Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: CVG

De tweede PS3-uitbreiding voor Half-Life 2, genaamd Orange Box, is volgens website IGN 'enkele weken' uitgesteld en zal later verschijnen dan de pc- en Xbox 360-versie. Op de officiŽle EA-site is de releasedatum verwijderd.

Orange Box - Half Life 2De vertraging heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de ontwikkeling niet binnen Valve Software gebeurt maar in handen is van Electronic Arts. Het is niet de eerste keer dat een Playstation 3-versie van een spel uitgesteld is. Zo kwam The Darkness een maand later dan de 360-versie en wordt ook beweerd dat het uitstel van Grand Theft Auto IV de schuld is van het lastige programmeren van de Playstation 3-variant. Het spel Stranglehold, wat 7 september uit zal komen op de pc en Xbox 360, zal ook later op de PlayStation 3 verschijnen; een datum is nog onbekend.

Orange Box bevat Half-Life 2, Episode One, Episode Two en de games Portal en Team Fortress 2. De pc- en Xbox 360-versie zullen op 12 oktober te koop zijn en vanaf 10 oktober al te downloaden zijn via Steam, de online spellendownloadservice van Valve.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

@inflatable: Jij noemt het dom, ik noem het slim, wie gelijk heeft zal de tijd uitleren.

Feit is dat Rockstar nu al met GTA4 loopt te klagen over de beperkte opslagcapaciteit van DVD9. Aangezien zij ook rekening moeten houden met consoles zonder harde schijf bij de xbox. Daardoor zal in de toekomst met full-hd spellen en grote spellen een blue-ray disk enorm veel voordeel geven ten opzichte van DVD9, dat terwijl iedereen roept dat ze de blue-ray speler door hun strot geduwd krijgen. Ook zit de xbox360 schijnbaar hier aan 93% van zijn capaciteit, ook niet echt hoopgevend voor de toekomst, aangezien het ding pas 2 jaar op de markt is. Als ik kijk naar de graphics van de ps2, 2 jaar na launch of nu, praat je over werelden van verschil.

Kortom, wat ik pas dom vind is een console, die nu al op zijn max loopt, en daarbij al 2 keer is geupgraded, eerst nieuw mobo in de premium voor oa HDMI en hitte, en nu 65nm technologie in de elite. Dan kan het best zo zijn dat sony een totaal andere architectuur heeft dan de rest, maar wel met toekomstperspectief.
Wat is er zo slim aan een stuk hardware moeilijk programeerbaar maken? Leg maar uit dan..

En wat heeft opslagcapaciteit hiermee te maken? Dat is nog nooit een issue geweest voor de kwaliteit van games.. Vroeger had je games op meerdere floppies, en daarna op meerdere CD's, dus waarom zouden ze niet op meerdere DVD's kunnen? Ik zie het probleem niet zo.. Natuurlijk is meer opslagcapaciteit een voordeel, maar geen belangrijk voordeel, het maakt games niet mooier of beter.. DVD is een beperking voor de Xbox 360, maar de PS3 heeft ook zo z'n beperkingen, zoals het minder efficiente geheugengebruik.. En dat heeft invloed op alle games, niet alleen die paar games die nu al meer ruimte dan 1 DVD nodig hebben.. Lijkt mij een grotere beperking eerlijk gezegd.. Niet voor niks draaien multiplatform games vaak iets beter op de Xbox 360, ondanks de beloftes van Sony dat de PS3 krachtiger zou zijn.. En ja, dan haalt men oude 'het is moeilijk voor te programmeren, we zitten pas op zoveel %' bullshit smoesjes maar weer boven.. Prima allemaal, ga je lekker wachten tot men de PS3 wel helemaal doorheeft, rond die tijd is de PC alweer vele malen krachtiger en is DX11 misschien al uit.. Dus ja, ik vind het nogal dom om een gameconsole extra zo moeilijk programeerbaar te maken dat je er pas op lange termijn alles uit kan halen..

