Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Bron: CVG

Rockstar is druk in de weer met het vierde deel van de Grand Theft Auto-reeks, dat op zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3 uitkomt, maar de gamedeveloper zegt dat het daarbij tegen de nodige hardwarematige beperkingen van de consoles aanloopt.

Tegenover het Engelse Official PlayStation Magazine zegt Rockstar's creative vice president Dan Houser dat het GTA4-ontwikkelteam vooral bij de Xbox 360 tegen problemen aanloopt, omdat niet elke Microsoft-console voorzien is van een harde schijf. Caching van speldata zou hierdoor onmogelijk zijn. De beperkte opslagcapactiteit van dvd9 ten opzichte van Sony's blu-ray zou ook een rol spelen. Houser voegt daar meteen aan toe dat ook het ontwikkelen van nieuwe titels voor de PS3 allesbehalve eenvoudig is: 'Beide systemen hebben hun eigen nukken en grillen.'

Het commentaar van Rockstar aan het adres van de Microsoft-console is opvallend. De eerste demo's van GTA4 die aan journalisten zijn getoond, draaien op een Xbox 360. Bovendien wist Rockstar van tevoren de beperkingen van de inmiddels twee jaar oude Xbox 360, toen het bedrijf vorig jaar op de E3 bekend maakte dat het zijn vierde deel multiplatform zou gaan uitbrengen. Hoewel Rockstar verplicht is om Xbox 360-games ook op Microsoft-consoles zonder harde schijf te laten draaien, verkoopt de harddiskloze Core-editie slecht. Er staat de ontwikkelaars dan ook niets in de weg om bij systemen die wel een harddisk bevatten - de meerderheid van Xbox 360-consoles - gebruik te maken van harddisk-caching.

GTA4-screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik zie het probleem niet zo heel erg, je checkt of er wel of niet ruimte is voor caching (dus een HD aanwezig is). Zo niet, dan hebben de cheapo's langere wachttijden. Zo ja dan hebben de premium/elite console bezitters snellere laadtijden.
Bij de vorige GTA's werd content altijd dynamisch ingeladen. Dwz, pas op het moment dat deze bijna nodig is.
Als de laadtijd zonder HD cache een stuk groter is (omdat bijv een andere sector op de DVD/blu-ray disc moet worden opgezocht), dan lijdt de performace daar echt wel onder. (Gebouwen en auto's die pas op het laatste moment tevoorschijn komen enzo.)
Dan heb je nooit GTA3 of Vice City op console gespeeld zeker? Als je over de helft (brug) komt dan wordt de andere kant van de map geladen. Dat noem ik niet erg dynamisch; dat was bij San Andreas pas.
Maar in vice-city was het wel zo dat als je genoeg geheugen had (in mijn geval 1GB) dat venster er nooit langer dan 1 seconde stond
Ik denk dat pop-in geen issue zal zijn, een harde schijf is niet geschikt om op het allerlaatste moment objecten in te laden.

Ik hoop dat de mensen die een versie met HD hebben niet hoeven te lijden door opgezadeld te worden met laadtijden, doordat M$ het ooit een leuk idee vond om die dingen ook zonder HD op te leveren.
Het probleem is dat het spel zonder laadschermen moet werken. Het moet allemaal on the fly worden geladen. Het is niet speelbaar als je om het huizenblok 5 seconden moet wachten op de DVD.
Het probleem is, dat het veel gemakkelijker is om een caching systeem te schrijven waarbij je altijd ervan uit mag gaan dat er een HDD in het systeem zit. Met die aanname kun je bijv. eenvoudiger garanderen dat het spel niet zal hikken.

