Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Nintendo heeft in Europa het handelsmerk WiiRelax vastgelegd. Het zou de eerste game kunnen zijn waarin de Vitality Sensor gebruikt wordt, de vingerclip die het concern op de laatste E3 liet zien en die volgens de Japanners emoties kan meten.

Website Siliconera wist te achterhalen dat Nintendo voor de Europese markt het handelsmerk WiiRelax heeft laten vastleggen. Uit de registratie wordt echter niet duidelijk waar Nintendo het handelsmerk voor wil gebruiken. Opvallend is dat Nintendo de naam eerst in Europa vast laat leggen; doorgaans worden namen eerst in de VS vastgelegd. Dat kan volgens Siliconera verband houden met een aankondiging van het Italiaanse Pub Company, dat rond 1 april van dit jaar bekendmaakte aan het spel Wii Relax - met spatie - te werken. Dat zou het lichaam van de spelers moeten ontspannen via een een speciale, aan de Wii gekoppelde koptelefoon. Waar het Italiaanse product zeer waarschijnlijk slechts een grap was, was het voor Nintendo wellicht de aanleiding de merknaam WiiRelax hier toch alvast te registreren.

Terwijl van de Italiaanse game en de bijbehorende koptelefoon nooit meer iets vernomen is, heeft Nintendo inmiddels de Vitality Sensor aangekondigd, een clip die op een vinger geschoven kan worden tijdens het spelen, en die volgens het Japanse concern in staat is de emoties van de speler te registreren. Siliconera sugerreert dat WiiRelax de eerste game is waarin de Vitality Sensor gebruikt gaat worden. Nintendo-topman Satoru Iwata liet in augustus los dat de Vitality Sensor in 2010 op de markt zal komen.

Nintendo's WiiRelax trademark
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ik kan me eigenlijk heel slecht voorstellen wat voor game je zou kunnen maken bij de titel WiiRelax.

Het lijkt me knap lastig om een game te maken waarbij je zo relax mogelijk moet zijn, en er dan ook nog voor moet zorgen dat het boeiend blijft. Ik zie me namelijk nog niet stil voor de tv zitten, om te proberen zo relax mogelijk te zijn. Als ik wil relaxen, dan heb ik geen zin om me op een spel te moeten concentreren.
En toch bestaat er al zoiets, best wel leuk om te spelen in feite en populair in de Skandinavische landen (ware het niet dat zo'n spel een paar duizen euro kost).

Dat ding noemt Brain Ball. Het hele doel is zo relax mogelijk te zijn, de computer duwt dan met een magnetisch systeempje het balletje richting de persoon die het minst geconcentreerd is en bij wie het balletje terechtkomt is de verliezer. Ik heb het ongeveer een maand geleden gespeeld toen het koninklijk paleis in BelgiŰ opendeurdagen hield, ik geloof dat de opstelling ondertussen wel al terug in Mechelen bij Technopolis staat. Niet iets om hardcore te gaan gamen, maar zeker wel leuk om af en toe eens te doen in deze overstresste wereld, vind ik.
Dat systeem werkt iets anders, namelijk via hersengolven (beta en alpha in dit geval). In Groningen kun je terecht bij Science Linx van de universiteit. Heb er ook een aantal potjes mee gedaan, erg grappig. :) Hier een videootje van het ding in actie, waarbij je ondertussen afgeleid werd door dansers. ;)

Het systeem van de Vitality Sensor werkt met hartslag en skin conductance. Op zich zou je daar ook zoiets mee kunnen maken, maar de achterliggende techniek is anders.
Dat heb in Shanghai gezien. Zag er wel cool uit.
Er zijn wel 'games' voor te vinden, maar ja, het wordt wel een heel apart genre. Zelf heb ik een Lightstone met het spel 'Journey to the Wild Divine'. Daar wandel je in een Myst-achtige omgeving rond, en doe je opdrachtjes om het verhaal te ontrafelen en het einddoel te bereiken.

