Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Valve heeft aangekondigd dat ontwikkelaars met behulp van de Steamworks-ontwikkelsuite microtransacties in hun games kunnen opnemen. Zo kunnen spelers in-game aankopen doen, die worden gelinkt aan hun Steam-account.

Valve heeft een nieuwe brochure voor Steam en Steamworks online gezet, zo merkte website Big Download op. De ontwikkel- en distributiesuite Steamworks is uitgebreid met een mogelijkheid voor het implementeren van microtransacties. Met deze functionaliteit kunnen ontwikkelaars spelers de mogelijkheid bieden om in de game aankopen te doen met hun Steam-account.

Steam-logoAls voorbeeld noemt Valve de aankoop van een nieuw wapen of een upgrade daarop in een winkel in de game. De transactie wordt volledig via het Steam-platform en het account van de speler afgehandeld. De speler hoeft het spel niet te verlaten tijdens of na de aankoop en kan direct met zijn nieuwe aanwinst aan de slag.

In de digitale folder (pdf) wordt veel aandacht besteed aan de release van het Steam-platform voor Mac en het nieuwe uiterlijk van de Steam-client. Daarnaast wordt de uitbreiding van de ruimte op Steam Cloud belicht. De ruimte per game per speler is vergroot van 1MB naar 100MB. Met de Steam Cloud-api kunnen ontwikkelaars hun games zo bouwen dat ze gegevens op de servers van Valve kunnen opslaan. Op die manier kunnen spelers data als besturingsinstellingen en save games overal via hun Steam-account benaderen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Het is schande eigenlijk ....en des te meer, omdat we het allemaal maar accepteren

Neem nu MW2, hoop ellende, met inloggen en dergelijke, maar wel geruchten dat de mappacks betaald moeten worden

Ga eerst es werken aan een bugfree game van a 60 euro!!
Bugfree is ook een utopie, maar men begrijpt wel wat ik bedoel...

Alsof de bonzen niet genoeg verdienen op pruts werk!
Tsja, dan zou je het spel gewoon niet moeten kopen en al helemaal niet de mappacks. De MW2 ellende was op de pc al heel lang bekend en net als de ellende bij AC2, voor mij een reden het simpelweg links te laten liggen. Als iedereen dat doet, merkt men het zelf. Echter is MW2 ongelooflijk populair, dus ja... het volk spreekt dan en wilt het blijkbaar.
Wat is dat voor gezwets, dan laat je het maar liggen

Je gaat er vanuit op de release datum ...(en toen was er nog niet veel bekend over de problemen rondom MW2...zeker niet wat er daarna erop na volgde) dat het allemaal lekker werkt

maar goed ...waarschijnlijk download jij je spellen gewoon dan is het inderdaad goed koop voor jou ja!
Je gaat er vanuit op de release datum ...(en toen was er nog niet veel bekend over de problemen rondom MW2...zeker niet wat er daarna erop na volgde) dat het allemaal lekker werkt
Ongeïnformeerd en naïef. Er was weken voor de release al heel veel bekend en games die half af van de band kwamen rollen was toen ook al geen onbekend fenomeen meer.
maar goed ...waarschijnlijk download jij je spellen gewoon dan is het inderdaad goed koop voor jou ja!
Ongefundeerde persoonlijke aanval. Jij kan niet weten of hij dat doet, dus ga het dan ook niet roepen.

[Reactie gewijzigd door hollandismad op 22 maart 2010 12:49]

Precies, dit is al jaren zo en nu was dit voor mw2 ook al bekend voor de launch. De persoonlijke aanval boeit me niet hoor, als hij mijn reacties in het algemeen zou lezen wist hij dat ik alles altijd koop.
3weken voor de release heeft iemand bij IW per ongeluk woord over "IW.NET" gelekt. Iedereen wist meteen dat het onmogelijk goed ging zijn en heeft opgeroepen tot de boycot.
Dat er weinig nog om hun woord geven en daarna kopen, kan je een ander niet kwalijk nemen.
Zo werkt het bedrijfsleven als een geheel. Rekeningen sturen naar debiteuren is prioriteit over alles. Geld moet binnen blijven komen. Inifinty ward heeft inderdaad een hoop te repareren qua aanzien van de community en de programmatuur die zij verkopen...

