Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Bron: GamePro

Het uitstel van Grand Theft Auto 4 tot in het voorjaar van 2008 is volgens analist Michael Pachter te wijten aan de PlayStation 3. Het bouwen van software voor de gameconsole zou namelijk te ingewikkeld zijn.

Oorspronkelijk had de release van GTA4 op 19 oktober moeten plaatsvinden, maar vrijdag werd bekend dat ontwikkelaar Rockstar meer tijd nodig had om het spel bij te schaven en dat de game nu op zijn vroegst in april 2008 in de winkel ligt. Volgens Pachter is het aannemelijk dat Rockstar moeilijkheden ondervindt bij de bouw van het complexe GTA4 voor de PS3. Dat is niet heel vreemd, aangezien zelfs Sony toegeeft dat het ontwikkelen van games voor de PS3 ingewikkelder is dan het bouwen van Xbox 360-spellen. Daarnaast is het porten van een spel van de Xbox 360 naar de PlayStation 3 ingewikkeld, omdat architecturele wijzigingen noodzakelijk zijn, aldus Sony.

PlayStation 3Analisten hadden ruim een jaar geleden al laten weten dat het ontwikkelen voor de PlayStation 3 te moeilijk en daardoor te duur zou zijn. Eind februari 2007 heeft IBM, medeontwikkelaar van de Cell-processor, een aantal workshops georganiseerd voor gameontwikkelaars, om hen op die manier te vertellen hoe het beste kan worden omgegaan met de Cell. Als Pachter het bij het juiste eind heeft over de problemen bij Rockstar met betrekking tot GTA4, dan lijkt er sindsdien echter weinig veranderd te zijn.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Kijk, En DAAROM wil ik dus geen ps 3, alleen al vanwege het feit dat er zoveel gezeur is over hoe ingewikkeld de ps 3 wel niet is. Misschien dat dit wel een beetje aan mij ligt, maar ik heb tot nu toe nog weinig positief nieuws gezien over de ps3.
elke vooruitgang in technologie brengt zijn moeilijkheden mee want eerst moeten ontwikkelaars zich aanpassen en gewend graken aan de nieuwe hardware. is het de PS3 die te ingewikkeld is, of de 360 die te simpel is? Deze commentaar hoor je bij elke nieuwe generatie van consoles, maar zonder die evolutie zaten we niet aan het niveau waar we nu zitten.
vanwege het feit dat er zoveel gezeur is over hoe ingewikkeld de ps 3 wel niet is
Persoonlijk denk ik dat dat meevalt. De PPC architectuur van de Xbox360 en de x86 architectuur bestaan al beiden anderhalf decennium lang. Logisch dat het even duurt voor enigzins 'vastgeroeste' game-ontwikkelaars een nieuwe architectuur onder de knie krijgen. Zonder deze nieuwe architecturen en bijkomende aanloopproblemen zou de wereld voorgoed aan dezelfde architectuur vastzitten.
De ps2 was ook altijd ingewikkeld, maar volgens mij zijn voor de ps2 de meest aantal spellen ontwikkeld ooit voor een console. Dit komt omdat, zodra een ontwikkelaar de console eenmaal snapt, het in het vervolg steeds makkelijker wordt.
en wie zegt dat die analist juist is, het is een analist. als ik me morgen als beroep analist wordt en gaat roepen dat GTAIV uitgesteld is omdat de game niet op 1 dvd past en MS nog bezig is met een betere compressie techniek zodat de game wel op 1 dvd past en die techniek pas volgend jaar klaar is, geloof je dat ook dan meteen?
Gta IV is in het verleden ook in het nieuws geweest omdat ze zeiden dat de game eigenlijk te groot is om op 1 dvd te passen(weet niet meer waar, maar is iig al een hele tijd terug). wie zegt dat dat probleem niet nog steeds speelt en dat MS niet wilt dat de game op 2 dvd's of meer worden uitgebracht omdat ze bang zijn dat iedereen dan de voorkeur geeft aan de ps3 variant omdat dat wel op 1 disk past. daarnaast heeft rockstar nog niet echt veel (of geeneen) game uitgebracht voor de ps3 en daarnaast al wel meerdere voor de 360. dat zou betekenen dat ze de techniek van de 360 ook beter zouden moeten kennen en dus ook sneller voor moeten kunnen programmeren. de ps3 is nog niet zo lang uit als de 360 en als ze voor de ps3 net zo snel/effectief/goed/enz. kunnen programmeren als de 360 zegt dat meer over de slechte programmeerbaarheid van de 360 dan de ps3.
Ik wil hiermee gewoon zeggen dat de ontwikkelaars de ps3 technieken eerst nog onder de knie moeten krijgen voordat ze op de ps3 net makkelijk kunnen programmeren als de 360.
Dus jij maakt je druk over hoe moeilijk het is om games te maken voor de PS3? Die hoef jij toch helemaal niet te maken?
Denk je niet dat er minder of minder goede games komen hierdoor.? Of dat het langer duurt? Dat is iets waarover ik me wel druk zou maken, en dat heeft dus rechtstreeks met elkaar te maken.
Jongens dit gaat helemaal nergens over... weer zo'n duffe analyst die een mening moet hebben. Het verhaal is niet bevestigd what-so-ever en is gebaseerd op pure speculatie.

