Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Het Amerikaanse Electronic Entertainment Design and Research heeft berekend dat er in 2009 meer games verschenen zijn dan in 2008, ook al hebben uitgevers vanwege de recessie veel games naar 2010 doorgeschoven.

In 2009 viel op dat veel uitgevers games die dit jaar op de markt zouden moeten komen, uitstellen tot 2010, in de hoop dat de economische recessie dan overgewaaid is. Toch heeft het Amerikaanse Eedar berekend dat er in 2009 meer games verschenen zijn dan in 2008. In 2008 verschenen er 1092 games op de Amerikaanse markt, terwijl het aantal dit jaar licht steeg tot 1099 games. Als de cijfers uitgesplitst worden per platform, blijkt dat er voor Nintendo's Wii en DS en Sony's PlayStation Portable meer games verschenen zijn, ondanks de eerste tekenen van afname in de verkoop van met name Nintendo's consoles. Voor de PlayStation 3 steeg het aantal games licht, terwijl dat voor de Xbox 360 licht afnam. De grootste daling was, misschien niet verrassend, te zien in het aantal games dat verscheen voor de PlayStation 2.

Ondanks de vele naar 2010 verschoven games, verwacht het Eedar dat er volgend jaar minder games zullen verschijnen dan dit jaar. Het instituut verwacht een afname van 5 tot 8 procent. De afname zou te verklaren zijn uit de levenscyclus van eerdere generaties consoles, waarbij het aantal verschenen games ook afnam na verloop van tijd. Verder denkt het Eedar dat digitale distributie, waar de cijfers niet van meegerekend zijn, voor afname zal zorgen, net als de opkomst van diensten als OnLive.

De verwachte afname strookt met wat Electronic Arts-directeur John Riccitiello in november aankondigde, naar aanleiding van tegenvallende jaarcijfers. De uitgever wil minder games op de markt brengen en zich concentreren op titels waarvan het succes gegarandeerd is.

Aantal verschenen games in 2008 en 2009
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Het is wel apart, als je naar de cijfers kijkt en je neemt Nintendo VS "de rest" dan verkoopt nintendo toch nog meer.. Dat vind ik toch wel knap (oh boy, ik lijk net een nintendo fan boy ^^; )

ontopic:
Ik vind het wel apart dat er dit jaar méér games zijn uitgekomen. Had ik niet zo 1 2 3 verwacht. Komt misschien ook doordat een aantal titels die gamers verwachten steeds maar ik uitgesteld. Zou wel een heel goed jaar geweest kunnen zijn als dat dus niet zo was geweest (uitstellen/recessie ^^; )

Ik kijk al wel uit naar het volgend game-jaar.
Het is wel apart, als je naar de cijfers kijkt en je neemt Nintendo VS "de rest" dan verkoopt nintendo toch nog meer.. Dat vind ik toch wel knap
Het gaat niet om verkopen, het gaat om het aantal spellen dat op de markt gekomen is.
En dat nintendo daar 'wint' is ook niet vreemd: 20 spellen met Laura die gaat paardrijden, dansen en weet ik wat, 20 verschillende braintrainers, sudoku etc. etc. etc.
Het is wel apart, als je naar de cijfers kijkt en je neemt Nintendo VS "de rest" dan verkoopt nintendo toch nog meer.. Dat vind ik toch wel knap (oh boy, ik lijk net een nintendo fan boy ^^; )

ontopic:
Ik vind het wel apart dat er dit jaar méér games zijn uitgekomen. Had ik niet zo 1 2 3 verwacht. Komt misschien ook doordat een aantal titels die gamers verwachten steeds maar ik uitgesteld. Zou wel een heel goed jaar geweest kunnen zijn als dat dus niet zo was geweest (uitstellen/recessie ^^; )

