Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties

Insomniac Games wil andere ontwikkelaars helpen bij het ontwikkelen van games voor de Playstation 3. De ontwikkelaar werkt zelf al aan zijn derde spel voor de console van Sony en wil de opgedane ervaring delen met anderen.

Insomniac GamesInsomniac games heeft met Resistance: Fall of Men en Ratchet & Clank: Tools of Destruction twee spellen in de winkels liggen voor de Playstation 3, terwijl een vervolg op Resistance in de maak is en in de herfst verwacht wordt. Om te zorgen dat andere ontwikkelaars niet tegen dezelfde problemen aanlopen, heeft de ontwikkelstudio project Nocturnal bedacht. Insomniac stelt dat veel voorkomende problemen tot nu toe altijd door iedere studio apart werden opgelost. Nocturnal moet ervoor zorgen dat ontwikkelaars niet constant hetzelfde wiel opnieuw uit hoeven te vinden.

Nocturnal is geen engine, maar een verzameling van klein stukjes code, oftewel libraries, die het ontwikkelen voor een Playstation 3 vereenvoudigen en vrij te gebruiken zijn. Zodoende kunnen studio's die dezelfde technieken gebruiken als Insomniac een aantal obstakels makkelijker omzeilen. "Op die manier worden de games beter en wordt het ontwikkelen goedkoper", stelt engine-director Mark Acton van Insomniac op Developmag.com.

Voor Insomniac zelf biedt Nocturnal de mogelijkheid om fans een kijkje in hun keuken te geven. Door de processen met een grotere groep te delen hoopt de ontwikkelaar bovendien om uitgebreidere feedback te krijgen, waar zij hun voordeel mee kunnen doen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Tof dat ze het doen natuurlijk, maar om misvattingen te voorkomen: hun library doet weinig aan de specifieke PS3 valkuilen waar developers tegenaan lopen (wat resulteert in de berichten dat de PS3 "moeilijk te programmeren" is). Het overgrote deel is niet eens specifiek voor de PS3, maar zijn algemene stukjes code die handig zijn bij development. Heap management, smartpointers, macro-instrumented profiling, debugging output, perforce integration, environment configuration, etc. Allemaal niet heel erg spannende dingen en iets wat een ervaren studio (niet per se ervaren met de PS3, maar meer gamedevelopment in het algemeen) allemaal al heeft liggen. Vooral handig voor de starters dus. Of de prutsers, zodat ze kunnen zien hoe het wl moet ;). Maar afgezien van wat debugging tools en target management niets specifieks voor de PS3.

Wat ik verwacht had te zien was een multithreaded / job library zodat je een systeem hebt waarmee je de SPUs makkelijk aan kunt spreken. Of code die dingen voorbereid om te sturen naar de RSX, zoals bijvoorbeeld pixelshader patchers. Of gewoon simpele informatie en niet per se sourcecode (wat is snel en wat is langzaam, hoe voorkom je cache misses en latencies, etc.). Nou weet ik niet in hoeverre ze zulke code mogen publishen van Sony (de documentatie zit immers ook onder een NDA), maar als je denkt dat hun library gaat helpen met de daadwerkelijke problemen waar developers tegenaan lopen bij PS3 development heb je het mis.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 februari 2008 13:28]

De voorbeelden die jij noemt zijn natuurlijk op meerdere manieren te implementeren. En als insomniac zich 3 keer het hoofd heeft gestoten met implementaties die (hoe logisch ze ook leken) niet werkten op de ps3, zullen ze gedacht hebben "het is wel handig als anderen dat ook weten en anderen ons ook voor dergelijke valkuilen behoeden.

Ik denk ook dat het iets is dat moet groeien. Het is geloof ik niet hun doel om complete uitgekouwde cursussen te geven.
Nou, nee, de PS3 is verder niet een heel raar platform ofzo hoor :). Net als de 360 en de Wii is het gewoon PowerPC architectuur. Wat lastig is op de PS3 is de cell effectief inzetten. Ten eerste omdat SMT programming sowieso een vrij lastig concept is, en ten tweede omdat je op een SPU ook niet zomaar bij al het geheugen kunt (je hebt een local store van 256k en data moet je van/naar main mem naar/van de local store DMA'en). Hier zou je een stukje heap management bij kunnen gebruiken, maar dat is nog wel het minste van je problemen. Het grootste probleem is algoritmes bedenken / aanpassen zodat ze in dat beeld passen.