Gameconsoles moeten juist zo snel mogelijk van al hun kracht gebruik kunnen maken, want ze verouderen relatief snel vergeleken met PC hardware die conmstant in ontwikkeling is.. Dat de Xbox 360 en PS3 geen DX10 ondersteunen is alweer het 1e teken van veroudering, en dan is de PS3 nog geen jaar op de markt.. Jammer.. Dan heeft MS het toch een stuk beter aangepakt door de Xbox 360 een jaar eerder uit te brengen toen de hardware nog nieuw en uptodate was met de meest high-end PC systemen..

Dat is mijn mening als early-adopter en high-end gamer.. Op wat voor platform dat is boeit me opzich niet..
Dat de Xbox 360 en PS3 geen DX10 ondersteunen is alweer het 1e teken van veroudering
DX10 ( of openGL ofzo) is software, men kan dat downloaden, of een upgrade toevoegen op de GameDisc zodat men altijd de laatste versie heeft.
Zoiets zou op consoles makkelijker kunnen dan op PC's, omdat de hardware-config van de console overal hetzelfde is, en die bij de PC niet.
Instructies die de hardware niet aankan kan eventueel worden genegeerd of gesimuleerd.

Wat die moeilijkheid betreft: de meeste zeggen ook dat php makkelijker is dan Java, maar Java is gewoon anders.
Als je php gewent bent is Java lastiger, maar met Java kun je weer dingen doen die je met php niet kan.

En je kunt de niet PC-software helemaal vergelijken met games: PC-software wordt geinstalleerd op je harde schijf en van daar af opgestart, hoe doe je zoiets met een XBOX-core ??
Leuk verhaal dat DX software is, maar als de GPU (lees: videochip) in de gameconsoles geen DX10 ondersteunt (en dat doen ze dus niet), dan houdt het echt op..

Ik kan ook Vista met DX10 software draaien op mijn PC, maar met mijn 7900GS videokaart zal ik toch echt nooit games in DX10 kunnen spelen.. En met gameconsoles is het dus precies hetzelfde..

Voordeel van de PC is dat je de videokaart kan upgraden, en er dus een DX10 videokaart in kan zetten.. Bij de gameconsoles kan dat dus niet.. Dat is het nadeel van slechts 1x in de +/- 5 jaar een hardwareupgrade.. Je bent ff uptodate, maar zodra er weer iets nieuws is loop je alweer achter, en dan kan je niks anders doen dan wachten op de volgende generatie gameconsoles, en dan begint hetzelfde verhaal weer vanvoren af aan..
En dat vind ik juist een voordeel, ik koop eens in de vijf jaar een console, en ben daarmee klaar. Schijfje erin en gamen maar. Gelukkig hoef ik niet up te graden
ze maken het niet moeilijk om voor te programmeren, dat is nou eenmaal zo met geavanceerdere hardware, het is namelijk nieuw en nieuw = onbekend.

een fiets is redelijk simpel maar gaat niet zo snel als een motor die toch echt ingewikkelder is (en helaas niet simpeler kan zijn zonder dat het een fiets word)

begrijp dat dan op zijn minst.

sony heeft besloten om de cell te gaan gebruiken wat iets compleet nieuws is als de normale cpu's die microsoft gebruikt in hun pcbox360.

ow en met je verhaal over opslag capaciteit; nu klinkt het namelijk alsof het helemaal niet uitmaakt maar dat doet het wel degelijk want wat als de xbox nu nog cd's zou gebruiken? blijven swoppen jongen. het maakt wel degelijk uit, de mens is namelijk progressief dus des te meer des te beter (mits lage kosten en zelfde formaat)

Maar goed, blijkbaar wil je wel alles zo snel mogelijk (met je directx11 :P ) maar snap je niet dat dat beter werkt op de manier die sony hanteerd dan op de manier die Ms hanteerd (zoals hoe ze met directx10 om gaan, gewoon belachelijk)

