Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 253 reacties

Apple heeft in een schrijven aan winkeliers laten weten dat een aantal Macs Windows 7 niet via Boot Camp-software kan draaien. Afgezien van de uitzonderingsgevallen zullen Macs ondersteuning voor Windows 7 krijgen.

In zijn brief aan retailers die Macs verkopen, laat Apple weten Snow Leopards Boot Camp middels een software-update ondersteuning te geven voor Windows 7, zo meldt AppleInsider. De update moet eind dit jaar verspreid worden, waarna gebruikers een partitie aan kunnen maken om hun eigen Windows 7-retailversie te installeren. De Boot Camp-software zorgt onder meer voor de Windows-drivers voor Mac-specifieke hardware. De Macs die Windows 7 niet zullen kunnen draaien werden in 2006 verkocht: Apple geeft geen ondersteuning voor op het draaien van Windows 7, maar het staat Mac-bezitters uiteraard vrij dit zonder formele sanctie en hulp van Apple te proberen.

Het gaat om zowel de 17"- als de 20"-iMacs die begin en eind 2006 uit werden gebracht. Ook 15"- en 17"-MacBook Pro's die begin 2006 en eind 2006 uitkwamen, krijgen geen Boot Camp-update voor Windows 7. De laatste Mac die de Windows 7-boot mist, is de Mac Pro die medio 2006 op de markt verscheen en een dualcore Xeon-processor van Intel met een kloksnelheid van 2,66GHz of 3GHz heeft. Apple heeft nog niet te kennen gegeven waarom deze Macs geen Windows 7-ondersteuning middels Boot Camp krijgen, maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het om een driver-probleem.

Apple Boot Camp
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (253)

Waarom ? Gewoon omdat Apple te lui is om de juiste drivers te maken of op te zoeken ?
Mijn MacBook uit 2005 werkt echter gewoon zonder BootCamp met Windows 7, drivers zoek ik zelf wel, en drivers voor TouchPad en Keyboard gebruik ik van Vista of XP.

Dus check je specs, en als ze voldoende zijn, kan je Windows 7 draaien. Maakt niet echt veel uit of Apple drivers maakt of niet...
Apple te lui om zoiets te doen?
Toch vreemd dat bij mijn iMac OSX op schrijfje werd meegeleverd, en dat daar ook alle benodigde drivers voor Windows opstonden. Een stukje service wat ze helemaal niet hoeven te geven. Sterker nog, sommige pc makers leveren nog geen eens goed werkende drivers bij hun pc's met Windows geÔnstalleerd.

Het maakt idd niet uit of Apple drivers meelevert, maar het is wel ontzettend makkelijk. Ik heb nog nooit zo makkelijk en probleemloos Windows kunnen installeren als op mijn iMac. Volledig troep vrij ook nog eens.
ze verkopen dat ding met er bij te vertellen dat je er ook windows op kunt draaien, zou mooi worden als ze dan geen drivers hadden, en z'n CDtje mee sturen kost (bijna) niets en daardoor heb je theoretisch een wat minder dikke server nodig voor je driverdownloads.
Klopt :)
Buiten het feit dat er gewoon geen driverdownloads staan op de Apple site :p
Inderdaad... nu je het zegt... waar moet je je drivers dan vandaan halen eigenlijk -als je de CD kwijt bent? Of als er een update is?
Waarbij ze ook keurig netjes vermelden welke Windows versies zijn ondersteund en dat je een Mac moet hebben die ook ondersteund is. In dit geval valt Win7 op de 2006 Intel Macs daar kennelijk nog niet onder. Let wel: de ondersteuning wordt eind dit jaar verwacht!! Zulke waarschuwingen zet je er niet bij als je lui bent, die zet je erbij als je tegen een zeker probleem aangelopen bent. Wellicht dat de EFI of de BIOS extensie problemen oplevert en er een EFI update vereist is. Het feit dat apparatuur dat al 3 jaar oud is nog ondersteund wordt is helaas iets wat je niet bij erg veel computerfabrikanten terug ziet.
Mijn reactie is gebaseerd op het artikel, en ik kan alleen maar vaststellen dat ze geen drivers willen maken. Ze kunnen het perfect, en Windows 7 werkt voor 99% gewoon met Vista drivers. Het is hun volste recht om geen drivers meer voor Windows te maken voor de door Apple gemaakte chips, maar als ze dat vroeger wel deden, en nu niet meer kan ik alleen maar zeggen dat ze geen zin meer hebben ;)
En dat is nou het hele verhaal waarom het in theorie wel werkt: Apple maakt geen chips. Apple koopt en maakt ontwerpen met bestaande tools. Hun multi-touch(pad) implementatie verschilt niet eens zo schokkend met die van Synaptics, en gek genoeg kopen ze heel wat onderdelen bij 'gewone' grote fabrikanten als dat in. Meest noemenswaardig Intel.
Het werkt ook in praktijk.
En het klopt idd. dat Apple hardware ook maar gewone hardware is, al zit het in een Apple schil en hebben ze de nodige 'Customizations' gedaan.
En dat is nou het hele verhaal waarom het in theorie wel werkt: Apple maakt geen chips.
Jawel. Dwz, ze maken ze niet zelf maar ze ontwerpen ze wel. Maar dat wordt wel tot het absolute minimum beperkt want dat is ongeloveloos veel duurder dan een chipje van een ander gebruiken,.
Niewel.

Ze maken ontwerpen geen chips voor de PC's. Ze ontwerpen enkel de SOC voor de iPhone.
Koopt ontwerpen? ga in de zandbak spelen |:(

Wat denk je dat ze al die jaren met Intel niks samen hebben ondernomen?
Ze hebben gezamenlijk complete research gedaan.
Wel eens van Audio/Image/Video core gehoord?
Wat denk je dat ze al die jaren met Intel niks samen hebben ondernomen?
Ze hebben gezamenlijk complete research gedaan.
Wel eens van Audio/Image/Video core gehoord?
Nee, dat hebben ze niet gedaan.

Hou op met praten over dingen waar je niets van af weet.
Waarom ? Gewoon omdat Apple te lui is om de juiste drivers te maken of op te zoeken ?
Mijn MacBook uit 2005 werkt echter gewoon zonder BootCamp met Windows 7, drivers zoek ik zelf wel, en drivers voor TouchPad en Keyboard gebruik ik van Vista of XP.

Dus check je specs, en als ze voldoende zijn, kan je Windows 7 draaien. Maakt niet echt veel uit of Apple drivers maakt of niet...
Die hardware: Video, touch-pad hebben geen generieke drivers, dus is zijn voorstel niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door ThePinguin op 26 oktober 2009 19:33]

De volgende modellen zijn niet ondersteund voor Windows 7 via Boot Camp:
- iMac (17-inch, Early 2006)
- iMac (17-inch, Late 2006)
- iMac (20-inch, Early 2006)
- iMac (20-inch, Late 2006)
- MacBook Pro (15-inch, Early 2006)
- MacBook Pro (17-inch, Late 2006)
- MacBook Pro (15-inch, Late 2006)
- MacBook Pro (17-inch, Early 2006)
- Mac Pro (Mid 2006, Intel Xeon Dual-core 2.66GHz or 3GHz)
Dat niemand eraan gedacht heeft om dit te posten...
Wat een hoogdravende titel weer..

De Macs in kwestie zijn namelijk prima in staat om Windows 7 via Boot Camp te draaien. Waar het hier om gaat, is dat Apple er geen officiele ondersteuning voor biedt. En dat is natuurlijk hťťl wat anders dan het uberhaupt kunnen draaien van Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op 24 oktober 2009 17:48]

mooi gezegd. Ik heb de allereerste intel macbook die ooit is gemaakt. De eerste (2.0ghz 2006).
(werkt nog perfect btw).
Ik heb maanden de RC1 van windows 7 gedraaid. Werkte perfect, voor zover windows perfect kan werken. Dan lees je dit weer...
Duidelijk weer een geval van 'overschrijven/vertalen zonder controle'
Dit is puur een actie van Apple om oude Mac gebruikers te dwingen hun nieuwe hardware te kopen, dit is gewoon een onderdeel van de lifecycle die Apple met hun hardware heeft.

Mijn mac draait via Bootcamp nu prima Windows 7 (64b). Nog sterker, ik had geen Enkele driver van Apple nodig, behalve die voor de iSight, die ik toch nooit gebruik. Windows 7 heeft mijn systeem prima herkend.

Apple is schijnbaar het enige bedrijf dat op zijn eigen computers niet in staat is om 100% 64 bit te gaan: Windows 7 64b, draait prima. Linux 64 Bits, gaat prima, Mac OS 10.6 Sorry, kan geen 64 B ondersteunen (voor de kernel).

De truuk voor Windows 7 op Imac (7,1 en hoger) is dat de Imac met EFI 1,x (de wereld draait al 2) zich verslikt in de EFI die Windows 7 meeneemt. De Windows 7 CD rom hangt daardoor na booten. Even googlen en je leert al snel dat je een nieuw Image van Win 7 moet maken die het EFI gedeelte eruit sloop. Daarna draait het op MBR/Bios als een zonnetje :) Als je de snow leopard drivers wilt installeren, kan dat prima door de drivers in compatibility modus te installeren. Daarna draai je de door Apple geleverde drivers.


