Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties
Submitter: EDIT

Valve heeft aangekondigd dat de Steam-client voor Mac vanaf woensdag is te downloaden. Mac-gamers die Steam ook op een Windows-installatie hebben, kunnen eerder gekochte games kosteloos downloaden zodra er een Mac-versie is.

Valve-mannetjeIn maart kondigde Valve na veel geruchten aan dat het de Source-engine en het Steam-platform naar Mac OS X had geport. Het plan was toen om de software eind april klaar te hebben, maar die datum werd niet gehaald. Nu heeft Valve bekendgemaakt dat het platform op 12 mei wordt gelanceerd.

Valve heeft al twee games onthuld die bij de lancering te downloaden zullen zijn: Portal en Torchlight. Naar verwachting zullen Team Fortress 2, Counter-Strike, Left 4 Dead en de Half-Life games ook bij de lancering of snel erna beschikbaar zijn. Deze eerste groep spellen zal Steam Play ondersteunen. Hiermee geeft Valve aan dat een game maar eenmaal via Steam hoeft te worden aangeschaft en daarna op verschillende platforms is te spelen. In de toekomst worden daaraan nog meer games toegevoegd en wil Valve Windows- en Mac-versies van zijn spellen simultaan uitbrengen, beginnend bij de release van Portal 2.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

http://store.steampowered.com/public/client/steam.dmg

Kwam zojuist voorbij in de Steam fora...


Ennnnnnn.... it's live! (bovenstaande link) downloading portal! :)

Portal staat nu alleen gelist als enige Mac game. Vreemde is dat in mijn Games overzicht Team Fortress 2 ontbreekt?

[Reactie gewijzigd door 4np op 12 mei 2010 20:12]

Kan Portal de beta niet eens downloaden, dus iets klopt er nog niet ;)

edit:
heb de game nooit gekocht en kom waarschijnlijk daarom steeds op de demo pagina die me niet verder helpt uit.

[Reactie gewijzigd door eXSs op 12 mei 2010 21:04]

Steam client installen, inloggen, dubbelklikken op portal en hij download bij mij...


Ik haal 30 fps in Portal met mijn MacBook Pro's 9600M GT...

[Reactie gewijzigd door 4np op 12 mei 2010 21:39]

Gister is de CSS beta uitgekomen, een port van de HL2 engine naar de Orangebox engine. Dit zal mede zijn om het compatible te maken met de MAC release.

Wat ik verder interresant vind is de terugkeer van OpenGL binnen de source engine. Dit zou het immers makkelijker moeten maken om een goed werkende Linux port te bouwen. (Er is overigens al een Linux beta client gespot op een opendir, deze is echter ondertussen weer offline gehaald).
Ik heb zelf Call Of Duty 2 op m'n MBP op OSX draaien maar dat draait niet top. Hij draait veel beter als ik het speel via bootcamp met XP of Win7 op 1 of andere manier. :D
Tja, voor Windows spellen is vaak meer geld beschikbaar voor optimalisatie. Voor Mac ports moeten toch vaak relatief kleine teams in relatief weinig tijd een product opleveren. Daarnaast gebruiken veel Mac games ook nog Cider voor het vertalen van bijv. DirectX calls naar OpenGL calls. Dit is dus een extra tussenlaag die de prestaties ook verlagen, maar het porttraject wordt dan een stuk korter.

Gelukkig zijn er enkele bedrijven met de middelen om echt goede ports voor het Mac platform uit te brengen. Ik denk dan met name aan bijvoorbeeld Blizzard.
Zie daar ook de primaire reden voor het pushen van direct3d jaren geleden: een kunstmatige drempel opwerpen voor het porten van games. (dat heeft de opengl ontwikkeling ook redelijk vertraagd, gelukkig is het nu weer netjes bij/voor)
Zie daar ook de primaire reden voor het pushen van direct3d jaren geleden: een kunstmatige drempel opwerpen voor het porten van games. (dat heeft de opengl ontwikkeling ook redelijk vertraagd, gelukkig is het nu weer netjes bij/voor)
Yup ... en dat is ook behoorlijk goed gelukt.

