer niet. Verder snap ik niet waarom er ergens geopperd wordt, dat fysieke inspanning het Hb doet stijgen. Op termijn kan via EPO-vrijzetting in de nieren inderdaad compensatoir op relatieve hypoxie een verhoogde productie van rode bloedcellen plaatsvinden, maar dat heeft hier absoluut niets mee te maken.

Verder heeft het natuurlijk niets te maken met (f)MRI
Hb kan tegenwoordig wel gemeten worden zonder te prikken, google maar eens op
"Non Invasive Hemoglobin Measurement".

Ik vraag me alleen wel af of dat hier ook het geval is..

[Reactie gewijzigd door AsBest op 11 oktober 2010 18:26]

Dus gewoon een saturatiemeter, zoals iedere huisarts heeft.
Een gewone saturatiemeter meet niet de hoeveelheid hemoglobine zoals jij hier aangeeft.
Een saturatiemeter geeft enkel aan ( in % ) hoeveel van het hemoglobine is geladen met O2 (zuurstof). Het geeft dus een indicatie of er problemen zijn met de circulatie en/of de longfunctie van de persoon in kwestie.
Toch wel een duidelijk verschil.

Een saturatiemeter geeft by the way onbetrouwbare resultaten bij mensen met een donkere huiskleur, wegens een interactie van het IR licht en het pigment in de huid. De kans is dus groot dat het hier om een gadget gaat die enkel voor "blanke" spelers werkt.
kekeke - racist fail :S

Ik denk inderdaad ook dat het hier om een saturatiemeter gaat. Buiten de circulaire problemen zou O2 saturatie ook nog wel eens kunnen dalen bij grote inspanningen - maar ik twijfel er aan of dat soort inspanningen worden gehaald voor een televisie. Wat er gebeurt bij een adrenaline shot weet ik trouwens niet - O2 sat zou nog wel eens kunnen stijgen - hoewel deze standaard al zo rond de 98-99% zit.

Toch wel een beetje nieuwsgierig wat Nintendo met deze gadget wil...
Lijkt me zeeeer onwaarschijnlijk dat het om het hemoglobinegehalte gaat, dat is zelfs in de kliniek niet te meten zonder bloed te prikken. Een saturatiemeter is een optie die zeker mogelijk is, en niet zo moeilijk is om te maken, echter het tevoren al aangehaalde probleem van slechte circulatie (koude vingers) en variaties in pigment in de huid maken het een apparaatje met een beperkt toepassingsgebied... Als ik het plaatje zo zie (Fig. 8 ) is het niet meer dan een hartslagmeter (heeft zeker leuke mogelijkheden, en meet wel degelijk de stress/activiteit van een speler) of het verschil tussen boven- en onderdruk (PA) die weinig relevantie heeft (zeker omdat het in dit geval alleen maar een relatieve waarde geeft, en er geen eenheid aan toegekend kan worden).
Ik vermoedt dus dat het gewoon een hartslagmeter is die niet op basis van druk, maar via een zelfde principe als de saturatiemeter werkt.

Desalniettemin wel een leuke gadget met zeker mogelijkheden binnen games :).


edit: haakjes sluiten na een cijfer 8 geeft apart effect in de tekst...
Hmmm ik woon in een bruin huis, dat gaat dan toch problemen opleveren ben ik bang! :+
Dus gewoon een saturatiemeter, zoals iedere huisarts heeft.
En jij vindt het niet bijzonder dat dit tegenwoordig in een game console kan worden ingebouwd?

Ik moet zeggen dat ik het wel cool vind dat ik straks gewoon mijn hartslag, saturatie, bloeddruk, suikerspiegel, vetpercentage en nog wel een paar meer gewoon thuis kan meten :)
Nee. Dit is kinderspel vergeleken bij veel medicinale aparatuur en electronica.