Als je *niet* de aanname mag maken dat er altijd een HDD inzit, dan moet je dus *of* 2 verschillende versies ontwikkelen, of een cache-systeem dat werkt op zowel HDD's als zonder HDD (bijv. memory-only). Met als gevaar dat dat een grote impact heeft op het spel (minder geheugen over voor het spel, lagere drawing distance), waardoor het spel op alle consoles minder soepel loopt als mogelijk zou zijn.
Het probleem zit een beetje in de seek-free loading. Voor een medium wat geen fatsoenlijk random access functionaliteit bezit (zoals CD\DVD\...) wil je, om de laad tijden acceptabel te houden, seek-free laden. Het probleem met het produceren van seek-free loading is dat heel veel content meerdere malen opgeslagen word. Dit zorgt dus voor veel diskspace gebruik. Een spel van slechts 1GB in totale content kan bij seek-free resulteren in 5GB aan content.
Als je een deel van de content in een cache kan plaatsen scheelt dat weer heel van data.
En dat is nu het probleem waar R* tegenaan loopt, ze hebben zo veel content dat seek-free loading niet meer volledig gaat lukken dus moeten ze data gaan cachen om te zorgen dat je niet continue een loading screen hebt van enkele seconden.
Aangezien consoles niet bijzonder veel intern geheugen tot hun beschikking hebben is het in-memory cachen geen optie.
In princiepe hebt ge gelijk... maar wat als de niet-HDD versie niet meer te spelen wordt? (popup enzo). Ik denk dat dat het probleem is... zoals anderen al suggereerden is een HDD required sticker volgens mij niet echt een probleem tenzij MS daar "rules" voor heeft. Een kaskraker zoals GTA zal natuurlijk wel uitzonderingen mogen maken.
of een verie van het spel starten waar niet gecached hoeft te worden op de HD. Hippe Xbox dan mooiere versie van het spel.
Dat ze eens verdorie gewoon het spel HDD-only maken dan. Ten tijde van de N64 was je ook verplicht een RAM expansion te kopen voor Perfect Dark & Majora's Mask, en die twee verkochten zeer goed. Desnoods een bundle verkopen van GTA4 & 20GB HDD voor 100EUR oid
Jep.. consoles zijn veel beter dan PCs... je hoeft ze niet te upgraden om het nieuwste spelletje te spelen.</sarcase>

Ik zie de gemiddelde klant niet even z'n XBox360 opeschroeven om er een HDD in de prikken, en volgens mij "mag" het niet eens (tenzij je meteen je garantie kwijt wil zijn).
Bij de Xbox360 zit de HDD van buiten op de console geklikt, en is dus heel gemakkelijk te verwisselen

EDIT: Spuit11
Klopt. Zelf heb ik nog maar een 20GB HDD erop zitten. Is het mogelijk om daar ook een grotere erop te plaatsen? Of zijn deze niet los te bestellen. Want die Elite versie had volgens mijn 120GB.
@Worldracing

De 120GB HDD zal los verkrijgbaar worden en kun je gewoon op je 360 klikken.
Wat openschroeven? Er bestaat sowieso een HDD upgrade kit voor de Core Pack X360, en deze klik je er gewoon vanboven op. Bied deze aan voor een zachter prijsje dan de huidige debiel hoge 100EUR, en weiing personen zullen het laten er een op klikken op GTA4 te spelen
Hoeveel mensen shelven er wel niet de 80-90EUR uit voor Guitar Hero 2? En das dan een accesoire dat enkel voor dat spel bruikbaar is
hdd only game? Niet vergeten dat de mensen die wel een hdd hebben, deze ook vol kunnen hebben staan waardoor GTA4 er nog geen gebruik van kan maken...
Van de zo'n 18 echte gigabytes (factor 1024) die een 20GB schijf heeft, is er ongeveer 14 GB maar beschikbaar voor de gebruiker. Met andere woorden: er is al ruimte gereserveerd voor cache, dashboard en backwards compatibility updates ;).
Dat zal waarschijnlijk niet mogen van microsoft.

Een console game dient vaak een ellenlange checklist te doorlopen voordat deze gevalideerd is op de desbetreffende console.

