Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

Infinity Ward heeft de pc-versie van Call of Duty: Modern Warfare 2 geschikt gemaakt voor Steam Cloud. Bovendien is er bij de ontwikkeling gebruik gemaakt van Steamworks, zodat er onder andere achievements in de pc-versie zullen zitten.

Activision en Infinity Ward hebben middels een persbericht bevestigd dat ze met Modern Warfare 2 op de pc volledige ondersteuning gaan bieden voor het productportfolio van Steam. Dat wil zeggen dat de game gebruik gaat maken van onder andere Steamworks en het recent geïntroduceerde Steam Cloud. Modern Warfare 2 is inmiddels beschikbaar voor pre-order in de Steam Store.

Steam-logoSteamworks is een development suite van Steam die het voor de ontwikkelaar onder andere mogelijk maakt om achievements in de game op te nemen. Infinity Ward heeft naar eigen zeggen vijftig achievements in Modern Warfare 2 op de pc opgenomen.

Steam Cloud werd halverwege 2008 geïntroduceerd door Steam-eigenaar Valve en biedt de mogelijkheid om multiplayer-profielen online op te slaan. Op een centrale server wordt het spelersprofiel bewaard, waardoor op verschillende locaties met hetzelfde spelersprofiel kan worden gespeeld. Ook Modern Warfare 2 gaat dit ondersteunen, waardoor spelers overal hun multiplayer-sessies kunnen afwerken.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (27)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Nu slaat het weglaten van Dedicated Servers helemaal nergens meer op... Als iedereen in steam moet zitten om het spel uberhaupt te spelen, haal je geen cheaters/kopieerders meer weg door dedicated servers af te schaffen... Het is duidelijk, ze doen dat om geld te kunnen verdienen met map packs.. niks meer, niks minder...

Overigens: nu moet je dus EN steam EN IWworks(of hoe ze het ook noemen) starten om een spelletje te spelen... handig :P Lijkt Dawn of War 2 wel :)
Kan je dat bevestigen met een bron? lijkt me dat de IW "servers" gewoon via steam werken en niet via een apart programmaatje.
Luister de podcast waar 402 IWnet aankondigde. Je moet wat naar beneden scrollen ben bij BASH 123: Pwnt! zijn.

En hier de link naar de Blog van 402..
Modern Warfare 2 For PC - The Details
Oftewel het is geen los draaiend geheel maar werkt via Steam:
Robert however doesn’t share this fear because he trusts in the newly added “matchmaking” system for PC through Steam. It will run on IW-net, the new matchmaking network just for PC.
bron: http://modernwarfare247.com/news/mw247-interview-with-robert-bowling?start=1

Het leek me al zo'n sterk verhaal, je merkt er dus helemaal niets van verder.

Staat hier trouwens een aardige samenvatting van de tot nu toe gedane uitspraken en de pro's en con's:
http://bouweenpc.nl/nieuws/2803

[Reactie gewijzigd door Vandread op 26 oktober 2009 10:01]

IW.net. Tweakers bericht van paar dagen terug.

Weet niet of dit een apart programma of een login is.
Het weglaten van dedicated servers heeft vermoedelijk meer te maken bij het implementeren van de functie dan het bestrijden van cheaten. Het systeem dat ze nu hebben lijkt heel goed op dat van de consoles waardoor het programmeren voor de PC al bij al niet zo veel duurder is. Als ze echter een heel andere mulitplayer logica achter moeten steken wordt de ontwikkeling voor de pc plots een stuk duurder en complexer. Ook voor het patchen achteraf omdat men een bijna volledig apart team nodig zal hebben.
Het zal eerder een keuze geweest zijn van: of dit systeem of gewoon geen PC versie.