Zie hieronder: (gaat ook op voor RTM)

hxxp://www.mac360.nl/index.php/2009/05/13/windows-7-rc-onder-boot-camp-draaien/

[Reactie gewijzigd door Roel007 op 25 oktober 2009 09:29]

Ik draai anders full 64bit OSX, zelfs de kernel.
Hij zal dat inderdaad niet standaard doen om een transitie mogelijk te maken voor derde party kernel extensie schrijvers. Je kan full 64bit op de kernel aanzetten en dan ben je net zo full 64bit als windows 7. Moet je wel zorgen dat alle derde party kernel extensions ook 64bit zijn.

Daar komt ook nog eens bij dat Windows 7 direct zonder hacks geinstaller kan worden. Ik heb vorige week netjes Windows 7 64bit home premium gekocht, DVD in de drive bedaan. Geboot van de DVD (niet via bootcamp) en gewoon geinstalleerd. Osx en Windows draaien nu beide netjes naast elkaar en full 64bit. Geen rare hacks nodig.

Voor mensen die ook graag full 64bit draaien, bekijk deze app:
http://osx.iusethis.com/app/sixtyfourswitcher

[Reactie gewijzigd door FTL op 25 oktober 2009 10:19]

Waarom zou je Windows op een mac willen draaien, het is een Intel machine? Stel het zelf samen voor 1/3e van de prijs :S

En OS X is niets meer dan een gehypte Linux. Kom op zeg.

[Reactie gewijzigd door spawnagain op 25 oktober 2009 06:52]

alternatief voor de nieuwe iMac 27" van € 1799,-

Niet de duurste en niet de goedkoopste componenten uitgezocht. Alleen de goedkoopste 27" monitor met IPS panel (wel met een lagere resolutie dan de iMac).

http://i3.photobucket.com...n/expensiveiMac27inch.jpg

en dan ontbreekt de windows 7 licentie nog, dus hoezo voor 1/3 van de prijs?

[Reactie gewijzigd door GroteNeger8 op 25 oktober 2009 08:48]

Ten eerste, als je een pc samenstelt kan je beter voor een 30" monitor gaan, die hebben een betere prijs/kwaliteit verhouding. Zoals de LG W3000H-BN. Ook een IPS paneel, 2560x1600 resolutie en het kost maar rond de 1000 euro.

Ten tweede, de pc die jij daar hebt samengesteld is spec wise beter dan de iMac. De moederbord heeft veel meer connectoren (eSata, 14 usb poorten! en 7.1 audio) en bied mogelijkheid tot meer uitbreidingen, bijvoorbeeld, meerdere hardeschijven (7 sata connectoren!) en meerdere videokaarten.

Een all-in-one oplossing is leuk, maar het zorgt ook voor veel hardwarematische beperkingen wat niet interessant is voor veel tweakers. Het heeft mij in ieder geval weerhouden om een iMac te kopen.

Wat mensen trouwens ook vaak vergeten bij een all-in-one oplossing, is dat hoewel je ruimte onder je bureau bespaart, de ruimte op je bureau voller wordt. In plaats van een scherm met een mooi dun rand, heb je een grotere dikke scherm met een kin.
Tja, maar het feit blijft dat die iMac simpelweg niet duur is. Want zoals gezegd ontbreekt hier de windows licentie nog en IS het systeem al 100 eruo duurder. Goed, neem je toch een ander mobo. Kom je met OS Licentie nog steeds zo'n 200 euro duurder uit.

[Reactie gewijzigd door GroteNeger8 op 25 oktober 2009 15:46]

Allemaal een kwestie van kennis. De vraag is niet: wat kan het, maar wat ik ermee.
Hoe meer kennis je hebt hoe goedkoper je je hardware en software kunt aanschaffen.
Maar als je gewoon erbij wilt horen met je spullen ga je er idd voor dokken.

Ik denk dat hier op Tweakers aardig wat mensen zitten die met een pc-tje van 100 piek meer kunnen laten zien dan wat het gros van de Mac-bezitters ooit voor elkaar zal krijgen.
Er wordt gesteld dat een apple duur. Ik toon aan dat dat voor deze iMac in ieder geval al niet zo is, wanneer je tenminste dezelfde componenten met elkaar vergelijkt. Wat jouw opmerking daar verder mee te maken heeft ontgaat mij.

En om toch op je drogredenatie in te gaan. Het gros van de mac gebruikers heeft uitgebreide windows ervaring, terwijl dat andersom vaak minder is.
Duidelijk. En laten we dan ook even kijken hoe het er allemaal uitziet.....

Helaas kunnen sommige mensen nog steeds niet toegeven dat als je een iMac oplossing zoekt (dus computer en scherm in 1) er geen betere alternatieven zijn (Sony heeft ze wel gehad, maar ook die waren duurder).

Daarnaast toon je nu ook aan dat je zelfs met een logge kast geen echt goedkope oplossing hebt. Maar ach, uiteindelijk heeft dit bewijs weinig zin, want zodra het volgende nieuwsartikel over Apple verschijnt staan de roeptoeters al weer vooraan om te brullen dat Apple duur is, zelfs al eindeloos is aangetoond dat dat reuze meevalt.

Gelukkig weten wij beter.
"(ze weten echt wel dat osx in alle funderingen en uitvoeringen beter is, daarom reageren ze altijd zo agressief)"

LMAO *strike*
Je bent de term tweaker niet waardig als je een boven het ander verkiest.

Een tweaker is iemand die een skoda kan laten uitblinken boven een ferrari.
Indien niet ... dan ben je een n00b 8)7

Ksnap eigenlijk de heisa niet, wie wil dan ook windows gaan draaien op een mac?
En waarom heeft Apple de "vrijheid" om dan wel een ander OS toe te laten op hun systeem terwijl ze moord en brand schreeuwen als hun OS op een ander systeem wordt gebruikt.
"Een tweaker is iemand die een skoda kan laten uitblinken boven een ferrari.
Indien niet ... dan ben je een n00b "

Een tweaker is volgens jouw definitie iemand die nooit wil of kan begrijpen dat een ferrari betere kwaliteit/afwerking heeft vergeleken met een skoda, en dat die skoda nooit sneller zal kunnen gaan dan de ferrari. (zonder in te storten etc, en dan nog zou je ook de ferrari kunnen meeveranderen)
Een Tweaker is dus eigenlijk een soort van auto tuner. Zo'n een die een afgeragd Golfje verder 'opleukt' met dingen die andere weggebruikers ordinair zouden noemen.

Nee dank je, dan laat ik graag de titel Tweaker aan mij voorbij gaan. Ik koop liever een auto vanuit de showroom (of tweedehand) die door de fabriek netjes en met oog voor detail en verhoudingen in elkaar gezet is.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 25 oktober 2009 15:19]

En OS X is niets meer dan een gehypte Linux. Kom op zeg.
Om juister te zijn: MacOS is gebaseerd op UNIX, specifieker: BSD. Linux is nog iets anders.
Is dit een bewuste actie om Windows 7 dwars te zitten, of wil men zo bezitters van die modellen dwingen om nieuwe hardware te kopen?

Driver-probleem klinkt niet geloofwaardig, het is immers hun eigen hardware. Dan moet men daar toch maakkelijk drivers voor kunnen schrijven. Wellicht wil men dat gewoon niet, om ťťn van bovengenoemde redenen?

Misschien is het tijd dat Neelie Kroes hier eens in duikt? Dit lijkt me nogal oneerlijk naar de bezitters van oudere hardware eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 24 oktober 2009 16:47]

Als het een bewuste actie was zouden ze het ws op alle macs niet doen. Het lijkt me wat onzinnig om alleen sommige oudere macs van win 7 uit te sluiten om "microsoft dwars te zitten".

Ze doen daar bij Apple wel eens rare dingen, maar wat je nu zegt slaat wat mij betreft helemaal nergens op en kan zo verwezen worden naar het land der wazige complottheorieën.

Theorie: edited
Mogelijk hebben ze daar een chipje in zitten waarbij ze wat "shortcuts" in het design hebben genomen en dat zo'n chip zich dus niet helemaal aan de standaard houdt. Omdat Mac OS X en Windows XP/Vista toch niet zo nauw keken konden ze dat maken. Windows 7 is mogelijk wat strenger en dan kan het zijn dat het niet met een driver te fixen is.

[edit]
Te zien aan reacties hier beneden werkt het wel, maar ondersteunen ze het alleen niet officieel. Dan kun je alleen nog maar zeggen dat dat is omdat ze er geen zin in hebben. Vervelend, maar helaas hebben ze daar gewoon het recht toe. Er is geen overeenkomst waarin staat dat ze verplicht zijn om drivers voor andere OSen te maken.
/Theorie

Misschien is het tijd dat Neelie Kroes eens kritisch naar Apple kijkt ja (om verschillende redenen die helemaal niets met win7 te maken hebben), maar het is niet alsof potentiele Apple bezitters geen andere keuzes hebben. Als je Apple niet mag of wanneer Apple rare dingen gaat doen, koop je toch gewoon een computer van 1 van de duizenden concurrenten van Apple?