Bij microsoft zal 1 van die puntjes op de checklist dus zijn: no-hdd dependency
zo blijkt maar weer dat je het beste/flexibelste game apparaat hebt door eenvoudig weg een goeie videokaart in je pc te stoppen...
En meteen het grootste game-aanbod. Makkelijkste met demo's, veel gratis games (legale bedoel ik) en de prijzen van games liggen nog een stuk lager ook. PC gaming hoeft echt niet zo duur te zijn als sommigen je willen doen geloven...
Het grootste game-aanbod? Ligt eraan hoe je het ziet. Er zijn toch aardig wat spellen die exclusief op de Xbox360 en PS3 uitkomen die ik graag op de PC had gezien (F1-reeks, Rainbow Six om maar wat te noemen). De PC is misschien sterkste hardwarepakket, maar de markt is helaas afhankelijk van meer dan dat.
Games van 10 jaar terug krijg ik nog steeds speelbaar op huidige pc's. Eventuees met wat emulatietrucjes etc maar het werkt wel..
Noem je wel de verkeerde dingen op, wel eens van F1 Challenge 99-02 gehoord? Niet nieuw genoeg, seasonpack 2006 en 2007 kun je zo downloaden hoor.

About rainbow six, ik heb Vegas hier toch echt op mijn pc staan hoor.

Verders praktisch alle grote titels komen op alle platforms uit er zijn er echt maar een paar en dan voornamelijk bij nintendo (mario en zijn matties ;) ) die nooit echt naar pc komen (maar dat kan altijd later nog via emu)!!!
En absoluut even gezellig als met je vrienden op de bank aan een console te hangen. *not*.

Don't get me wrong, ik speel nu al dagen met veel plezier bijv C&C 3 op de pc, maar ik vind de PC en de Console qua gaming nog steeds niet goed vergelijkbaar.

Een console is veel meer een gezelschaps apparaat (zo gebruik ik ze en me vrienden tenminste), en de PC meer voor om in je eentje achter te hangen.
En absoluut even gezellig als met je vrienden op de bank aan een console te hangen. *not*.
Ik heb mijn PC gewoon als MediaCenter in de kamer staan, dus why not? Dit is gewoon een ouderwetste gedachte die nog stamt uit de tijd dat iedereen met z'n peeceetje op de zolder zat.
Omdat een console wel 80 keer simperler is.

geen last van outdated software.
Ook geen alst van hardware problemen.

Een console game word precies voor jou hardware geschreven en een pc game niet :P

Je komt ook weinig problemen tegen met een console waar je met een pc wel tegen aan loopt :P
Wat ik hieruit opmak is dat GTA4, als het dan over een hele tijd ook voor de PC uitkomt, heel wat GB's groot is. Ik hoop wel dat ze de PC release dan ook gewoon op meerdere DVD's zetten en niet op HD of BRay. Die drives zijn toch nog aardig duur voor de PC.

Ik vind het jammer om te zien dat Rockstar moeilijkheden heeft. GTA is altijd al een trouwe levensbegeleider geweest. Hoop dat het zo blijft.
Daar hoe fje je heus geen zorgen over te maken, toen de DVD er nog maar net was kon je vaak kiezen tussen meerdere cd's of een dvd, ze gaan echt niet de die enorme markt buitensluiten die nog geen hd-dvd of bluray speler heeft...
Sterker nog, dat heeft nog een hele tijd geduurd. Ik kan me toch games herinneren die in 2003/2004 op 6 CD's uitkwamen naast de DVD versie...
WOW: The Burning Crusades - Februari 2007, 4 CD's ! (of 1 dvd collectors edition)
Helemaal mee eens, dit zullen ze nooit doen aangezien ze dan hun eigen glazen in gooien. De markt van PC gamers voor GTA is behoorlijk groot dus reken er maar niet op, hoeveel mensen in de wereld hebben een HD speler in hun PC? Voorlopig kun je het nog met een aantal DVDtjes aan hoor :) !

(Extra: Kwam nog wat info m.b.t dit bericht tegen!)
Dat lijkt me niet het probleem, download je hem van internet, en koop je de volledige versie in de winkel, en dan vul je die serial in!
Wat je dan niet moet doen is de fake screenshot vervangen door een andere fake :P
Dit is toch geen fake screenshot :?
Gewoon een frame uit de GTA IV trailer volgens mij..
Deze komt ie uit: GTA IV Trailer. Al is 'ie volgens mij wel gerenderd...?
Deze past er ook wel bij, de écht foto-realistische versie van het zelfde filmpje: GTA IV Trailer spoof
De 360 zonder harddisk is eigenlijk gewoon een grap. Ik snap wel dat MS graag de prijs van de console laag wil houden, maar come on! een Xbox360 zonder HD is gewoon zinloos. Geen patches, geen caches, geen Xbox Live. Ik kan me niet voorstellen dat als je toch een 360 koopt dat je dan zonder HD wilt zitten.