Maar wat van DirectX heeft er voor gezorgd dat de ontwikkeling van OpenGL stagneerde? Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is dat de vraag minder werd omdat steeds meer overstapte naar DirectX (zeker na DX8). OpenGL was op een gegeven ogenblik 1 grote kitchensink met GL_EXT-jes wat niet altijd even toegankelijk was.
Gelukkig zijn er enkele bedrijven met de middelen om echt goede ports voor het Mac platform uit te brengen. Ik denk dan met name aan bijvoorbeeld Blizzard.
Ik heb StarCraft II nu een poosje draaien op mijn MBP(i7) en dit is zeer goed te doen, echter is de performance een stuk beter als ik naar W7 boot.
Waarschijnlijk zal het verschil in fps komen doordat het spel geport is naar mac en dus niet native voor mac is geschreven. /wilde theorie :P
Inderdaad de Cod series draai je gewoon in 'Wine' (cider-port) dus de performance is dan eigenlijk altijd minder.
Wine Is Not An Emulator maar een implementatie van de win32 implementatie dus de aanname dat de performance hier altijd door achteruit gaat is niet correct. Sommige dingen draaien juist zelfs sneller (wel vaak de gewone applicaties en niet de 3d games ;))
Mijn aanname is dan gebasseerd op 'real life experience' ja ik weet dat het staat voor 'not an emulator' maar bijvoorbeeld Trackmania kan ik dan met moeite op medium op een lagere resolutie draaien, terwijl dat op dezelfde laptop onder windows op high en native resolutie goed gaat. Alsook bijvoorbeeld COD2, welke onder windows ook een betere performance heeft.

Native games zijn sneller dan 'Wine' ported games.
Gaan mijn PC versie van CSS beschikbaar zijn voor men mac of zal ik nieuwe licentie moeten kopen?
De spellen van Valve zelf (CSS, Portal 1 & 2, TF2, L4D 1 & 2 en nog een aantal half life games) zal je gewoon kunnen installeren op je Mac als je deze al voor Windows (steam) hebt gekocht. Hoe andere uitgevers het gaan doen is nog onbekend.

Ook zullen de Mac gamers en Windows gamers gewoon op dezelfde servers gamen.
je antwoord staat in de titel: gewoon te downloaden
Mac-gamers die Steam ook op een Windows-installatie hebben, kunnen eerder gekochte games kosteloos downloaden zodra er een Mac-versie is.
De games die beschikbaar komen voor mac, kun je zowel op windows als op mac spelen. Je hoeft dus geen nieuwe licentie te kopen.

Tevens worden saved games in een cloud opgeslagen, dus als je op mac een savegame hebt voor portal, en je wilt verder gaan op windows... dan kan dat gewoon :)
Dit staat in het artikel:
Hiermee geeft Valve aan dat een game maar eenmaal via Steam hoeft te worden aangeschaft en daarna op verschillende platforms is te spelen.
Als je je spel dus al gewoon hebt op Steam, zal je deze ook gewoon op een Max kunnen doen.
Als je het artikel nog een keer leest dan kom je er vanzelf achter dat Valve games (dus ook CS:S) geport zullen worden... voor kratis!
Elke leverancier kan (per spel) zelf kiezen of ze "Steam Play" gaan supporten en of dit gratis is.

Valve heeft aangekondigd dit voor hun eigen games in elk geval te gaan doen. Ik verwacht dat de meeste indie gamemakers dit ook wel zullen doen. Andere (grote) distributeurs... ik weet het niet. Van sommigen zou het met niet verbazen als je opnieuw (al dan niet het volle pond) moet gaan betalen voor de Mac-versie.
Het zal waarschijnlijk nog voor geen lange tijd gebeuren, maar als dit de eerste stap zou zijn om het 'Windows-only' gameplatform een beetje te doorbreken zou ik dat van harte toejuichen.