Maar dit gaat niet om MW2. Valve opent nu de deur naar micro transactions via steam. Hoe ontwikkelaren dit zullen gebruiken is een tweede. Ik zie een hele hoop mooie dingen hier aan.

In Fly for Fun bijvoorbeeld kan je voor x aantal euro x aantal items kopen die zorgen dat je item niet kapot gaan tijdens het upgraden. Of items die buffs geven die normaal niet te krijgen zijn. Het zijn voornamelijk items die het leven makkelijker maken maar niet noodzakelijk zijn.

Wat ik wil zeggen is dat developers dit systeem in hun games kunnen bouwen om spelers optioneel extra "hulp tegen een prijs" te geven, zonder het door hun strot te douwen. Maar ja. Je heb bedrijven (zoals Infinity Ward) die dit mogelijk kunnen misbruiken.

Maar dit ligt aan de developer, niet aan valve en steam. Overal vind ik dit alleen maar een goed iets... Meer tools en mogelijkheden voor developers om hun spellen uit te breiden en hier geld aan te verdienen.

Hou developers bij de PC.

[Reactie gewijzigd door Namu op 22 maart 2010 10:06]

Ga eerst es werken aan een bugfree game van a 60 euro!!
Of een game 'bugfree' is en wat er kwa content in zit staat compleet los van het betaalmodel. Er zijn ook genoeg games die je gewoon an sich koopt zonder aan microtransacties vast te zitten (MW2 is een voorbeeld) die gewoon enorm tegenvallen. Ik was er bij MW2 liever na 20E achtergekomen dat het spel prut is dan dan de 40E die ik betaald heb.
Het blijft alleen zo vervelend dat je met diensten zoals Steam je games niet meer 2e hands kan verkopen. Hoe meer en meer dit naar digitale content opschuift, hoe meer je dus kwijt bent aan games. Erg jammer. Maar goed, je houdt het denk ik niet tegen.
Je zou natuurlijk voor elke game een apart account aan kunnen maken.
Het is wel wat moeite, maar dan kun je het spel wel doorverkopen.

Toch vraag ik me af of microtransacties wel zo fijn zijn in games.
Ik denk dan voor één (of beide) van de volgende scenarios:
- Mensen met meer geld, kunnen betere items kopen
- Ze gaan voor allerlei dingen, die er normaal bij zouden zitten, geld vragen omdat het mogelijk is.

We zullen zien, ik ben toch vooral een consolegamer.
Hangt veel af van hoe ze die microtransacties in het spel verwerken. Mooi voorbeeld zijn de hoedjes in TF2 (en reken maar op "yes" dat dit er aan zit te komen als mooi praktijk voorbeeld), nu moet je heel lang spelen om een hoedje te bemachtigen. Niet iedereen heeft echter die tijd en als je dan echt zo nodig een hoedje wil dan kan je dat aankopen. Maakt het spel voor jezelf leuker zonder dat andere er last van hebben.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 22 maart 2010 10:05]

Tsja, nu moet ik zeggen dat op het moment dat ik games zou verkopen, de waarde hiervan dusdanig is afgenomen dat ik dat niet interessant meer vind. En ik hou wel van een leuke collectie.
Daar gaan we dan.

Eerst had gewoon spellen op CD/DVD
Toen had je spellen met expansion packs (op CD/DVD)
Daarna spellen met DLC, alleen downloadbaar.
Nu krijg je aankopen binnen het spel.... zoals ik al vreesde.