Verder is de prijs van de HD veel te hoog. Hoe duur is nou een 20GB harddisk? ¤ 21,49 staat er in de pricewatch. Die hadden ze toch makkelijk standaard kunnen meeleveren.
Waar zie jij die harddisk? De goedkoopste 2,5" harddisk die ik zie, is 39 euro. (Wel 40Gb, dat dan weer wel.)

Maar je weet bij Microsoft en Sony dat ze de consoles met verlies verkopen en de winst halen uit accesoires en games. Ik hoor je dan weer niet klagen over de lage prijs voor een console met 3 PowerPC cores en dikke grafische kaart.
dikke grafische kaart?

ik mag er dan wel voor betalen, maar die performance knalt er alleen uit als er een geverifieerd schijfje in de ps3 gaat

mocht ik er linux opzetten, dan is die dikke grafische kaart langzamer dan mijn intel gma 900

dus zeg ajb niet dat Sony zo vrijgevig is
Mijn punt is dat ik vind dat een HD een essentieel onderdeel van de console is en voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik vind het ook helemaal niet erg om geld neer te leggen voor een HD, maar als het niet standaard meeleveren van een HD betekent dat spellen slecht laden omdat ze nou eenmaal zonder HD moeten kunnen dan is dat een domme keuze.
Ik vind toch dat ze de Xbox 360 en PS3 te snel hebben uitgevracht. De vele verschillende versies van xbox360 ( met HDMI, met HD enz). Op de PS3 is het moeilijk om te ontwikkelen, wat ik zo al lees. Ik had liever nog wat langer gewacht zodat er 2 stabiele platformen waren. :'( En dat er genoeg tijd was van feedback van gameontwikkelaars.
Maarja, het zal ze op deze manier wel meer geld opleveren.
Helemaal mee eens!

En wat me met name opvalt is dat ze zo karig zijn geweest met werk/-videogeheugen.

In beide modellen, maar met name bij de PS3 vind ik het opvallen dat de textures niet zo mooi zijn als ze ons hadden laten verwachten. Hoezo fotorealisme?

Tegen de tijd dat de games voor de PS3 wat mooier worden zullen ze de opvolger van de X360 wel bijna ontwikkeld hebben. Misschien moet ik daar nog maar even op wachten... }>
Welkom in de wereld van de consoles....

De specs van de PS2:

32MB-RAM Werkgeheugen
4 MB video geheugen

Specs van de X-Box 1:

64 MB-RAM (shared, dus word gebruikt voor zowel video als werkgeheugen

Playstation 3:

256 MB werkgeheugen
256 MB videogeheugen

X-Box 360:

512 MB shared geheugen (ook weer video en werkgeheugen dus)

Dus zoals je ziet ontlopen die twee elkaar niet veel. Zowieso is het bij het vergelijken van consoles op hardware niveau zoiets als appels met peren vergelijken. Het verschil van de laatste 2 X-Boxen en playstations geven dit al simpelweg aan door het verschil in geheugengebruik. Een shared memory systeem is weer totaal iets anders dan een dedicated memory systeem. En elk heeft zo'n voor een nadelen (flexibiliteit vs. snelheid)

De enige reden waarom pc's zoveel werkgeheugen nodig hebben is omdat er ook nog een volledig OS in moet passen. Dat probleem heb je niet bij een console, want een console OS is zeer mager (hoewel die van de laatste generatie al een stuk complexer zijn). Dit heeft tevens te maken met het feit dat het OS van een console maar voor 1 apparaat geschreven hoeft te worden.

