Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Valve gaat een update van Portal 2 uitbrengen die het veel makkelijker moet maken om eigen levels te maken. De ontwikkelaar wil het maken van puzzels verder stimuleren door ook het delen met andere spelers te vergemakkelijken.

Valve introduceerde zijn Portal 2 Authoring Tools in mei en hiermee hebben ontwikkelaars sindsien meer dan 700 levels gebouwd. Veel aspirant-Portal 2-ontwikkelaars gaven echter aan dat het heel moeilijk was om zelf puzzels voor de game te maken. Bovendien was het resultaat moeilijk te vinden voor andere spelers.

Bij een komende update van Portal 2 wordt de puzzelmaker een stuk vereenvoudigd, belooft de ontwikkelaar nu. Nieuwe levels zouden niet alleen veel simpeler te maken zijn, maar ook eenvoudig naar de Steam Cloud te brengen zijn en vanaf daar makkelijk te delen met andere spelers.

De resultaten worden gepubliceerd op een speciale community-site, waar andere spelers ze met een enkele klik aan hun spel kunnen toevoegen. De site maakt het mogelijk om puzzels te beoordelen, om er opmerkingen over te maken en om de makers te volgen.

Portal 2 Puzzle Creator Portal 2 Puzzle Creator
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Update rolt binnen op Steam binnen 3 dagen. Valve time he.
Dit ziet er geniaal uit. Vergeleken met level editors die ik tot nu toe gezien heb (toegegeven, dat was een tijdje geleden; quake 2 & 3) is dit bijna kinderspel. Ben benieuwd wat mensen hiermee weten te maken, een leuke puzzel maken met precies de goede balans tussen moeilijkheid, inzicht, frustratie en lol lijkt me ontzettend moeilijk.

Het helpt natuurlijk dat portal levels in principe "simpel" weer te geven zijn als een soort grid, in tegenstelling tot de vage architecturen die je met andere games kan maken, maar ik mag hopen dat andere spelmakers dit ook gaan doen. Al was het maar net zo eenvoudig als bijvoorbeeld de Forge in Halo 3.
Ik vond het [vroeger] in half-life 1 ook leuk om eigen textures toe te voegen en daarmee een eigen omgeving te creeren. Ik hoop dat je niet beperkt wordt tot het standaard "testing chamber" uiterlijk in deze Portal. Juist omdat de levelmaker simpeler wordt, ben ik daar wel bang voor...
Wow goede zaak dit! Ik gaf op na een uurtje zoeken en puzzelen om een coop map toe te voegen. De vpk file in de addons gezet, portal openen, coop sessie starten, en dan console openen en die map laden.. maar dit gaf telkens geen resultaat. Waar dit in L4D2 een fluitje van een cent is was dit een ramp.

Portal 2 smacht naar meer!
Co-op & singleplayer na 13 uur rond (en dan nog traag gespeeld).
sins de eerste dlc van portal 2 werken de .vpk files niet meer als ze in de addons-map gestopt worden. Hopelijk wordt dit probleem met de volgende DLC verholpen.

Je kan zelf GCFscape downloaden en de .bsp file die in de .vpk file zit in je portal2/portal 2/maps folder gooien.

Je kan ook een andere map downloaden dat wel een .bsp file is en deze in de maps folder gooien.

Ik denk verder dat er toch een behoorlijk verschil zit tussen de maps die gemaakt worden met deze tools of hammer, de "echte" map editor, die de mensen bij valve ook zelf maken. Met hammer heb je toch meer vrijheid lijkt mij. Maar we zullen zien! ik ben benieuwd :D

Tot die tijd blijf ik lekker doorgaan met het bouwen van levels in hammer 8)7
Als die editor voor Portal 2 er inderdaad zo uit gaat zien, dan wordt het wel heel makkelijk om levels te bouwen.
Ik hoop wel dat er nog wel een optie bestaat om het gemaakte level van de nieuwe editor naar de bestaande en ingewikkeldere Hammer editor toe te halen valt.
Ik zal wel effe 'n mail sturen naar Valve, wil graag weten of ik ook levels kan maken voor de PS3 en op de Ps3... :)
Het is leuk te zien dat een bedrijf als Valve zijn userbase omarmt in plaats van de algemene tendens om alles af te schermen.

EA met Origin en het verdwijnen van user mods in Battlefield 3 is daar een vreselijk voorbeeld van.
dit was niet omdat het afgeschermd moest worden. maar omdat de modding tools te uitgebreid zouden worden. aangezien battelfield 3 een uitgebreide game is.
ook kunnen ze nu meer geld maken op mappacks en wapens.
buite dat had ik het ook ERG leuk gevonden als er wel modding tools uit zouden komen.
dit zou nog veel langere levensduur aan het spel geven.
maar het tegelijker tijd ook bezaaien met simele niet mooie maps of mods van mensen die het even in 1 uur in elkaar geflatst hebben. lijkt mij
Dat willen ze je doen laten geloven, maar dat is gewoon onzin. Modding tools te uitgebreid en omdat BF3 een uitgebreide game zal zijn wordt het niet uitgebracht?
Grap van het jaar. Morrowind is anders ook een uitgebreide game en toch werd daar een construction set bijgeleverd zodat men mods kon maken.
Lijkt me eerder een geldkwestie, want met zelfgemaakte mods valt niks te verdienen voor EA.
Ik weet het niet zo maar de mensen die het spel maken gebruiken toch ook tools, dat ze die gewoon verbeteren en dan vrijgeven. Dit is wat Valve ook doet, Hammer/faceposer/... zijn gewoon de editors dat zij gebruiken voor hun games, ok het vrij geven word pas achteraf gedaan, maar als je daar werkt krijg je automatisch toegang tot die bepaalde tools.
Ik heb dit spel Portal 2 voor de PS3.. hoe kan ik die update dan krijgen, via het spel of downloaden via PSN?
Als ik het toendertijd goed heb begrepen zou de editor enkel voor PC uitkomen, maar de levels deelbaar zijn over alle platformen.
Ik denk het laatste... ff PSN blijven checken. En anders een mail naar Valve sturen.. en simpel vragen! ;) Of de website van Steam/Valve blijven tsjekken!

OT: het lijkt me heel gaaf om op deze manier zelf iets te maken en met de wetten der natuur spelen.

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 28 oktober 2011 15:28]

Ben benieuwd wanneer die uitkomt, heb er zin in!
Als het er zo uit komt te zien zoals op de afbeeldingen word weergegeven zal ik het zeker proberen. Waarschijnlijk word het niks bij mij :P.
Het zal mij erg benieuwen hoe ze het eigen levels maken makkelijker gaan maken. Lijkt mij lastig om de level editor Hammer veel makkelijker te maken tenzij ze op 1 of andere manier ingame dingen kunnen veranderen en opslaan. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk levels in Garry's mod op te slaan en later te bewerken, ook een interessante manier van levels maken.
Als het zo is zoals op de 2 plaatjes boven aan, is het echt veel makkelijker als de Hammer editor

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True