[Reactie gewijzigd door Gerco op 24 oktober 2009 17:18]

Als het een bewuste actie was zouden ze het ws op alle macs niet doen.
Nou, dat zou ik niet te snel roepen. Mijn Mac Pro uit 2008, bijvoorbeeld, kan niet de 64-bit kernel van Snow Leopard volledig draaien. Ik kan wel gewoon 64-bit applicaties draaien, maar daar blijft het bij.

En PowerPC gebruikers zijn helemaal het haasje, want daar werkt Snow Leopard helemaal niet. En dan hebben we het over machines die in 2006 nog gemaakt en verkocht werden! Nog amper 3 jaar oud!

Apple heeft wat betreft legacy ondersteuning een zeer slechte naam.
En dat vind ik nou weer geen probleem, ik zie ook nog heel veel mensen met Windows XP werken en ook met computers werken waar het geen nut heeft om naar een nieuwere Windows te gaan.

Let's face it: bijna alle voordelen van Snow Leopard boven Leopard is een verdere ondersteuning voor 64bits en snellere hardware, weinig voordeel om dat op een oude machine te draaien. Behalve dan voor Tweakers die het leuk vinden. Maarja dat is een nogal klein deel van de markt...

Verder gaat het hier om computers die niet de officiŽle Bootcamp ondersteuning mee krijgen voor Windows 7. Echter er zijn mensen die windows 7 al langer naast Mac OS X draaien dus als je het echt wilt hoef je daar ook niet erg druk om te maken. Bootcamp is naar mijn idee een leuk extraatje vanuit Apple om het wat makkelijker te maken die programma's te draaien die er niet voor OS X zijn.
Het grootste voordeel van Snow Leopard is in mijn ogen ondersteuning voor Exchange 2007. Dat had ik graag op mijn Mac Mini G5 gehad. Mijn Macbook Air (1e gen) ondersteund het gelukkig wel. Boven in de lijst met uitzonderingen zie ik geen Macbook Air en dan hoop ik eind dit jaar ook Windows 7 op mijn Macbook Air te kunnen draaien.
In mijn ogen is Windows superieur aan Mac OSX. Het design van de Mac is weer beter dan dat van welke pc/laptop dan ook .
Er heeft nooit een Mac Mini G5 bestaan.
Dat is ook weer erg sterk gezegd... wat dacht je van het ondersteunen van PowerPC naar Intel, een totaal andere architectuur? Dat hadden ze ook totaal kunnen weglaten, maar Leopard is gewoon nog mogelijk... tis wellicht wat zuur, maar niet onlogisch natuurlijk, 3 jaar verder zijn we alweer 2 OS versies verder en ik ben juist blij dat Apple de boel durft om te gooien, dat zou men bij Windows moeten doen, dat zou ontzettend schelen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 oktober 2009 18:34]

Dat hebben ze bij Windows Vista gedaan met het driver model. Dat heeft ze een slechte naam gegeven, omdat hardware van 10 jaar oud het ineens niet meer deed. Over het algemeen zijn Apple gebruikers liefhebbers en die willen wel wat nieuws en kopen dus wel nieuwe hardware. Veel Windows gebruikers zijn een computer als noodzakelijk kwaad en vinden elke cent jammer

MS zit verder ook nog met veel legacy software in de zakelijke markt. Dan moet je gewoon voorzichtig zijn. Het is wel knap hoe de transitie van Windows v3.0 naar Windows 7 in al die jaren is gegaan. Het lijken steeds kleine stapjes, maar ga maar eens terug.

Ik ben een groot fan van Apple producten, maar heb ook ontzag hoe MS het voor elkaar krijgt.
Nou, dat zou ik niet te snel roepen. Mijn Mac Pro uit 2008, bijvoorbeeld, kan niet de 64-bit kernel van Snow Leopard volledig draaien. Ik kan wel gewoon 64-bit applicaties draaien, maar daar blijft het bij.
Huh? Waarom? Het is zo dat de non-server versies standaard niet opstarten in full-blown 64-bits mode, maar ik zie niet in waarom een bak met xeons de 64-bit kernel niet zou kunnen booten. Zelfs m'n iMac kan dat.
Omdat de oudere Mac Pro's nog 32bit EFI hebben ipv 64bit op de nieuwere.

Ik heb er zelf ook zo een, jammer maar niet schokkend verder. Die 64bit kernel brengt nie direct grote voordelen. Het ding voelt bovendien alsnog vlotter dan mn nieuwere (64bit ondersteunende) MacBook pro. Ik werk er geen haar minder lekker door. Het is nog steeds met afstand de prettigste PC die ik ooit gehad heb. ;)

[Reactie gewijzigd door edwingr op 25 oktober 2009 12:12]

Misschien is het tijd dat Neelie Kroes eens kritisch naar Apple kijkt ja, maar het is niet alsof potentiele Apple bezitters geen andere keuzes hebben.
wat een onzin zeg... Als het op die reeks macs problemen geeft zorgt apple er voor dat het niet kan. Ze willen dat alles goed werkt en als dat niet kan, kan zorgen ze er voor dat het niet kan.
Sinds wanneer heeft Apple beperkingen _/-\o_

Dat vindt ik nu het nadeel van een Apple, afgezien van de voordelen, zijn er ook 1000 en 1 programmas waarvoor je windows nodig hebt. De taken die ik in mac os zou doen, kan ik ook in windows 7.

Waarom zou ik me dan scheel betalen aan een mac als ik er niets meer mee kan dan met een machine van een concurent :?
Omdat diezelfde taken in Mac OS X toch net anders zijn (let op: ik zeg niet beter ik zeg anders). En 'anders' ervaren veel mensen als beter. :)

Ik kan Pages gebruiken om een brief te typen, net zo als dat in Word gaat. Maar in Mac OS X heb ik toch een heel andere feel dan Windows. En persoonlijk bevalt de feel van Mac OS X mij het beste.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 24 oktober 2009 17:17]

En 'anders' ervaren veel mensen als beter.
Nou anders is eigenlijk per definitie slechter omdat mensen nou eenmaal niet van verandering houden. Maar als het echt beter is dan worden ze enthousiast en vertellen ze het verder, dat zie je rond Apple al een paar jaar gebeuren.
"anders" is iets compleet anders als "verandering"; de vergelijking die je maakt snijdt dus totaal geen hout.
Windows 7 werkt op veel punten ook anders dan XP, is Windows 7 dan per definitie slechter dan XP?
Nou anders is eigenlijk per definitie slechter omdat mensen nou eenmaal niet van verandering houden.
Praat voor jezelf...
Ik heb al een heleboel veranderingen gehad in m'n leven en over het algemeen worden bepaalde aspecten er beter door. Ik denk dat je het verschil niet meer inziet tussen gedwongen veranderingen (meestal slecht) en gekozen veranderingen (meestal goed).
Ik heb vele jaren geleden Windows gedumpt voor Linux en dat was idd een verandering, maar wel een die mijn ervaring met computers verbeterd heeft. Dat Windows liep ik me altijd aan te ergeren.
Dat er dan, zoals Jut hierboven loopt te flamen, 1000en programma's zijn die alleen op Windows draaien, boeit me echt totaal niet. Die gebruik ik toch niet, en vaak is er een vervanger die anders heet maar ongeveer hetzelfde doet. Het idee dat je perse Windows nodig hebt vanwege die paar progjes die niet op Linux/Mac draaien ligt meer aan de persoon zelf dan aan het platform, voor zowel Mac als Linux is het software aanbod prima.
Omdat je op een mac sneller en beter werkt, wat jou 50% meer vrijetijd of meer winst zou opleveren.
Een feit is, dat een Mac gewoon werkt, je pakt hem uit en zet hem aan. En ook niet snel raar zal gaan doen.
Windows vereist altijd IT support en onderhoud en werkt zeer vaak niet gelijk goed. Alle crapware die men mee-installeerd als je een complete nieuwe pc koopt is trouwens ook om te huilen.

Om nog maar niet te spreken van virussen, reboots en hangups...
Ik kan zo nog wel een tijdje door gaan, maar dat is zonde van mijn tijd,

Ik druk de powerknop van mijn Mac in en weet dat ik straks weer zorgeloos en efficient aan het werk kan. :+

[Reactie gewijzigd door Dyn op 25 oktober 2009 02:18]

Eehm het hele zorgeloos sneller en beter werken op een Mac is ook maar een aangepraat idee.

Het is niet sneller, het is niet stabieler, allicht veiliger maar dat is omdat er niet al teveel virussen voor zijn geschreven.

Echter richt jij je Windows 7 pc netjes in is het net zo snel, net zo productief en veilig als een Mac PC'tje.

Allicht is het wat productiever omdat je voor een Windows machine meer applicaties beschikbaar hebt.

Tevens is een Windows machine ook goedkoper. En je mag er alles in stoppen en op installeren wat je zelf wilt. Iets wat je van een Apple pc nog niet kan zeggen.

En dan het laatste punt. Apple pc's zijn gewoon mooier?
Nooit naar de Lian-Li kastjes of Coolermaster kasten gekeken zeker?
Er zijn zat mooie pc onderdelen.

Alleen een goeie pc kun je voor een veel leukere prijs op de kop tikken dan een leuke Mac. Alleen vaak is dan de kast een wat minder mooie.

