Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

In een interview met website Fastcompany laat Doug Lombardi los dat er een uitbreiding komt voor Portal 2, het puzzelspel dat een week geleden op de markt verscheen. Details geeft het hoofd marketing bij ontwikkelaar Valve niet.

"We gaan er dlc voor aankondigen", stelde Lombardi in het interview met Fastcompany. "Mensen kunnen uitkijken naar meer content die deze zomer komt." Lombardi geeft echter nog geen details. "Over ongeveer een week zullen we meer details bekendmaken. Dat ondersteunen we met meer video's en meer strips", liet het hoofd marketing van ontwikkelaar Valve los.

Puzzelspel Portal 2 verscheen een week geleden op de markt en ontving zeer lovende kritieken van zowel pers als publiek. De game is een vervolg op een onderdeel van de Orange Box, een bundel games die Valve in 2007 op de markt bracht. Portal borduurt voort op het concept van de freeware-game Narbacular Drop, die in 2005 gemaakt werd door studenten van het DigiPen Institute of Technology. Valve nam het grootste deel van het ontwikkelteam van de game in dienst om de freeware-game uit te breiden tot Portal. Valves versie bleek een succes, waarna het bedrijf in 2008 besloot om het als losstaand spel op de markt te brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Sowieso eigenlijk wel nodig. De originele portal had min of meer een gelijkwaardige singleplayer, en de co-op is wel leuk, maar maakt er voor mij nog niet meteen een full-price game van. Als er een lading gratis DLC komen is het zeker leuk. Probleem met dit soort games is natuurlijk de replay waarde, dus je moet constant met nieuwe content komen om het interessant te houden.

Vroeg me trouwens af of er in Nederland veel wordt geadverteerd voor deze game. Hier in Canada zie ik regelmatig reclame's voorbij komen (Ook grappig, op Tweakers een Portal 2 reclame kijken om een trailer van dezelfde game te zien)
Hoe bedoel je een gelijkwaardige singleplayer?

Portal 2 was aanzienlijk langer dan deel 1, met een stuk meer verschillende test-elementen. (En persoonlijk vond ik deel 2 grappiger). De replay waarde is inderdaad minder dan bij bijvoorbeeld shooters, maar dat gaat bijna voor elk puzzel spel op. Dat weet je als je het spel koopt. Het voordeel is dat Valve al toegezegd heeft de SDK vrij te geven, waarmee waarschijnlijk custom levels gebouwd kunnen worden, en nu dus ook DLC.

Wanneer een game nu precies full-price "mag" zijn daar zijn geen definities voor, da's gewoon een kwestie van smaak denk ik.

Zelf heb ik hier in Nederland nog geen reclame voor portal 2 zien langskomen, maar dat kan ook aan mij liggen :)
Hm, ik ben wel verrast door de positieve reacties hierboven.
Bij veel andere games hoor je een hoop negatieve stemmen over extra DLC, zeker als die betaald is.
Daarnaast is de singleplayer van Portal II ook niet echt lang...
Valve heeft nog nooit betaalde DLC uitgebracht alleen voor de xdoos en dan kwam door M$.
Er is wel een verschil tussen een game uitbrengen die nog vol bugs zit, of eigenlijk niet "af" is en extra content maken voor een game die wel goed en af is.

En daarnaast denk ik dat men toch wel langzaam begint te wennen aan deze manier van extra inkomsten uit games halen.. hoe discutabel ook ;)
Dit is voor mij toch dé reden om nog even te wachten met het kopen van Portal 2.
Ik hoop dat Valve hetzelfde gaat doen als bij TF2 (af en toe wat extra gratis content toevoegen), ik vind Portal 2 sowieso nu wat te kort om er de volle pot voor te betalen.

Nu nog even wachten op wat meer info: als het dan toch betalende content wordt, wacht ik wel tot er een (afgeprijsd) bundeltje van game + dlc uitkomt, voor ik Portal 2 koop.
DLC is natuurlijk altijd leuk (en gratis bij Valve), maar ik zit met smart te wachten op de Source SDK update. Wil m'n eigen maps in elkaar gaan draaien :)
Dat kan blijkbaar al lang aangezien er al custom levels voor Portal 2 zijn

Hier te vinden...
Zucht... :'(

Iedereen post die portal2maps.net/ Hier is alleen maar te zien dat iemand een map heeft gemaakt. Ik denk dat ik en heel veel mensen willen weten hoe ze die maps maken.