Sorry als het lijkt alsof ik mn best doe je belachelijk te maken maar dit is hoe ik er over denk.
Laat ik het dan zo zeggen, waarom is het altijd zo'n groot verhaal bij Playstations en niet b.v. bij een Xbox 360 die toch ook wel degelijk behoorlijk afwijkt van gebruikelijk PC hardware en architectuur met zijn speciale 3-core CPU en unified geheugen gebruik etc? Daarvoor moet men toch ook de boel leren kennen dan? En eerlijk gezegd zie ik het niet echt.. Ok, games als Bioshock zijn misschien iets mooier dan een launchgame als PGR3, maar zo enorm is het verschil echt niet.. Dat kan ook niet, want de hardware is immers nog hetzelfde, men kan alleen wat nieuw geleerde optimalisaties toepassen.. En dat verhaal van leren van die optimalisaties komt op mij eerlijk gezegd alleen maar over als smoesje om de niet waargemaakt bullshit beloftes te verdoezelen die men altijd maakt voor een consolelaunch.. En zoals ik al zei, vooral Sony heeft de kracht van de PS3 enorm overhyped imho..

En leuk dat de PS3 pas over 3 jaar ofzo z'n volle potentie zal bereiken.. Zoals ik al zei, de nieuwste PC hardware is dan allang weer stappen krachtiger dan welke gameconsole dan ook incl. de PS3, dan het nu al is.. Dat optimaliseren voor gameconsoles zal nooit opkunnen tegen de achterstand die ze oplopen puur door veroudering.. Daarom vind ik het een lulverhaal dat het iets positiefs zou zijn dat het jaren duur voordat men de volle potentie uit consoles zoals de PS3 haalt.. Daar is echt niks positiefs aan imho..

Ja, als je alleen op consoles games speelt misschien, zodat je geen vergelijkingsmateriaal hebt.. Maar als je zoals ik ook op de PC speelt, en die regelmatig upgrade, dan wordt je echt niet meer warm van de graphics die zo'n gameconsole na 3-4 jaar produceert.. Daarom hoop ik ook dat de volgende generatie consoles eind 2009/2010 weer zal verschijnen.. Ik verwacht dan sowieso een nieuwe Xbox..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 29 augustus 2007 04:02]

Nou zo moeilijk is het niet, Xbox360 heeft simpeler hardware dan de Playstation3 dus makkelijker te programmeren.
PS≥ heeft meer potentie, en ik weet niet hoe lang jij al gamed, maar ik al vanaf de NES en ik kan je vertellen dat de laatste SNES games, bijv RPG's, er toch erg goed uit zaten ivm met de eerste SNES games.
Sterker nog, de Commodore64 is ook nog erg lang door geoptimaliseerd.
Dus dat optimalisatie verhaaltje gaat al lang op.

Okay je hebt deels gelijk dat je daar NU niks aan hebt, maar het is wel de reden dat de PS≥ launch games niet mooier zijn dan de concurrent.
Bovendien kan die dus nog even meescalen qua prestaties omdat ze nu niet het onderste uit de kan halen.
Een console is tegenwoordig niet meer puur een gameding, zeker Sony heeft de PS≥ als een mediacenter opgebouwd.
Verder hangt gameplay niet puur van de Graphics af, en als je ziet hoe lang de PS≤ meeging...daar hebben de PS≥ kopers van nu genoeg lol mee.

Toegegeven, het is een nadeel dat PS≥ steeds achter het net vist, daar moeten ze (vooral de mensen die deadlines opstellen) iets aan doen, niet Sony een simpeler machine bakken.

Ik vind het overigens belachelijk dat Microsoft Next Gen op dat ding durft te plakken terwijl er geen HDMI uitgang op zit, ik kan er nog steeds met m'n verstand niet bij.
Maargoed zoals ik al zei, beeldkwaliteit is maar 1 aspect.
De orange box vind ik persoonlijk een erg goed project. als de prijs redelijk is kan ik erg waarderen. Je krijgt erg veel game voor je $, en dit zijn zeker niet de minste.
Is uiteraard wel redelijk irritant dat de PS3 weer roet in het eten gooit door alle platforms uit te stellen tot hij ook klaar is voor de PS3.
ik kan hier niet echt een hele goede rede voor bedenken aangezien iemand met een PC of een Xbox niks te maken heeft me een PS3 bezitter, en andersom even min.
is volgens website IGN 'enkele weken' uitgesteld en zal later verschijnen dan de pc- en Xbox 360-versie.
Dus de andere platforms komen gewoon wanneer geplanned, alleen mensen met een PS3 zullen langer moeten wachten. PC bezitters zijn sowieso al genoeg de dupe van de consoles, gezien het cancellen van de "black box".
De orange box vind ik persoonlijk een erg goed project. als de prijs redelijk is kan ik erg waarderen. Je krijgt erg veel game voor je $, en dit zijn zeker niet de minste.
De orange box voor de PC zal waarschijnlijk rond de 50 euro kosten, voor de Xbox 360 rond de 60 euro en voor de PS3 rond de 70 euro (gekeken naar de pre-order prijzen bij verschillende webwinkels).

