Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 110 reacties

Nintendo schroeft de productie van de Wii omlaag, melden twee toeleveranciers. Het is niet bekend hoeveel de productie wordt verlaagd; wel is duidelijk dat de twee toeleveranciers hard zijn geraakt door de teruglopende verkoop.

Mitsumi en Hosiden, twee hardwarefabrikanten die onder andere aan Nintendo leveren, hebben met stevige financiële tegenslag te kampen, zo meldt Joystiq. Het tweetal wijst Nintendo daarvoor als hoofdschuldige aan.

Mitsumi, dat onder andere de Wiimote produceert, verwacht dat zijn nettowinst dit boekjaar ten opzichte van vorig jaar met 52 procent zal afnemen naar 5,3 miljard yen, omgerekend 39,9 miljoen euro. Het bedrijf had eerder nog gerekend op een netto jaarwinst van 7 miljard yen. Hosiden stelde zijn winstverwachting voor dit boekjaar bij van 7,5 miljard yen - oftewel 56,5 miljoen euro - naar 6 miljard yen.

Volgens de beide bedrijven is hun terugval te wijten aan de teruglopende verkopen van de Wii. De twee toeleveranciers zeggen dat Nintendo de productie van de Wii omlaag gaat schroeven, al is onduidelijk in welke mate dat zal gebeuren. Nintendo stelde zijn verkoopverwachting voor dit jaar al eerder naar beneden bij, van 26 miljoen naar 20 miljoen Wii's.In december 2008 werden nog 2,4 miljoen exemplaren geproduceerd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (110)

Welkom in het game-era van de 'markt'. Als een spel uit komt, kan dat op twee manieren: exclusief door een grote zak geld van de ontwikkelaar (direct of indirect door overname van de studio), of multi platform. En daar wringt de vork in de steel; als je iets multi-platform maakt, heb je in principe tools nodig, en een 'gemiddelde' voor graphics. Het gemiddelde is de PS3 en de XBox360, die beide ongeveer even sterk zijn qua graphics en processorkracht (STIL, FANBOIS, STIL! NA ZOVEEL JAAR IS HET NOU EENMAAL ZO. IN JE MAND!). De PC zit er boven, maar terugklokken is geen moeite, dus om een PC gamer op te zadelen met wat mindere graphics kom je mee weg, je kan ze hooguit blij maken door wat mooiere textures of verdere drawing distance in te voeren, maar daar blijft het bij.

De Wii echter is een geval apart, door de immense verschillen zijn de 'grote' engines (UT3 engine bijvoorbeeld, veel gebruikt, en uit voor zowel PC, XBox en PS3) niet geport. Door dat, en het feit dat de Wii in hardware perspectief eigenlijk tussen deze en de vorige generatie in ligt, zorgt er voor dat de ontwikkeling van een Wii spel meestal er op neer komt dat er een hele aparte versie ontwikkeld moet worden. Resultaat: de meeste 'grote' spellen komen uit op PC, Xbox en PS.

Qua platform exclusives moet de Wii het hebben van spellen die goedkoop ontwikkeld worden (en soms best leuk zijn), maar vaak een wanhoopskreet van een ontwikkelaar zijn die teveel nieuwe besturing krijgt opgedrongen (wat helemaal niet nodig is, de Wiimote en Nunchuck zijn een goeie controller zelfs zonder de pointer en motion sensing), en Nintendo's eigen ontwikkeling. Helaas heeft Nintendo zelf de focus foutief gelegd op 'art' games, experimenten, en niet-fun applicaties. Veel te weinig Metroid, Mario, Zelda en Donkey Kong. Misschien hadden ze een leuke zak geld over kunnen houden om wat shooters en RPG's te kopen als ze niet zo veel hadden geinvesteerd in dat balance board.

Daarnaast heeft Nintendo fout gegokt in hoe snel de markt verandert. Ik herinner me nog een gesprek met Miyamoto (een goeie game ontwerper in zijn soort, maar toch soms wat losgeslagen in over creativiteit, bedenk je wel, Mr. Miyamoto, wij zijn dommer dan jij bent, en een stel cultuurbarbaren op de koop toe!), waarin hij claimt dat mensen gemiddeld eens per 15 jaar een nieuwe TV kopen. 100% true, en mijn ouders denken nog zo, maar helaas staat er tegenwoordig in de meeste huizen een HD-achtige TV met 'vaste' pixels, waar de Wii zijn beperkingen zichtbaar op zijn. Nintendo had kunnen 'redden wat er te redden viel' door de Wii te voorzien van een HDMI poort, of de component kabel standaard mee te leveren (die geeft toch aardig beeld eigenlijk, beter dan het beeld wat de meeste TV's opbouwen vanaf composiet over SCART), maar zelfs daar ontbrak de long-term visie. Eigenlijk is Nintendo wat dat betreft een erg on-Japans bedrijf wat wel weer typisch Japans is. Japanners hebben in het verleden zichzelf laten zien als een volk wat een slim strategisch beleid kan voeren, zowel intern als naar het buitenland, en Nintendo, als oorspronkelijk kaartspel/houten speelgoed fabrikant is daar geen uitzondering op, maar dat lijkt nu nogal stil te staan. Innovatie genoeg, maar ze kijken niet naar trends in zowel binnen als buitenland.