In ieder geval een stap in de goede richting, Valve!
Zolang publishers zoals EA, Activision, Ubisoft etc. nog steeds geen eisen stellen zoals Mac-compatibiliteit zie ik weinig speciaals gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 12 mei 2010 15:50]

Al die studio's releasen al diverse titels voor Mac, maar vaak zit er een studio'tje tussen die de ports doet (die vaak niet zo'n goede kwaliteit zijn jammergenoeg).
Waren de EA-games voor de Mac niet gewoon Windows Games die in een soort Windows-sandbox draaien?
Activision Blizzard anders wel.
Volgens mij is alles vanaf Warcraft II te spelen op de mac

Mij maakt het niet veel uit als er meer gamers naar de mac zullen gaan. Zolang het platform op de PC/Mac maar in leven blijft en ik niet op de console moet gaan beginnen.

Voor de serieuze gamers zal het waarschijnlijk geen optie zijn aangezien de mogelijkheid om je hardware te upgraden nogal beperkt zijn.
Al heeft de huidige mac lijn toch wel aardige GPU-tjes
En ik heb het idee dat ze compatibel blijven met cedega/wine, want hun spellen draaien op linux ook prima
Kwestie van kosten-baten. Porten naar de Mac of Compatible kost tijd (en dus geld).
Zolang de windows pc in aantallen de Mac voorblijven zie ik dat niet gebeuren.
En de kans dat de Mac dat gaat doen acht ik 0,0
Daarvoor mikt de mac op een te specifieke doelgroep
En gezien hun beleid met bijvoorbeeld apps zou het me niks verbazen dat bedrijven wat huiverig zijn voor Apple.
Mac OS X != iPhone OS X...

Er is totaal geen app aproval iets op de mac. Marktaandeel is een reden, maar vooral ook dat Gamers graag zelf het nieuwste van het nieuwste zelf er in stoppen. Mac is hardwarematig wat meer beperkt om voor gamers betaalbaar te zijn.
Nog niet nee, maar over een paar jaar? Apple heeft nu de iphone en de ipad met appstore, dan is het een kleine stap om dit ook te gaan gebruiken voor netbook en mini mac's. Als het daar is ingeburgert zijn ook de grote laptop's en workstations aan de beurt. Kwestie van tijd.
Right, een kleine stap... Zou me niets verbazen dat ze over een paar jaar een software distributie platform starten, maar dicht zal het systeem nooit woorden, geeft geen voordelen voor ze. Probeer OSX eens zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Kura op 12 mei 2010 16:35]

Nog niet nee, maar over een paar jaar? Apple heeft nu de iphone en de ipad met appstore, dan is het een kleine stap om dit ook te gaan gebruiken voor netbook en mini mac's. Als het daar is ingeburgert zijn ook de grote laptop's en workstations aan de beurt. Kwestie van tijd.
Steve Jobs heeft onlangs een vraag beantwoord van een klant over precies dat onderwerp. Z'n antwoord of er een App store komt voor de Mac was: Nee.

(hij antwoord altijd heerlijk kort en bondig)
Sorry hoor, maar beschouw je nu MacOS X opener als Windows. Volgens mij zijn die twee allebei zo gesloten als het hoofdkantoor van de CIA in langley.
Eh, ja, OS X is opener dan Windows. Grote stukken (maar niet alles) OS X zijn opensource (al dan niet door Apple zelf ontwikkeld).

Het Microsoft-equivalent van dit ben ik in ieder geval nog niet tegengekomen... Maar ik snap dat hun opensource-imago redelijk geschaad is door het iPhone OS.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 12 mei 2010 19:10]

Hier zat ik lang op te wachten. Wil graag TF2 op mijn MBP kunnen spelen :)
Hoop trouwens wel dat het aantal fps er niet op achteruit gaat, als dat wel zo is dan blijf ik het wel via bootcamp op windows spelen.

[Reactie gewijzigd door wiebenik? op 12 mei 2010 15:47]

Ik heb wat previews gelezen, en er lijkt wel sprake te zijn van een achteruitgang in fps, maar niks dat niet te fixen is met een paar stapjes terug in AA

Edit: http://www.engadget.com/2...-all-but-identical-to-pc/ bron.