Waarom ze dat gewoon niet zeggen is voor mij ook niet meteen duidelijk, vermoedelijk uit commercieel standpunt. Deze reden is makkelijker uit te leggen aan iemand die niets kent van OOP.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 25 oktober 2009 12:47]

Deze reden is makkelijker uit te leggen aan iemand die niets kent van OOP
Hehe ... In welke vorm heeft OOP ook maar iets met dit besluit te maken? Dat ze hun engine in C++ hebben gemaakt? :)
Als ze echter een heel andere mulitplayer logica achter moeten steken wordt de ontwikkeling voor de pc plots een stuk duurder en complexer.
Onzin. Als je echt zoveel verstand van OOP hebt moet je eens nagaan welke oplossing echt monsterlijk eenvoudiger te programmeren is. Beter nog; dat stukje code wat de server host zal nu in iedere client draaien. Het ontwikkelen van deze oplossing is vele malen complexer (en duurder).

Ik weet niet precies waarom ze het gedaan hebben maar het is zeker ergens om commercieel belang. (Of ze dachten heeeeel naef dat jij en ik deze feature graag zouden willen hebben)
Een client -> server -> client oplossing is inderdaad iets makkelijker. Maar ze moeten toch al een Client -> client oplossing programmeren voor de consoles, dus hebben ze die ook meteen in de PC geport, is een stuk goedkoper dan nog eens een server applicatie te schrijven. Om nog maar te zwijgen om die dan naar een linux box te brengen.
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk: er is geen aparte code tussen de server en de client voor het hosten van een game. In sommige engines connect je zelfs in een singleplayer mode naar je localhost. Het enige wat het client gedeelte doet is de input afhandelen en frames renderen.
Een dedicated server applicatie is niets anders dan een extract van het server gedeelte.

Hier een simpel overzicht van hoe het er in Quake 1 uitzag.
http://www.gamedev.net/reference/articles/abrash/70_fig1.gif
Je gelooft de praatjes dus. Cheaten heeft niets met dedicated servers te maken, wel een fout in CoD4 die ze niet hebben opgelost.
Verder is het makkelijker en sneller om een serverlijst in een box te dumpen, dan een matchmaking op te maken. Als ze het goedkoopste willen doe je een serverlijst op het scherm en dat moet je ook niet onderhouden want het blijft werken. Beide systemen halen de lijst en eventueel filters.
Alle CoD's tot nu toe lopen nog steeds perfect zonder patches aan de serverlijst. Praise the lord.

En is vrij logisch dat ze niet naar programmeurs spreken want wij hebben hun bullshit door. De denkende gamers gelukkig ook!

[Reactie gewijzigd door Rizon op 25 oktober 2009 18:35]

Kijk dat bedoel ik net. Het is niet zo makkelijk, dit is makkelijk enkele weken, misschien maanden van extra werk. Het is niet simpel een formpje toevoegen met een knop "join" -_-

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 25 oktober 2009 21:35]

Blijkbaar te moeilijk om een extra knopje "quick match" toe te voegen naast de zaken die ze nu al 20jaar lang in games doen moest er iemand op tweakers dat willen geloven |:(
Dan moet de gebruiker natuurlijk wel MW2 via steam kopen, waar het toch net wat meer mag kosten. Misschien komt er dan wel weer een korting voorbij met de tijd. Dan is het weer interessant.

[Reactie gewijzigd door Mile5 op 25 oktober 2009 10:33]

je kan ook een retail versie in steam activeren. En iets zegt me dat dat ook zal gaan moeten.
Dit. Net als bij halflife (2), elft 4 dead etc
De disk versie van Half Life 2 vereist volgens mij gewoon Steam, hetzelfde met L4D. Zonder kun je het niet (online) spelen toch? Dat is wat anders dan het activeren van een non steam game op Steam (dat kan in sommige gevallen ook namelijk).
Ik zou ook niet weten of de retail van MW2 werkt, maar het is inderdaad zo dat spellen zoals HL2 en L4D Steam nodig hebben, dit staat dan ook op de achterkant van het doosje dat je het product moet activeren op Steam. Als ik het zo lees is dat niet het geval bij MW2.
Bij Half Life 2 ben je idd verplicht om die 1 maal te activeren via steam. Zelfs al is dit een 100% offline game.
Korting? ja misschien als je lang genoeg wacht maar gezien Mw2 al voor amper 35 euro tekoop is dit lijkt mij persoonlijk laag genoeg voor een Top game :) _/-\o_
maar niet op Steam schat. that's kind of the whole point.
Helaas komt MW1 alsnog niet onder de 30 in de pricewatch, en met de tweede op de stoep (die ik overigens niet aandurf met mijn systemspecs) hoop ik toch dat ze die wel wat gaan verlagen. Het is hopelijk niet allemaal aan boeman Kotick.
D'r is gewoon een retailversie hoor, de mijne staat bij GCShop in de preorder voor E47,50. Heel wat beter dan de E59,99 via Steam zelf, toch absurd dat het daar nog zo prijzig is ondanks dat het digitale distributie is.
Een korting wordt dik op de kin kloppen dankzij Kotick. CoD4 is ook nooit in prijs verlaagd en geen speciale akties. Die mens wilt ons gewoon leegkloppen door €60 te moeten betalen voor een onnozele single player van 4uurkes.

