Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

Ondanks eerdere kritiek op de PlayStation 3 heeft Valve op de E3 in Los Angeles aangekondigd dat Portal 2 en Steamworks ook op Sony's console verschijnen. Daarnaast heeft Valve een teaser van het spel, dat in 2011 verschijnt, vrijgegeven.

In januari 2007 liet Valve-directeur Gabe Newell nog weten de PS3 als een 'totale mislukking' te beschouwen, mede omdat het lastig zou zijn om spellen te ontwikkelen voor de console van Sony. Inmiddels lijkt Newell behoorlijk bijgedraaid, want op de E3-persconferentie van Sony vertelde hij dat Portal 2 op de PS3 zal verschijnen en dat de titel door Valve zelf wordt ontwikkeld. Orange Box, waar de eerste Portal deel van uitmaakte, werd voor de PS3 nog door Electronic Arts gebouwd.

Naast Portal 2, dat ergens in 2011 moet uitkomen, zal ook Valves ontwikkelplatform Steamworks op de PS3 gaan verschijnen. Hoe dit precies vorm zal krijgen, is nog onbekend, maar behaalde achievements op Steam zouden zonder problemen meegenomen kunnen worden naar de PlayStation 3. Ook zal Portal 2 'Steamworks enabled' zijn, waardoor onder andere met andere platformen gechat kan worden. Het is echter niet mogelijk om cross-platform tegen elkaar te spelen. Valve heeft tevens een eerste teaser vrijgegeven van Portal 2.

Update 16/6 16:45: Verduidelijking over Steamworks toegevoegd.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (36)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Ze prijzen de PS3 omdat het zo'n open platform is dat ze Steam er ook op kunnen overbrengen. Dat kunnen ze natuurlijk niet op de streng gecontroleerde Xbox van MS. :)

Ik vind dit best een goeie ontwikkeling. Als Steam foothold krijgt op de consoles, wie weet wat er dan allemaal kan gaan veranderen.

Nieuwe Source engine ziet er trouwens geweldig uit.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 16 juni 2010 00:14]

heb jij beelden gezien van de nieuwe source engine???
ik vind er nergens iets van terug
edit: gevonden

[Reactie gewijzigd door Dr.TS op 16 juni 2010 01:03]

Hier zijn gameplay videos:

Deel 1
Deel 2
Deel 3

Het ziet er echt erg goed uit, dat dynamic lighting doet veel voor de engine :o
Bedankt voor het posten van deze videos. Wat heb ik weer zin in Portal als ik dit zie. Echt een geweldig concept. Zie er echt naar uit, maargoed, nog even geduld dus.
:ooooo NIIIICE

Zalig :D alleen kun je de links aanpassen met ?show=hi er achter te zetten :)
:o die is wel gaaf:

Ander filmpje gevonden (niet echt met de nieuwe engine) http://www.youtube.com/watch?v=LUO-lyzukm4&NR=1

btw heb de trailer gevonden op youtube in HD

[Reactie gewijzigd door Damic op 16 juni 2010 07:01]

Volgens mij is de ps3 (net als de xbox en de wii) behoorlijk gesloten, sterker nog: zowel microsoft als apple zijn koorknaapjes wat betreft openheid tov de console platformen.
De PS3 is meer open omdat:
- user content (i.e. mods) toegestaan zijn
- netwerk niet afhankelijk is van PSN
- addson buiten PSN om aangeboden kunnen worden
Behalfe als je gaat updaten he :') Dan kan je geen homebrew meer draaien.
dat neemt niet weg dat alles consoles in extreme mate gesloten zijn (en gek genoeg hoor je daar hier niemand over)
Hoezo open? je stelen juist wat er zo echt redelijk open aan was van je, namelijk OtherOS.. Als ze echt zo open waren, dan hadden ze OtherOS gewoon gelaten voor wat het was..
Kewl, kan ik dan straks mijn steam account voor windows ook voor de PS3 gebruiken? En dan Halflife 2 spelen op de ps3?
zonder meer kosten wel te verstaan?