Echter sommige lijken de kwaliteit van een pc af te nemen aan het uiterlijk van de kast. :p

[Reactie gewijzigd door tankeriv op 25 oktober 2009 11:28]

Eehm het hele zorgeloos sneller en beter werken op een Mac is ook maar een aangepraat idee.
Nee, dat is ervaring van mensen die een mac hebben.
Het is niet sneller, het is niet stabieler, allicht veiliger maar dat is omdat er niet al teveel virussen voor zijn geschreven.
Windows Vista/7 zijn wel degelijk traag. Zowel Mac als Linux vegen de vloer er mee aan op performance gebied. Jij staart je waarschijnlijk blind op specs. Ja, Macs komen met een dualcore, en je kunt pc's voor hetzelfde geld kopen met een quadcore. Maar wat heb je daaraan als de helft van je cpu door het OS opgeslokt wordt?
Echter richt jij je Windows 7 pc netjes in is het net zo snel, net zo productief en veilig als een Mac PC'tje.
Precies, je moet er eerst veel tijd en moeite in steken om het te tweaken voordat het behoorlijk gaat lopen. Dat heb je op een Mac niet, die is al vanuit de winkel in orde, omdat Apple de hardware en software op elkaar af kan stemmen, itt Windows, wat rekening moet houden met zowat alle hardware die ooit is uitgebracht en software die je niet gebruikt.
Allicht is het wat productiever omdat je voor een Windows machine meer applicaties beschikbaar hebt.
Kleine correctie: met Windows ben je op een verse pc eerst uren bezig om je applicaties te installeren omdat Windows uit zichzelf zowat niks kan. Het kan nog niet eens behoorlijk webpagina's browsen (IE :r). Een mac is dus een stuk productiever, het scheelt je tijd.
Tevens is een Windows machine ook goedkoper. En je mag er alles in stoppen en op installeren wat je zelf wilt. Iets wat je van een Apple pc nog niet kan zeggen.
Wel hoor, je mag er alles op installeren wat je wilt. Ik denk dat je het over de iPhone hebt. Een Mac legt je geen beperkingen op. En goedkoper is relatief. Een Mac is veel completer dan een verse PC.
En dan het laatste punt. Apple pc's zijn gewoon mooier?
Nooit naar de Lian-Li kastjes of Coolermaster kasten gekeken zeker?
Er zijn zat mooie pc onderdelen.
Dat is een kwestie van smaak, ik vind dat soort kasten helemaal niet mooi, het heeft een veel te hoog gamer gehalte, voor opgewonden pubers die nog counterstrike spelen... De meesten zijn lomp en enige stijl is ver te zoeken. Maar dat is mijn mening natuurlijk, kan best zijn dat jij wel van lelijke gamerkasten houdt.
Echter sommige lijken de kwaliteit van een pc af te nemen aan het uiterlijk van de kast. :p
En aan de werking van de software. Windows voelt toch altijd beperkt aan, alsof Redmond je een bepaalde werkwijze aan probeert te smeren. Dat jij geen problemen hebt met Windows wil meer zeggen dat jij het al jaren gebruikt en dus er aan gewend bent geraakt dan dat het ook echt goede software is.
Windows vereist altijd IT support en onderhoud en werkt zeer vaak niet gelijk goed. Alle crapware die men mee-installeerd als je een complete nieuwe pc koopt is trouwens ook om te huilen.
Dan ben ik benieuwd wat jij met een windows pc dan allemaal uitspookt als virussen reboots an hangup zomaar aan komen waaien.
Omdat je op een mac sneller en beter werkt, wat jou 50% meer vrijetijd of meer winst zou opleveren.
Een feit is, dat een Mac gewoon werkt,
En waar baseer jij het op dat een Mac sneller en beter is? Beter klinkt nogal subjectief hier en sneller kan ik me moelijk voorstellen als ik prijstechnisch een gelijke windows bak er naast zet ;)

Edit:
Dit hieronder (newinca) klink ook vrij subjectief als je het mij vraagt... klinkt zeer ervaren... 8)7

[Reactie gewijzigd door Klaphekje op 25 oktober 2009 09:56]

Waarom zou ik me dan scheel betalen aan een mac als ik er niets meer mee kan dan met een machine van een concurent :?
Tja ... waarom kopen sommige mensen een Mercedes terwijl je met een Skoda ook op je bestemming komt?
Waarom zou ik me dan scheel betalen aan een mac als ik er niets meer mee kan dan met een machine van een concurent :?
Inderdaad.

Want hebt je graag lelijke dingen in je huis?
Want het is heerlijk om je te frustreren aan een Windows omgeving?
Want een een paar honderd dollar extra om de 4 jaar maakt het verschil tussen overleven en verhongering?
Want je struikelt absoluut gegarandeerd nooit over de kabel van je laptop?
Want je doktert graag een backup systeem ipv TimeMachine gewoon aan te zetten?
Want je vindt dat een gigantisch grote en fantastisch werkende trackpad voor noobs is?
Want je WILT kiezen tussen standby, shutdown, sleep, shutup, retire, etc voor je je laptop dichtklapt?
Want virussen bekampen is je favoriete bezigheid is?
...

De redenen zijn eindeloos.

[Reactie gewijzigd door newinca op 25 oktober 2009 02:12]

Wat jij de "windows omgeving" noemt is trouwens een heel stuk flexibeler dan de osX omgeving. In osX kan je niks, null aanpassen, windows heeft heel veel (3rd party) apps die je de omgeving zo kunnen laten maken als jij wilt.
Natuurlijk is dit nog niets vergeleken met Linux.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 25 oktober 2009 12:45]

Je weet blijkbaar veel van OSX: http://www.appletell.com/...e-leopard-tweaking-guide/ en zo zijn er nog wel meer.
Want hebt je graag lelijke dingen in je huis?
Want alle pc's zijn lelijk en alle Macs zijn mooi? Zo mooi vind ik Macs anders niet. Ik kijk liever naar m'n 22" HP-scherm, en m'n zelfgebouwde pc, met precies de componenten die ik wilde, staat aan de kant. Geen last van.
Want het is heerlijk om je te frustreren aan een Windows omgeving?
Ik frustreer me meer aan OS X (en de fanboys!) dan aan Windows
Want een een paar honderd dollar extra om de 4 jaar maakt het verschil tussen overleven en verhongering?
Wtf?
Want je struikelt absoluut gegarandeerd nooit over de kabel van je laptop?
Ik ben daar nog nooit over gestruikeld nee. Maar dat komt misschien ook omdat ik m'n laptopoplader op een logische plek leg, zodat ik niet over die kabel kŠn struikelen.
Want je doktert graag een backup systeem ipv TimeMachine gewoon aan te zetten?
Dat doet Windows ook automatisch, als je dat wilt. Shadow copy voor de dagelijkse backup + wekelijkse backup naar bijvoorbeeld een USB-HDD. Als je dat wilt
Want je vindt dat een gigantisch grote en fantastisch werkende trackpad voor noobs is?
Trackpads zijn sowieso bagger.
Want je WILT kiezen tussen standby, shutdown, sleep, shutup, retire, etc voor je je laptop dichtklapt?
Als ik mijn laptop dichtklap blijft hij aan omdat dat mijn settings zijn. By default gaat het ding meteen in stand-by, en bij lange inactiviteit in hibernate.
Want virussen bekampen is je favoriete bezigheid is?
Ik heb nooit last van virussen.

Grow up, please?
Maar wat, wat als die "voordelen" die je nu juist hebt opgesomd, allemaal compleet worden weggevaagd door mensen die niet gebrainwashed zijn ?
Dan zie ik namelijk niet in waarom ik €200 meer zou betalen voor dezelfde hardware die nog meer valt te customizen...
Weggevaagd is duidelijk een heel elastisch begrip.
Als ik in de Starbucks zit gebruik ik toch lekker mijn batterij, daarvoor heeft zo'n ding een batterij. Jouw MacBook blijkbaar niet ?
Het is niet ongewoon om minstens een keer per week 5 tot 6 uur vanuit Starbuck te werken. Als je dan dingen begint te compileren op een Macbook van een jaar geleden (met de replaceable battery dus) dan haal je daar geen 5 uur mee. En na cross-country vlucht van 5 uur moet je zowiezo die battery opladen.
Je weet goed genoeg dat het over Home Premium gaat, en je bewijst dus enkel dat je het niet kan halen door het Windows-versie-principe even belachelijk te maken. Hoe laag...
Het is pas laag om niet alle versies van een OS te leveren met op z'n minst een bruikbare backup tool. Die van Home Basic valt daar absoluut niet onder.
Tja, Microsoft denkt waarschijnlijk dat zijn klanten de brains hebben om zelf te beslissen welke versie ze kiezen, niet zoals gebrainwashte Apple-fanboys...
"Fanboy", daar gaan we weer. En wat die brains betreft: I like my chances, maar verwachten dat een slimme niet-ingenieur of niet-techneut (laat ons zeggen: Dokter Janssens of Advokaat Peeters) zomaar uit al die mogelijkheden de juiste versie er uit kan halen is waanzin.
Microsoft maakt geen hardware, maar specialiseert zich op de OS-markt. Dus zal je in het slechtste geval eerst nog drivers moeten installeren voor WiFi.
Toon mij 1 Windows laptop op de markt (met drivers geinstalleerd) waarbij je met 5 klikken na de allereerste upboot een over-the-air backup kan activeren.
Bij mij hebben TouchPads altijd al goed gewerkt, buiten die TouchPads van Apple, ze hebben zelfs niet de moeite genomen om een rechtermuisklik degelijk te ondersteunen, dus zo fantastisch werken ze niet...
Ik zal je dat eens haarfijn uitleggen: de rechtermuisklik doe je door met twee fingers tegelijktijd op je trackpad te tappen. Zie? Zo moelijk was dat echt niet. Brains...
Geef mij maar Windows en Linux. OS X is niet slecht, maar ik heb de pest aan de fanboys, en als ik met OS X werk, wordt ik meestal aangekeken voor fanboy.
Linux was fantastisch in '95 als je als student te veel tijd had. Nu wil ik gewoon iets wat werkt. Zonder wifi drivers te installeren. Of uit 5 verschillende OS versies te kiezen. Of ...