Sinds de pre-purchase erop staat zien we dat CoD6 gaat falen op de pc. Heeft op geen enkele van de dagen hoger dan top5 geraakt terwijl het verkoopsrecords zou moeten breken.

Dikke fail van Activision en heuglijk dat gamers er hun tegen verzetten.
Een sigle player van 4 uurtjes, het is natuurlijk waar je het meeste plezier aan beleeft, zelf vind ik singleplayer helemaal niets, niet bij COD, Unreal, Quake, Halflife, Halflife II en vele anderen. Zelf heb ik nog nooit 1 level in de singleplayermode gespeelt (bij geen enkele shooter), ik ga altijd voor de multiplayer versie, wat ik 1000 maal leuker vindt. Of een spel bij wijze van spreken in een half uur uitgespeeld kan zijn vind ik persoonlijk van geen enkel belang. :) Nu weer quake on-line, dat is uren plezier met elkaar en er is geen eens een singleplayer missie, hoogstens de trainings missie in het begin. :)
Hoe weet je nu of MP leuker is als SP als je nooit SP speelt? Zolang je het niet probeert kan je dat nooit bepalen. Je kan hoogstens zeggen dat je het vermoede hebt dat je SP minder leuk vindt.
Ik vond zelf de campaign van MW echt geweldig, maar oh zo kort :'(

heb wel een boel MP gedaan, dus opzich zn geld wel waard geweest, maar ik denk niet dat ik MW2 ga aanschaffen.
Tja een multiplayer zit er niet in tenzij je graag alleen speelt. Geen enkele multiplayer fps op pc zonder dedicated servers is vaak gespeeld.
Dan heb je een hoop gemist in Half-Life 2, als je geen single mode gespeeld heb.

Half-Life 2 is een van de beste single player game die ze ooit gemaakt hebben, is echt
fantastisch om hem juist ook in single player te spellen.

En ja ja ik zeg een van de beste.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 oktober 2009 13:20]

+1

Half life 2 koop je wat mij betreft niet voor de multiplayer, maar voor de singleplayer.
En daarom is deze game ook maar 35 euro bij introductie en niet de 60 die jij aanhaalt, en zeker weten dat het geen flop wordt, het is niet zo als bij hardware dat de hardware opraakt als je niet pre-ordert software komt er bij mij toch echt pas na release in (of het moet op een netwerkje staan bij iemand :P Dus wat zit je nou precies te zeuren over een game die zeker een knaller gaat worden voor maar 35 euro!
Bij de meeste games waar ik de pre order zie staan is de game duurder tot veel duurder dan de 35 euro die jij aanhaalt. 35 euro is de goedkoopste prijs in de pricewatch welke naar een community / game nieuws site linkt. Bij Dynabyte en consorten kost de game gewoon 59,99.
Via een open proxy op de valve store inloggen, je game in dollars kopen, steam starten en downloaden maar. Da's 65% van de originele prijs dan.
Kijk maar is op g2play.net , daar kun je de serial straks krjigen (en wellicht ook direct de steam versie, maar serial zou dus ook op steam moeten werken) voor iets van 24 euro ofzo... left 4 dead heb ik daar ook een jaar terug voor 10 euro meegepakt op steam.
Zal ik je de mails van MicroSoft Support Nederland sturen die ik ontvangen heb naar aanleiding van het discutabele aanbod van Windows 7?