Desondanks: ik blijf het een leuk apparaat vinden (godzijdank dat ze nu eindelijk door hebben dat mensen waarschijnlijk meer kopen als je Demo's online zet van WiiWare, nu nog virtual console spellen voorzien van een tijd-demo), maar ik heb minder schijfjes in mijn kast dan dat er voor mijn PC en XBox in de kast staan. Desalniettemin ga ik nu vrolijk weer New Super Mario Bros spelen, en ik heb nu al een jaar Zelda: Twilight Princess niet meer uitgespeeld, dus dat kriebelt ook al. En die Virtual Console blijft leuk, hoewel het misschien te maken heeft met het feit dat ik oude Ninty spellen ken. Mijn ouders kennen dat niet, en zijn ook minder geneigd gelijk 400 tot 1000 punten uit te geven op basis van alleen een stukje tekst, wat de Virtual Console een kleine markt maakt.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 3 december 2009 11:23]

ai ai, hel en verdoemenis over nintendo, terwijl de wii nog steeds 2x beter verkoopt dan sony ps3 en ms xbox360 http://vgchartz.com/hwlaunch.php
Ja, inderdaad, maar vanuit een bedrijfskundig oogpunt, en gekeken vanaf de developers, is het een apart ding. Een aankomende blockbuster als Mass Effect 2, bijvoorbeeld, komt op alle platformen behalve Wii uit, net zoals CoD:MW2. Dit soort spellen zit het grote geld in, en zijn vaak verantwoordelijk voor een leuk percentage van de omzet van een game maker. En doordat dit soort spellen per unit een deel afdragen aan de consolebouwers, zijn die er ook sneller uit met de kosten. Wat dat betreft komt het mooi uit dat die engines makkelijk 1 op 1 te porten vallen.

De Wii kan dit echter niet mee, en daar komen de grote 'blockbusters' dus ook niet op uit, en als ze dat al doen is dat een compleet ander spel. Star Wars: Force Unleashed bijvoorbeeld, dat was een 90% ander spel dan de 'grote' versie, omdat het niet te porten viel, was het zelfs uitbesteed aan een andere ontwikkelaar.

Hoewel Nintendo ook 'vangt' per verkoop van spellen, sterker nog: ze vangen extra als er van aparte gadgeds als het balance board gebruik word gemaakt (denk stiekem zelf ook voor motion plus), is dat minder relevant voor Nintendo, mede door de simpele standaard hardware is het ding al vanaf dag 1 winstgevend voor zowel Nintendo, IBM en AMD/ATI.

De verkoop van die consoles is zo langzamerhand ook anders dan die van de andere consoles, de spellen die er op komen getuigen daar van. Het zijn meer ouders met kleine kinderen die die console kopen, en de groepsspelletjes die het goed doen. Echter als pa en ma het even zat zijn, dan gaat de Wii uit. Jammer, er had zoveel meer in gezeten.
nintendo's eigen new super mario bros staat deze week anders op 1 in verkochte games, nog boven assasin creed en world of warfare 2 (beide xbox 360).

al het geld van die titel gaat naar nintendo omdat het ook nog eens een eigen titel is. dus ik zie het probleem niet zo. nintendo verkoopt de console zelf al met winst en is de grote winnaar van deze generatie. microsoft (natal) en sony proberen hun consoles wanhopig uit te breiden met wii-mote functionaliteit.

ik zie werkelijk het probleem niet dat je probeert te schetsen, volgens mij is het een beeld dat bij je leeft zonder dat er feiten voor zijn. ik zie ze in elk geval niet!
Het probleem dat hij schetst (en jij bevestigd met je post) is dat de TOP games die op de WII uitkomen vrijwel allemaal van Nintendo zijn.

Hiermee mis je een hoop omdat de third party top games vaak niet op dit platform uitgebracht worden!

Voor de Nintendo lovers is dit niet zo'n probleem omdat zei gewoon 1 van de beste games op de planeet maken maar om je console een blijvend succes te maken is er meer nodig dan alleen Nintendo games

(daarom zie je ook dat de Xbox en PS3 meer games per console verkopen)
Tsja, New Super Mario bros staat op 1, ook niet verwonderlijk. Ik heb hem zelf ook gekocht, maar ik zal er bij zeggen: dat is het eerste spel wat ik voor de Wii gekocht heb sinds ik geloof Fire Emblem of Super Mario Galaxy. Mijn ouders hebben voor hun Wii (tsja... ouders) een WiiFit + balance board, en Mario Party gekocht, en dat is het enige wat in hun kast staat. Overigens: met een laagje stof op het balance board. Mario Party zal waarschijnlijk komende zaterdag weer uit de kast worden getrokken en met plezier gespeeld worden, als alle kinderen en hun aanhang naar huis gaan voor Sinterklaas, maar daar blijft het bij, denk ik. EA kon zelfs boom blox niet echt verkopen, en als ik zie dat publishers minder risico's nemen met de Wii (en dus vaak ook gewoon niet uitbrengen, of goedkoper ontwikkelen), en het aantal uitgekomen spellen ook afneemt, en de aard van die spellen ga vergelijken, zie ik het somber in. Niet dat Nintendo failliet zal gaan, die draaien nog steed winst, maar ze moeten op den duur wel iets gaan uitvoeren.
2x beter ?

