BBC iPlayer krijgt eigen Wii-kanaal

De iPlayer-videodienst van de BBC krijgt een eigen channel in het startmenu van de Wii. De videoplayer krijgt een nieuwe interface en zal als download te verkrijgen zijn in de Wii Shop. Het kanaal is alleen in Groot-Brittannië beschikbaar.

BBC logoHet nieuwe iPlayer-kanaal is een flashapplicatie die volgens de officiële blog van de internetafdeling van de BBC gebruik maakt van de recent door Nintendo uitgebrachte Video on Demand Framework. Het nieuwe iPlayer-kanaal zal vanaf 18 november voor Britse consumenten gratis te downloaden zijn in de Wii Shop en ook het gebruik ervan is gratis.

Om de on demand-videodienst af te stemmen op de Wii maakt iPlayer gebruik van onder meer de trilfeature van de controller voor het geven van haptische feedback. Ook wordt een animatie afgespeeld op de achtergrond van de iPlayer bij het beluisteren van radiokanalen van de BBC om het inbranden bij onder meer plasma-tv's tegen te gaan. Onderhuids heeft het ontwikkelteam van het iPlayer-kanaal gewerkt aan het reduceren van het netwerkverkeer en het optimaliseren van het decoderen van de video's door de Wii.

De BBC iPlayer-videodienst is al sinds april 2008 te bekijken op de Wii via de Opera-browser. In eerste instantie werd de gehele iPlayer-website van de BBC getoond, maar in oktober vorig jaar werd de interface eindelijk aangepast aan de Wii-bediening. Toch moest nog steeds gebruik worden gemaakt van Opera.

Ook waren de video's van relatief lage kwaliteit omdat deze geëncodeerd moesten worden met de Sorenson Spark-codec vanwege het feit dat de Wii standaard voorzien is van ondersteuning voor Flash 7. Doordat de iPlayer-speler nu een dedicated softwareapplicatie is, is deze volgens de BBC sneller dan de eerste iPlayer-mogelijkheid op de Wii en kunnen er video's van hogere kwaliteit getoond worden.

BBC iPlayer Wii channel

Door Pieter Molenaar

15-11-2009 • 14:37

57

Reacties (57)

57
53
23
1
0
11
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Vreemd, we kunnen de BBC toch gewoon ontvangen in Nederland?

Waarom mag iPlayer dan niet? Er zijn eigenlijk eens een taskforce moeten komen die koppeling van land en IP nummer verbied. :(
BBC ontvangst in NL is een historisch 'meevallertje'. In de tijd van analoge TV kon de Nederlander met zijn hark zonder veel problemen het Britse signaal oppikken. De kabelaars hebben toen bij de BBC per hoge uitzondering bedongen dat zij ook het BBC 1/2 signaal op de kabel kregen, omdat de Nederlanders het toch al ontvingen. Geen enkel ander land kreeg dat. Nu de Britse ether zender niet meer tot NL rijkt probeert de BBC die uitzonderingspositie terug te draaien. Een zender als Veronica bv zal voor Top Gear een pak minder betalen dan een Duitse of Franse zender, omdat half Nederland die serie al op de BBC gezien heeft, en dat geld loopt de Britse belastingbetaler gewoon mis.
easy tiger...

Belgie heeft hetzelfde voordeel...
Ik schuif voor t gemak Belgie maar bij Nederland, net als in 1815. :P
Omdat de Nederlandse kabelmaatschappijen recht gekocht hebben om BBC hier uit te zenden.
Wat de BBC niet meer wilt, de BBC heeft al aangekondigd dat het geen licenties meer gaat verstrekken aan buitenlands kabelbedrijven, alles moet nu gaan via BBC Prime en BBC World
Dan mogen ze daar ook eens actueel programma-aanbod aan hangen. Doctor Who, Torchwood, Merlin, Strictly Come Dancing,.... is toch allemaal alleen op BBC 1/2/3 en HD tezien. Zelfs de DVD-releases in NL verlopen maar mondjesmaat terwijl het toch prima programma's zijn.