Het enige waarom ontwikkelen voor de ps3 zo 'moeilijk' is, is omdat menig developer gewoon geen kaas heeft gegeten van multithreading e.d., want daar strand het bij PS3 projecten vaak. Voorheen was het namelijk zo dat je daar geen rekening mee hoefde te houden, maar omdat die Cell processor 8 cores heeft moet je wel weten hoe je met het beestje moet werken.

Hetzelfde gebeurt nu ook op de PC games markt.... hoeveel spellen ondersteunen er op dit moment Multicore cpu's (/dus fatsoenlijke multithreading)?
De Xbox 360 heeft ook een triple core processor:
Op IBM PowerPC gebaseerde processoren. De XBox 360 heeft 1 processor met drie cores, iedere core heeft 2 hardware threads, wat dus op 6 hardware threads neerkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

Dat is dus geen argument. De architectuur wijkt bij de PS3 idd af van het gebruikelijke (de details weet ik ook niet), maar het heeft in ieder geval niet met het aantal cores te maken.
Het is eerder een samenspel van beide.
De xbox heeft 3 cores, de Cell-processor 8, ook nog eens onderverdeeld in functies.
1 core van de xbox360 heeft dus ongeveer 2 keer zo veel kracht als een core van de PS3, dan moet je veel meer dan bij de xbox360 dingen parallel laten lopen, bij de 360 kan je medium-intensieve taken bijvoorbeeld nog gewoon makkelijk op 1 core laten draaien, zeker voor belangrijke dingen in een spel kan dit een groot voordeel zijn (en dat kan het dus een stuk moeilijker maken in het geval van de PS3 als 1 core niet genoeg is)
De onderverdeling in de cores maakt dit geheel er niet makkelijker op.

Vergelijk het met projecten managen. Je kunt 3 projecten managen niet vergelijken met 8 projecten managen door te zeggen dat het niet uitmaakt hoeveel je er tegelijk doet "omdat het in beide gevallen om meer dan 1 project gaat"

[Reactie gewijzigd door BlackIce op 7 augustus 2007 18:09]

@icemancool
hoe weet jij nou dat de 360 evenveel rekenkracht heeft als de ps3. volgens mij heeft de ps3 zelfs meer rekenkracht en gaat jouw hele vergelijking al niet op. terug in de tijd van speculeren waren de technische gegevens van de ps3 superieur aan de 360 (waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat de 360 perse slechter is)en daarmee is 1 core van de 360 niet perse gelijk aan 2 spu's van de ps3.

een betere vergelijking imo is wanneer 1 project uit 3 personen worden gedaan(xbox360) of dat 1 project word gedaan door 1 persoon die het overzicht houdt en alles bij elkaar gooit en daarnaast nog 7 anderen die allemaal kleinere opdrachten afwerkt voor het grote project(ps3).

[Reactie gewijzigd door Dxue op 7 augustus 2007 22:49]

@Dxue
Jouw vergelijking is idd beter, het ging mij ook meer om de vergelijking van het programmeren voor 3 of 8 cores, ik wou duidelijk maken dat daar wel degelijk een verschil in zit.
Ik zou multithreaded programmeren niet banaliseren, zeker voor grote en complexe software als games is het niet vanzelfsprekend. Als extra moeilijkheid heeft de Cell processor ook nog eens 2 verschillende cores, 1 PPE en 7 SPE's.
XBox 360 heeft ook 3 cores, het gaat dus niet 'enkel' om multithreading, een belangrijke factor is hier ongetwijfeld gebruiksgemak/kwaliteit van de sdk.
De XBoX360 is niet veel beter met al die defecten... Geen van beide next-gen consoles is echt fantastisch, dus je koopt beter een Wii (casual gamer) of pc (hardcore gamer) !
Veel plezier dan met slechte graphics (Wii) en constant upgraden (PC).