In Japan verkoopt hij al tijden minder dan de PS3, en in de V.S. zat de Wii vorige week 20% boven de PS3. Dat is echt heel wat minder dan 2 x.
bronnen graag aangeven bij dergelijke uitlatingen, ik baseer mijn 2x uitspraak op de wereldwijd hardware sales statistieken van vgchartz.com

edit: bron: http://vgchartz.com/hwlaunch.php

[Reactie gewijzigd door BreezahBoy op 3 december 2009 15:19]

Wat betreft "Wii die het van games die makkelijk te ontwikkelen zijn" moet hebben, daar heeft Xbox de Live Arcade Games" voor.
Ach ja het is echt een soort van golf beweging. Eerst was hij niet aan te slepen dus productie erbij en erbij en erbij en ja nu hebben ze gewoon iets te veel capaciteit.

Mijns inzien niet echt grote reden tot paniek. Nintendo moet zelf natuurlijk ook wel een beetje inzien dat bijna iedereen die er eentje zou willen hebben hem al heeft. Hij is natuurlijk niet voor niets vele malen meer verkocht dan de X360 en de PS3
Als de productie evrlaagd wordt gaat de prijs toch omhoog? Of zie ik het verkeerd :? :?

En wat willen ze bereiken daarmee?
Fout.

Bij teruglopende vraag tgv van waarschijnlijk een komende verzadiging van de markt, neemt productie bij gelijkblijvende prijs af.

Dat is wat Nintendo doet. De Wii wordt niet minder verkocht doordat het niet meer populair is, maar doordat er minder mensen overblijven die hem nog niet hebben en hem nog willen.

Het is geen fast moving consumer good, zoals brood of drinken, of een inktcartridge. Bij normaal gebruik gaat een product als deze jaren mee, dus neemt de afzetmarkt af door invulling van de vraag. Simpel effect.

De zwarte Wii is hier ook een indicator voor, er zijn mensen gek genoeg om hun witte Wii ook te vervangen door een zwarte, terwijl de witte het nog gewoon doet.

TGV daarvan ontstaat ook een opkomende 2e hands Wii handel. Dit snoept ook de afzet mogelijkheden voor Nintendo weg.

Mensen die nu een Wii willen en dus behoren tot de groep die het nog te duur vinden, kunnen nu 2e hands hun slag (meer) gaan slaan.
Dat is duidelijk.

Moeten ze misschien creatiever worden en een sms functie aan toevoegen en dan via internet versturen. 8)7
lees: soort van Skype, maar via de WIIII

Is maar een gedachte :*)
Is zie het nut daar eerlijk gezegd niet van...
Als er weer vraag ontstaat doordat er minder Wii-aanbod is zijn mensen mogelijk bereid er meer voor te betalen om er eentje te hebben. Ze willen blijkbaar meer inkomsten.
Als de productie evrlaagd wordt gaat de prijs toch omhoog? Of zie ik het verkeerd
Alleen als het een schaars goed is (vraag is groter dan aanbod), maar dat is hier niet zo. Kennelijk is het aanbod groter dan de vraag. Als je een produkt zogezegd aan de straatstenen niet kwijtraakt, zal de prijs zakken.
En wat willen ze bereiken daarmee?
Ze willen bereiken dat ze niet met een overschot aan Wii's blijven zitten. De geproduceerde Wii's moeten ze wel aan de genoemde bedrijven betalen, dus het zou leuk zijn als ze van die investering ook nog wat terugzien.
De markt raakt verzadigd. Dat is wel duidelijk. Ze kunnen dan misschien met een prijsdaling nog een piek genereren, of een leuke kerstaanbieding (Of een goed exclusief spel natuurlijk). Maar volgend jaar zal het alleen maar harder achteruit gaan.
(Wat overigens niet vreemd is)

[Reactie gewijzigd door ReCreator op 3 december 2009 11:04]

Goed exclusief spel hebben ze wel: new super mario bothers wii
Het probleem is een beetje dat de beste Wii-games ook allemaal van Nintendo zelf komen... Wii Sports, Wii Fit, Mario Kart, Mario Galaxy, Super Mario Bros, Paper Mario, Zelda, ...

Op zich prima, maar waar blijven de goeie 3rd-party games? Buiten Boom Blox (wat dacht ik commercieel geflopt was, ook al is het een goed spel) blijft het een beetje achterlopen op andere 3rd-party games voor Xbox en PS3.
Idd je moet wel van Nintendo games houden wil je iets aan een Wii hebben. Maar is dat Nintendo's probleem? Nee.
Jawel de sleutel om je klanten lang van je console te laten genieten is een sterke line up van third party games!!! Dus het is wel dergelijk Nintendo's probleem!!!