En wat dat fanboy zijn betreft. Volgens de kenners heeft die aandoening te maken met het feit dat Apple gebruikers zo tevreden zijn van hun aankoop dat ze daadwerkelijk fan worden. Tot spijt van wie het benijdt. Hier in Silicon Valley word je eerder vreemd aangekeken als je laptop geen Mac is. Of het nu Starbucks is in Santa Clara of Coupa Cafe in Palo Alto: de Apple / PC ratio is typisch 5/1. Dat zal ook wel aan de brains liggen, zeker?

[Reactie gewijzigd door newinca op 25 oktober 2009 08:32]

Yep de brains...Amerikanen zijn over het algemeen duizend maal slimmer dan wij... man toch...

Apple is maar een ding in Starbucks: IMAGE and nothing else.

Veel mensen kopen een tegenwoordig een Mac (of Iphone for that matter) om te pronken. Heeft weinig of niks met de software te maken.

De windows experience is trouwens "slechter" enkel en alleen omdat er veel meer software voor is en mensen er dus veel meer mee gaan "spelen".
Bovendien geldt hetzelfde voor de hardware.

Als ik een kant en klare Dell koop met alles voorgeinstalleerd, zal ik ook nooit last hebben, of toch niet meer dan met m'n Mac.

In elk geval, blijf jij lekker bij Starbucks koffie drinken in Silicon valley, zorg er alleen voor dat hij niet over je Mac valt. Zonde van de hardware, maar als je wil kan je hem nog altijd gebruiken nadien als showelement.
Yep de brains...Amerikanen zijn over het algemeen duizend maal slimmer dan wij... man toch...
Een mooie stroman heeft U daar opgebouwd: ik heb me daar absoluut over uitgesproken.

Maar nu we het er toch over hebben: uw argumenten laten vermoeden dat U dringendere zorgen heeft dan de intellectuele verhoudingen tussen Amerikanen en uw landgenoten.
Eigen mappenstructuur maken kan niet? Waar heb je het in godsnaam over? Welke mappenstructuur kun je niet maken en hoe begint OS X daarover te steigeren? (Windows Vista begint overigens al te miepen als ik m'n C-schijf wil bekijken of iets naar Program Files wil kopieren).

Applicaties verplaatsen naar een andere schijf? In OS X: drag-n-drop. In Windows: opnieuw installeren (want als je drag-n-drop doet wordt het register niet geupdate en werkt er helemaal niets meer).
Uhm... het gaat om oude macs.

Tracht op je oude pc maar eens windows 7 te installeren :)

Artikel zou beter 'Meeste macs ondersteunen ook WIndows 7' kunnen heten imho.
Anders is een artikel als Oude HP's, Dells etc. zullen windows 7 niet kunnen draaien ook welkom.

[Reactie gewijzigd door willyb op 24 oktober 2009 18:04]

Het gaat hier om macs uit o.a. 2006. Op een PC uit dat jaar draait Windows 7 uitstekend, mits 1 GB geheugen (of meer) aanwezig. Heb het zelf op mijn tweede PC (januari 2006) draaien, draait even vlot als XP.

Los daarvan is het niet aan Apple te bepalen wat iemand wel of niet mag installeren, of dat (al dan niet bewust) dwars te zitten door te weigeren drivers te schrijven voor nota bene door henzelf geleverde hardware.
Windows 7 draait ook prima op mijn niet ondersteunde MBP. Ik zal alleen zelf m'n drivers bij elkaar moeten vegen, net zoals met een zelfbouw pc.
Inderdaad, en dat vind ik dus een slechte zaak voor een merk als Apple dat "It Just Works" as lijfspreuk hanteert, daarnaast ook veel minder driver combinaties hoeft te ondersteunen, en waar je tenslotte een hoop geld voor neerlegt. Ik noem dat slechte service, en weinig respect voor mensen die al jaren klant zijn. Als een paar drivers bij elkaar vegen al te veel moeite kost, waar hebben we het dan over?

[Reactie gewijzigd door Erwin_Br op 25 oktober 2009 01:30]

'It just works' gaat niet over Windows maar over OSX, dat Apple helpt met installeren van Windows is gewoon een plus. Overigens is Bootcamp is meer als een paar drivers bij elkaar slepen, maargoed
Apple verbied toch niets? Ze leveren alleen geen support. Evenmin als dell, hp, etc.

Je kunt het zo installeren, zelfs in OS X zelf. Alleen het werkt niet optimaal.... maar ja.
Met een beetje geluk download je nog van de orginele fabrikanten (intel, nvidea, etc.) wat drivers.

Titel bij webwereld klinkt beter: http://webwereld.nl/nieuw...dows-7-eind-dit-jaar.html

[Reactie gewijzigd door willyb op 24 oktober 2009 19:38]

Apple bepaald helemaal niet wat jij mag installeren, ze verlenen enkel geen support als je het doet. Ze laten duidelijk weten wanneer zij denken dat je Apple niet meer vlot zal lopen. Denk jij het beter weten dan doe je maar op maar kom niet huilen. Dat is gewoon de Apple way, get used to it!
Vertel dat Psystar maar eens (en vooral hun advocaten)...
Mijn MacBook Pro uit 2006 is een Core 2 Duo 2.66 ghz en 3 gig geheugen aan boord.. Heeft niks met oude pc te maken.. De specs zijn prima voor windows 7..
Troost je met de kennis dat een behoorlijk deel van de notebooks uit dezelfde tijd gebrekkige ondersteuning voor Vista en totaal geen ondersteuning voor Windows 7 zullen krijgen van hun maker. Best lullig als je een dure Dell gekocht hebt in 2006, die net zo duur of duurder dan een macbook pro was en je nu ook achter het netje vist, als het om support gaat.
Tja, mijn "oude" pc van 5 jaar oud draait win 7 prima.I rerst my case.
Ik heb een Dell Latitude D830 van nog geen 2 jaar oud. Gisteren Windows 7 geinstalleerd. Moest zoeken naar een video driver (standaard een 1024x768 resolutie), driver voor het touchpad bestaat niet (64-bit) en ik heb een blue screen gehad na alleen de installatie van een WHCL NVideo driver.

Wat dat betreft ondersteund een twee jaar oude Dell dus ook geen Windows 7 :(
Ik heb ůůk een D830, maar dan van 1 jaar uit. Op zich werkt bij mij alles out of the box, heb ik de native resolutie (1920x1200), werkt ook het touchpad, alleen werkt scrolling daar niet. Maar boeiend, dat gebruik ik toch niet.

Toch apart.
Ik heb de NVidia 140M i.p.v. de Intel GPU die standaard is bij de D830. Dell heeft wel Synaptics drivers voor 32-bit Vista, maar helaas niet voor de 64-bit versie. Probleem ligt meer bij Dell dan bij MS denk ik. Bluescreen vond ik wel verrassend. Iets met RDR_FILE_SYSTEM o.i.d. Wou nog even een foto maken, maar computer gaf al een reboot. Daarna trouwens nog niet weer gehad.
Dit heeft enkel met support te maken. Je kan Win7 op elke Intel Mac installeren enkel krijg je geen support meer als het mis loopt op de oudere modellen. Is niet meer dan normaal, de mac is gemaakt met OSX in het achterhoofd.
Dit heeft enkel met support te maken. Je kan Win7 op elke Intel Mac installeren enkel krijg je geen support meer als het mis loopt op de oudere modellen. Is niet meer dan normaal, de mac is gemaakt met OSX in het achterhoofd.
idd, ik heb de bewuste mac pro met 2x een dual xeon en die draait windows 7 prima
Nee, niets bewusts aan, het is zelfs onzin dit artikel. Windows 7 kan er prima op draaien, het enige verschil is dat voor deze specifieke modellen Apple zelf geen support aanbiedt. Weer een typisch gevalletje twister spelen met de media.
Drivers vind ik ook zeer vreemd, zeker aangezien Vista en 7 hetzelfde driver model delen. Drivers die werken onder Vista zouden perfect moeten werken onder 7.
Ik denk dus ook dat er wat meer bij zit te kijken.
It's A Conspiracy!
Hoezo oneerlijk?