Edit: huh? waarom is mijn opmerking nou irrelevant? Het gaat toch over Steam dat naar de PS3 gaat? Nou ja zal wel aan mij liggen.

[Reactie gewijzigd door benbi op 16 juni 2010 00:28]

Dat zat ik mij dus ook af te vragen.
En al helemaal aangezien games voor de pc over het algemeen goedkoper zijn.
Dan zou je dus een pc versie kunnen kopen voor weinig en deze op je ps3 kunnen gaan spelen.
Lijkt me niet dat sony dat erg leuk vind.
Maar het zal wel niet zo mooi zijn.

Edit en vergeet natuurlijk niet de gratis dlc's voor de pc bij de meest consoles moet je hier ook weer voor lappen.
Vraag me af hoe ze dit gaan doen.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 16 juni 2010 00:41]

En al helemaal aangezien games voor de pc over het algemeen goedkoper zijn.
Dan zou je dus een pc versie kunnen kopen voor weinig en deze op je ps3 kunnen gaan spelen.
ik kan nu wel bijna met zekerheid zeggen, dat dit niet gaan gebeuren.
als het om geld aankomt is elk bedrijf streng
Ben inderdaad benieuwd hoe ze dit probleem willen oplossen. Steam was altijd gebaseerd op het principe dat je je games op elke machine kon installeren en spelen zolang je je met je account aanmeldt.
Wanneer ze in de platform markt duiken moeten ze wellicht een ander principe gebruiken.
Wel, dat kan ook voor de Mac. Dus als je het spel op de PC heb gekocht kan je het spelen op de Mac, het zou me niets verbazen als Valve hetzelfde doet met de PS3. Het is namelijk iets wat ik maar eigenlijk alleen Blizzard heb zien doen en daar kan je naar mijn mening aardig wat zieltjes mee winnen.
De mac is nou niet bepaald vergelijkbaar met een PS3. Een mac is namelijk geen console, en apple heeft ook geen eigen store waarin ze games voor de mac verkopen. (Snap sowieso niet waarom je mac er weer zo nodig bij moet betrekken)
Omdat je direct een vergelijking kan trekken. Een aantal games zijn sinds kort beschikbaar geworden voor de Mac via Steam en als je die al had voor de PC hoefde je ze niet opnieuw te kopen voor de Mac. Als ze ook Steam voor de PS3 uitrollen dan zou het niet heel ondenkbaar zijn dat hetzelfde zou gebeuren voor de PS3.

Houd er wel rekening mee dat er nog altijd een hele hoop exclusieve PC titels zijn die niet gespeeld kunnen worden op de Mac, zelfde zal ook wel zijn voor de PS3 en ik verwacht dat er ook een hoop exclusieve PS3 titels zullen zijn.
Nee je kan het niet vergelijken aangezien Sony zelf een store heeft. Moest Apple een gamestore hebben of willen maken, had Valve nooit of te nimmer Steam naar OS X kunnen brengen. Hetzelfde zou Sony kunnen zeggen.
Nee je kan het niet vergelijken aangezien Sony zelf een store heeft. Moest Apple een gamestore hebben of willen maken, had Valve nooit of te nimmer Steam naar OS X kunnen brengen.
Mac OS X (desktop) is geen gesloten platform, iedereen kan daar van alles voor uit brengen. Het is niet te vergelijken met de iPhone of iPad in dat opzicht, welke wel een gesloten ecosysteem hebben in dat opzicht.