Binnenkort moet je elke stap die je doet betalen, en elk wapen, upgrade, en deel van de wereld kopen. Verder dan DLC (die ik meestal ook nog via een sniffer zelf binnenhaal om hem offline te kunnen installeren) ga ik niet.

Spellen die op microtransactions en/of DRM c.q. andere maatregelen steunen die je afhankelijk maken van de goodwill fabrikant koop ik niet.

Mass Effect heb ik ook alleen maar gekocht omdat er nu een deathorization tool is, en wellicht ga ik de laatste versie (1.02) wel gewoon gebruiken met een crack om onafhankelijk te worden van de fabrikant. Of ik de DLC koop zie ik nog wel. Dat ligt eraan of ik die net zoals de Dragon Age DLC ook offline kan gaan gebruiken.

Microtransactions... mij niet gezien.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 maart 2010 09:57]

Daar staat tegenover, hopelijk, dat het hetzelfde is als een volledig spel waar je uitbreidingen achteraf voor kan aanschaffen. Zolang het spel an sich gewoon te spelen is zonder die extra's te kopen, vind ik het prima. Ook zou het prettig zijn als men dan de prijs van het spel iets zou verlagen.
Zeg heel leuk en aardig dit geklaag, maar ook de game wereld is er 1 van vraag en aanbod he? Als het complete pakket van een game X bij elkaar 100 euro kost dan gaan ze daar niet veel winst op maken. Er zit altijd een grens aan wat de markt wil betalen.

Bovendien zijn wij PC gamers al dik bevoordeeld dat je de nieuwste games voor gemiddeld 35 euro kan binnenhalen. Kom daar maar eens mee bij een console gamer en dan dat je ook nog verwacht dat jij als PC gamer gratis mappacks wilt (want het was altijd al zo, en anders ga ik het lekker downloaden) ipv ze te betalen met Microsoft Points. Beetje te Nederlands weer.

Bovendien kost het designen van een moderne map momenteel aardig wat mankracht met de grafische souplesse die er van verwacht word. Wat denk je waarom de multiplayer maps voor BFBC2 grotendeels gerecycled materiaal uit de single player is (en/of andersom). Dus het is echt wel een ander verhaal als vroeger anders had Dice makkelijk wat originelere maps gemaakt. Daarom mag je er ook best wat voor betalen als zij nieuwe maps in een betaalde DLC zouden zetten. Het is momenteel wel feit dat de prijzen wellicht nog wat hoog zijn maar ik wil best vijf euro betalen voor 3 nieuwe multiplayer maps.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 22 maart 2010 17:20]

Binnenkort moet je elke stap die je doet betalen, en elk wapen, upgrade, en deel van de wereld kopen.
Je moet helemaal niks. Je hoeft het spel niet eens te kopen.
Natuurlijk moet ik niks, maar ik wil bijvoorbeeld sommige spellen wel graag spelen, zoals Assassin's Creed II. Ik vertik het echter te kopen vanwege de onmogelijk achterlijke DRM.

Microtransactions die je afhankelijk maken van de fabrikant (en zeker als ze nodig zijn om verder te komen in het spel) zie ik ook als een vorm van DRM. Ik wil gewoon een schijf kunnen kopen, installeren, en desnoods spelen in 2050 als ik 70 ben, ook als de fabrikant in 2030 over de kop is gegaan.
Als de meerderheid van de gamers het met je eens is, heeft het misschien nut je voor dit principe hard te maken. Maar zoals het er naar uit ziet, interesseert het de meeste mensen niet bijster veel dat er DRM opzit, of dat je afhankelijker gemaakt wordt van de fabrikant. Dus ik vrees dat je met deze houding niet veel games meer overhoud die je kunt spelen. Maar dat is uiteraard jouw keuze.
Zeer interessante ontwikkeling IMHO :) Dit maakt de aanschaf van extra content nóg meer laagdrempelig, net zoals content die je met iPhone Apps koopt ingame.
jij wilt nog meer geld betalen voor dingen die in oudere games als gratis updates naar buiten kwamen.