Voor die paar euro aan electronica snap ik niet dat zorgverzekaars monitoringsystemen niet massaal vergoeden. Nu moet je bij problemen eerst langs een duur betaalde huisarts...
Je wilt niet weten wat een normale saturatiemeter inkoop kost net als alle andere techniek in ziekenhuizen. In vergelijking wel grappig als voorbeeld dat een jaar geleden nog aangetoond dat een wii balanceboard z'n werk net zo goed doet als een ziekenhuis apparaat van 18.000 dollar http://www.gamepolitics.c...-costly-medical-equipment

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 11 oktober 2010 17:35]

De verkoopaantallen van Nintendo varianten van zo'n balanceboard zullen ook groter zijn waardoor de prijs lager kan liggen dan de medische variant. Aan de andere kant dekt het natuurlijk niet geheel de lading van die vergelijking die je noemt. Producenten voor de medische markt zijn duur (Philips gokt niet voor niets op de medische markt, gezien de wereldwijde vergrijzing). Maar daar weer tegenover: de medische variant moet waarschijnlijk wel aan meer normen voldoen om op de medische markt te mogen komen, dat ongetwijfeld de prijs doet stijgen.
Kinderspel? Niet geheel toevallig het terrein waarin Nintendo gespecialiseerd is ;)
medicinaal of medisch? ;)
medicinaal impliceert dat je het gebruikt als een medicijn ;)

En ja, vind het wel bijzonder dat ze zoiets bouwen, zelfs al is het relatief eenvoudig...

Past wel mooi in een Wii Fit serie, je hartslag meten en spelletjes vertragen oid, om te zorgen dat je niet te opgewonden raakt...
Het lijkt steeds meer een gezondheidsconsole ipv gameconsole te worden ;)

-Edit-:
@hieronder...
Het hoeft ook geen betrouwbare meting te zijn, slechts een hoger/lager meting..
Startwaarde meten bij starten van de game en telkens meten of je meetwaarde iets hoger of lager word

[Reactie gewijzigd door Garin84 op 11 oktober 2010 17:04]

Mja, aan de andere kant: Het is ook weer geen goedkope troep die Nintendo bouwt. Van het balance board is bv. een keer bevonden (dacht door o.a. "nieuwslicht") dat die bordje bijna even veel electronica en precisie bevat als bv. de 10.000 euro kostende soortgelijke boards die je in revalidatiecentra treft.
Mja, aan de andere kant: Het is ook weer geen goedkope troep die Nintendo bouwt. Van het balance board is bv. een keer bevonden (dacht door o.a. "nieuwslicht") dat die bordje bijna even veel electronica en precisie bevat als bv. de 10.000 euro kostende soortgelijke boards die je in revalidatiecentra treft.
Bij revalidatiecentra is dan ook een groot deel van die prijs van 10.000 euro de kosten die gemaakt worden om het ding te certificeren voor 'medisch gebruik', d.w.z. dat ze aan moeten tonen dat het ding altijd betrouwbare metingen uitvoert. En sja, ambtenaren zijn nu eenmaal duur, red tape is a bitch. :+

Aan de andere kant: Stel je voor wat er zou gebeuren als zo'n Vitality Sensor gebruikt wordt om alarm te slaan en er op een verkeerde meetwaarde wordt gereageerd. Staan ze je dalijk te reanimeren omdat ze denken dat je niet meer ademt: Het apparaat geeft het immers aan! :Y)
veel ouwe mensen, die hier gebruik van zouden kunnen maken, hebben geen breedbandaansluiting, maar kunnen wel naar een dokter.
Nee hoor. Ik kan met m'n android-phone eigenlijk hetzelfde (hartslag meten)
Dus gewoon een saturatiemeter, zoals iedere huisarts heeft.
Zoiets dacht ik ook, maar als het gebaseerd is op bestaande technologie zouden ze er geen patent op aan kunnen vragen lijkt me.
Meh... ik denk dat het patent vooral berust op het feit dat het in een game console gebruikt wordt.
Ja, lijkt me moeilijk hier een controller mee te maken. Die meters hebben vaak al allerlei problemen (koude handen? vergeet het dan maar. ). lijkt me erg frusteeerend als je het spel niet aan de gang krijgt omdat de bloedsomloop in je vingers niet lekker is.
Maar dat is altijd relatief en verandert steeds met de tijd. Het lijkt me ook logisch dat ze telkens een ijkpunt instellen als je een spel start o.i.d..
volgens mij ook, zover ik weet is er nog geen techniek die door de huid het Hb kan meten in de medische wereld. Wel dus de saturatie (toch wel een wezenlijk verschil)
Ligt het nou aan mij of spreken ze hier de hele gedachte van de WiiFit tegen? (niet veel mensen er al in geloofden)

