Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: Eurogamer

Uitgever Atari heeft aangekondigd dat het nieuwste deel van het spel Alone in the Dark met vertraging op de PS3 zal verschijnen. De Xbox 360- en pc-versies lopen nog op schema en zullen in november op de markt komen.

Atari gaf geen reden voor de vertraging, maar verzekerde gamers dat het spel nog steeds voor Sony's console in ontwikkeling is. Alone in the Dark werd oorspronkelijk aangekondigd voor de Xbox 360 en pc in 2005. De Playstation 3-versie werd pas een jaar later aangekondigd.

Alone in the Dark 5 - screenshot

Het is niet de eerste keer dat een Playstation 3-versie van een spel uitgesteld is. Zo worden The Orange Box, The Darkness, Stranglehold, Medal Of Honor: Airborne en Fatal Inertia allen geplaagd door vertraging. Ook wordt er beweerd dat het uitstel van Grand Theft Auto IV te wijten is aan de problemen die programmeerwerk voor de Playstation 3 met zich meebrengt.

De eerste Alone in the Dark verscheen in 1992 en was de eerste 3d survival horror game. Sinds het vierde deel uit 2001 was het een tijd stil rondom de serie, maar vier jaar later werd het vijfde deel aangekondigd.

Alone in The Dark - Cutscene

De speler speelt met hoofdfiguur Edward Carnby en kan zowel in first- als third-person door het spel bewegen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in Central Park te New York en is opgedeeld in losse afleveringen. Dit houdt niet in dat deze afzonderlijk aangeschaft moeten worden, maar dat elke verhaallijn zo'n 30 tot 40 minuten aan speeltijd kost. Hierdoor moeten gamers die niet veel tijd hebben voor spellen, zich ook geroepen voelen om in het avontuur te duiken.

Update 07-09-2007, 8.15u: Inmiddels is bekendgeraakt dat ook de pc- en Xbox 360-versie van het spel uitgesteld zijn. De releasedatum is voorlopig niet concreter dan 'tussen nu en maart volgend jaar'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

"Het is algemeen bekend dat de xbox 360 hier de oorzaak van is"

Het gerucht dat jij noemt is begonnen door de anti-Microsoft blog UK Rebellion. Gezien de dubieuze bron van het gerucht, kun je er van uitgaan dat het volledig uit de duim van de schrijver van het artikel op UK Rebellion is gezogen. Het andere gerucht is afkomstig van de analist Michael Pachter. Volgens hem ligt de vertraging aan de PS3 versie en heeft Rockstar een contract getekend met Sony waarin staat dat de PS3 versie op dezelfde dag in de winkels moet liggen als de Xbox 360 versie. Gezien het feit dat er meerdere PS3 spellen een enorme vertraging op hebben gelopen, klinkt dit verhaal in ieder geval aannemelijk. Michael Pachter wordt echter betaald om te speculeren over dit soort dingen, het is dus niet ondenkbaar dat dit net zulke grote onzin is als het verhaal van UK Rebellion.

Rockstar heeft zelf nog helemaal niets verteld over de reden van de vertraging, maar de waarheid zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen. Op de E3 beurs is er achter de schermen een demonstratie gegeven van de Xbox 360 versie van het spel. De framerate scheen vrij slecht te zijn en de AI ontbrak volledig uit deze demo. Iemand van Rockstar schijnt toen gezegd te hebben dat de Xbox 360 versie getoond werd omdat de PS3 versie enkele weken achterliep. In een iets nieuwere build op de Xbox 360 was de AI weer wel aanwezig, maar was de framerate nog altijd slecht. Dat de PS3 versie enkele weken achter zou lopen(als dit zou kloppen) zal waarschijnlijk niet genoeg zijn geweest om het spel op beide consoles een half jaar uit te stellen. De meest waarschijnlijke reden voor het uitstel is dan ook dat beide versies van het spel nog lang niet af waren en de releasedatum simpelweg niet gehaald zou kunnen worden. Rockstar zwijgt echter nog altijd en dus zullen wij de waarheid waarschijnlijk nooit te weten komen.

[Reactie gewijzigd door MetroidPrime op 6 september 2007 01:39]

Het was ook pas na het contract van Sony met Rockstar dat GTA4 een vertraging oploopt
Analisten moeten hun mond houden, het is niets anders dan pure speculatie. Maar nou heb ik ook de andere kant die shadowillusions belicht nog niet uit officiele monden gehoord (dat het "algemeen bekend" is maakt het nog geen waarheid). Laten we het er dus maar op houden dat we niet weten waarom GTA IV vertraagd is.

Het enige dat TakeTwo erover heeft gezegd is:
the delay was essential to ensure the quality of GTA IV.

We owe it to our millions of fans, to our dedicated development team, and to our shareholders to make sure that Grand Theft Auto IV is a groundbreaking gaming experience and is an experience that takes maximum advantage of next-generation technology.
http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=27296

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 september 2007 16:05]

ja en ik vraag me dus echt af waar hij dat vandaan haalt. mss ging zn gedachte gang als volgt: Goh wel heel veel spellen worden uitgesteld voor de PS3 en nu wordt multiplatfrom GTA4 ook uitgesteld. 1+1=2 dus dat zal het wel zijn.