Vaak worden de consoles in hun laatste jaren (bijna) puur en alleen voort getrokken door third party games terwijl de first party ontwikkelaars de games voor de volgende console aan het maken zijn

Het is dus heel belangrijk voor de levensduur van je console (kijk naar de ps2, je kan zeggen wat je wil maar daar hebben ze dat heel goed gedaan!)
Gezien de resultaten zal Nintendo niet wakker liggen van jouw statements.

Het feit dat iets gebruikelijk was, wil niet zeggen dat dat altijd gebruikelijk blijft.

Vroeger kocht je muziek in de winkel en kon je dat thuis draaien.
Nu koop je muziek via bijvoorbeeld een niet nader te noemen computerbouwer, en kan je er overal waar je bent naar luisteren.
Jammer dat Nintendo dus niet investeert in nieuwe IP maar de jaren 80 shit nog steeds herkauwd als Mario en Zelda. Wanneer komt Nintendo weer eens met nieuwe leuke IP ipv telekns dezelfde figuurtjes die in hun games optreden.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 3 december 2009 12:13]

Gezien de verkoopcijfers blijven ze met de oude IPs toch steeds genoeg toevoegen aan bestaande concepten om de spellen goed te doen verkopen. Ze hebben nu eenmaal een aantal ijzersterke personages en de Nintendo koper gaat er ook van uit dat hier games mee komen, omdat dat al bijna een garantie is dat het een kwalitatief goed spel is.

Overigens zou het inderdaad wel gaaf zijn als ze met iets heel nieuws zouden komen.
Pokémon? Vrij recent hoor, iig voor een IP.

En dan nog? Mario is Nintendo's belangrijkste karakter! Zolang Nintendo blijft bestaan, blijven er Mario games komen. Aan Zelda kan er een einde komen, maar ik verwacht het niet.
Zou je hetzelfde gezegd hebben als, over twintig jaar, de Halo-serie nog steeds fantastisch verkoopt? Dat is het paradepaardje van Microsoft en ik denk niet dat er iemand van wakker zou liggen. Het verveelt misschien, een schijnbaar tekort aan innovatie en inspiratie, maar integendeel: in elke Super Mario game hebben ze iets nieuws toegevoegd wat het spel erg vernieuwend maakt, maar niet totaal anders(Doe hetzelfde met Halo en het blijft een succes).

Ik wil juist niet dat ze met iets totaal nieuws komen en daarbij Mario/F-Zero/Fire Emblem in de ijskast zetten, om vervolgens totaal te vergeten. Ik wil ook niet dat de games drastisch worden veranderd. Gewoon bij je succesformule blijven, anders gaat de serie kapot (precies wat EA met C&C heeft gedaan).
Idd en nu moeten ze top games gaan produceren om ervoor te zorgen dat de personen met een Wii die blijven gebruiken

Als dat gebeurd is het hele Wii verhaal een super succes en is dit idd gewoon logisch nieuws
Inderdaad heel normaal dat na ongeveer 2 jaar de verkoop van een console gaat inzakken.

Alleen wel behoorlijk dom van de toeleveranciers daar kennelijk geen rekening mee gehouden hebben.
Ze zullen toch echt moeten wachten totdat er een opvolger komt van de wii voordat het weer beter wordt.
Vaag bericht eigenlijk.

Een flinke financiële tegenslag krijgen 2 leveranciers die alsnog dik 30 en 50 miljoen WINST maken...
Natuurlijk is dat minder winst dan voorspeld, maar de hele wereld economie is in rep en roer en 2 bedrijven maken nog forse winsten en hebben dan opeens een forse 'tegenslag' als ze die niet zagen aankomen zijn ze nogal kortzichtig geweest natuurlijk....
Winst is niet alleen gerelateerd aan de omzet maar ook gerelateerd aan het het geinvesteerde vermogen.
Als men 1 miljard in de fabrieken heeft gestoken dan is wel gewenst dat er meer dan 100 miljoen winst gemaakt wordt per jaar om die investering weer terug te verdienen.
Tuurlijk, maar de Nintendo WII is lange tijd stabiel gebleven kwa verkopen, je kan dan sowieso al verwachten dat de markt een keer verzadigd zal raken.

Buiten dat gaat de wereld al een tijdje gebukt onder een financiële crisis die al wat langer dan een jaar duurt.

Dus dat is nogal een vreemde gedachtengang om daar niet goed rekening mee te houden.
Winst is toch de eindbalans?

1 milj. Schuld len. Fabriek, 1 milj. Opbrengst = 0 winst

Toch kan die fabriek dat jaar afbetaald worden, ook al is er geen enkele winst. Winst is puur het eindresultaat imho. Volgens mij verwar je opbrengsten en winst door elkaar.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 3 december 2009 12:26]

Als je winst verwacht (en geen reden hebt om anders te doen), dan doe je wat elk bedrijf doet: investeren. Als je onverwacht dan toch pech hebt, tsja, ondernemersrisico, maar goed, je mooie nieuwe sporthal kan niet door gaan, of je moet het jaar daar op met wat minder genoegen nemen.
Het valt mee dat Mitsumi uit komt op een netto winst van 5,3 miljard yen, als er eerst werd uitgegaan van een netto winst van 7 miljard yen. Crisis, enzo.
Hoe kan je als winstgevend bedrijf financiele tegenslagen hebben? Zoals vermeld in het artikel.
Edit:typo

[Reactie gewijzigd door MistahMastah op 3 december 2009 11:07]

Tsja, van een concullega hoorde ik een half jaar geleden dat er mensen geen contract aangeboden kregen, omdat het zo slecht ging met het bedrijf. Wat bleek? Ze maakten i.p.v. 15% winst nog maar 5% winst. Ik zal economie nooit begrijpen...