Dat je met Boot camp windows kan gebruiken is alleen maar een extra toevoeging en geen beperking. In eerste instantie zou windows er helemaal niet erop draaien omdat Windows geen EFI support en dat ligt meer aan Microsoft.

Linux kan je namelijk wel gewoon installeren zonder boot camp.
Wat is er eigenlijk zo specifiek aan hardware behalve EFI dat er extra drivers nodig zijn?
Je bedoelt wat er zo specifiek Apple is aan de Apple muis, Apple toetsenbord, Apple camera, Apple remote, Apple .. ? :)
Ach, het beestje heeft USB, en er is een standaard die 'HID' heet, de muis en toetsenbord zouden theoretisch geen punt zijn (hoewel ik toevallig weet dat Apple als enige I/O fabrikant de apparaten niet als standaard HID laat werken). Verder is de meeste zut die je noemt gerelabelde logitech/creative/broadcom/...? zut met een Apple jasje er om.
Probeer buiten Apple om maar eens een driver te vinden voor een ingebouwde iSight-webcam... gaat nog een behoorlijke tocht worden ben ik bang.
maar voor de videokaarten, chipsets etc etc zijn gewoons tandaard werkende drivers, is gewoon pc hardware. ik geef toe de isight word wel lastig.
Standaard videokaart?
Jij hebt nog nooit een Macbook/iMac van binnen gezien?

Het zijn geen standaard onderdelen wat je bij de pc boer kan kopen.
Die kaarten zijn soms op het mainboard zelf geÔntegreerd.

Dat het van NVidia of ATI komt betekent toch niet meteen het standaard is?
Of denk je dat die ook geen maatwerk kunnen leveren?

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 25 oktober 2009 12:32]

Standaard videokaart?
Jij hebt nog nooit een Macbook/iMac van binnen gezien?

Het zijn geen standaard onderdelen wat je bij de pc boer kan kopen.
Die kaarten zijn soms op het mainboard zelf geÔntegreerd.
Raad eens wat: Dat geldt ook voor de concurenten van deze 2 apparaatjes
Of dacht jij soms dat een bijvoorbeeld Dell laptopje wel met standaard PC onderdelen werkt die je zo even bij de computer winkel haalt?
gaat het nog een behoorlijke tocht worden ben ik bang.
Challenge!

Google zoektocht: "iSight drivers for windows"

XP drivers:
http://www.maconlysource.com/?p=885 (Scroll wat naar beneden voor de drivers)

Als Windows 7 zo'n 9 jaar oud is, zullen er ook wel drivers voor te vinden zijn. Nee, serieus.
Het is enkel een kwestie van tijd voordat er voor 7 ook drivers te vinden zijn. 7 is nog maar net uit, dus ontwikkelaars hebben nog niet veel kansen gehad om drivers ervoor te maken. ;-)
Je reactie is compleet onzin.. De iSight is gemaakt door apple.. Die drivers die je daar laat zien komen gewoon uit bootcamp.. Apple is de maker van de iSight.. Dus het heeft niks met tijd te maken Apple heeft besloten geen drivers te maken voor Windows 7.. Good Luck
Buiten Apple om? Eitje. Installeer een recente Linux distro op je MacBook de de ingebouwde iSight webcam werkt gelijk. De driver daarvoor zit gewoon in de 2.6.28+ kernels.

Net als de rest van de hardware trouwens. Soms moet je even een nieuwere versie downloaden(voor de ingebouwde intel soundchip bijvoorbeeld) maar alles is aan de praat krijgen. Zonder hulp van Apple.

Zo exotisch is de hardware nu ook weer niet hoor.
Wel eens op een iMac geprobeerd 20" dan crasht linux al bij de installatie.
Dat er open source drivers zijn is leuk mee genomen maar ze hebben dat wel moeten uitpluizen om werkend te krijgen.

Voordeel van Linux is dat je geen boot camp nodig hebt om op EFI systemen te installeren.

Maar ook Linux ondersteund niet alles , wifi wil nog wel eens een probleem zijn en dit kan je soms nog op lossen met madwifi.
dat er apple op staat betekent niet dat het niet gewoon standaard chips aan de binnenkant kan hebben. En de driver kijkt niet naar de buitenkant.
Dat er Apple op staat betekent wel dat het op een andere manier toegepast kan zijn.. OEM mobo's en chipsets zijn bijv. gewoon totaal anders dan retail. Retail werkt altijd met generic drivers, maar er zijn zat OEM systemen waarbij bijv. het trackpad van synaptics alleen werkt met de OEM driver en anders niet. Net als camera's, speciale functietoetsen, audio/video in en output en ga zo maar door.

Misschien tijd dat je eens gaat tweaken :)?
Jij denkt soms dat er een logitec webcam erin zit? |:(
Het zijn geen standaard componenten :+
Dat zou ik ook wel willen weten, vooral omdat Windows Vista 64 en Windows 7 geen BIOS meer nodig heeft, maar ůůk met een EFI kan werken. Native, geen emulatie, niets. Er was laatst zelfs een MSI moederbord waar de BIOS door middel van een flash vervangen kon worden door een EFI, die niet niet alleen sneller in het 'post'-en was, maar ook meer features gaf (zoals een webbrowser). Point being: iets als bootcamp zou Łberhaupt niet nodig hoeven te zijn. Of Apple zegt welliswaar 'EFI', maar houd zich niet aan 'EFI'. Net zoiets als die snertstreek van Compaq jaaaaaaaaaaaaren geleden om vierkante PS/2 poorten op die bakkies te zetten.

Dit lijkt me gedeeltelijk kostenbesparing (drivers zal ťcht het punt niet zijn met de standaard nVidia en Intel zut die ze in die Macs stoppen), gedeeltelijk 'koop snel een nieuwe mac! nu ook met Windows OEM!'. Overigens: economische levensduur van een PC is gemiddeld 3 jaar, laat deze PC's net allemaal even oud zijn. Hoewel je een zaak kan hebben dat de feitelijke levensduur langer is, zou een OEM er zo lang 'service' op moeten bieden.

Persoonlijk heb ik om deze redenen elke vorm van 'geheelproducten' (incluus DRM) een beperking gevonden. Leuk dat je het als Apple makkelijk maakt voor de klant, maar door het dicht te timmeren en anders te moeten zijn dan de anderen (face it, elke OEM bouwt PC's van dezelfde kwaliteit en zelfs dezelfde onderdelen als Apple, en ja, soms zelfs betere kwaliteit, toughbooks etc...), maak je het op de lange termijn lastig. Wie heeft hier als tweaker niet ooit op een moment een oud PC-tje kunnen hergebruiken voor het een of ander? Ik weet nog dat ik vroeg‚h toen ik al lang en breed met mijn Athlon XP 1700+ had vermomd als 2600+ een 'meterkast bakkie' bouwde uit een ouwe gedumpte P2 266, en er mijn eerste Linux/BSD experimenten op deed. En recent zelfs een oude P3 500MHz die ik misbruikt heb als testbak in melige bui van 'eens kijken op wat voor gare hardware we de W7 RC nu weer kunnen laten draaien'.

Stiekem wel pijnlijk eigenlijk, dat deze dure macs blijkbaar minder geavanceerd zijn in moderne OS-keuzes dan een Pentium 3 Katmai 500MHz uit 1999.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 24 oktober 2009 17:04]

het word niet officieel door apple ondersteund maar het kan wel.
geen idee wat je duidelijk wilt maken met je punt. Je criteria zijn nogal subjectief te noemen, een toughbook betere kwaliteit, afhankelijk van wat je criteria is. Indien het gaat over het gooien met laptops en erover rijden met een auto: ja, zonder meer. Maar het ding is ook trager dan de gemiddelde laptop enz. enz.

Het grote voordeel bij apple is dat ze maar een beperkte range systemen hebben waardoor je zeer precies kunt testen. Daar het os ook van jouzelf afkomstig is kun je zeer veel tijd steken in alles optimaal laten werken. En dat zijn dingen waar je natuurlijk voor kunt betalen.

En minder geavanceerd: bleh ! met hoeveel dingen moet je bij sommige dingen wel liggen klooien omdat je niet voldoet aan de systeemeisen terwijl het toch echt wel werkt. Je hebt als bedrijf een naam hoog te houden en stel dat er nu wat bugs zijn op die systemen die de moeite van het oplossen niet waard zijn maar wel veel geld kosten om op te lossen, dat apple zegt van nou we doen het officieel gewoon lekker niet, het kan wel en die wat er perse behoefte aan hebben zullen het ook wel doen dan, maar op die manier schaad het onze naam niet als er veel crashes of bugs zijn.
Je bent altijd duidelijk anti-Apple, maar het kan dus gewoon wel... en nu jij weer. :)
Eerst miept iedereen dat een driver-pack van apple (want dat is wat Apple hier bedoelt) iets voor de onnozele gebruiker. En nu met dit nieuws gaan de zogenaamde tweakers weer miepen dat ze zelf hun drivers moeten gaan zoeken voor het kunnen scrollen met twee vingers en de iSight camera.

