Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Submitter: Simmity

Apple heeft Boot Camp 6 aangekondigd, blijkt uit een ondersteuningspagina op de Apple-support-website. Het installeren van de nieuwe versie vereist OS X Yosemite en ondersteunt modellen iMacs en Macbooks uitgebracht vanaf medio 2012.

Apple Boot Camp logo (75 pix)Mensen met bestaande 32-bit-Windowsinstallaties kunnen deze niet upgraden en zullen een 64-bit-versie van het nieuwe besturingssysteem moeten installeren, schrijft het bedrijf op een support-pagina, waar ook de volledige lijst van ondersteunde modellen staat.

Boot Camp 6 zorgt voor ondersteuning binnen Windows 10 voor verschillende elementen die beschikbaar zijn in sommige nieuwe Mac-versies, zoals ondersteuning voor usb-3 en usb-c, thunderbolt, het ingebouwde sd- of sdxc-kaartslot, Apple SuperDrives en Apple's eigen toetsenbord, muis en trackpad.

De nieuwe Boot Camp zorgt zelf automatisch voor de download van alle benodigde Windows-drivers. Macrumors laat weten dat de update nog uitgerold wordt en nog niet beschikbaar is voor OS X, maar soms al wel opduikt in Windows-partities.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Ik draait Windows 10 al maanden op mijn MacBook Pro 2012 model zonder problemen.
Ondersteuning wil zeggen dat je bij Apple kan aankloppen als het niet werkt. Niet dat de software geen Windows 10 kan draaien.
Op mijn 2010 Macbook werkt de touchpad niet op Windows 10. Apple gaat ook geen Boot Camp 6 voor mijn Macbook ondersteunen. Als ik de Windows 7 drivers probeer te installeren dan zegd het dat het alleen mogelijk is op Windows 7, zelf in compatibility modus..

Waarschijnlijk is het mogelijk om de installer te modificeren om die check te vermijden, maar ik had er geen zin in en ging terug naar 7 :(

[Reactie gewijzigd door jerkitout op 13 augustus 2015 14:24]

Na de installatie van Windows 10 op mijn MacBook Pro (2011) deden bij mij ook heel wat hardware onderdelen het niet goed. Via het venster "programma onderdelen" via configuratiescherm kan je voor elk ge´nstalleerd programma aangeven of je deze wilt herstellen of verwijderen. Nadat ik op herstellen heb gedrukt zijn de drivers en de helper opnieuw ge´nstalleerd, met als gevolg dat alles het als een zonnetje doet! Werkt misschien ook bij jou!
Interessant, ik zal nog een poging doen. Bedankt voor de tip _/-\o_
Je kunt de oude bootcamp 5.1 ondersteuningssoftware met windows 8.1 drivers ook los downloaden en installeren.

Jullie laptop heeft de volgende nodig:
https://support.apple.com...le=nl_NL&viewlocale=nl_NL

In deze download zit een setup.exe en hiermee installeer je in 1 keer alle drivers + software opnieuw.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 augustus 2015 15:04]

Mijn Macbook ondersteunt helaas alleen de 4.x setup

[Reactie gewijzigd door jerkitout op 13 augustus 2015 15:22]

Download de "oude" Boot Camp 4.x ondersteuningssoftware.
Als je goed kijkt in de files in de map Apple/Drivers dan zul je zien dat er drivers beschikbaar zijn voor alle onderdelen, welke je gewoon kan installeren (ook terwijl deze eigenlijk alleen voor W7 zijn)

Daarna, zoals pauldonders zegt via je apparaatbeheer even je device verwijderen en dan opnieuw zoeken en hij zou wel moeten werken.

Zo heb ik mijn SD kaart lezer van mijn 2010 iMac aan de gang gekregen in W10 :)
Mja inderdaad werkt het dan wel. Het ziet er ook niet echt uit alsof het veel moeite kost om iets beschikbaar te stellen voor oude devices, maar dat doen ze blijkbaar niet.

Misschien is het het nog waard om het zelf in elkaar te zetten als installatie, dan wel handleiding maken? Zodat ook de minder ervaren tweaker er wat mee kan?
Wie weet. Ik heb de moed al een beetje opgegeven met Boot Camp op oudere devices.
Ik was positief verrast dat de upgrade naar Windows 10 uberhaupt werkte :)
Ja, maar als ik deze aan click, zeggen ze dat ze alleen werken op Windows 7. Compatibility modus helpt niet. Dat was juist het initiale probleem...
Je moet niet de .exe hebben, maar de .msi bestanden :)
Ik kan ze niet individual installeren, ik krijg hetzelfde melding dat het niet Windows 7 is

edit: double post

[Reactie gewijzigd door jerkitout op 13 augustus 2015 16:03]

Op mijn 2010 Macbook werkt de touchpad niet op Windows 10. Apple gaat ook geen Boot Camp 6 voor mijn Macbook ondersteunen. Als ik de Windows 7 drivers probeer te installeren dan zegd het dat het alleen mogelijk is op Windows 7, zelf in compatibility modus..