Blijkbaar is meer winst het enige dat telt op deze wereld. Het feit dat je 100+ mensen van brood op de plank voorziet zodat ze hun leven kunnen leiden en een gezin kunnen stichten is blijkbaar van geen enkel belang.
Helaas werkt het wel zo, je aandeelhouders willen geld zien en die zijn niet tevreden met minder geld, dus moet er op kosten bespaart worden.
Doe je dat niet dan kunnen aandeelhouders moeilijk gaan doen waardoor mogelijk je bedrijf ook in de problemen komt. En dat wil je jusit niet.
Je hebt gelijk maar verwoord het iets anders dan dat het is. Elk jaar worden bugets opgemaakt, hierin staan de targets voor het aankomende jaar beschreven. Als jou target aangeeft dat je 15% winst moet maken maar je maakt maar 5% winst is dit gewoon slecht.
Of je target is verkeerd gedefinieerd of het gaat slechter met het bedrijf!

Daarom moeten bedrijven geen snijden in de kosten zodat ze ervoor kunnen zorgen dat ze die 15% het volgende jaar wel halen

Dit geldt niet alleen voor beurs genoteerde bedrijven maar geldt voor al de bedrijven. Het enige verschil is dat wanneer je niet beurs genoteerd bent dit niet openbaar gemaakt wordt en het bedrijf veel meer vrijheid heeft in het opzetten van hun targets (kijk naar Blizzard, die hadden eerst extreem lage targets voor een aantal jaar waarna ze in 1 jaar die lage targets gelijk compenseren met een extreem hoog target)
Regeren is vooruit zien. En dat geldt ook binnen bedrijven.

Als je pas maatregelen neemt op het moment dat winst omslaat in verlies kan het al te laat zijn. Dus een bedrijf die een goede bedrijfsvoering nastreeft zal ook moeten handelen als de winst tegenvalt.

Winst zoals die genoemt wordt is een puur operationele winst. Daar moet nog de investering in nieuwe technologie/producten af. Geen enkel bedrijf kan overleven op de lange termijn zonder te investeren in nieuwe producten dus zal Nintendo ook moeten investeren in nieuwe consoles bijvoorbeeld.
Gelukkig begrijpen bedrijven wel de economie.

Winst is niet iets wat leuk overblijft om in een ouwe sok te stoppen.

Winst is keihard nodig om investeringen in de toekomst te kunnen betalen.
Zonder investeringen in bijvoorbeeld productontwikkeling geen toekomst.
Geen toekomst geen bedrijf geen banen.
Het gaat om de trend van de cijfers. Als je de winst ziet kelderen van 15 naar 5% , en je doet vervolgens niets, dan kan dat het jaar daarop doorslaan naar -10%. En dan heb je wel een probleem.
Targets niet behaald (mogelijk omdat het target niet realistisch was)
Een bedrijf dat onrealistische targets stelt is het eigenlijk niet waard om bedrijfje te spelen. Als je de basis al niet goed hebt, kan de rest ook niet veel zijn.
Het zat er een beetje aan te komen. De verkopen lopen, ondanks een recente prijsverlaging terug, dus is het logisch dat ze de productie wat gaan terugschroeven. De introductie van de Playstation3-Slim zal daar wel iets mee te maken hebben.

Maar ondanks alles blijft de Wii toch wel een verbazende machine.
nee, als je op http://vgchartz.com/hwlaunch.php kijkt zie je dat de wii al weer met een gigantische upramp bezig is ivm de feestdagen. daarnaast verkoopt de wii nog steeds 2x beter dan ms en sony.
Dat klopt, maar na de feestdagen zal de verkoop wel beginnen terug te lopen dat gebeurt ieder jaar. En ondertussen zijn er echt al een hoop Wii's in omloop.

Het nu verlagen van de productie zal naar alle waarschijnlijkheid pas merkbaar zijn na de kerstperiode.
Dat snap ik nou niet he. Vroegah, toen ik klein was, toen kregen we geen spelcomputers van omgerekend 440 gulden van de Sint. Toen was je blij met een spel van 130 gulden. Zeg Super Mario Bros 3, of de eerste Zelda O+
volgens mij heeft iedereen die een wii wil al een wii.
die stelling kan ik eenvoudig falsificeren: ik wil een wii en heb er nog niet een.
mischien gewoon binnenkort de nieuwe wii?
een wii hd upgrade kost nintendo haast niets, ze maken het doosje iets groter propen er een dual-core of quad-core PPC970+@2.5Ghz in en een Ati x4200+512MB en alle wii games kun je gewoon upscallen naar 720/1080P en alles werkt gewoon (nintendo hoeft alleen een wii upscaller te schrijven, wat ze zo binnen 3 maanden voor elkaar hebben).

ik schat dat er in juni van volgend jaar een Wii-HD op de plank licht, ze zouden wel gek zijn om het niet te doen (voor de kosten hoeven ze het niet te laten, de chip die nu in de wii zit zijn duurder dan een dual/quad-core G5).