Volgens mij een geval van klok en klepel voor de zeurpieten hier. Of durft men niet zelf te zoeken naar drivers?
Nou, als je als bedrijf van de daken roept dat "it just works" en dat je als gebruiker geen fratsen hoeft uit te halen om de zut aan de praat te krijgen, dan kun je dit soort reacties verwachten.

Je betaalt wel de hoofdprijs voor die Apple produkten, dus het minste wat ze kunnen doen is die drivers voor jou bij elkaar zoeken.
De Mac werkt toch ook zoals het moet?

Volgens mij zou Microsoft zelf eerst de boel op orde moeten hebben voordat het fatsoenlijk werkt.

Zelfs Vista werkte beter op Apple systemen dan op die lompe Windows bakken.
Dit dankzij Apple die de drivers maar zelf heeft gemaakt omdat blijkbaar Microsoft daar te lui voor was of misschien wel niet eens in staat was.
wrong ! veel fabrikanten van hardware schrijven crappy drivers. Microsoft heeft een testprogramma om te kijken dat alles werkt zoals het moet, maar veel fabrikanten doen er dus geen moeite voor. Niet de fout van microsoft, wel die van de hardwarefabrikant. Apple heeft de luxe zijn eigen drivers te kunnen maken omdat het maar een select aantal systemen is, no way dat microsoft soortgelijk kan doen voor windows. Het gebash naar apple hierover is onterecht, maar jouw uithaal naar microsoft getuigd van evenveel onkunde over het onderwerp imo ...
kijk van welk jaar die dingen zijn :P Je hebt het over een heel kleine groep, apple maakt het je ook niet onmogelijk om het te laten werken, ze supporten het alleen niet ;) In de praktijk betekend dat: apple wil zijn naam er niet aan verbinden maar waarom zou het niet werken.

Veel gezwam in dit topic dus om helemaal niets. Waarbij me ook opvalt dat tweakers de laatste tijd meer en meer voor telegraaf-stijl topictitels kiest ... Deze titel heeft nauwelijks iets te maken met wat er in het bericht staat, aangezien je dus wel degelijk windows 7 kunt draaien, getuige enkele replies.
Wat is er eigenlijk zo specifiek aan hardware behalve EFI dat er extra drivers nodig zijn?
Een 'normale' PC is een grote backwards-compatibility hack om te zorgen dat oude software nog steeds werkt, je wilt namelijk wel DOS 1.0 kunnen draaien op je 6-core i9, toch ? Zo zal een x86 CPU bij het booten net doen alsof hij een 8088 is ('real mode').

Een deel van deze hacks zijn gewoon onderdeel v/d de x86 spec en zal op een intel Mac identiek zijn, maar omdat een intel Mac natuurlijk alleen bedoelt is om OS X te draaien kan ik me zo maar voorstellen dat een aantal van dit soort dingen niet aanwezig is op een Mac omdat het gewoonweg niet nodig was. Een Mac heeft bijvoorbeeld geen seriŽle of parallelle poorten, geen PS/2 of DIN keyboard plug, geen pc-speaker, enzovoort. Ik vraag me af wat er gebeurt als je een OS draait dat dit soort hardware wil aanspreken.
Wat een verzameling onzin heb je daar eigenlijk. Macs hebben ook gewoon een soort van pc speaker zoals menig pc dat ook heeft. In geval van laptops zijn het natuurlijk de interne speakers. Daarin verschillen beide systemen niet, op zowel een pc als een Mac mini kun je op de interne speaker het nodige aan geluid afspelen. Vroegah was dat zelfs de enige mogelijkheid om "muziek" uit je computer te krijgen.

Dingen als PS/2, DIN, parallelle poort en seriŽle poort zien we inmiddels al jaren niet meer op zowel Macs als pc's. Op sommige apparaten wil je 1 of meerdere van de genoemde poorten nog wel eens aantreffen maar feit blijft dat je die poorten vandaag de dag alleen nog maar middels usb converters kunt verkrijgen (m.u.v. DIN want dat is echt dermate oud dat het helemaal niet meer gebruikt wordt). Kijk hier op het forum maar eens naar mensen die graag hun PS/2 muis/toetsenbord op hun laptop aangesloten willen hebben of de mensen die nog een oude printer met parallelle poort aangesloten willen hebben of de professionals die een seriŽle poort nodig hebben voor het managen van switches, firewalls, microcontrollers, etc. Hetzelfde geldt voor dingen als floppydrives.

Het grappige is dat veel van die zaken wel gewoon werken in OS X. Ik sluit een Keyspan usb-serial converter aan en ik kan gewoon met screen en minicom connecten. Datzelfde kan ook met een parallelle poort en de usb floppydrives. Je zult alleen nogal wat moeite moeten doen om uberhaupt nog hardware te vinden die dat oude spul nog gebruiken, het meest gaat toch al middels usb (aantal producten uitgezonderd die nu nog steeds seriŽle poort gebruiken) dus daarmee is je redenatie al helemaal krankjorum van de hoogste orde te noemen. Als ik nu de winkel in stap kan ik niet meer aan DIN toetsenborden komen, PS/2 is ook al nagenoeg onmogelijk (tenzij je mazzel hebt en er nog ergens zo'n ding op de plank ligt) dus waarom zou een computer en een OS daar nog ondersteuning voor moeten bieden? Dat doen hedendaagse OS's dus ook niet bepaald meer. Er kan best nog wel wat support in zitten maar dat levert dus geen probleem op voor de Mac zelf. Oudere OS's kun je niet gebruiken icm Boot Camp omdat het die niet ondersteund en er ook problemen zullen zijn met de EFI en de BIOS extensie in de EFI. Wil je die draaien dan zul je virtualisatie software als Parallels of VMware Fusion moeten gebruiken die zonder problemen de nodige zaken kunnen vertalen naar het guest OS (denk hierbij aan het doorgeven van de input devices).

Apple maakt gewoon gebruik van de hardware zoals deze op dit moment voor handen is en waar fabrikanten als Dell, HP, Lenovo, IBM, Sun, Acer, etc. ook allemaal gebruik van maken in hun machines. Apple doet het alleen een beetje anders dan de rest van de x86 computermarkt omdat zij wel standaard gebruik maken van de EFI van Intel (anderen doen meestal niet aan EFI en sommigen hebben het op een paar types naast de bios die standaard gebruikt wordt). Hierdoor sluiten hun Intel machines aan op de rest van de pc markt en op hun oude PowerPC Macs. Dat levert voor zowel de oude klanten als de nieuwe een voordeel op voor zover die klanten er Łberhaupt wat van zullen merken.

Samenvattend: je schetst nu een algeheel geldende situatie in de x86 wereld die absoluut niet alleen van toepassing is op Macs en waar dus eigenlijk iedere x86 fabrikant "last" van heeft.
je bedoelt met je vraag wat er zo specifiek is aan de hardware van genoemde, niet ondersteunde, modellen?

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 24 oktober 2009 16:50]

EFI daar zal Bootcamp zelf al wel voor zorgen. Maar wellicht dat er op Apple mobo's hier en daar wat Apple-specifieke toevoegingen zitten?
TouchPad, Keyboard, iSight vereisen speciale drivers. Misschien ook Bluetooth, maar alles is perfect aan de praat te krijgen met wat extra moeite :)

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 24 oktober 2009 17:24]

Ik wist niet dat Windows draaien op een Apple zo gebruikelijk was dat Apple er zaken voor schrijft en mee helpt.
Ik snap dat de hardware vaak niet heel speciaal is en dat er genoeg hobbyisten ermee aan de gang gaan, maar dat het op zo'n (officiele) manier gaat wist ik echt niet.
Omdat de MAC en OSX gewoon nog geen goede vervanger zijn van PC en Windows en je niet alles met de MAC kan doen wat wel met Windows kan. Om er voor te zorgen dat mensen de door gebruikersvriendelijkheid verborgen beperkingen toch niet tegen komen bied Apple ze de mogelijkheid om een echt OS op de hardware te draaien.

Want waarom zou Apple anders de mogelijkheid bieden om Windows te draaien als OSX zo goed was?

Je moet een MAC vergelijken met een Ferrari of Austin Martin. Het ziet er mooi uit, het rijd lekker en je voelt je er als een koning te rijk in. Je betaald er ook de prijs voor maar je krijgt er gewoon een 1300 motortje in. Bootcamp is eigenlijk een gereedschapsetje om een eigen gekochte V12 er in te kunnen bouwen als je eventjes echt ermee wilt rijden :)
Want waarom zou Apple anders de mogelijkheid bieden om Windows te draaien als OSX zo goed was?
omdat je soms legacy apps en compatibility met oude versies van excel nodig hebt of omdat je geen console hebt om spelletjes te spelen? windows is voor het spelen van spelletjes nog altijd een beter platform dan mac os x.

je autovergelijking is onzin maar dat weet je zelf ook wel.
Wat kan je beter op windows dan, behalve gamen?
Ik heb windows niet meer gemist de afgelopen 6 jaar.
Ik gebruik Windows ook nog maar zelden.

Ik vind het wel een beetje zuur dat Adobe verder is op de PC dan op de Mac. En dan doel ik op het ondersteunen van 64 bit, dat onder OS X nog niet mogelijk is. Zonde dat ik daardoor niet meer dan 3 Gig geheugen voor Photoshop kan alloceren.
Wat een l*lverhaal... wat is een echt OS? Dat je er op kan gamen vanwege vendor-lockin?

