Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Op 8 mei geeft Valve het Perpetual Testing Initiative vrij, een gratis te downloaden pakket waarmee fans zelf maps kunnen maken voor Portal 2, de puzzelgame die het vorig jaar op de markt bracht. De maps kunnen via Steam worden gedeeld.

Het Perpetual Testing Initiative is een map-editor voor Valves Portal 2. Het is volgens de ontwikkelaar een 'simpele puzzelmaker' waarmee fans toch zelf levels kunnen maken vol 'mind-bending' puzzels. De editor is vanaf 8 mei te downloaden via Steam en is beschikbaar voor de Windows- en Mac OS X-versie van de game. De editor is niet beschikbaar voor de Xbox 360 en PlayStation 3. Valve kondigde de editor in oktober al aan.

De maps kunnen vanuit de editor direct in de Steam Workshop geplaatst worden en zijn daarmee door andere spelers te downloaden. De Steam Workshop zelf is sinds februari beschikbaar en is bedoeld voor het up- en downloaden van door fans gemaakte mods en maps. Valve trapte de introductie van de Workshop af met een door de studio gemaakte mod voor The Elder Scrolls V: Skyrim.

Map editor Portal 2

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Deze editor is inderdaad drag and drop, ik zit momenteel in de gesloten beta, en het is gewoon extreem makkelijk in gebruik. De eerste map die ik zelf in hammer (de "echte" map maker) heb gemaakt kostte mij een paar weken met het uitvogelen erbij. De eerste map die ik in deze editor gemaakt heb (een re-make van mijn eerste hammer level) kostte me ongeveer 20 minuten.

De steam workshop is niet alleen voor de maps van de easy map maker, maar ook voor maps die gemaakt zijn met hammer! Dus ook de wat meer gedetailleerde levels zijn binnenkort met een paar muisklikken te downloaden!

Overigens is het screenshot bij de post een mockup die in oktober gemaakt is. De daadwerkelijke editor ziet er iets anders uit, wat ook te zien is in de officiele trailer link naar gametrailers: http://www.gametrailers.c...-creation-portal-2/729578 de trailer is ook weer heerlijke portal humor!
Cave Johnson is gewoon een held. We zouden allemaal een beetje meer op hem moeten lijken!

Science isn't about why, it's about why not. You ask: why is so much of our science dangerous? I say: why not marry safe science if you love it so much. In fact, why not invent a special safety door that won't hit you in the butt on the way out, because you are fired.

Just a heads up, we're gonna have a super conductor turned up full blast and pointed at you for the duration of this next test. I'll be honest, we're throwing science at the walls here to see what sticks. No idea what it'll do.

All these science spheres are made of asbestos by the way, keeps out the rats. Let us know if you feel a shortness of breath, a persistent dry cough or your heart stopping, because that's not part of the test - that's asbestos.

Alright this next test may involve trace amounts of time travel. So word of advice: if you meet yourself on the testing track don't make eye contact. Lab boys tell me that'll wipe out time - entirely. Forward and backward. So do both of yourselves a favor and let that handsome devil go about his business.
Dit is geweldig,
ik weet het niet een uitgebreide FIPO maar toch
Helemaal mee eens - kan niet wachten op de custom portal maps ;)
Die zijn er al.Google er maar eens op.

Met de Hammer editor kun je gewoon maps voor Portal maken, alleen dit gaat wat meer de point and click richting uit heb ik het idee.

Het zullen dan ook niet zo'n complexe maps worden als die met de hammer editor gemaakt kunnen worden.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze van slechtere kwaliteit zullen zijn of minder leuk. Dat ligt nog altijd aan de persoon achter de knoppen.

Het zou wel leuk zijn als de Hammer maps ook in de workshop kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 27 april 2012 11:55]

Een van de grootste websites voor deze custom maps is www.thinkingwithportals.com. Hier is meer dan 10 gb aan custom portal 1/2 maps te downloaden!