Toch maar eens tijd om een schoteltje op 28.5E te mikken en dat als een webstreampje te coderen naar mijn laptop onderweg...
Omdat de Nederlandse kabelmaatschappijen recht gekocht hebben om BBC hier uit te zenden.
Dus als iemand kan bewijzen dat ie een Nederlands kabel TV product af neemt, zou die in principe dus BBC iPlayer mogen kijken?
Nee, want de kabelaars hebben een licensie gekocht voor eenmalige broadcast, niet voor BBC programma's on-demand.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2024 20:28]

Wat ik niet geheel begrijp is dat het puur en alleen maar voor de UK is, de iPlayer. De BBC staat toch bekend om zijn internationale interesse en zou content aan kunnen bieden die ook geschikt is voor het buitenland.. of op basis van een aanschaf-model.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 juli 2024 20:28]

Het probleem zit hem er in dat de BBC met publieke middelen gefinancierd wordt en je dus aan de ene kant de content niet vrij kan verspreiden waar de Britse belastingbetaler voor heeft betaald. Aan de andere kant hoort de BBC zich niet als een commercieel bedrijf te gedragen en kan het dus geen enorme winsten gaan maken door alles op grote(re) schaal te gaan verkopen.

Persoonlijk zou ik me er absoluut niet aan storen als de Nederlandse publieke omroepen gratis in het buitenland te ontvangen zouden zijn, maar goed, de politiek zal er wel moeilijker over doen.
Je kan in het buitenland gewoon uitzendinggemist en rtlgemist bekijken. Het enigste wat niet mogelijk is is sport. Maar als je het journaal of de wereld draait door wilt zien is dit gewoon mogelijk :).

Ook niet te zien zijn ingekochte series zoals House, Gillmore Girls etc. , maar dat is begrijpelijk vanwege de rechten.
iPlayer heel erg gefocussed op die ingekochte series en dergelijke. Alles wat er op de zender komt is zo'n beetje te zien via iPlayer. Het feit dat ze het niet toegankelijk maken voor het buitenland heeft puur met licenties te maken. En het feit dat het veel lastiger is om voor alle programma's aan te geven wat wel/niet gezien mag worden in het buitenland, ipv gewoon de hele dienst te blokkeren.

Om diezelfde reden kan je ook geen gebruik maken van gelijkaardige diensten in de VS.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 25 juli 2024 20:28]

Ik zit in het buitenland, en flink wat programma's van RTLgemist zijn niet beschikbaar buiten Nederland (IP check), echt niet alleen voetbal. Ze hebben (logisch) liever dat je een Canal Digitaal sat abo neemt, daar vangen ze geld voor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2024 20:28]

Je kunt geen CanalDigitaal smartcard registreren op een buitenlands adres. Het is tevens illegaal om een smartcard van CanalDigitaal te gebruiken in een ander land dan Nederland.
Dat dit oogluikend door CanalDIgitaal wordt toegestaan (extra inkomsten) is een ander verhaal, maar ze hebben zich officieel te houden aan de contracten die ze aangaan met de fimindustrie; Je koopt een film en/of serie voor een bepaald land/gebied, in dit geval Nederland. De rechten betalen voor bijv. heel Europa is voor CanalDigitaal niet haalbaar. Om deze regel te kunnen omzeilen kan men kiezen voor nasynchronisatie, dat wordt o.a. gebruikt in Duitsland, en zodoende kunnen bijv. Sat1, RTL en Pro7 wel film en series ongecodeerd Europawijd uitzenden. Wij in Nederland willen dat niet/zijn dat niet gewend, dus koopt CD de rechten alleen voor Nederland. CD moet er dan voor zorgen dat hun uitzendingen alleen te ontvangen zijn op Nederlands grondgebied.
Op zich is dat heel vreemd, het is uiteindelijk niet zo dat CanalDigitaal de rechten betaald, maar dat doen de klanten. En of ik nu in Groningen naar "Eigen Huis en Tuin" kijk of in Rome, dat zou er verder niet veel toe moeten doen. Zeker ook omdat we vrij vervoer van goederen hebben binnen de EU/Schengen en daar valt dit toch eigenlijk ook wel onder.
Mee eens, ze zouden aan de hand van de afgenomen smartcards rechten kunnnen afdragen, ongeacht waar de mensen wonen. Wat maakt het nou uit of je in NL woont of niet, als je betaalt, mag je kijken