12 oktober als release date is op zich niet slecht gepakt: het is op een vrijdag, waardoor je meteen het weekend in kan fraggen met alle spellen.
Ik had liever de zwarte doos gehad (HL2 episode 2, Portal en Team Fortress), maar die is komen te vervallen. Dus ik heb nu de keuze: nog een keer HL2 en HL2 episode 1 kopen, of gewoon maar niet meer Half-Life spelen...

Ik twijfel nog.
volgens gable van valve was het altijd al moeilijker om te programmeren voor nextgen consoles, zeker voor de PS3 ...

" He is especially critical of Sony's model, where code written to run on Cell will be very hard to port to other systems, and vice versa. Will this bring upon a new era of PC Game superiority? Only time will tell. In the meantime, Newell says he believes that Steam-like systems will be extremely helpful for developers on the new consoles due to their ability to provide updates and new content."
terwijl een andere dev van Valve dit weer te zeggen had:

Valve: We defintiely feel next-gen technology aided truly in our development process. You know---you have complexer AI, you have more characters to work with, an enhanced ability to work with the animations on a higher scale--all that stuff. The only difference between the 360 and PS3--which both as a collective helped us develop The Orange Box is definitely there. For the 360 version of the game, we can probably say we are using around 93-94% of the console's power given our current optimization. With the PS3, we can't exactly say what power cap we reached, since no developer really knows where the boundary is for the PS3. We can tell you that in terms of the whole game together on the PS3, we are not even using the SPU's and it is purely built on the graphics card and Cell. We're still optimizing for PS3 more because we can, which can explain the slight delay to you. But no worries, everything is going smoothly to put down any rumors.

add: en PS3 strangehold komt op 17 september en de 360 versie op 5 september, juist de PC versie is onbekend. (erg slordig zo in een bericht)
bron: http://xbox360.ign.com/articles/816/816245p1.html

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 28 augustus 2007 15:31]

Het ligt niet aan de PS3 dat er uitstel komt... dat komt door de programmeurs, die moeten ervoor zorgen dat het op tijd afkomt. En ja de Xbox360 is misschien makkelijker om te doen.
Heb op mijn werk ook wel eens dingen die in een bepaalde tijd af moeten.. en dan hoef ik ook niet te komen.. met sorry baas het is zo moeilijk.. werk maar langer door krijg je dan te horen. :9
maar waarom zouden ze nog op heden half life 2 zo presenteren aangezien de game niet meer een van de laatste nieuwe is. ze kunnen toch gewoon een standaard ps3 release leveren..
Alleen jammer dat in de winkel alleen de Orange Box komt, met HL2, Ep1 & Ep2. Episode 2 (samen met TF2 en Portal in de zogenaamde Black Box) zal NIET meer los in de winkel komen te liggen, en zal alleen los via Steam te downloaden zijn.

Mooi klaar mee... Ik ga niet een game downloaden zonder een tastbaar doosje en schijfje in m'n handen te hebben, en ik ga ook niet een doos kopen met 3 titels waarvan ik er 2 al heb. :(

Dan maar geen Episode 2... Ik laat tegenwoordig games waarvan de distributie me niet aanstaat gewoon maar links liggen, net zoals Bioshock. (En nee, ik download ze dan ook niet.)