[Reactie gewijzigd door mvdam op 12 mei 2010 15:49]

Twee (!) stappen terug in AA is anders een behoorlijk grote achteruitgang in fps!!! Hebben we het toch snel over tientallen procenten!
AA terugzetten is een behoorlijke achteruitgang in FPS? Weet je wel waar je het over hebt?
Het schijnt hip te zijn om op tweakers.net over andere gebruikers te beweren dat ze niet weten waar ze het over hebben. Ondertussen snapt de rest allemaal wel gewoon wat AHBdV bedoelt, namelijk dat als je twee stappen terug moet om te compenseren dat dat toch een behoorlijk verschil is.
Het schijnt hip te zijn om op tweakers.net over andere gebruikers te beweren dat ze niet weten waar ze het over hebben. Ondertussen snapt de rest allemaal wel gewoon wat AHBdV bedoelt, namelijk dat als je twee stappen terug moet om te compenseren dat dat toch een behoorlijk verschil is.
Lijkt mij als je AA (Anti Aliasing) een paar stappen terug zet juist performance wint. Ik kan me niet voorstellen dat een hogere AA instelling een betere performance geeft dan een lage (en dus de randjes wat minder scherp heeft). En dat lijkt AHBdV juist wat tegen te spreken. ;)
Bedoeld AHBdV firstpersonshooters of framespersecond? Ik dat laatste geval spreekt hij het inderdaad tegen, want er staat letterlijk AA terugzetten is slechtere FPS. Maar ik denk dat hij bedoelt dat AA terugzetten een behoorlijke achteruitgang in graphics/settings is vergeleken met PC, en dus het verschil wel groot is. Allemaal met elkaar eens? :)
Begrijpend lezen is ook een kunst. Hij bedoelt te zeggen dat wanneer je twee stappen terug doet van AA om te kunnen compenseren voor het framerateverlies, dat dat dus betekent dat het spelen op de Mac tientallen procenten in performance moeten inboeten. Dat is een flink verlies, zeker als je nagaat dat je wellicht spellen toch al niet mét AA kon spelen, en dat je nu dan allerlei effecten uit zult moeten zetten.
Dit is de eerste release, het zou me niet verbazen als het gebrek aan optimalisaties (want daar ligt dit aan) in de opengl ondersteuning van de source engine mettertijd aangepakt wordt.
pech , hadden ze geen mac maar een pc moeten kopen als ze willen gamen.
Maar ik heb een iMac EN een PC om mee te spelen! ;)

WoW ging al, en nu (eindelijk) de rest ;). Hopelijk volgen er meer.
Ik heb portal gespeeld op mijn macbook pro met 9600gt 512. Loopt gewoon lekker op high. Heb eigenlijk nog niet echt op de fps gelet. Maar had portal op de pc ook al gespeeld, dus heb het maar heel eventjes gespeeld op mijn mac.
Ik vind het zeer netjes van Valve dat je games die je gekocht hebt gewoon ook op de MAC kan spelen zonder bijkomende kosten. Mooie vooruitgang ben wel benieuwd of de servers van bijvoorbeeld Counterstrike 1.6 ook op de MAC als op de Windows kant hetzelfde zijn. Dat zou helemaal een mooi resultaat zijn!

Laat maar komen zou ik zeggen goed werk Valve! Kijk ook erg uit naar Portal 2 ^^
Elke leverancier kan (per spel) zelf kiezen of ze "Steam Play" gaan supporten en of dit gratis is.