Informatie is hier simpelweg het beste hulpstuk wat je kunt gebruiken. Welke datastructuren kun je het best gebruiken, hoe moet de data geordend worden, kun je een boomstructuur het best depth-first of breadth-first doorlopen, dat soort dingen.

Verder geen slecht woord over de library hoor, het is mooi dat ze dit willen delen. Maar met de berichtgeving rond de PS3 de laatste tijd en de woordkeuze in het artikel ga je al snel denken dat deze library gaat helpen bij die problemen waar de meeste gamedevelopers tegenaan lopen als ze voor de PS3 gaan ontwikkelen. Dat is dus niet zo.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 februari 2008 23:17]

Voor insomniac zal het vooral te maken hebben met het opzetten van partnerships en relaties met andere bedrijven.

Een bedrijf zal altijd zijn expertise naar voor willen schuiven.
Dit vind ik nu een leuk voorbeeld van voorbeeld van psychologie. Microsoft pompt veel geld in Devkits en een console waar ontwikkelaars makkelijk mooie games voor kunnen maken. En ondanks alle inzet van microsoft klagen veel mensen over M$ en zijn ze wantrouwend.

Sony is eigewijs, dringt standaarden en rare architecturen op, die het totaal niet makkelijk maken om games voor te ontwikkelen, daarnaast laten Devkits en informatie veel te wensen over, en blaast Sony altijd hoog van de toren met; "wij zijn de beste en wij niet voor onze console kan ontwikkelen is een kneus" (zoek maar een paar uitspraken van onze viend Ken op).

Zou M$ de houding van Sony aannemen zou M$ binnen 2 seconden volledig de grond in worden geboord en geen console verkopen. Zou Sony de de houding van M$ aannemen dan zou iedereen Sony in de hemel prijzen (nog meer als wat nu al gebeurt).

Conclusie:

Ontwikkelaars zijn masochisten.
Sony is eigewijs, dringt standaarden en rare architecturen op, die het totaal niet makkelijk maken om games voor te ontwikkelen
Microsoft gebruikt deze technieken op ruime schaal in andere martkten (even een opgedrongen "standaard" als voorbeeld: direct3d) dus ik gok dat sony gewoon t kunstje heeft afgekeken.
Ik kan dit alleen maar toejuichen. Goede zet, zeker omdat ze er geen geld voor vragen, maar deze informatie gratis beschikbaar stellen aan een ieder die dit wil gebruiken om games te kunnen ontwikkelen voor de PS3. Als zij als voorwaarde zouden stellen dat zij feedback krijgen op de code die zij ontwikkeld hebben, vind ik helemaal dat ze het netjes doen.

Absoluut goede zet. Hier kunnen andere ontwikkelaars nog wat van leren.
Eigenlijk vind ik het meer te taak van Sony om zulke dingen op te zetten in plaats van een ontwikkelaar van games.

Wat is overigens het voordeel hiervan voor Insomniac zelf, alleen de feedback?
Tja, maar als Sony het nalaat om dat te doen, dan kan ik dit initiatief alleen maar toejuigen. Het is natuurlijk niet alleen handig voor andere ontwikkelaars, maar ook voor Insomniac zelf is dit goede marketing. Als jij als ontwikkelaar bekend staat om goede code in je games, dan zal dat je naamsbekendheid zeker goed doen.
sorry maar ga even naar insomaniac games, en je ziet dat ook sony veel uitgeeft op die site.
Voor Somniac zelf kan het 't voordeel zijn dat andere ontwikkelaars die Nocturnal bibliotheek aanvullen met hun eigen bevindingen, waardoor er een gigantische bibliotheek ontstaat met allerlij oplossingen waar iedere ontwikkelaar gebruik van kan maken. Dus uiteindelijk levert 't Somniac ook weer handige weetjes op ;)
sony ondersteunt Insomniac.
dus het is min of meer sony.
>Resistance: Fall of Men

Fall of Man :) Grappige typo.
Insomniac brengt alleen games uit voor de playstation 3, dus als andere ontwikkelstudios achterblijven in hun ontwikkeling en daardoor de ps3 eventueel een slechte naam zouden bezorgen, kan ik wel begrijpen waarom insomniac andere ontwikkelaars wil helpen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True