Je hemoglobinegehalte gaat toch normaal gesproken alleen omhoog als je hartslag verhoogt zonder dat je je meer inspant? (bijv. adrenaline)
Je hemoglobinegehalte zal niet veranderen bij inspanning op korte termijn. Misschien dat er op lange termijn meer hemoglobine wordt aangemaakt (net zoals je bijvoorbeeld als je je een tijd op grote hoogte bevind meer hemoglobine aanmaakt). Bij een hogere hartslag zal er alleen meer hb de sensor passeren waardoor er minder licht doorgelaten wordt. Het is dus niet zo dat als je je inspant je opeens meer hb hebt ofzo.
Dit betekend ook dat je voortaan wielrenners op doping kunt controleren met een wii.
meer rode bloedlichaampjes = meer Hemoglobine = doping :+
Dat zou wel een gigantische domper zijn voor makers van medisch apparatuur, ze kunnen niet meer belachelijk hoge prijzen voor simpele dingen vragen.
Gelukkig hoeft medische apparatuur niet aan een godseonmogelijke lading aan keuringen en standaarden qua materiaalgebruik, electronisch ontwerp, stralingsgevoeligheid en calibratieprecisie te voldoen...
dat klopt niet wat je daar zegt meer HB wil niet zeggen dat er doping in het spel is; denk aan hoogtestages hoge trainingsintensiteit, medicijnen, ziekte enz.
In de patentaanvraag staat ook een beschrijving van een game waarbij de Vitality Sensor gebruikt wordt. In de game bestuurt de speler een zwevend wezen door in en uit te ademen. Het wezen zweeft omhoog als de speler inademt en omlaag als de speler uitademt.

Ik voorzie een hoofdrol voor Kirby!
Maar een fijne gameplay, dat weet ik nog zo net niet. Ik hou mijn ademhalingstempo liever constant.
dan krijg je weer van die retards die gaan hyperventileren, flauwvallen en Nintendo voor 100 miljard dollar willen aanklagen.
Je moet er wat voor over hebben om de topscore te behalen he!
Doet me gelijk denken aan die Philips Defibrilator dingen voor thuis. Wat is het volgende, geeft de Wii mote Insuline/Geluid af als je bloedspiegel te laag/hoog word?
Hij meet alleen hoe je je voelt a.h.v. je hartslag. Dus hogere hartslag gespannen en meer geconcentreerd. Dus dan gaat het spel misschien wat langzamer? En andersom. Ze implenteren dit alleen in een spel en niet voor medische doeleinden!
haha geniaal :) voor de echte stress bestendige speler is dan ook een optie snellere hardslag is snellere gamemodus:)
Het volgende is detecteren of de gebruiker doping gebruikt om te cheaten :+
ik vind het allemaal erg voorbarig.
Als er binnenkort een temperatuursensor op de xbox komt kan er natuurlijk je lichaamstemperatuur ook worden afgelezen. Maar is dan de meting dat je koorts hebt erg nauwkeurig?
Moet de PS ook 112 kunnen bellen als hij ziet dat je door een kwaal op de grond ligt?
Ach, het kan natuurlijk allemaal, maar ga je het ding er ook voor aanschaffen vanwege een medisch mogelijkheidje???
Dan kun je ook een mobieltje kopen omdat er een lampje(flitser) op zit als je in het donder niks kunt zien en hem als zaklampje misschien eens zou kunnen gebruiken
Als de WII dat ineens zou kunnen (je bloedsuikerspiegel continu meten op een betrouwbare manier), dan zouden veel diabeten zich denk ik behoorlijk genaaid voelen :P

Want de continu-glucosemeters die nu in omloop zijn en steeds betrouwbaarder worden, die worden nog steeds niet opgenomen in het basispakket zorgverzekering.
Het is slechts een indicatie, meer niet dus echt kwaad zal het niet kunnen doen tenzij je er zelf een zwaar oordeel aan gaat hangen. Zo van volgens de Vitality Sensor ben ik super fit, was alleen zelf vergeten dat ik een hart kwaal had :(

Leuke gadget, meer niet...
Het idee is leuk, ik ben heel benieuwd hoe de praktijk hiervan wordt.

Helemaal bij mensen met COPD (oid) kan dit leuke situaties opleveren als dit niet goed werkt. Dan kunnen ze totaal gevoelloos zijn. Deze mensen hebben een lagere hemoglobine verzadiging waardoor de waarden dus lager uit zouden kunnen vallen.
Het totaal hemaglobine (mmol/L) kan niet worden gemeten met een saturatiemeter is zoals hierboven staat beschreven. Wel kan het deel gesatureerd hemoglobine worden gemeten (%). Argos zegt het al; gewoon een saturatie meter.

[Reactie gewijzigd door bglnelissen op 11 oktober 2010 16:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True