ik vind heel die dlc's en andere dingen de grootste onzin. vroeger kocht je een game. nu koop je een stukje game want de rest moet je erbij kopen in de vorm van "extra" content.
jij wilt nog meer geld betalen voor dingen die in oudere games als gratis updates naar buiten kwamen.
Microtransacties betekenen niet dat je opeens meer moet betalen. Je hebt de mogelijkheid meer te betalen voor meer content.
ik vind heel die dlc's en andere dingen de grootste onzin. vroeger kocht je een game. nu koop je een stukje game want de rest moet je erbij kopen in de vorm van "extra" content.
Dat verschilt nogal per game. Borderlands bijvoorbeeld heeft DLCs maar het spel zelf is gewoon een volledig (en IMHO erg leuk) spel, de DLCs zijn een bonus die je kunt aanschaffen als je zo iets hebt van "dit smaakt naar meer". Zelf vind ik er wel wat voor de zeggen een deel van het spel te unlocken als je er meer van wil als de geld / speelplezier ratio maar hetzelfde blijft. Ik vind het prima om voor 1 spel 2 keer te betalen als dat 2 keer de helft van het volledige bedrag is, dan kan ik namelijk halverwege mooi beslissen of ik het spel wel goed genoeg vindt.
hoezo? meer te betalen voor meer content??? nee, je betaald net zoveel voor een game, je krijgt in eerste instantie minder content en vervolgens moet je content/ wapens bij kopen die Bonus content komt er meestal op neer dat ze content eerst weglaten bij de eerste release en daarna die content als DLC/expansion aan gaan bieden

dit is echt eht belachelijkste wat ik ooit gehoord heb

extreem voorbeeld met diablo2:

Cain: om diablo te kunnen verslaan moet je een soulstone hebben, en die kun je bij mij kopen voor 3 euro.
Haha, dat is geniaal (als het waar is). Ook een goede manier om mensen tegen je in het harnas te jagen, overigens.
Microtransacties zijn niet per definitie dlc's. Sterker nog, zoals ook in het stuk staat gaat het eerder om het aankopen van wapens, outfts of upgrades.

Battlefield Heroes is gratis, maar je kunt wel wapens extra kopen voor een bepaalde tijd. Op deze manier zou Battlefield Heroes in Steam verwerkt kunnen worden.
Tja ik verwacht ook hier dat de marktwerking zijn ding doet. Mensen kopen geen halve games voor 50 euro, en als ze dat wel doen is het dat blijkbaar waard. Wel moet je er voor waken dat consumenten weten wat ze kopen. Dus er moet duidelijk op de verpakking staan wat je krijgt, zodat je niet van de oplichtingspraktijken krijgt. Maargoed dit gaat eigenlijk op voor elk type product.
ik kan me nog wel herinneren dat ik vroeger ook add-ons/expensions packs kocht bij games als Diablo II.
Maar een pistool ingame met écht geld betalen? Dat vind ik heel iets anders.
Het kan natuurlijk ook dat de basis game veel minder gaat kosten en je expansions kan kopen. Zo kun je zelf kiezen waarvoor je betaalt, maakt het de illegale weg minder interresant (en makkelijk, als je alle expansions apart gekraakt wil krijgen) etcetera.
Tsja, dit is natuurlijk de toekomst waar we op hopen... en EA lijkt wel iets te hinten dit ook te willen zien. Maar daar tegenover staat dan weer een bedrijf als Activision welk al aan gegeven heeft dat games enkel nog maar prijziger dienen te zijn, ze maken tenslotte zulke geweldige producten en wij als gamers zijn maar cheap.

Het idee is uiteraard voor ons als consument goed, maar als de grote publishers niet meegaan, dan komt er waarschijnlijk toch niets van terecht. De hoop ligt nu dus een beetje bij EA wat dit betreft.