Helaas is het rechten probleem complexer, dat weet ik, maar voor mij als simple consument onbegrijpelijk

Dit is ook voor mij 1 van de reden om tegen alle DRM technieken te zijn, ze gana altijd ten koste van de (rechten van de) consument
Ben benieuwd hoe de VPRO dat geregeld heeft met Dexter. Fantastische serie en online later te bekijken. http://weblogs.vpro.nl/dexter/2009/10/28/aflevering-1-en-2/
Zal misschien te maken hebben met het feit dat deze serie erg goedkoop 'in de markt' is gezet, waardoor de VPRO dit licentietechnisch kon betalen. Het is voor de omroep een mooi experiment om te zien hoeveel bezoekers dit trekt, etc. aangezien het hele home-entertainment model de laatste jaren al drastisch aan het veranderen is, richting internetdiensten.

De serie zelf heb ik bijv. een jaar terug al via Amazon aangeschaft; seizoen 1 kostte toen iets van 13 euro of zo. Seizoen 2 kun je nu ook voor < € 20,- krijgen.
Vaak heeft de publieke omroep alleen de rechten om de serie/film/... in Nederland uit te zenden. Samenwerking met o.a. de Belgische publieke omroep zou niet meer mogelijk zijn als de series toch al vrij toegankelijk zijn in het buitenland.
Aan de andere kant hoort de BBC zich niet als een commercieel bedrijf te gedragen
In het VK niet maar daar buiten expliciet wel, alles wat de BBC daar kan verdienen scheelt de Britse belastingbetaler weer geld.
Alleen kom je dan met het hele "licentie" probleem in de war te zitten.
De BBC maakt veel programma's die ze later verkopen aan het buitenland, zoals bijvoorbeeld top gear. Als deze programma's gratis (en legaal) te downloaden zijn, brengen ze niks meer op natuurlijk.
BBC is alleen verplicht content kosteloos beschikbaar te stellen voor de UK ingezetenen. Dat wij op de kabel BBC1 en BBC2 kunnen ontvangen is tamelijk uitzonderlijk en komt door een goede overeenkomst. Op Digitenne lukt het bv. helaas weer niet, en daar krijgen we het onvergelijkbare BBC Prime en BBC World - beetje nivo BVN TV: is ook net niet NL1, 2 en 3.
Via de schotel kun je BBC1 en BBC2 (en nog veel meer) wel goed ontvangen omdat we nog net in het strooigebied van de betreffende satelliet zitten. Dat is een niet-bedoeld side effect waar wij mooi van profiteren. In Polen kunnen ze deze kanalen niet zomaar ontvangen.
Je kan het oplossen met een VPN tunnel via Engeland. Er zijn al een aantal van die diensten. Maar dat kost je wel iets van 6 - 8 euro per maand.
Dat is natuurlijk wel waar het heen gaat. Hele diensten en een economie om dergelijke producten heen.

Wat is de volgende stap? BBC niet meer op de kabel in NL? En daarna, Duitsland en Belgie niet meer op de Kabel? En nog een stap verder, websites gehost in Engeland niet meer toegankelijk?

Waar zijn ze nu eigenlijk mee bezig? Een betere verstandhouding begint toch met elkaar's cultuur kennen? Nu is TV en Internet daar tegenwoordig een belangrijk exponent van. Ga dat maar lekker afsluiten van elkaar en laten we elkaar weer opsluiten binnen de landsgrenzen. :(
Het is geen kwestie van afsluiten, het is een kwestie van betalen voor geleverde diensten. Als de Britse belastingbetaler het belangrijk genoeg vindt dat hun programma's in het buitenland gratis bekeken worden, dan doet men dat. Willen die burgers gewoon dat EU-burgers meebetalen voor door de met hun geld geproduceerde TV, dan niet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het de britse belasting betaler worst is. Serieus, maakt jouw het wat uit of mensen in Vlaanderen wel of niet Nederland 3 mogen zien?