De complexheid van de details en dergelijk is minder in de editor (voor mensen die bekend zijn met hammer: het gaat om blokken van 128 bij 128 hammer units). Daarin kan je over het algemeen 1 ding kwijt. Het is enigsinds te vergelijken met minecraft; je hebt gewoon blokken van 128x128x128 en daar kan je dingen inzetten. Voor de duidelijkheid: de gameplay is drag en drop en niet zoals minecraft, maar de manier waarop het is opgebouwd lijkt er heel erg op.

Wat ik tot nu toe gezien heb van de easymapmaker maps is dat de puzzels over het algemeen wat makkelijker zijn maar dat er ook zeker enorme breinbrekers tussen zitten. Als de workshop uitkomt zoek dan eens naar maps van BenVlodgi, Gig, Lpfreaky90 en MissStabby als je een flinke uitdaging zoekt!

En ik heb het in mijn andere post ook al gezegd maar hammer maps kunnen ook in de workshop _/-\o_
Ik vraag me af of je maps die je gemaakt hebt met de simpele map editor later kan aan verder werken in Hammer. IIRC kon dit met de simpele Alien Swarm map editor.
Ja dat kan. Je zal waarschijnlijk wel merken dat je dat helemaal niet nodig hebt, omdat de nieuwe editor al vrij volledig is. Hooguit het verplaatsen van wat lichtjes ed. zal in Hammer moeten.

[Reactie gewijzigd door TvdW op 27 april 2012 12:23]

Dat kan, alleen zijn de simple maps niet heel eenvoudig bij te werken. Dit komt doordat de editor werkt met p2c files: een puzzel file, hierin staan voxels (denk aan de minecraft blokjes) en wat er in deze voxels zit.

Vervolgens wordt met een compile eerst de p2c omgezet in een vmf welke dan gecompiled wordt naar een bsp. De vmf is de file waar hammer ook mee over weg kan, en de bsp is het speelbare deel. Tijdens de omzetting van p2c naar vmf worden alle puzzel elementen die in de p2c staan vervangen door instances. Dus je vmf bestaat uit blokken van 128x128x128 en tsjokvol met instances. Niet heel makkelijk mee te werken. Maar het kan handig zijn voor een paar kleine veranderingen!
kan je ze overigens raten en zijn ze ook zichtbaar op een modsite waar je ook tutorials en filmpjes kan vinden of gaat het echt allemaal vanuit steam workshop vraag ik mij overigens af.
De workshop geeft ook de mogelijkheid tot raten.

Om tot nu toe custom maps te downloaded moest je zelf een file downloaden, unzippen* in de goede map plaatsen, naam onthouden, portal opstarten, de console gebruiken om de map op te starten en je kon beginnen. De eerste keer een beetje moeite, went heel snel.

De maps in de workshop kunnen in-game gedownload en ge´nstalleerd worden. Dit maakt het gewoon heel veel makkelijker en als je af en toe gewoon een portal mapje wil spelen ga je gewoon even naar de workshop, klikt een goed gerate map aan, start portal en je kunt spelen. Super eenvoudig!

*bsp files zijn waardeloos, zippen levert al snel een besparing van zo'n 60% in filesize op.

[Reactie gewijzigd door I_k op 27 april 2012 12:27]

Oei, ik voel nu al de frustratie wanneer je een map speelt die niet klopt! Neem aan dat er een soort moderatie systeem aan vast zit om te kunnen beoordelen of een map echt goed is. Verder echt top. Kan ik mijn pc weer eens aanzetten om te gamen :)
Geen idee, maar wellicht dat er een checl inzit dat je de map alleen maar kan submitten wanneer je van het begin naar het einde kan komen. Als je de laatste checkpoint (het einde dus) kan halen is de map goed, dus kan ie gesubmit worden.
Oplossing zou gewoon zijn dat voordat je de map mag submitten je hem zelf eerst 1x uit moet spelen. Hierdoor garandeer je gewoon dat het einde haalbaar is.
Er zit een rating systeem aan :)

@Zeror: automatisch checken is vrij lastig... je hebt portals, momentum en nog veel meer hoe een onbereikbare deur alsnog bereikbaar kan zijn.
Leuk dat er nog grote developers zijn die met de community samenwerken.
Nu nog opschieten met de eigen spellen :)
Leuk dat er nog grote developers zijn die met de community samenwerken.
Ik hoop inderdaad dat valve dat goed blijft vasthouden :)
Nu nog opschieten met de eigen spellen :)
Ach, ik heb liever dat ze meer tijd uittrekken en kwaliteit neerzetten, dan dat ze opschieten en dat het een bug-fest wordt.
Vooral dat laatste wordt me toch een groot probleem, vroeger had je ook wel eens bugs e.d., maar doordat de spellen nu toch meer code bevatten zijn ze toch meer 'kwetsbaarder' voor bugs.