(onlangs heeft iemand nog navraag gedaan bij Steve Jobs, en die heeft bevestigd dat er niet zoiets als de appstore voor de mac's zal komen)
Ooh en dat zou, om dan maar echt offtopic te gaan, geweldig zijn. Ik wil DIABLO III wel op de PS3 lijkt me geweldig!
Dan moet er natuurlijk wel een versie voor de PS3 zijn...Anders zal ik snel de Steam versie kopen van Left 4 dead...
Terechte vraag en vreemde moderatie idd. :)

Ik denk zelf dus van niet, sony zal geen concurrentie toestaan tegen hun eigen PSN gebeuren op de PS3. :)
Klinkt redelijk en dit is om die reden gedoemd te falen
Wat denk je dat Sony liever heeft? Een steam gebruiker op de PS3 of een steam gebruiker op de PC? Als ik Sony was, zou ik in zien dat je op deze manier juist zieltjes kunt winnen voor jouw platform, ook al zou je het als concurrentie voor PSN kunnen zien. Steam op de PC is ook concurrentie voor PSN, dus zo'n drama zal het niet zijn.
Zal wel lukken want steam is een apart platform (software) en niet diep in de catacomben van het ps3-os gestoken.
[...]Edit: huh? waarom is mijn opmerking nou irrelevant? Het gaat toch over Steam dat naar de PS3 gaat? Nou ja zal wel aan mij liggen.
Als je na 16 minuten al gaat reageren op een paar (of 1) beoordeling(en)... Dude, het is al een beetje raar om op je moderatie te reageren in je eigen post, maar dan al na 16 minuten... hmja... ;) Dan ligt het inderdaad aan jou.

[Reactie gewijzigd door Jack Flushell op 16 juni 2010 07:46]

portals met een controller?? voor die snelle reacties heb je toch een muis nodig,of gaan ze het spel "mainstream" maken voor de console :(
Portal (dus zonder s) 1 is ook gewoon te spelen op de consoles hoor, en ik moet zeggen dat het prima werkt.
Nou en? Dan speel je toch de PC versie? :)
Ik heb hier ook the orange box voor de PS3 en heb Portal ook gewoon uit kunnen spelen.
(Moet toegeven dat de stick af en toe wel wat frustrerend langzaam gaat - maar dat verhoogt de moeilijkheidsgraad dan ook weer een beetje)
Was Portal ook niet al op de Xbox? Daar bleek het toch ook goed te werken.
Eh w0t?
Heb je soms het hele gedeelte over de PS Move gemist?
waarom altijd klagen klagen niet een ieder wil een spel spelen op een pc, is tog leuk heeft een ander ook fun zonder een pc want elk spel is beter op de pc ;) want je heb mods en je hebt veel keus kwa control en waarom maak jij je druk dan speel je het tog op de pc klaar O-)
Steam gaat waarschijnlijk niet naar de PS3, het wordt alleen SteamWorks, waarmee je achievements kan zien en chatten ed, denken jullie nou dat Sony concurrentie tov haar PSN store/games wil? :P
Zal Sony denk ik niet veel uitmaken.
Meer valve titels op de ps3 = meer gamers op de ps3 = alleen maar cash for sony.

[Reactie gewijzigd door H0lyGra1l op 16 juni 2010 00:26]

Nee, het is voor Sony veel waardervoller om het platform in handen te houden.

Een beetje hetzelfde verhaal als Flash en Apple. :)
En microsoft en direct3d ;) (en nog een rits andere gesloten systemen)
En jij denkt dat Sony dan niets gaat vragen aan Valve? tevens moet er natuurlijk ook wel een PS3 port van het betreffende spel aanwezig zijn, en deze moet dus wel door sony goedgekeurd zijn, anders draaid het sowieso niet op de PS3..
ik snap nog steeds niet waarom het zon probleem is om cross-platform gaming mogelijk te maken... technisch gezien zie ik geen onoverkombare obstakels... wellicht dat de platform eigenaren het niet willen? ook dan de vraag 'waarom niet'?
Geld: lock ins betekenen minder keuze en marktwerking en minder keuze/marktwerking betekend dat ze meer geld kunnen vragen voor producten.
bovendien heb je een bepaalde switching cost wanneer je gekozen hebt voor een bepaald platform.. overstappen naar een ander platform betekent namelijk dat je de games voor het eerste platform niet meer kan spelen. als je die games nu heel makkelijk kan meenemen naar elk platform, dan is die switching cost er niet en is het moeilijker de klanten bij jouw platform te houden
Crossplatform is leuk, maar aan de andere kant, waarom wil je crossplatform? door juist NIET crossplatform te gaan kun je beter gebruik maken van de hardware die je tot je beschikking hebt.
Ze zouden zo de politiek in kunnen met deze actie :|
Dat van die "totale mislukking" zei hij 3,5 jaar geleden. Hoe weet jij dat de ontwikkeltools ondertussen niet sterk verbeterd zijn? Misschien is het nu wel een eitje om voor de PS3 te ontwikkelen.