Nu maar even een week wachten op de details van de DLC. :D

Ik heb echt zin in een DLC. Hopelijk komen er ook heel wat Co-Op maps :)

@edit

Ik lees zojuist iets:

My first Portal map (and first map made in Hammer), which includes some platform jumping as well as puzzles that use many other objects from Portal.

[Reactie gewijzigd door Diigii op 28 april 2011 14:01]

Op de forums bij steam hebben ze hier een aardige tutorial voor:
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1854981

Good luck!
Bedankt! Ga ik zeker even mee knoeien :)
Volgens mij gebruiken ze de Source Engine versie van Portal 2 en importeren objects zoals die excursion funnel via de console en exporteren ze het weer als een add on.
Misschien ook wel handig om te vermelden dat de website gewoon een placeholder is waar nu alleen nog maar Portal (1) maps te vinden zijn.

Zolang de SDK niet wordt vrijgegeven is het onmogelijk om maps te bouwen voor Portal 2, dus het is op dit moment nog niet mogelijk.

Hmmm... vreemd, want op de website staat namelijk dat het voor Portal 1 is...

Maar hier is een officiele link naar maps en mods: http://forums.thinkingwithportals.com/downloads.php

[Reactie gewijzigd door Terminal13 op 28 april 2011 14:33]

Maar ze vragen wel geld voor kleding etc voor de multiplayer robots. 7 eur voor een virtuele bril is mij teveel (ookal zit hij er heel grappig uit).
Hopelijk komen de Pneumatic Diversity Vents er in die ze er uit hebben gelaten.

Zie http://www.youtube.com/watch?v=DOH6BprN9FI
Ze zijn geschrapt:

What happened to "Pneumatic Diversity Vents"?
Pneumatic Diversity Vents were scrapped by the development team for a number of design reasons. Apparently there was too great an inconsistency between how the vents dealt with the player, and how they dealt with turrets and other props in the game.
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=1859346
Die zitten al wel een klein beetje in de SP
alleen in het leveldesign ja (en je zal er 1 of 2 keer doorheen gaan), maar je kunt ze helaas niet gebruiken zoals in het filmpje.
wel heel erg jammer, daarom hoop ik dus ook dat ze wat meer gebruikt gaan worden in de DLC (welke ik zeer zeker weten aan ga schaffen)
Mooi! vond de singleplayer enorm leuk, maar met 7 uur spelen toch wat kort...

Co-op ook gedaan, maar daar blaas je ook vrij snel doorheen, neemt niet af van de fun-factor though!

[Reactie gewijzigd door SythAdmin op 28 april 2011 13:01]

Zeven uur? Wat heb jij er lang over gedaan zeg! :9

Maar leuk dat er een DLC is aangekondigd. Jammer dat er weer niet gelezen wordt door sommige mensen 8)7

Ik kan niet wachten tot deze DLC. Coop heeft toch iets speciaals. _/-\o_
Ik heb er in totaal iets van 8 tot 9 uur over gedaan en ik vond toch wel dat ik er met een flink tempo doorheen ging. Als je hem in 3 of 4 uurtjes hebt uitgespeeld mis je echt de helft van de verborgen dingetjes en onderliggende verhaallijn volgens mij...
Ja ik neem de tijd er voor, en heb er erg van genoten zo veel mogelijk eastereggs te vinden in me eerste run ;)

Vraag me wel af of de DLC voor Co-op word of voor Single Player
Je weet toch dat de meeste "beweringen" van 3 à 4 uur te wijten is aan een fout in het systeem. De gemiddelde speelduur zou wel degelijk rond de 7u liggen.
7 uur? voor 50 euro op steam? mag toch hopen dat alle dlc's gratis worden dan.
Het is 7 uur voor de singleplayer (1 playthrough) en vervolgens nog een uur of 4 voor de multiplayer.