Al die defecten vallen echt wel mee hoor. Er is gewoon 1 batch geweest die minder was, maar die zijn volgens mij allemaal al verkocht ofzo.

Nee, geef mij maar een 360
Veel plezier dan met constant upgraden (PC).
ik vind upgrades juist één van de grootste pluspunten van de pc, gewoon ff wat geheugen bijpluggen, veel eenvoudiger dan gelijk voor nieuwere spellen een geheel nieuwe machine te kopen
Kan me niet meer herinneren wanneer ik mijn pc voor het laatst geupgrade heb. Meestal loonde het meer om mijn hele pc te vervangen, ik had geen zin in een nieuwe grafische kaart als de cpu al 1 of 2 generaties achter lag. Beetje geheugen erbij had meestal ook weinig effect.

En dat kostte me meer dan een nieuwe console per 5 jaar.
Er is gewoon 1 batch geweest die minder was,
Dus de slechte voedingen, oververhittingsproblemen en krassende dvd-spelers zaten allemaal in dezelfde batch?
Hallo meneer kortzichtig. Wii heeft geen slechte graphics, Zelda: Twilight Princess is een zeer sfeervolle game. Dan maar geen 1080p ondersteuning, maar ik heb er voor minder geld veel meer fun mee. Dat voor jou graphics gelijk staat aan een goede game zegt meer over jou dan over de Wii; je kijkt gewoon niet verder dan een plaatje en speelt de spellen dus nooit.
Daarom kijken we ook liever films op een 120x120 mobieltje ipv. in de bioscoop!
Ja als er in de bioscoop steeds het zelfde draait wel ja, dan kijk ik liever naar mijn oude 20" tv thuis. ;) Kan het beeld wel mooier zijn in de bios maar de film geen ruk aan. ;)
Goed gezegd.. Graphics zijn niet alles, hoeveel slechte spellen zijn er wel niet die er ongelooflijk mooi uitzien? Vooral op de PC hebben ze hier last van.. De ene na de andere bloedmooie RPG komt uit maar het is allemaal ruk vergeleken met WoW wat nu alweer 3 jaar oud is. Hetzelfde geld voor RTS en FPS spellen.. Je kan het zo mooi maken als je wilt, maar als het niet vernieuwend is op het gebied van gameplay zullen meeste mensen het links laten liggen.

Overigens is men hier in de reacties de moeilijkheid van het programmeren voor de PS3 aan het vergelijken met hardware problemen van de xbox360.. Wat heeft dat in hemelsnaam met elkaar te maken?

Daarbij is het een feit dat precies hetzelfde over de PS2 werd gezegd die toch vrij successvol bleek. Maar ja, multi-core systemen zijn natuurlijk moeilijker om goed voor te programmeren, maar bij de xbox360 lukt het ze wel zonder al te veel problemen.

Imho kan de PS3 beter geboycot worden, het is meer een hype als dat de machine het waard is, want:

a - het kost ontwikkelaars veel meer tijd en moeite om een game te programmeren
b - voor de EU is het netwerk zo goed als leeg en content wordt veel te laat gereleased, vaak weken later dan op de xbox360 of gewoon via een gamesite (denk aan trailers enz)
c - porten van spellen naar een andere console of de pc is veel moeilijker ten opzichte van de xbox360
d - het is Sony
@snek: Sorry, maar dat je "het is Sony" opvoert als een reden om de PS3 te boycotten vind ik echt belachelijk. Ook je andere argumenten lijken een boycot niet te rechtvaardigen, maargoed.

Ik ben het met je eens dat graphics niet alles zijn, maar zeggen dat de meeste mensen alles wat niet vernieuwend is op het gebied van gameplay links laten liggen gaat ook weer een beetje te ver. Even simpel wat verkoopcijfers zoeken zal laten zien dat veel van de goed verkopende spellen nu niet per se de meest innovatieve zijn.
"Vooral op pc hebben ze hier last van"?