Waarschijnlijk is het mogelijk om de installer te modificeren om die check te vermijden, maar ik had er geen zin in en ging terug naar 7 :(
Gewoon de installer uitpakken met bijvoorbeeld winrar of 7-zip.
Dan ga je vanuit je Apparaatbeheer naar dit device, kies stuurprogramma's installeren of bijwerken en browse naar de folder waar je net de installer hebt uitgepakt. Voila je hebt nu de hardware check omzeilt en de drivers met de hand ge´nstalleerd. Helemaal geen installer modificatie voor nodig.
Ondersteuning wil zeggen dat je bij Apple kan aankloppen als het niet werkt. Niet dat de software geen Windows 10 kan draaien.
Het is bijna hetzelfde als ondersteuning in virtual machine software. Ja, nieuwe besturingssystemen werken als guests vaak met oude versies, maar officiŰle ondersteuning geeft aan dat het ook getest is en dat er mogelijk nog bugs geplet zijn.
Doet bij jouw het "apple toetsenbord" het ook volledig? Want sinds ik de upgrade heb gedraaid van W8 naar W10 op m'n Macbook, fungeert het als een Windows toetsenbord. Dus F1 t/m F12 zijn ook daadwerkelijk F1 t/m F12, ipv shortcuts voor helderheid, volume, etc. Ook heeft m'n Touchpad geen "touch" meer. Je moet echt klikken.
Klopt, Apple gooit namelijk een zooi drivers en wat tools bij de installatie waar ze op 'in breken' als je met Bootcamp installeert. Die tools worden weggedaan als je een upgrade uitvoerd d.m.v. Windows. Aangezien Apple nu officieel ondersteuning geeft, betekend dat, dat je nu vanuit bootcamp een schone installatie moet uitvoeren ˇf op internet die tool moet zoeken die Apple in Windows 10 voegt. Optie 1 lijkt me het makkelijkst.
Ik heb de drivers, na de upgrade naar windows 10, opnieuw ge´nstalleerd door de support software te downloaden.

https://support.apple.com...le=nl_NL&viewlocale=nl_NL
of
https://support.apple.com...le=nl_NL&viewlocale=nl_NL

Let op: Dit betreft nog de 5.1 drivers en niet de 6 waarover in dit artikel gesproken wordt.

In deze download zit een setup.exe die alle drivers in 1 keer installeert. Het enige wat nog niet helemaal lekker werkte was de Multitouch op mijn trackpad.
Hiervoor heb ik Trackpad++ ge´nstalleerd.

[Reactie gewijzigd door Sepio op 13 augustus 2015 15:13]

Wat het toetsenbord betreft. In de Windows tray staat een bootcamp icoontje.
Klik hier op en kies Boot Camp-configuratiescherm...
Ga vervolgens naar het toetsenbord tabblad. Hier vind je een vinkje waarmee je de werking van de functietoetsen insteld.

Het trackpad kan je hier ook enigszins configureren.

Ps. Ik heb nog de oude Boot-Camp.
Windows Multitouch gestures werkten niet op mijn Trackpad onder Windows 10 Bootcamp (hele partitie verprutst ondertussen dus weet niet of dit het oplost).
Ik heb hiervoor Trackpad++ ge´nstalleerd. Dit werkt prima.
Dit werkt wel maar niet ideaal.
Enige probleem dat ik ervaar is dat de functietoetsen icm de FN-toets niet werken. Geluid harder/zachter zetten lukt dus niet. Jou wel?
Doet alle powersaving het ook op de macbook? Vroegah had je via bootcamp alleen speedstep en de rest werd gewoon niet gebruikt, dus een slechte accuduur.
Ben benieuwd of de performance in Windows dan ook nog beter wordt, heb altijd het idee dat de Intel drivers vrij ondermaats presteren. Huidige display-driver crashed ook nog regelmatig en vraag ik me af of sommige scaling-bugs gerelateerd zijn aan Windows of de drivers.
En de touchpad doet het ook niet helemaal top (gaat vaak terug naar oude instellingen) of dat de fn-functie-toetsen niet meer werken.

In ieder geval fijn dat er een nieuwe versie komt. Die was dan ook hard nodig.