Je kan het spel in de winkel ook nog goedkoper krijgen en eventueel kan je via een VPN portal 2 via steam downloaden voor $50,- wat momenteel zo'n €35,- is ;)
Jup, heb zelf een VM gemaakt waarmee ik verbinding maak met pingbuster (en natuurlijk amerikaanse server) om zo spellen via steam goedkoop te kopen. Heb ook een speciaal paypal account en steam account, dan games giften. =)
ik heb liever kwaliteit over kwantiteit!
Het is minstens 7 uur geniaal bedachte puzzels, ipv 50 uur grinden wat in sommige spellen is.
Meer dan mee eens. Heb toevallig zelf illegaal het spel gespeeld omdat ik wat schichtig was maar heb het alsnog gekocht. Geniaal.
Je kunt ook gewoon heeeeel langzaam spelen ;)
Moet PSN het wel weer doen...
Dat zal over een paar maanden wel weer zo zijn, lijkt me. En daarnaast kreeg je er toch een gratis PC-versie bij, dus dan speel je hem even op de PC.
Helaas moet je de pc versie activeren via psn. En omdat psn down was sinds woensdag de 20e en portal op donderdag 21 uit is gekomen in de winkels voor de ps3 heb ik nog niet heel veel geluk gehad met het activeren van de pc versie :(
Haha waar heb jij het over? De PC versie moet je met Steam activeren.
IK hoop dat de DLC een beetje goed is.

Anders dan heel veel andere mensen ben ik in principe niet tegen DLC, al wordt ik soms wel redellijk nijdig als de main game vol met bugs zittten die niet gepatched worden, maar dat er wel DLC gemaakt kan worden , of duidelijk features en dingen mist, die men je probeert aan te smeren met DLC.

Ook zijn er domweg te veel DLC waarvan de price:content ratio totaal bagger is, zoals bij de CoD mappacks.

Portal 2 vond ik leuk. Hopelijk maken ze wat van de DLC.
Ik denk dat deze DLC voor op de PC/Mac weer gratis zal zijn, zoals we gewend zijn van Valve. Tenminste, dat hoop ik.
Vroeger noemden we dit hotfixes en patches... nu DLC.

"DownLoadable Content" impliceert niet dat het geld kost, maar het lijkt daar wel steeds vaker op. Valve heeft nog jaren updates uitgebracht voor half-life, counter-strike, team fortress 1/2 etc. Ik hoop dat ze dit volhouden. L4D was een grote teleurstelling in dit opzicht. Alles wat ze er aan hadden moeten fixen en toevoegen hebben ze als L4D2 uitgebracht.
Ik zit anders nog altijd te wachten op Episode 3...

Overigens, mijn vermoeden groeit dat wat Episode 3 zou moeten zijn geweest, straks wordt uitgebracht als Half-Life 3...
Hotfixes en patches <> DLC. DLC is additionele content, geen reparatie van bestaande content. Er is een heel duidelijk verschil!
voor Hotfixes en patches hoef je ook (vrijwel) nooit te betalen, voor DLC tegenwoordig bijna altijd wel.
Ik vraag me af of er misschien wat soortgelijke levels in terugkomen als in de trailers. Met veel overwoekerde planten etc. Die heb ik niet tot nauwelijks gezien in de game zelf.

"Over ongeveer een week zullen we meer details bekendmaken. Dat ondersteunen we met meer video's en meer strips"
Dat zal wel over een maand zijn, Valvetime enzo.
Hopelijk is het gratis.

DLC van Valve is tot nu toe toch altijd wel teleurstellend geweest wat mij betreft. L4D(2) vind ik goede games, maar die uigebrachtte DLC (en ja, ik weet dat 't gratis is) vond ik maar slecht uitgewerkt.
Dit soort games zouden ze op scholen moeten gebruiken! De specs zijn niet heel hoog en het is een vrij leerzaam spel. Je leert door middel van portals 'schieten' puzzels oplossen, wat me goed lijkt voor het jonge brein.
De singleplayer was wel wat aan de korte kant, maar met deze DLC gaat daar hopelijk verandering in komen.
Dat is nog best een goed plan, voor een prikkie aan scholen verkopen en dan de kinderen aan Steam laten wennen. Stuur een mailtje zou ik zeggen ;) Marketing baantje zit er wel in dacht ik zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True