Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Submitter: Naxiz

Valve heeft de bètaversie van de puzzelgame Portal 2 beschikbaar gemaakt voor Linux. Eerder gaf Valve al games als Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Dota 2 Half-Life 2 en de uitbreidingen daarvoor vrij voor Linux-gebruikers.

Om de Portal 2 Linux-bèta te kunnen spelen, moeten gamers wel Portal 2 in hun Steam-bibliotheek hebben. Door naar de eigenschappen van de game te navigeren kan deelname aan de bèta ingschakeld worden, waarna de game beschikbaar is voor Linux.

Pierre-Loup Griffais van Valve maakte het nieuws bekend op de Steam Community. In september van vorig jaar stelde Gabe Newell, topman van Valve dat hij Linux en opensource ziet als de toekomst van gaming. Hij stelt dat gesloten platformen niet kunnen concurreren met open platformen aangezien die meer innovatie toestaan. Valve heeft in februari van 2013 de Steam-client uitgebracht voor Linux en is sindsdien bezig met het overzetten van zijn games naar Linux. Daarnaast heeft de ontwikkelaar en uitgever in december van 2013 SteamOS uitgebracht, dat gebaseerd is op Linux.

De enige Valve-titel die nog niet naar Linux is gekomen, maar waar wel veel vraag naar is, is Counter-Strike: Global Offensive. Volgens de ontwikkelaar is de Linux-port nog in de maak. Onder bekende non-Valve-titels die nu beschikbaar zijn op Linux zijn, zitten Metro: Last Light, Amnesia: The Dark Descent, Europa Universalis IV en Football Manager 2014.

Portal 2 screenshot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Eerder gaf Valve al games als Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Dota 2 Half-Life 2 en de uitbreidingen daarvoor vrij voor Linux-gebruikers.
+ Half-Life 1 en uitbreidingen, Counterstrike, CS:Source en Portal.

Edit: Overigens ook Team Fortress Classic, Day of Defeat, Deathmatch classic, Ricochet en Garry´s mod. Hierna zijn de eerste Left 4 Dead, CS:GO en Alien Swarm de enige Valve games die niet zijn geport naar Linux.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 26 februari 2014 09:53]

Had echt CS:GO verwacht ipv Portal, dit omdat ontwikkelaar mij afgelopen zomer nog bevestigde een release 2-3mnd zou duren.
In september van vorig jaar stelde Gabe Newell, topman van Valve dat hij Linux en opensource ziet als de toekomst van gaming.
Maar Steam en de Valve-games zijn gewoon closed...
Hij stelt dat gesloten platformen niet kunnen concurreren met open platformen aangezien die meer innovatie toestaan.
Wat een onzin.
Linux bestaat al ruim 20 jaar, en in al die tijd is het ze niet gelukt om op het niveau te komen van Windows qua grafische/gaming APIs en performance. Dat gaat dus ook nooit meer gebeuren. Sowieso, als je enigszins performance en features wil hebben, ben je veroordeeld tot closed source grafische drivers, want de open source drivers zijn een aanfluiting.
Ik vraag me af of Gabe Newell z'n eigen verhalen wel gelooft, of dat hij gewoon doelbewust deze onzin verkoopt om mensen maar bij Windows weg te krijgen (want stel je toch eens voor dat de Windows Store een deel van het monopolie van (gesloten) Steam afneemt als het gaat om digitale distributie van games).

Windows is misschien geen open source, maar het is open genoeg om alle innovatie toe te staan die je nodig hebt voor games.
Zo kunnen 3rd parties makkelijk een eigen API opstellen voor bv audio (bv ASIO of OpenAL), voor graphics (OpenGL extensies danwel iets als Mantle), of voor GPGPU (bv CUDA/PhysX of OpenCL). Er was blijkbaar ook niets dat Valve tegenhield om Steam op Windows te ontwikkelen.
Dus wat is zijn punt eigenlijk?

[Reactie gewijzigd door Scalibq op 26 februari 2014 13:02]

En sindsdien is Linux oa uitgegroeid tot het meest gebruikte besturingsysteem ter wereld. Vergeet niet, de kern van Android is bijvoorbeeld ook gebouwd op linux. Alleen de desktop pc's draaien eigenlijk over het algemeen windows, de rest niet. De serieuze servers draaien allemaal op linux.

Daarnaast heeft Nvidia helemaal geen slechte drivers voor Linux. AMD en Intel worden nu gepushed/geforceerd door Valve.

Vergeet ook niet dat de performance van Windows enorm slecht is vergeleken met Linux. Heb mn htpc een tijdlang op windows gedraait en een tijdlang op linux. Windows leverde haperingen in zo'n beetje alles, linux draait perfect.