[Reactie gewijzigd door 19339 op 28 augustus 2007 14:30]

De Black Box kan je krijgen via een Sapphice 2900XT, of eentje van HIS ;)
en zelfs dan krijg je een code bij je kaartje om hem te downloaden van steam ;)
Ik heb al een videokaart, thanks. :(

[Reactie gewijzigd door 19339 op 28 augustus 2007 14:50]

de black box = orange box

black box hebben ze eruit gehaald ofzo, dus word omgezet naar orange box ;p

heb ook die code bij de HD2900XT

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 28 augustus 2007 15:16]

Het "tastbaar schijfje" van bv HL2 heb je ook niks aan want zonder Steam en activation server kan je het vergeten om wat te spelen...
weet niet wat er op jouw HL2 DVD'tje staat, maar bij mij staat ie vol met Source Shader bestandjes. Scheeld je een hoop gedownload met Steam...

Heb je alleen steam en die activatie server nodig om te activeren en te updaten...
Zo'n enorme ramp is dat Steam/PSStore/ETC niet.
Je koopt een game digitaal (de prijs is helaas niet altijd lager), die kan je altijd downloaden en ook als je je PC/console verkoopt blijft het account van jou.
Een soort digitale schap waar je games op staan die altijd beschikbaar zijn.
Voor zover ik weet kan je ook oneindig installeren of "ruim beperkt" zoals Bioshock.
En zoals ik bij Steam/PSStore zie brengen ze oude games digitaal uit voor een prikkie (15 euro bijv.), dat is gewoon tof.

Ik moet toegeven dat ik het ook onzin vind om weer HL2+EP1 te kopen, die groep negeren ze gewoon, maar aan de andere kant kan je de nieuwe delen vast wel weer los via steam kopen.
@ RefriedNoodle , je kan de PC versie ook gewoon in de winkel kopen als ik het zo lees, maar pas op 12 Oktober, de Steam versie is op 10 Oktober.

Want ik dan wel weer een nadeel vind is dat ik Half-Life 2 al heb, en die koop ik dus nog een keer :(. En via Steam los kopen zal een stuk duurder zijn.
Zei ik wat anders dan? ;)

Het enige wat in de winkel komt, is Orange Box.

Kan iemand die move van Valve trouwens uitleggen? Als je episode 2 wilt, is de kans erg groot dat je HL2 en Ep1 toch al hebt?
Wie zegt dat Episode2 etc los kopen via Steam een stuk duurder zal zijn?

Volgens mij komen de Steam-prijzen prima overeen met wat de retailversies kosten.. Niks duurder dus (maar ook niet echt goedkoper)..

Bovendien zal je Episode2 (+TF2 en Portal) niet los kunnen kopen via retail, en via Steam waarschijnlijk wel.. In dat opzicht verwacht ik dat als je HL2 en Episode1 al hebt, Episode2 via Steam kopen wel goedkoper zal zijn, aangezien je dan niet nog een keer hoeft te betalen voor HL2 en Episode1..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 28 augustus 2007 18:40]

En tůch snap ik niet dat ze de Black Box gecanceled hebben. Dit was toch de prima deal voor iedereen die de eerste episode al heeft?
Steam werkt met leuke pakketten, meerdere games met een beetje korting, en dit zou marketingtechnisch zeker een interessante zijn geweest.
Ben benieuwd wat mijn zwarte bonneke gaat doen dat ik bij mijn HD2900XT kreeg; was niet op de hoogte dat dit automatisch zal worden omgezet naar de Orange versie.
(kan ik iemand anders misschien wel blij maken met Half Life2...)
Met Bioshock een grote hit op de 360 al weer een deukje voor de PS3 en Halo3 staat nog voor de deur.
Begrijp dat nu alleen nog maar de Cell-cpu en de Rsx-gpu gebruikt worden. Stom dat de releasedatum al heel lang vaststaat en ze nu nog moeten beginnen met het schrijven voor de SPU's (ps-3 optimalisatie). Volgens mij: slordig!
Noem mij maar een leek, maar zijn die SPU's niet gewoon onderdeel van de Cell-CPU?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True