Het aantal rotslechte console-games (voornamelijk gebaseerd op (teken)films) is gewoonweg niet te tellen! De bekende uitgevers brengen op pc heus niet zoveel rotzooi uit, omdat matige games op pc gewoonweg niet verkopen...
@snek: het is sony dus het moet geboycot worden? nou idem terug naar MS. 360 is van MS en die heeft al die tijd zitten ontkennen dat er een fout in de hardware zit dat minstends duizenden gamers treft en daarna 'opeens' 1 miljard dollar voor de reparatie uittrekt. dan ga je mij niet wijsmaken dat MS zo lief is voor de gamers waarbij je ook nog eens voor elke extra + ervaring met gamen moet betalen (lees: live gold abo, speciale headset, speciale hdd's enz)
De Wii heeft inderdaad geen slechte graphics, zolang je SDTV gebruikt. Zodra je de Wii aansluit op een HDTV van enig formaat schrik je je de pleuris. Alles voelt dan een beetje blurry, vaag en te ver opgerekt aan. Geloof je me niet? Kijk maar naar hun eigen democonsoles. De Wii is een prachtig apparaat als je nog geen Gamecube hebt of vooral partygames speelt met vrienden. Maar verder zou ik vooral wachten totdat over hooguit 2 jaar een HD versie van de Wii verschijnt, of Nintendo toch een nieuwe generatie console introduceert.
De Wii heeft inderdaad geen slechte graphics, zolang je SDTV gebruikt.
De Wii ondersteund ook EDTV.
Die verhalen waren er ook voor en over de de ps2 en die is niet echt onsuccesvol gebleken
Hou dan a.u.b. op met dat gezeur dat het moeilijk is om voor de PS3 te ontwikkelen.
Als jullie ophouden met zeuren over de prijzen van spellen.
Nee serieus, als ontwikkelen moeilijker is dan nodig dan is het heel terecht dat daarop gezeurd wordt. Het kost meer tijd, meer geld en meer moeite en waarvoor? Voor niks.. niemand die er wat aan heeft... Ik heb geen verstand van de PS3 maar in mijn leven ook al regelmatig moeten werken met API's die niet goed doordacht waren, ontwikkeltools met bugs er in e.d. en zoiets werkt erg vertragend en frustrerend. Rockstar probeert aan te geven waarom GTA4 vertraagd wordt en dit is hun verklaring; of het klopt weet ik niet maar als het klopt dan is dat wel heel jammer inderdaad... 5 maanden extra.. 100 man of zo.. reken maar eens uit hoeveel geld dat kost!
Omdat iets ingewikkeld is om voor te programmeren wil niet zeggen dat het dan ook slecht is.. Laten we anders maar zeggen dat de hele x86 architectuur ook zwaar knudde was, want in het begin was dat ook ingewikkeld om te programmeren toen er nog nooit iemand mee gewerkt had..
Dit is geen verklaring van Rockstar.

Dit is een idee van een analist net zo goed als jij een idee kan hebben waarom het uigesteld is.
Ja, dit nieuws was ook eerst ook op tweakzone.nl
En daarna stond erweer

"Rockstar heeft nu alleen maar liefde voor Sony"


Laat tweakers.net a.u.b. geen story of prive worden...

Als nederlanders bij Guerilla Games een game zoals killzone 2 kunnen maken.
Met stagiars, studenten, part-timers en fulltimers.
Hou dan a.u.b. op met dat gezeur dat het moeilijk is om voor de PS3 te ontwikkelen.
Rockstar heeft genoeg ervaring in huis met de Sony Architectuur.

[Reactie gewijzigd door jzoin2 op 7 augustus 2007 12:23]