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 december 2009 17:52]

Krijgen we nu niet dezelfde problemen als in de beginfase?
Toen is er ook tijdelijk een schaarste geweest.


Het zou kunnen dat ze een verbeterde Wii gaan uitbrengen

[Reactie gewijzigd door JVA18 op 3 december 2009 11:29]

Er staat: WII Productie en NIET de WII prijs. Dus kerstgeschenk zal t(voorlopig) niet worden in ieder geval.

In alle eerlijkheid, de wii is iets te duur voor wat je ervoor krijgt ivm de PS3 en XBOX. De PS3 en XBOX spreekt over t algemeen een wat volwassener publiek aan en die heeft ook wat meer besteden. Ik denk dat als Nintendo zijn prijzen wat aanpast (verlaagt) dat dat een enorme boost zou geven aan de verkoop cijfers
In alle eerlijkheid, de wii is iets te duur voor wat je ervoor krijgt
Daar denkt de gemiddelde consument anders over.

Waren MS en SONY gedwongen om hun prijzen flink naar beneden te schroeven omdat ze te weinig verkochten tov. de Wii, Nintendo kon de prijs van de Wii jarenlang op de release prijs houden omdat er gewoon erg veel vraag naar was en mensen kennelijk bereid waren dat ervoor te betalen.

JIJ vind de 360 en PS3 meer waar voor je geld dan de Wii, maar dat is waarschijnlijk omdat jij de voorkeur geeft aan indrukwekkende graphics en de nieuwste exclusive games voor de traditionele games markt. De meeste mensen die een Wii kopen vallen niet in die categorie en denken hier dus anders over, die vinden de Wii meer waar voor hun geld dan de andere consoles.
Ik moet mijzelf even corrigeren. Op dit moment is de WII te duur ivm de concurrentie. De xbox is al goedkoper en de ps3 is met goed zoeken ook niet heel heel veel duurder. En daarom is de wii verkoop gezakt. De verkoop van XBOX en ps3 is niet zoveel gezakt. Ruim een jaar geleden was t andersom, toen was de WII veruit het goedkoopst :). Of heb jij een ander reden waarom de verkoop van WII is gezakt (en waardoor nu dus de productie ook is verlaagd) t.o.v. de concurrentie.
<offtopic>
ivm = in verband met.. en niet
in vergelijking met.
sorry, maar 2x al rare zins opbouw
</offtopic>

Wii games zijn dan wel niet hardcore, maar als afwisseling tussen mijn pc gaming vind ik het wel leuk.
En ook voor de gewone gamer is het een beter alternatief.

Beter qua prijs, meer casual games en een aardige besturing.
Je kunt er ook Homebrew (snes spellen spelen =D) op zetten en het schijnt relatief makkelijk te zijn om de Wii om te bouwen :P

de Xdoos begin ik nooit meer aan, want M$ knijpt werkelijk overal geld uit en heb er al teveel ellende mee gehad.
En op dit moment vind ik de ps3 nog enigzins prijzig (heb al een redelijk nieuwe pc) en schijnt niet om te bouwen te zijn.

Kortom, die Wii is echt zo slecht niet hoor.

[Reactie gewijzigd door Segura op 3 december 2009 15:05]

Of heb jij een ander reden waarom de verkoop van WII is gezakt
Nou, volgens mij is dat simpel. Er is een bepaald percentage van de bevolking (potentieel) geinteresseerd in een bepaald product. De rest niet. Als je aan een groot deel van die mensen jouw product hebt gesleten, dan treedt er verzadiging op en dan zul je moeten innoveren en iets nieuws brengen en niet zoals Nintendo op de gat gaan zitten...

[Reactie gewijzigd door resma op 3 december 2009 22:46]

Precies. Ik heb helemaal niks met games, maar heb wel een Wii gekocht. Ik heb helemaal geen zin in complexe games, en vind de graphics van een Wii prima. Gewoon een Mario game erin en even een kwartiertje spelen. That's it.
Jij bent dus het typische voorbeeld van een Casual Gamer. Niets mis mee maar ik wil wel eens weten hoeveel Wii's nu wel niet stof liggen te happen... Echt heel veel lijkt mij, de hype is voorbij, de games zijn kut en hierdoor worden er steeds minder games verkocht en zo raakt de Wii uit het oog van de Casual Gamer. Ik denk dat langzaam maar zeker het succes van de Wii doodbloedt en dat heeft Nintendo aan zichzelf te danken.
Natuurlijk bloedt het succes dood, dat is met elke console na verloop van tijd. De games zijn niet kut, bekijk de verkoopcijfers eens voordat je iets zegt. Genoeg gezegd.
Die vraag zie ik zo vaak. Op dit moment is het onze x360 die stof aan het vergaren is.
Het aantal x360 exclusives is ook niet super. Games als AC2, ME2 of Dragon Age speel ik liever op pc.