De situatie kan veranderen, dan is het juist gepast om je mening daarop aan te passen.
Misschien zag valve het licht niet om source engine games uit te brengen op de ps3 omdat die engine daar niet voor geschikt is, en misschien is valve nu met een nieuwe engine bezig die goed overweg kan met multithreaded games :9 ? !

Dit is wat ik vermoed in ieder geval
Valve is altijd bezig met de engine. Een van de weinige gamebedrijven waar ze continue voortbouwen aan de engine en waar je dus updates blijft krijgen.
Daarom blijft de naam ook hetzelfde. Pas bij grote opkuisacties wordt de naam eens aangepast.

Gevolg is dat je engine wel achterloopt op de rest maar al je games blijven er compatibel mee en je gebruikers blijven een up to date engine krijgen.
dat doet epic ook hoor.
deunreal engine 3 krijgt 2-3 builds per dag, (zowieso 1 per dag)
en licente houders krijgen 1 update per maand (ruwweg)

dit geldt voor de meeste engines,
het is niet alsof de engine f is en er dan niets meer mee/aan gedaan wordt.
Ik denk dat Rizon bedoelt dat oudere games ook nog steeds engine updates krijgen qua features die in nieuwere builds al zitten.
Een van de weinige gamebedrijven waar ze continue voortbouwen aan de engine en waar je dus updates blijft krijgen.
Grapjas, vrijwel elke studio die een engine ontwikkelt is daar continu mee bezig. Een engine is nooit af, en de lijst met gevraagde features wordt nooit kleiner maar groeit alleen maar. Je moet ook wel, want stilstand is achteruitgang.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 juni 2010 11:28]

Je zou zelfs kunnen suggeren dat het PS3 platform nu juist zoveel beter is doordat hij het 3,5 jaar geleden een totale mislukking heeft genoemd, Wellicht dat Sony daardoor extra gemotiveerd was om de ontwikkel zaken te verbeteren ;)
Het is nog steeds geen eitje om voor de PS3 te ontwikkelen, een aantal keuze die door Sony zijn gemaakt zal het nooit een makkelijk platform maken.

Ja de tools zijn een stuk beter zoals SPURS maar het is nog altijd geen makkelijk systeem.

[Reactie gewijzigd door NC83 op 16 juni 2010 10:14]

De engine was er toendertijd inderdaad niet geschikt voor. En dat was niet de schuld van de PS3, maar van Valve's stomme beslissing om zich tot Microsoft platformen te beperkingen door directx-only te gaan. Gelukkig heeft Valve nu het licht gezien en is het hele zaakje (zowel het steam platform als de source engine) ondertussen naar *nix en opengl geport, en kunnen ze gewoon met de PS3 aan de slag.
Die opmerking toendertijd was niets meer dan een "het is geen MS dus het is niks" bash, omdat ze daar zelf op vast zaten, meer niet.
Hoe weet jij dat de ontwikkeltools ondertussen niet sterk verbeterd zijn? Misschien is het nu wel een eitje om voor de PS3 te ontwikkelen.
Ik weet dat wel. De ontwikkeltools zijn idd een stuk beter, maar dan heb je het voornamelijk over performance analysis tools en dergelijke en wat handigere API's. Het ontwikkelen is er echt niet makkelijker op geworden, maar nou was het ook weer niet zo dramatisch als Valve deed overkomen.