Helaas zouden ze daarvoor veel tijd moeten nemen en ik ben blij dat er toch wel bedrijven zijn die dat doen zoals: Valve en Blizzard.
Ach, gabe newel is miljardair: http://www.eurogamer.nl/a...l-van-valve-is-miljardair

Valve doet elk jaar een bedrijfsvakantie van een week (dit jaar naar hawai) en hun titels verkopen altijd als een trein. Dan hebben ze ook nog eens steam waar ze miljoenen aan verdienen.

En als je je dan alsnog zorgen maakt: stuur Gabe Newell dan even een emailtje: http://www.valvesoftware.com/email.php
Op zich jammer dat het niet op PS3 beschikbaar komt, maar het is inderdaad veel makkelijker designen op PC natuurlijk. Misschien dan toch maar een exemplaar voor de PC aanschaffen :). Zou leuk als de (top 25) custom levels zelf wÚl cross-platform in een DLC beschikbaar zouden komen.
Was het niet zo dat als je een ps3 exemplaar hebt deze ook geldig was voor steam op de pc?

Ik begrijp dat veel mensen hier erg gelukkig mee zijn, maar had dat niet gelijk met de release gekunt? Ik speel het niet meer, en zal het ook niet oppakken vanwege al het andere aanbod. Ik denk dat met mij vele andere zijn "Na anderhalf jaar?.. pff.. ik begin zo aan diablo!"
Klopt, bij de PS3 versie zit een key voor steam voor op de PC.
Dit ziet er leuk uit.
Vergeleken met level editors die ik tot nu toe gezien heb (dat was een tijdje geleden quake 2 & 3) is dit bijna kinderspel. Ben benieuwd wat mensen hiermee weten te maken, een leuke puzzel maken met precies de goede balans tussen moeilijkheid, inzicht, frustratie en lol lijkt me ontzettend moeilijk.
Als ik het goed heb begrepen zou de editor enkel voor PC uitkomen, maar de levels deelbaar zijn over alle platformen(crossplatform PS3 & 360)
Om een voorbeeld te geven van maps die gemaakt zijn met deze easy map maker: deze map: http://forums.thinkingwit...hp?view=detail&df_id=1616 is gemaakt met de easy map editor met een paar kleine modificaties van hammer. Maar het zou een goed inzicht moeten kunnen geven wat je er allemaal mee kan doen!
Ziet er te gek uit! en gratis te downloaden, ben wel heel benieuwd naar of het zo makkelijk werken zal als dat ze het zeggen.
Heb hier al lang op zit wachten. De andere software die nu beschikbaar is (Valve Hammer editor), is toch net iets te ingewikkeld om zelf uit te vogelen hoe alles werkt. Echter denk ik wel dat die iets vrijer is, aangezien je daar alles zelf kan 'scripten'. Dit lijkt me meer een drag 'n drop editor.

Ben benieuwd wat voor community maps er hiermee gaan uit komen, er zijn nu al geweldige gemaakt, denk dat ik alleen maar beter gaat worden.

[Reactie gewijzigd door ThinkCreative op 27 april 2012 11:57]

Kijk van dit soort acties houd ik wel!
Houd het spel ook langer "in leven"
Sinds halverwege vorig jaar kon je al in de Valve Hammer Editor je eigen Portal maps maken en sharen. Toen was ook al aangekondigd dat het uiteindelijk ge´ntegreerd in Portal zou kunnen. Fijn om te horen dat t al eindelijk zover is, dit maakt het sharen toch een stuk makkelijker!
Heb me dagenlang vermaakt met testchambers maken. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True