G2play.net is verre van legaal en als jij voor 35 € de boot wil ingaan, mij best.
Je leest her en der verhalen van mensen die via dergelijke sites serials kopen die al in gebruik zijn, ook hier op GoT. Hoe betrouwbaar is dat? De legaliteit van dergelijke sites is bovendien discutabel of onduidelijk.
Dit is een stuk handiger dan in CoD4, daar werd je account op je PC opgeslagen, en was je hem kwijt als je bijv. nieuwe Windows ging installeren.
Nu wordt hij op internet opgeslagen, een hele goeie verbetering! Dat betekent dus ook dat er geen lvl hacks zijn, en dat je ook niet om dat soort redenen wordt gebanned.
Bij CoD 5 worden de profielen gelink aan je key.
Als je online gaat op gelijk welke pc met je key, heb je onmiddellijk al je profielen, perks, ranks, ...
Het is natuurlijk direct een uitstekende methode om 2e hands handel tegen te gaan. Je hebt immers niets aan een spel dat al gebonden is aan het steam account van een ander.
Dat niet alleen, het was ook mogelijk om de save games aan te passen zodat je ineens de hoogste rank had en alle unlocks. Dat zal hopelijk ook moeilijker / onmogelijk worden.
Het is al belachelijk dat het spel spelers bevoordeeld via ranks en dat het dus geen faire game meer is, ik verbaas me er toch wel over wat de "gamers" van tegenwoordig pikken.
Je zegt het zelf al: in COD krijg je toegang tot wapens afhankelijk van rank / achievement.
Ik vind het raar dat ze hiermee pas zo laat mee komen. Ik bedoel de release is al over een paar weken en dan gaan ze nu nog helemaal inbouwen dat je hem via steam kunt/'moet' (wat ik wel verwacht) activeren. Dat is toch een radicale verandering in de installer als je het mij vraagt.
Dat ze het nu pas bekend maken wil niet zeggen dat het al heel vroeg in de planning zat.
Klopt, maar nu lijkt het alsof het haastwerk wordt
En dat komt dus weer doordat er geen details worden vrijgegeven over IWnet.
Ze doen het wellicht om piraten ietwat extra werk op te leveren, en dat kan ik enkel aanmoedigen.

Kan je MW2 niet betalen voor de PC of vind je 50 euro (of wat het kost) te duur?
Ben dan een man en koop gewoon uit de budgetbak COD1 of deel 2.
Wat een mentaliteit zeg.. (Ik weiger uit principe om ooit belasting voor dat soort armoedzaaiers te betalen, ook al staat ons systeem dat niet toe. maar dat is een andere discussie)

In dit geval echter levert het betalende PC gamers functies op die ze niet eerder beschikbaar hadden. Piraterij is toch nog eens ergens goed voor :)
pricewatch--->

35 euro voor de pc versie, niet extreem duur toch, dat kost een avondje uit ook, doe je dat een keer niet...
Precies zoals ik ook al eerder had vemeld...geen geld voor een top game
Laten we het spel eerst afwachten voordat we het op voorhand al een topgame gaan noemen.
Ik doe het anders al meer dan 20 jaar met heel veel plezier hoor.
Ben benieuwd of dit ook betekent dat er zo'n steam server browser (pic) in zit. Nu kunnen ze inderdaad net zo goed een dedicated server inbouwen, bijv. met HLDS.
Volgens mij haal je wat door de war. Het is wel zo dat een hoop steam games de zelfde menu structuur hebben. Maar dit hoeft niet. In MW2 zul je dus niet die tabjes tegen komen.