Mocht je aandelen hebben in Microsoft, verkoop ze direct nu het nog kan. Andere besturingssystemen zijn het aan het overnemen van Windows (ChromeOS is in amerika al razend populair, Apple trekt steeds meer marktaandeel met hun macbook pro's en imacs, valve is de gamers proberen over te halen naar Linux door het enge woordje 'linux' niet te vermarkten maar SteamOS te gebruiken en vooral te focussen op de mogelijkheden). Fabrikanten willen geen producten meer maken met de nieuwste windows want die worden niet verkocht.

Met de mobiele telefoon komen ze al helemaal niet van de grond, daarvoor is de concurrentie vele malen te sterk (oa door App Store / Play Store aanbod).

Qua spelcomputer lukt het ze niet om te overtuigen, de PS4 is naar geruchten al meer dan 2x zoveel verkocht.

Wat blijft er over waar ze echt het geld mee binnen kunnen harken? Patenten? Nee, ik verwacht over 10 jaar niet veel meer van Microsoft te horen en als het aan mij ligt kan het niet snel genoeg gebeuren. De arrogantie van dat bedrijf gaat mij te ver. (Standaarden? Doen we niet aan, we maken onze eigen standaarden. De rest moet zich maar aan ons aanpassen.)
En sindsdien is Linux oa uitgegroeid tot het meest gebruikte besturingsysteem ter wereld. Vergeet niet, de kern van Android is bijvoorbeeld ook gebouwd op linux. Alleen de desktop pc's draaien eigenlijk over het algemeen windows, de rest niet. De serieuze servers draaien allemaal op linux.
En wat heeft dat met PC gaming te maken, en de claims van Gabe?
Ik heb trouwens nieuws voor je. Er is VEEL meer dan alleen Windows en linux in de server-wereld. Voor web/database servers zijn bv de Sun/Oracle-machines met Niagara-CPUs interessant, en die worden geleverd met Solaris.
Daarnaast heeft Nvidia helemaal geen slechte drivers voor Linux. AMD en Intel worden nu gepushed/geforceerd door Valve.
Nee, maar het zijn wel de *closed* drivers die goed zijn, niet de open source drivers. Dus wederom, strookt niet met de claims van Gabe.
Vergeet ook niet dat de performance van Windows enorm slecht is vergeleken met Linux
Onzin. Zeker in de context van gaming: reviews: SteamOS: nieuw gameplatform bouwt druk op
Wat maakt het ook uit welk OS je draait? Als we naar Linux gaan omdat alle software voor Linux beschikbaar is, dan is het enige verschil een andere vorm van de pictogrammen en vensters.
nu nog HL3 en iedereen is blij!
Ik zie dat er in de Link naar deze announcement http://steamcommunity.com...ouncements/detail/1585569369676516320 een 3 staat! dus wie weet is dat wel een Clue dat HL3 eraan komt!
Die zogenaamde HL3 aanwijzingen worden steeds bizarder.
Klopt, ik zie ze soms voorbij komen en dan denk ik ook van wtf.... xD. Maarja tis opzich best grappig dat mensen daar moeite insteken.
Naaaaah... Left4Dead 3. :D
Als we dan toch bezig zijn...
De volgende game announcement van Valve:
Team Portal: Left 4 Life 3
Ik zie dat er in de Link naar deze announcement http://steamcommunity.com...ouncements/detail/1585569369676516320 een 3 staat! dus wie weet is dat wel een Clue dat HL3 eraan komt!
Staan er wel vaker in, dus lijkt me niet. Kan me een uitspraak herinneren van ik dacht Gabe Newell dat een derde deel van een game nooit goed is. En dan is Valve Time er nog. Dus ga er maar vanuit dat als er al iets komt, dat het nog wel een paar jaren duurt.
[...]
Staan er wel vaker in, dus lijkt me niet.
|:(
Valve had laatst (vele maanden geleden) domein namen geregistreerd dus er is hoop...
nieuws: Registratie handelsmerk wijst op komst Half-Life 3

Ik kijk er wel naar uit.. maar valve kennende wordt hij pas laat aangekondigd voor een twee jaar later (valve tijd) dus we moeten nog wel even geduldig zijn...
Ondertussen maar tf2 spelen :p
Mee eens wat een pracht game! 😃
Moet die wel eerst uitkomen 😂
Ah, ja. Ik kan mij nog goed herrinerren hoe meneer Newell ons vertelde dat het beter was om HL3 in episodes uit te brengen, want anders moesten we weer zo lang wachten als tussen Half-Life en Half-Life 2 (6 jaar). Episode 2 was in october 2007. Dus we zijn ondertussen aan jaar 7 bezig.
Ik denk dat ze bij Valve graag dat vaporware record van Duke Nukem Forever willen af pakken. Ze zijn al bijna half weg.