De opdrachtjes zijn best grappig: jongleren met stenen waarbij je opgewonden moet zijn, of een deur openen door heeeeel rustig te worden, of boogschieten, waarbij je dat moet afwisselen. Of opdrachtjes waarbij je je hartslag op een bepaald (gelijkmatig) ritme moet krijgen, wat je kan be´nvloeden via je ademhaling.

Het is geen spel om 'ff snel' te spelen, je moet er voor gaan zitten. Het is een traag spel, maar dat is ook de bedoeling (deze Nintendo-sensor heet niet voor niets WiiRelax). Je leert er bewustwording van je hartslag, ademhaling en spanning, en hoe je dat kan be´nvloeden. Erg leerzaam, ook (juist!) in het dagelijkse leven. Het werkt prima. Maar je moet er van houden. Dit spel is zeer zweverig en Boeddhistisch, dat moet je liggen of in ieder geval niet storen.

Er zijn ook meer specialistische programma's, niet zozeer spellen, meer trainingsprogramma's, zoals Healing Rythms. Heb je naast WiiFit voor je lichaam, Brain Training voor je hersenen nu ook iets voor je geest. ;)

Het zou fijn zijn als het door Nintendo populairder wordt om er leuke spellen voor te maken.
Emoties meten zullen ze nooit kunnen doen, het enigste wat ze kunnen meten is de hartslag en wat andere fysiologische factoren en dit dan vergelijken met de gemiddelde waarde.

Het ritme van de hartslag (en die andere factoren) is o.a. bepaald door de mate van arousal, wat op zich terug het gevolg kan zijn van een sterke emotie. Maar nooit kunnen ze bepalen of het al dan niet veroorzaakt is door arousal, en nog minder kunnen ze de emotie ervan bepalen.

Dus 'we kunnen emoties meten' zou een enorme doorbraak betekenen in de wetenschap, voor zover ik vermoed is dit echter gewoon marketing.

[Reactie gewijzigd door sofilus op 21 december 2009 15:16]

Wat ze ook kunnen meten is huidgeleiding, die afhankelijk is van de hoeveelheid zweet in je huid. En die kan dan weer (hoge temperaturen daargelaten...) iets zeggen over de algehele arousal oftewel opwinding. Maar of die opwinding voortkomt uit bijvoorbeeld seksuele opwinding of nervositeit valt niet te zeggen.

Ik hou me overigens wel op de hoogte wat betreft recent hersenonderzoek naar emoties, en zelfs met zeer geavanceerde peperdure scan-apparatuur kunnen ze geen 'emoties meten' - elke wetenschapper in dat veld zal dat bevestigen. Naarmate het onderzoek vordert komen ze er steeds meer achter dat we eigenlijk niet zo goed weten wat emoties uberhaupt zijn.
Het klopt dat het onmogelijk is om vanuit het niets zomaar een emotie te bepalen, puur gebaseerd op slechts een onbetrouwbare meting op de arousal schaal.

Wel is het mogelijk om zaken als ontspanning, concentratie en startle respons te bepalen wanneer de context waarin de gebruiker zich bevindt redelijk bekend is zoals tijdens het spelen van een computerspel. Zeker wanneer ook zaken zoals een model van de spelwereld en de gebruikte stimuli (audio, graphics) worden meegenomen.

Alhoewel je dan officieel nog steeds niet kunt spreken over het meten van "emotie", is dit wel een duidelijke beschrijving om aan een leek duidelijk te maken wat je probeert te doen.
Arousal kunnen ze enkel schatten a.d.h.v. metingen (m.b.t. dit apparaat). Dus dit is inderdaad onbetrouwbaar.

Een gepersonaliseerde formule gebruiken voor het schatten van die arousal kan echter meer nauwkeurige resultaten opleveren. Hebben ze dan uiteindelijk een ietswat betrouwbare schatting van arousal, dan weten ze nog steeds niet of deze veroorzaakt wordt door een emotie of door iets anders.

Hier gaat het echter over het feit dat de wetenschappers claimen emoties te kunnen meten louter en alleen door het gebruik van een vingerclip. Of het dan gaat over het meten of iemand emoties sterk ervaart, of dat het gaat over het bepalen van welke emotie hij ervaart doet er zelfs niet toe. Het kan gewoon niet met de gebruikte technologie.