Ik kijk al wel uit naar het volgend game-jaar.
Nou, Nintendo heeft meer spellen op hun console/handheld,
maar heb je al die spellen niet gezien? Koken met zus, tuinieren met Henk...
Ja sorry maar >.<
blijkbaar is er een markt voor? Smaken verschillen nu eenmaal.
maar het gaat hier wel om het aantal games dat beschikbaar is en niet het aantal games dat ook daadwerkelijk geld op heeft geleverd/verkocht is. Ik ben persoonlijk ook geinteresseerd hoeveel er nou per platform, aan alle games samen is verkocht maar DAT wordt nergens genoemd :(
Wie zegt dat er meer voor Nintendo platformen verkocht worden? Voor de Wii worden echt de meest verschrikkelijke titels geproduceerd en het zelfde geld voor de DS. Spelletjes als COD worden ontiegelijk veel verkocht op de 360 en de PS3.

Komt gewoon meer uit voor de DS en de Wii omdat het daar erg makkelijk en vooral goedkoop is om voor te produceren..
http://www.dutchcharts.nl/game_charts.asp

wii en ds staan altijd hoog, XB en PS3 komen meestal alleen in de top als er net een nieuwe "top game" is uitgebracht zoals MW:2 .

PC doet alleen maar mee met de sims... (en nu MW2 natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door The_Double op 24 december 2009 14:00]

Dit artikel geeft niet aan dat Nintendo meer verkoopt, maar dat meer dan de helft van de spellen die dit jaar zijn uitgegeven, voor consoles van Nintendo werden uitgegeven ;) Dat zegt niets over de verkopen.

EDIT: Lol, een paar mensen waren me voor :P

[Reactie gewijzigd door AdnanKananda op 24 december 2009 14:01]

ik vind et niet zo vreemd aangezien 2008 een goed jaar was en toen kwam halverwege de recessie. maar jah als je halverwege 2008 al een jaar bezig bent met een project dan is het natuurlijk moeilijk om het hele project stop te zetten dat kost bij het ontwikkelen van een spel voor PS3 en xbox360 snel al miljoenen. Deze projecten zijn/worden in 2009 gereleased. sommige zelf in 2010 Mafia2 bijv. :(. Het ontwikkelen van een spel duurt gewoon zolang dat er bijna geen rekening met zo iets als een recessie te houden is. Tevens geeft een spel meer value for money dan een film bijv. dus als daar bezuinig je eerder op dan op games die je miss wel een maand zoet kunnen houden tegen over een film van 3 uur.
Beetje vrreemd dat hier geen PC games tussen staan?
dat is haast niet te tellen.
welke games tel je mee en welke niet.
er zijn ontelbare gratis/kleine games.

waarschijnlijk niet echt haalbaar dus

[Reactie gewijzigd door freaq op 24 december 2009 13:53]

Dan nog.. Pc is en blijft nog steeds een groot game platform. Dus ik verbaasde me ook al dat deze er niet tussen stond.
De PC is geen populair games-platform in de VS en daar komen deze cijfers vandaan.
Nou zeker niet meer zo groot als een paar jaar terug!
Nou ik vind de Pc nog wel het lekkerst werken allen helaas dat een PC zo duur is, want als je kijkt naar de specs van een PS3 die zijn wel echt geweldig. All kom ik toch aardig in de buurt met mijn i7 920 XD
De CPU van de PS3 is leuk, maar de videochip is een opgeleukte GF7800
Was ie maar opgeleukt, die GF7800. Hij heeft maar 256mb texture ram en een 128-bit databus ipv 256-bit. Zeg maar de RSX is de SX onder de 7800 chips (386DX of 386SX; Pentium of Celeron).
PS3 had ook 512MB videoram moeten hebben, dan kan je echt textures inladen, en dus de blu-ray grote goed benutten. (zie je vaak in 360 en PS3 vergelijkingen, textures lager van detail, maar wel triliniear filteren waar de 360 vaak terug valt op biliniear, vooral in race games, om de framerate te helpen.(oude ATI truuk/cheat))
Hopelijk gaan ze niet op RAM bezuinigen bij het maken van de nextgen console versies.
Bilinear en trilinear vind ik allebei en not done. Anisotropic is toch wel een must, zeker voor race games en FPS. Wipeout vind ik er echt niet uitzien. Ik kad liever minder AA gezien en meer Anisotropic filtering.
Op m'n pc staat het al jaren standaard aan.
Tja helemaal gelijk. Ik denk toch nog steeds dat men te weinig kijk hiernaar. Het enige wat ze altijd vinden is dat er op de pc meer gekraakt / gehackt worden.
Ze vergeten echter dat er bijna in ieder huishouden wel 1 soms wel 2 pc's staan, dat kun je van games consoles nog steeds niet zeggen. Plus met een pc kan je meer dan alleen gamen, ook al is niet iedere pc geschikt om "echt" te gamen.