Steamworks kan zowel matchmaking ondersteunen of dedicated server. IW heeft er dus voor gekozen om alleen maar matchmaking te gebruiken.
Ik denk niet dat Halflife server werkt voor CoD... :+
Dit is wel een goed puntje want dit geeft hackers ook minder de vrijheid om hun gang te laten gaan. +1 voor IW en -10 dat ze dan niet meteen dedicated opzetten :S Ik vind het maar raar.
Er word nu inderdaad VAC gebruikt ipv PB, maar dit betekend dus niet dat er minder hacked kan worden. Er zijn nog steeds hacks voor VAC die undetected zijn.
Nu dus door het weg halen van Dedicated servers kunnen deze hackers niet gelijk gebanned worden door admins. En hebben deze nu juist een grotere bewegings vrijheid om te hacken.
Steam Cloud is echt een fantastische functie, ik ben nooit zo heel voorzichtig met mijn pc geweest, of hij ging in ieder geval altijd weer eens kapot, moest ik Windows weer installeren... En dan had ik mijn save games van Company of Heroes volgens mij zelfs nog, die heeft daar ook functionaliteit mee :) En in ieder geval mijn saves van Garry's Mod, Half-Life, dat soort dingen. Echt tof.
Maar niet je settings neem ik aan? Dat is weer kutl, ik gebruik nooit de standaard knoppen voor spellen :)
Save games, opties, toetsinstellingen. Alles wat je bij herinstallatie zou moeten doen. Ook dingen als lijst van favoriete servers hoewel MW2 dat niet zal hebben.
Dt is wel leuk. Ik vind die achievemets altijd leuk. Daarnaast kan dit weer een barriere zijn tegen piraterij. Maar dan heb je een achievement gehaald, ondanks dat je pings hebt van rond de 180 en elke 3 minuten een host change plaatsvind. Tegen wie moet je dan zeggen: kijk ik heb deze gehaald. Random gasten die je in een matchmaking game hebt opgepikt? Laten we niet doen of dit nou ineens het bgebrek aan dedis goed kan maken. Zoveel spellen hebben achievements ( BF2142, TF2, noem alles maar op ) en het is een leuke extra. Meer ook niet.
Ik heb mijn pre-order gecanceled. Eerst het nieuws over geen dedicated servers en dan nog eens verplicht met steam moeten spelen. IK vind steam persoonlijk een afschuwelijk programma.
En alles moet beter worden? Laat me niet lachen. Achievements had je ook al in COD4, werkte perfect. Minder cheaters? Als ik in de afgelopen 2 jaar dat ik COD4 speel 2 cheaters ben tegengekomen zal het veel zijn en dan verander je gewoon van server. Profiel op PC kan niemand iets schelen en dat je lvl 55 bent wil al helemaal niets zeggen. Heb vaak genoeg gezien dat een hele server geowned werd door een lvl 5 gast met standaard wapens.
Ooh waarom moesten ze het zo nodig veranderen. Gewoon dezelfde aanpak als bij COD4 en iedereen zou tevreden geweest zijn.
Als er een gekraakte versie met dedicated servers komt, wat ik verwacht en hoop, dan zal ik het spel misschien wel kopen om dan de gekraakte versie te spelen :P
Ho even, CoD4 werd wel, en word nog steeds, heel erg veel illegaal gedownload. Dit is voor een groot deel te wijten aan Activision die de prijs zo kunstmatig hoog houd, want voor minder dan 30 euro is hij zelfs ruim 2 jaar na release nog heel moeilijk te vinden. Als we het dan over de consument hebben die zijn games bij speelgoed/muziek winkels koopt, daar is de prijs momenteel nog altijd 40 euro minimaal. Dit werkt piraterij in de hand.

Ten tweede, als er zoveel mensen zijn met een gekraakte versie, dan is het met dedicated servers opzetten van een gekraakte community ook heel goed te doen, wat wil zeggen dat Activision en IW voor de multiplayer helemaal niet meer nodig zijn. Hier heeft Call of Duty altijd al last van gehad.

Dat is wel een probleem, en het weghalen van dedicated servers is daar een rigoureuze oplossing voor. Echter, wederom net als met de killerkopieerbeveiligingen, zijn de mensen die het spel wel gewoon kopen de dupe van maatregelen tegenover piraten, en dat is dus absoluut de verkeerde aanpak, en het creert zoals in dit topic veelbesproken, veel nieuwe problemen.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 26 oktober 2009 12:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True