Ik deel de mening dat er meer games als Metroid, Zelda en Mario Galaxy mogen zijn. Maar de goede verkopen van live arcade games, virtual console games etc laat zien dat graphics niet altijd belangrijk zijn.
@ Techno Overlord: Er zijn een hoop hele slechte games voor de Wii, maar volgens mij geldt precies hetzelfde voor de andere consoles. Omdat het meer games zijn gericht op casual gamers en party games wat jij dus kennelijk sowieso geen interessante games vind (anders zou je wel weten dat er ook genoeg hele leuke games voor de Wii zijn), vind jij dat er alleen "kutgames" voor de Wii zijn.

Ik zie mijzelf als all-round gamer, ik houd van alles wat en er is een periode geweest dat ik ook geen casual game aan zou hebben geraakt en dag en nacht online FPS games aan het spelen was (UT era). Dat soort games heb ik voor het grootste gedeelte wel gezien, ik heb gewoon niet meer zo'n behoefte om met zwaar geschut rond te lopen en mensen neer te knallen.

De Wii is echt een verademing wat de games betreft. Als je een beetje onderzoek doet dan zijn er echt fantastische games die origineel zijn, heerlijk wegspelen en mij doen glimlachen ipv. alleen maar mijn trigger finger een workout geven.

Kortom: of er leuke games voor de Wii zijn hangt ervan af wat voor gamer je bent. Als je zoals ik in mijn eerdere post meer om eye-candy en bruut geweld geeft dan is de Wii idd. niets voor jou.
Dat de PS3 en XB360 duurder zijn wil niet zeggen dat de consument de Wii dan maar goedkoop vindt.
De meeste mensen die eigenlijk geen idee hebben wat de Wii wel en niet kan t.o.v. andere consoles kiezen dan de goedkoppste. Mede omdat de besturing zo 'vernieuwend' is.
Veel mensen zijn nu echter teleurgesteld in de graphics en het magere aanbod van ondermaatse spellen. Als ze dat van te voren hadden geweten had men wellicht voor een andere console gekozen. Door mond-tot-mond reclame en het feit dat de nieuwigheid er af is heeft men minder interesse in de Wii.
Ben ik het totaal niet mee eens niemand (op de die hard gamers oftewel 1 tot 10% na) vind de graphics teleurstellend... Het enige wat IEDEREEN vind is dat er te weinig echt goede games worden uitgegeven (op de nintendo games na is het bijna alleen bagger)
Juist ja. Hoewel het er inderdaad weinig zijn, vond ik dat het er genoeg zijn om een Wii aan te schaffen. Maar dat zijn buiten een paar spellen van Capcom toch alleen titels van Nintendo zelf.

Ik vraag me af of die bakken shovelware die tegenwoordig toch vooral voor de Wii verschijnen het platform op de lange termijn geen schade toebrengen.
Mitsumi en Hosiden kampen met financiële problemen door de terugvallende Wii productie, en jij zegt mooi eindelijk?

De Wii zelf is sowieso al een prachtig ding op zich, zeer innovatief en succesvol.
Dus vanwaar die "eindelijk"?
Vandaag de dag worden er nog steeds top games uitgegeven voor de Wii.

De Xbox360 en Playstation 3 zijn degene die de game productie limiteren, zij zijn de standaard van graphics en wat er mogeljik is in games, de PC's zijn al vér vooruit qua hardware en kracht, maar dat wordt niet benut omdat het vaak ports van de consoles zijn of dat het naar de console toe geport moet worden.

Dus wij worden tegengehouden door console gamers.

De wii heeft daar geen inbreng in, dus ik snap je niet.

Edit: Je hebt je post al aangepast zie ik. :Y)

[Reactie gewijzigd door kaluro2 op 3 december 2009 11:04]

De Xbox360 en Playstation 3 zijn degene die de game productie limiteren, zij zijn de standaard van graphics en wat er mogeljik is in games, de PC's zijn al vér vooruit qua hardware en kracht, maar dat wordt niet benut omdat het vaak ports van de consoles zijn of dat het naar de console toe geport moet worden.
Ik denk dat je hier iets te makkelijk voorbij het feit gaat dat game developers op de pc ook niet altijd voor de snelste systemen ontwikkelen. Je kunt wel een spel ontwikkelen voor de laatste snelste systemen, maar dan heb je een zeer beperkte afzet markt. Meeste ontwikkelaars hebben een bepaalde doelgroep voor ogen als ze een spel ontwikkelen voor de PC. Ook zonder de Xbox en de Playstation is dat het geval.

Uitzonderingen daargelaten zoals Crysis, ed. Maar je ziet ook aan de verkopen dat deze spellen weggelegd zijn voor een selecte groep.