Ach, het zal altijd mening blijven of iemand iets moeilijk vindt of niet, maar er is al een aantal keer aangeduid dat het ontwikkelen voor de PS3 vele malen ingewikkelder is dan voor de Xbox360 bijvoorbeeld. Het schijnt gewoon meer tijd en mankracht te kosten, en ja, dat is ontzettend waardevol voor de huidige spellenmarkt. Ook het feit dat Sony op een gegeven moment complete teams op spelontwikkelaars af heeft gestuurd om hen een beter inzicht te doen krijgen in de hardware en software mogelijkheden van de PS3, ondersteund het feit dat het ontwikkelen voor deze console niet al te makkelijk blijkt. Hoofdontwikkelaar van MGS heeft ook laten weten dat de PS3 een moeilijk platform was om op te ontwikkelen, maar naar zijn idee was dit beter omdat men dan meer tijd ervoor moest nemen en uiteindelijk op vernieuwende ideeën kwam. Ik vind dit ergens wel een goede gedachte, maar ik denk niet dat het nog opgaat in de huidige maatschappij. De Gameindustrie is groot, en daardoor "moet" er veel rekening worden gehouden met de tijd die het kost om een spel te maken, en het geld dat een spel oplevert.
Als nederlanders bij Guerilla Games een game zoals killzone 2 kunnen maken.
En dan ga je voor het gemak maar even compleet voorbij aan het feit dat Guerilla een 1st party developer is en als zodanig dus enorm veel steun krijgt van Sony, terwijl de 3rd party developers moeten ploeteren met slechte documentatie en inferieure tools :) (maar 't wordt al beter gelukkig)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 7 augustus 2007 12:58]

Ja, en merk ook even op dat Killzone exclusief voor de PS3 aan de gang is gegaan. Wat het artikel ook al noemt; architectuur verschilt zodanig dat soms ingrijpende veranderingen in de codebase moeten worden gedaan; dat is pas prijzig voor een ontwikkelaar (en het maakt dingen er ook absoluut niet simpeler op, zeker als ik inderdaad zo vaak hoor over de beroerde tools die Sony levert).
Ongefundeerde, niet bevestigde negatieve PS3 geruchten.
Tweakers.net is er dol op.
Oh oh oh, wat zijn er hier toch een hele zwik domme tweakers, je zou toch mogen verwachten van een tweaker dat die kan nadenken, maar bovenstaande reacties (op enkele na) te lezen is dat blijkbaar toch moeilijk..
Dit is dus gewoon het geneuzel van een analist, totaal niet op feiten gebasseerd..
idd, wat simonbalk ook al zegt, wat een bullshit van die analist. Ongeveer een 2 maanden geleden stond op tweakers al dat zowel de Xbox als PS3 hun eigen problemen hadden i.v.m programmeren (link)
Die analist doet gewoon copy paste, laat vervolgens het stuk van te weinig opslagcapaciteit van de XBox360 eruit, en voila, je hebt nieuws.
Persoonlijk denk ik dat die man moet worden aangeklaagd voor plagiaat.
Dit topic heeft een update nodig denk ik want Patcher denkt dat het moeilijk is.. dus het is nooit bevestigd door Rockstar zelf.. maar waarom maakte rockstar een contract met PS3 voor exclusieve games voor PS3 ??? Als ze het moeilijk vinden..

En paar dagen terug stond dat de vertraging dankzij Xbox 360 was omdat de capaciteit te klein was van DVD9.. Volgend jaar in Juni komt er een nieuwe techniek uit voor MS (compressie techniek) zodat grote spellen wel passen op een DVD9...

http://www.ukrebellion.co...roblems-delay-gta-iv.html

GTA IV was due for release on 17th October. Rockstar have been using the Playstation 3 as the lead platform. An Xbox 360 team have been working besides the core team adapting code. Whilst the PS3 Blu-ray disc will easily accommodate the game, there have been problems fitting the game on to a single 360 DVD disc. Microsoft will not allow the game to be released on 2 disc as they are concerned the 360 will be compared unfavourably to the PS3. The situation has led to tension between Dan Houser and the Microsoft Empire as there is currently no way the game can fit on a single dvd.

Microsoft are currently working on a new compression technology for DVD9 discs, however this wont be available until next year. In a politically worded statement Sam Houser said "The game is huge and is pushing the hardware platforms to their absolute limits. The top engineers from Sony and Microsoft are working closely with the team in Edinburgh right now, helping us to fully leverage the power of both platforms."