Stel ze mogen het NIET zien, wat veranderd er dan voor jouw kijk ervaring? Vrij weinig...

Stel ze mogen het WEL zien, wat veranderd er dan voor jouw kijk ervaring? Nog steeds vrij weinig.

Stel er zijn marsmannetjes die stiekum naar onze heilige Nederland 3 kijken zonder dat we dat weten? Veranderd dat iets? Helemaal niets! We -weten- niet eens dat die marsmannetjes mee kijken.

Het wel of niet meekijken van anderen is gewoon een vrij kul argument om mee op te komen draven. En dan nog, wat nou "kwestie van betalen"... wij betalen toch ook??? Waar denk je anders dat die 16 nog wat van het basis bedrag voor de kabel vandaan komt? Dat is NIET alleen voor Nederland 3 hoor! |:(
Het is de Britse belastingbetaler absoluut niet worst. De BBC verdient een groot deel van hun budget (bijna 1 miljard euro per jaar, het dubbele van het complete Nederlandse publieke omroepbudget) met het doorverkopen van hun programma's aan buitenlandse zenders. Top Gear, Midsomer Murders, Allo Allo, Life On Mars, The Office, Little Britain, Planet Earth, Gordon fucking Ramsey, Shaun The Sheep, etcetera. Dan ga je die programma's natuurlijk niet gratis de hele wereld rond streamen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2024 20:28]

De BBC verdient een groot deel van hun budget [...] met het doorverkopen van hun programma's aan buitenlandse zenders.
Maar we -betalen- toch al?
Dan ga je die programma's natuurlijk niet gratis de hele wereld rond streamen.
Misschien niet de hele wereld, maar toch wel naar buur landen/mede-staten van Europa? Wij betalen toch allen ook voor Europa? Een groot gedeelte van dat geld, overigens een niet misselijk bedrag, is toch ook bedoeld voor cultuur & kunst?
Stel er zijn marsmannetjes die stiekum naar onze heilige Nederland 3 kijken zonder dat we dat weten? Veranderd dat iets? Helemaal niets! We -weten- niet eens dat die marsmannetjes mee kijken.
Natuurlijk kijken die wel mee ;)
Een betere verstandhouding begint toch met elkaar's cultuur kennen?
Helemaal mee eens, de Europese commissie moet maar eens een richtlijn invoeren dat publieke televisie in de hele EU vrij te bekijken moet zijn. Fijn voor de vakantiegangers en handig om je "buren" beter te leren kennen.
BBC zal in de toekomst niet meer beschikbaar zijn op de kabel, ze zijn alle contracten voor BBC 1/2/3 aan het opzeggen.
echt waar? bronvermelding?
Zou het niet mogelijk zijn om een UK-account te maken? Of zou Nintendo een soort IP-geolocatie toepassen?
Ik gok op dat laatste. ;)
Ja anders is het nogel makkelijk om landinstellingen op "United Kingdom" te zetten en het te proberen :p

Ik denk dat het wel zal werken om het kanaal te downloaden, maar dan kom je er waarschijnlijk niets mee verder want de servers van de BBC hebben vast wel een IP filter.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 20:28]

als je een proxy kan instellen kun je net als met de gewone iplayer op de pc via een proxy kijken.
Niet alleen de nintendo doet geolocatie, ook de iPlayer doet dat.
BBC site is in het buitenland niet binnen te komen zonder engelse proxy te gebruiken (en dan gaat het zeer traaaaaaaaaggggg).
niet als je een kennis met een proxy hebt ;)
http://www.bbc.co.uk/iplayer/console/radio1

volgens mij is dit gewoon live radio met de iplayer.. maar filmpjes kunnen inderdaad niet.