Kleine publishers hebben met name via steam al laten zien hoe zij zich laten beinvloeden door de grote publishers qua pricing, in een negatieve manier richting de consument.
Echt geld hoeft natuurlijk niet veel te zijn. imo heb je het over centen werk. aan de andere kant stimuleert dit wel om te blijven doorontwikkelen en kan dit een hele communitry teweeg brengen. Zet er nog een SDK op en een ieder kan zijn (oke het moet natuurlijk wel gechecked worden) eigen upgrades maken.
Ja maar die waren dan ook 100 keer zo groot als de gemiddelde DLC nu. Dat was meer het niveau van de DLC's voor GTA IV(als niet groter). Niet de 3 wapens en 2 wagens onzin a la Far Cry 2. DLC's worden nu vaak gebruikt om geld te vangen voor iets dat bijna geen geld kost om te maken. Gewoon melken dus.
Kreeg je vroeger wel gratis uitbreidingen dan? Welke games dan wel niet?
Beter zo dan games die 100 euro kosten.
Eigenlijk speelt de game-industrie een heel smerig spelletje: door het invoeren van betaalde DLC, microtransacties en dat soort shit, kun je geen compleet spel meer in de winkel kopen.

Ik ben iemand die door zijn vrienden voor gek wordt verklaard omdat mijn game collectie voor zo'n 95% legaal is. Ik koop alles legaal, en van die paar games die ik download koop, koop ik er sommige alsnog legaal, bij wijze van tribuut. Als ik bereid ben om 30-50 euro te betalen voor een game, verwacht ik wel dat die compleet is. Ik installeer meestal alle patches voordat ik begin met spelen, omdat je dan meestal meer content hebt (extra maps en dat soort dingen), en ook eventuele expansion packs.

Als ik een game koop die godverrekte gebrekkig is omdat voor elke extra ingame gadget moet worden betaald, dan voel ik mij als legale koper diep genaaid. Wat ga ik dan doen? Ja downloaden natuurlijk, dan heb ik het hele pakketje met DLC en micro-transactie items iig zo ver mogelijk compleet. Wat de game-industrie vervolgens doet is registreren dat het piraterijgehalte hoger wordt (ik ben vast niet de enige die onder deze voorwaarden gaat downloaden).

Vervolgens krijg je allemaal van die stomme copyrightwaakhonden die zich ermee gaan bemoeien en als je nog meer pech hebt haalt dit soort onzin zelfs de Tweede Kamer. Dan wordt er weer een nieuw wetsvoorstel gedaan om downloaden tegen te gaan: hurrdurr downloadverbod, hurrdurr three-strikes-you're-fucked-wet en vroeg of laat wordt er zo'n wetsvoorstel aangenomen en mag je voortaan gewoon helemaal niks mee op het i-net.

Ik zie dan ook echt helemaal geen enkel voordeel van deze ontwikkeling.
Niet kopen en ook niet downloaden. Er is geen andere manier om te tonen dat er geen interesse voor is.
Als ze zien dat het wordt gedownload, is er interesse voor. Dan is het beter om langs de wet aan te vallen en daarna de inkomsten op te rapen.
Eigenlijk speelt de game-industrie een heel smerig spelletje: door het invoeren van betaalde DLC, microtransacties en dat soort shit, kun je geen compleet spel meer in de winkel kopen.
Of een spel "compleet" is heeft niks met het hebben van DLCs te maken. Een goed voorbeeld is Borderlands dat hoewel er een DLC voor is, een volledig spel is. DLCs zijn succesvol omdat er kennelijk behoefte aan is in de markt. Als niemand ze het geld waard zou vinden zouden ze echt niet zo'n succes zijn.

Dus: als consument bepaal je uiteindelijk wat men wel en niet maakt door hun probeersels al dan niet te kopen.