De moeilijkheid zit 'm in de heterogenuous multithreading, en daar gaat geen tool je bij helpen. De programmeur zal zelf z'n algoritmes moeten aanpassen, en naast dat dat voor homogene multicores al niet makkelijk was, is dat op de PS3 al helemaal niet makkelijk. Dat werk is lang niet voor iedereen weggelegd.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 juni 2010 11:30]

Sony was op dat moment z'n tijd te ver vooruit. Games werden bij de launch van de PS3 nog nauwelijks voor multicores geoptimaliseerd, en als je dat ineens wel moet op de PS3, omdat je daar je taken over 8 cores moet verdelen, dan is het inderdaad lastiger programmeren.
Tegenwoordig is iedereen aan multicore gewend en bleek de visie van Sony toch niet zo heel slecht. Ze wilden een platform wat nog vele jaren mee kon, niet zo'n xbox achtig ding wat op toentertijd huidige hardware gebouwd was en daardoor nu, een paar jaar later, al onder doet voor de gemiddelde pc die je in de winkel kunt kopen.
en als je dat ineens wel moet op de PS3, omdat je daar je taken over 8 cores moet verdelen, dan is het inderdaad lastiger programmeren.
Op de xbox 360 moet je ook 6 cores gebruiken. Het punt is dat het bij de Xbox homogeen is, terwijl het bij de PS3 heterogeen is. Zeker de memory architectuur van de cell maakt het knap lastig. Je kunt niet gewoon maar even een thread starten, je moet op de SPU stukken geheugen waar je bij wilt komen naar de local store DMA'en zodat je het kan bewerken, en vervolgens weer terug DMA'en om de bewerkingen weer op te slaan in het geheugen. Een gemiddeld object heeft weer allerlei referenties naar andere objecten en dat is knap lastig. En het moet ook nog eens allemaal in de lokale 256kb passen, waar ook nog eens de programmacode in staat.

Ik heb onlangs nog een stuk van mijn code parallel gemaakt dat een hoop met pointers doet. Op de 360 was ik in 2 dagen klaar. Voor de PS3 implementatie ben ik 2 weken bezig geweest.
Ze wilden een platform wat nog vele jaren mee kon, niet zo'n xbox achtig ding wat op toentertijd huidige hardware gebouwd was en daardoor nu
Behalve dat dat voor de PS3 net zo goed geldt, dus welk punt je nou probeert te maken ontgaat me echt compleet. De RSX in de PS3 loopt achter op de Xenos in de 360.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 17 juni 2010 12:45]

Als het zon eitje zou zijn, dan zouden vele ps3 titels geen xbox 360 ports zijn.
Ik denk dat er ook vele games zijn die gepoort zijn van PS3 naar 360,
daarin tegen is dit wel een goede ontwikkeling
nee de meeste games zijn van 360 geport naar ps3 omdat 360 makkelijker te maken is, daarom wordt de kracht van de ps3 niet volledig gebruikt.
Omdat Xbox360 op DirectX is gebouwd, en menig ontwikkelaar kent dat al.
Onzin, DirectX heeft er geen zak mee te maken. Alle hedendaagse videohardware werkt ongeveer hetzelfde, en daarbij maakt het echt niet uit of je nou voor de PC, Xbox 360 of PS3 ontwikkelt, of welke API je daarvoor gebruikt. Daarnaast maakt een beetje doorgewinterde ontwikkelaar amper gebruik van Direct3D op de 360, maar communiceren ze op een veel lower level met de hardware. Hetzelfde verhaal met OpenGL ES op de PS3.