erg jammer, kwaliteit radio en wss ook video is in engeland velen malen beter dan in nederland, vind het ook een beetje vaag dat onze publieke omroepen reclame uitzenden, en dat de radiostations ook reclames moeten uitzenden in nederland.. kan dit niet gewoon gesubsidieerd worden... want we betalen nu met reclame in plaats van geld, en ik vind dat je best wel gewoon met geld kan betalen als het gaat om radio en publieke tv.
vind het namelijk erg ergelijk om '' radio '' te luisteren als je alleen maar reclame hoort 5minuten lang...
Volgens de KRO (geen onpartijdige bron, maar ja) wil 61% van de Nederlanders niet meer belasting betalen voor een reclamevrije publieke omroep. Het gaat om zo'n 200-250 miljoen euro die dan ergens vandaan moet komen. Er zijn wel partijen (de SP bv) die dit door belastinggeld willen vervangen. Stem daar dan op, zou ik zeggen.

En er is natuurlijk ook wel wat meer mogelijk van het belastinggeld van 60 miljoen Britten + de inkomsten van de verkoop van die series aan een miljard kijkers daarbuiten. Nederlandse TV gaat nou eenmaal de grens niet over en wordt door minder belastingbetalers betaald. Nederland zal nooit kunnen concurreren met de BBC, da's geen schande.

Trouwens, reclamevrije radio via een abo bestaat in de VS (Sirius). Vraag me af of dat in het zuinige NL aan zou slaan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 juli 2024 20:28]

Volgens de KRO (geen onpartijdige bron, maar ja) wil 61% van de Nederlanders niet meer belasting betalen voor een reclamevrije publieke omroep. Het gaat om zo'n 200-250 miljoen euro die dan ergens vandaan moet komen.
Dat is dus 15,50 Euro per inwoner per jaar. Maar er zijn natuurlijk mensen die kwijtschelding krijgen etc etc..... dus zal het naar boven afgerond worden om anderen te compenseren.
Gezin van 4 personen betaald dus zo'n 100 euro per jaar, om op 3 zenders van de +10 standaard NL zenders reclame vrij te krijgen. Tel je daarbij alle niet standaard NL zenders (History, Journaal24, etc etc....) dan wordt het zelfs 3 van de +40 (?). Of neem je gewoon alle zenders die de gemiddelde nederlander ontvangt. Dan wordt de verhouding helemaal minimaal en stellen 3 zenders "niets" voor
Ik kan me voorstellen dat dan 61% liever dat geld in eigen zak steekt en daar een avondje van gaat uit eten.
(BTW: Ik ben wel voor reclame vrij)

[Reactie gewijzigd door LessRam op 25 juli 2024 20:28]

Toch jammer dat ze zich weer zo laten beperken door Flash, terwijl er homebrow-players zijn voor de Wii die gewoon MPEG4 snappen. Niet dat de kwaliteit daar erg veel beter van wordt, Nintendo was extreem krenterig, en heeft de Altivec-SIMD-module uit de gebruikte PowerPC-CPU gehaald. Zonder die module is de CPU gewoon niet krachtig genoeg voor zelfs MPEG4 op SD-resoluties :(
Oh? Hier doen MPEG4 films het bijzonder goed, zelfs op 480p..
Natuurlijk. BBC is de shit en begrijpelijk dat je dat voor de rest van het plebs (lees: de wereld) afgesloten houdt! Als je graag BBC consumeert, dan doe je er maar moeite voor, denken ze vast...(zoals een proxy in GB gebuiken bijv. ;) )
Datzelfde geldt voor RTLgemist, hoor. En RTL vind ik nou niet echt "de shit".
Buiten Nederland is het meeste van RTLgemist regulier ook niet te benaderen. BBC is dus niet de enige die dit doet.
Komt er eindelijk een interessant kanaal op de Wii, kun je 'm niet bekijken. 8)7
Veel plezier met het weer kanaal. :+
Het kanaal is alleen in Groot-Brittannië beschikbaar.
bah die regio restricten... dat zoiets moet verboden worden, vanwege "regio discriminatie", nietwaar?
Ja heel leuk, maar buiten de UK absoluut niet boeiend.
Als je iets fatsoenlijks wil zien op de BBC site moet je al helemaal gaan goochelen met proxy's. Licenties ofzo (die ze zelf beheren. :') ).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.