En ja idd, het is lastig ontwikkelen voor de PS3... maar goed de meeste Windows programmeurs hebben ook moeite met multicore programmeren (lees multithread). Het is ook gewoon een zeer complexe bezigheid om er voor te zorgen dat alle threads met elkaar op het juiste moment data uitwisselen etc.

Dat is moeilijk op een PC, een 360, een PS3 en een PowerPC.
Ik vind de uitspraken in het artikel een beetje "stating the obvious". Rockstar had een console generatie geleden precies dezelfde "problemen" met de PS2, Xbox en PC. Toen was de basisversie van GTA3 de PS2 en die had ook geen HD en de andere twee platforms wel. Toen zouden ze ook hebben gezegd dat ze vergeleken met de Xbox en PC trucs moesten uithalen om de gewenste performance voor elkaar te krijgen en dat het allemaal niet makkelijk was.

Alle platforms hebben hun voor- en nadelen. Xbox-games hebben als extra hindernis dat ze ook zonder HD moeten kunnen draaien, het voordeel is dat de Xbox een makkelijk te programmeren systeem is met een flexibel geheugenmodel en CPU/GPU-combo. PS3-games hebben veel HD- en diskruimte dankzij de grote HD en BD-ROM-schijven, maar de Cell-CPU en de splitsing tussen CPU- en Video-RAM maakt het weer lastiger om alles passend te krijgen. PCs hebben weer als grote beperking dat er geen eenduidig platform is: de spellen moeten zowel op lowend als highend systemen kunnen draaien. Elke PC is uniek geconfigureerd qua OS, geheugen, GPU, etc waardoor het optimaliseren en vinden van fouten een stuk moeilijker is.

Als je een programmeur gaat vragen of die hoofdbrekens tegenkomt door zijn platformkeuze zal die altijd wel wat te klagen hebben.
Het argument dat 'unified memory' grote voordelen met zich mee brengt is vrij nieuw, in het verleden werd juist meestal het tegendeel beweerd (bijvoorbeeld Mini-ITX moederborden of C= Amigas zijn veel sneller in combinatie met fastram, in vergelijking met alleen chipram). De PS3 heeft veel sneller 3.2 Ghz XDR geheugen beschikbaar, dit kan grote performance voordelen opleveren, ook kan zowel de RSX en Cell met een hoge bandwidth van beide typen geheugen gebruik maken, dus naar mijn mening is dit voordeel grotendeels fictief in de wereld gebracht.

Een groter probleem is om goed gebruik te maken van de SPEs, de gebruikelijke game-engines moeten hiervoor worden omgebouwd of herschreven. Voor veel van de huidige PS3 ports is dit echter nog niet het geval omdat dit extra ontwikkelings kosten met zich mee brengt waarvan de XBox 360 en PC versies geen voordeel aan zullen hebben en zelfs een nadeel kan opleveren omdat de SPEs erg krachtig zijn en er geen vergelijkbare technologie voor de XBox 360 en PCs aanwezig is. Toch zijn PS3 ports zoals Oblivion, Ridge Racer 7 en Final Night Round 3 verbeterd en kan de PS3 zelfs met alleen het gebruik van de PPE en RSX goed mee komen.

Ik verwacht dat door de belangrijke verschillen met name de PS3 exclusieve spellen de PS3 tot zijn recht zullen laten komen. De PS3 is volgens de meeste ontwikkelaars niet moeilijk om voor te ontwikkelen, maar met de oude game engines die niet voor de SPEs zijn aangepast kan men tegen problemen aanhikken.
komt ie nog voor de gewone pc?? om voor 1 spel nou een dure console aanschaffen......
Komt heus wel voor de PC, maar dan een paar maanden later.
Het is best dom dat microsoft twee versies van zijn console uitbrengt, want met de premium heb je eigenlijk geen voordelen omdat de spellen op allebij moeten draaien.

PS dit is geen GTA 4 screenshot, deze bestaan al wel...
edit: foto is aangepast :)
Zou zwaar onder de maat zijn als dit GTAIV zijn...
Lijkt erop dat ze de foto veranderd hebben. Ziet er wel leuk uit moet ik zeggen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True