Whilst the PlayStation 3 version is all set for completion at the end of this month, Microsoft have tied Take Two into an iron-clad legal agreement that forbids them from releasing the game on any format unless the Xbox 360 is ready. This has meant that whilst the PS3 version will be ready for October, Microsoft have directly prevented its release. That's what happens when the Houser brothers sell their arse for the Microsoft dollar. Stupid limey gimp-bags.

het kan zijn dat dit onzin is maar waarom is ps2 nooit probleem geweest kwa programeren ??? Ik denk zelf dat Micheal Patcher te veel lult.. die kerel heeft aandacht nodig denk ik. hij kan niet zo effe naar rockstar gaan en vragen Hey jongens hoezo vertraging?? Analysten zijn gewoon mensen die achter hun pc beetje op artikelen zoeken net als ons en dan iets erbij toevoegen..

[Reactie gewijzigd door Vonturk op 8 augustus 2007 00:09]

het was toch zo dat het aan de opslagcapaciteit van de schijfjes van de Xbox 360 lag?

GTA4 zou zo groot zijn dat het niet op één schijfje kon voor de Xbox 360 en wel op de BR van de PS3? :? Microsoft wil dat het perse op een schijfje kan, zodat het niet inferieur lijkt aan het BR-schijfje. De compressie hiervoor is klaar begin 2008, zodat het dan wel op één schijfje kan.

[Reactie gewijzigd door TimmieVelthuis op 7 augustus 2007 12:21]

Dat is een satirische anti-Microsoft blog. Niet echt betrouwbare bron, denk je ;) .
het heeft ook op tweakers gestaan, kan het alleen zo snel niet vinden.

Microsoft is druk bezig met het vergroten van de capaciteit dmv compressie, deze zal rond maart 2008 klaar zijn waardoor GTA4 een maandje later uit kan komen. Ik weet niet of dit 100% waar is, maar toen ik het artikel las klonk het redelijk logisch :)
Ook ik denk dat Rockstar moet wachten tot de compressietechnologie erin zit, dat strookt met hoelang ze nog moeten uitstellen.

Zou dit dan alleen voor Rockstar gedaan worden of ook voor toekomstige spellen?

Ik vind het een goede zet meer gebruik te maken van compressie, maar (de)compressie wordt hardwarematig ondersteunt door zowel de Xenon als de Xenos. Sterker nog er zijn aparte instructies voor ingebouwd zodat (de)compressie geschied zonder performanceverlies. En natuurlijk moeten ze daar gebruik van maken.
origineel komt van een podcast.

gebrabbel is tegenwoordig al nieuws

beide consoles zijn verantwoordelijk.

``finetuning`` voor ps3
``opslagprobleem `` 360

[Reactie gewijzigd door reaL_G op 7 augustus 2007 16:08]

Ik ga ook analist worden denk ik. Gewoon beetje uit je nek lullen en klaar...

Mail mij maar als je nog wat nieuws-items nodig hebt, ik reken zeer concurrerende tarieven.
De truc is mensen te je te laten geloven. Uit onze nek lullen kunnen we allemaal.
Aangezien het op t.net dagelijks gebeurt dat er weer een analist een bewering doet is dat toch geen echt grote truc.
Hoelang hebben de 'analisten' wel niet geroepen dat een PS3 minstens 1000 euro zou gaan kosten?

* Roland Witvoet begint het gevoel te krijgen dat 'analisten' de nieuwe vorm van viral marketing en dergelijke scemes is. Gewoon een analist inhuren om jouw product te promoten (of je concurent te demoten). Google voor de grap maar eens naar Michael Pachter, dat zijn niet bepaald lovende reacties.
Waarom staat dit bericht er ? En niet het bericht dat de DVD 9 (xbox 360) de oorzaak is van de vertraging ? Op tweakers kun je dit haast zien als een rhetorische vraag, ze zouden beter hun slogan veranderen in "Fair and Balanced" :z

Niemand weet wat de oorzaak is buiten Rockstar zelf, voor zover ik weet heeft een analist geen inkijk in het ontwikkelproces en kan het zoals ons enkel maar "gissen"... .

Het zegt weer eens veel over Tweakers dat ze enkel maar deze theorie ophaalt en niet het ander. Dat er uberhaupt dergelijke "gok" berichten verschijnen. Knap staalje van journalistieke integriteit alweer... .

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 7 augustus 2007 13:03]

Niet alleen de beperkte ruimte op de DVD maar ook het feit dat er bij de xbox niet standaard een HDD in zit. Dit was een probleem hoe je de boel gaat cachen (er zouden geen laad schermen onder het spelen komen). Zie hier: nieuws: Rockstar heeft problemen met multiplatform-ontwikkeling

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True