Ik snap de link met de "copyrightwaakhonden" niet zo, je komt over alsof je vindt dat je het recht hebt games te downloaden ofzo.
Zolang mensen die niet willen betalen hetzelfde kunnen bereiken is het wat mij betreft een goed idee.
Zodra er grote verschillen gaan komen tussen bijvoorbeeld een standaard wapen of een wapen waarvoor betaald is, zoals in al die gratis mmorpg's met cashshop. is het voor mij gedaan.
Helemaal mee eens. Dat vind ik ook het foute aan al die "free to play" MMO's. Ze zijn absoluut niet gratis, als je wil 'winnen' van anderen (en wie wil dat niet) zul je altijd geld moeten betalen. En juist dit soort kleine bedragen kunnen samen aantikken tot een flink bedrag. Ik vind dat die F2P MMO's eigenlijk misbruik maken van de verslavingsfactor van deze games. Bij normale subscription based MMO's is je succes tenminste vooral afhankelijk van hoeveel je speelt, en niet van hoeveel je betaalt.
Das de bekende driehoek hé.
-mensen die veel spelen
-mensen die betalen
-mensen die kunnen spelen

Zoek gewoon het spel dat de groep voortrekt die bij jou past.
Dat hoeft niet persee Rizon, zolang mensen geen items kunnen aanschaffen waardoor ze daadwerkelijke een grotere kans hebben om te "Winnen", is er niets aan de hand.
Laat mensen geld uitgeven om dingen er leuker uit te laten zien is geen probleem imho.
Anders is het binnen de kortste keren voor jan modaal niet meer mogelijk een spel te winnen, puur omdat er iemand is die meer geld uit kan geven dan hij en daardoor een groot voordeel heeft.
En dan begint het toch wel erg veel op real life te lijken:)
Tja, microtransacties heeft de toekomst.

Vanuit de MMO's is het al jarenlang een succesvol concept, maar ook in de consoles en diverse PC games heeft het zich al redelijk gevestigd. Recent nog Battlefield Heroes en BattleForge, maar ook alle 'waarom heb ik dit uberhaubt nodig' DLC's voor bijvoorbeeld Little Big Planet (al die costumes).

Wat vind ik hier niet goed aan? Het account principe achter Steam. Mocht er ooit, door welke reden dan ook, bij 1 van jou spellen iets 'fouts' worden ontdekt, wordt je complete steam account geblokkeerd, inclusief dus al jou (in de toekomst) gekochte microtransacties. Neem nu recent de issues met die online keystores, ken mening persoon waarvan hun Steam account is geblokkeerd inmiddels.
Idd heeft het naast voordelen ook nadelen.

Als je je kind z'n gang laat gaan zonder dat hij/zij doorheeft dat veel micro-transacties nog steeds veel (zak)geld dan krijg je net zulke taferelen als met die SMS diensten.
Vaak ook dat sociale druk om bepaalde items te moeten hebben hier ook van grote invloed kan zijn.

Bij MMO's wordt je al doodgespamd door 'goldsellers' en is de vraag of deze hele industrie alleen nog maar groter wordt en er steeds meer problemen komen met de negatieve kanten hiervan. (Trojans,keyloggers etc)

Kans is ook groot dat je per saldo duurder uit bent. Te hopen is dat je dan voor aanschaf goedkoper uit bent en je voor al die extra dingen die niet iedereen belangrijk vind je game zelf op kan pimpen.
Natuurlijk ben je per saldo duurder uit, het microtransactie systeem zal ergens van betaald moeten worden.
in de theorie van 'tijd is geld' is DLC juist goedkoper: de tijd die het normaal kost om leuke items te vinden is vaak langer dan de werktijd die nodig is om het benodigde bedrag bij elkaar te sparen. :)
Alsof je dag bestaat uit slapen - eten - spelen = werken. Dan kan je inderdaad zeggen dat je tijd gelijk is aan geld (en je mag dan ook niet op vast loon werken).
Voor de meesten geld echter nog altijd slapen - eten - werken = vaste tijd. Dus of we half uur of een uur aan een spel hebben, maakt niet uit. Als je graag met mods werkt ga je er zelfs een positievere ervaring aan hebben.
Dit is prachtig, ik dacht meteen aan portals, zo zou je dus je eigen levels kunnen verkopen als DLC aan andere gamers, dan krijg je waardering (in geld) voor je werk. geen slechte zaak lijkt mij.