Bovendien kan heel veel met virtualisatie gedaan worden (Parallels doet het goed dacht ik), als je het niet over games hebt.
Want waarom zou Apple anders de mogelijkheid bieden om Windows te draaien als OSX zo goed was?
Misschien omdat de vraag van klanten bestaat om af en toe een Windows programmaatje draaien, muppet?

Ik weet dat dit ongelooflijk veel inbeeldingsvermogen vraagt, maar het is echt niet zo moeilijk.
Om er voor te zorgen dat mensen de door gebruikersvriendelijkheid verborgen beperkingen toch niet tegen komen bied Apple ze de mogelijkheid om een echt OS op de hardware te draaien.
Euh, wat? In tegenstelling tot de gemiddelde wintel wordt een Mac wel geleverd met een echt, UNIX-based OS. Je praat poep.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 25 oktober 2009 02:05]

Het is juist 1 van de redenen om de Mac tegenwoordig aan de man te brengen... mocht het voorkomen dat je Windows nodig hebt dan kan het. Ik gebruik bootcamp niet eens, Windows 7 draait prima in een virtuele omgeving en zelfs samen met OSX zodat je niet eens het verschil ziet tussen beiden.
Werkt aero in je virtuale omgeving? Ik draai momenteel alleen XP, dus ik heb geen idee.
Alles werkt. Leveren volledig functionele drivers, waaronder ook volledig functionele video drivers.

Je kan er ook prima op gamen.


edit:
ow, is in een virtuele omgeving

daar had 'k 'ff overheen gelezen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 25 oktober 2009 18:08]

Sinds kort pas, VMWare komt met een versie uit die Aero ondersteunt. Maar goed, ik heb dat totaal niet gemist hoor, het ging mij dan om het draaien van Office e.d. Gamen, zoals Gamebuster hierboven aangeeft, kan ook, maar natuurlijk verre van uitstekend. Ik geloof dat men op DirectX9 zit ook.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 oktober 2009 10:06]

Zie nu pas dat het ging om een virtuele omgeving; foutje :)
Het is een verkoopsargument om mensen gerust te stellen. Door mensen er op te wijzen dat ze al hun oude programma's kunnen blijven gebruiken in dezelfde omgeving die ze al gewend zijn is de Mac perfect om eens iets nieuws te proberen. Lukt het niet met OSX dan kan je nog altijd verder zoals je dat vroeger deed. Bij Apple weten ze ook wel dat de kans klein is dat de gebruikers ook effectief Windows gaan installeren.
En daarbij word de aanschafprijs nog een heel stuk hoger. Het is al duur maar nu word het onbetaalbaar.
En daarbij word de aanschafprijs nog een heel stuk hoger. Het is al duur maar nu word het onbetaalbaar.
Ja, die $30 die ik legaal voor Windows XP betaald heb via het werk maakte mijn dure Mac *echt* wel onbetaalbaar.
Tja maar OSX biedt voor mensen die meerwaarde die de prijs dan weer veroorloofd. Het is nu aan Microsoft om te bewijzen dat ook zij een meerwaarde kunnen bieden aan de consument, want de reden dat velen overstappen naar de mac is dat ze niet meer beperkt zijn tot enkel wat mailen en surfen.
"veel"?

De meerderheid van mijn collega's hebben Mac's thuis. Geen enkele terug naar Windows teruggegaan zijn.

Om maar te zeggen: mijn mening tegen jouw mening. Een waardeloos argument.
Lol alsof jij zoveel hoort van windows gebruikers die een Mac proberen en terug naar windows gaan. Kijk alleen al naar deze pagina, als je hier 5 windows gebruikers vindt die na het kopen van een Mac terug zijn geswitcht naar Windows dan zal het veel zijn. De meerderheid van de switchers roept juist dat ze nooit meer terug willen naar windows.

Beweren dat Macs geen meerwaarde bieden boven windows voor consumers is pas onzin. Windows zal wel goed werken als je je goed informeert, maar voor velen is het de tijd niet waard om te gaan informeren welke programma's handig werken voor beginners en welke voor gevorderden zijn. Dat soort gebruikers en laat ons eerlijk zijn dat is nog steeds de meerderheid van de bevolking vinden gemakkelijk een meerwaarde in OSX omdat alles hen aangereikt wordt. Taken die consumers uit hun computer willen halen in deze gadget age zijn volledig geautomatiseerd. De generatie die enkel kon mailen en surfen heeft youtube en dergelijke ontdekt. Zelf je filmpjes maken, zelf je muziek maken dat zit gewoon standaard bij een Mac ook voor beginners.


Volgens mij haat je Apple zo hard omdat Macs beginnelingen toelaat om media te creŽren waar jij met al je kennis toch nog steeds veel geld zou moeten neertellen om het uit Windows te halen :)
Windows 7 home premium x64 draait als een zonnetje op mijn MBP 13" van mid 2009 met bootcamp voor Vista x64.

Wachten tot de officiŽle bootcamp is dus niet echt nodig
Hoe heb je dan drivers gevonden voor de chipset e.d.?
Een Apple maakt ook gewoon gebruik van Intel chipsets bv, dus die zitten ofwel al ingebakken in Windows, of kan je ze gewoon installeren van de website van Intel.

Zo heeft mijn MacBook bijna exact dezelfde hardwareconfiguratie als mijn Medion laptop...
Je apple is gelijk aan je aldi laptop? heb je daar specs van van beide? Dat vind ik wel een grap namelijk :+
GPU: Intel GMA 950 met 64MB shared RAM.
RAM: Hynix 2x 512MB DDR-2
CPU: Intel Core Duo T2300E
LAN: Realtek 8100E 10/100Mbit
Chipset: Intel 945GM Express
Audio: Sigmatel
Resolutie: 1280x800
WLAN: Atheros AR5007

Mijn MacBook verschilt alleen op vlak van LAN. Voor de rest zijn ze gelijk.
De RAM-reepjes hebben zelfs hetzelfde typenummer :)

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 24 oktober 2009 17:23]

Maar die CPU is dan toch wel een HEEL groot verschil, al helemaal qua prijs. Ik geloof dat een mid-2009 MB een T8600 heeft? kan me vergissen, maar in ieder geval geen T2300... En ik krijg zo'n gevoel dat het RAM ook een iets betere kwaliteit heeft.

On-topic: Windows 7 heeft voor mij nog steeds geen meerwaarde. Ik draai apps die ik wil draaien nog altijd fijn onder Wine voor OS X en raad iedereen dan ook Crossover aan.

Windows 7 is trouwens ook gewoon Vista 1.5; dus dan snap ik het argument 'Driver' al helemaal niet meer. Hebben Vista en W7 niet gewoon precies hetzelfde driver model?
Maar die CPU is dan toch wel een HEEL groot verschil, al helemaal qua prijs. Ik geloof dat een mid-2009 MB een T8600 heeft? kan me vergissen, maar in ieder geval geen T2300... En ik krijg zo'n gevoel dat het RAM ook een iets betere kwaliteit heeft.
Maar het is een vergelijking tussen een MacBook uit 2006 en een Medion uit 2006.
Dus waarom haal jij er een mid-2009 macbook bij ?

Het typenummer van de RAM is zelfs exact hetzelfde, dus er zit geen enkel verschil in.

Maar natuurlijk mag je Windows 7 geen meerwaarde vinden hebben, daarvoor leven in we in een vrij land :)
Ik geloof dat het drivermodel idd. redelijk hetzelfde is, alleen is WDDM 1.1 geÔntroduceerd dacht ik.
Goh jou computer bestaat alleen uit geheugen?
In een Macbook past echter lang niet alle merk geheugen.
Kingston bijvoorbeeld dat werkt voor geen meter en onverwachts leveren die namelijk nogal flink wat kuren op.

Wat jij van W7 vind moet jezelf weten.
Maar kom niet met gebrekkige kennis aan om te denken dat de hardware hetzelfde is want dan weet ik dat jij er niks vanaf weet :)
eigenlijk moet je ook prijzen van beide erbij zetten, vind je niet? Maar eh, mooi voorbeeldje van waarm een Mac zoveel duurder moet zijn dan een Pc. 't is allemaal betere hardware enzo :z
Reken jij anders de prijzen maar eens terug van een iMac 21,5". Alles teruggerekend, zoveel mogelijk de zelfde componenten. Al met al kost de iMac je 50 tot 100 euro meer.
Alleen heb je dan wel alles geÔntegreerd in de monitor en een veel mooier design dan wanneer je een lelijke kast en aparte monitor koopt.
Op een bedrag van 1000 euro kan 50 tot 100 mij dan ook niet meer schelen... graag zelfs voor het mooie uiterlijk. Qua prijs is het verschil tussen iMac en PC iig erg klein.
Tussen laptops en MacBooks is het verschil wel groter, maar als we kijken naar design, bouwkwaliteit en gewicht dan zie je ook dat je ze niet met elkaar kan vergelijken.
Dan hebben we nog niet gepraat over OSX, wat voor de consument denk ik prettiger werken is dan windows, maar dat is meer mening dan feit.