Maar er wordt ook vaak alleen naar de grote dure titels gekeken en niet naar de kleine games (zylom achtige) die ook gewoon te koop zijn. Toch wel jammer want ook dat soort spellen vind bij veel mesnen aftrek al was het maar omdat ze simpel en verslavend zijn.
Dit soort spellen zijn sneller en goedkoper gemaakt, kosten per spel in aanschaf ook minder dus ik denk netto opbrengst zal niet eens zoveel uitmaken.

Het is naar mijn weten echter nog steeds een serieuze pc games markt en of ze zijn hem hier dom weg vergeten of...

[Reactie gewijzigd door bonus op 24 december 2009 14:35]

Ze vergeten echter dat er bijna in ieder huishouden wel 1 soms wel 2 pc's staan, dat kun je van games consoles nog steeds niet zeggen.
Op hoeveel van die thuis-PCs kun je nou werkelijk goed gamen? Het gros van de mensen hebben een PC met de goedkoopste (onboard) videokaard die je maar bedenken kunt. Laptops worden steeds populairder en daar is het nog veel treuriger gesteld. Het is niet voor niets dat Intel de grootste videokaartenproducent is dankzij al die slecht presterende onboard-rommel.

Dat is een van de grootste problemen van de PC-markt, dat slechts een klein percentage van alle verkochte PCs van meet af aan geschikt is om games op te spelen. Als een non-gamer geinteresseerd raakt in games, 'ns een spel wil uitproberen en erachter komt dat zijn gloednieuwe laptop niet geschikt is en ook al niet geupgrade kan worden, houdt het meteen weer op met het enthousiasme en blijft de non-gamer een non-gamer.
Amerikanen, hè? Die gamen niet op de PC. Ik game zelf alleen maar op de PC, maar het aanbod viel mij dit jaar juist ontzettend tegen. Ik heb nog nooit zo weinig games gekocht als dit jaar.
Het wordt al enkele jaren geroepen dat de wereld de pc gaat verlaten als het om games gaat. Nog ff en we hebben geen pc meer (nodig). Kan ik me niets bij voorstellen, maar het zal ongetwijfeld eens zover komen.
hmm waarom geen pc?
Wanneer is een game voor de PC een game die mee telt voor zo'n chart? Want hoe reken je al die flash games bijvoorbeeld?
Er staat boven de chart 'retail only'. Dus homebrew wordt voor de consoles ook niet meegerekend, voor PC kan dus ook gewoon retail only bijgeteld worden. Blijft dus vreemd dat het niet meegerekend is.
Het probleem is dat het tellen voor de consoles makkelijk is, daar is namelijk een licentie voor nodig. Voor de PC heb je dat niet nodig en kan je dus een game maken die je alleen in één winkel of zo verkoopt. Ga dat maar eens allemaal tellen.
Maar PC game distributeurs weten heus wel hoeveel PC games ze hebben gedistribueerd.