Wel jammer dat voor de PC dan mappacks etc. misschien geld gaat kosten.

[Reactie gewijzigd door Lewt op 22 maart 2010 09:43]

Waarom moet iedereen tegenwoordig geld zien voor hun werk? Het lijkt erop alsof niemand meer levels,mods maakt voor hun plezier.
tegenwoordig komen er ook steeds minder modbare games uit op de PC. Het zijn allemaal console ports wat de klok slaat, want dat levert de CEOs en aandeelhouders meer geld op.
Games zijn ook complexer geworden de afgelopen jaren, modden is niet meer zo van vanzelfsprekend geworden en een zeer tijdrovende bezigheid.
Complexiteit heeft er niets mee te maken. Het is vandaag zelfs makkelijker geworden om je games modbaar te maken, omdat er betere structuur en professionaliteit in de studios komt.
Zelfs de meest onnozel kleine programma's laten soms add-ons toe. Das in een gigantisch spel niet moeilijker dan dat onnozel klein programma.
Omdat games tegenwoordig vaak multiplatform moeten zijn, is het wel belangrijk dat er met de juiste abstractie geprogrammeerd is, anders werken de add-ons net ff anders op PS3, dan op een XBOX360 of een PC.

Al denk ik dat dat tegenwoordig ook wel goed zit bij de studio's, omdat deze discipline zich zeker terug betaald (minder werk bij updates, makkelijk ports, etc).
Zelf ben ik geen groot fan van microtransacties, maar het lijkt me een mooie ontwikkeling voor Steam. Lijkt er op dat op deze manier Valve nog meer aanbod wil genereren voor de Steam gebruiker en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Hoewel Steam games duur zijn ben ik erg tevreden over het gemak en de service, als ik straks ook nog eens op elke willekeurige Mac een deel van de games kan spelen hoef ik me nergens meer te vervelen!
Hoewel Steam games duur zijn
g2play.net ;)
vertrouw jij die website? Ik geloof er helemaal niets van dat je de cd-key van L4D2 legaal voor 18 euro kan kopen, terwijl valve hem voor 49 aanbied.
Dat zegt meer over de prijzen die valve op steam heeft dan over g2play want in bijvoorbeeld verschillende engelse webwinkels is L4D2 ook rond de 20 euro.
Waarom zou het niet kunnen? Er zijn zat winkels waar ze hem voor minder dan 49 euro verkopen. Heb al een aantal games via hun gekocht en het heeft nog geen problemen opgeleverd.
Ik heb al meerdere malen games gekocht via die site, ik blijf wel op mn hoede maar tot nu toe altijd netjes een key gekregen die ik zonder problemen kon activeren op steam.
Heb er ook al een aantal spellen gekocht (waaronder L4D2 voor 20€), en altijd snel en zonder problemen mijn keys ontvangen.
Heb ook al meerdere malen iets gekocht via die website en zelf nog nooit problemen gehad. Wel een keer gehad bij een vriend van mij met CoD4 (los van Steam) dat zijn code in gebruik was, mailen naar die gasten en direct een nieuwe key gehad.
Dit was te verwachten. Bioware gaat dit hoogst waarschijnlijk ook doen met "The Old Republic" (klik) en een hoop Free To Play (F2P) MMO's zoals bijvoorbeeld Fly For Fun e.d. draaien ook op dit model.

Steam kan niet achter blijven toch? Nou ja, de mogelijkheid bieden in ieder geval. Developers kunnen dit zelf aanspreken nu.

[Reactie gewijzigd door Namu op 22 maart 2010 09:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True