@IStealYourGun
Dus we kunnen "By the end of <year>" tegenwoordig classificeren als "never" in Valve time?
Valt me nog mee dat ze daadwerkelijk SteamOS de deur uit hebben gedaan. Maar dat is dus weer in plaats van aan HL(E)3 te werken.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 26 februari 2014 10:48]

Ze zijn te druk bezig om in al het geld te zwemmen dat ze met Steam verdienen en daardoor hebben ze niet genoeg tijd om aan de game te werken...
Leuke is. Bij Valve ben je eigen baas en mag je zelf doen wat je wil. :) ook maakt Valve steeds minder games in-house aangezien alleen Half-Life l4d2, en portal 2 zijn gemaakt. De rest zijn uitbesteed of overgekocht. Ook Half-Life 2 episode 4 (geen typo) zou uitbesteed worden.

Ik heb geen idee waar al die mannen mee bezig zijn, maar of ze zijn bezig met iets groots (Nu de link tussen Half life en Portal wereld officeel is gemaakt door Portal 2 einde en HL2 Borealis) of zijn alleen bezig met Steam.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 26 februari 2014 11:36]

Ik heb geen idee waar al die mannen mee bezig zijn, maar of ze zijn bezig met iets groots (Nu de link tussen Half life en Portal wereld officeel is gemaakt door Portal 2 einde en HL2 Borealis) of zijn alleen bezig met Steam.
Ik denk niet dat HL en Portal echt bij elkaar komen. Vergeet niet dat HL 2 zich een paar jaar na Resonance Cascade afspeelde. HL 1 speelt zich ergens tussen 2001 en 2009 af. Reken maar uit als ik me niet vergis was hl 2 20 jaar later.

Portal 1 speelde zich ook rond de zelfde tijd af. GlaDOS was geactiveerd in may 200- (ook ergens tussen 2001 -2009) Maar de start van Portal 2 is het jaren later (9999999 ect uren) Daarbij (kleine spoiler) is de Boralis in 1970 verdwenen (kan je zien ergens in de jaren 70 levels, het is een geheime plaats)

Dus wat kan er van aperture in de Boralis liggen ? Een enorm prototype van de portal gun (een heel oude versie) Een backup schijf van GlaDOS ?

Dus wat kan je verwachten van HL 3 ? Het kan zijn dat je naar de combine overworld gaat. Of dat er in de Boralis een apparaat zit die een dimensionale portal kan openen dat zorgt dat Race X weer terug kan naar de Aarde en dat de Combine een oorlog begint tegen Race X op aarde en dat de ''aardbewoners'' slachtoffer worden van de hele oorlog. Er zijn genoeg theorieën.

Voor nu leek het me ook logisch dat Valve zijn games gaat porten naar Linux omdat Steam OS zelf Linux is.

PS: Er zitten geen harde spoilers in mijn verhaal omdat je alles A van de HL wikki kan plukken en B de meeste dingen niet genoemd worden in de game en dat je er zelf achteraan moet.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 27 februari 2014 19:59]

ik kan me ook voorstellen dat valve met een grote titel wacht tot de steam-machines gelanceerd worden. Het zullen geen exclusives worden, maar de verkoop van zowel de hardware als de software kan door elkaar geboost worden.

so once again... we wait.
Je zou juist verwachten dat Valve een grote titel aankondigt VOORDAT de steammachines in de winkel liggen. Kwestie van hype aan te zwengelen.

Wat echt wel hilarisch zou zijn: HALF-LIFE 3 -- STEAMOS EXCLUSIVE. :)
Dat gaat ze veel geld kosten, want niet iedereen wil hiervoor een Steambox aanschaffen. Wat ze wel kunnen doen is dat ze dergelijke games eerst voor SteamOS uitbrengen en pas later voor Windows.

@Texamicz: prima, maar mijn punt blijft dat niet iedereen SteamOS wil gebruiken en je dus een heleboel gebruikers zult buitensluiten als je het SteamOS exlusive maakt.

@Magic: een beta zou natuurlijk wel een goede optie zijn, al was het maar omdat het op dit moment ook goed past bij het beta gevoel van SteamOS :)

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 26 februari 2014 13:36]

Grapjas, SteamOS != Steambox. En het OS is gratis hoor. Weet je hoeveel het gaat kosten: 0 Euro.
Dan nog lijkt me niet dat de gemiddelde gamer zit te wachten op het installeren van een extra OS, en speciaal naar dat OS booten voor een enkele game.
Dual boot met Extra OS. En een HMI kabel naar je TV. Wat is het probleem? :O Als je een goede dual boot menu hebt lijkt het me niks in de weg staan.