Daarbij wordt even vergeten dat Dan House van Rockstar heeft gezegd dat ze problemen hadden met GTA4 op een DVD9 te krijgen....

bron: http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=163233

[Reactie gewijzigd door zerokill op 5 september 2007 16:01]

En in datzelfde bericht wordt van dezelfde man gequote:
He continued, "To be honest with you we haven't solved all those riddles yet." The difficulties aren't limited to working on Microsoft's box, as Houser explains that "both have enormous challenges" and that "both have their own particular pleasures and pains".
ja dus is het alleen maar onduidelijker over welk platform het uitstel heeft veroorzaakt. En het mag btw gezegd worden dat er bij de 360 een specefiek probleem is genoemd en bij de ps3 niet.

Ieg het blijft speculeren en daarom vind ik ook dat analisten als Pachter beter hun mond kunnen houden. Je ziet het al direct dat een zo'n analist een verhaal uit zn duim zuigt maar dat het vervolgens overal terugkomt. Ik vind het jammer dat Tweakers dit in het artikel heeft gezet terwijl ze weten dat het eigenlijk koffiedik kijken is.
Het is dus niet zo dat het aan 1 van de twee systemen te weiten is... Ze hebben met allebei de platforms hun problemen, en we weten van de X360 dat de DVD capaciteit een probleem is, maar hier zeggen ze ook niet dat dat het ENIGE probleem is... van de PS3 word al helemaal niets specifieks genoemd
http://www.ukrebellion.co...roblems-delay-gta-iv.html

Ook gepost onderaan de comments in die post door Vonturk.

Of deze uitspraak of die van Michael Pachter waar zijn is natuurlijk de vraag.

Michael Pachter is een analist. En niet iemand die voor Rockstar werkt.
http://www.ukrebellion.com/ is een volledig anti-MS weblog, die zelf het stukje heeft geschreven :)

Leuk om te zien dat mensen blind varen op dat soort sites.

Verder sluit ik me aan bij .oisyn. Rockstar heeft zelf geen redenen aangegeven, alles wat je er over leest is pure speculatie.

[Reactie gewijzigd door PWM op 5 september 2007 16:09]

Bullcrap. Developers moeten es stoppen met stapels aan full motion video en gewoon dat spul laten renderen. Sony is er toch zo beretrots op dat ze een Cell CPU hebben? Laat dat ding dan ook es wat doen, met zoveel kracht kun je toch filmpjes realtime laten renderen of gewoon een zware compressie gebruiken. Hoeven wij niet overdreven te betalen voor een BD drive...
Ik heb anders liever super mooie FMV's dan oke-gameredered-cutscenes. Wanneer krijgen we nu weer eens de FMV kwaliteit van Wing Commander 3/4 :9~
afaik is alles in GTA realtime, en 't lijkt me dat alles in GTA al gecompressed is om laadtijden te verkorten en meer data te kunnen streamen.
Euh, lees je eens in in de materie. Een cell rendert geen beeldjes, dat doet de GPU. Daarnaast is het niet video die zo'n disk vult, maar duplicatie van data omdat zeker een game als GTA IV snel moet kunnen streamen waardoor je niet de hele tijd van de ene kant naar de andere kant van de disk wilt seeken. Als je dus een bepaald gebied inlaadt dan wil je dat bijvoorbeeld de textures ook op dezefde plek op disk staan, ookal worden ze in een ander gebied (wat op een andere plek op disk staat) ook gebruikt.
klinkt idd heel fanboy-achtig. waar komt die onzin over nieuwe compressietechnology nou weer vandaan? de limiet qua compressieratio's is nu wel zo ongeveer bereikt, dus het gaat er alleen nog maar om de balans tussen compressie-ratio en de tijd die nodig is om data weer te decomprimeren. verder staat er devs niets in de weg om zelf een compressiemethode te ontwikkelen.
Compressie: leuk dat wordt lang laden.
En uit hoeveel losse afleveringen gaat het spel dan bestaan?
Ik weet nog wel dat ik als klein kereltje de eerste Alone in the dark aan het spelen was. Vond het doodeng toen, zoveel sfeer hadden die spellen. Ik verwacht dat deze een beetje Resident Evil achtig gaat worden aan het bovenste screenie te zien.

PS: De poster heeft humor "Cutscene" als bijschrift bij de onderste foto.
Hopelijk zet dit Uwe niet aan tot een vervolg op http://www.imdb.com/title/tt0369226/ O-)

Toch staat deze gamereeks nu niet meer alleen, Condemned als meest recent voorbeeld heeft de lat een stuk hoger geplaatst.
Te laat, Alone In The Dark II wordt nu reeds opgenomen en komt in 2009 uit. Wederom is Uwe de producer van dienst...

Zolang de andere versies niet worden uitgesteld, maakt het voor mij niet veel uit. En het is niet enkel de PS3, Guitar Hero heeft voorlopig geen online mode voor de Wii. Elke console zal zo wel zijn eigen problemen hebben.
Oow ik heb alone in the dark 1 (dacht tenminste 1) gespeelt..


wist niet eens dat er vervolgen op waren.. ben ik eens benieuwd wat ze ervan hebben gemaakt..
Uitstel is juist cool. Dan kunnen ze er nog wat langer aan werken. En wordt het spel voor de PS3 perfect. PS3 rules! 8-) 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True