Nog meer mensen die problemen ervaren met BC5 op Win10?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 augustus 2015 15:34]

Ik geloof niet dat Apple heel erg zijn best doet om de Windows drivers te perfectioneren. Daarmee zouden ze zichzelf alleen maar kunnen benadelen. Het zou mij niets verbazen als ze expres een lagere prestatie creŰren met Windows drivers voor Apple producten, om te voorkomen dat te veel mensen overstappen. Mijn baas heeft een macbook air met bootcamp en W7 en na de eerste installatie heb ik nooit nieuwe drivers voorbij zien komen voor de Apple hardware. Dus lijkt erop dat Apple niet heel hard werkt om Windows goed te supporten.
Ja is ook waar natuurlijk, maar in principe is het gewoon Intel hardware die vast ook wel in andere devices voorkomt (al dan niet in andere opstelling). En daar bovenop dus Apple zaken. En ze hebben er weinig baat bij om de ondersteuning heel goed te maken, maar toch vind ik het raar dat hetgeen ze aanbieden ook niet altijd lekker werkt.
Zo zit er zeker in BootCamp 3, 4 & 5 in KeyAgent.sys (toetsenbord) een bug die een blauw scherm kan opleveren. Met `verifier` kom je 'm geheid tegen na inloggen. Vraag me af of die eindelijk opgelost is in Boot Camp 6.
Ik snap niet dat je post een 0 krijgt want de prestatie en functionaliteit van de Apple drivers zijn inderdaad belabberd.

Ze lopen daar flink achter de feiten aan, driverhell wordt met name door Apple veroorzaakt. Zelfs als je een CD/DVD/USB stick door OSX laat maken.
Wel wat driver issues gehad, maar deze opnieuw ge´nstalleerd en alles werkt prima, ook de touch op de mighty mouse.
Vooralsnog geen problemen ontdekt verder. :)
Waarom verkiest iedereen bootcamp boven het installeren op de normale manier? Gewoon booten vanaf dvd/usb stick met de option key.
Bootcamp is meer een verzamelnaam voor de ondersteuning die Apple biedt op het draaien van Windows op een Mac. Het is dus niet alleen een manier van booten maar ook het leveren van drivers, een tool om je schijf te partitioneren, etc...
never mind :+ ik zat met Paralels in mn hoofd :+

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 13 augustus 2015 16:50]

Heb ook windows 10 draaien op een iMac 27 (eerste dunne versie).
Vond het een behoorlijk risico, in het bijzonder voor de GPU drivers, maar dat liep gelukkig goed. (upgrade van 8.1)
De ingebouwde SD kaart werkt niet, maar met Boot Camp 6 wordt die dus gesupporteerd (nog niet geprobeerd).
Vorige week ook Windows 10 zonder problemen op een MacBook geBootcampt. Ik miste na de installatie wel enkele drivers en bijv. support voor rechtsklikken omdat de bootcampsoftware niet was ge´nstalleerd na de setup. Nu zet Apple die wel keurig op je installatiemedia dus ik heb achteraf handmatig Bootcamp kunnen installeren.
Boot Camp 6 zorgt voor ondersteuning binnen Windows 10 voor verschillende elementen die beschikbaar zijn in sommige nieuwe Mac-versies, zoals ondersteuning voor usb-3 en usb-c, thunderbolt, het ingebouwde sd- of sdxc-kaartslot, Apple SuperDrives en Apple's eigen toetsenbord, muis en trackpad.
Beetje vreemd geformuleerd. USB 3.0 en USB type C maken inderdaad onderdeel uit van de nieuwste modellen MacBook en Imac, maar al het andere bestaat al vele jaren, sommige zelfs al zo'n 10 jaar.

[Reactie gewijzigd door MooDyBLueS op 13 augustus 2015 14:22]

Ik draai hem sinds de officiŰle release van Windows 10 op Mijn 27” Imac, werkt prima. De bootcamp heb ik dan wel al ge´nstalleerd via een oude Windows 8 installatie. Ook moest ik alle drivers van Bootcamp 5.1 handmatige instaleren omdat de setup melde dat mijn Windows versie niet ondersteund is.

Van ondermaatse driver prestaties heb ik nog geen last gehad. Onder Windows 7/ 8.1 en 10 nog geen vastlopers of zo iets gehad. Games als GTA 5 of Farcry lopen geweldig
Lekker snel. Toen met Windows 7 heeft het jaren geduurt voordat er ondersteuning was.
Een half jaren ja ;)
Apple ondersteund maximaal Windows 7 op mijn macbook white 2009,
Maar ik draai al 2 maand Windows 10 met Windows 7 bootcamp drivers.
Het draait perfect! :P
Beetje vreemd dat Mac Mini 2011 niet eens ondersteund wordt. Het is gewoon een I5/I7 met sandy bridge. Zelfde verhaal voor de Macbook 2011 natuurlijk...