In combinatie met een controller.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 februari 2014 08:45]

Ze kunnen natuurlijk wel HL3 als open beta eerder op SteamOS uitbrengen. :)

Dat alleen zou al een enorme boost geven, al zijn het maar de eerste paar levels.
HL3 is nog steeds niet officieel aangekondigd. Enkel HL2 Episode 3 zou normaal eind 2007 zijn uitgekomen, maar ik vermoed dat de game ondertussen in alle stilte gecanceld is, hoewel we valve time niet mogen onderschatten.
Ik zou het leuk vinden als Tweakers een keer een artikel schrijft over wat het nu precies behelst om een voor Windows/consoles gemaakte game om te bouwen naar iets wat op Linux werkt.
Valve poort deze games omdat ze zelf met een besturingssysteem (SteamOS) bezig zijn dat op Linux gebaseerd is. Dan is het handig als daar ook games voor beschikbaar zijn.
Valve poort deze games omdat ze zelf met een besturingssysteem (SteamOS) bezig zijn dat op Linux gebaseerd is. Dan is het handig als daar ook games voor beschikbaar zijn.
Lijkt me niet dé hoofdreden hiervoor. Als je de markt gaat filteren op Linux gebruikers, zul je zien dat dat op zich een vrij klein deel is. Natuurlijk kan iets nieuws bouwen voor een boost zorgen, maar moet het wel goed werken. Valve kennende komt dat wel goed, daar ben ik niet bang voor maar het ligt ook aan de gebruikers of het een succes wordt of niet. Aangezien de meeste gamers en games met Windows werken, denk ik niet dat het in een paar maanden succes gegarandeerd is.
Als ik de afgelopen tijd de artikelen zie denk ik dat je dit niet voorbij zult zien komen. Ik vind persoonlijk de artikelen steeds meer onder de maat of maar half af, zoals vergelijkingen waarin de helft van de concurrentie niet meegenomen word??
Valve zal moeilijkheden hebben om de consument te overtuigen een steambox aan te schaffen wanneer enkel de eigen games op Linux draaien.

Niet dat er iets mis is met Dota 2 natuurlijk...
Noem je wel met 1 van de laatste games die op de Steam box gespeeld zullen worden :+
Je hebt toch wel een stuk of 6 knopjes nodig voor krachten (bij de meeste heroes 4, maar bij sommigen meer), dan nog 6 voor items, je moet de courier kunnen manipuleren, bij tab kunnen om te wisselen als je bijvoorbeeld Meepo speelt, denying, stop knop is erg handig, en als je dat allemaal snel kan vinden en een goede input methode hebt om je muisaanwijzer te besturen kan je waarschijnlijk enigszins meekomen, al is het nog wel handig om als je meerdere units onder je controle hebt deze te kunnen groeperen.

Dat zijn al met al best een serie knopjes die naar 1 beperkte controller gemapped moeten worden.
Aan een ieder die dit op haar of zijn Linux heeft draaien: loopt gaming een beetje soepel? Ik zit erover te denken weer eens Linux op de gaming machine (met Ati kaartje) te installeren, maar heb niet zo'n zin in geklooi. Aangezien 95% van de tijd CK2 erop draait heb ik niet zoveel binding meer met Windows.
Dat hangt er vanaf welke graka je in je machine hebt (nvidia draait beter dan ATI => drivers)
En of het spel een native is of niet

Voor de niet native spellen hangt het er ook nog vanaf of de openGL engine wordt gebruikt of dat directX @runtime omgezet moet worden.
Eindelijk , ik was al efkes (een jaar :) )aan het wachten op dit nieuws. De humor is gewoon geweldig in Portal 2. Ik had met Wine al eens een paar keer geprobeerd , maar had altijd gfx issues / frame drops.
Dus nu moet het wel beter gaan, deze avond is installeren
Geinstaleerd hier wil helaas alleen niet opstarten :(

Edit: Na beta opt in in properties werkt het wel :)

[Reactie gewijzigd door Firedragon op 26 februari 2014 18:12]

Ja dat probleem had ik ook (na de opti, download hij pas de updates), beetje raar wel, bij mij werkt het zeer goed, alle 10 minuutjes getest.

Nu ben ik aan het zien om 5.1 aan de gang te krijgen in Ubuntu (realtime dolby encoding) . Dat is me 1,5 jaar geleden gelukt.
Nu nog een Portal 3 :) Met dezelfde humor en toffe gameplay.

[Reactie gewijzigd door Siebsel op 26 februari 2014 10:05]

Dan hopen we natuurlijk dat Valve ook gelijk de volgende coop uitbreiding van Portal2 uitbrengt. De Coop mode had namelijk een open einde...

Doet me denken aan Half-Life3 ;)
portal 1&2 zijn wat humor betreft zeker geweldige games.
heb me echt kapot gelachen om sommige droge grapjes.

als je portal humor vet vind dan vind je dit filmpje ook goed
portal lvl speciaal gemaakt om zn vriendin ten huwelijk te vragen.

http://www.youtube.com/watch?v=iXACx_gz8tM

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True