@Izealia: weer zo'n lekker ambigu statement. Idd, de PS3 heeft meer CPU power die daarentegen weer lastiger is in te zetten, maar de RSX is gewoon langzamer dan de Xenos.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 juni 2010 11:36]

Nou, een paar maanden geleden was meneer Newell nog steeds negatief in zijn uitspraken... maar misschien was dat express met het oog op de E3 onthulling..
Tja uiteindelijk draait het allemaal om geld. Waar ze eerst hun inkomsten haalden uit het PC programma kunnen ze nu hun hele Steam platform op het Playstation netwerk dumpen. Daarna is het slechts wachten tot de Dollars binnenrollen. :)
Maar zeg nou zelf, is het niet top dat steam platformonafhankelijk wordt? Ik bedoel:
1-windows
2-MacOsx
3-Linux(met alle distributies)
4-Playsation3

Alhoewel het zeker over geld gaat (wat altijd het geval is met commerciŽle bedrijven....), moet ik zeggen dat dit een mooie stap is naar platformonafhankelijke applicaties (en vooral games!).
Mee eens, MAAR ik wil toch even toevoegen dat Linux ondersteuning nog niet bevestigd is. Daar zijn slechts verwijzingen naar gevonden in de code ;)
En van uitlatingen van developers die met de source engine werken, zie Postal 3 :)
Nee hoor, je kan de linux client gewoon downloaden! Hij staat al op de downloadservers van valve (zoek maar even op google, link staat op enkele blogs!) Start perfect op, je kan nog niet inloggen. Waarschijnlijk omdat de logins gekoppeld zijn aan een beta test zoals bij de mac, waardoor je niet met alle accounts kan inloggen..

Ik verwacht dat ze binnen een bepaalde tijd wel een publieke beta zullen openen zoals ze het ook gedaan hebben voor de mac versie.
inderdaad:
Valve Corporation has today rolled out their Steam Mac OS X client to the general public and confirmed something we have been reporting for two years: the Steam content delivery platform and Source Engine are coming to Linux. This news is coming days after we discovered proof in Steam's Mac OS X Client of Linux support and subsequently found more Linux references and even the unreleased Steam Linux client. The day has finally come and Linux gamers around the world have a reason to rejoice, as this is the biggest news for the Linux gaming community that sees very few tier-one titles.
http://www.phoronix.com/s..._steam_announcement&num=1
Jij verandert je mening zeker nooit na 3.5 jaar?
Het gaat niet over Steam maar over Steamworks ( http://www.steampowered.com/steamworks/ ) Zie ook persbericht van Valve : http://www.valvesoftware.com/news/
On the PlayStation 3 Portal 2 will be supported by Steamworks, a complete suite of game features and services including auto updates, community features, downloadable content, and more.

[Reactie gewijzigd door martijn007 op 16 juni 2010 01:11]

Technisch gezien is Steamworks hetgeen een game aan Steam verbind, dus als we zeggen dat Steam naar de PS3 komt zitten we er niet echt naast :P
Juist, en ook nog eens dat dit alleen geldt voor Portal 2...
inderdaad lijkt mij ook compleet misplaatst dat men denk dat even een aankoop op steam te doen op een computer (pc games want deze zijn vaak goedkoper dan de console versies) en dan op de ps3 te spelen. dat zorgt er namelijk voor dat sony ten onder gaat, want ja zoals iedereen weet wordt er verdient (het meeste deel) aan de games (een deel van het bedrag van de games gaat naar sony) dat zit er niet bij de pc games van steam erbij. :)
Het zou geweldig zijn als je games die je al gekocht hebt op de pc ook kunt spelen op de PS3 maar dat is wel heel veel hopen.

Ik hoop alleen dat Portal gewoon eerst voor de pc gemaakt wordt en dan voor de rest geport of herschreven (gezien de netheid van de dev's van Valve is dit zeer mogelijk)
Ik vermoed dat het steam systeem als volgt gaat werken: Er zullen 2 koop opties zijn voor bepaalde games, namelijk buy for pc waar je enkel het spel op de pc zou kunnen spelen en buy for ps3 waar je bij buy for ps3 het spel kan spelen op pc en ps3.
Zo kunnen ze de buy for ps3 optie duurder maken zodat de prijzen in verhouding zijn met "echte" ps3 games en dat sony van deze aankopen een graantje mee kan pikken zodat steam geen concurrent wordt.