Dit is puur marketing...
Het zou de eerste game kunnen zijn waarin de Vitality Sensor gebruikt wordt, de vingerclip die het concern op de laatste E3 liet zien en die volgens de Japanners emoties kan meten.
Hij meet hartslag en huidspanning. Hartslag kun je be´nvloeden via ademhaling, en kan regelmatig of onregelmatig, snel of langzaam zijn.

Daarnaast heb je huidspanning. Als je bang of juist heel blij bent, kun je best een rustige ademhaling hebben en een trage hartslag. Maar de huidspanning (of hoe je skin conductance ook vertaald) laat zien dat je sterke emoties beleeft. Hij kan geen onderscheid maken tussen de verschillende emoties (misschien in combi met camera?), maar wel of je 'stabiel' bent of een uitspatting hebt van boosheid.
conductance is geleiding. Eigenlijk meten ze dan de electrische weerstand van je huid door er een kleine stroom doorheen te laten lopen en te meten hoeveel spanning er over valt.
u bent te stoned en te relaxed om te gamen :+ pak een red-bull en probeer het later opnieuw O-)
probeert u is een halve tray reken maar dat u dan dat deze sensor op z'n muil gaat. Ervaring leert dat u hierna ook heerlijk kan slapen :D
Te stoned om relax te gamen??

Stoned game je juist extra relaxed }> (en vaak ook of extra goed of extra slecht)

[Reactie gewijzigd door Sinester op 21 december 2009 15:29]

Wii Yoga Cursus ofzo, technieken aanleren om je hartslag te laten dalen, dat soort spul. Ontspannings technieken aanleren. Wii Tranquillity ofzo :)
Kan me weinig voorstellen bij die sensor die zogenaamd emoties moet meten. Zal wel zo iets als een moodring zijn http://en.wikipedia.org/wiki/Mood_ring
De Wii is een casual gameconsole. Dus ook oudere mensen of mensen die doen aan stuff als Yoga hebben misschien een Wii in huis. Voor deze doelgroep zou het dus een leuke "game" kunnen zijn. Niet voor mij bestemd :)
wellicht een interessant spel in ziekenhuizen ? geef elke patient zo'n ding om zijn of haar vinger en in de kantine/rookhok staat dan een Wii waarop je de status van elke patient kan zien ;-)
Ik kan me niet voorstellen dat je lekker kunt relaxen of een spel kunt spelen met deze sensor aan je hand. Misschien kun je de sensor juist ook voor spannende spellen gebruiken, dat deze dan een schok geeft en dus een extra spel element toevoegd!

[Reactie gewijzigd door kingkoendav op 21 december 2009 16:08]

Wat moet een "gamer" met een concept als de WiiRelax? Ik vind het een nutteloze toevoeging aan een gameconsole. De nieuwe fiets vind ik nog iets bijdragen aan het Wii-gala, maar dit nieuwe apparaat slaat waarschijnlijk de spijker echt mis.
de wii kent ook gamers, maar ik denk dat je het eerder wii-gebruikers kunt noemen. En daarom voor de gamer minder interresant
de 'Wii Gamer' is een casual gamer, dat is een grote doelgroep die alleen qua manier van denken even een tikje anders in elkaar zit dan het klassieke beeld van de hardcore gamer wat hier heerst. (heb ik het idee).

Graphics boeien niet zo voor die groep, leuk des te meer. Meer iets voor de hele familie om te doen, of als ganzenbord/monopolie/mens-erger-je-niet vervangend gezelschap spel. (dus geen modern warfare 2, maar zoiets als Mario Party of Wii Sports Bowling enzo)
Ik heb ooit eens gezegt dat er wel eens Wii Sleep zou komen maar ik zat er weer niet ver naast. Straks nog een wireless slaapzak en het feest is compleet.
Op zich nog niet zo'n verkeerd idee, er zijn genoeg mensen met slaapproblemen. De doelgroep is waarschijnlijk groot genoeg.

Of het een succes wordt is een tweede..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True