Valve heeft aangekondigd dit voor hun eigen games in elk geval te gaan doen. Ik verwacht dat de meeste indie gamemakers dit ook wel zullen doen. Andere (grote) distributeurs... ik weet het niet. Van sommigen zou het met niet verbazen als je opnieuw (al dan niet het volle pond) moet gaan betalen voor de Mac-versie.
Van sommigen zou het met niet verbazen als je opnieuw (al dan niet het volle pond) moet gaan betalen voor de Mac-versie.
Als Valve dat zelf niet doet, dan wordt het al wat moeilijker voor bijvoorbeel EA dat wel te doen. (staat slecht, en slechte PR kan EA niet gebruiken)

Maar dan nog, dan heb ik iig de keuze of ik 't spel koop voor windows of voor m'n mac, en als het een native poort is (en niet cider-wine) dan kan ik vrij vlot overwegen hem wel voor de Mac aan te schaffen.
Prachtig initiatief en mooie ontwikkeling. Ook erg content dat je niet nogmaals voor hetzelfde product hoeft te betalen voor een ander OS.

Hopelijk gaat dit zorgen voor meer game ontwikkeling voor het MacOSX platform. Momenteel zijn het maar enkele ontwikkelaars die dat doen, Blizzard en ID Software zijn altijd erg trouw aan het Mac platform maar een hope andere ontwikkelaars die wel goede maken niet.

Momenteel moeten Mac gebruikers alle windows games in Wine of Parallels spelen wat teveel overhead met zich meebrengt en te vaak ook niet werkt. Terwijl native Mac games altijd vlekkeloos werken.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 12 mei 2010 15:56]

Het zou al heel mooi zijn als we meer opengl games krijgen (en dat zet misschien ook wat druk op ati om zn drivers te verbeteren en apple om opengl wat te updaten in osx), minder direct3d meuk = goed voor platformonafhankelijkheid.
Er bestaat natuurlijk altijd nog zo iets als bootcamp :)
ja, maar liever boot ik niet in windows... ik ben niet voor niets al 5 jaar geswitched naar Mac :)
Prachtig initiatief en mooie ontwikkeling. Ook erg content dat je niet nogmaals voor hetzelfde product hoeft te betalen voor een ander OS.
Elke leverancier kan (per spel) zelf kiezen of ze "Steam Play" gaan supporten en of dit gratis is.

Valve heeft aangekondigd dit voor hun eigen games in elk geval te gaan doen. Ik verwacht dat de meeste indie gamemakers dit ook wel zullen doen. Andere (grote) distributeurs... ik weet het niet. Van sommigen zou het met niet verbazen als je opnieuw (al dan niet het volle pond) moet gaan betalen voor de Mac-versie.
Een erg mooie ontwikkeling. Heb hier nu nog een PC staan, die ik vrijwel alleen gebruik om een keer op te gamen. Zou mooi zijn als dit niet meer nodig is en ik gewoon achter de Mac kan blijven zitten.
Als jij nog een non-Intel Mac hebt kun je misschien gewoon eens gaan upgraden naar een moderne Mac :) Met Bootcamp draait Windows als een trein op de Macs, dus heb je geen aparte PC+monitor meer nodig om te gamen. Zelf heb ik al jaren gewoon een PS3 voor gaming... Ook een oplossing.
Daar zit ik dus ook aan te denken als deze pc het begeeft. Echter wil ik geen Windows op m'n mac, omdat het ik als OS niet prettig vind. Puur voor gaming gebruik ik het, omdat de hardware daarvoor in een simpel pctje net iets goedkoper is.
Ben anderhalf jaar geleden overgestapt op mac, daarvoor gebruikte ik wel windows. Nu draait de PC dus nog als game apparaat, maar als ik weer eens een nieuwe computer koop wordt dit weer een Mac en koop ik wanneer het interessant wordt wel een console om games op te spelen, als dat nodig is...
Ik ben op dit moment portal aan het downloaden voor de mac, maar gaat niet van een leien dakje qua snelheid.

Na een blik geworpen te hebben op de website van steam (http://store.steampowered.com/stats/content/) blijkt dat de vraag blijkbaar hoog is :o
Ik ben op dit moment portal aan het downloaden voor de mac, maar gaat niet van een leien dakje qua snelheid.
Ik heb het gisteravond ook gedaan, en bij mij ging het zo snel als m'n lijn aankon. Sterker nog: hij vond dat ie bezig was met 1.4MB/s, terwijl mijn lijn fysiek toch echt maar 1.01MB/s aankan :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True