Andere bronnen weten wel de game verkopen op PC platform, dus zo'n groot probleem is het nou ook weer niet. Dit onderzoeksbureau heeft om dus een andere rede PC games niet meegeteld.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 24 december 2009 14:46]

Je zou gewoon alle games in de steam-database/xfire database kunnen laten tellen en dat het jaar erna opnieuw doen. Dan zie je vanzelf of het er meer zijn of niet.
Je zou bijvoorbeeld een aantal distributiekanalen kunnen kiezen (retail, Steam, Impulse, Direct2Drive) en daar het aantal spellen tellen?
Het lijkt me toch ook niet dat er een gigantische link bestaat tussen de recessie en het wel of niet uitbrengen van spellen.
Gezien de ontwikkelingstijd van de meeste spellen waren ze al geruime tijd in ontwikkeling voor het "uitbreken" van de recessie, ze dan niet uitbrengen betekent dat simpelweg dat er wel uitgaven zijn gedaan waarvoor geen inkomsten binnenkomen. Uitstellen is een optie, maar daardoor neemt natuurlijk de concurrentie ten tijde van uitbrengen weer toe...
Recessie heeft ook bar weinig met games te maken: Mensen blijven meer binnen, dus kopen ze een spel waar ze 20 uur zoet mee zijn ipv voor hetzelfde geld een avondje bios.
Ik denk dat je daar zeker een punt hebt, zolang het geen "diepe" recessie is. Het blijft een luxe-product (ja ja, ik weet het, veel tweakers zullen games als een primaire levensbehoefte bestempelen), waardoor je het moet afzetten tegen andere luxe-producten die misschien duurder zijn.
Ik denk dat als de keuze gaat tussen een brood en een game, de game het wel gaat afleggen...
Er zijn dan wel meer games, maar als ik kijk naar de Wii en de Nintendo DS dan is het duidelijk dat deze games veel minder inhoud te bieden hebben dan bijvoorbeeld de PS3 of Xbox 360. Kwantiteit gaat hier blijkbaar voor kwaliteit.
Bij de meeste games wel. Kijk maar eens naar de Laura's Passie: .... (op .... vul je een willekeurige meidenhobby in en je hebt een game ervan). Maar gelukkig blijven er ook nog een (paar) kwalitatief goede games.
Ik mis de PC bij de lijst met platforms. Als PC gebruiker vind ik het erg jammer dat de PC als gamestation steeds verder ondergesneeuwd raakt ten opzichte van de consoles.
mm van 1092 naar 1099 das minder dan 1%. dat valt bij mij eerder onder foutmarge dan "meer" :)
Daarnaast duurt een spel ontwikkelen meerdere jaren. En een studio gaat natuurlijk niet om financiele reden een spel stoppen met nog maar enkele maanden ontwikkeltijd te gaan.
Dan liever een net begonnen project dat toch al enigzins gewaagd was.....
Dus de echte gevolgen van deze crisis zien we dan ook pas op zijn vroegst volgend jaar lijkt me.

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 24 december 2009 13:47]

Het lijkt me ook vrij logisch dat je pas het jaar NA de recessie de gevolgen ervan ondervind. Helemaal met ontwikkel trajecten van x jaar. Deze zijn allemaal lang voor de recessie gestart en je zult dan waarschijnlijk ook merken dat er tijdens de recessie minder nieuwe projecten zijn opgestart.
Heeft dat ook niet wat te maken met de doorlooptijd om een game te ontwikkelen?
Die is voor de gemiddelde titel toch +1,5 jaar niet?

Ik mis eigenlijk in de grafiek ook het PC platform, hoewel aangezien ze digitale distributie niet meerekenen dit misschien een scheef resultaat geeft.
Omdat de games die in 2009 uitkwamen grotendeels zijn ontwikkeld in 2008. Door recessie stopt men niet in een keer met de ontwikkeling omdat dat nóg meer geld kost. Volgend jaar zullen er misschien wel minder games worden uitgebracht ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True