Kijk bv naar World of Warcraft, dit spel moet op zo veel mogelijk hardware draaien om een zo groot mogelijke doelgroep aan te spreken. Het is puur ontwikkeld voor de PC en niet voor de consoles. Overigens doet Blizzard het met alle spellen. Starcraft II, en zoals het eruit gaat zien ook Diablo III, zijn ook ontwikkeld voor minder snelle hardware dan er nu beschikbaar is. Ze willen immers niet 80 tot 90% van de gamers uitsluiten, omdat ze niet de laatste hardware hebben.

Ik denk niet dat alle developers de tijd en geld hebben om voor alle verschillende hardware configuraties renderpaden en modellen met verschillende polygon count uit te brengen. Ook al is dit soms dynamisch te doen.
Dus je vind het jammer dat de productie van de Wii wordt teruggebracht omdat deze in tegenstelling tot 360/PS3 niet slecht is voor de PC games? Leuke argumentatie maar beetje appels en peren vergelijken vind je niet?
De Wii zelf is sowieso al een prachtig ding op zich, zeer innovatief en succesvol.
Vandaag de dag worden er nog steeds top games uitgegeven voor de Wii.


hmm.. dan heb jij toch een andere wii dan die ik ken... Innovatief? echt niet, de controller standaard meeleveren is de slimme zet.. maar innovatief niet, want controllers als de wiimote waren ook al te krijgen voordat de wii nog bedacht werd.

echt realistisch ben jij ook niet met je opmerking van de 360/ps3, je vergeet namelijk dat de gemiddelde PC-consumentengamers ook een PC heeft die net iets beter is dan een console.. Je hebt helemaal gelijk dat een high-end pc vele malen betere graphics kunnen hebben (en dat hebben de meeste PC-games ook tenopzichte van hun console versie).. Maar wat je niet moet vergeten is dat die highend ook betere graphix nodig hebben, en dat betere graphics meer details moeten hebben, maar meer details betekend complexere modellen, wat dus meer kosten betekend.. en aangezien een gemiddelde pc-game veeel vaker pirated wordt gaat een developer daar dan natuurlijk niet zoveel extra geld insteken... en geef ze eens ongelijk..
Zat toevallig gisteren een filmpje te kijken over de Powerglove voor de NES, en het deed me eigenlijk heel erg denken aan de Wiimote :P
Het is echter het gemis aan top games waardoor ik mijn Wii weer verkocht heb.
Dat is namelijk ook het grote probleem bij de Wii er zijn zeeeeer veel titels, echter weinig echte top titels. Daarnaast zijn de top titels die er wel zijn bijna allemaal van Nintendo zelf, en vallen de third party games voor zo`n beetje 90% allemaal erg tegen.

De Wii bestaat nu ook al weer enkele jaren, en ik kan voor mezelf geen 10 echte top titels opnoemen.

- Mario Galaxy
- Super smash bros brawl
- New Super Mario Bros
- Okamii
- Mario Kart
- Wii Sports
- Legend of Zelda Twilight Princess

That`s it for me, bovenstaande games zijn goed en leuk om te spelen, maar als fanatieke gamer wil ik toch echt meer goede titels hebben op een console.
Over welke Wii heb jij het? De mijne stond net al meer dan een jaar stof te vergaren. Gelukkig voor de Wii is F1 nog niet voor de deftige consoles uit is anders stond u dat nu nog te doen. En ik zie niet echt waar de innovatie in dat ding zit. F1 zit er even slecht uit als de PS2 versie gelukkig ben ik een F1 fanaat en kan ik van het spel genieten, maar ik zal blij zijn als F1 2010 uit is om de eerste innovaties in dat spel tegen te komen.

Er is niks innovatiefs aan de Wii en dat bewijst het grote aanbod aan crappy games! De Wimote leek op het eerste zicht revolutionair maar bleek al direct gewoon maar een gimmick te zijn.
Ben ik ff blij dat men niet produceert zoals appel doet.

Zit je steeds vast aan wat de fabrikant vind dat het beste is. Dat kan ik erg goed zelf bepalen en dan ook nog in van die lelijke kastjes zetten allemaal en dat dan design noemen.

Nee dank je wel.
Die zijn er al, accessoires zijn niet aan te slepen.

De consoles gek genoeg wel...
Ik zal je nog eens wat vertellen, ik zit eigenlijk al een poos te wachten op een prijsverlaging want stiekem wil ik ook wel een Wii, maar ze zijn zo duur. (ik vind de prijs/kwaliteit-grafisch laag)

Als ze de productie gaan verlagen, lopen de verkoopcijfers alleen maar nog meer terug, tenzij ze een actie gaan houden (dat je bijv de Wii + Wii Fit + Balanceboard en wat niet voor 200,- pleuro kan aanschaffen.
Maar dat is aan Nintendo.

[Reactie gewijzigd door Weerrryyy op 3 december 2009 11:05]

Vorige week stond dat apparaat voor een belachelijk lage prijs van 144,- in de winkels.. Heel veel lager dan dat gaat het voor een nieuwe wii console niet worden, hoor ;)

Je kan niet (altijd) voor een euro op de voorste rij zitten. :Y)

edit:typo

[Reactie gewijzigd door Mmore op 3 december 2009 11:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True